القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الظلام

  رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الظلام
 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الظلام

 رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة الظلام

بعد مرور 15 سنه 
مريم:يلا يامحمد اصحي عشق هاتتأخر ع المدرسه
محمد:مش لازم مدرسه انهارده 
مريم :طيب هانشوف 
طلعت عند عشق
عشق:بابا جهز 
مريم:لا بابا بيقول مش لازم مدرسه انهارده 
عمر:الحمدالله انام براحتي 
مريم :قوم اغسل وشك يلا بلاش دلع انت كمان 
عمر:ياماما مش جوزك قال مش لازم مدرسه يبقي خلاص 
مريم :جوزي اي ياقليل الادب اسمه بابا 
وأخيرا عمر استسلم وقام 
عشق:بابا يلا عشان المدرسه 
محمد: حرام ننام ساعه لله 
عشق:يابابا انت شخص مسؤل لازم تصحى بدري عشان مسؤلياتك وتبدا يومك ببسمه 
محمد صحي:خلاص ياعشق هانم صحينا اهو يلا اجهزي 
عشق:انا جاهزه 
محمد جهز هو وعمر 
مريم:خلي بالك من اختك وانتي خلي بالك من تصرفاته وبلاش مشاكل 
وباست كل واحد ف خده 
محمد:ودي اسمها اي بقا بوسه مثلا
مريم:محمد عيب الولاد
عمر:ياستي احنا بنسمع حجات كتير 
مريم شدته من ودانه: انا معرفتش اربي انت تربيه فاسده خسارة التسع شهور فيك 
عمر:ماهي عشق كانت ف نفس البطن معايا 
مريم:سبحان الله الدنيا قلابه 
عمر:علي رأيك يااخوتشي يلا ياعشق عشان يبوسها ونخلص 
وخد عشق وطلع 
محمد شد مريم ف حضنه 
مريم:عجبك كده عيالك اتعلموا منك 
محمد:وانا مالي امهم هي الي حلوه
مريم:طب يلا عش... 
قبل ماتكمل محمد باسها وخرج وصل عشق و عمر المدرسه وراح شركته .
مريم مسكت مذكراتها وكتبت"عدي 15 سنه علي بعدك يا اسيا جالك فيهم التؤام عشق وعمر وحشتيني اوي نفسي ترجعي بقا ياقلب ماما ياتري هاتكوني فكراني "
*********
عند عبير 
سيف: ياماما ارتاحي انا مش هاروح الجامعه انهارده تمام هاوصل سلمي بس وبعدها اتمشي شويه 
عبير :يابني انت طالع مهمل ف جامعتك ل مين دانا كنت بمتحن وانا حامل فيك 
سيف:مش بجيب درجات حلوه خلاص بقا يلا ياسلمي 
سلمي:يلا 
مشيوا وعبير طلعت ل مراد لقته بيلبس
عبير:ابنك هايشلني 
مراد:بعد الشر عليكي خناقة كل اسبوع 
عبير: انا تعبت منه فاشل 
مراد :فاشل اي بس ابنك اصغر رجل اعمال ف الشرق الأوسط عنده 22 سنه عيبه انه لسه ملقاش شريكة حياته 
عبير:مانت عارف انه مستني اسيا وعنده امل هو ومريم انها ترجع 
مراد:خايف ترجع وبدل ماتتحل المشاكل تتعقد 
عبير:ربنا يستر يلا عشان نفطر 
فطروا ومراد راح ع الشغل 
***********
ف المطار 
نزلت من الطياره وغمضت عنيها وخدت نفس 
اسيا: وحشتني بلدي اوي
اسر:البلد دي عظيمه وكمان بابا واحشني اوي يا اسيا
اسيا:كان نفسي ماما توحشني بس مش مشكله يلا 
خدو تاكسي وكل واحد راح مكان
********
عند اسر 
دخل الشركه وراح ل ابوه 
اسر:بابا 
جاسر حضنه من غير كلام 
جاسر:رجعت امتي ؟!
اسر:لسه راجع وهاموت وارتاح 
جاسر:طب روح وراتاح امك هاتفرح اوي 
اسر :من عنيا 
*******
عند اسيا 
راحت بيت محمد وخبطت ومريم فتحت مريم سرحت دقيقه حاسه انها تعرف البنت دي حاسه انها عايزه تاخدها ف حضنها 
اسيا:ايه يامدام مريم مش هاتخليني ادخل 
مريم :انتي مين 
اسيا:اكيد يعني نسيتيني انا اسيا...بنتك 
مريم حضنتها وفضلت تعيط 
مريم:رجعتي امتي ياقلب امك وحشتيني اوي اوي 
اسيا بعدت عنها 
اسيا: انا مش جايه ل سلامات الاستاذ محمد هنا 
مريم:اسيا مالك في اي 
اسيا: محمد هنا ولا لا خلصيني
مريم:بتتكلمي كده لي 
اسيا:عايزاني اتكلم ازاي مع واحده باعتني واتخلت عني ولا فكرت حتي تتصل بيا خلصتي مني عشان ترتاحي كنت حمل كبير عليكي واول ما المحكمه حكمت ل خالد وافقتي وسلمتيني ليه بدم بارد ها انا بكرهك ورجعت عشان انتقم منك واقلب حياتك واخليها جحيم 
مشيت وسابت مريم حيرانه اتصلت ب عبير وحاكتلها وبمحمد وراحولها لقوها منهاره 
محمد:هششش هي اكيد فاهمه غلط 
مريم:انا سبتها غصب عني يامحمد والله 
محمد:عارف اهدي بس 
فضل يهديها لحد مانامت من كتر العياط
عبير:اسيا شكلها مش ناويه علي خير ابدا 
محمد: انا مش هاسمحلها تإذي مريم ولو كان ايه التمن 
عبير:ربنا يسترها 
***********
عند سيف
قاعد ف مطعم وبيفكر ف اسيا
سيف :وحشتيني اوي يا اسيا نفسي ترجعيلي تاني 
اسيا دخلت المطعم وقعدت وهو مركذ معاها حاسس ان مالمحها مألوفه قامت راحتله 
اسيا:بتبص على اي عايز تلاغي 
سيف بص وراه ويمينه وشماله 
سيف:انا ؟!!!
آسيا :لا امي 
سيف:لا شكلك هبله بقا 
اسيا:مين دي الي هبله يازباله انت هاا من ساعة مادخلت وعينك مابتتحركش من عليا 
سيف:بت انتي لمي نفسك بدل ما اديكي قلم اطيرك 
اسيا:لا كده هاخاف من قلب امه انا صح 
سيف: انا ماشي مش ناقصه مجانين 
اسيا: لا راجل اوي قولت كلمه وخفت تنفذها 
سيف الدم غلي ف عروقه وراح ضربها بالقلم 
اسيا: ...😡
يتبع......
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات