القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم منة رضا

 رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم منة رضا
رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم منة رضا

رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم منة رضا

شويه و الباب اتفتح و في شخص دخل ماسه اول ما شافته فضلت تصوت
الشخص ده قفل الباب و جري عليها و حط أيدو علي بوقها و قال عارفه لو شلت أيدي و صوتي و الله ليكون أخر صوت ليكي و كان بيبص ليها بنظره تحذير ..
ماسه : هزت راسها بمعني تمام ..
شال الشخص ده أيدو من علي بوقها و قال أنتي الي دخلك أوضتي ..
ماسه : جدو قالي اطلعي ارتاحي فوق علي ما جوزك يجي ..
الشخص : تمام و سابها و كان داخل الحمام ..
ماسه : ممكن اعرف انت مين و ازاي تدخل كده الاوضه من غير ما تخبط ..
الشخص : ضحك بعدين قال هستأذن عشان ادخل أوضتي ..
ماسه : هو أنت فهد الدمنهوري ..
فهد : أيوه و اعملي حسابك مبحبش الكلام الكتير و ياريت علي ما اخرج تكوني نمتي عشان انا مش فايق لمحن البنات ده و أعملي حسابك مفيش ليله دخله فنامي بقا بعدين دخل الحمام ..
ماسه : أنسان مستفز محسسني اني هموت في جمال أمه لأ منكرش هو مز بس اهو الحمدلله خلصت منه و نامت ...
شويه و خرج فهد من الحمام و كان لافف الفوطه علي وسطه و صدره عريان  و ماشي في الاوضه و كان النور مطفي ..
ماسه : بتتقلب عشان مكنتش عارفه تنام كويس فشافت خياله علي الحيطه فصلت تصوت ...
فهد : شغل النور و زعق في أي أنتي كل شويه تصوتي احنا مش لوحدنا في البيت جدي يقول اي دلوقتي بعذبك  ...
ماسه : بتتكلم بشويه غضب و صوت عالي شويه  ده كله بسببك ماشي تتمختر في الاوضه و النور مطفي خضتني ..
فهد : راح قرب منها و مسك فكها بايده و قال صوتك لو علي عليا تاني هخرصك و أنا لما بقول كلمه مش بكررها...
ماسه : زقت أيدوه و قالت و انا مبحبش حد يتصرف معايا كده و سابت السرير و نزلت راحت نامت علي الكنبه الي في الأوضه ..
فهد : هو السرير مش مكفي الهانم و لا أي ..
ماسه : لأ أشبع بيه أنا هنام هنا أحسن منام جمب واحد زيك ..
فهد : لحظي انك شغاله تغلطي و أنا ده كله بتكلم بأحترام ياريت تلمي لسانك شويه ..
ماسه : مردتش عليه و نامت ...
فهد : أقول عليكي اي يا امي انتي و جدي مجوزني بلوه مش بنادمه قال محترمه قال بلا هم و بعدين نام ...
*في صباح يوم جديد تحديداً في قصر عيله الدمنهوري *
الجد : يلا يا حرمه منك ليها عايز احلي فطور يطلع للعرسان ..
ريتال : هو صح يا جدي قاسم جاي انهارده هو و عمي ..
الجد : ايوه يا ريتال و كمان  رانيا مرات عمك و آيلان  بنت عمك  جايه معاهم  ..
ريتال : ما انت عارف يا جدي مرات عمي مبتحبش القاعده هنا اكمنها من مصر 
الجد : احنا ملناش دعوه واصل هي هتيجي تقعد اليومين و تمشي زي كل مره مش عايز مشاكل عشان عمك و يلا روحي ساعديهم في المطبخ ..
ريتال : صفيه جوه معاهم يا جدي و انا تعبت كنت معاهم من بدري ..
الجد : طب اطلعي شوفي لو فهد هو و مراته صحيوا كده ..
ريتال : من عنيا و جريت علي فوق ..
*في المطبخ *
صفيه : امال ريتال فين يا مرات عمي ..
حفيظه : كانت قاعده بتتحدث مع جدك من شويه 
صفيه : طب انا خلصت الي في أيدي هروح اشوفها و جايه 
حفيظه : ماشي بس ابقي قوللها تيجي عشان عايزاها..
صفيه : حاضر يا مرات عمي ..
طلعت صفيه تدور علي ريتال لحد ما جدها قلها أن هي طلعت فوق تشوف العرسان طلعت هي كمان وراها ..
ريتال : كويس جيتي في وقتك مكنتش عارفه اخبط أو اعمل اي و لما يفتح اقوله أي ..
صفيه : استني ياختي و خبتط علي الباب ..
ماسه : كانت نايمه علي الكنبه الي قريبه من الباب فقامت تفتح من غير ما تنتبه للهدوم الي لابساها ..
فتحت ماسه الباب و شافت صفيه و ريتال قدامها الي كانوا ميتين من الكسوف ..
صفيه : اتكلمت و قالت جدي بعتنا عشان نشوفكوا صحيتوا و لا لسه عشان الفطار و كده ..
ماسه : قوليلو شويه و نازلين ..
ريتال : تمام و نزلت جري هي و صفيه ..
صفيه : عارفه يابت يا ريتال فهد ابن عمك ده محظوظ مجوز بت  قمر بسم الله ما شاء الله..
ريتال : اه و الله مع انها هي كمان من مصر بس احسن من البت آيلان بنت عمك و بعدين اي آيلان ده هو ده اسم اصلاً..
صفيه : طب يلا يا اختي ننزل عشان جدك ..
*في اوضه فهد *
فهد : زق الباب بأيدو و قال أنتي فتحتي الباب كده ..
ماسه : أيوه دول كانوا ريتال و صفيه فيها أي يعني ..
فهد : فيها أن مفيش ست محترمه تفتح الباب بالبس ده يا هانم ..
ماسه : اولا الي كانوا برا دول بنات عمك تاني حاجه انا متعوده البس كده في البيت ..
فهد : في بيتكم لما كنتي انتي و امك بس هنا احنا بيت عيله و بعدين زقها و دخل يلبس لانه كان نايم بالفوطه بس من امبارح ..
ماسه : دخلت الحمام و فضلت تعيط و بعدين قالت مش كان أهون ليا اقعد مع ماما فريده أحسن من البهدله و الذل الي انا في ده ...
فهد : هتفضلي جوه كتير ..
ماسه : بغير هدومي عندك مانع ..
بعد شويه خرجت ماسه و كانت لابسه جيبه جلد لحد تحت الركبه بشويه و عليها تيشرت أبيض مكتوب عليه بالاسود و شوز أبيض ..
فهد : كان واقف قدام المرايه و كان كل شويه يعطس بعدين بص لماسه و قال أنتي هتنزلي كده ..
ماسه : أيوه ..
فهد : أحب اعرفك احنا مش في مصر احنا هنا في الصعيد و ياريت الهانم تحترم نفسها شويه ..
ماسه : انا لبسي محترم تمام و بعدين انا متعوده علي اللبس ده و سابته و نزلت ..
فهد : خبط بايدو علي التسريحه و قال لسانه طول عليا اوي ..
ماسه : نازله علي السلم و بعدين ريتال و صفيه راحوا يتكلموا معاها..
ريتال : ممكن أسألك سؤال ...*ريتال و صفيه ولاد عم عندهم الاتنين 17 سنه يعني اصغر من ماسه ب 2 سنتين *
ماسه : اتفضلي
ريتال :  هو انتوا عندكم في مصر كل البنات بتبقي حلوه كده ..
ماسه : ضحكت مش شرط و علي فكره انتوا قمر اوي ..
صفيه : طب ممكن انا كمان أسألك سؤال ..
ماسه : قولي ..
صفيه : هي دي عينك و لا بتاع من الي بيحطوه ده الي بيغير لون العين ..
ماسه : لا يا ستي عيني و بعدين ما فهد كمان عينوا زي ..
ريتال : ايوه مهو فهد من القاهره اصلا بس بعد وفاه عمي جه هنا ..
ماسه : يعني هو مش عايش هنا اصلا ..
صفيه : بصي يا ستي فهد امه اصلاً من القاهره و دي تبقي مرات عمي يعني مرات ابو فهد و كانت بتشاور علي أنعام *دي الي كانت موجوده في البارت الاول ام العريس*
ماسه : اه فهمت يعني ابو فهد متجوز اتنين ..
ريتال : أيوه عمي كان متجوز أنعام اكمن يعني هي بنت عمه بس ربنا مرزقهمش بعيال فراح اتجوز مرات عمي نرمين و دي ماتت بعد ولاده فهد بشهر عشان كانت ضعيفه ده كل الي سمعته و الي اعرفه عن فهد ..
ماسه : تمام هو المطبخ منين ..
صفيه : من هناك بس لي 
ماسه : هقوم اساعدهم جوه ..
الجد : من ورا أصيله يا بنتي بس هما خلاص خلصوا و بعدين مينفعش عروستنا تشتغل من اول يوم ليها في البيت ..
ماسه : قامت و سلمت عليه بعدين باست أيدو..
الجد : ربنا يحميكي يابنتي امال جوزك فين ...
فهد : نازل علي السلم انا اهو يا جدي و راح سلم عليه ..
الجد : صباحيه مباركه يا عريس ..
فهد : تسلم يا جدي وراح قعد جمب ماسه بعدين قالها حسابك معايا بعدين علي الي حصل فوق ده ...
ماسه : بصتله بعدين قالت انا مش جاريه عندك عشان تذلني و لا تبهدلني و ابقي اعمل الي انت عايزه ..
فهد :  مسك أيديها بغضب و قال عارفه أنا مش مسئول عن أي حاجه هتحصل لو سمعت ليكي كلمه تاني ..
ماسه : بتتألم ممكن تسيب أيدي ..
الجد : خير يا ولاد في حاجه ..
فهد : لأ يا جدي أحنا بس كنا بنتكلم في حاجه ..
الجد : ماشي ربنا يسعدكم يابني ..
فهد : شغال يعطس ..
ماسه : ميلت عليه و قالت علي فكره انت واخد برد ..
فهد : ملكيش دعوه و خليكي في نفسك ..
الجد : مالك يا فهد شغال تعطس من ساعه ما نزلت ..
فهد : مفيش يا جدي ده شكله دور برد ..
حفيظه : الفطار جاهز يا حج ..
الجد : طب يلا نروح نفطر بعدين اطلع ريح شويه ..
فهد : حاضر يا جدي ..
الكل اتجه علي طبليه الاكل الي كانت بتحتوي علي قرص وفطير  من جميع الانواع و كلها معموله بالسمنه البلدي..
فهد : خلص اكل و طلع الاوضه و ماسه طلعت وراه ..
ماسه : قاعده علي الكنبه و ماسكه بطنها و بتعيط ..
فهد : ممكن أفهم بتعيطي لي ..
ماسه  : بطني وجعاني اوي و لسه مكمله عياط ..
فهد : خرج من الأوضه عشان يروح الصيدليه يجيب ليها حاجه لبطنها ...
في الوقت ده كان عم فهد وصل هو و مراته و عياله و الكل كان قاعد بيسلم عليهم ...
الجد : اطلعي يا صفيه نادي ماسه عشان تسلم علي عمك ..
صفيه : حاضر يا جدي 
طلعت صفيه و خبط علي الباب و اول ما ماسه فتحت قالتلها أن جدها عايزها تحت ..
نزلت ماسه سلمت عليهم و في الوقت ده كان فهد لسه جاي من برا ..
فهد : زعق مره واحد و قال ماسه ..
يتبع......
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات