القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني 2 الفصل الثامن عشر 18 بقلم أيزيس

 رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني 2 الفصل الثامن عشر 18 بقلم أيزيس

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني 2 الفصل الثامن عشر 18 بقلم أيزيس

رواية حمقاء في الموساد الجزء الثاني 2 الفصل الثامن عشر 18 بقلم أيزيس

في النادي الرياضي 
قاعدين كلهم يضحكوا ويهزروا وياكلوا وعدنان كان حالته شبه مستقرة وفيه حد بيراقبهم من بعيد ومركز مع ملك 
ملك...همست لسيف ...أنا هاروح التواليت 
سيف...اوك يا حبيبتي 
ملك راحت وحاسة أنه في حد ماشي وراها لفت وبصتله واتفاجئت
ملك...ايه دا ميزو يخربيت سنينك وماشي بتتسحب ورايا كده ليه يا ميزو خضتني
ميزو...هاي لوكا بصراحة جوزك مستر عضلات دا كل ما بيشوفني بكلمك بيصربني من غير سبب وانا بصراحة داخل مسابقة هيختاروا منها  موديلز وخفت سيف يتهور ويضربني لو سلمت عليكي ..المهم سيبك انتي عاملة ايه يا قلبي واحشاني 
ملك...وانت كمان وحشتني يا ميزو 
ميزو بص لبطنها 
ميزو ...لا ماتقوليش انك حامل اوووه سو كيوت لوكا ..بس كده هتبوظي لياقتك وجسمك يا حرااام 
ملك ...ايوا يا بني أنا حامل في الشهر الرابع
ملك لمحت سيف جاي عندها لانه بيقلق عليها لما تتأخر لتكون عملت في نفسها مصيبة  
ملك....انفد بجلدك يسطا سيف جي علينا 
ميزو ...او ماي جاد طيب باي بقا ..
سيف ...استني عندك انت مين 
ميزو لف وتقريبا كان مرعوب
سيف....بمفاجأة ...ايه دا ميزو ..سيف مد أيده وسلم علي ميزو وضغط علي أيده جامد ..ازيك يا ميزو ليك واحشة 
ميزو...بيتوجع.....اااي اهلا كابتن  سيف سيب ايدي بقا ايه العنف دا 
سيف ...دانا بسلم عليك بس يا ميزو ..تعالي اقعد معانا وانتي يا ملك يلا ادخلي التواليت وحصلينا 
ميزو ...بجد اقعد معاكو..طب لحظة هجيب الجيرل فريند بتاعتي بسرعة 
وفعلا ميزو جاب صاحبته وقعدوا مع سيف وملك ونور وعدنان 
ميزو...دي جي جي صاحبتي ..
جيجي....هاااي انا جيجي ..ميزو صاحبي وI love him so much 
ميزو ...me too يا قلبي ورمالها بوسة في الهوا 
عدنان ضحك...الله دول مسليين اوي خليكوا قاعدين معانا نتسلي شوية بيكم 
كلهم ضحكوا علي عدنان وكملوا قعدتهم هزار وتريقة علي ميزو وجيجي وفجأة ملك حست بهبوط ووقعت ع الأرض كلهم اتخضوا وسيف شالها بس كان خايف يسيب نور مع عدنان لانه حالته مش مستقرة ...قال لميزو يقعد يخلي باله عليهم وقال ف نفسه يا للسخرية القدر بقا يجي اليوم اللي اطلب من ميزو أنه يحمي اختي فعلا وعسي أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم
واخد ملك اللي كانت فاقدة الوعي وطلع ع الدكتورة 
في العيادة
الدكتورة فحصت ملك وملك فاقت 
الدكتورة...بص حضرتك هي ضعيفة جدا وشكلها ما اخدتش الفيتامينات اللازمة لحملها وخاصة أنها حامل في توأم لازم تهتم بأكلها وصحتها اكتر من كده 
سيف ...بفرحة ...ايه توأم بجد يا دكتورة طب اكتبي كل الفيتامينات اللازمة وانا هجيبهالها 
ملك فاقت ولسة هتقوم لقت سيف شالها 
سيف...أنا هاشيلك لغاية العربية ليه بقا مش مهتمة بأكلك 
ملك....أنا حامل في توأم بجد يا سيفو 
سيف ...بحب ..بجد يا قلب سيفو..  واخدها 
وركبوا العربية ومشيوا 
&&&&&&&&&&
فات اربع شهور  وملك كانت بتدلع علي كفها وهي خلاص بقيت في بداية الشهر التاسع وعدنان حالته كانت بتتحسم بس لسة ماتعافاش اوي بينسي احيانا ..ملك كانت بتباشر شغلها في المستشفي بس اخدت إجازة عشان كانت تعبانة جدا من الحمل
وفي يوم 
في المخابرات 
سيف قاعد مندمج في شغله وفجأة يبص يلاقي عدنان جي الشغل 
 عدنان سلم علي سيف وراح مكتبه بكل هدوء وكان طبيعي وفجأة بيتفرج ع نشرة  الاخبار ولقي اخبار عن اسرا...ئيل واللي بتعمله في فلسط....ين وشاف طبعا المأساة اللي بتحصل في كل شبر هناك عدنان بدأ يمسك دماغه ويتألم وفجأة اتحول لوحش غاضب بيكسر في كل حاجة وبيصرخ سيف سمعه وجري هو وحازم سيف مسك عدنان من كتافه 
سيف..بصوت عالي ....اهدي اهدي بقلك مالك جرالك ايه 
عدنان....انا مخنوق مضايق أنا خلاص يا سيف مش هقدر اروح اساعدهم تاني ولا هاقدر احبط اي عملية بيخططولها أنا خلاص بقيت كارت محروق ..ودموعه نزلت 
سيف اتنهد بحزن علي حالة صاحبه...عدنان اسمع انت بطل وهتفضل بطل انت ناسي انت عملت ايه بسبب ضغطة واحدة بايدك علي زرار غيرت كل طاقم القيادة فجرتهم في ثانية وحتي لو انكشفت احنا مكملين ومش هنستسلم ولا هنبيع القضية يمكن مش انا وانت اللي نحررها  بس اكيد في جيل مننا هيطلع يحررها وفي يوم نشرة الأخبار هتبقي كلمة واحدة بس 
#تم_تحرير_فلسطين 
انت مش لازم تنهزم ولا تستسلم ارجع عدنان البطل القوي اتفقنا ...عدنان بص لسف وعيونه كلها دموع وحضنه جامد
وحازم ربت علي كتفه وخرج من غير ما يتكلم 
بعد يوم طويل ومعاناة قدر عدنان يتصالح مع نفسه ويتغلب علي مرضه اللي هو فقدان الذاكرة الوهمي كان بيهرب من الواقع مش اكتر 
&&&&&&&&&
سيف رجع البيت لقي ملك ونور وأمينة قعدين وملك ماسكة كومة سندوتشات وبتاكل 
سيف ....ايه يا بلونتي هو أنا كل ما اشوفك القيكي بتاكلي والله خايف اصحي بالليل القيكي اكلتي دراعي ولا حاجة
ملك بتتكلم والأكل ف بوقها ...شايفة يا ماما شايفة ابنك بيتريق عليا ازاي انا غلطانة اللي بحافظلك علي عيالك ..لو ضايقتني هانزلهملك دلوقتي وربنا 
أمينة...سيف ابعد عنها انت كل ما تشوفها تقولها بالونة وتزعلها
سيف قرب وباس راس ملك ...و أنا أقدر برضو ازعل ملوكة قلبي ..ضحك بس برضو بالونة هههه ولسة هتضرلوا قام ساحب سندويتش وجري بيه وامبنة ونور ضحكوا وفجأة الباب بيخبط 
تفتح نور تلاقي عدنان هو عدنان بس كأنه رجع عدنان القديم العاقل الجذاب والرومانسي والحنين والقاسي ف نفس الوقت نظرته بتقول أنه متغير
عدنان....نور حبيبتي عاملة ايه مش هتقوليلي اتفضل 
نور...ها لا ازاي اتفضل يا حبيبي 
عدنان دخل وقعد مع سيف 
عدنان ....سيف أنا عايز اتجوز خلال الاسبوع اللي جي دا اظن مافيش داعي للتأجيل ونور هتكمل السنة اللي باقية في الجامعة معايا وما تقلقش أنا مش هعطلها عن مذاكرتها بالعكس هاسعدها انت عارف اني بعرف اتكلم انجلش كويس اوي..قلت ايه 
سيف ....والله انا معنديش مانع ايه رأيك يا ماما وانتي يا نور
أمينة....خير البر عاجله يا ابني وانا معنديش اي مانع انا اتجوزت والدك الله يرحمه وكنت ف اولي جامعة وكملت عنده 
نور...بخجل....اللي تشوفوه أنا موافقة عليه 
عدنان ابتسم ...أنا عارف مراتي رأيها من رأيي صح يا نوري 
نور...ابتسمت وبصت ف الأرض 
سيف ...بضيق من الرومانسيات اللي بتحصل قدامه ....أنا بقول نجوزكم احسن من حرقة الدم دي 
عدنان ...خلاص يبقا الخميس اللي جي 
ملك ...اه والنبي يا عدنينو استعجل قبل ما اعملها وتولد وانحرم من الفرح أو أجله 
عدنان ...لا وعلي ايه يا باشا بكرة لو تحبي 
مر اسبوع وكل الابطال مشغولين بتجهيزات الفرح 
واخيرا يوم الفرح 
سيف داخل القاعة وف أيده نور وملك ماسكة ديل الفستان ودخلوا القاعة علي انغام  اغنية فرح جميلة 
وعدنان رقص سلو مع نور وسيف مسك ملك بغيظ عشان حرمته يرقص معاها سلو يوم فرحهم 
ملك ....سيفو هنرقص ازاي 
سيف ...ضحك...قصدك ع البلونة 
ملك...يوووه 
سيف...مش مهم هنتحرك بهدوء ما تقلقيش 
********""""
عدنان....نور هو انتي هتفضلي باصة للأرض كتير 
نور...احم لا 
عدنان بخبث...نوري هتعملي ايه لو نسيت انتي مين في الشقة 
نور..بقلق ..ايه انت ممكن تنسي  
عدنان...بخبث ...علي حسب وضحك
واخيرا خلص الفرح وعدنان اخد نور وركبوا العربية ومشيوا 
وصلوا شقتهم 
عدنان مسك ايد نور 
بس نور كانت متوترة وخايفة سحبت أيدها من أيده وقالت
نور....عدنان  قبل ما ندخل الشقة لازم اقولك علي حاجة مهمة جدا 
عدنان...بحب...لازم يعني 
نور....اممم لازم 
عدنان....قولي يا نوري أنا سامعك 
نور.....اناااا .....
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات