القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الجاسم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نيلي ياسر

 رواية نور الجاسم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نيلي ياسر
رواية نور الجاسم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم 2 الفصل الثاني 2 بقلم نيلي ياسر
انا..
جاسم: حاجه صافيه... حضرتك عامله ايه وحشتيني جدا.
صفيه: وانت كمان يا ابني...هو انت كويس؟!.
جاسم: لا انا تعبان اوي من غيرها.
صفيه: ينفع يا حبيبتي تسبيني اتكلم مع بابا شويه.
كنز: حاضر.
   " كنز خرجت وصفيه راحت قعدت جمب جاسم "
صفيه: بص يا ابني انا مش هكدب عليك بس انا حسه أن نور لسه عايشه..انا اللي ربيتها بعد موت امها انا اللي دايما بحس بيها واحساسي بيقولي انها كويسه.. كويسه اوي كمان.
جاسم بأمل: يعني ممكن ترجعلي؟!.
صفيه: معرفش..بس لو رجعت وشافتك كده هتبقي مبسوطه.
جاسم:______.
صفيه: انت لازم ترجع زي الأول لازم تكون كويس علشان هي كمان تكون كويسه..انتو شخص واحد وبتحسو ببعض ولو انت كويس هي هتبقي مبسوطه...
جاسم: مش قادر...مش قادر استوعب انها راحت وابني راح.
صفيه: هما لقو يوسف.
جاسم: ايوه كان رايح المطار علشان يهرب بس عمل حادثه على الطريق ومات..
صفيه: لقو جثته؟؟!.
جاسم: ايوه...انتي تقصدي ايه.
صفيه: مقصدش حاجه ومش عايزه ازرع جواك امل علي الفاضي..
جاسم: ممكن تقعدي هنا...يعني تيجي تعيشي معايا انا واختي في الڤيلا هنا..هي طيبه وبتحبك.
صفيه: مش هينفع يا ابني..انا هاجي اطمن عليك.
جاسم: ارجوكي انتي فيكي من ريحه نور..وانا نفسي اي حد من طرفها يقعد معايا..عايز احس انها موجوده..لغايه ما ترجع.
      " صفيه شافت في عينه دموع كتير وحست أنه فعلاً محتاج حد من أهل نور وأخير وافقت"
صفيه: ماشي هقعد معاك بس ليا عندك طلب.
جاسم: اتفضلي.
صفيه: ترجع جاسم بتاع زمان 
جاسم: اوعدك لما اقدر هرجع جاسم بتاع زمان.
صفيه: لا هتبدأ من النهارده.
جاسم: والله مش هق..
صفيه: لا هتقدر علشان انت قوي وربنا بيحبك علشان كده ابتلاك بفراقك عن نور ولازم تخلص من الازمه دي من غير ما تتغير فاهمني.
جاسم:( هو رأسه بمعنى حاضر).
صفيه: هستناك تحت..
   " صفيه خرجت وجاسم فتح الدولاب جاب لبس وشم هدوم نور وابتسم وأمل بيتزرع جواه أن حبيبته هترجع ودخل ياخد دوش ويحلق دقنه"
 ..... " في اوضه ملك"
ملك: شادي.
شادي: امممم.
ملك: احنا لازم نساعد جاسم انت مش شايف حالته.
شادي: نرجعه المستشفى تاني؟!.
ملك: احنا لو رجعناه المستشفى يبقي كده بندمره.
شادي: طب هنعمل ايه.
ملك: بص انا عندي فكره كده بس...
شادي: فكره ايه.
ملك اتنهدت: هدخل واحده ست في حياته!!.
...
      " في ڤيلا ادم واقفه سعديه الشغاله في الريسبشن وقدامها بنت لابسه فستان اسود وطرحه نبيتي حرير وباصه في الارض وبتسمعها والطرحه بتتزحلق وبتعدلها "
سعديه: انا مسافره بكره مش عايز ارجع الاقيكي عامله مشاكل!!.
البنت: أن شاء الله مش هيحصل مشاكل.
سعديه: فهمتي البيه بيصحي الساعه كام لشغله علشان تحضري الفطار قبلها.
البنت: ايوه.
سعديه: خلي بالك الباشا عصبي جداً وبيحب الالتزام بالمواعيد ف اوعي تتأخري.
البنت: حاضر.
سعديه: خدي القهوه اديهاله وعرفيه علي نفسك هو في الأوضه اللي علي الشمال فوق.
البنت: حاضر.
سعديه: ربنا يستر.
     " البنت خدت القهوه وطلعت الاوضه وهي متوترة لان من كلام سعديه عليه واضح أنه راجل عصبي اوي..خدت نفس وبدأت تخبط"
البنت: تك...تك.
_____.
البنت: تك....تك.
_____.
البنت: هو مش بيفتح لايه.. وبعدين الاوضه ضلمه شكل مفيش حد جوه..
    " فتحت الباب ودخلت بالراحه..النور مطفي ومش شايفه حاجه من الضلمه..مشيت بالراحه وهي ماسكه القهوة بايد والايد التانيه بتدور علي النور وهوووووب"
ادم: انتي مين؟!.
البنت: اعاااااااااا!!
   " القهوه وقعت من ايديها واتدلقت والطرحه وقعت من علي شعرها...ادم فتح النور والبنت خافت لما لقت القهوه مدلوقه علي هدومه"
البنت: ا..ا..انا اسفه..و.. والله..ات.. اتخضيت...مقصدش.
ادم ببرود: انتي مين اصلا.
البنت: انا ليلي..الخدامه الجديده.
ادم: نعم...انتي الخدامه الجديده.
   " ليلي رفعت راسها ليه علشان هو اطول منها"
ليلي: اه في مشكله؟!.
ادم: اه ومشكله كبيرة كمان.
ليلي: هو انت مين و واقف تهزء فيها كده لايه روح نادي ادم بيه.
ادم: انا مين ؟!..... يعني كمان مش عارفه صاحب الڤيلا.
   " ليلي اتصدمت لأنها كانت فاكره أنه راجل عجوز متعرفش أنه شاب وسيم جداً وفي أوائل الثلاثينات"
ادم: انتي عندك كام سنه يا شاطره.
ليلي: ____.
ادم: مبترديش لايه؟!.
ليلي بدموع: هو حضرتك ينفع متمشينيش.. لأني بجد محتاجه الشغل.
ادم: انا بسألك دلوقتي علشان اقرر هتشتغلي ولا لا.
ليلي وهي بتمسح دموعها: 21 سنه.
ادم: امممم...طيب.
ليلي بفرحه: هشتغل.
    " ادم بص لشعرها وهي لاحظت ده وفهمت أن الطرحه وقعت و نزلت جابتها وغطت شعرها ونزلت"
....
عمر: بت يا حور.
حور: عايز ايه.
عمر: بصي بقي علشان انا مبتكسفش..انا عايز اتجوزك.
حور بفرحه: تتجوزني!!!.
عمر: اه عندك مانع.
حور: ا..انا...طب اديني فرصه افكر.
عمر: حقك.........ها فكرتي.
حور: انا لحقت.
عمر: مش هنسطعبط علي بعض انا بحبك..وانتي كمان بتحبيني..يلا نتجوز بقي.
حور بفرحه: طب ينفع نستني شويه لغايه لما جاسم يتحسن 
عمر: انا بس بعرف رأيك.
حور: ما انت عارفه من زمان.
عمر: طب بحبك.
حور بفرحه: امممم.. ماشي.
عمر: لا لا انتي بتتكسفي ..
حور:بس بقي يا رخم...انا هقوم احضر الغداء.
عمر: ماشي يا امريكاني يا قمر انت.
...
     " بعد شويه كلهم قاعدين علي السفره مستنين جاسم..شويه ونزل وهو لابس بنطلوه خروج قماش رمادي وقميص اسود وفاتح أول زرارين ولابسه سلسلة فضه وساعه لونها فضي وجزمه بتلمع لونها اسود وحالق دقنه بطريقة جميله وشكله بيوحي بأمل"
حور: واوووووو.
ملك: ايه الجمدان ده؟!.
عمر: ( بيصفر) ايه يا برو الجمدان ده.
صفيه: بسم الله ماشاء الله زي القمر يا حبيبي.
كنز: بابي انت حلو اوي.
جاسم: انتي احلي.
شادي: لا بس شياكه يا اض.
جاسم ابتسم: طب عن أذنكم هروح مشوار.
ملك بارتباك: م..مشوار ايه بس..انت..انت محتاج تستريح.
جاسم وهو ماشي: لما ارجع هستريح....باي.
ملك: اعمل ايه يا شادي ده خرج.
شادي: مليش دعوه دي مشكلتك انتي.
ملك: اووووف.
..
    " جاسم ماشي وبنت ندهت عليه "
البنت: جاااااااااااسم.
جاسم: حضرتك تعرفيني.
البنت: هو انت مش فاكرني ازاي....انا نور****
يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات