القائمة الرئيسية

الصفحات

أحببتك رغم أنتقامك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

 أحببتك رغم أنتقامك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

أحببتك رغم أنتقامك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

أحببتك رغم أنتقامك الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

.....منه محمد........
وقفنا لحد ما قطع عليهم الخناق لمااعلنوا عن توقف قلب المريض!!!!
الدكتور خرج ملامحه مالهاش تفسير غير تفسير واحد: للاسف قلب المريض توقف فبسألك هل هتسبوه علي الجهاز ولا نفصله عنه
عاصم بضياع: لالالالالا كريم ابني عايش
الممرضه طلعت بسرعه: دكتور مؤشرات القلب رجعت للمريض تاني
حسن حضن عاصم وبيتنطط في حضنه زي المجانين
عاصم بدموع: الحمد لله 
عاليا جريت علي الاستعلامات اخدت من البنت مناديل تمسح وشها من اثار الميه وراحت قربت بلهفه وخوف علي عاصم لقته وشه شاحب جدا اتماسكت وراحت وقفت جنبه
عاليا سألته: وضع كريم عامل ايه؟؟!!
عاصم: فقد دم كتير وده ممكن يدخله في صدمه ده غير قلبه وقف مره بس رجع
عاليا: انشاء الله كريم حيعيش
عاصم بكا بنحيب: لو جراله حاجه يبقي بسببي انا؛؛انا الي قتلت ابني
عاليا: بابا اتماسك ارجوك 
الدكتور خرج يطمنهم: الحمد لله المريض حاله الخطر زالت عنه بس ننتظر لحد ما يفوق
خالد: ايوه طمني علي حالته
الدكتور: حالته لحد الان مفهاش حاجه تستدعي القلق عن اذنكم
عاصم لف لعاليه وشاف منظرها وبهدلتها سألها: عاليا مين الي بهدلك كدا؟؟!!
عاليا بتوتر ولبخه: ابدا كنت بغسل وشي الحنفيه تقريبا بايظه (وبكت)
عاصم ضمها لحضنه: مفيش داعي تحسي بالذنب
عاليا: بس انا
عاصم قطعها: لا انا،، انا الي بدئت واتغاشمت 
سعاد راحتلهم المستشفي وسألتهم: كريم بيه عامل ايه طمنوني حالته ايه دلوقت؟؟
عاليا بتمسح دموعها بعنف: لسه  لحد اللحظه عايش بس حيفوق بأذن الله
سعاد: يارب ياكريم نجي كريم ارجوك يارب
عاصم بندم: أأأه لو كنت  استخدمت عقلي مش قلبي مكنش يتأذي حد
عاليا: متحلمش نفسك فوق طاقتك
عاصم: حبيت احميه من غضبه راح للموت تفتكري هيسمحني ولا انا وهو مش هنقدر نبص في وش بعضنا بعد كدا
عاليا: انت مش لوحدك الي غلطت فمتشلش الذنب كله لوحدك
الدكتور خرج جري عاصم: طمني ربنا يخليك عن حاله ابني
الدكتور: الحمد لله رغم القلب اتوقف مرتين بس العمليه عدت علي خير بس لسه المريض في حاله حرجه جدا هننتظر 24 ساعه عن اذنك
عاليا قعدت وفضلت تردد: يارب يرجع سليم معافي ويكون قوي مهما حصل يارب اجعله قادر علي تجاوز الالم يارب 
......منه محمد.......
تاني يوم الصبح نزلت عاليا شافت عاصم قاعد حزين 
عاليا: بابا
عاصم مسح دموعه بسرعه: عاليا ها تحبي تروحي معايا نزور كريم
عاليا: طبعا (و قربت منه وأأعدت تحت رجليه)بس قبل مانروح فيه موضوع لازم نتكلم فيه
عاصم: بخصوص ايه!؟
عاليا: حتعمل ايه مع كريم في تفكيره ان انا وانت 
عاصم اخدها وقعدها جنبه: حنبلغه بالحقيقه عشان كل حاجه ترجع لوضعها الطبيعي ان انتي بنتي وليكي حقوق عليا وعليه لانك فرد من عايلتنا ولازم يعرف اني عملت كدا لانه نابع من الحب الي جوايا ناحيته الي عمره ما هيتغير مهما عمل فيا ولازم يفهم اني بحبه كتير 
عاليا: موافقه ومبسوطه  لان لازم  كل حاجه ترجع نفس الاول
عاصم: يعني خلاص مش زعلانه مني
عاليا: انا عمري ما زعلت منك
عاصم:  شكرا يا بنتي يله بينا نرحلو
عاليا: يله
...........منه محمد......
في غرفه العنايه دخلت عاليا بعد ما لبست لبس التعقيم وسحبت كرسي وقعدت جنبه تكلمه مسكت ايده بنعومه نفسها تمتص المه ووجعه: لسه فاقد الوعي ما تقوم بقي مش حاسس بالملل من الرقده دي عارف بابا قلقان عليك اد ايه طيب مش حاسس بالغيره مني لاني الوحيده المنعمه وانت مش موجود تمنعني عارف انا بقي مبسوطه وسعيده وحموت من فرط السعاده لانك مش موجود تنكشني عايشه اخر انشكاح و اخرحلاوه تعرف انت لو مقمتش حيكون احسن هاخد كل حاجه منك وهبقي لوحدي حتي اوضتك  الي بتحبها بشده هحتلها ...ايوه انا شريره وسعيده وفي غايه السعاده ....ايوه خليك نايم اوعي تصحا ابدا افضل نايم وقت طويل مفيش داعي تفوق وتطلع جنانك عليا وقامت تمشي من قدامه لكن كريم حرك صوابع ايده جوه ايدها ببطئ 
الممرضه دخلت وشافت ان كريم استجاب لان فيه مؤشرات ظهرت عليه وندهت الدكتور الي جه واكد ان المريض استجاب للرجوع للحياه وعاليا اول ما سمعت كدا فرحت ان الامل رجعلها برجوع كريم وجريت علي برا تبلغ عاصم
الدكتور بعد ما خرج اتجهه لعاصم: الحمد لله المريض اتجاوز مرحله الخطر حاليا وهننقله في غرفه عاديه
عاصم: شكرا يا دكتور الف شكر
عاصم دخله ومسك ايده يكلمه: كريم ابني عامل ايه يا قلب بابا؟؟؟!!
كريم حرك رموشه بمعني انه بخير
عاصم ملس علي شعره بلطف: دايما ياحبيبي بخير دايما يا ضنايا
عاليا قربت ومسكت ايده بكل حنان وعيوووونها مليانه دموع واتقابلت جوه عيونه بنظرات مختلفه وتم الكلام ما بينهم بلغه العيون الي بتعبر عن كميه الحب الي متغلغل جوه قلوبهم لدرجه علت اصوات نبضات القلوب
..........منه محمد..........
حسن بفرحه: لا مش قادر اصدق انك نجيت اه ده انا قلبي سقط لما قاله مفيش دم مكفي وعاليا يسترها اتبرعتلك بدمها كله صعبت عليا البونيه
كريم: يارتني كنت موت
حسن: انت تاني
نهله: ليه بتقول امور مشؤمه زي دي بس
خالد ابتسم باستخفاف : ياخساره مجتليش الفرصه اتشفا فيك عاليا لحقتك بدمها!!
كريم: وبابا متبرعليش ليه؟؟!!
نهله: ازاي هو مريض سكر وضغط
خالد بخبث: صح عشان كدا عاليا خافت عليه شكلها بتحبه اوي طبعا مش جوزها
كريم برق وعيونه جحظت وحس انها نهايه العالم
نهله: كريم ليه برقت كدا؟؟!!
حسن بعصبيه: ايه الي انت بتقوله ده
خالد ببرود: ايه بهزر ليه دماغكم حودت شمال معقول يعني بتحبه غير انه ابوها 
حسن: حتي لو كان هزار مينفعش تقوله ودلوقت 
خالد رفع حاجب وبتريقه: انت غريب ياحسن الحياه مش دراميه اوي كدا الدراما الي بجد انها تبقي فعلا مراته
كريم بصله بوش مشدود حاول يكبت انفعالاته قدامهم نطق بصوت مهزوز: عاوز ابقي لوحدي لو سمحتم
نهله: تمام علي الاقل تناملك شويه لانك لازم ترتاح ! 
خالد بصله ببتسامه صفرا:تمام حمد لله بالسلامه ياصاحبي اتعافي وارجع بسرعه
كريم كأنه جثه في عالم الموتي وخالد واضح انه انبسط
..........منه محمد......
قدام الغرفه الجو كان متوتر جدا
حسن بانفعال : خالد ليه اتكلمت بالشكل ده احنا ماصدقنا
خالد: انت ايه حكايتك معايا قلت بهزر
حسن: بس الموضوع ده بالذات مينفعش فيه هزار لانه حساس وكريم كان حيموت بسببه تقوم لما يفوق ويرجع تكمل عليه!!!!
خالد بملل: بطل تكبر الحكايه لازم تساعده عشان يشوف الحقيقه بسرعه ويتقبلها وميبقاش مغفل بزمتك مش ده افضل
حسن: انت ليه مستعجل انه يفوق ويكسر الدنيا وبعدين هو انسان مش آله لازم يتعافاه وميرجعش لسابق عهده
خالد: لو كريم ضعف مستحيل يرجع قوي وحيموت زي ما كان عاوز
نهله:حسن خد خالد وانا حفضل مع كريم يله
خالد بضيق: تعالي وبكره تجيلو
نهله قفلت ملامح وشها وبعتراض: لا مش هسيب كريم لوحده
خالد: بس هو محتاج يكون لوحده
حسن بصلها: فعلا يا نهله كريم شكله مش طايق نفسه بعد كلام الاستاذ
نهله: بلاش تفكر بالنيابه عنه ياحسن كريم مقهور من الي بيحصله واكيد محتاج حد يبقي جنبه
خالد: انتي بطلي تفكري فيه بالنيابه عنه
نهله: هفضل هنا اتفضلوا بالسلامه
خالد: انتي ليه عنيده هو طلب يكون لوحده
نهله: بس احنا اصحابه ولازم نفضل جنبه
 خالد لف ومشي وحاسس انه اتلذذ لما شاف كريم ذليل محطم....!!!
وحسن مستغرب من تغيره المفاجئ في برودة ولهجتة 
.......منه محمد.........
نهله: يله غمض عيونك ونام عشان ترتاح وترجع لينا بسرعه
كريم هزلها دماغه ومثل انه غمض عيونه ونهله طفت كل الانوار وراحت اتمددت علي الكنبه وكريم رجع فتح عيونه تاني وافتكر كلام خالد
=خافت عليه شكلها بتحبه اوي طبعا مش جوزها
فكر كتير لحد ما اتشبع جنونه وحسرته وحزنه.
........منه محمد.......
بعد شهر ابتدي كريم يتحسن لكن لسه الم قلبه زي ماهو
عاصم دخل سلم علي نهله الي فضلت معاه وكريم عيونه مركزه علي الباب زي ما يكون مستنيها
عاصم اخد باله: عاليا عندها اجتماع مهم وطلبت مني اجيلك لاني مقدرش مجيش اطمن علي ابني
كريم سكت لانه وبخ نفسه ازاي بيفكر فيها وحس بشمئزاز من نفسه
عاصم بمتنان: شكرا يا نهله انك مهتميه بكريم
نهله ببتسامه: ولا يهمك يا اونكل هو بس يقوملنا بالسلامه
عاصم: ها محتاج حاجه ياكريم
كريم بصله اوي والف سؤال مرسوم في عيونه
عاصم: ولا عندك كلام محتاج تقوله معايا 
كريم بص لنهله بمعني اخرجي انتي!!!!
نهله: تمام هطلع اشرب قهوتي 
كريم: بابا انت فعلا بتحبني
عاصم بحنان: طبعا بحبك انت ابني مهما عملت حبي عمره ما هيتغير وحيفضل يكبر دي الحقيقه الي لازم تعرفها وبعدين مقدرش افكر غير انك ابني انا عارف يمكن في نظرك مكونش اب جيد بما فيه الكفايه وده الي مخليك كدا مش قادر تشوفني بس شئ واحد مستحيل يتغير وهو اني ابوك ومهما بدئت حياتي مع ناس تانيه لكن انت هتفضل اهم شئ في حياتي انت وبس عارف من يوم ما اتولدت لحد اللحظه حفضل اهتم بيك ولا يمكن اتخلي عنك وكل الي بملكه ليك انت لوحدك اوعدك( وباس جبينه بعمق وخرج) وكريم غمض عيونه كلامه ابوه خرجه من انانيته وقرر يختصر الطريق ويستسلم لقدره لان بيه من غيره الحياه مستمرة بكل بساطة!
..........منه محمد.......
بعد ما عاصم مشي دخلت نهله وسألته: هو اونكل عاصم مشي
كريم: اه
نهله: اونكل عاصم بيحبك جدا ياكريم بلاش تتحامل عليه لو دي حياته واختارها خلاص
كريم:انتي بتقولي كدا عشان مش في مكاني ولا عمرك هتحسي بالي انا حاسه
نهله: غلطان ياكريم 
كريم اتنهد:نهله محتاج مساعدتك في شويه امور
نهله :تحت امرك 
كريم :عاوزك تروحي الفيلا تلمي كل حاجاتي ومتعلقاتي الشخصيه
نهله بفرحه :هوا احزمهم وارجعلك
كريم اتنهد: لا خديهم عندك لحد ما اخرج لاني محتاج اكون لوحدي
نهله : حاضر انا اعمل اي حاجه عشان بس تنبسط
مشت وكريم قام من مكانه وغير هدومه وخرج من المستشفي كلها...!!!!
.........منه محمد.........
في الشركه مغرقه نفسها في الشغل كمحاولة  تهرب من حياتها رن موبيلها
ندي: عامله ايه انتي كويسه
عاليا بضيق: لا حزينه علي حالنا علي بابا علي كريم
ندي: صدقيني يا عاليه كريم بيحبك ولو كنتي مكانه كنتي هتتجنني بالفعل
عاليا بلوم واحساس بالذنب: كله حصل بسببي لو مروحتش واستفزيته مكنش ركب موتسكله واتعرض لحادث
ندي: انتي ملكيش اي ذنب هو الي غبي كان لازم يفهم انه لايجوز شرعا انك تبقي مرات ابوه بس هو شايفك دايما انسانه انتهازيه بس مَصيره يفهم ودماغه تتصنفر المهم خليكي جامده ارجعي يا عاليا وخليكي جنب ابوكي هو محتاج دعمك معنويا
عاليا: عندك حق لازم اقف قويه لازم اساعد كريم لانه ضعيف دلوقت
ندي بأخلاص: لو احتاجتي مني اي مساعده انا في الخدمه
عاليا: شكرا ياندي انك في حياتي
ندي: انا الي بشكرك لانك دخلتي حياتي يلا حبي مع السلامة
.......منه محمد.........
عند القبر راكع بنهزام وحاطط منديلها الي ضممت جرحه بيه  ضامه على قلبه وقابض عليه بقووووة 
كريم  حاسس بجسمه بيحترق: خدعتني لتالت مره يا امي خلتني بجد مثير للشفقه والعطف لا خلتني شيطان ممكن يأذي ابوه رغم انه يما اذاكي عشان نبيله الي بنتها متختلفش عنها كتير دي اكتر قذاره منها اتجرئت علي القانون والشرع واستخدمت ابويا ضدي عشان تنتقم لموت امها وكل كلمه موتهم بيها رجعت لي تاني يا امي سامعه شايفه المي ....انا بحسدك لانك مش مضطره تواجهي اي حد زي ...حلفت اهزمها هي الي هزمتني (بكا بنحيب) امي خديني خلاص معنديش استعداد اواجهه ابويا بعد النهارده كل ما بيقول بيحبني وحاول حمايتي من شيطاني بحس اني شرير ومقرف اوي مكنش لازم يحبني انا مستهلش الحب من اي حد
خلص كلامه واخد تنهيدة طويله طلعه من قلبه الي مشبع بالهموم
.......منه محمد.........
نهله في المطعم عند خالد وعماله تتصل بكريم الي رافض يرد: عماله اتصل بيه مش عاوز يرد
خالد بهدوء: معني كدا انه مش محتاجلك
نهله بتحذير: خالد
خالد: غضبتي ولا زعلتي
نهله: اي رد محتاج تسمعه
خالد: اي رد يوقفك وتفضلي هاديه لحد ماكريم يتصل بيكي ده لو حابب تكوني معاه
نهله بنفعال: كريم اختفي وعايزني ابقي هاديه في مكاني زيك مقدرش اعمل كدا اتفضل انت اشرب عصيرك وخليك هادي لان شكلك مش قلقان علي كريم
خالد قام وقف قصادها وحاجزها بين الحيط: مين قال انا بالفعل قلقان عشان كدا موجود هنا ده لو رجع بس الي مستغربه انك بتتصرفي وكأنك مش فاهمه ولا عارفه  الي بتعمليه
نهله: لا عارفه عشان كدا بدور عليه كريم الي تعبان ومحتاج الناس تدعمه وتقف جنبه!!
خالد: بس مش انتي
نهله بعصبيه: خااالد
خالد ببرود قاتل: ليه زعلتي حاولي مره واحده تفكري ليه مقفلش موبيله ده معناه انه محتاج شخص واحد بس يتواصل معاه ومعني انه ميردش عليك معناها انه مش عايزك انتي بس عايز مين ياتري مين هو الشخص الي كريم محتاجه يتكلم معاه فكري
نهله: ممكن حسن ابوه او حتي سعاد
خالد: لو حد من التلاته كان زمانهم لقوه بس مش هما خالص!
نهله : هروح القي كريم بنفسي
خالد شدها للجدار قرب منها وملامحه فيها قسوة. : لسه مش فاهمه كريم محتاج شخص معين يكون جنبه فياريت تقفي مكانك
نهله صرخت بغضب: مش هقف سامع لحد ما القي كريم وزقته ومشت...!!!!!
........منه محمد.......
عاليا: الحقيني ياندي كريم هرب من المستشفي
ندي شهقت :ايه هرب
عاليا بتوتر وخوف :ايوه اتصلي بحسن لو يعرف اي حاجه وطمنيني 
ندي :تمام انا هنا عنده في الكافيه
عاليا قفلت معاها وكتبت رساله لكريم تترجاه وتتوسل اليه انه ميهربش منها واول ما يفتح موبيله يتصل بيها ضروري
ندي الي داخت علي حسن ولقته: انت كنت فين
حسن: انا ماشي في طريقي والله بس يظهر طرقنا واحد وافكارنا بتتقابل
ندي بعدم فهم: ايه الافكار دي الي بتتقابل
حسن: سيبك كنتي جايه ليه؟؟ّّ
ندي: ابدا كنت جايه اشوفك وبعدين لقيت عاليا بتتصل بيا عشان اسألك عن كريم لاني عارفه انه بيجي هنا الكافيه او بيروح مطعم خالد عشان كدا دوخت عليك عارف لو عاليا مترجتنيش ولا كنت عبرتك
حسن كشر: ليه بس قلبتي تاني
ندي: ياسلام ياخويا هو انا هنسي الفصول الي بتعملها فيا ده انت حتتقرمش في جهنم
حسن ابتسم: المهم ماله كريم
ندي: كريم هرب من المستشفي تفتكر هرب ليه
حسن بضيق: عشان فنكوش في دماغه 
قطع عليهم كلامهم نغمه موبيل حسن
خالد: ها جالك كريم
حسن: لا
خالد قاعد مكانه: انا عديت علي المطعم بس ملقتهوش بفكر ادور عليه في مكان تاني
حسن: تمام لو لقيته اتصل بيا وبلغني
خالد بخبث: اه اكيد لو شوفته هتصل بيك
وقفل وضحك في نفسه وحط رجل فوق التانيه ومبسوط من الي بيحصل 
..........منه محمد.......
في البار قعد بضعف بضياع تلفونه مبطلش رن سواء من نهله او عاليا ده غير الرسايل الي عماله تتهافت عليه منها نفسه يرد يسمع صوتها لكن محرمه عليه قفل الموبيل للغلق وفضل يشرب كاس وري التاني لحد ما ثمل وفتح الموبيل تاني لقي رنات من عاليا ورسايل بتترجاه انه يرد عليها..!
كريم للنادل: كاس تاني هنا
شرب كتير جدا لدرجه عيونه دغششت كأنه بينتحر لحد ما تلفونه ازعجه رد بعنف: بطلي تتصلي بيا وتزعجيني
عاليا بسرعه: ليه هربت من المستشفي
كريم بحده: وانتي مالك
عاليا: بطل لعب عيال وارجع
كريم: ده طلب
عاليا: لا ده مش طلب  ده امر كريم انت لسه تعبان
كريم: مالك انتي اتعب اموت مالك
عاليا سكتت خالص
كريم: ده بس الي متصله تقلهولي
عاليا: لا مش ده بس،، بس ارجوك ارجع من فضلك ابوك قلقان عليك ارجع البيت
كريم: مش راجع للزفت سامعه
عاليا: بتهرب من المشاكل والمواجهه مهما كان ارجع نتكلم
كريم: انا مبهربش لو عايزه تتكلمي تعال عندي نتكلم
عاليا: تمام جيالك
كريم: قدامك ربع ساعه بس لو مجتيش قبلها مش عايز اشوفك وقفل الخط خالص!
عاليا: انت استني اصل (ونفخت) قفله الغبي
وجريت عشان تحصله في اقل من ربع ساعه لقت تاكسي شاورتله لحد ما وقف: لو سمحت عايزه اروح كافيه** بس احرص يبقي في اقل من ربع ساعه يعني اطلع لطريق مختصر ارجوك محتاجه اوصل بأسرع طريقه ممكنه
السواق: تمام يا هانم
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات