رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنين عادل
رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنين عادل |
رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنين عادل
طلع بدر من البيت ويونس بيحاول يكلمه وشاكر بس مافيش فايده ...
يونس طلع وراه: ارجوك يا عمي تسمعني ...
بيركب العربيه وبتركب روح...
شاكر: يابدر...
بدر: اشوف وشك بخير يا خوي ...
يونس: يا عمي انا اسف ...
بدر: اطلع يا بني .
روح بتبص ليونس وبتغمز
بتمشي العربيه ...ويونس بيفضل واقف بيبص عليها وجواه احاسيس مختلفه ..
بيدخل يونس البيت ...
يونس: يابوي
شاكر بعصبيه: ماعدش ليك كلام معايا واصل ...اعتبرني مت..
يونس: بعيد الشر عنك يا بوي انا اسف انا عارف اني غلطت وغلطي واعر بس سامحني انا مالياش غيرك يا بوي ..
بيمشي شاكر وبيسيبه.
بيروح يونس وبيقعد في الجنينه الخلفيه وبيمسك جيتاره
وبيبدأ يعزف ...
يونس بتفكير: انت عملت ايه يا يونس في حياتك خلي الكل يبعد عنك روح اللي مش طايقاك من وقت ما اجت وعمك اللي ممشيه مكسور الخاطر وابوك واولهم امك اللي اتخلت عنك وسابتك اااااااه ااااااااااه يا قلبي مش ناوي ترتاح بقا وتنسي اللي فات ..
.........................
علي التليفون...
صفاء: مشت يا بت افرحي
كريمه: بركاتك يا شيخ مخلوف بركاتك
صفاء: بردك مافيش فايده فيكي
كريمه: انا مبسوطه اوي واخيرا الجو فضالك يا بت يا كريمه ...بقلم حنين عادل
صفاء: يلا شدي حيلك بقا
كريمه: شهر بالكتير وهيكون جوزي ..
............................
بعد ساعات...
نزل بدر من العربيه وروح نزلت قدام فيلا جميله اقل ما يقال عنها قصر...
والخدامين اشتالوا الشنط..
روح طلعت تجري : عاااااااا وحشتيني وحشتيني وحشتيني ...
طلعت تجري عالجنينه وقعدت علي المرجيحه تبوس فيها
قامت وقفت وشمرت بنطلونها وقعدت علي البيسين ونزلت رجليها فيه وقعدت تحركها بضحك..
بدر وقف يضحك عليها وجه قعد جمبها...
روح: شمر يا راجل ..
بدر: هههه حاضر مبسوطه ياروح ..
روح: جدا جدا جدا انت مش متخيل انا بحب الفيلا دي قد ايه يا بابا هوا انت في حاجه مزعلاك.
بدر: حاجات مش حاجه .
روح: انا عارفه انك زعلان مني واني زودتها الوقت اللي فات بس صدقني هتغير وهاتكون فخور بيا يا بابا
بدر: قولتي كده كتير ومافيش تغيير انا عارف ان يونس ما كانش غلطان انتي اللي كنتي بتستفزيه ده كان رد فعل بسيط علي افعالك بس انا ما تعودتش اجي عليكي بس خلاص انسي بعد كده الغلطه بحساب ..
روح: انا اسفه يا بابا اوعدك انك مش هتزعل مني تاني يا عسل انت ..انت طالع حلو كده لمين يا راجل انت
بدر: كلي بعقلي حلاوة يا بت
روح: بجد ..مش ناوي تستقر بقا واجوزك كده واشوف عيالك قبل ما اموت.
بدر: عندك عروسه حلوة..
روح: عندي كتير بس أشر انت بس وتلاقيهم زي الرز دا انت بدر النمر صاحب شركات النمر اكبر شركات للمقاولات وعندك بنتك روح النمر احلي بنت في مصر
بدر: انتي مغرورة لمين يا بت ؟!
روح: من حق الحلو يدلع دي ثقه بس ها قولت ايه. .
بدر: فس ايه يابت انتي اتهبلتي ..
روح: ليه يابابا انت عايش من عشرين سنه لوحدك..
بدر: ماحدش يقدر يعوضني عن سارة في حياتي انتي بتقولي ايه امك دي ما كانتش مراتي بس دي كانت صاحبتي وامي واختي وحياتي كلها اتحدينا العالم عشان نتجوز بس للاسف الفرحه ما طولتش كتير ..
روح: ربنا يرحمها كان نفسي اشوفها هنتقابل في الجنه ان شاء الله ..
..................................
في المساء..
يونس: يابوي ماتزودهاش عليا
شاكر: هملني دلوك يا يونس
يونس بعيون مليانه دموع: انت كمان يا بوي هتتخلي عني وتهملني كيفها هوا انا وحش للدرجادي عشان الكل يبعد عني لو انت هملتني اعيش ليه ..
شاكر بيحضنه: انت مالكش ذنب في اللي حوصل يا يونس امك اللي كانت ما عجبهاش عيشتها وباصه لفوق فوق اوي
دي مش ام وماتساواش انك تفضل طول عمرك تفكر فيها..
يونس: نفسي اشوفها نفسي اعرف منيها هيا ليه هملتني كان ايه هوا ذنبي ليه ؟!
شاكر: كان غلطي اني ماعرفتش اختارلك امك صوح ..
يونس: هيا فين يا بوي ريحني وخبرني
شاكر: ماعرفش مكانها
يونس: ماشي يا بوي ..مسيرك هاتخبرني ..
بيبوس يونس ايد شاكر وبيطلع علي اوضته.
يونس بتفكير: انا هاروح القاهره اعتذر لعمي واستسمحه ..
نام علي السرير وبص للسقف افتكرها وهيا بتغمزله وهيا ماشيه وبتضحك ضحك علي جنانها.
يونس بتفكير: ماعداش ساعات وحاسس اني عايز اشوفك مش فاهم انا ايه اللي انا فيه ده
نام بعد صراع من التفكير ...
.............................
روح واقفه في بلكونتها ..وبتغني
كتروا من الحب تلاقوا تلاقوا تلاقوا في الضلمه الف قمر بنحب يا ناس نكدب لو قلنا ما بنحبش ❤️💥
بدر : انتي لسه صاحيه ..
روح: تعالي يا حبيبي مش جايلي نووم ..
بدر: ومش جايلك نوم ليه بقا بتفكري في ايه
روح: في الدنيا يا حاج ..
بدر: جامعتك بعد تلات ايام ها مستعده تجيبي من الاوائل زي كل سنه.
روح: اه طبعا بس الاوائل بجد ان شاء الله ..
بدر: طيب انا هاروح انام..
روح: لأ خليك معايا شويه واحكيلي قصتك انت وماما
بدر: شوفتها في يوم وانا راكب حصاني شايله صينيه الاكل وماشيه فضلت وراها لما راحت لابوها الغيط وحطت الصينيه حسيت في حاجه شداني ليها استنت لما ابوها اكل وشالت الصينيه ومشت شويه وانا وراها اتنعقلت وقعت نزلت من علي حصاني وجريت عليها بسرعه قومتها ولميتلها الاطباق من علي الارض كانت مخبيه وشها مني بس كان باين عينيها كانت نفس عينيكي وخدت مني الصينيه من غير اي كلمه ومشت اسرتني من يومها بقيت كل يوم اروح استناها لما تروح لابوها وتيجي حبيت ادبها قبل اي حاجه ...
كنت ابن العمده وابويا شديد روحت ليه في يوم وكنت هاقوله انا عايز اتجوز فاجئني انه خلاص خطبلي وفرحي بعد اسبوع غضبت واتعصبت وثورت عليه بس اللي كان في دماغه في دماغه روحت خطبتها من ابوها بعد ما اقنعته اني هاقنع ابوي بس ابوي ما اقتنعش ولما عرف طردهم من البلد طلعت دورت عليهم لحد ما لقيتهم وكتبت عليها وخدتها وروحت لابوي بس طردني وغضب عليا ..
بس كانت احلي حاجه حصلتلي ما ندمتش عليها نزلت القاهرة وانا شاب مش معايا جنيه وهيا استحملتني كنا بنشتغل ليل ونهار واستحملت وكافحت معايا اربع سنين وربنا كرمنا اخر كرم بدعاها فتحت شركه واتنين وتلاته وبقيت غني وهيا كل ده جمبي وفي ضهري وسانداني لحد ما حملت فيكي الدكتور قالها الحمل فيه خطر عليكي قولتلها انا مش عايز غيرك من الدنيا واترجيتها بس قالتلي ان ربنا هيسترها واللي عاوزه ربنا هيكون وانها نفسها في طفل ونفسها تبقي ام استسلمت لقرارها وكنت خايف طول فترة الحمل وماسك قلبي بايدي كنت خايف اخسرها ماكنش عندي طاقه لمجرد التفكير اني اخسرها واجه اليوم ده خلفتك والحمد لله كانت كويسه كنت مبسوط ان ربنا استجاب لدعايا و حماها ليا بس الفرحه ما كملتش بعد ست شهور عملت حادثه وماتت الدنيا مش علي مزاج حد
دخلت في حاله اكتئاب بعدها فترة كبيرة ماكنتش عارف اكمل حياتي من غيرها بس قولت لازم استقوي عشانك عشانك اعرف اربيكي خدتك وروحت الصعيد تاني وانتي عندك ست شهور بس ابوي كالعادة كان قاسي طردني وقالي ماشوفش وشك تاني ده نتيجه انك عصيتني وكان سبب موتها ان عصيته ..
رجعت تاني مكسور الخاطر بس كان لازم اكون قوي عشانك ربيتك وكنت باخدك معايا الشغل واغيرلك واشربك اللبن كنت مبسوط وانا شايفك بتكبري قدامي وكنت بشوف فيكي امك...بقلم حنين عادل
روح: ياااه يا بابا انت راجل عظيم
بدر: كل اللي عاوزة في الحياة انك تكوني كويسه وانك تشوفي مستقبلك العمر قدامك ماتضيعهوش خليكي قويه وانجحي انا مش هاعيشلك علطول
روح: في ايه يا بابا بتكرر الكلمه دي كتير ليه ..ربنا يخليك ويطول في عمرك ..
بدر: يلا تصبحي علي خير
روح: وانت من اهل الخير يا حبيبي..
بتدخل روح وبتقفل البلكونه بتنام علي سريرها ..
روح بتفكير: معقول هلاقي اللي يحبني زي ما انت حبيت ماما يا بابا ولا لأ زي ما يكون الحب متحرم عليا لازم اتخذل واتجرح من كل اللي بحبهم ...
افتكرت يونس وهوا بيجري وراها بالسلاح : هههههه مش عارفه ليه كل الناس بتحبني اوي كده اكيد دي حاجه في الشخصيه..
نامت روح وهيا بتفتكر يونس ...
وكأن الأرواح تتلاقي ...
..............................
في الصباح...
صحي يونس من النوم وخد شاور ونزل ...
شاكر ومصطفي وصفاء علي السفره...
قعد يونس وبدأ في الفطار ...
الكل خلص ..قام شاكر راح اوضه المكتب ..
يونس: انا عاوز عنوان عمي بدر يا بوي
شاكر باستغراب : ليه ؟!
يونس: انا عاروح اعتذر له انا غلطت فيه ولازم اصلح غلطي
شاكر: خايف تروح تزود الطين بله
يونس: لاه ماتخافش يا بوي
شاكر مسك ورقه وكتبله عنوان بدر ..
شاكر: هتروح ميته
يونس: دلوك ..بجهز شنطتي ..
تليفون يونس رن ...
يونس: ايوه يا باشا..ايه ..بس ..تمام يا فندم
شاكر: في ايه..
يونس: جالي مأموريه طارئه..
شاكر: هتقعد كام يوم
يونس: من تلات ايام لسبوع
شاكر: خلاص روح بعد ما تخلص مأموريتك ...
يونس : حاضر يا بوي بس تفتكر هيسامحني
شاكر: بدر قلبه ابيض وهيسامحك ..
............................
بتصحي روح من النوم بتلبس ملابس رياضيه
بتنزل تركب عربيتها وتروح النادي. .
بتنزل من عربيتهل تجري كعادتها ..
بيجري جمبها شخص ..
روح بغضب: عايز ايه ؟!
حسام: انا اسف يا روح انا اتأسفت كتير اقبلي اعتذاري
روح وقفت بعصبيه: اعتذارك بجد مش محروج من نفسك ده انا حبيتك حبيتك بجد ازاي تعمل فيا كده
حسام: كانت غلطه ممكن تسامحيني ونبدأ صفحه جديده
روح بزعيق : دفترك قفلته من زمان وابعد عني احسنلك ...
الناس كانت بتبص عليهم وحسام حس بالاحراج
بيمد ايده وبيحطها علي كتفها ..
طاااااخ ...ضربته بالقلم ...
روح بعصبيه: حذاري ايدك تتحط عليا او تلمسني يا حيوان ماتنساش نفسك انا روح بدر النمر
حسام بغضب: انتي ازاي عملتي كده ازاي اتجرأتي هدفعك التمن غالي..
بيرفع ايده عشان يضربها بيلاقي ايد بتمسكها
تعليقات
إرسال تعليق