القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حب بنت الشوارع الفصل الاول 1 بقلم ملك أسامه

 رواية حب بنت الشوارع الفصل الاول 1 بقلم ملك أسامه
رواية حب بنت الشوارع الفصل الاول 1 بقلم ملك أسامه

رواية حب بنت الشوارع الفصل الاول 1 بقلم ملك أسامه

حياه: أرجوكي يا ريسه بلاش بلاش أنا بلاش بالله عليكي 
الريسه: بقولك إيه مش عاايزة وجع دمااغ ألبسي الناس مستنيه 
خرجت الريسه و سابت حياه و هي زعلانه إنها هتتباع لناس حتي متعرفهمش لناس يا عالم هما هيعملوا فيها إيه بدأت تعيط لكن بعد وقت مسحت دموعها و قررت قرار و هتنفذه لبست هدومها و طلعت ورا الريسه سمعتهم بيتكلموا عنها.. 
الريسه: أيوة يا باشا 20سنه زي ما طلبتوا  و مربياها علي إيدي كمان 
الشخص: تمام دخليها 
الريسه خرجت و لما لاقت حياه قدامها  أبتسمت برضا و دخلتها حياه لما دخلت كان اللي واقف شاب ملامحه حلوه لكن بالنسبالها هي أزبل ملامح في الكون.. 
الشاب كان هيقرب لكن هي قاطعته و قالت:متقربش و أرجع مكانك
الشاب بضحكه:شرسه جامد يعني 
حياه بصتله بقرف و هو شاور لرجالته ييجوا يأخدوها و فعلآ جم لكن حياه رفضت حد يلمسها و طلعت معاهم كانت ماسكه إزاز في إيدها و مخبياه أول ما طلعت في النور أبتسمت و حاولت تبعد عن الرجاله شوية..
شخص:قربي متبعديش كدا 
حياه:مش قصدي 
حياه قربت منه و غرزت الازاز  في جمبه و صرخت الباقي أتلموا عليه و هي أنتهزتها فرصه و جريت واحد منهم لمحها و جري وراها..
حياه بتجري و مش عارفه هي رايحه فين كل اللي عرفاه إنها لازم تهرب كفايه ذل و تعب كفايه عيشه شواع كفايه تتباع للي يسوي و ميسواش و هي بتجري كان في إشارة و عربيات كتير واقفه و الشخص اللي بيجري وراها بيقرب مستنتش تفكر و ركبت في أول عربيه قابلتها و هي خايفه.. 
حياه:سوووق بسرعه بالله عليك بسرعهه مش عيزاهم يعرفوا مكاني 
صوت من جمبها:سوق يا حسن من الطريق التاني 
بصت جمبها كان شاب قاعد و رافع نضارته واضح من ملامحه أنه شديد لكن مع إبتسامته هي مقدرتش تقاوم و ضحكت....
صقر مد إيده ليها يسلم عليها و قال:أهلا أنا صقر الصفتي و أنتي؟؟
حياه:أحم اولآ  مش بسلم ثانيآ أنا حياه 
صقر:أوك يا حياه مفيش مشكله بس غريبه يعني 
حياه:إيه هي اللي غريبه 
صقر بضحكه:راكبه عربيه شاب غريب و بتقولي مبتسلميش 
حياه:أيوة بس أنا ركبت عشان كنت محتاجه أعمل أي حاجه قبل ما يلحقوني 
صقر:هما مين دول؟؟
حياه فكرت لحظات و بعد كدا قالت:لا محدش ممكن تقوله يوقف هنا 
صقر بصلها و قال:أنتي ساكنه فين 
حياه أتحرجت أصل هتقوله إيه؟؟إنها بنت شوارع و ملهاش مكان تعيش فيه!!الصمت طال لدقايق و قاطعه صقر و هو بيقول:علي البيت عندي يا حسن 
حياه:بيت إيه أنت أتجننت 
صقر:هششششش والدي و والدتي معايا في البيت 
حياه:علي فكره مش لازم أنا 
صقر قاطعها:مش عايز كلام ممكن؟؟
حياه بصتله بأستغراب و بصت من الشباك لحد ما وصلوا قدام قصر كبير حياه أستغربت و لفت لصقر 
صقر:إيه أنزلي 
حياه:دا البيت؟؟
صقر:شكلك متعرفيش مين صقر الصفتي 
حياه و هي نازله:لا والله معرفهوش ولا عاوزه هو يومين و همشي أصلا 
صقر ضحك و قال في سره:آه انشاءالله 
صقر نزل و هي جمبه كان فرق الطول واضح جدآ دخلوا القصر و مامته كانت مع باباه و بصولهم بأستغراب..
صقر:احم بصراحه يعني.....أنت أسمك إيه صح 
حياه ضحكت و قالت:قولتلك حياه 
صقر:آه بصراحه يعني دي حياه 
أبوه و أمه بصوا لبعض بأستغراب 
الأم ناهد:أيوة مين حياه؟؟
صقر:ثانيه واحده بس زهرة 
زهرة جت و وقفت قدامه:نعم يا صقر باشا 
صقر:زهره خدي حياه  أوضة الضيوف و عرفيها كل حاجه فيها 
زهرة هزت رأسها و أخدتها..
صقر قعد قدام أمه و أبوه و بدأ يحكي هو قابلها إزاي 
ناهد:طيب يا صقر بس أنت متأكد يعني إنها 
صقر بمقاطعه:ماما أكيد مش هتسرق حاجه وبعدين ملامحها متدلش علي إنها تسرق أي حاجه 
عاصم:صح يا ناهد ملامحها رقيقه فعلآ 
ناهد:طيب بس لازم نعرف حكايتها إيه 
صقر:أكيد 
بعد شوية حياه نزلت هي و زهرة و كانت لابسه فستان وردي و عامله شعرها ديل حصان صقر أنبهر بجمالها هي كانت لابسه كاب و مخبيه شعرها و مش شايفهه و لما شافه عجبه جدآ قعدوا و بدأوا يأكلوا و حياه متوتره دي مش حياتها دي مش دنيتها مش هتعرف تعيشها..
ناهد:كلي يا حبيبتي في إيه 
حياه أبتسمت بتوتر و بدأت تأكل برضو بتوتر و بعد وقت قامت و قالت:أنا شبعت 
صقر بصلها بأستغراب بيحاول يفهم ليه مأكلتش ليه قامت بسرعه كدا.... ناهد أبتسمت و قربت منها و قعدتها مكانها و قالت:أقعدي كدا بس و اعتبرينا عيلتك و أنا مامتك ياستي 
عند كلمه مامتك و حياه عيطت و صقر و ناهد و عاصم أستغربوا و صقر اتأكد أن في حاجه...
ناهد:مالك بس يا حبيبتي 
حياه مسحت دموعها و قالت:مفيش 
ناهد:طيب ممكن تأكلي؟؟
حياه هزت رأسها و بدأت تأكل في صمت و صقر عيونه عليها و علي الحزن اللي في عنيها علي توترها علي شعرها... شعرها الطويل الأسود علي عيونها البني.... عليها علي كل تفاصيلها عايز يفهمها و يفهم ليه الحزن دا....
خلصوا أكل و قاموا ناهد هي و عاصم طلعوا أوضتهم و صقر فضل مع حياه...
حياه:لو معطلاك عن حاجه قول 
صقر:تؤتؤ مش معطلاني خالص 
كان بيقول كلامه و بيقرب منها و حياه بتبعد و هي خايفه...
صقر:علي فكره مش هبوسك يعني فأهدي أنا بس بقرب عشان اللاب وراكي  
حياه:ت تمام بس متقربش أوي كدا ممكن 
صقر:ممكن ياستي 
حياه أبتسمت لكن أبتسامتها أختفت لما سمعت صوت هي عرفاه كويس:صقر الصفتي واااحشني قد الدنيا 
حياه لفت لمصدر الصوت و كان هو نفس الشاب اللي كان هيشتريها...
يتبع.....
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات