القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والسابعون 75 بقلم حسناء مصطفي

  رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والسابعون 75 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والسابعون 75 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والسابعون 75 بقلم حسناء مصطفي

اكي: انتي بتعملي اي..
شهد: بصحي جاك..
جاكي: تصحي جاك اي يا متخلفه انتي..انتي ازاي تدخلي علينا كدا..
جاك صحي ع صوتي..
جاك: في اي.. اي دا انتي بتعملي اي هنا..
شهد: هند قالتلي اطلع اصحيكوا عشان الكل تحت..
جاكي: يبقى تخبطي ع الباب واحنا نطلع.. مش تدخلي كدا زي الحراميه..
شهد: وانتي مالك.. هو انا كلمتك!
جاكي: مال مين ياحيوانه.. دانتي معندكيش دم ولا ذوق ولا اخلاف..
جاك: بس ياجي..
جاكي: راعي حتى ان مراته معاه.. امال لو لوحده كنتي عملتي اي!!... اي البجاحه اللي انتي فيها دي..
شهد: انتي ازاي تكلميني كدا!.. ماتحترمي نفسك..
جاكي: انا اللي احترم نفسي!!.. هو العيب دا معداش ع عيلتكوا قبل كدا!!.. محدش علمك الصح والغلط!
شهد: انا ساكته عشانك انت ياجاك..
جاكي: لا اتكلمي يابت.. وشوفي انا هعمل فيكي اي..
شهد: هتعملي اي يعني.. وبعدين احترمي نفسك بقاا.
روحت مشيت عليها ومسكتها من شعرها وجرجرتها لبرا..
جاكي: اسمعي ياقليلة الحياء انتي.. لو قربتي لجوزي تاني انا مش هرحمك.. انتي فاهمه!
جاك: جاكي اهدي مش كدا..
جاكي: اهدى اي انت كمان... دي دخلت علينا واحنا نايمين... ماتنامي معانا بالمره..
الكل جه ع الصوت..
جاك: جاكي خلاص..
جاكي: لا مش خلاص.. دي واحده قليلة ذوق..
شهد: ع فكره انا بعرف ارد كويس.. بس انا ساكته عشان جاك..
جاكي: لا اتكلمي ياختي.. وريني عندك اي يابجحه..
فيروز: بس بس اي كل دا.. في اي
شهد: شوفي عماله تشتمني ازاي..
جاكي: قوليلها كنتي بتعملي اي.
ماما: ماتهدي يابنتي وتقولي في اي..
جاكي: صحيت لقيت الهانم ف اوضتي وبتصحي جوزي..دا اسمه اي ان شاء الله..
فيروز: انتي دخلتي عليهم الاوضه!
شهد: هند قالتلي اطلعي صحيهم.. وانا عملت كدا..
ماما: مينفعش تدخلي عليهم اوضة النوم يابنتي..
فيروز: هند قصدها تخبطي ع الباب ياشهد.. مش تدخلي جوا..
شهد: وفيها اي.. مانا متعوده ع كدا وبصحيه ع طول..
جاكي: الكلام دا كان زمان ياروح ماما.. دلوقتي ملكيش دعوه بجوزي خالص انتي فاهمه!.. انا دلوقتي مراته.. يعني تقوليلي وانا اصحيه... انتي ميخصكيش..
شهد: عادي جاك زي اخويا..
جاكي: بقولك اي يابت انتي.. اقسملك همسح بكرامتك الارض.. اي البجاحه دي!.. محدش علمك الذوق قبل كدا!..
شهد: عاجبك كدا ياجاك!
جاكي: كلميني انا.. ملكيش دعوه بيه... هو انتي متخلفه ولا في اي ف دماغك مش فاهمه انا.. دا جوزي ياماما.. بطلي غباء.. شغل البنات دا انا عارفاه كويس.. بلاش تيجي معايا انا عشان انا لساني طويل..
جاك بهمس: يخربيت لسانك...
فيروز: بس خلاص.. خلاص ياجي.. حقك عليا انا.. انا هفهمها.. ادخلي انتي وانا هاخدها..
جاكي: جاتك القرف فيكي وف ومنظرك..
خدوها ونزلوا وانا قفلت الباب ودخلت قعدت ع السرير بنرفزه وهو واقف يلعب ف شعره..
جاك: هي هتقلب نكد عليا!
جاكي: متتكلمش معايا..
جاك: احيه وانا مالي.. انا كنت نايم..
جاكي: ماهو لولا حضرتك سمحتلها تعمل كدا من الاول مكانتش اتجرأت وعملت كدا دلوقتي..
جاك: ممكن تهدي.. خلاص انتي شرشحتيلها بره.. فكي بقاا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز: انتي اتجننتي!!.. ازاي تدخلي عليهم الاوضه!
شهد: معرفش.. انا متعوده اصحي جاك كدا..
هند: انا غلطانه اني قولتلك والله... انا قصدي تخبطي ع الباب.. مش تدخلي جوه..
نور: بس خلاص ياجماعه... متبوظوش اليوم.. وادي طنط دلال وصلت اهي..
فيروز: طب بس اسكتوا مش عايزين خناق قدامهم...
ادم ومامته ومنه دخلوا...
ادم: امال فين جاك!
فيروز: فوق.. نازل دلوقتي..
دلال: كويس.. عشان نتكلم ف موضوع الفرح دا..
محمد: الكل موافق الحمد لله.. هنشوف بس جاك رأيه اي ونتكل ع الله...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاك: يلا ننزل طيب..
جاكي: مش نازله.. انزل انت..
جاك: مامتك وباباكي تحت ع فكره..
جاكي:.....
جاك: طب خلاص خليكي... انا هنزل وخلي شهد تتحرش بيا وانتي قاعده هنا كدا..
سابني ونزل وانا نزلت وراه...
جاك: ياهلا..
سلمنا ع بعض وقعدنا..
دلال: احلويتوا كدا ليه..
جاك: يعني هو حد يبقى عنده قمر زي دا وميبقاش حلو!
فيروز: شوف ياختي الواد...
دلال: ربنا يخليهالك...
سلمى: مش تقول يامحمد انك قريت فاتحه... داحنا اهلك حتي..
محمد: معلش والله كل حاجه جت كدا بسرعه...
مامتها: امال فين ندى دي!... عايزين نشوفها..
محمد: جايه ف الطريق...
بصيت لقيت في مسدج جتلي.. فتحت لقيتها ندى..
ندى: اطلعيلي بره..
طلعت لقيتها واقفه... سلمت عليها...
جاكي: في اي.. مدخلتيش ليه..
ندى: اي الناس دي!.. انا فكرت مفيش حد..
جاكي: تعالي بس.. دول قرايبهم
ندى: لا ياست اتكسف..
جاكي: يلا ياهبله... دا الليله هتبقى دمار ادخلي بس..
ندى: ليه في اي..
جاكي: في بنت جوه.. عينيها ع محمد.. وبتتدحلب كدا عشان تاخده منك ياهبله..
ندى: نعم!
جاكي: ايوا... يلا بقاا عشان تفرسيهم..
ندى: طب بقولك اي.. شكلي كدا حلو..
جاكي: قمر ياختي.. يلا..
دخلنا وسلمت عليهم وقعدت...
سلمى بتناكه: انتي بقاا ندى!
ندى: ااه.. انا ندى..
مامتها: امم.. حلوه..
ندى: ربنا يخليكي.. دا من ذوق حضرتك بس..
محمد: حلوه!!... هو دا اللي طلع معاكوا!.. دي قمر..
ندى بصتلي بابتسامه كدا...
فيروز: هي من ناحية قمر، فهي قمر.. كفايه اخلاقها..
ندى: ربنا يخليكي يافيزو والله..
شهد: طب ياجماعه شوفوا تحبوا تشربوا اي.. هعملكوا انا بإيدي...
فيروز: خليكي وهند هتعمل...
شهد: لا خليها قاعده.. انا هعملكوا انا..
فيروز: طب هاتيلهم عصير...
شهد: اوكي.. وانت طبعا ياجو هتشرب قهوه.. انا عارفه القهوه بتاعتك هعملهالك...
كانت بتتكلم بمياعه ولسه هرد عليها راح جاك رد..
جاك: لا متتعبيش نفسك... مش بشرب غير من ايد جي..
راح باس ايدي وانا عايزه اقوم ازغرط والله...
ملامحها اتقلبت كدا..
شهد: طب تحب اعملك اي!
جاكي: لا ياروحي متتعبيش نفسك... انا هقوم اعمله قهوه..
دخلت المطبخ وهي دخلت ورايا...
قعدت اعمله القهوه وانا بدندن وهي بتعملهم العصير...
فوني رن فطلعت اتكلم بره...
اول مارجعت حسيتها اتوترت ورجعت مكانها..
خدت القهوه وطلعت وهي طلعت ورايا وهي بتبصلي بطريقه غريبه كدا..
جاكي: اتفضل ياروحي...
قعدوا يشربوا العصير وجاك لسه بيشرب القهوه، لقيته ابتسم كدا وراح باس ايدي..
جاك: تسلم ايدك..
جاكي: بالهنا..
فيروز: ها ياجاك.. قولت اي..
جاك: انا شايف انكوا مستعجلين قوي.. هما لسه ميعرفوش بعض ياجماعه..
محمد: يعم انت معترض ليه.. ماتوافق.. كلنا موافقين وحابين الموضوع.. وبعدين احنا بقالنا مده كويسه مع بعض..
جاك: خلاص.. براحتكوا.. اللي تشوفوه..
محمد: يبقا اتفقنا.. الاسبوع الجاي نعمل الفرح..
ندى: مش بدري كدا يامحمد..
ادم: ااه يامحمد.. مش كدا.. خليهم اسبوعين حتى..
محمد: ماشي يعم.. أسبوعين.. يارب ننجز بس..
الجو تمام وقاعدبن يتكلموا ويهزروا... وحسيت جاك بيبص لشهد ويتعمد يشرب القهوه قدامها...
محمد وندى طلعوا قعدوا ف الجنينه بره...
شويه وندى ندهت..
جاكي: اي..
محمد: بقولك اي.. اقنعي جوزك اننا نتجوز ع طول.. مش عشان هو اتجوز وريح دماغه يبقاا يشلنا احنا..
جاكي: متقلقش هو وافق خلاص.. انجزوا انتوا بس وجهزوا كل حاجه عشان ميلاقيش حِجه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ وانت روحت شهر عسل فين ياجاك!
جاك: روحنا المالديف ياخالتي..
ـ فين دي!
جاك: جنب شبرا كدا..
فيروز: بس ياواد عيب.. دي بلد كدا بس مش بعيده قوي يعني..
راحت شهد قامت قعدت جنبه..
شهد: وحلوه ع كدا ياجاك!
جاك: اكيد..
شهد: كنت خدني معاك ياخي.. دانا نفسي اروح من زمان..
دخلت لقيتها لازقه فيه وهو بيحاول يبعد..
جاكي: لما تتجوزي ان شاء الله.. جوزك يبقى يوديكي.. بعد اذنك..
شهد: اي..
جاكي: قومي..
شهد: لي..
جاكي: معلش انا بحب اقعد جنب حبيبي..
شهد: بس انا بحب اقعد جنبه..
جاكي: انتي حيوا..
كنت لسه هشتمها راح جاك قاطعني..
جاك: جاكي.. تعالي هنا..
هو وسع شويه وروحت قعدت ف النص..
جاك بهمس: مش لازم كل حاجه شرشحه.. شغلي دماغك شويه..
جاكي بهمس: بقولك اي.. انا جضيت منها.. اي البجاحه دي..
جاك: معلش.. هما شويه وهيمشوا..
ـ صحيح ياجاك.. عمتك كانت عايزه تعتذرلك عن اللي محمود عمله... وعايزينكوا تقعدوا مع بعض وتتصالحوا..
جاكي: يتصالح هو ومين!.. وهو والحيوان دا!.. دا كان هيموته..
ـ عيب كدا.. اعملي اعتبار ليا حتي..
ماما: بس ياجي.. جوزك يرد..
جاك: معاها حق.. انا لو شوفته مش هرحمه.. انا سيبته بس عشان مش فاضيله دلوقتي..
ـ اغزي الشيطان يابني.. دانتوا مهما كان اخوات.. وهو غلط.. وكلنا بنغلط..
جاكي: يغلط بعيد عن جوزي... المره الجايه هدخل الاقيه سايح ف دمه عشان حضرتك ترتاحي..
ـ عاجبك الطريقه اللي بتكلمني بيها دي!
جاك: هي مش غلطانه ياخالتي.. هي خايفه عليا.. وبعدين سيبك من موضوع محمود دا دلوقتي..
فيروز: المهم انتوا هتقعدوا معانا يومين كدا..
ـ ماشي.. احنا ورانا اي..
شهد: ااه.. حتى بقالنا كتير مقعدناش مع بعض..
ندى بعتتلي مسدج..
جاكي بهمس: بقولك ياروحي.. هطلع اشوف ندى واجي.. خليك بعيد عنها عشان اليوم يعدي.. هاا
جاك: حاضر..انا كدا كدا طالع اخد شاور عشان زهقت من الناس دي..
طلعت اشوف ندى وهو طلع فوق...
طلع قلع ودخل الحمام وشهد دخلت الاوضه من غير مايحس...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاكي: هاا.. عايزين اي..
ندى: تعالي شوفي الڤيلا معايا.. في حاجات حلوه قوي..
جاكي: ااه استني..
محمد: من رأيي نخلي البيت اسود..
جاكي: اسود اي انت كمان.. هي ناقصه..
ندى: محمد.. اسكت يابابا.. اسكت.. احنا هنختار..
محمد: خلاص.. اختاروا انتوا.. اديني ساكت..
قعدنا نتفرج و نشوف الالوان والحاجاات..
خلصنا وانا طلعت اشوف جاك...
طلعت لقيت الباب مقفول من جوا... فضلت اخبط شويه وفجأه اتفتح.. لقيتها شهد..
وشها كان متبهدل بالروچ ولبسها مبهدل واول ماشافتني اتوترت وقعدت تظبط نفسها...
شهد بتوتر: جاكي.. اا
يتبع..
لقراءة الفصل السادس والسابعون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات