رواية من أين جئت الفصل الرابع 4 بقلم ضحي ربيع
رواية من أين جئت الفصل الرابع 4 بقلم ضحي ربيع |
رواية من أين جئت الفصل الرابع 4 بقلم ضحي ربيع
سكوت مخيف علب الكل محدش بيتكلم محدش مستوعب الي اتقال
ثانية بس ده المفروض انا انااا الي اتجوزت انا الي اتكتب كتابها من اسبوع وعلي شخص متعرفش عنه حاجة غير اسمه الي سمعته دلوقتي
وفجأة عمي قاسم بدأ يزعق جامد ويكدب المحامي بس مستفادش حاجة لان الورق كان مظبوط وعليه امضت بابا الله يرحمه ولما عمي لقي مفيش فايدة في الكلام اخد ابنه ومشي وقبل ما يطلع
*من هنا ورايح مليش دخل بيكي وابقي شوفي ابوكي جوزك لمين ورماكي
كلامه كان بيقطع الباقي من قلبي هو فعلا بابا بعمل فيا كده ده عمره ما اجبرني علي حاجة وهو عايش معقول يجوزني شخص ومن غير علمي لقيت دادة فاطمة جات تطبطب عليا وتواسيني
"بابا عمل فيا كده لي يا دادة لي يحطني في موقف انا مش كده
-مش يمكن يابتي هو عمل كده عشان يحميكي من الي هيطمعوا فيكي
"يروح يجوزني واحد معرفهوش ولا ف حياتي شوفته
-انا فاكرة الواد ده
قومت من حضنها بلهفة يمكن اعرف عنه اي حاجة
"يعني انتِ يادادة تعرفيه
-انافاكرة ان سمعت اسمه بس الكلام ده بقاله زمن يعني يمكن ميكونش هو يابتي
"طب حاولي تقوليلي الي تعرفيه اي حاجة فكراها
-من قبل ما والدتك تتوفي يجي من عشر سنين كنتِ لسه يادوبك داخلة الاعدادية وفي يوم اتأخرتي للعصر ومرجعتيش من المدرسة ومحمد بيه الله يرحمه قلب عليكي البلدمخلاش فيها بيت ولا قسم ولا مستشفي الا ودور فيهم وامك ياحبة عيني كان قلبها بيفرفر عليكي وعلي المغرب بعد ماكنا افتكرناكي ضعتي لقينا شاب داخل شايلك علي يده كنتِ نايمه
وهي بتحكي بدأت ذاكرتي تجمع مشاهد
في اليوم ده كان اول يوم ليا في المدرسة الجديدة وكنت دايما بروح مع سواق وارجع معاه فمكنتش اعرف الطريق للبيت وبعد ما طلعت من المدرسة ملقتش السواق بتاعي زي كل مره وطلعت استناه قدام بابا المدرسة ولقيت واحد معدي بيبيع غزل بنات وده من اكتر الحجات الي بحبها لدرجة ان بابا يوميا يشتريلي منها
بس مكنش معايا فلوس اشتري وفضلت قاعدة متضاية وفجأة لقيت الولد بياع الغزل قرب مني واداني كيس ملييييان كتير انا فرحت بالكيس اوي اوي وقتها لدرجة اني قومت حضنته (كنت منحرفة وقتها
)فضل باصصلي وانا باكلها وبعدين سألني انتِ مستنية حد رديت عليه وقلتله ان مستنية السواق بتاعنا بس هو اتأخر
فضل قاعد جنبي مستني السواق معايا عشان محدش يضايقني ولما الوقت اتأخر اوي قالي انه شكله مش هيجي فضلت اعيط افتكرت نفسي ضعت من بابا لاني كنت متعلقة بيه اكتر من ماما
*طب بتعيطي ليه
"عشان مش عارفة اروح
*انتِ متعرفيش طريق البيت
"تؤتؤ السواق هو الي كان بيوصلني
*طب ياسيتي خلاص متخافيش انا هروحك ياسيتي
بصتله فرحة طفلة تايهة
"بجد ..بس انت مش عارف الطريق
*ايوة هحاول اسأل هو اسم بباكي اي
*اسم بابا محمد عبد الرحمن
"يااه انتِ بنت الاستاذ محمد صاحب اكبر مزارع ماشية في الصعيد كله
*يعني انت تعرف بابا
"ياسيتي ده مصر كلها تعرف ابوكي
بصي انا هروح اودي حاجة الشغل البيت واجي اوصلك
*انا خوفت تاني
لاء خدني معاك
"امم طب تعالي
دخلت شقة ف الارضي كانت متوسطة الحال وكان جواها ست جميلة بشوشة وحسيتها طيبة اوي
^يوسف انت جيت يابني....اي ده مين القمر دي
"دي ضحي ياماما لقيتها قدام المدرسةالي كنت ببيع قدامها النهاردةبس محدش جي روحها ف انا هوديها
^طب يابني خلي بالك من نفسك ومتتاخرش عليا بس البت ياحبة عيني البت شكلها مكلتش خودي يابنتي كُلي اللقمة دي
"اي ده ياخلتو
^ههه ده سندوتش شكشوكة
وبس ياضحي يابنتي ده كل الي حصل ورجعتي يومها بالسلامة ومن وقتها ابوكي شغل الواد ده معاه في مزرعته كرد جميل انه رجعك البيت
اخر كلام لدادة فاطمة صحاني من اجمل ذكريات مغامرتي انا فعلا شوفت الشاب ده بعدها عند بابا كام مرة وبعدها اختفي نهائي بس ده مش معناه انه نفس الشخص الي اتجوزني بس ياتري هو ممكن يكون راح فين
فضت كل الافكار دي من دماغي وقومت اشكي حالي لربي وبعد ما خلصت لقيت نور بتتصل عليا
رديت وحكتلها كل الي حصل
تعليقات
إرسال تعليق