القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كل ما تبقي لي الفصل الاول 1 بقلم منة رضا

 رواية كل ما تبقي لي الفصل الاول 1 بقلم منة رضا
رواية كل ما تبقي لي الفصل الاول 1 بقلم منة رضا

رواية كل ما تبقي لي الفصل الاول 1 بقلم منة رضا

بصي يابنتي أنتي من ساعه ما أهلك ماتوا و أنتي عايشه تحت حمايتي و أنا يا بنتي خلاص في أخر أيامي و عايز أطمن عليكي دا أنتي الغاليه بنت الغالي... 
نور :  ميلت علي إيدو و باستها  يا جدو ربنا يديمك ليا و يديك طولة العمر بس بتقول الكلام ده لي دلوقتي.. 
الجد  :  عشان الصراحه هجوزك أبن عمك.. 
نور :  أتكلمت بحزن بس يا جدو أنا لسه صغيره و بعدين أنت قصدك علي أبن عمي مين انت عارف أني مبطقش كينان.. 
الجد  :  لا مش  كينان أمجد أبن عمك.. 
نور  :  يا جدو ده أنا بقوله يا أبيه أذاي هتجوزه و بعدين ده في مقام أخويا الكبير... 
الجد  :  أسمعي يا نور أمجد يبقي أبن عمك يابنتي و بعدين مش غلط أنكم تتجوزو.. 
نور  : حاضر يا جدو طالما ده الي يرضيك و سابته و طلعت علي اوضتها.. 
أمجد  :  نازل علي السلم بيتكلم في الفون لقي جده قاعد راح يسلم عليه قبل ما يخرج... 
الجد  :  أي يابني رايح فين دلوقتي أنت مش واخد أجازه انهارده عشان العيله كلها هتتجمع... 
أمجد  :  مفيش زهقت قولت اطلع بره شويه... 
الجد  :  طب في موضوع كنت عايز اتكلم في معاك. 
أمجد  :  اتفضل خير في حاجه في الشغل. 
الجد  : لا يابني بس كنت عايز اتكلم معاك في موضوع بخصوص نور. 
أمجد  : أتعدل في قعدتهُ مالها نور يا جدي.. 
الجد  :  بص يا بني  انا من و انتوا صغيرين مبفرضش عليكم حاجة بس انهارده أنا هطلب منك حاجة بس ياريت مترفضش طلبي.. 
أمجد   :  قول يا جدو انا عنيا ليك في أي.. 
الجد  :  الصراحه يا بني عايز اجوزك أنت و نور بنت عمك عشان أطمن عليها انت عارف دي امانه عمك الله يرحمه.. 
أمجد  :  مكنش عارف  هيقول اي لانه أكبر من نور ب 8 سنين كان خايف أن هي ترفض.. 
بعدين اتكلم و قال طب أنت سألت نور الاول.. 
الجد  : أنا قولتلها و وافقت الدور و الباقي عليك انت كمان هتوافق و لا ترفض طلبي.. 
أمجد  :  ما عاش و لا كان الي يرفض لعزيز الدمنهوري  طلب أنا موافق.. 
الجد  :  علي خير أن شاءلله لما العيله تتجمع أنهارده هنتفق علي كل حاجه.. 
أمجد  : جاله تلفون طب عن أذنك بقي هرد علي الفون..
خرج أمجد يرد علي الفون  و بعد ما خلص وقف يفكر و كان مشغول بنور و هل هتوافق عليه و تحبه رغم فرق السن الي بنهم...
♡_________عند نور ______♡
كانت نور قاعد علي السرير بتتكلم مع أخت أمجد و بتحكلها علي كل حاجه.
سجده  : طب أنتي و افقتي لي طالما مش عايزاه..
نور  : أنتي عارفه جدو محدش يقدر يرفضلوا طلب..
سجده  : بصي أنا الصراحه مش عارفه أقولك أي بس أنتي حاولي متفكريش في الموضوع ده و تعالي نشوف هنلبس أي لبليل..
نور  : أنا مش جايلي مزاج أنزل أصلا بس أنتي عارفه جدك..
سجده  : طب قومي بس و بطلي بلا مش جايلي مزاج..
نور  :  والله مش بهزر كفايه ان البارد أبن عمك جاي هو كمان ده عيل رخم.. 
سجده  :  يعني أنتي بتعامليه حلو من الاساس يلا يأختي عشان نلحق... 
نور  : نفسي أفهم أنتي مستعجله علي أي يلا..
قاموا البنات يشوفوا الهدوم  الي هيلبسوها 
شويه و كان الكل متجمع تحت الي نور و سجده كانوا لسه فوق  في الاوضه..
كينان  : امال نور فين يا جدو.
الجد  : تلاقيها قاعده مع سجده فوق..
كينان  : طالع علي السلم و شغال بنادي علي نور.
بت يا نور فينك يا نور..
نور  : بتكلم سجده اهو حالا وصل و هيقرف فيا بقا انا مش عارفه أي الكائن البارد ده..
سجده  : أمانة عليكي يا شيخه خلي اليوم يعدي علي خير و بلاش خناق...
نور  : ربنا يسهل يلا ننزل قبل ما البارد ده يدخل هنا..
كينان  : هو أنا مش شغال أنادي عليكي مش بتردي لي..
نور  : مسمتعتش أصل وقعت علي وداني و أنا صغيره..
سجده  : بتسحب نور علي تحت لان هي شويه و كانت هتمسك في كينان..
كينان  : لما نشوف هتفضلي تعمليني كده لحد أمتي...
نزلت نور هي و سجده و سلموا علي الي تحت الي كانواعباره عن عمامها و عمتها...
الجد  : بما إن احنا متجمعين حبيت أقولكم علي خبر حلو كده...
نسرين  : خير يا بابا فرحنا..
الجد  : أمجد و نور أن شاء الله هيتجوز أخر الشهر ده..
الكل بدأ يبارك لنور و أمجد الي كينان الي كان بيحلف أن هي مش هتبقي لحد غيرو..
فضلوا كلهم يتكلموا و يضحكوا ما عدا نور الي حست بملل و خرجت تقعد في الجنينه...
كينان  : أستني الفرصه ألي نور خرجت فيها و خرج وراها..
أمجد  : لاحظ أن نور مش موجوده و لا كينان...
فقرر يخرج بره يشوفها يمكن تكون قاعده علي المرجيحه بتعتها كالعاده..
نور  :  قاعده علي المرجيحه و بتفكر في حياتها هتبقي عامله أزاي مع أمجد و هل هتتقبله زوج و لا هيفضل ابيه بالنسبة ليها..
كينان  :  نوري قاعده لوحده لي و راح قعد جمبها..
نور  : بعدت شويه و قالت أنت مالك..
كينان  : أنتي موافقه تتجوزي أمجد رغم أن أنتي عارفه ان هو اكبر منك ب 13 سنه..
أمجد  : كان واقف ورا الحيطه بيسمع كلامهم الي فعلا هو صح كان لسه هيمشي راح وقف لما سمع كلام نور..
نور  : أنت لي أنسان بارد و بدخل نفسك في أي حاجة فيها أي يعني اما يبقي  أكبر مني ب 8 سنه مهي أمك اصغر من ابوك ب 13 سنه حد أتكلم..
أمجد  : كان مبسوط من ردها و أن هي حاولت متبينش قدام كينان ان هي زعلانه مع أن هو عارف ان هي مضايقه بسبب الموضوع ده...
كينان  : بس ده كان زمان دلوقتي أحنا متحضرين..
نور  : أتكلمت بلويه بوق و قالت بقولك أي مدخلش نفسك و سابته و دخلت 
كينان  : واقف بيتكلم بغيظ من بين سنانه أما اشوف هتفضلي كده لامتي و دخل هو كمان...
دخلت نور و قعدت جمب سجده و أمجد و كان باين علي وشها الضيق..
سجده  : مالك مضايقه من أي..
نور  : هبقي أقولك بعدين..
سجده  : انا زهقت اي كمية الملل ده..
نور  : و الله و انا.
أمجد  : كان سامع كلامهم كله بعدين ميل علي نور و قال..
أي رايكم أخدكم لفه بالعربيه  و نجيب دره مشويه زي زمان..
نور  : طب جدك هنقوله أي..
أمجد  : خليها عليا انا أطلعي البسي انتي و سجده يلا..
سحبت نور سجده من إيديها و طلعوا علي فوق جري..
سجده  : في أي يا بنتي..
نور  : مش كنتي حاسه بملل..
سجده  : ايوه في اي..
نور  : أبيه أمجد هيخدنا بالعربيه زي زمان و يجبلنا دره مشويه...
سجده  : أحلفي..
نور : و الله يلا بقا عشان هو مستنينا تحت..
غيروا الاتنين و نزلوا علي تحت عشان يخرجوا..
كينان  : إي ده يا نور انتي خارجه دلوقتي..
نور  : اه و ملكش دعوه..
كينان  : راح عند عزيز و قال جدو انا هروح مع نور عشان متروحش لوحدها...
نور  : لا يا جدو خلي انا هروح مع أبيه أمجد اقصد هروح مع أمجد..
كينان  : عادي هاجي معاكم يلا..
نور  : اتكلمت بلويه بوق يلا يا اخويا بعدين قالت بصوت واطي انت شخص بارد أما انا ماشيه عشانك تيجي تلزق فيها حسبي يا الله..
سجده  : ميته من الضحك علي نور..
نور  : و الله العظيم يا سجده كلمه كمان و انتي حره..
خرجوا بره و كان أمجد قاعد في العربيه مستنيهم..
كينان  :  أركبوا انتوا ورا و انا هركب جمب أمجد..
نور  : يلا يا بابا اركب ورا بلا أركبوا انتوا ورا..
كينان  : نور أسمعي الكلام..
نور  : زقته و ركبت و بعدين بصت من شباك العربيه و قالت يلا يا حبيبي أركب و لا مستني عزومه...
ركب كينان و سجده ورا و أمجد و نور قدام..
مشي أمجد بيهم و راحوا قعدوا علي الكورنيش شويه..
نور  : راحت لأمجد  أبيه أنا عايزه اركب المرجيحه..
كينان  : عيب يا نور أنتي مش صغيره و أبيه كبير علي شغل العيال ده...
أمجد  : حب يستفزه عايزه تركبي أنهي و احده يا نوري..
كينان  : علي فكره انا الي بقولها كده و انا قولت هي مش هتركب هي مش صغيره..
أمجد  : أظن انت ملكش دعوه و انا عارف انا بعمل أي..
راحوا يركبوا المرجيحه و في وقت اللعب سمعوا صريخ 
يتبع.....
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات