القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لين القاسي الفصل الرابع عشر 14 بقلم أماني المغربي

 رواية لين القاسي الفصل الرابع عشر 14 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الرابع عشر 14 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الرابع عشر 14 بقلم أماني المغربي

قاسي بغضب .. لين
تجمد جسدها وبلعت ريقها بخوف فمن اتي به في ذالك الوقت
شد زراعها. بغضب . انتي بتعملي اي هنا
لبن .. بتوتر.. ها أنا هو إلي إلي جابك بدري
ضغط علي يدها.. لينننن انتي م بتسمعيش الكلام لي ها
انا مش قولت ما تقربيش من الأوضة
ارتعبت من نبرتة صوتة ليرتعش جسدها عندما صرخ مجداا.. قولت ولا ما قولتش
قالت وهي تحاول تحرر نفسها من قبضتة..... قولت
قاسي بحدة ... كب كلامي لي ما يتسمعلش ولا هو عند وخلاص
هزت رأسها بخوف ....لا لا والله انا بس كنت عاوزة اعرف إي إلي موجود في الأوضة دي ولي مانع إي حد يدخلها
قاسي ... دي حاجة تخصني
لين ... بس
مسك فكها بغضب فهو أكثر شئ يكرة أن يعيد كلامة مرتين خاصة بخصوص هذى الغرفة... سمعتي انا قولت إي
دمعت وعزت رأسها بالم ليتركها برغم تألمة لرؤية الحزن في عينيها ولكن يجب وضع حدود لان تلك الغرفة إذا علم احد ما بها سيفتح علي نفسة ابواب الجحيم
ظلت تبكي في غرفتها فهي لم تتعود أن تعامل بقسوة خاصة منة هي تعودت علي حنيتة واحتوائه لها
اما هو ظل طول الليل في غرفة الملاكمة يعنف نفسة لانة كان سبب في بكأئها كان يجب أن يتعامل معها بحنية اكتر
لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
صلو علي النبي صلى الله عليه وسلم
لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
سبحان الله العظيم
عندما اقترب من باب غرفتها سمع شهقاتها فلعن تحت انفاسه بغضب من نفسة
طق طق ... مككن ادخل
مسحت دموعها بطفولية ما انت دخلت خلاص
ابتسم بإحراج.. احم انا اسف
ابعدت نظرها الناحية الاخري ولم ترد
اقترب
و قبل جبهتها.... حقك عليا
ابعدت نظرها للجة الأخري بحزن فلعن حالة لانة كان السبب في أن يرا الحزن علي وجهها الطفولي
مسك وجهها ليجعلها تنظر له ابتسم بحنان..... انا آسف
فعلت وضع العيوطة
🤭
ذمت شفتيها للأمام وضيقت عينيها والدموع بداءت تتجمع في عينيها وبداءت شفتيها ترتعش دليل علي هطول الامطار من عيونها الخضراء.... بس ه انت ه فركت في عينها وحكت انفها مثل الطفل الصغير .. . إنت ه زعقت ليا لم تكمل حديثها لانها بداءت في البكاء الشديد
ضمها لصدرة ليجعلها تهداء..... اسف والله العظيم آسف ماكنش قصدي حقك عليا
ابعدها قليلا وبداء بمسح دموعها بيدة.. اسف
هبط علي خدها وقبلة برفق.. اسف
ألتقت النظرات هي تعاتبة وهو يتاسف له ويترجاها أن تسامحة٣
قبل عينيها وهو يهمس... اسف لتسري قشعريرة ب جسدها وتزداد وتيرة أنفاسها
نظر إلي عيونها التي يعشقها بجنون وعيونها المغلقة وتنفسها الغير منتظم كل ذالك جعلة يبلع ريقة يشعر بأن حلقة اصبح جاف حاوط وجهها بكف يدة متناسيا كل ما حولة فسكونها بين يدية هكذا جعلة لا يفكر في شئ غير أنها زوجتة حب طفولتة بيت يدية هادئه لا كارة قربة ولا نافرة منة
اقترب منها بحنان
لتفتح لين عيونها بصدمة مع ازدياد ضربات قلبها وسرعة تنفسها
حاولت أن تبعدة و لكن هو لم يعد في ذالك العالم فمجرد اقترابة منها شعر بانه يحلق في السماء لم يعد يشعر بشئ من حولة فنيران شوقة لها كفيلة بأن تحرق العالم فكيف لا تحرقة هو المُتيم بعشقها
اجبرها بان تستلقي علي الفراش ليستقيم فوقها
حاولت ابعادة بضعف فهي اصبحت ضعيفة من اقترابة منها بهذا الشكل اردفت... قاسي
نظر داخل عيونها وهمس بعشق وشوق...... مش قادر سامحيني
ليقترب منها مجددا كالمجنون فهو يعشقها حد الجنون ولم يعد يقدر علي بعدها
هي لم تكن بحال افضل منة فجسدها لم يكن يقاومة او حتي ينفر من لمساتة ذالك ما استغربتة عقلها ينذرها بالخطر ولكن لا تستطيع أن تتحكم في جسدها اصبح مخدر من لمساتة لها همست بأسمة لعله يبتعد ولكنة لم يبتعد لِتستسلم له وتبداء لتجاوب معة ليجن جنونة أكثر ويزيد من اقترابة
ولكنة انتفض عنها كالملسوع عندما اخترق أذنة صوت والدتة
( في حد كان سألني امة مش ظهره لي فحبيت اقولك اهي جات اهي هتسود العيشة اهي
🤭
)
أردف هو يحاول أن ينظم أنفاسة دون النظر لها ... انا انا
اغمض عينة ووفر بقوة ثم خرج سريعا من الغرفة دون أن ينبت بنصف كلمة
اما هيا مازالت تحاول إستيعاب ماذا كانت تفعل منذ قليل
الهم صب علينا الرزق
وفرحنا ورزقنا صالح الاعمال
اللهم أعتق رقابنا من النار
اللهم اشفينا واشفي كل مريض
قاسي... ماما اي إلي جابك في وقت ذي دا
الام ... هي دا الطريقة إلي تستقبل بيها امك ي ابن بكني
قاسي .. احم مش قصدي بس الوقت أتأخر قوي لي ما ستنيش للصبح
شملتة من اسفل لاعلي... امممم انت اي إلي مبهدلك كدا
نظر إلي نفسة وسد أزرار قميصة بتوتر وبلع ريقة متذكرا ما حدث من دقائق .. ها ما فيش بس كنت لسا راجع من الشغل
الام بشك.. اممم اخبارك اي انت السنيورة
بعد معدل لبسه أردف بحدة ... ماما لو حضرتك جاية تتضيقي لين فأحسن الكل بلاش لاني تصرفي مش هيعجب حضرتك
الام ... بنت داليد عرفت كويس تخليك خاتم في إيدها
قاسي . ماما
الامب تمثيل الحزن ... بلا ماما بلا زفت ان خليت فيها ماما بقا انا سايبة بيتي وقولت اروح اطمن علي ابني إلي سافر دا وحتي مكلفش نفسة يرفع سماعت التليفون يطمن علي امة ويشوفها ماتت ولا غارت في ستين داهية
انا إلي غلطانة عشان كدا ارجع مطرح ما كنت احسن ليا طلما ابني بيطردني من بيتة
مسكها قاسي وقبل يدها.. معا ولاكن إلي يطردك ي ماما انا مش قصدي حاجة من إلي قولتيها وبعدين ما انا كول عمري بسافر بالشهور ومش بكلم حضرتك وعادي
الام بحنان مصتنع حاوطت وجة.... كان عادي لان اخوك كان بيعوضني عن غيابك بس من ساعة ممشي وانت كمان مشيت حسيت بالغربة
توقفت الدماء في جسدة لمجرد ذكرها اسم محمد لتظهر طيف لين وهي لين يدية
اغمض عينة بتحقير فبرغم انها زوجتة ولكنها مازالت حبيبة اخية
الام د. مالك ي قاسي تعبان
ابتسم بصعوبة.. لا بس انتي عارفة الشغل وضغط الشغل تعالي اطلعك اوضتك عشان ترتاحي
ظل طول الليل في أوضة الملاكمة يعنف نفسه علي ما كان سيحصل لولا حضور والدته ماذا إلم تحضر كان سيفقد السيطرة علي جسدة ويجعلها زوجتة ماذا ستظن به الآن كيف سيستيطع ات يواجها او ينظر في عينيها حتي
اما هي ظلت طول الليل تبكي وتعنف نفسها لاستسلامها كيف ستنظر في عينية مجداا فهي كانت مستسلمة له كيف ستواجة محمد كيف تخبرة أنها كانت ستصبح زوجة اخية لولا ظهور والدتة ماذا سيظن بها قاسي
مع أول شروق للشمس خرج قاسي سريعا من المنزل فهو لا يستطيع المواجهة
فاستغلت والدتة غيابة وصعدت إلي عرفت لين
جلت المياة وقامت برميها عليها لتنهض مفزوعة من النوم
لتنصدم حينما رات زوجت عمها
لينبض قلبها بخوف من نظراتها لتمسك يدها بحده...... إي ي اختي هتقضي كول النهار نوم
لين بألم.. اه اه إيدي ي مرات عمي بتوجعيني اه
ضغطت علي يدها.... اتوجعي ي اختي شوية ذي ما انتي وامك وجعتي قلبي علي عيالي خليتي واحد يطفش والتاني بقا خاتم في صباعك
عيطت لين بوجع.. اه إيدي ي مرات عمي ه
الام .. بلاش شغل السهوكة دي لانة مش هيخيل عليا انا ولا محمد ولا قاسي وحسك عينك تقولي لقاسي إي حاجة وإلا ا
تركت كلمها معلق وغادرت لتزيد الخوف في قلبها ولكي تفكر اكثر من مرة قبل أن تخبر ابنها شئ
استغفروا
اللهم اجرنا من عذاب النار وعذاب القبر
اللهم أجعل الدنيا آخر همنا
سبحان الله الحمد الله ولا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
ميرنا .. مالك ي قاسي
قاسي... ها أنا كويس
اقتربت منة وبداءت تدلك كتفة.... لا مش كويس ي قاسي بقالك فترة وانت مش علي بعضك وتفضل سرحان كتير انت م كنتش كدا
ابتعد عنها ....ميرنا انا مبحبش كدا
وقفت أمامة وقالت بدلع ... وانا عملت اي دا انا بعمل ليك مساج
قاسي بحدة....ميرنا
حضنتة .. عيونها
ابعدها عنة .. ميرنا انا قولت ليكي مليون مرة بلاش الحركات دي
دمعت .... لي ي قاسي لي انت عارف إني بحبك لا دا بعشق التراب إلي بتمشي عليا لي مش راضي تديني وتدي نفسك فرصة
اتنهد قاسي مغمضا عينة فهو يعلم بعشقها له ولكن ما في اليد حيلة هو لا يستطيع أن يرا امراءة غير لينة هي فقط التي تستطيع بحركة واحدة ان تحرك مشاعرة يعلم ايضا ان ميرنا تتعذب كثيرا لانة أدرا الناس بوجع الحب من طرف واحد
استغلت ميرنا سرحانة وقربت منة لينصدم قاسي من فعلتة وقبل أن يبعدها ويعنفها سمع صوت شئ يقع علي الارض
زق ميرنا بعيد.... لين
لين . انا انا اسفة ما كنش قصدي لم تكمل كلامها بل اعطتة ظهرها وخرجت سريعا تشعر بأن قلبها يتمزق من الألم لا تعرف السبب ولكن منظرة وهو بهذا القرب من فتاة اخري جعلها تتألم حد الموت لتتذكر لحظاتها معة ليلة امس وتبكي أكثر
قاسي .. لين
مسكت ميرنا ايدة ليسحبها بعنق ..... إلي عملتية دلوقتي مش عدية ليتركها ويجري خلف لين
ربعت إيدها وهزت قدمها .. اممممم هي دي بقا لين بس ياتري اي علاقتها بقاسي
فتحت عيونها علي مصرعيها.. معقول يكون بيحبها عزت راسها نافية.. لا لا مستحيل إلي اعرفة انها حبيبة اخوة
بس بردوا في حاجة مش طبيعية بتحصل وانا الازم اعرفها لان لو طلع إلي بفكر فية صح يبقا انا كدا خسرت قاسي للأبد وانا لايمكن اسمح بدا ي حصل أبدا
لحقها قاسي ومسك زراعها ليوقفها.. لين
كانت تبكي بحرقة كما لم تبكي من قبل
قاسي بتبرير.. إلي شفتية جوا دا كان
سحبت زراعها بغضب وقالت من بين شهقاتها .. انا ما يهمنيش إلي شفتة لان دي حياتك وانت حر تعمل فيها إلي انت عاوزة
اتضايق من كلامها بس حاول ما يبينش... طب اهدي
لين بغضب ودموعها مازالت تنهر علي وجهها... إي شيفني بشد في شعري ما انا هادية اهو
اخفي ابتسامتة سريعا فهي تغار تغار علية قلبة يكاد يرقص من الفرح فصغيرتة تغار
قاسي بحب...لا ي ستي مش بتشدي في شعرك ولا حاجة بس مممكن تيجي تقعد في مكان لان الشركة بداءت تتفرج علينا
مسحت دموعها... لا انا عايزة اروح
قاسي....طب إي إلي جابك من الاول
نظرت له وصمتت وبداءت دموعها في السقوط مجددا عندما تذكرت ما فعلت والدته معها
حاوطت وجهها بقلق... مالك ي لين امي كلمتك صح
اخفضت نظرها ... لا ه انا ه بس ه حسيت اني ه مخنوقة ومش قادرة ه اتنفس وانت أول شخص ه فكرت فية ه فا لبست وجيت ه ه
سعد لكلامها فهو اسعد رجل في الكون اليوم لقد اعترفت للتوا أنة مصدر أمانها ومنذ قليل رأي الغيرة في عيونها ليسأل نفسه أيمكن أن تقع في حبة يوما ما
مسح دموعها برقة وقلبة ينبض بعنف ....طب اهدي وتعالي اشربك حاجة
لتهز راسها بالنفي و تمسح بكف يدها أنفها.... لا انا عاوزة اروح
ابتسم علي شكلها وقرص خدها ... ي بت ما تكونيش فقرية دا انتي هتطلعي مع قاسي الغندور بجلالة قدرة إي واحدة تانية مكانك كانت دلوقتي تتفطط من الفرحة
رفعت حاجبها وربعت إيدها اما صدرها.... لا والله طب ما تروح تعزم علي الهانم الي كانت معاك
اتنهد... علي فكرة انتي فاهمة الموضوع غلط
ابعدت نظرها... غلط ولا صح هو الموضوع مش يهمني
ليكشر قاسي فكلمتها تألمة
نظرت له ...بس علي فكرة من واجبي كبنت عمك اني اقولك ان إلي حصل دا حرام
اردف بضيق .. ابن عمك بس
ابعدت نظرها عنة .... اه ولا انت نسيت أن جوازنا مجرد صورة عشان نحافظ علي سمعة العيلة
هز رأسه... اه بلع ريقة بضيق عندك حق
اخذ نفس طويل.... وانت عندك حق إلي في أن الي حصل من شوية حرام عشان كدا أنا بفكر اخليه حلال
نظرت له بسرعة وقلبها يدق بعنف لتردف بصدمة ... قصدك إي
قاسي بجمود..... هتجوزها
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات