القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كنت لا أبالي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم رحمه عصام

 رواية كنت لا أبالي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم رحمه عصام

رواية كنت لا أبالي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم رحمه عصام

رواية كنت لا أبالي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم رحمه عصام

_ملك بأرتباك: عدي..... في ايه؟! ايه الرساله دي
=عدي بهدوء: الدُنيا بره بايظه يـ ملك، لازم تروحي في حته امان
_ملك بدموع: لا متسبنيش عشان خاطري
حط ايده الاتنين على شعره بعدين قرب مني ومسح دموعي ومسك وشي بـ كفوف ايديه واتكلم بهدوء....."
_اهدي خلاص اهدي، انا بس لازم اخدك في حته امان
=ملك بدموع: خلاص قولي ايه الـ حصل
_عدي بغضب: انا قولت كلمه تتنفذ متسأليش كتير انتِ فاهمه؟!!
=ملك بعصبيه: انت متزعقليش تمام؟! وان كان على كلمتك فـ نفذها على نفسك بعيد عني سلام
مشيت ناحيه الباب ولسه هفتحه قفله تاني وشدني واتكلم بهدوء......"
_فهميني انتِ عايزه ايه ها؟! عايزه تخرجيني عن شعوري؟! ردِ عليا...... مبتسمعيش كلامي لييه؟! لي مصممه تضيعي مني
=ملك ببرود: فهمني ايه الـ كان مكتوب في الجواب
_عدي بهدوء: ده كل الـ همك؟! تمام...... الجواب فيه انهم خطفوا امي ولو عايزيني ارجعها اسلمك ليهم، ارتاحتي كده؟!
=ملك ببرود: طب مـ تسلمني ليهم ايه المشكله؟!
بصلي وعينه احمرت واتكلم بعصبيه......"
_انتِ ايه البرود الـ عندك ده عايز افهم؟! لي فاكره أن كل حاجه سهله كده؟! انتِ فاكره أن اقدر اسيبك بسهوله؟! انا اموت ولا اني اعمل كده انتِ فاهمه؟!
=ملك بهدوء: وامك يـ عدي؟! هتسيبها هناك!!!
_عدي بتوتر: لا..... لا مش هسيبها، انا عايزك تسمعي كلامي بس، صدقيني لو سمعتِ كلامي كل ده هيتحل
=ملك بتوتر: وانا مش هقدر اسيبك يـ عدي
كان ساعتها بيشرب وأول مـ قولت الكلمه دي كسر الـ كوبايه اتكلم بعصبيه اكتر من الاول......"
_انتِ مبتفهمييش؟! قولتلك مش هتيجي معايا اي زفت، اسمعي الكلام بقا متخرجنيش عن شعوري
=ملك بعصبيه: انت متزعقليش تمام؟! وسيبني بقا ملكش دعوه بيا
ولسه هخرج شدني تاني وقفل الباب وقرب مني جامد وكلمني بهدوء زي الاول......"
_هنلعب احنا مع بعض ولا اي؟!
=ملك بتوتر: اا ا اا ا لا لا مش هنلعب، انت مين اصلًا عشان ألعب معاك؟!
_عدي بغمزه: تحبي اعرفك انا مين؟!
=ملك بتوتر: لا مش عايزه اعرف، ابعد عني بقا
_عدي بهدوء وابتسامه: عشان خاطري اسمعي كلامِ يـ ملك
=ملك بدموع: انا خايفه عليك يـ عدي، خايفه يعملوا فيك حاجه
_عدي بأبتسامه: متخافيش عليا انا تمام ومظبط كل حاجه، بس انتِ اسمعي كلامي بالله عليكِ
=طيب
_مش مطمنلك
=ملك ببرود: متقلقش
_اقسم بالله يـ ملك لو مسمعتيش الكلام وعملتِ حركه كده ولا كده من حركاتك هتشوفي مني وش تاني، احنا مش بنلعب تمام؟! رغم كل الـ بيعملوه مش عارفين نمسك عليهم حاجه تسجنهم، فـ متفكرنيش تعندي لأن أي حركه منك هتضيعي انتِ فاهمه!؟
قطع كلامنا دخول مازن وأول مـ شافنا اتوتر واتكلم بأرتباك....."
_احم.....بعتذر، انا بس جبت الكتب
=عدي بهدوء: عايزك معايا دلوقتي يـ مازن
_مازن بقلق: في ايه مالك
=عدي بهدوء: اُمنا اتخطفت ولازم نجيبها
_مازن بهدوء: تمام تعالى نجهز نفسنا ونشوف هنعمل ايه
=عدي بهدوء: روح انت وصل ملك لـ العنوان ده وتعالى هكون خلصت كام حاجه كده
_ملك بتوتر: عدي...... كاظم عارف الموضوع بس قالي مقولكش
=عارف يـ ملك عارف، روحوا انتوا بس عشان ننجز وقتنا
مازن خدني ومش عارفه رايحه فين بس حاسه ان قلبي واجعني وخايفه"
________________________________
عدي.....
لما شوفت الكلام الـ مكتوب في الجواب خوفت عليها اووي، حاولت اتخيل انها راحت مني مقدرتش...... فكره اني اسيبها صعبه عليا وبرضوا مينفعش اسيب امي، حاولت اقنعها انها تمشي بس مش راضيه، عنيده بطريقه بشعه تقدر تعصب اي شخص قُدامها، اقنعتها بصعوبه وراحت مع مازن وانا خدت فوني وبدأت اشوف هعمل ايه......"
_عدي بهدوء: الو يـ باشا، ازيك عامل ايه، محتاجك في خدمه ضروري
=اوامرك يـ عدي بيه
_عايز جهازين تتبع وجهاز تصنت، عايز حجمهم يكون صغير وميكونش باين وياريت تبعتهم النهارده
=انت عارف يـ عدي بيه أن صعب النهارده، الحاجات دي مبتطلعش لأي حد
_عارف انها صعبه عشان كده كلمتك وانا واثق انك هتخلصلي الحوار
=تمام يـ عدي بيه، ابعتهم على الفيلا؟!
_لا في العنوان ده........ اكتبه عشان متنساش
=تمام يـ عدي بيه، هقفل انا عشان ألحق اخلص الحوار
فضلت قاعد مستني مازن وبفكر هنعمل ايه، الموضوع صعب ومعقد بطريقه متتوصفش، بعد نص ساعه مازن دخل وباين عليه التوتر بس بيداريه وكلمني بهدوء وقال....."
_انا وصلت ملك ووصيت الرجاله عليها ياخدوا بالهم منها
=عدي بهدوء: تمام يـ مازن تعالي، انا عارف ان ده اول لقاء بينك وبينها، وعارف توترك ومقدره، بس ارجوك اتماسك عشان نطلع منها على خير
_مازن بتوتر: مش عارف يـ عدي مش عارف، حاسس اني خايف
قربت منه وحضنته وحاولت اهديه وقولتله......."
=اهدي يـ مازن واجمد كده، مفيش وقت للتوتر دلوقتي لازم تكون قوي عشان نسند بعض، انا عارف انكوا مش عارفين تثبتوا حاجه عليهم، فـ طلبت جهاز تصنت عشان نسجلهم وان شاء الله نعرف نطلع بمعلومه، انا بس كل الـ عايزه منك انك تجيب إذن من النيابه على التسجيل وتعرفلي مكانهم فين
_مازن بهدوء: تمام هروح اعمل كل حاجه دلوقتي، وانت متنزلش عشان هما سايبين ناس يراقبونا وعرفوا مكان ملك بس انا نزلتها النفق الـ تحت الأرض ومحدش هيعرف يوصلها
=عدي بقلق: ربنا يستر
عدا 5 ساعات واحنا بنظبط كل حاجه وبنجيب الاجهزه وبنعرف المكان وبنظبط الدنيا كلها عشان نتجنب اي غلط، وأخيرًا خلصنا وبنستعد عشان نروح، لبسها نقاب عشان الناس الـ بيراقبونا دول، لسه هنطلع ونمشي لقيت مازن جسمه بيترعش زي الاول، حاولت اهديه شويه واطمنه والحمدلله هدى بس انا الـ توتري زاد، طردت الأفكار دي من دماغي وحطيت يقين أن ربنا هيساعدنا وجهزنا نفسنا وروحنا"
بعد فتره مش كبيره روحنا المكان الـ اتحدد بس كان في حته مقطوعه وبعيد اووي وكل منطقه فيها رحاله، يعني لو وقعنا في غلط وبعتنا للبوليس ينقذنا هيكون في ناس تبلغهم و هيلحقوا يهربوا قبلها، اتوترت شويه بس طلعت كل الأفكار دي من دماغي وبدأت اركز في الـ احنا هنعمله كويس، نزلنا من العربيه ودخلنا البيت الموجودين فيه لقينا مسلم قاعد وحاطط رجل على رجل وبأبتسامه مستفزه......"
_اهلًا بالبشوات، فين ملك؟!
=عدي ببرود: فين امي؟!
_مسلم ببرود: تجيب ملك تاخد امك
=مازن بهدوء: نشوف اُمنا الأول ونطمن عليها
شاور لحد من الرجاله يربطنا والتاني دخل يطلعها، كانت مربوطه وباين انها فاقده وعيها، بصيت بتوتر على مازن لقيت وشه احمر واتكلم بعصبيه......"
_انت ايه الـ انت عامله فيها ده، لو حصلها حاجه يـ مسلم هقتلك انت فاهم؟؟ هقتلككك
=مسلم بضحكه مستفزه: تقتل ابوك يـ مازن؟!
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات