القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الظلام

  رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الظلام
 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الظلام

 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الظلام

احمد:خالد طلب ايدك ياعبير 
مريم:ايه مستحيل؟!!!
عبير:بابا اكيد قصده مريم مش انا 
احمد:انا قولت عبير مش مريم وانا وافقت وكتب كتابكوا بكره 
عبير:بكره ازاي يعني انا مش موافقه 
احمد:يعني هاتكسري كلمتي معاه 
عبير:انا مش عايزاه ده مجنون 
احمد ضربها بالقلم 
أحمد :وانا قولت هاتتجوزيه او مافيش تعليم ابدا 
عبير بصت ل مريم ومريم مصدومه ولا بتتكلم ولا بتتحرك
عبير :مريم اتكلمي هو بيحبك شوفيه ماله أزاي يطلب أيدي انا 
فضلت تهز فيها وفجأه مريم اغمي عليها 
عبير:مريم قومي 
خدوها المستشفي وعلقت محاليل والدكتور قالهم انها مجهده شويه وخلاهم يمشوا 
*******
عند محمد
محمد:هاقولها بكره اني معجب بيها وانشاء الله مش هاترفض اكيد 
*****
تاني يوم 
محمد مستنيها وهي ماجتش جت عبير وراحلها
محمد:احم انسه عبير هي فين مريم 
عبير:تعبت شويه وراحت المستشفى 
محمد:طب هي كويسه حصلها حاجه وحشه 
عبير:لا لا شوية اجهاد 
محمد:طب ممكن بعد ما تخلصي محاضراتك نروحلها لو مافيش مانع 
عبير:تمام 
عبير راحت وبدات محاضراتها ومحمد طول محاضراته مش مركذ عشان مريم بعد ماخلصوا راحوا المستشفى ومحمد جاب ورد وشكولاته ل مريم
مريم كانت زعلانه وبتعيط والدكتور قال ل عبير لازم تخرج من الحاله الي هي فيها دخلولها الاتنين 
محمد:كده يملاكي تقلقيني عليكي
مريم:انت..عرفت منين 
محمد مسح دموعها 
محمد:مش مهم المهم ان مافيش ملاك بيعيط صح ولا اي
عبير:مريم انا.. 
مريم:خلاص ياعبير اه صح بابا كتب كتابك خلاص 
عبير:ايه ازاي يعني؟!!
مريم:جه هنا وكتب كتابك وخلاني امضي مكانك 
عبير:وانتي ازاي تمضي مكاني 
مريم:عشان كان خالد باعت واحد معاه مسدس بيراقبك 
محمد:انا مش فاهم حاجه يعني مين فيكوا اتجوزت خالد 
عبير حكتله كل حاجه
محمد:يبقي هو بينتقم منك انتي مش من مريم 
مريم بعياط:خالد طلع وحش اوي ياعبير ومبيحبنيش 
محمد مقدرش يشوفها كده حضنها وفضل يهدي فيها 
محمد :هششش خلاص هانروح انا وعبير دلوقتي 
عبير :هانروح فين ؟!
محمد:للمحامي بتاعي هانشوف حل 
مريم:ماتتأخروش طيب عشان الممرضه عايزه تديني حقنه وانا مش بعرف اقولها لأ 
محمد:انتي بتخافي من الحقن 
مريم:اه اووي
محمد:خلاص مش هانتأخر 
راحوا لبيت مراد (المحامي وصاحب محمد)  وحكوله كل حاجه 
مراد:كده الي هاتتحبس مريم 
محمد:ازاي يعني ولي؟!
مراد:لانها مضت بأسم عبير عشان عقد الجواز يبقي باطل لازم مريم تتحبس
عبير:لا طبعا مستحيل 
مراد :ده القانون للأسف 
محمد:مراد ماينفعش مريم تتحبس اصلا افهم وبعدين بيقولك كان بيهددها بأختها 
مراد:خلاص خلوه يطلق 
محمد:ازاي ؟!
مراد:القانون بيقول ان مريم تتحبس بس القانون ف البلد دي مش بيمشي يبقي نمشي بعيد عن القانون 
عبير:انا مش فاهمه 
مراد:افهمك بس الأول بتعرفي تعملي قهوه 
عبير:اه لي؟!
مراد:وحياة امك هاموت واشرب فنجان قهوة بوش المطبخ على ايدك اليمين 
عبير:طيب 
قامت تحضر القهوة 
مراد:البت مزه اوي يلا حقك تحب اختها 
محمد :ماتحترم نفسك بقا خلينا ف الاحنا فيه 
مراد:طيب في خطة كده اسمعاها وقول رأيك 
محمد:قول
مراد:.... 
*********
عند مريم 
دخلت الممرضه 
مريم:لسه ساعه علي معاد الحقنه 
الممرضه:لا دي حقنه تانيه يلا 
مريم:لا ونبي انا مش بحب الحقن 
الممرضه بزعيق:مبلاش شغل العيال ده يلاا 
مسكت دراع مريم وادتها الحقنه بعد شويه مريم نامت 
********
عند محمد 
عبير:حلوه الخطه دي بس يلا عشان قلقانه علي مريم اوي 
محمد:وانا كمان قلقان عليها يلا 
مراد:هاجي معاكوا 
محمد:طيب يلا 
راحوا التلاته للمستشفي واول مادخلوا مالقوش مريم ف السرير سألوا الدكتور قالهم مانقلوش حد لسه هاينزلوا تلفون عبير رن 
عبير :الو 
....:ايه مش عارفه رقم جوزك ولا اي 
عبير:خالد !!!
خالد:براڤوا عليكي اسمعي بقا مين بيسلم عليكي وسمعي الحلو الي معاكي 
محمد سمع اسم خالد وخد الموبايل وفتح الاسبيكر 
مريم:ياعبير انتي فين انا خايفه والدنيا ضلمه 
محمد :يابن ال.... لو قربتلها وربنا ل تموت 
خالد:لا لا مابحبش التهديد وانا كده كده هاقربلها ماتخفش 
مريم:يامحمد خليه يسبني يامحمد انا معملتلوش حاجه 
عبير :اهدي يامريم ماتخفيش أحنا جايين وخالد مش هايعملك حاجه 
مريم:لا عملي فضل يضرب فيا وانا كرهته 
خالد:خلاص ولو عايزين القطه ابقوا دوروا عليها بقا 
محمد :لو لمستها ها... 
خالد قفل التلفون وقرب من مريم 
مريم :فكني ياخالد انا معلمتلكش حاجه عشان خاطري خليني امشي 
حط ايده على وشها 
خالد:لازم نكسر الحاجز الي بينا ده ياست البنات ولا اي 
*******
عند عبير
عبير:لقيت المكان اهو 
محمد :يلا 
مراد:اهدي ياعبير انشاء الله هاتكون كويسه 
عبير:خالد ناوي ع الشر ممكن يغ.....
محمد:بس انا مش هاخليه يقربلها 
وصلوا للمكان ودخلوا يدوروا عليها 
خالد:لا عجبتوني جيتوا بسرعه 
محمد ضربه:هي فين 
خالد: أعصابك بس بص فوق كده 
بصوا لقوا مريم هدومها مقطعه ومغمي عليها وجسمها كله جروح 
عبير :خالد نزلها انت عارف انها بتتعب من الشمس 
مراد طلع مسدس وحطه علي راس خالد 
مراد نزلها 
خالد:اهي عندكوا اطلعولها 
محمد طلع وفضل يحاول يفك الحبل ومش عارف 
خالد استغل ان مراد مش مركذ معاه وخد المسدس 
خالد:ربع ساعه ويكون المكان كله تراب انا هاخد مراتي وامشي 
مسك ايد عبير 
خالد:يلا 
عبير :اوعي 
خالد:قولت يلا وايلا المحامي الشاطر هايكون ميت قدامك 
عبير مشيت معاه ومراد طلع ل محمد 
مراد:في صوت قنبله 
محمد :هات ولاعه 
مراد اداله ولاعه ومحمد سيح الحبل وفك مريم 
محمد:يلا بسرعه 
اتحركوا ومشيوا بيها بعيد
مراد:ماينفعش نطلع ع المستشفى هايعملوا محضر 
محمد:امال نعمل اي 
مراد :تعالى ع البيت 
راحوا بيت مراد 
مراد:بص لازم تفوق لاول وبعد كده هانشوف حل 
محمد فضل يفوقها وفاقت 
مريم:ابعد عني انا بكرهك ابعد 
محمد :اهدي يامريم خالد مشي 
مريم:طب طب فين عبير 
مراد:اهدي دلوقتي ادخلي خدي شور وغيري هدومك ولما تطلعي هانفهمك
محمد :ماتخفيش 
مريم سمعت كلامهم ومراد راح يدور علي عبير 
مريم :محمد 
محمد:نعم 
مريم :احم مش معايا هدوم و.. 
محمد اداها قميص:البسي ده هايكون طويل 
مريم :ده بس 
محمد:احم استني ثانيه
طلع دور ف اوضة مراد ولقي فستان لسه جديد نزل وادهولها لبسته وطلعت 
محمد:وبعدين بقا يعنى اروح اجيب المأذون ولا اي 
مريم قعدت وهو قعد جنبها 
مريم :هو اي الي حصل
محمد حكلها كل حاجه 
مريم :طب عبير فين 
محمد :مراد بيدور عليها 
مريم:ازاي هو مايعرفش مكانها 
محمد:ماتقلقيش هي معاها سلسله فيها چي بي إس 
محمد طلع سلسله ولبسهالها 
مريم:هي فيها...
محمد:اه اوعي تقلعيها 
مريم:حاضر 
محمد حضرلها اكل وبالعافيه اقتنعت وكلت بعد شويه مراد جه ومعاه عبير عبير حضنت مريم 
مريم :انا اسفه كل ده بسببي 
عبير:مش مهم المهم انتي كويسه 
مريم:اه بس جسمي واجعني ومش فاكره حاجه بعد ماخدت الحقنه وكمان في جروح كتير من اي 
عبير :مش مهم ماتحاوليش تضغطي علي نفسك 
مريم:بابا لو عرف مش هايسيبنا 
محمد:لا انتوا هاتفضلوا هنا لحد مانشوف حل ل خالد 
مريم:لا ماينفعش 
عبير :لازم نمشي وهانكون علي تلفون 
فضلوا يقنعوا فيهم ومافيش فايده روحوا بردوا ومحمد كل شويه يتصل بيهم يطمن علي مريم 
مريم :والله انا كويسه اهو 
فجأه دخل ابوهم سابوا الموبايل محمد لسه ع الخط 
مريم:بابا 
ابوها ضربها بالقلم 
أحمد :فضحتيني يابنت ال.....
عبير:.....😡
يتبع......
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات