رواية كل ما تبقي لي الفصل العاشر 10 بقلم منة رضا
رواية كل ما تبقي لي الفصل العاشر 10 بقلم منة رضا |
رواية كل ما تبقي لي الفصل العاشر 10 بقلم منة رضا
بعد شويه واحد من الرجاله شافها بتجري و قال أهي و رفع المسدس و فضل ينادي عليها تقف لكن مردتش راح ضارب طلقه و هنا وقعت نور و جهاز القلب عند أمجد أعلن عن وقف قلبه....
الدكتور : جري علي الاوضه بتاعت العنايه هو و الممرضين عشان يشوفوا أمجد ..
*عند نور*
نور : قامت تبص علي نفسها لقت مفيش حاجه لكن الرجاله كانوا لسه بيلحقوها قامت بسرعه و فضلت تجري في الزرع عشان تستخبي منهم ..
ابو أمجد : بيكلم واحد من رجالته و بيقول البت دي لازم متعرفش تهرب يعني تلاقوها يا غبي انت سامع البت دي لو مرجعتش هخلي ايامكم سوده معايا ...
نور : واقفه بين القش و الشجر و بتبص عليهم بعدين حست بحاجه جمبها لسه بتلف وشها لقته غراب شغال يعمل صوت و كده الناس هتعرف مكانها قامت بسرعه و كملت جري ...
*عند أمجد *
العيله كلها كانت واقفه قدام العنايه مستنين الدكتور يخرج يقول اي حاجه ..
سجده : بتكلم نسرين هو أمجد هيبقي كويس صح ..
نسرين : متقلقيش هيبقي بخير ادعيله انتي بس ...
معتز : ساند علي الحيطه و بيكلم في التليفون ..
خالد : مالك ..
معتز : قلقان علي نور يا خالد لازم نلاقي نور علي ما أمجد يصحي..
خالد : انا بلغت القوات و نشرت صورتها و دلوقتي بيدورو عليها ..
معتز : و انا بلغت الرجاله و دلوقتي متسني خبر منهم ..
خالد : حلو اوي كده ..
الدكتور : خرج و قال احنا الحمد لله لحقناه لكن هو دخل في غيبوبه ...
نسرين : طب حضرتك تقدر نعرف هيفوق امتي ..
الدكتور : معرفش لسه العلم عند ربنا بس هو شكله حس بحد أو كان حابب يوصل ليكم اشاره أن في حد عزيز عليكم في خطر ..
سجده : بتعيط أكيد نور ..
الجد : قرب من خالد و معتز ب الكرسي العجل بتاعه بعدين قال انا عايز حفيدتي حالاً و كان في حاجه زي دموع بيحاول يكتمها..
معتز : متقلقش يا جدي هنلاقيها ..
الجد : سابهم الجد وراح ب الكرسي بتاعه ناحيه سجده و بدأ يكلم فيها ...
سجده : جدو نور هترجع هي و أمجد صح ...
الجد : ايوه متقلقيش و دلوقتي معتز و خالد بيدورو عليها...
*عند نور *
فضلت تجري لمسافه طويله لغايه ما تعبت من الجري فقررت تقعد تستريح شويه في أي مكان ...
شافت اتوبيس باين عليه عطلان و قديم قررت تدخل تستخبي في لحد بليل ...
الرجاله بتاعت ابو أمجد لسه مستمرين في التدوير عليها ...
نور : قاعده و ضامه رجليها علي صدرها و بتعيط بصوت واطي عشان محدش يسمع صوتها و يلاقيها ..
شويه و نامت نور مكانها من كتر التعب ..
*عند معتز *
الدكتور : دلوقتي انت بقيت كويس انت و الاستاذ الي معاك و كان بيقول علي خالد و تقدروا تخرجوا كمان ..
خالد : قام من علي السرير و راح قرب من معتز و قال انا هروح اشوف الموضوع الي قولتلك عليه و اي مكالمه توصلك كلمني تمام ...
معتز : استني و قام طلع معاه بره الأوضه و قال احنا لازم نلاقيها في اقرب وقت وجود نور مع الشخص ده في خطر علي حياتها ..
خالد : خبطه علي كتفه و قال متقلقش كل حاجه هتبقي تمام ..
انا بس دلوقتي لازم ارجع القسم عشان اكمل المحضر بتاع الخطف و اخد سلاحي ...
معتز : تمام خلي بالك من نفسك...
خالد : ماشي ادخل انت بقا عشان زمانهم بيسألوا عليك ...
معتز : تمام و دخل الاوضه ..
الجد : خير يا بني في أي ..
معتز مفيش يا جدي انا بس كنت بتكلم مع خالد في حاجه ...
الجد : تمام يابني خد عمتك و أختك و روح ارتاح في البيت ..
معتز : لأ يا جدي انا كويس خدهم انت و امشي و انا هطمنكم اول ب اول ..
بعد حوالي ساعه اقتنع الجد أنه يمشي ...
معتز فضل قاعد قدام باب العنايه مستني خبر من الرجاله ..
*عند أبو أمجد*
أبو أمجد : ازاي مش لقينها مشغل اغبيه انا صح بت صغيره ضحكت عليكم صح منظركوا اي قدامي دلوقتي راح سحب المسدس من جمب الراجل الي بيكلمه و ضرب طلقه في رجله ..
الراجل : واقع علي الارض بألم و بيقول ممكن حضرتك تهدي هنلاقيها و الله ..
أبو أمجد : 5 ساعت بتقول نفس الكلمه هنلاقيها لكن مشفتش اي فعل انا عايز البت دي ترجع باي طريقه انت فاهم اخفي من وشي يلا ..
الراجل : هنلاقيها والله 2 ساعتين ب الكتير و تكون عندك
أبو أمجد : ماسك ساعه في أيدو و شغال يقول تيك توك تيك توك الوقت بدأ ..
الراجل : قام بسرعه من قدامه و كان بيحاول يجري و هو ماسك رجله ...
أبو أمجد : لف راح قرب من البلكونه و ولع سيجاره و قال يا تري ابني دلوقتي عامل اي بعدين ضحك بسخريه ...
واحد من الرجاله الي واقفه معاه قال ..
هو انا ممكن أسألك علي حاجه يا بيه ..
ابو أمجد : نفخ دخان السيجاره بعدين لف ليه و قال اسأل بس بلاش الاسئله الغبيه دي ..
الراجل : أنت لي عملت كده مع عيالك *قصده علي الانفجار*
أبو أمجد : سؤال حلو برضو بص يا بني أنا مش بحب الخيانه و الغدر انا كنت ناوي اخد حقي و اديهم البنت و خلاص علي كده لكن هما عملوا العكس بلغوا البوليس عشان اتمسك شفت بقا ان انا كنت باخد حقي منهم بس ...
الراجل : ايوه يا بيه حقك و بعدين قال في نفسه انت شطان مينفعش تكون أب...
*عند أمجد *
أمجد : فاق بعدين فضل يبص حواليه و افتكر كل حاجه راح شال المحلول من أيده و حاول ينزل من علي السرير و كان حاطط أيده علي الحرق الي في جنبه ...
معتز : قاعده و حاطط دماغه بين أيده و بيفكر هيعمل اتصدم من اخوه الي طلع من الاوضه بعد قال أنت رايح فين ...؟
أمجد : ساند علي كتفه و بيقول نور فين ..
معتز : مكنش عارف يقول اي بعدين رد و قال لسه ملقنهاش ...
أمجد : هي دي الأمانه بتاعت عمك بعدين سابه و كمل مشي ..
معتز : ممكن أفهم رايح فين بحالتك دي دلوقتي...
أمجد : رايح ادور علي نور ..
معتز : الرجاله و البوليس مش سيبن حته الي و بيدورو فيها ..
الدكتور : أمجد بيه حمد الله على سلامتك بس رايح فين ب الحاله دي انت لسه فايق من غيبوبه يعني المفروض ترتاح ...
أمجد : انا كويس و كمل مشي ..
الدكتور : بص لمعتز و قال لازم ابص عليه الاول اخوك لسه فايق من غيبوبه و ده غلط عليه ...
معتز : انا نتكلم معاه و راح مسك دراع أمجد و قال استني بس ..
أمجد : عايز اي سيب أيدي ...
معتز : بص استني هنخلي الدكتور يبص عليك و وعد هخليك تروح بعد كده تشوف نور ...
أمجد : يا عم وسع كده انا كويس مفنيش حاجه ...
معتز : اسمع بس مني هيبص عليك و نمشي ...
أمجد : ماشي خلينا نخلص يلا ...
معتز : اتفضل يا دكتور الاوضه دي فاضيه شوفه ..
الدكتور : طيب و دخل معاهم الاوضه...
أمجد : قاعد علي السرير و الدكتور بدأ يكشف عليه ...
معتز : ها يا دكتور يقدر يخرج دلوقتي ..
الدكتور : أكيد لأ بس انت زي ما حضرتك شايف اخوك مش راضي يسمع الكلام ...
معتز : لسه هيتكلم راح أمجد بصله و قال. ..
أمجد : مهما تقولوا انتو الاتنين هخرج برضو و بعدين روح هات هدوم ليا دلوقتي أو خلي حد يبعت من البيت ...
معتز : رن علي سجده و قالها تجهز هدوم لكن مقلش ليها أن أمجد فاق ..
بعد شويه و صل السواق و معاها الهدوم ..
السواق : بيخبط علي الباب ..
معتز : ادخل ..
السواق : الهدوم الي حضرتك طلبتها اي و بعدين اول ما شاف أمجد قال حمد الله على سلامتك يا بيه ..
أمجد : الله يسلمك يا محمود بعدين قاله محدش في البيت يعرف أن فوقت تمام و ابقي سيب العربيه
السواق : تمام يا بيه ...
معتز : ممكن أفهم دلوقتي هتروح تدور فين ..
أمجد : أي حته المهم مفضلش قاعد كده و قام يقفل زراير القميص بتاعه ..
معتز : رن علي خالد و قاله أن أمجد فاق و خارج دلوقتي يدور علي نور ..
خالد : انا دلوقتي لسه خارج من القسم خليكم عندكم و انا جاي ..
معتز : تمام ..
أمجد : قالك أي ..
معتز : بيقول خليكوا شويه و هو جاي لينا هنا ...
أمجد : تمام فين السلاح بتاعي ...
معتز : وقف علي الباب و بص يمين و شمال بعدين رجع و قال يا بني انت اي احترم انك في مكان عام ...
أمجد : هو انا قولت حاجه غلط انا بقول فين سلاحي و بعدين ده مترخص ...
معتز : برضو بيقول تاني خلاص الزفت في تابلو العربيه ...
*عند سجده *
نسرين : ممكن تأكلي حاجه عشان متتعبيش.
سجده : بتعيط مش عايزه يا عمتو ..
نسرين : أسمعي الكلام و كلي يا سجده عشان تقدري تقومي و تسندي طولك ...
سجده : نامت و بعدين قالت لأ مش عايزه ..
نسرين : أخدت الاكل و قامت بيه ..
اول ما طلعت من الاوضه شافت ابوها ...
الجد : مكلتش برضو ..
نسرين : قالت مش عايزه و نامت ..
الجد : تمام ..
*عند نور *
صحيت نور و فضلت تبص يمين و شمال لقت الدنيا ليل راحت خرجت من الاتوبيس و كملت جري ...
كل شويه توقف تبص حواليها و تستريح ...
واحد من الرجاله : انا اتخايلت بحاجه بتجري هنا ...
واحد تاني : رد عليه و قال بكل شغل الهبل ده مش وقت خوف خالص انت مشفتش الباشا عمل اي في مسعد ...
رد عليه و قال طب يلا من هنا أنا متأكد اني شفتها ...
*عند معتز*
معتز : واقف قدام العربيه و جمبه أمجد مستنين خالد ..
شويه و خالد وصل بعدين قال ..
خالد : انا لسه حالاً جايلي تليفون أن في ناس شافت نور بتجري في ****
معتز : يك ميكونش ده كمان فخ انا الصراحه مش ناقص ..
خالد : لأ متقلقش من مكان موثوق ...
أمجد : و مستنين اي يلا ..
*عند نور *
قعدت نور في كوخ صغير كان موجود في نص الشجر و الحاجه ...
و في نفس المكان ده كان موجود أمجد و الرجاله و كان موجود أبوه و الرجاله بتاعته ..
بعد شويه من البحث واحد شاور علي الكوخ و قال في نور منور هناك و جريوا علي مكان الكوخ ...
نور : قاعده في الكوخ و فجاءه الباب اتفتح و فضلت تصوت ....
تعليقات
إرسال تعليق