القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثاني عشر 12 بقلم زهرة الظلام

  رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثاني عشر 12 بقلم زهرة الظلام
 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثاني عشر 12 بقلم زهرة الظلام

 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الثاني عشر 12 بقلم زهرة الظلام

سيف الدم غلي ف عروقه وراح ضربها بالقلم 
اسيا وقفت مصدومه 
سيف:انتي ماشوفتيش ساعه تربيه ف بيت اهلك 
وسابها ومشي
*******
بليل 
مراد خلص شغله وراح عند محمد والولاد رجعوا من المدرسه خلصوا الواجب وعبير حضرتلهم اكل وكلوا وناموا ومريم لسه بتعيط لحد ما الباب خبط 
عبير :هافتح انا 
فتحت لقت اسيا لبسه فستان ديق وقصير اوي 
عبير:خير 
آسيا :اي ياماما كده تقولي ل بنتك خير هو انا بيجي مني غير الشر ولا اي 
عبير :انا خالتك يا.. يااسيا 
اسيا زقتها:ماما ياماما 
مريم سمعت صوتها ونزلت 
مريم :حبيبتي
اسيا:ههههههههه ايوه انا ياماما تعرفي بابا خالد مات بالكنسر وقبل مايموت قالي ان انا بنت حرام اغتصبك وجابني والله اعلم ممكن يكون كان بمزاجك 
مريم ضربتها بالقلم:انتي قاعدتك برا نستك الاحترام وشكلك بقا مقرف 
ف الوقت ده سيف كان جه وسمع كلام اسيا 
سيف ف نفسه*معقول هي دي اسيا حبيبتي... لا لاحبيبتي اي بس دي مش هي اسيا طول عمرها بريئه بس اكيد السفر غيرها معقول لسه عايزاني؟!*
سيف:خالتوا 
لفو ليه واسيا وقفت عنده
آسيا: انا شوفتك فين يامز انت. 
سيف:انتي شاربه 
اسيا : اه اه يلا خدني  معاك ياعسل انت 
مريم:سيف خدها من هنا بدل والله هاتبري منها 
سيف:اهدي ياخالتوا..ماما روحوا انتوا ولو ماجتش الليله دي ماتقلقيش 
وشال اسيا وحطها ف العربيه وركب
اسيا:هانروح فين لسه مخلتش ماما تعيط 
سيف:اخرسي 
اسيا:تعرف لازم تتضرب بالقلم زي ماضربتني الصبح 
سيف :كنتي تستاهليه 
اسيا: والله ل اقول ل حبيبي سيف هو مش بيخلي حد يضربني 
سيف:لا ماهو الي ضربك 
اسيا:قصدك اي..ولي كنت بتقول ل ماما ياخالتوا 
سيف:انا هو سيف اهدي بقا 
اسيا:طب وقف العربيه ثانيه 
سيف :اي هاتنزلي 
اسيا:لا لا وقفها. بس 
وقف العربيه وبصلها فكت حزام الامان وقلعت جزمتها وقعدت ف حضنه وحضنته 
اسيا:انت وحشتني اوي ياسيف 
سيف كان ف صراع مع قلبه وعقله قلبه عايز يحضنها وعقله بيقول لا دي شاربه واتغيرت بس ف الاخر قلبه الي كسب وحضنها 
سيف :وانتي يااسيا وحشتيني موت والله العظيم 
اسيا: طول السنين دي وانا مش عايزه غيرك ماما باعتني مفضلش غيرك ليا ماتسبنيش ياسيف زيها 
سيف:هشش ماتفكريش ف حاجه دلوقتي 
فضل حضنها لحد مانامت وصلوا الفيلا بتاعة سيف حطها ف اوضة وفضل يبصلها شويه وبعدين نام جنبها 
*********
عند مريم 
محمد حاضنها وقرروا يتفرجوا علي فيلم مع الولاد عشان تهدي شويه 
عشق:ماما هي مين البنت الي جت هنا وسيف خدها 
عمر :اه ياماما انا شوفته بيشلها وركبها العربيه 
مريم مقدرتش ترد عليهم ومحمد فهمها لما حضنته اكتر 
محمد:دي آسيا اختكوا الكبيره 
عشق وعمر:ايه؟!
عشق:هي اسيا رجعت 
محمد:هي رجعت بس في شوية مشاكل يلا بقا انتوا سهرتوا كتير ووراكوا مدرسه بكره 
عمر:يوه كل يوم مدرسه 
عشق:اه صح دانا نسيت يلا تصبحوا على خير 
وباست باباها ومامتها
محمد:وانت اي ابن الملك يلا وراها
عمر: يابابا مش لازم مدرسه دي بت شطرة وتوجع الدماغ 
محمد: تصدق انك طفل عاق قوم علي اوضتك يلا عيل فاشل 
عمر:هاتلي توكتوك اشتغل عليه احسن 
محمد:امشي ياض يابن الكلب انت 
مريم ضربته علي كتفه
مريم:ماتشتمهوش 
محمد شالها وطلعوا اوضتهم وحطها ع السرير
مريم:بتبصلي كده لي زي مايكون ليلة فرحنا 
محمد:لسه فاكره اليوم ده 
مريم :طبعا مقدرش انساه
محمد:طب اصبري هانرجعه بالتفصيل تاني 
قرب منها وباسها وفجأه
عمر:انت بتعمل اي ف ماما 
محمد: وانت مال اهلك انت ثم انت مانمتش لي 
عمر:هنام ف حضن ماما انهارده 
وطلع ع السرير ومريم بتضحك علي خناقاتهم 
عمر:تصبحي علي خير ياملاكي
قالها وطلع لسانه ل محمد ونام 
محمد: نهارد مش معدي 
مريم:خلاص سيبه ده عيل 
محمد: والله ده راجل مسخوط 
مريم:طب يلا عشان ننام انا نعست 
محمد:حاضر 
طفي النور وحط عمر علي حرف السرير وهو حضن مريم
محمد: هما مش هايخدوا الحضن بتاعي وهما صغيرين وهما كبار كمان 
مريم ضحكت علي غيرة محمد ونامت
***********
تاني يوم عند سيف 
اسيا صحيت وهي مستغربه المكان ولقت سيف نايم من غير تيشرت(دي من عاداته) وهي لابسه بجامه بتاعته 
اسيا صوتت 
سيف: اي في اي؟!
آسيا :انا بعمل اي هنا وانت لي لابس كده وانا مين غيرلي اصلا ولا انت عملت فيا ايه وبعدين انت مين 
سيف:انا مين؟! انتي مش فاكره ليلة إمبارح 
اسيا:لا حصل اي امبارح
سيف حب يلعب معاها شويه 
سيف:خدتك وكتبنا الكتاب بس كنتي تجنني إمبارح 
آسيا :.....😳
يتبع......
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات