القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الجاسم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم نيلي ياسر

 رواية نور الجاسم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم نيلي ياسر
رواية نور الجاسم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم 2 الفصل الثالث 3 بقلم نيلي ياسر


جاسم: حضرتك تعرفيني؟!
البنت: هو انت مش فاكرني ازاي انا....نور!!.
     " جاسم اول حد جيه في باله نور مراته اللي ماتت بس دي مش هي نهائي دي بنت جسمها كيرڤي سيكا وجميل وشعرها قصير ولونه اسود عيونها بني فاتح وبشرتها خمريه لابسه بنطلون اسود وتيشيرت ابيض بنص كم وكوتشي أبيض ولابسه كاب اسود وسلاسل وخواتم..مش نور خالص"
جاسم: نور مين؟؟.
البنت: انا نورهان وانت كنت بتقولي يا نور انت ازاي مش فاكرني؟!.
جاسم: انا أسف...ازيك يا نورهان عامله ايه.
نورهان: تمام وانت اخبارك ايه.
جاسم: الحمدلله طب اتفضلي اقعدي مع ملك وشادي دول هيفرحو اوي لما يعرفو انك رجعتي..انا رايح مشوار..سلام.
نورهان: سلام.
STOP...
      " نورهان: كانت زميله جاسم في الجامعه اتعرف عليها اول يوم في الجامعه وكان في شباب بيضيقوها وجاسم ضربهم من يومها وهي شايفه انه سوبر هيرو ومينفعش تبقي لحد غير..المهم جاسم اعتبرها صحبته وعرفها علي ملك ولما جاسم اتخرج وفتح مستشفيات كتير اشتغلت معاه في مستشفى منهم دكتوره نساء علي امل يحبها ويتجوزها بس لما عرفت انه اتجوز سافرت تشتغل بره لان اهلها توفو وجت النهارده بطلب من ملك"
....
سعديه: خلي بالك من الخضار علشان الباشا مش بيحبه مستوي اوي.
ليلي: حاضر.
    " ليلي افتكرت امها"
ليلي: معلشي ممكن اعمل مكالمه اطمن علي أمي.
سعديه: والخضار اللي هيتحرق ده؟!.
ليلي: ممكن تخلي بالك منه..انا والله هطمن عليها بس.
سعديه بتنهيده: اتفضلي لما نشوف اخرتها.
     " ليلي مسحت اديها وخرجت من المطبخ بتتريق علي سعديه وبتقول كلامها بطريقه مضحكه وبعد كده وقفت علي جمب واتصلت بأمها"
ليلي بلهفه: الو...الو يا ماما.
ام ليلي: الو يا حبيبتي..عامله ايه يا ليلي.
ليلي: الحمدلله يا ماما انا بخير متشغليش بالك بيا المهم انتي كويسه..
أم ليلي: الحمدلله يا بنتي.
ليلي: خدتي الدواء بتاعك.
ام ليلي: خالتك يا حبيبتي لسه مديهولي.
ليلي: سلميلي عليها وانا ان شاء الله هخلص علي 9بليل .
ام ليلي بحزن: انا عارفه كان مالك ومال شغل الممرضين ده.
ليلي: متخافيش عليا يا ماما وبعدين انا في شغاله ممرضه في مستشفى يعني حاجه كويسه.
أم ليلي: ربنا معاكي يا حبيبتي.
ليلي: يلا سلام دلوقتي علشان اشوف شغلي.
ام ليلي: سلام يا حبيبتي.
     " ليلي قفلت مع امها ودمعه هربت من عيونها ..لان ليلي مفهمه امها أنها شغاله ممرضه في مستشفى مش خدامه لأنها لو كانت قالت لامها أنها هتشتغل خدامه كانت هترفض وهي محتاجه الشغل لأن من بعد موت ابوها حالتهم الماديه بقت وحشه جدا وامها تعبانه وبتاخد علاج للكلي وساكنين في منطقة عشوائية وهي كل يوم تودي امها عند خالتها وتيجي الشغل"
ليلي: يارب اشفيها يا رب.
    " ليلي بتلف علشان ترجع المطبخ خبطت في ادم وكان لابس بدله سوده وقميص اسود وفاتح أول زرارين ونضاره شمس وباين انه رايح الشركه بتاعته....كانت قريبه منه وشاف ملامحها كويس.. بشرتها بيضه عيونها زتوني وشفايفها صغيره ومناخيرها صغيره..ياااه جميله اوي بلنسبالنا بس بالنسبه له هو مش عايز ستات تاني....اهدو 😂"
سعديه: انتي واقفه هنا وانا بدور عليكي...لامؤاخذه يا ادم بيه.
ليلي: انا اسفه مكنتش اقصد.
ادم بجمود: حصل خير...اتفضلي شوفي شغلك.
سعديه: يلا قدامي.
....
جاسم: تك...تك.. تك.
كارم ( ابو نور): ايوه...هه..ايوه جاااي.
    " جاسم اتصدم لما شاف ابو نور لانه واضح من شكله وازازه الخمره اللي في ايده أن المخدرات لحست مخه بس ثواني هو جاب الفلوس دي منين اخر مره قابله كان مديون وهيطرد من الشقه...اي اللي حصل؟!".
كارم بيطوح: اهلا..ب...ب...دكتورنا..اتفضل اتفضل.
     " جاسم قلع النضاره ودخل قعد وأبو نور قعد قدامه"
كارم: خير يا باشا...لا باشا دي للظابط انت دكتور...لا اكبر دكتور جراحه...ههههههههههههه.
جاسم بقرف: وانا اللي جاي اديك فلوس وبقول شكله بقي ع الحديده واساعده علشان نور ربنا يرحمها.
كارم وهو بياكل من قدامه سوداني: يوسف..امم..قال كده برضو.
جاسم قام وقف: يوسف...انت قابلته امتي انطق.
كارم بيشرب: يمكن امبارح يمكن اول..أو السنه اللي فاتت..لا لا السنتين اللي فاتو...ههههههههع.
     " جاسم مسك رقبته واتكلم بغضب"
جاسم: اقسم بالله ورحمه نور لو مقولتش كل حاجه تعرفها لهقتلك...فااااهم.
....
         " جاسم وصل قدام الڤيلا بتاعته ودخل لقي اللي قاعد في الرسيبشن نورهان وكنز علي الكنبه شادي علي كرسي وعلي رجله ملك و بيتكلم معاها و عمر علي كرسي ومركز مع  كنز ونورهان وبيضحك وحور مش معاهم"
نورهان: ها عجبتك الحدوته يا حبيبتي.
كنز برزاله: لا وحشه جدا.
عمر: هههههههه....هات الدكتور علشان يخيط.
نورهان: احم.
جاسم: وحشه لايه يا كنز...هي بتحكي عن ايه.
كنز: الأمير كان بيحب الاميره وبعد ما الاميره ماتت الاميره ..الأمير بقي بيحب واحده تانيه واتجوزها.
       " كلهم ركزو مع نورهان وفهمو هي عايزه توصل ل ايه"
ملك: ا...ا...طب..ما الحدوته حلوه اهي يا كنز هو مش لازم الحياه متقفش علي حد والواحد يكمل حياته.
كنز بغضب: لا الحياه لازم تقف لو الشخص اللي بنحبه مات ومينفعش نكمل حياتنا عادي كأنه مكنش موجود لازم يعيش جوانا...وماما نور لسه عايشه ومش جوانا بس..
      " طلعت اوضتها وهي متنرفزه وكلهم مستغربين عرفت منين أن نور ماتت كلهم بيقولولها أنها مسافره وايه الكلام اللي مش لايق علي سنها..مخها اكبر من سنها بكتير ..جاسم طلع ليها الاوضه"
جاسم: تك...تك.
كنز بغضب: ادخل.
جاسم: يا ساتر يا رب ... لا هاجي وقت تاني بقي.
     " جاسم كان قصده يهزر معاها بس لقاها ساكته وقف مكانه يتابعها بس شويه ولقاها بتحط ايديها علي وشها وتعيط قلبه وجعه وراح قعد جمبها "
جاسم: و وحشتني انا كمان اوي.. نفسي اودعها حتي..ايوه يا كنز نور ماتت..( عيط من غير صوت) عمري ما كنت اتصور أنهم ينسوها بالسرعه دي..وانتي اللي تفتكريها وترفضي واحده تاخد مكانها...
كنز ببكاء: وانت كنت فين...لايه معرفتش تحميها.
جاسم ببكاء: عندك حق...بس..ب..بس..والله مكنتش أعرف أن كل ده هيحصل انا كنت عايز..ا..اع...اعملها..فر...فرح...و..و..ابسطها.
كنز ببكاء ونظره طفوليه: ي...يعني..خ...خلاص كده؟!.
جاسم حضنها: لو هي ماتت مكنتش انا هبقي لسه عايش 🖤
         " جاسم حضنها ونام..."
....   " في فرنسا"
 : اتكلم معايا عربي انا مصريه مش فرنسيه.
شاب: تمام..انا بقول مفيش سفر لأن دي أوامر..
: انا هنا اللي اقول الامر وانت تنفذه.
شاب: كلامك يحترم...بس ملهوش قيمه عندي لأن انا عندي اوأمر بمنعك من السفر.
: والأوامر دي منه؟!.
واحد تاني دخل لابس بدله: وهي تنفع تبقي من حد تاني؟!.
: هسافر يعني هسافر.
اللي لابس البدله: مادلين!!!!!.
يتبع.....
لقراءة الفصل الرابع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات