رواية فقلبي مشوهة الفصل الاول 1 بقلم سلمى عماد
رواية فقلبي مشوهة الفصل الاول 1 بقلم سلمى عماد |
رواية فقلبي مشوهة الفصل الاول 1 بقلم سلمى عماد
_ماما ماما هو أنا وحسه
-لا يحبيبتي من قال كده
_اوماي ليه مفيس حد بييعب معايا و بيخافوا مني أول ما يسفوني و يقولوا مش هنيعب معاكي عسان بنخاف منك و انتي مسوهه
الأم بحنان:لا يحبيبتي انتي مش مشوهه انتي قمر و كمان مش انتي بتحبي قيس ابن خالتو و بتلعبي معاه
_اه أنا بحبه و هو كمان بيحبني و الوحيد اللي بيلعب معايا علشان بيخافوا مني
الأم: لا يا ليان انتي قمر و ملكيش دعوه بيهم و بكره هتخفي
ليان:بجد يا ماما
الأم...ايوا يا حبيبتي
ليان....الباب بيخبط اكيد قيث جه عسان يلعب معايا هلوح افتح
ليان....قيث عامل أي وحستني اوي
قيس...و انتي كمان وحشتيني خالص يا ليان
ليان....هتيعب معايا
قيس بضحك...حروفك كلها بايظه كده
ليان بعضب طفولي...متقوليس كده تاني أنا حلوفي مش بايظه
قيس بضحك...خلاص حلوفك مش بايظه حلوفي أنا اللي بايظه
ليان بحماس طفولي...ايوا كده
ليان بعبوس...قيث
قيس بضحك....قيث...نعم يا لولي
ليان بعبوث...انت مس بتحبني ثح
قيس...ايوا يا لولي بحبك و بموت فيكي كمان
ليان بحماس....يعني مش بتخاف مني زي صحابي و مش هتقول عليا مسوهه خالث ثح
قيس...لا عمري ما قول عنك كده ابدا يا لولي انتي قمر و حبيبتي و اما نكبر هتجوزك
ليان بحماس...بجد يا قيث اما نكبل هتتجوزني و نفضل عيطول مع بعض
قيس....ايوا لولي هنفضل مع بعض علطول
مدتله صباعها بطفوله.....وعد يا قيس
مدلها صباعه..... وعد يا لولي
ليان....بحبك خالث يا قيث
قيس...و أنا كمان يا لولي
**********
لياااااااان يلا يا ليااااان هتتأهر على الدرس حنين بقالها ساعه مستنياكي
فتحت عيونها بحماس.....صباح الخير يا ست الكل يا قمر انتي
الأم...صباح النور يا بكاشه يلا علشان تفطري و تروحي الدرس انتي 3 ثانوي السنه دي يا ليان عوزاكي تنجحي و تجيبي مجموع حلو
ليان و هي بتاكل....عيوني يا ست الكل يا قمر انتي يلا سلام علشان الزفته هتهزقني تحت
الأم بضحك.....تستاهلي ربنا معاكي بقى صح هطلع عند سهير عقبال متيجي من الدرس
ليان بخجل....هو هو يعني
الأم بضحك.....لا لسه مجاش من السفر اما يجي هقولك
بصتلها بعبوس طفولي...مكنتش بسأل علي قيس على فكره
الأم بضحك ممذوج بالخبث...و مين قالك اني بتكلم عليه
ليان بتوتر و بترجع شعرها لورا....ها يعني هي معندهاش غيره ..و اكملت بسرعه...هه يلا بقى علشان حنين مستنياني تحت سلام...
الأم بحنان.......ربنا يريح قلبك يا بنتي.
...........................
ضربتها بالكشكول على رأسها......المهزقااااااا اللي مستنياها بقالي 3 ساعات مستنياكي تحت في الشارع
ليان بمرح...اااه يبنتي راسي راسي حرام عليكي مش هعرف اركز بسبب الضرب عليها
حنين بسخريه...انتي بضرب أو من غيره مش بتركزي يا هانم
ليان...الله يسامحك يا حنين يا بنت ام حنين
حنين..يلا يختي و ابقى اتخانك معاكي بعدين مستر محمد عباس هيهزقنا لو اتأخرنا اكتر من كده
ليان....هو كده كده بيهزقنا من غير حاجه بسبب مدته اللي محدش بيفهم فيها حاجه في حد بيدرس رياضه؟
دي مده معقده
حنين بضجر...انتي كله بتقولي عليه كده حتى الفيزياء و الكيمياء عندك كله مبيتفهمش امال ايه اللي بيتفهم يا ليان
ليان..مش عارفه كل المواد صعبه أنا مالي و الانسان ضعيييييف
حنين بضحك...طب يلا يا ضعيفه وصلنا اهو
ديما بسخريه.....اهلا بالمشوهه جت اهي
حنين بقوه....ليه كنتي واقفه قدام مرايه علشان تقولي عليها كده على الأقل احلي منك يا حقوده طب بالله عندك عيون زرق و لا شعر أصفر زيها... اوووه سوري نسيت أنك صابغه شعرك و حاطه عدسات
كل اللي في الحصه ضحكوا و معاها ليان
ليان...يلا يبنتي سيبك منها المستر دخل اهو
*********
الأم نغم...يعني ايه يا سهير انتي عارفه بتقولي ايه
سهير....عارفه و الله انه صعب بس مش في ايدي حاجه اعملها و الله
نغم....ماشي يا سهير أنا هنزل علشان ليان زمانها جايه سلام
ست الكل يا ست الكل "و بطبل علي الباب" افتحي يا ست الكل أنا جعااااااااانه
نغم و بتمسح دموعها...ايه ايه الدوشه دي مش كده لميتي الناس علينا
ليان...ايتااااااا انتشي بتعيطي مالك بس يا وزه اوعي تكوني بدوري على عريس ده أنا ابويا يعيط في تربته
بوم ابوا ورده لبس في وشها...اتجوز و ابوكي يعيط يبنت ال*** صحيح متربتيش
ليان...ااه يا ام ليان بالشبشب بالشبشب يا ام ليان شكرا يا اوماااه
قربت عليها و حطت ايديها على كتفها...ها بقى يا موزه مالك كنتي بتعيطي ليه
نغم بتوتر...هه اعيط ايه بس عديني كده احط الاكل مش كنتي جعاانه
ليان مسكت ايدها..
تعالي بس كده قولي مالك بقى يا ست الكل و الله لأنتي قايله مالك و بصراحة
بصت في عيونها بدموع...قيس هيخطب....
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق