رواية خلفة مجانين الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب
رواية خلفة مجانين الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب |
رواية خلفة مجانين الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب
خالد بغضب ،،،،،، نرممميييييييين .
نرمين في سرها،،،،، انتي مفكرني سهله يا خالد ، دنا نرمين الي مش في مني اتنين
نرمين ،،،، احم ، نعم يا استاذ خالد .
خالد ،،،، انتييي الي عملتي كدا .
نرمين ،،،،، اناااااا ، دا حته كنت وقفه مع حنان ، صح يا حنان .
حنان ،،،، ايوه يا مستر خالد .
أحد الموظفين بيحاول يسنده بس خالد مش قادر خالص ،،،،، مستر خالد انتي لازم تروح المستشفى حضرتك تعبان جدا.
طلبوا لإسعاف لان خالد مكنش عارف يقف خالص والخبطه جامده عليه .
حنان
،،،،، نرمييين .
نرمين
،،،، نحم .
حنان ،،،،، انتي الي عملتي كدااااا .
نرمين ،،،،، بصراحه بصراحه اه ، علشان هو كان عايز يعاندني وكمان يعمل فيا مقلب ويطرني بعدها .
حنان ،،،، ومش ملاحظه انك زودتيها.
نرمين ،،،، اه ، شويه .
حنان ،،،،، نرميييين .
نرمين ،،،، اممم شويتين بس .
حنان ،،،،، نرمييييييين.
نرمين ،،،،، خلااااص يا حناوي في اي ، إلي حصل حصل بقي ، مهو يستاهل هو كمان ، وسعي خليني اشتغل ، يكشي يطمر فيه بس ابن ام خالد ابوا قرون معيزي ده.
بعد ساعتين حنان دخلت المكتب تطمن علي نرمين في البريك .
حنان ،،،، نرمين .
نرمين ،،،، لو انتي حناوي ادخلي .
حنان دخلت علي نرمين وسدت الباب بسرعه لأنها كانت شيله النقاب ،،،،، هههههه يلهوي يا نرمين اي الي انتي عملاه ده .
نرمين كانت قعده علي المكتب مربعه رجلها ، وبتقرء الملفات ،،،، ملوخيه بلارانب ، هكون بعمل اي يعني بشتغل يا ستي اهو .
حنان ،،،، طب ما تقعدي علي الكرسي .
نرمين ،،،، مش بحب الكراسي ، المهم كنت عايزه اكلمك في حاجه كدا يعني .
حنان ،،،،،، اتكلمي يا أخشي حد مسكك.
نرمين ،،،، بصي لاول خدي الملفات دي حطيها في مكتب لاستاذ ابوا قرون وتعالي نتكلم بعدها .
حنان ،،،،، هو انتي خلصتيهم .
نرمين ،،،، امااال اي ، دا انا نرمين الي مش في مني اتنين يخشيييي ، يلا بسرعه روحي المكتب وبقي تعليلي .
حنان ،،،، طاه .
نرمين ،،،، ظاه هههههههه.
حنان ،،،، بس يا لمضه.
نرمين ،،،، من بعض ما عندكم يا أخشي .
حنان طلعت وحطه كل الملفات مكنها وبعدين رجعت لنرمين .
حنان ،،،، ها اشجيني .
نرمين ،،،، بصراحه كده ، انا غلط وعيزه اعتذر للاستاذ خالد وقوله اني انا الي خليته ياخد السلم بالحضن .
حنان ،،،، ومش خيفه يطردك بعدها .
نرمين ،،، لاء امممم انا هقنعه أنه مش يطردني ، بس تعالي معايه مش تسبينيي إلاهي تنستري يا بنت ام حنان .
حنان ،،،،، طيب ، بس ياريت تعقلي بقي اصل مستر خالد مش بحب الهبل ده .
نرمين ،،،،، انا هبلللله ، هو انااا هبللله .
حنان ،،،،، هههه لاء هبله بس.
نرمين ،،،، ماشي ، بس المهم هتفضي امتي !
حنان ،،،،، ساعه بالكتير .
نرمين ،،، طيب ، انا هطلب لينا اكل نتغذه علشان الحرب الي هندخلخا مع ابوا قرون .
حنان ،،،،، هههه والله مستر خالد دا وطيب جدا وسكر كدا .
نرمين وبتغمزلها ،،،،، امممم فهمتك غلط .
حنان ،،،،، بت انتي اسكتي هتوقعيني في مصيبه ..
نرمين ،،،، ماشي يا حناوي منتيش وكله معايه .
حنان ،،،،، متشكرا يا رجوله .
نرمين ،،،،، شدي من قدامي يا حناوي ، يلاااا من هنا ، معندناش بنات للجواز.
حنان ،،،،، ههههه مجنوووونه والله العظيم .
نرمين ،،،، طب اطلعي لخلي شلبوكه يطلع عليكي .
حنان ،،،،، شلبوكه ميين !؟؟
نرمين ،،،،، عفريتي ، هااتمشي ولاااااا.
حنان ،،،،، مشيه يخرم بيتك وبيت جنانك .
بعد ساعه ونص كانت نرمين وحنان في المستشفي ....
نرمين قدام باب لاوضه ،،،، استرها معايه يا رب ، انا غلبانه ومليش غيرك يا رب ، ياااارب ، يلا يا حنان خبطي .
حنان ولسه هتخبط ، نرمين ،،،،، استنيييي ، يااارب ممكن مش تخليه يزعقلي ويطردني كمااان يااارب باررب ، يلا يا حنان خبطي .
حنان ،،،، خلصتي خلاص .
نرمين ،،،، اه
.
حنان اتنهدت وخبطت...
من الداخل ، اتفضل .
نرمين وحنان دخلوا .
نرمين بهمس ،،،، حنان دا رجليه متعلقه زي الدبيحه ههههه.
حنان ،،، اسكتي ، احم السلام عليكم يا مستر خالد .
خالد ،،،، وعليكم السلام .
نرمين ،،، اللف سلامه يا أُستذنااا تقوم بالسلامه أن شاء الله .
خالد ،،،، طيب .
نرمين ،،، ومالك بتقولها بقرف لي مش عجبينك ولا مش عجبينك مثلاً.
خالد ،،،، اه وانتي بالذات اطلعي بره .
نرمين ،،،، بقي كدا يا ابن ام خالد وانا الي جايه اعتذرلك .
خالد ،،،،، ايييوه يعني انتي الي عملتي كدا !
نرمين ،،، امم اه انا بصراحه انتي السبب لانك كنت عايز تطردني وتعمل فيا المقلب ، انا سمعتك علي فكره.
خالد ،،،،، حنان ، استني بره انا عايزها في كلمتين علي انفراد .
حنان ،،،، حاضر .
خالد بعد ما خرجت ،،،،، بصي انتي اصلا متفرقيش معايه ، سواء اعتذرتي أو لاااء ، وكده كدا انتي مطروده .
نرمين ،،،، طيب انا اسفه مش هعمل كدا تاني والله
بس مش تطردني ، انا عايزه اشتغل ماما كان نفسها اني اشتغل وبقي ممتازه .
خالد ،،،، طيب امشي من قدامي .
نرمين طلعت زعلانه وخالد نرمين صعبت عليه ، بس لازم يعلمها لأدب علشان تحترمه بعد كدا .
بعد أسبوع خالد خرج من المستشفى وكان ساند علي عكازه .
خالد دخل البنك والكل كان بيدعيله بالشفاء ، دخل مكتبه وطلب حنان ،،،، ها يا حنان لاستاذ صابر قال اي علي لأسهم الجديده .
حنان ،،،، نرمين كانت خلصت الملفات ، وانا ودتها والحمد الله كله تمام ولائسهم عليت.
خالد بأبتسامه ،،،، طيب ، ناديها .
حنان تنحت ،،،، نعم اناااديها .
خالد ،،، اه يا حنان هو انا بكلم نفسي .
حنان ،،،، بس نرمين مشيت من اسبوع ، هو مش انتي طردتها يا مستر خالد .
خالد بصدمه ،،،، مشيت ، بس انا .... ، اوووه دي فهمت غلط ، طب انتي بتقابليها .
حنان ،،،،،، للاسف يا مستر خالد ، لاء بس بكلمها بي الموبيل.
خالد ،،،،، طب اديني عنوانها .
حنان ادتوا العنوان وراح هناك ....
في بيت نرمين .....
نرمين بتلبس هدومها وكانت نزله .
احمد ،،،،، نرمين ، انا خايف احط البطاطس في الزيت لتلسوع ، تعالي انتي .
نرمين ،،،،، طب تعالي معايه وربنا يستر .
كان خالد بيخبط علي الباب وابوا نرمين فتح له وبيتكلم معاه .
أما في المطبخ.
نرمين ،،،، بص يا احمد احنا نعد من واحد لتلاته ونجري فاهم .
احمد ونرمين ،،،،، واحد ... اتنين.... تلااااته .
احمد ونرمين وما بيجروااا ،،،،، انفد بجلدك يا احماااااااد هههههههه.
احمد ،،،، ههههه ، المطبخ هيولع هههههه
خالد ،،،، اي ده هههههه.
نرمين ،،،، استاذ خالد ، اي ده انتي جيت هنا ازاي .
احمد ،،،، علي افاه مثلاً ... ، اكيد علي رجله يا ذكيه .
ابو نرمين ،،،، تعالي يا نرمين استاذ خالد عيزك .
نرمين ،،،،، بس انا خلاص مش عايزه اشتغل ، وانتي طرتني مش كدا ، خلاص انا عندي كرامه
.
خالد ،،،،، انا اسف يا ستي علشان زعقتلك بس انتي غلطي اويييي .
ابو نرمين ،،،،، عملتي اي يا نصيبه.
خالد بضحك ،،،،، ههههه خرشمتني زي منتي شايف كدا .
ابو نرمين ،،،،، دااا انا الي اسف حقك عليا يبني .
خالد ،،،، لاء حضرتك علي عيني وعلي راسي ، بس بصراحه بنتك شغلها عالي جدا وعجبني ، وكمان انا مش قولتلها تمشي ، انا كنت بعاقبها بس .
نرمين ،،،، الله يعني عايز اي أنجز ، بس اوعي تفكر اني هتنازل ورجع الشغل .
ابو نرمين ،،،، نرمييين .
نرمين ،،،، حاضر سكت اهو .
خالد ،،،، بصراحه يعني ، هو انا جاي اطلب ايد بنتك للجواز .
احمد وأبوه ونرمين ،،،،،، بتقوووول ايييييي.
باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
خالد ،،،،، ههههههه وانتي سعتها مكنتيش مصدقه اصلا وتكسفتي وجريتي علي اوضتك ، فكره يا نرمين ، نرمين انا كنت بعقلك علشان متعمليش غلط ، بس حبيت طيبه قلبك وحنيتك ، ونيتك الصفيه ، مع انها مكنتش صفيه معايه حبتين كدا هههه ، عمري مفكر يا نرمين ابص لغيرك ، انتي عرفه اني متجوزتكيش علشان شكلك ، علشان انتي عرفه اني مشفتش وشك غير بعد كتب الكتاب ، وبعد دا كله يا نرمين تقولي عليا خاين وغشاش ، عارف انك مكنتيش تقصدي ، بس لازي تعرفي اني عمري ما افكر ابص لوحده غيرك ، ماشي ، اممممم مش هتتكلمي بقي ولا سيتك هتزلينااا ، نرمين .
نرمين سكته تماماً.
خالد قام وقف وباس رسها ،،، انا اسف حقك عليا .
هنا نرمين دموعها بدأت تنزل .
خالد فرح أنها فعلا اتأثرت ،،،،، نررررمين ، هاااا انطقييي .
نرمين .....
خالد ضمها ليه ،،،، بالله عليكي يا نرمين اتكلمييي .
نرمين ،،،،، انا الي اسفه يا خالد .
خالد كانت الفرحه مش سيعاه ،،،، لااااء يا قلبي.... ، ياااا.عمي يااااااااحمد تعااالوااا .
دخلوا بخضه بس لقوا نرمين بتمسح دموعها .
احمد جري علي أخته ،،،، حرام عليكي يا نرمين دنا كنت هموووت يا مفتريه .
ابو نرمين بأطمأنان ،،،، الحمد الله يااارب ، ربنا يديمك يا بني .
احمد ،،، انا اسف يا خالد معلش بس انا كن.....
خالد بهدوء ،،،، عارف انها بتبقي صعبه ، منا حصل مع اهلي كدا ، المهم أن نرمين كويسه .
نرمين ،،،،، انا جعانه طيب هتسبوني كدا ولا اييي ، بطلوا سهوكه اكلوووني .
خالد وأبو نرمين وأحمد ضحكواا.
في مكان تاني ....
هايدي كانت قعده مع ناس غريبه جدا شكلهم إجرامي ...
هايدي ،،،، بس انا ليا النص ، ازاي يوصلني الربع ، قول للباشه اني مش موفقه .
.......،،،،، اهدي كدا لانك اهملتينا الفتره دي وهو مش عجبه حاجه علي فكره .
...دخل واحد وكان هيدي بهمس ،،،، البت الي اسمها نرمين بقي كويسه وملحقش يحطلها حاجه .
تعليقات
إرسال تعليق