القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الجاسم الفصل الخامس والاربعون والاخير 45 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل الخامس والاربعون والاخير 45 بقلم نيلي ياسر
رواية نور الجاسم الفصل الخامس والاربعون والاخير 45 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل الخامس والاربعون والاخير 45 بقلم نيلي ياسر


   " في اوضه باين عليها الطابع الاولادي نايم ولد شعره دهبي وعيونه عسلي وابيض بطريقه مضحكه علي سريره والاوضه متبهدله دخلت نور وهي لابسه فستان خروج لونه موڤ وجزمه بكعب لونها بيج وشعرها زي ما هو طويل ودهبي..داخله وباين أنها متعصبه جداً"
نور: نوح...قومي يا نوح..الباص جاي..انت صغير يعني علشان اجي اصحيك..يا واد قوم الباص خلاص قدامه نص ساعه ويوصل...يا نوووح..
نوح بنوم: طب انا كام مره اقولك يا نونو أن صوتك مزعج..
نور: انا صوتي مزعج يا قليل الأدب..يا نوح قوم!!.
نوح بنوم: انا مش صغير علشان تصحيني كده انا في اولي ثانوي..
نور وهي بتشده من علي السرير: عندك حق المفروض تصحي كده...قوم يا حيوان وعقبال ما اشوف اختك تكون لبست..
نوح: ماشي..ماشي.
..
     " نور في اوضه تانيه باين انها بناتي اكتر وصاحبه الاوضه معلقه صورها في كل حته..نور بتخبط علي باب الحمام بتاع الاوضه بعصبية"
نور بغضب: تاليا اخرجي حالا...
تاليا: يا نونو باخد شاور وهخرج حالا..
نور: تاليا انتي مش كل يوم تاخدي شاور قبل الباص ما يوصل بدقايق...اخرجي يا بت!!.
      " خرجت بنت قمحاويه وعيونها اخضر وشعرها طويل ولونه بني وناعم جداً..لابسه بورنص وماسكه برفيوم في ايدها وبترش منه"
تاليا: مامي روحي صحي نوح الاول ولا علشان انا اصغر منه بتلات سنين تزعجيني انا..
نور بصوت عالي: والله!!.. بقيت انا الازعاج دلوقتي..بطلي رش من البرفان هتخنق!!.
       " دخل جاسم وهو لسه بوسامته وجسمه متغيرش لابس بدله زيتي وقميص ابيض فاتح اول زرارين وجزمه بنص سوده ولابس نضاره شفافه بس مش نظر ولونها دهبي"
جاسم وهو بيقرب ويبوس نور من خدها: بونچور يا روحي..
نور بهدوء وابتسامه: بونچور يا قلبي..ايه الشياكه دي زوق مين الجميل ده!!.
جاسم بمشاكه: زوق حبيبه قلبي..تاليا.
نور: نعم!!.
جاسم: وهو في حد زوقه حلو في البيت ده غيرك عارفه لايه؟!.
نور بضحك: لايه؟!.
جاسم: علشان اتجوزتيني انا!!.
     " نور بتخبطه في كتفه بالراحه وبتضحك"
نوح من علي باب الاوضه: كل يوم تقولها نفس الجمله وهي تضحك ايه مبتزهقوش..
نور: ولد!!.
جاسم بضحك: صباح الخير يا نوح..
نوح: صباح الخير يا كبير..
جاسم: روح البس هتتأخر علي المدرسة.. تاليا بلاش تتعبي مامي..
تاليا: يا بابي انا بقيت في تانيه اعدادي مش معقول كده.
جاسم: برضو متتعبيش مامي..انا هروح اخد عمر ونروح المستشفى عايزه حاجه؟!.
نور بضحك: عيزاك ترجعلي بخير.
جاسم باسها من خدها: بحبك.
نور: وانا كمان..
     " نور فضلت بصاله واول ما نزل لفت لعيالها"
نور: يلا يا جزم الباص جاي..
 ...
          " عمر دخل اوضته وهو لابس قميص ابيض برقبه وبنطلون اسود ولسه قمور وشعره كيرلي دخل قعد علي السرير جمب ابنه"
عمر: انت قاعد لايه يا اض يا يزيد ما تنزل تحت مع ولاد عمك..
يزيد: تعالي يا بابي عايزك في موضوع..
عمر وهو بيقعد: ايه الاحترام ده..عايز ايه.
يزيد: انا جبت في امتحان الماس 8من20..
عمر: يا نهار اسود..طب ده وانا في سنك كنت..
يزيد: عموره متحورش انت كنت طفل صايع..
عمر: يا ابن الجزمه كنت هقولك انت المفروض ترفع رأسك ده انت كنت بشيل مواد من وانا في ابتدائي.
يزيد: يعني مش هتقول ل مامي؟!.
عمر: اه بس انت تنسي اني كنت بكلم بنت امبارح..
يزيد: لا انا كرامتي متسمحش يا برنس..لازم اقول لماما.. او يعني تزود مصرفي للضعف!!.
حور دخلت: يزيد..يلا ولاد عمك بيسألو عليك..
يزيد: حاضر انا نازل يا مامي..
عمر بتصنع جديه: استني عندك..تعرفي يا هانم ابنك جاب كام في امتحان الماس بتاع كل شهر..
حور بتوتر: انا زاكرتله اول امبارح طول الليل اكيد جاب رقم عالي..
عمر بصوت عالي: ابنك يا هانم جايب تمن من تلاتين..
حور: يعني ايه تمن..
عمر: يعني من الاخر ابنك ساقط... البس يا عم..
يزيد: والله ما حصل..
حور بصراخ: اعاااا.. ساقط يا يزيد..والمذاكره اللي قعدت طول الليل اذاكرهالك..وفي الاخر ساقط يا ابن الجزمه..
عمر وهو خارج: ايوه يا ابن الجزمه..يا جماعه يزيد في زمه الله!!!.
يزيد: أهدي يا مراا..استني يا عمور!!.
     " يزيد بيجري لتحت وحور وراه بالشبشب واستخبي ورا جاسم"
يزيد: الحقني يا عمو..الوليه هتقتلني.
جاسم بضحك: اهي يا حور ده لسه في تانيه اعدادي..
حور: هيجنني..يا جاسم..دي تربيه عره!!.
يزيد: بقي دي امريكانيه دي جايه من شبرا..
حور: انت تاني..طب تعالي..
      " كله بيضحك ونوح بيستفز حور هو ويزيد وتاليا واقفه جمب صفيه بتضحك ولابسه الچيب بتاع المدرسه علي القميص والجرافت وشعرها سايب وهوب بتنزل كنز من علي السلم بس اتغيرت تمام..مش طويله اوي بس رفيعه وشعرها دهبي وطويل بس كيرلي وهو طويل ولابسه برضو الچيب والقميص ومش رابطه الجرافته وعيونها زرقاء وحاجه زي القمر..."
كنز وهي بتبوس جاسم: بونچو جسومي!!.
جاسم: بونچور يا كوكي..ايه القمر ده!!.
كنز: بونچور يا نونو..بونچور يا تاتا.
نور: صباح الخير يا كوكي.
صفيه: صباح الخير يا حبيبتي.
عمر: ايه يا بت بنچور دي اسمها صباح غيا ابا يا اما احنا رجاله يا بت..ولا نسيتي التمرينات..
كنز: هههه..صباح الخير يا عمور.
نوح: مامي هي روح انكل شادي هيوصلها النهارده برضو.
نور: يا حبيبي ما هي بتبقي معاكو طول اليوم في المدرسه وفي البيت وبتروح الڤيلا بتاعتها مع ملك وشادي باليل ف طبيعي شادي يوصلها لأن شركته قريبه من المدرسه بتاعتكو.
نوح بخنقه: هوووف..
تاليا بهمس مستفز: المفروض نخلي مامي تعمل لست روح سرير جمب.. علشان متوحشكش..
نوح: اقسم بالله يا تاليا هضربك..وبعدين لمي شعرك مش رايحين حنه خالتك..
تاليا بغضب: طب والله لضربك يا نوح.
نوح: اتكلمي علي قدك يا..يا توتي..
تاليا بغضب: يوووه.
جاسم: كوكي ادم قالك هيوصلك النهارده.
كنز: اه كلمته وهو قالي انه جاي..جسومي هو النهارده كام في الشهر..
جاسم: متلمحيش انا فاكر.. بكره عيد ميلادك ال 16 كل سنه وانتي معايا يا حبيبتي.
كنز: وانت معايا يا حبيبي..
كلهم: كل سنه وانتي طيبه يا كنز.
كنز: وانتو طيبين يا جماعه أن شاء الله كل سنه تفضلو معايا وحواليا كده..
...
         " ليلي واقفه في الصاله لابسه فستان جلد ازرق غامق بكم وديق وطويل وجزمه بكعب لبني وطرحه لبني و واقفه جمب الكلب بتتفرج علش ادم وهو بيلم مفاتيحه"
ادم: ليلي انا رايح لكنز وهتيجي تبات معاكي باليل تصوري حبتك اكتر مني...هههه.
ليلي بضحكه حزن: وانا كمان والله بحبها زي بنت..اقصد اختي الصغير..
ادم: طب يلا بأي باي.
ليلي: باي.
     " ادم قفل الباب وليلي بصت للكلب"
ليلي: بحبه اوي وهو مش بيفهم..اعااا.. اعمل فيه ايه بس.
...
نور: يلا الباص وصل..
كنز: وبابي كمان وصل.
     " الاولاد بدأو يقومو من علي الأكل وياخدو الشنط"
كنز وهي بتحضن ادم: بابي...صباح الخير.
ادم: صباح الخير يا عيون بابي..جاسم مشي.
كنز: اه وقالي سلميلي عليه..
ادم: طب يلا اركبي هنتأخر..
تاليا: ممكن اركب معاك يا دومي..
ادم: العربيه عربيتك يا توتي..
      " كلهم وصلو للمدرسه وادم راح شغله وهما خلاص داخلين المدرسه شافو روح واقفه علي الباب شعرها بني وقصير وعيونها اخضر وبيضه ومتعصبه"
روح: أخيراً شرفتو انا مستنياكم بقالي كتير..
نوح باحترام: معلشي يا روح بس هما اللي اخروني..
كنز: وه..
نوح: يلا ندخل علشان تلحقي الكلاس بتاعك انتي برضو في تالته اعدادي...
روح بكسوف: طب يلا.
      " كنز اطمنت ان كلهم دخلو الحصص بتاعتهم وبعدين دخلت الكلاس بتاعها واليوم خلص وباليل خرجو كلهم راحو الملاهي بمناسبه عيد ميلاد كنز وهي اللي طلبت متعملش عيد ميلاد وكلهم بدأو يلعبو ويهزرو"
كنز: بابي هروح اشتري ايس كريم من هناك..
ادم: طيب نوح تعالي روح مع اختك..
كنز: لا سيبه يلعب انا هجيب واجي علي طول..
       " كنز راحت واشترت اتنين وبتلف خبطت في ولد لابس كاب احمر وچاكت جلد اسود وبنطلون اسود وكوتشي احمر و وقعت الايس كريم عليه..الولد بصلها عيونه لونها رمادي وبشرته بيضه وشعره اسود وباين قليل من الكاب وطويل وعنده عضلات وكان ماسك اتنين ايس كريم رماهم في الارض ومسك كنز من دراعها جامد.."
مالك: انتي مجنونه يا بت..عمياء مبتشوفيش..
كنز وهي بتزق ايده وبتبصله جامد: انت اللي مجنون علشان تمسكني كده ولمعلوماتك بشوف بس انت اللي مش هتشوف.
      " كنز وقفت علي أطراف صوابعها وضربته بالبوكس هو متأثرش بس في اللحظه نور وجاسم وقفو جمبها"
نور: كنز في ايه..
كنز: اللي مش محترم ده بيزعقلي..
     " نزلت ست من عربيه چيب عاليه رغم كبر سنها لاكن جميله جدا وقفت جمب الولد"
الست: مالك انت كويس..حصل ايه.
جاسم: انت ازاي تزعقلها..
مالك: المدلعه وقعت الايس كريم عليا وبدل ما تعتذر بتضربني..ده انا اعمل منك اربعه يا بت.
كنز: بت أما تبتك يا حيلتها..
جاسم: بسس..اعتذري يا كنز لأنك ضربتيه..
كنز بغضب وهي بتمشي: انا اسفه يا بابي..مش انا اللي اعتذر لواحد زي ده..
مالك بغضب: من الواضح أنها متدلعه بجد..ماما انا في العربيه..
نور: احنا اسفين جداً بس هي عصبيه..انا نور مرات دكتور جاسم الوردي..
جاسم: أهلا بحضرتك.
كريستينا: طبعاً غني عن التعريف..انا كريستينا وده ابني مالك بس معلشي هو عصبي.. لأنه مر بظروف صعبه..
نور: اتشرفنا بحضرتك.
كريستينا: وانا اكتر عن أذنك.
..
         " مالك سايق بغضب وساكت"
كريستينا: نفسي تعيش حياتك بقي وتعيش سنك..
مالك وقف العربيه: عمري ما هعيش سني..وحتي لو نسيت هيفضل اسمي في البطاقه يفكرني..هيفضل اسمي..مالك يوسف رأفت..
تمت
لقراءة باقي حلقات الرواية والجزء الثالث : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات