القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لين القاسي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أماني المغربي

 رواية لين القاسي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أماني المغربي

عدي اسبوع علي أبطالنا طول الأسبوع اهتمام قاسي بلين بيزيد كل يوم عن اليوم إلي قبلة كان بيهتم بأكلها شربها ما كنش بيخليها تحتاج لأي حاجة ودا خلي مشاعره تكون متلغبطة بس هي حبت دا اتعودت علي حنيتة اهتمامة نظرة خوفة عليها كل دا أدمنتة اصل احساس حلو لما تلاقي شخص بيهتم بيك اكتر من نفسة انك تكون رقم واحد في حيات حد دا احساس تاني عمرها مجربتة حتي مع محمد محمد كانت هي دايما تاني اولوياتة برغم كدا ما كنتش بتهتم لانها عارفة انه بيحبها بس قاسي غير بيعطيها و مش منتظر منها إي حاجة كل مرة تقعد تفكر هو إزاي كدا هو في حد بجد كدا مبقتش تعرف تنام غير لما يرجع من الشغل يأكلها وتنام لدرجة أنة احتل أحلامها وبقت تتخيل أنة بيقرب منها ويفضل يقول ليها قصايد شعر
طول الأسبوع كانت تعنف نفسها علي تلك الأحلام أهي لهذة الدرجة تريد قربة هي لا تعرف ما يصيبها حينما ينظر له بعينيه السوداء تشعر بأن نظراتة تخترقها قلبها أصبح يدق بسرعة في قربة
تتسأل دائما لماذا يفعل معها كل ذالك هي بالفعل سألته ذات ليلة لماذا يعملها بكل تلك الحنية
فلاش باك.
لين .. قاسي
نظر لها بحب.... امممم
لين ... هو انت لي بتعمل كدا
عقد حاجبة... بعمل إي
لين .. يعني بتهتم بيا ة قبل ما اطلب الحاجة بلاقيها وتخاف عليا اكتر من نفسك لي بتعمل كل دا
ابتسم بعشق مش يمكن بحبك
لينبض قلبها بسرعة وأردفت بصدمة.. بتحبني بس انت قولت
ضحك قاسي برقة ومسح علي حجابها الذي يريد تمزيقة حتي يستطيع أن يشبع عينة من سلاسل الذهب الخاصة بها... مالك مصدومة كدا لي انتي نسيتي أن في حب تاني اسمة حب الأخوة ولا انتي ما فيش في عقلك غير الحب دا
.
اتنهدت براحة.. وقعت قلبي
ابتسم بحزن وقال بألم لم يستطع أن يدارية في نبرتة صوتة ...... لي هو انا وحش للدرجة دي
شعرت بحزنة فشعرت بنغزة في قلبها فأسرعت لتصحح ما قالت.. انا م قصدي انا
ربطت يدها .... الوقت تأخر نامي
مسكت إيدة لتوقفة من المغادرة عندنا نظر لها ارتمت في حضنة ليتجمد جسدة و ي نبض قلبه بسرعة رهبية يقسم أنه سيخرج منة من كثرة النبض
لين بحزن .. . انت اطيب إنسان انا اتعملت معاه اصلا إي بنت تتمني انك تكون من نصيبها
يريد الصراخ بها و يعنفها و يخبرها أنه لا يريد سواها ولكن كعادة لم يتحدث هو لم يبادلة الحضن بل أصبح كالصنم لانة لو حضنها لن يخرجها من حضانة ابدا
ابتعد لتنظر الية بحب... صدقني ي قاسي هما ظلموك لما سموك قاسي لأنك ما تعرفش معني الكلمة دي
ماذا يفعل الآن بها تخبرة بكلام معسول وتحضنة هو لم يعد يستطيع أن يتحكم بحالة يريد قربها يريدها الآن فليبتعد قبل قولتة الاوان
نزع يدها برقة واردف بجمود حتي لا تشعر بضعفة إتجاها...... يبقا لسا ما تعرفنيش انا اسم علي مسمي بس لأنك امانة في رقبتي انا لازم اتعامل معاكي كدا فامتنخدعيش بطيبة قلبي
اندفعت مجداا لاحضانة تمسح في صدرة مثل القطط. واردفت بسعادة ...... يبقا بتضحك علي نفسك وعلي إلي حوليك لان ما فيش اطيب من قلبك
لم يستطع منع نفسه من أن يحضنها فهي لثاني مرة تحضنة بأرادتها٣وهي في وعيها قلبة لم يعد يحتمل يريد إدخالها داخلة ويقفل عليها حتي لا يستطيع اخ د أن يراها و يتمتع ببرائتها غيرة
ابتعد مقبل خدها وغادر الغرفة فهو لا يضمن نفسة ثانية اخري إذا بقي هكذا
لأول مرة تشعر بذالك الفراغ عندما اخرجها من حضنة لأول مرة تشعر بذالك الدفي والأمان داخل احضانه لم ترد أن تخرج كانت تتمني أن تظل هكذا بقية عمرها
عنفت نفسها كثيرا لتلك الفكرة فكيف لها أن تفكر هكذا
ومن بعد تلم الليلة يأتي ليطمئن عليها سريعا ويختفي لقد بداءت تشتاق له هي تعلم إنة يطمئن عليها من خلال لميس ولكن هي تريد ان تسمع صوتة أن يبتسم لها كم اشتاقت لكل ذالك
لا تعرف كيف احتل جزء من قلبها هي لن تنكر هناك شئ بداخلها لقاسي لا تعرف ما هو ولكن كل ما تعرفة أنة أصبح جزء لا يتجزأ من يومها
اما هو كان يأتي كل ليلة عندما يتأكد بأنها غرقت في النوم
ليقترب منها لكي يطفي شوقة لها لو قليلا مع إن ذالك كان يزيد نيران شوقة و لكنة يذكر نفسه دائما انة لم يكن يحلم أنه يستطيع أن يقترب منها و يشبع نفسه من رئحتها الذي اصبحت إدمان بالنسبة له لم يستطع أن ينام بدون أن يستنشق من تلك الرائحة المغرية بالنسبة له
ولكن كل شئ تغير في تلك الليلة
صلو علي النبي
اللهم اجرنا من عذاب النار وعذاب القبر اللهم اجعل الدنيا اخري همي وأرزقني بحج بيتك الحرام وكل من قال امين
لميس..... ي مدام لين لو سمحتي ما ينفعش
لين بضيق... إي إلي ما ينفعش انا عاوزة اعرف إي إلي في الأوضة دي ولي كل مرة تمنعوني اني ادخلها
لميس ... .دي أوامر قاسي بية
لين بملل.. علي فكرة قاسي قالي البيت بيتي واقدر ادخل إي اوضة انا عاوزاها
لميس ... إي اوضة إلي دي
لين بعند ... وانا مش هتحرك من هنا غير لما تفتحي الأوضة دي
لميس ... ي لين هانم ارجوكي بلاش تتسببي في قطع اكل عيشي و اتفضلي أنزلي تحت
لين بعند اكبر ...لا يعني لا انا مش هتحرك من هنا غير لما اعرف لي الاوضة دي بالذات إلي ما يتفعش أدخلها
لميس ... حضرتك انا قولت ليكي دي أوامر قاسي بية
لين بغيظ .. ماشي انا هرن علية دلوقتي وهو بنفسة إلي هيخليكي تفتحيها ليا
لين . الو ي قاسي لتخبرة ما تريد لتنصدم من حدتة معها في الحديث ليرفض رفض نهائيا بل عنفها لانه صعدت إلي اعلي وامرها بأن تنزل علي الفور
قاسي للميس. الو ي لميس إنتي إزاي تخليها تطلع فوق انا مش منبه عليكي هو إي كلامي مش بيتسمع لي خلاص ي لميس خلاص مش عاوز اسمع مبررات أول واخر مرة تسمحلها تطلع فوق تاني فاااهمة
ليغلق الخط ثم يرمي الهاتف بعصبيه فبمجرد دخولها الاوضة سينكشف كل شئ هو أن يسمح بحدوث ذالك مهما حصل
اخذ مفتاح سيارتة وغادر بأقسي سرعة فيجب أن يضع بعض القوانين حتي لا يخرب كل شئ
دخلت اوضتها بغضب و الدموع تجمعت في عينيها خلال الأشهر الماضية تعودت علي حنيتة انصدمت حينما صرخ بوجهها بألا تقترب من تلك الغرفة
ليزداد فضولها في معرفة ما داخلها مسحت دموعهأ وقررت أن تعرف مهما كلفها الأمر
فماذا يخفئ خلف جدار تلك الغرفة ليمنع الجميع من الاقتراب منها حتي لميس لا تعرف ماذا يوجد داخلها
لميس اخبرتها انه هو فقط من يدخلها ولا يسمح لأحد غيرة بأن يقترب من تلك الأوضة
اللهم اني استودعك اني رضيت بكل ما كتبته
لسالهم صب علينا الرزق صبا
وفرحنا ورزقنا صالح الاعمال
اللهم أعتق رقابنا من النار
اللهم اشفينا واشفي كل مريض
اللهم اغفر لنا زنوبنا
الهم فك كربنا وكرب المسلمين
للهم اشفينا واشفي الامه الاسلاميه
اللهم اهدينا الا طريقك
اللهم اننا نعوز بك من زوال نعمتك
انا اسمي تاليا هتم ٢٢ سنة خلال أيام بدرس طب بس للأسف بسبب ظروفي ضاعت عليا سنتين
اتنهدت.... انا من عيلة غنية جدا فوق ما تتصور
ما تبصش كدا مش عشان لبسي او طريقة كلامي يبقا انا من ولاد الشوارع لا انا بنت اكبر رجل اعمال في الشرق الأوسط اسمة زيد الهلالي لو تسمع عنة
محمد بصدمة.. زيد الهلالي مش معقول بس إلي أعرفة إن بنتة مجنونة
عملت ذي سكينة في المسرحية . اوشاعااااات اوشاعاااات ي خويا اوشاعااات
ضحك محمد لأنها بتقلد سكينة بالظبط.. هههههه هههههه اوشاعات ما أظنش عشان انتي مجنونة فعلا هههههه
اقتربت منه فجاءة ليصبح وجهها أمام وجة لينبض قلبة و يبلع ريقة لترمش ببراءة
وتهمس.... مع الناس إلي بحبها بس بكون مجنونة
لتلتقي نظراتهم وكل منهم يسرح في ملامح الاخر بصمت صوت انفاس كل منهم هو الوحيد الذي يدل علي بقائهم علي قيد الحياة
لتبعد نظرها بخجل ولعنت اليهود بسبب إندفاعها هي تكرة تلك الصفة التي تمتلكها
مسحت رأسها بإحراج.... احم قصدي يعني الناس الي برتاح معاهم بحب اتعامل بجنون
لم ينظر لها هو الاخر فهو لا يعرف ماذا أصابة ولماذا قلبة ينبض بذالك الشكل
محمد .. كملي
اخذت نفس عميق... كنا عيلة صغيرة انا وبابا وماما بنحب بعض ونخاف علي بعض لحد ما ظهرت صاحبت ماما الأنتيم من خمس سنين كل حاجة اتدمرت لفت علي بابا وضحكت عليه وخلتة يحبها مش بس يحبها لا خلتة يعشقها كمان كأنها عملت له سحر
اكملت بوجع وكرة.. خان امي الي إلي سندتة ووقفت في ظهرة لحد ما بقي زيد الهلالي و اول ما الفلوس لعبت في إيدة خانها..
دمعت ونظرت له بكسرة. انتوا لي كدا لي بيجري في دمكوا الخيانة لي دايما بتهينوا الست إلي بتشلكوا فوق كفوف الراحة لي دايما أول ما يجري في ايدكوا الفلوس بتتحولوا
تعرف اني بكرة صنف الرجالة دي كلها نظرت له بحب ... بس مش عارفة لي انت بالذات إلي مش قادرة اشوفك ذيهم
جلس جوارها ومسك إيدها.. لاني مش ذيهم لان الرجولة مش بكلام الرجولة فعل م عشان انتي قبلتي أشباة رجالة يبقا تخدي فكرة وحشة عن الكل
يعني انا مثلا ابتسم بسخرية.. حبيت بينت طول عمري ما فكرت في غيرها ما كنتش بشوف غيرها في حياتي
شعرت بنغزة في قلبها ألمتها عندما تحدث بتلك الطريقة عن فتاة اخري يبدوا إنها تلك اللين كم هيا محظوظة أن يعشقها احدهم هاكذا
تاليا بحزن..... لين مش كدا
ضيق عينة .... انتي عرفتي أسمها منين
لسا هترد مسك زراعها بغضب ردي عرفتي أسمها منين
تاليا بوجع .. اه محمد .بتوجعني
وقف وضغط اكتر علي يدها.. وانطقي بسرعة مين إلي بعتك ليا ها قاسي مش كدا اكيد هو إلي بعتك
زقتة بعنف.... انت مجنون انا معرفش ولا لين ولا قاسي دا اصلا كل الحكاية وانت تعبان نطقت أسمها
ابعد نظرة وابتسم بسخرية ... حمار انا عشان اصدقك صح
اقتربت منة ومسكت قميصة بعنف ... تصدق ما تصدقش دا حاجة تخصك انت وما تهمنيش لاني مش محتاجة اكذب
تركت ياقة قميصة بقرف... روح اتعالج بدل ما نخسر كل الناس بسبب عصببتك و تسرعك اكملت بغيرة . اكيد يا لين بتاعتك دي سبتك وراحت لحد تاني
رفع إيدة وضربها. اخرسي
وضعت يدها علي خدها ونظرت له بصدمة وبداءت تتنفس بسرعة أنهمرت دموعها علي وجهها وجريت من أمامة بسرعة
ليضرب الحيطة بغضب ويجري ورأها فالوقت أصبح متاخر هو لن يتركها بتلك الحالة وفي ذالك الوقت خاصة أنة متاكد انها لا تمتلك مكان لقد مر أسبوع علي بقائهم مع بعض ولم يراها تبكي هكذا طول الوقت تبتسم وتضحك وتفعل أشياء مجنونة هو تعود علي وجودها لن يستطيع أن ينكر خلال ذالك الاسبوع استطاعت بكل سهولة أن تحتل حياتة لا يستطيع أن يكمل يومة من غير قهوتها ولا طعامها كأنها اصبحت أدمان في وقت قصير
لا يعرف لماذا كذبها ولم يستمع لها اهو مريض حقا بمرض الشك بعلم انه متسرع واحمق حينما يفقد أعصابة معقول يكون ظلم لين وفي حاجة نقصة في ااحكاية ذي ما قاسي قالة
غمض عينة بغضب من نفسه فهو لو اعطي لها فرصة فرصة واحدة لم يكن ليصل إلي هنا الآن
جري ورائها ليعيدها ويعتذر يساعدها في حكايتها وبعد ذالك سيرجع إلي معشوقتة الصغيرة فلبد أنها تتعذب في بعدة يجب أن يحل سوء الفهم ويفكر في الموضوع بتركيز أكثر هو ممتن بتاليا لانها جعلتة ينتبة لتلك النقطة في شخصيته فعند عصبيتة لا يستمع إلي احد مهما كان مظلوم
محمد ...تاااليا
نظرت له بغضب ثم اكملت جري ليجري ورائها
محمد.... تاليا استني
توقفت تاليا بغضب ودموعها تغرق وجهها...... عاوز مني إي تقدمت منة خطوة بغضب بتنادي عليا لي ها مش انت عاوزني اخرج من حياتك عشان كدا عملت التمثلية دي
اقترب و هو بينهج... لا والله طب إلي إلي يجبرني اجري وراكي ذي المجنون ما كنت سبتك
ربعت إيدها ببرود مولية له ظهرها .. ممكن ضميرك صحي وانبك ي عديم الضمير
ابتسم فهي بالفعل مجنونة
نظرت له بحدة. وبداءت تهز رجليها بعصبية ... انت بتضحك بدل ما تستحايل عليا عشان ما ممشيش
زادت ابتسامتة وقرص خدها... عشان محدش ببيستحايل علي حد أنة يقعد في بيتة
فعلت وضع العيوطة...... بس انت ضربتني تعرف انا عمري ما في حياتي حد ضربني
عرف انها تريد ان يواسيها ويحتويها ويعتذر لها هكذا كان يتعامل مع لين و بعض البنات ولكن هي فجأتة حينما ضربتة تحت الحزام .. اااااه الله يخريب بيتك ضيعتيني
ضحكت وضربت كف علي كف..... هتخرب بيتي لي ي متولي ههههههه
ضربتة علي كتفة وهي تمر بجانبة واردفت بدلع .. تعيش وتاخد غيرها ي محمح عشان تحرم تمد إيدك عليا تاني
رجعت شعرها بغرور إلي الخلف وتحركت أمامة بغرور
ليردف محمد بألم ... هي دي اخرتها ي تاليا الكلب
لفت له وهي تضحك. تعيش وتاخد غيرها ي كبتن عاااااااااا
صرخ محمد .. تااااليا بإسمها عندما رأي أشخاص ملثمين ينزلوا من عربية وقاموا بتكتيم فمها وأدخلوها
شعر بأحدهم يضربه علي رأسه من الخلف ليقع مغشي علية
لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
استغفر الله العظيم
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
صلوا علي اشرف خلق الله
سبحان الله بحمد سبحان الله الغظيم
ادعوا ليا انا وصحابي بالنجاح النهاردا النتيجة هتظهر
🙂
سامر... خدهم للمخزن
الو ي روحي كلة تمام وتاليا بقت معايا ههههه قولت ليكي ما يجبها غير رجلتها لا لا ما تعبيش نفسك انا هاجي اخدك بكرة تشوفيها عشان ننهي الموضوع دا خلاص ابدائي جهزي لجوازي
لا لا ما تقلقيش عيني عليها ومش هسمح لها تهرب انا ما صدقت وصلت لها ها لا لا قصدي يعني وصلنا لها قبل ما تم ٢٢سنة عشان نعرف نسيطر علي الفلوس هههههههه انتي بتغيري ي روحي أنتي إلي في القلب وبعدين انتي نسيتي انا احنا هنخلص عليها أول ما نتجوز
خلاص هاجي اخدك عشان ننهي الموضوع سلام ي روحي اومووو
نظر إلي الهاتف بقرف... اتفو امتي اخلص بقا منك ي عجوز القبر انتي اوووووف بقا انا اموت صاروخ ارض جو واسيبك انتي تعيشي هههههههه هانت هانت وتكون تاليا وأملكها ملكي ملكي انا وبس
بس اشوف الأول إي حكاية الواد دا لان لو طلع جوزها صح يبقا يقول علي نفسة ي رحمن ي رحيم لان تاليا مش هتكون لغيري هي بتاعتي انا وبس
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات