رواية قلبي ليس بيدي الفصل الاربعون 40 بقلم حسناء مصطفي
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الاربعون 40 بقلم حسناء مصطفي |
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الاربعون 40 بقلم حسناء مصطفي
*"فمتى اللِقاءُ وكم يطول تساؤلي
هل في الحياة بقية لأراكَ؟!
رفعت وشي ع صوت الاتنين لقيت عربيه فرملت ومفيش بيني وبينها خمسه سم حتى...
برقت من الصدمه...
الراجل: اي ياانسه دا.. انتي مجنونه!
ادم وجاك جم يجروا وانا ثابته مكاني..
جاك: مش تاخدي بالك!
الراجل بعصبيه: انتي عبيطه يابت انتي.. كنتي هتوديني ف داهيه..
جاك: صوتك ميعلاش... اتفضل روح عربيتك يلا...
جاك خدني ع جنب وادم جه ورانا..
جاك: هو انتي هبله!!.. في حد يربط الكوتشي ف نص الطريق!
جاكي: متزعقليش كدا..
ادم: بس خلاص.. الحمد لله انها عدت ع خير...
جاكي: يلا انا عايزه امشي..
ادم: يلا...
مشيت معاه وعداني وانا متبته ف ايده جامد من الخوف...
ركبنا العربيه وطلعنا...
ادم: ياشيخه اقسم بالله وقعتي قلبي.. هو في حد عاقل ف الدنيا يعمل كدا.. طب استني لما تركبي وبعدين اربطيه..
جاكي: معرفش بقاا.. وبعدين الطريق كان فاضي...
ادم: طب خلاص.. حصل خير.. تحبي تروحي ف حته ولا هتروحي!
جاكي: لا روحني عشان بابا لوحده..
ادم: ماشي..
وصلنا وانا طلعت اشوف بابا لقيته صاحي ع السرير...
جاكي: عامل اي ياقمر..
بابا: الحمد لله يابنتي..
جاكي: ثواني.. هغير هدومي وهجهز الاكل ع طول..
سيبته ودخلت غيرت وطلعت عملتله الاكل...
_______________
فيروز: عملت اي..
جاك: مرضتش ترجع..
فيروز: طب معرفتش هي فين!
جاك: معرفش..
انا اتخنقت.. يلا نرجع البيت..
فيروز: هنرجع النهارده!
جاك: ايوا انا بقيت كويس اهو.. مش محتاجين نقعد تاني..
فيروز: طب هجهزلك حاجتك...
________________
خلصت واتغدينا وسيبته ينام ودخلت اذاكر.. ماهو انا كدا هسقط اجدعان...
عملت شاي وقعدت ع المكتب اذاكر...
ايوا مانا نسيت اقولكوا ان القمر دا كان مجهزلي مكتب وعليه حاجات تفيدني كمان...
اندمجت ف جو المذاكره وفضلت اذاكر كتير عشان كان فايتني كتير....
__________________
ف الڤيلا...
نهى: اهلا اهلا.. اهلا بابني الغالي..
فيروز: نهى!!!... مش ناقصينك خالص..
نهى: والنبي اي!...كمان انتوا اللي زعلانين!
وانتي يابطه.. بقيتي كويسه دلوقتي!
جاك بغضب: نهى!!!!...
نهى: نهى ف عينك قليل الادب.. انا امك ياحيوان...
جاك: مش امي.. عمرك ماكنتي امي.. ومتشرفش بان واحده زيك تبقى امي.. تمام..
سابها ودخل وفيروز دخلت وراه...
نور اول ماشافته طلعت تجري عليه حضنته...
نور: وحشتني اوي.. حمدلله ع السلامه..
جاك: الله يسلمك ياحبيبتي..
نور: بقيت كويس دلوقتي!
جاك: تمام.. سيبيني اطلع بس عشان تعبان...
سابها وطلع ودخل اوضتي.. لقاها فاضيه ورجعت زي الاول... دخل البلاكونه لقاها رجعت زي الاول... راح دخل اوضته وقفل ع نفسه...
جتلي مسدج ع الموبيل.. فتحت لقيته ادم...
ادم: جيجي.. بقولك...
استغربت انه قال اسمي بالطريقه دي بس تمام..
جاكي: قوول..
ادم: تحبي تخرجي بالليل!
جاكي: وبابا!!
ادم: لو نام وكنتي فاضيه تمام..
جاكي: تمام.. هشوف الدنيا فيها اي وهبلغك..
ادم: اشطا..
قفلت وجيت اكمل مذاكره بس افتكرت محمد... رنيت عليه اول مره مردش.. رنيت تاني وفتح..
جاكي: الوو.. محمد..
محمد: نعم..
صوته كان تعبان ومكسور...
جاكي: مش بترد عليا ليه!
محمد: عايزه اي ياجاكي!
جاكي: عايزه اعرف انت فين..
محمد: مش فارقه.. كله واحد..
جاكي: محمد.. الجو برد.. مينفعش تفضل ف الشارع كدا.. دا غير انك وراك جامعه ومذاكره..
محمد: تفتكري ينفع ارجع بعد اللي اتقال!
جاكي: دا بيتك.. حتى لو حصل مشاكل.. بس بردو هيفضل بيتك.... وع فكره انا مشيت..
محمد: مشيتي!.. ليه!
جاكي: كفايه عليكوا كدا.. انا عملتلكوا مشاكل كتير..
محمد: وكنتي انتي الضحيه فيها...
جاكي: وجودي كان السبب.. المهم دلوقتي ارجع لو سمحت..
محمد: لا ياجاكي.. مش هرجع...
جاكي: طب انت ف الشارع بردو!
محمد: ايوا..
جاكي: اكلت حاجه!
محمد: لا..
جاكي: ارجع يامحمد والنبي.. من امبارح وانت ف الشارع..
محمد: مش مُرحب بيا ياجاكي.. خايفه ع بناتها مني...
جاكي: لا يامحمد.. هو في اطيب من فيروز!.. هي بس زعلانه منك.. وقالت اي كلام وخلاص.. صدقني هي متقصدش..
محمد: لا تقصد.. وهي مغلطتش اصلا.. انا فعلا مش ابنها...
جاكي: طب ممكن ترجع عشان خاطري... صدقني هي قلقانه عليك قووي..
محمد: هروح اقعد عند واحد صاحبي..
جاكي: وجامعتك!
محمد: معرفش.. بس هو انتي رجعتي القاهره!
جاكي: لا.. انا لسه هنا..
محمد: هنا ازاي!.. انتي متعرفيش حاجه هنا..
جاكي: اجرت شقه وقاعده فيها انا وبابا..
محمد: اووف.. انا السبب ف كل دا..
جاكي: لا ابدا... انا كنت همشي اصلا...
محمد: يعني مش هشوفك تاني!
جاكي: كدا احسن... بس لو سمحت ارجع..
محمد: هقعد يومين عند واحد صاحبي بس وبعدين هشوف...
خلصت وقفلت معاه ورجعت اذاكر تاني... الوقت عدى عليا بسرعه وبصيت ف الفون لقيت الساعه ٩...
دخلت لقيت بابا هينام...
جاكي: انت هتنام يابابا!
بابا: ايوا نعست.. هنام شويه..
جاكي: طب نام ياحبيبي وكل حاجه جنبك اهي.. وانا هخرج شويه كدا وهرجع ع طول...
بابا: طب متأخريش وخلي بالك من نفسك..
جاكي: حاضر.. تصبح ع خير..
غطيته وطلعت لبست وبعت مسدج لادم...
وصل بالعربيه وانا نزلتله....
ادم: تحبي نخرج فين!
جاكي: اي حته..
ادم: ع فكره ماما فرحت جدا لما عرفت انك قعدتي هنا..
جاكي: محتاجه اشوفها والله.. هي عامله اي دلوقتي!
ادم: كويسه الحمد لله... المهم.. لقيتلك شغل..
جاكي: بالله!..
ادم: ايوا.. في مكتبه كبيره هنا محتاجين حد معاهم.. واظن دي شغلانه سهله ومفهاش تعب.. وكمان الوقت اللي هتقعدي فيه هناك تقدري تذاكري فيه... دا غير ان المرتب حلو جدا.. واظن دا شغل مناسب..
جاكي: جدا.. موافقه طبعا.. بس هروح امتى...
ادم: بكرا لو حابه...
جاكي: تمام.. الحمد لله.. كل حاجه بتتحل اهي.
ادم: قولتلك الدنيا سهله والله... يلا وصلنا...
دخلنا كافيه وقعدنا نتكلم ونهزر وقضينا شوية وقت
وبعدين رجعت...
طلعت غيرت ونمت....
____________________
تاني يوم.....
صحيت واتوضيت وصليت خرجت عملت الفطار وفطرت مع بابا ولبست ونزلت لقيت ادم مستنيني تحت...
جاكي: صباح الفل..
ادم: اخيرا نزلتي... صباح النور.. يلا..
ركبت وطلعنا...
ادم: هنخلص محاضرات ونطلع ع مكان الشغل..
جاكي: اشطا...
_________________
فيروز: اطلعي نادي جاك عشان يفطر...
سما: ماشي...
هند: مش متعوده ع البيت من غير جاكي..
فيروز: وهي فين جاكي.. ماخلاص..
نور: انا مش فاهمه هي مشت ليه.. ماكانت قعدت معانا وخلاص..
فيروز: اهو عمك هييجي بكرا وهنشوف هيعمل اي..
هند: صحيح مش كان المفروض ييجي معاكوا!.. هو فين..
فيروز: لا ماهو سافر يومين كدا للشغل.. بس راجع بكرا..
نور: طب هو فين محمد!
هند: محمد خرج..
بصت لفيروز عشان تفهم...
نور: خرج فين يعني!.. دا مرجعش بقاله يومين..
ـ وانتي بتسألي عليه ليه!
بصوا لقوه جاك...
نور: اي اللي بتسألي عليه ليه!.. هو فين!
هند: محمد اتخانق هو وجاك.. عشان كدا خرج شويه..
نور: اتخانقوا ليه!
هند: شدوا مع بعض شويه... بس هيرجع يعني...
________________________
خلصنا محاضرات وخرجت انا وهو وروحنا مكان الشغل... كانت مكتبه كبيره قوي وشكلها حلو جدا... دخلنا واستلمت الشغل وفهمت الدنيا ماشيه ازاي...
ادم: المكان قريب من الشقه.. يعني مش هتتوهي ولا حاجه... وانا هخلص شغلي وارجع اخدك..
جاكي: اشطا.. تعبتك معايا يابرووو...
ادم: عيييب.. يلا باي...
جاكي: بااي...
هو مشي وانا قعدت ع الكرسي... فضلت قاعده شويه مبعملش حاجه وبعدين طلعت كتبي وقعدت اذاكر...
ـ لو سمحتي... ياانسه..
جاكي: نعم..
ـ كنت عايز كتاب..
جاكي: حضرتك عايزه عن اي!
انتهد وحط ايده ع خده...
ـ عن الحب..
حاولت اكتم الضحكه...
جاكي: احم.. تمام.. النوع دا موجود هنا.. اتفضل شوف حضرتك عايز اي...
بصلي شويه وبعدين دخل...
دا ماله دا... ربنا يشفي والله...
قعدت كملت...
ـ لو سمحتي..
ماهو يوم مش فايت النهارده...
جاكي: نعم..
ـ كنت عايز كتاب اسمه*****
جاكي: نوعه اي دا!
ـ خيال علمي...
جاكي: تمام.. اتفضل الناحيه دي هتلاقي اللي انت عايزه..
ـ نعم!.. هو حضرتك مش هتدوري عليه!
جاكي: ليه وانت اتكسرت!
ـ نعم!.. انتي عبيطه..
جاكي: عبيطه ف عينك ماتحترم نفسك..
ـ هو انتي شغلتك اي!.. ماهو دا شغلك ياانسه..
جاكي: هو انا المفروض ادورلك!
ـ المفروض..
جاكي بقرف: معلش.. متأخذنيش اصلي لسه جديده.. عن اذنك...
سيبته ودخلت ادور.. ماهي ناقصه مرار هي... دورت كتير لحد مالقيته...
جاكي: اتفضل..
ـ حضرتك انتي لو سافرتي تجيبيه كان زمانك جيتي..
جاكي: انت كمان مش عاجبك...
ـ اشش.. بس خلاص.. انتي هتتخانقي...
سابني وراح قعد ع الترابيزه اللي قدامي يقرا فيه..
وانا قعدت اكمل...
__________________
جاك: انا رايح الشغل..
فيروز: طب دور ع محمد..
جاك: هو بعد اللي انتي قولتيه دا تفتكري هيرجع تاني!
فيروز: جاك.. دورلي عليه وهاته..
جاك: هحاول.. سلام...
_________________
ـ بس.. بس..
رفعت وشي لقيته الاخ اللي قاعد قدامي.. بيبسبس ليه الاهبل دا...
ـ هو انتي اسمك ايه!
جاكي بقرف: وبتسال ليه!
ـ لا واضح انك جديده فعلا...مفهاش حاجه لما اعرف اللي بتشتغل هنا اسمها اي..
جاكي: جاكي.. اسمي جاكي..
ـ جاكي!..
جاكي: مش عاجبك كمان!!!
ـ ياست بالراحة... انا قولت حاجه.. عاجبني ياست..
جاكي: طب ركز ف اللي انت فيه بقاا..
ماهو يوم باين اصلا...
ـ لو سمحتي..
جاكي: هو احنا مش هنخل......
معلش اسفه فكرتك حد تاني...
بصيت عليه لقيته بيبصلي ويضحك.. اما انت عيل مهزء صحيح...
ـ لا تمام... كنت عايز....
__________________
جاك: في مواعيد اي النهارده!
السكرتيره: في خمسه يافندم...وكلهم ورا بعض..
جاك: طب تمام.. جهزيلي كل حاجه..
السكرتيره: يعني ابلغهم ان المعاد مش هيتلغي يافندم!
جاك: ايوا...
السكرتيره: تمام.. عن اذنك يافندم...
هي خرجت ومالك دخل...
مالك: اي ياعم الغيبه دي... فينك كدا..
جاك: كنت عامل حادثه..
مالك: نعم!
جاك: اللي سمعته..
مالك: ومقولتليش ليه!
جاك: سيبك انا كويس... المهم.. خد الفايل دا وكمل انت...
مالك: ماشي.. بس فهمني في اي!
جاك: مش دلوقتي... المهم عايزك تعرفلي محمد فين..
مالك: يعني اي..
جاك: يعني هو مش ف البيت ومنعرفش راح فين.. حاول تعرفلي مكانه...
مالك: تمام.. اعتبره حصل...
_______________
ـ انسه..
جاكي بزهق: يانعم...
بصيت لقيته ادم..
ادم: اي دا..
جاكي: فكرتك حد تاني..
ادم: انتي بتعاملي الناس كدا!
جاكي: ياسطا رخمين قووي.. وانا مرارتي واحده...
ادم: طب يلا ياختي.. يلا دانتي ايامك عسل...
لميت حاجتي ومشيت معاه ورجعت البيت..
لقيت بابا نايم.. حضرتله الغدا ودخلت اتوضيت وصليت وشويه وفوني رن...
جاكي: الو..
محمد بخوف: جاكي.. جاكي.. تعالي.. تعالي بسرعه..
جاكي: في اي.. اي اللي حصل..
محمد: ا انا خايف.. انتي فين..
جاكي: اسمعني.. تعالى ع العنوان دا فورا.. دي الشقه اللي قاعده فيها..
محمد: ماشي ماشي يلا..
جاكي: العنوان هو******
لقيته قفل وانا قلقت عليه جامد.. فضلت رايحه جايه ف الشقه وانا قلقانه لحد ماالباب خبط.. روحت فتحت بسرعه واول ماشافني ساب دموعه تنزل...
جاكي: ادخل..
دخل وقفلت الباب... قعدته وجبتله مايه... مكنش عارف يشرب وجسمه بيترعش...
جاكي: قولي في اي...
بصلي بكسره..
محمد: محتاج حضن بس... وهمشي ع طول والله.. انا.. انا بس خايف..
جاكي: بس بس. اهدي..
حضنته وبصيت لقيته تبت فيا جامد وعمال يعيط...
جاكي: اششش.. بس خلاص... اهدى..
فضل كدا شويه وبعدين حسيت ان ايده بتقع..
بعدته كدا لقيته مبيتحركش...
فضلت افوق فيه وبردو مش بيصحى... فضلت افوقه كتير بس جسمه كان سخن قوي.. اتصلت ع الدكتور وجه ع طول...
___________________
هند: محمد مرجعش بردو!
فيروز: لسه..
هند: انا بدات اقلق..
فيروز: ربنا يجيب العواقب سليمه...
سما: انا مش عارفه الدنيا اتلغبطت كدا ليه...
هند: كل المصايب جايه ورا بعض.. ربنا يستر..
________________________
جاكي: ها يادكتور..
الدكتور: متقلقيش.. دا هبوط بس... هو محتاج ياكل ويرتاح شويه عشان شكله مُرهَق...
جاكي: طب والسخونه دي..
الدكتور: لا هو عنده برد جامد شويه... اعمليله كمادات واديله الدوا دا وهيبقى كويس...
جاكي: طب شكرا يادكتور...
مشيت الدكتور ونزلت جبت الدوا و اشتريتله بيجامه تقيله وطلعت...
دخلت لقيته رايح ف النوم خالص ومش حاسس بحاجه..
جبت الكمادات وقعدت اعمله وجسمه كان مولع اصلا...
قعد شويه وبعدين الحراره نزلت.. بس كان عمال يكح.. وبردان...
حاولت اصحيه عشان يغير هدومه المتبهدله دي ويلبس تقيل بس مصحيش..
ساعدته وقلعتله التيشرت ولبسته البيجامه... بس مقدرتش البسه البنطلون... ماهو انا هستحمل لحد امتى اجدعان...
خلاص مش لازم.. مش مهم البنطلون... بس حرام دا بردان... فضلت ف الصراع دا لحد مااتشجعت وحاولت اقلعه ووديت وشي بعيد ولبسته البنطلون واخيرا خلصت....
اوووف... اخيرا...
غطيته وقفلت النور وطلعت اشوف بابا لقيته صحي..
جاكي: اي دا انت صحيت.... ثواني وهجيبلك الاكل...
طلعت جبتله الاكل واكلته...
بابا: اخرتي كدا ليه!
جاكي: مانا كنت ف الشغل...
بابا: شغل اي..
جاكي: ااه مانا نسيت اقولك.. انا دورت ع شغل ولقيت..
بابا: يابنتي انتي مش حمل مرمطه... ركزي ف مذاكرتك..
جاكي: وهنصرف منين!
بابا: انا مش فاهم انتي اصريتي ليه اننا نمشي..
جاكي: مينفعش يابابا.. دا مش بيتنا.. عيب نفضل عاله ع الناس كدا... المهم سيبك انت.. اعملك حاجه تشربها!
بابا: لا لا مش عايز... شغليلي بس التليفزيون دا عشان زهقت..
جاكي: حاضر...
فتحتله التليفزيون وطلعت...
روحت عند محمد لقيته لسه نايم.. شوفت جسمه بس الحراره كانت نزلت الحمد لله... فضلت قاعده جنبه وبلعب ف الفون لحد مايصحى...
عدا وقت كتير وبردو مصحيش... ماهو بقاله يومين مش نايم...
سيبته وروحت اوضتي وقعدت اذاكر...
فضلت كدا لحد الساعه ١٢.. وبعدين سمعت صوت حد بره.. طلعت لقيته صحي..
جاكي: اخيرا صحيت!
محمد: معلش انا اسف.. همشي ع طول..
جاكي: لا لا مش قصدي خالص... انا بس كنت قلقانه عليك عشان كنت تعبان...
بص ع هدومه وبصلي باستغراب...
محمد: هو اي دا..
جاكي: ااه مانت هدومك كانت خفيفه وانت بردت فنزلت اشتريتلك دي...
محمد: متشكر.. هدخل اغير وامشي...
جاكي: تمشي فين ياعم بس اقعد كدا...
قولي بقاا كنت فين كل دا
محمد: ف داهيه..
جاكي: ياساتر... ليه كدا.
محمد: كنت ف الشارع ياجاكي..
جاكي: طب وليه.. مانت عندك بيتك موجود..
محمد: هو انا مش قادر اجيب شقه واقعد فيها يعني!.. مانا معايا فلوس.. انا بس مش حابب اروح ف حته..
جاكي: طب استنى اشوف السخونه..
حطيت ايدي ع وشه لقيت السخونه بترجع تاني...
جاكي: السخونه بترجع تاني اهي.. استنى اجيبلك الدوا...
دخلت جيبته وطلعت...
جاكي: اتفضل...
محمد: مش عايز..
جاكي: اي اللي مش عايز..
محمد: مش عايز ياست.. سيبيني بس انا عايز امشي..
جاكي بعصبيه: امسك يامحمد
محمد: احم.. هاتي...
جاكي: بص ياسطا.. اللي حصلكوا دا انا السبب فيه.. ولازم اصلحه.. ودلوقتي انا خرجت من حياتكوا وانت لازم ترجع... ع الاقل عشان الجامعه...
محمد: هرجع.. بس مش دلوقتي..
جاكي: طب استنى هجيبلك تاكل..
محمد: لا لا مش عايز..
جاكي: اسكت يامحمد..
سيبته ودخلت جيبت الاكل..
جاكي: ماتاكل..
محمد: مش عايز اكل ياست..
جاكي: ااه بتعمل كدا عشان اأكلك انا يعني..
محمد بضحك: ياست لا والله.. بس انا مش جعان..
جاكي: احنا هنهزر!.. انت بقالك يومين مكلتش... اتفضل يلا كل...
_________________________
فيروز: هيكون راح فين يعني..
جاك: معرفش.. انا حاولت وملقيتهوش..
هند: يمكن عمل حاجه ف نفسه...
فيروز: ياشيخه اي اللي بتقوليه دا.. بعد الشر.. ان شاء الله هيرجع بخير...
جاك: قومي نامي ياهند عندك جامعه.. وانتي قومي يافيروز كفايه كدا..
فيروز: مش هيجيلي نوم وهو بره..
جاك: قومي يافيروز وهو هيرجع.. وبعدين عمي فين.. مش المفروض رجع النهارده!..
فيروز: رجع بس كان تعبان فنام ع طول ومحدش قاله حاجه...
جاك: خلاص لما يصحى هو هيتصرف...
_________________
جاكي: كمل..
محمد: كلت والله.. تمام.
جاكي: تمام.. اعملك حاجه تشربها!...
محمد: انا عايز حاجه للصداع...
جاكي: تمام هجيبلك برشام واعملك قهوه...
دخلت جبتله البرشام وعملتله القهوه وطلعت..
جاكي: اتفضل..
محمد: شكرا...
جاكي: اشرب القهوه وادخل نام عشان انت تعبان..
محمد: انام فين.. انا همشي..
جاكي: تمشي اي الساعه واحده...
محمد: هتخطف يعني!
جاكي: لا بس انت تعبان والجو برد قوي...
محمد: متشغليش بالك...
جاكي: ولااا متصدعنيش بقااا... خلص القهوه وادخل نام..
خلص ودخل نام وانا دخلت اوضتي ونمت.....
______________________
تاني يوم...
صحيت اتوضيت وصليت وخرجت.. لقيت محمد خارج من اوضته..
جاكي: صباح الخير..
محمد: صباح النور..
جاكي: وريني الحراره كدا... لا تمام نزلت اهي... ثواني وهعمل الفطار..
محمد: لا فطار اي.. انا نازل..
جاكي: افطر وبعدين روح ع البيت..
محمد: قولتلك مش هروح دلوقتي...
فجأه الباب خبط...
بصيت من الباب..
تعليقات
إرسال تعليق