القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع 9 بقلم أيزيس

 رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع 9 بقلم أيزيس

رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع 9 بقلم أيزيس

رواية حمقاء في الموساد الفصل التاسع 9 بقلم أيزيس

في بيت ديفيد
ملك بتشرب قهوة وماسكة الريموت وفجأة يدخل واحد ملثم يضربها بالرصاص
ملك حست انها تعرفه من عينيه وقالت وهي بتفقد الوعي ....عد..نان قوصني..........
عدنان بعد ما ضرب ملك بالرصاص طلع فوق عشان ياخد الملصق من الخزنة بس لقي باب اوضة ديفيد مقفول ف هرب بسرعة لانه عارف أنه دا وقت وصول ديفيد
وبعد ما خرج وركب عربيته
.عدنان....الو تمام يا باشا المهمة تمت بنجاح وضربنا عصفورين بحجر واحد
حازم......حسام انا عارف انك قناص محترف اوعي ملك تموت
حسام....عيب تلميذك يا باشا ..ديفيد زمانه راجع وهيلحقها أنا ضربتها إصابة سطحية ومش هتموتها...إنما قولي سيف فين أنا خايف يعمل قلق
حازم ....اطمن سيف بعته مهمة بدالك ع القدس عشان مايبوظش الخطة بتاعتنا
حسام ضحك......هههه ماهو بقا البيه الرومانسي ابو قلب ضعيف....طب سلام يا باشا لازم اتحرك ديفيد وصل
في بيت ديفيد
ديفيد....ملوكةااا ملك ..بص ع الأرض ....وجري عليها
...ملك ملك ردي عليا ..ملك فاقدة الوعي شالها وطلع يجري بيها ع اقرب مستشفي
بعد مرور وقت ديفيد قدام غرفة العمليات هيتجنن كل تفكيره مين من مصلحته يأذي ملك
في غرفة العمليات
خلاص العملية انتهت والدكاترة لسة هيخرجوا يطمنوا ديفيد وملك لسة تحت تأثير المخدر
ملك ....استيني عندك ما تمشيش.....الدكاترة كلهم التفتوا ليها
ملك.....وهي بتعيط....ليه يا عدنان ليه عايز تموتني أنا ماغلطش ف حاجة منك لله ياعدنان قوصتني هقول لسيف علي فكرة.....دانا باسعدكم وخلاص قربنا ننتصر علي وولود الكلب دول
احد الاطباء....ماذا تقول أنا لا افهم ...أنها عربية
الطبيب التاني ...لا اعرف ما سر اهتمام السيد ديفيد بها لهذه الدرجة أنه قلق للغاية
الطبيب١....قد تكون تحمل معلومات مهمة تفيده في عمله فهو عملي جدا
خرجوا الدكاترة
جري ديفيد....هل هي بخير الان ايها الطبيب
الطبيب....أجل الإصابة سطحية للغاية ولم تتأذي كثيرا ..يمكنك أن تراها عندما تستفيق
ديفيد ... أجل شكرا لك ..وبعدين قال لنفسه ...الإصابة السطحية معناها حاجة واحدة بس اما شخص لسة بيتدرب علي مسك السلاح ..وأما محترف ضربها وقاصد يهدنني أنا
أنا هشوف الكاميرات لغاية ما ملك تفوق
&&&&&&&&&&&&&&
في القدس
وصل سيف عشان مهمة سرية هناك
سيف كان ملثم كعادته هو وعدنان
......بخجل....عدنان انت اجيت اليي فترة مش شفتك خوفت كتير تكون انصبت
التفت سيف......لقي آنسة فلسطينية جميلة جدا...وقال ....أنا مش عدنان أنا صاحبه بشار اؤمري أية خدمة
ديمة. بقلق....وينوا عدنان
سيف. بخبث....هو كويس انتوا تعرفوا بعض بقا (وبعدين قال في سره ..اممم والله ووقعت يا عدنان وماحدش سمي عليك وتقول عليا أنا رومانسي وقلبي ضعيف اللي ما ذليتك بس اصبر عليا يا حسام باشا )
ديمة....خجلت ونظرت للأرض...وفجأة يبدأ إطلاق الرصاص من كل اتجاه
سيف...بصوت عالي ..استخبي بسرعة
ديمة جريت تستخبي سيف بدأ يبادلهم اطلاق الرصاص وهو بيضرب سامع صوت ست بتقول ...لك وينوا عدنان وينوا حدا يقولوا هسة محتاجينوا.....سيف أتأثر جدا وبدأ يطلق الرصاص علي الأعداء زي المجنون
&&&&&&&&&&&&&
في اسرا....ئيل
ديفيد دخل عند ملك وهي كانت خلاص فاقت
ديفيد بلهفة....ملك انتي كويسة دلوقتي
ملك. ......اممم أنا كويسة يا شريف
ديفيد......أنا شفت الكاميرات بس مش قادر احدد انتي قلتي ايه وانتي بتفقدي الوعي
ملك بتوتر...قلت ايه أنا قلت ديفيد الحقني
ديفيد...ابتسم ابتسامة بلاهاء....قلتي ايه
ملك...بتوتر اكتر قلت ديفيد الحقني صدقني يا ديفو
ديفيد...ضحك.... كمان ديفو ..ملك دي اول مرة تقولي اسمي الحقيقي ..عشان خاطري قولي ديفيد علي طول
ملك ابتلعت ريقها ..وقالت ف نفسها الواد رجع مراهق تاني ولا ايه الله يحرقه
ملك....اه اكيد هقول اسمك علي طول عشان عاجبني (هي طبعا عايزة تنسيه حوار الكلام اللي قالته وهي بتفقد الوعي )
ديفيد كان هيطلعله جناحين ويطير من الفرحة من تطور ملك معاه ف الكلام باس راسها وقالها هاروح مشوار وارجعلك علي طول
خرج ديفيد ودخل دكتور لابس كمامة
........شو اخبار بطلتنا
ملك برقت.....هو انت يا خاين دانا هجرسك وهاقول لسيف وهاقول لديفيد وافضحك
عدنان ضحك.....شو راح تقولي ل ديفيد انك ولا بلاش أنا اجيت لاطمئن عليكي
ملك....جيت تطمن مت ولا لسة
عدنان ...لا احنا مازلنا محتاجينك يمكن يجي يوم واقتلك فيه منشان المهمة تكمل ...أنا هامشي سلام يا بطلة
&&&&&&&&&&&&&&&&
في القدس
في فرح اخو ديمة
الكل فرحان وأصوات الطبول والموسيقي في كل مكان احمد العريس بيرقص ع الدبكة الفلسطينية بالشال بتاعه والستات بتزغرط وفرحانين.معزورين ما بيصدقوا يلاقوا حاجة تنسيهم الجرح اللي بينزف من اكتر من سبعين سنة
ديمة راحت لسيف اللي كان قاعد ع السطح لوحده
ديمة....استاذ بشار مش راح تشاركنا فرحتنا تعال انزل معي
سيف.....لا يا ديمة انزلي انتي أنا هافضل هنا خدوا راحتكم وربنا يتمم علي خير
ديمة...تسلم اخي ...متل ما بدك وسابته ونزلت وبدأت ترقص مع احمد ويتمايلوا وماسكين الشال سوا وبيضحكوا وفجأة ينزل عليهم الرصاص زي المطر وينصاب العريس احمد ويقع بين ايدين ديمة وسيف فوق بيبادلهم إطلاق النار وفجأة يصرخ
سيف....ديييييييمة استخبي ابعدي
ديمة رفضت تسمع كلامه جري ل تحت عشان يسحبها وفجأة ينصاب سيف ف دراعه وديمة تخترق الرصاصة قلبها
شدها سيف ودخلها لجوة
ديمة بصوت ضعيف....استاذ بشار قول لعدنان اني كتير بحبه...ونطقت الشهادة وماتت ومات العريس والفرح انقلب مأتم ودا العادي لما تكون ف القدس
(من أنتظر في الحرب‏..‏ سيف عاجز
أم أمة ركعت لقهر غزاة
هذا تراب القدس يحمل جثتي
وتكفن الجسد النحيل صلاتي
صلوا علي الجسد النحيل واغلقوا
عيني علي الوطن الحبيب الآتي
ولتدفننوني يا رفاقي واقفا
لن ينحني رأسي لقهر طغاة
فأنا الصمود ...أنا الشموخ ..أنا الردي
أنا لن اسلم رايتي ...لغزاة.)....
&&&&&&&&&&&
في اسرا....ئيل
في غرفة المستشفي
ملك نايمة وديڤيد جنبها بيمسح علي شعرها فجأة ملك تصحي مفزوعة من النوم وتصرخ
ملك.....سيييييييييييييف حبيبي
ديڤيد........؟؟؟؟؟؟!!!!!!!.
يتبع...
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات