رواية كنت لا أبالي الفصل الثالث 3 بقلم رحمه عصام
رواية كنت لا أبالي الفصل الثالث 3 بقلم رحمه عصام |
رواية كنت لا أبالي الفصل الثالث 3 بقلم رحمه عصام
_عدي بيه قال انك وقعتِ النهارده مرتين اي السبب؟؟
=ملك توتر: انااا..... انااا....
عيطت......يمكن عشان مش عارفه اقول ايه او اتصرف ازاي، اقوله ايه؟؟؟! اقوله حبيته؟؟ اقوله لما سمعت خبر جوازه وقعت ومقدرتش استحمل صدمتي؟؟ لما يعرف هيقولي ايه؟؟ هيعاقبني ازاي؟؟ كل دي اسأله بتدور في دماغي وانا مش عارفه ارد اقول ايه، عندهم حق.....الـ زيي مينفعش يحب ولا يتدلع ولا يعيش حياته، الـ زيي عايش عشان يخدم الناس ويتقبل اهانتهم وهو بيضحك وميبينش وجعه، مش ذنبي اني عايشه في مجتمع مبيفهمش شايف ان الفلوس والشكل واللبس كل حاجه ومهتموش بالروح! مهتموش بالحاجه الـ هتفضل باقيه من الأنسان في حياته، فوقت من سرحاني على ايد بابا وهو بيمسح دموعي وبيحضني وبنبره حنينه....."
_حبتيه؟؟
طلعت من حضنه وبصتله بصدمه وبعدين عملت نفسي مش واخده بالي هو قصده على ايه...."
=ملك بأرتباك: اا ا مـ... مين ده يـابا
_الأب بضحك: على بابا برضوا
ضحكت وبصيت في الأرض وحمدت ربنا على وجوده في حياتي، يمكن عشان بيكون عارف ايه اللي بيدور في دماغي أو بفكر في ايه؟ عارفني وقت حزني من نظره عيني، لو فضلت طول عمري اتكلم عنه مش هديله حقه والله"
_هتسكتي كتيير؟؟
=ملك بكسوف: احم.... عرفت منين
_الأب بأبتسامه: حد قالك اني جايبك من الشارع!! انتِ بنتي يـ هبله، لو مكنتش هحس بيكِ مين هيحس
=ملك بأبتسامه: ربنا يخليك ليا يابا، بس برضوا عرفت ازاي أن الحزن اللي في عيني بسبب كده
_الأب بأبتسامه: من وانتِ صغيره وانتِ باين حبه في عنيكي، فرحتك اللي بشوفها في عينكِ لما بيجي، ابتسامتك اللي مبتترسمش لحد من الزباين غيره، شكلك وتسريحتك لما بتعرفي أن الهانم طلباكِ، حاجات كتير بتثبت حبك ليه يابنتي......انا عرفت انه اتجوز من يومين وعرفت أن الواقعه دي بسبب الخبر ده..... لي موافقتيش ياخدنا نروح للدكتور؟؟؟
=ملك بدموع: لما وقعت الهانم اللي متجوزها دي فضلت متعصبه وتتريق عليا ولو كان خدني للدكتور كانوا هيتخانقوا وهتحصل مشكله بسببي وهكون كده خربت بينهم وهما مكملوش يومين مع بعض، وبعدين انا أصلًا من ساعه مـ قالي انه اتجوز وانا مقرره ابعد عنه، ازاي احب واحد متجوز يعني!!
_الأب بأبتسامه: بصي يابنتي انا لو عيشتلك النهارده مش هعيشلك بكره، مش عايزك تبصي لحاجه أعلى منك عشان هتتبعي ومش بس كده طباعك كلها هتتغير وهتسوء وهتتحولي لـ شخص تاني ملهوش ضمير، وانا مربتكيش على كده، انا عارف اني ظلمتك لما شغلتك معايا وظلمتك عشان معشتيش حياتك بس كان لازم اعمل كده، البشر مؤذي وانا لو سيبتك وسطهم هينهشوكِ....كان لازم اربيكي تربيه راجل عشان تشيلي اسمي وتعرفي تعيشي من بعدي، عايزك تشيلي موضوع عدي من دماغك لا احنا من مقامهم ولا شبههم، خلينا في حياتنا احنا يـ بنتي
=ملك بدموع: بعد الشر عليك يابا
خدني في حضنه وفضلنا نعيط سوا، مش متقبله فكره اني هقدر اعيش من بعده دي، ازاي هعرف اعيش من بعده وانا اول مافتحت عيوني شوفته قدامي ومشوفتش غيره، مش كفايه انه معملش زي كل الأبهات ورماني وراح اتجوز؟؟ انا مقدرش اعيش منغيره ولو هشحت كده محبش قده، طلعت من حضنه ومسحت دموعه ودموعي وابتسمت....."
=ملك بأبتسامه: بقولك يابا....مـ تحكيلي عرفت العيله دي ازاي
مسك ايدي زي ماكون لسه طفله ومشينا ورد عليا بأبتسامه...."
_الأب بأبتسامه: ياااه......العيله دي اعرفها من زمان، من قبل ما اخلفك حتى، كنت فـ يوم ماشي ولقيت عربيه عطلانه.....
Flash Back
_نبيل الحديدي(ابو عدي): اي يارب الحظ ده لازم تقفي دلوقتى؟؟ هروح ازاي....مفيش شبكه كمان، هو حظ منيل بنيله
=محمد(ابو ملك): في حاجه يا استاذ اقدر اساعدك؟؟
_نبيل الحديدي بضيق: العربيه عطلت ومش عارف اعمل ايه
=محمد بأبتسامه: ربنا بعتني ليك في الوقت المناسب، انا ميكانيكي بعد اذنك عشان اشوف العطل
_نبيل بفرحه: الحمدلله يارب، اتفضل اتفضل
After 5 Minutes
=محمد بأبتسامه: اتفضل يا استاذ، مشكله بسيطه كده الكبل كان اتشال من مكانه
_نبيل بأبتسامه: شكرا جدا ليك حقيقي انا مش عارف منغيرك كنت هروح ازاي
=الشكر لله يا استاذ احنا مخلوقين عشان نساعد بعض
_مقولتليش اسمك ايه
=محمد يا استاذ وحضرتك
_نبيل الحديدي
=محمد بصدمه: نبيل الحديدي صاحب أكبر شركات للأستيراد والتصدير!!!
_نبيل بأبتسامه: ايوه انا، وده الكارت بتاعي وهستناك تعدي عليا عشان عايزك
=تحت امرك يابيه
Back
_روحتله وسلم عليا ومن ساعتها وانا بقيت ميكانيكي العيله وكل العيله تعرفني، حتى صحابه كان بيبعتهم ليا وربنا فتحها عليا بالوسع وخلفتك كان ساعتها عدي عنده 7 سنين وكان بشوش زي أهله، عدت السنين وعدي كبر وعمل شغله الخاص وبقا مهندس وليه هيبته وشركاته وبقا يجيلي يصلح عربيته عندي زي مانتي شايفه اهو
=أكبر مني ب 7 سنين يعني عنده 24 سنه صح؟؟طب ابوه فين
_محمد بحزن: الله يرحمه مات من سنتين وعدي بقا مكانه وشايل شغله
=الله يرحمه، يلا نروح عشان بكره علينا شغل كتير عايزين نخلصه، هنهمل في الشغل ولا ايه؟؟
_الأب بضحكه: يلا يا لمضه
روحنا وفضلنا نهزر ونسينا اننا عيطنا أصلًا، حضرنا العشا سوا ولعبنا بالدقيق وبوظنا المطبخ وحاجه آخر قمر......مينفعش الزمن يرجع وبابا ده ميكونش بابا ويكون حبيبي واتجوزوا، اي اللي انا بقوله ده، المهم اننا اتعشينا وكل واحد دخل اوضته عشان ينام بس انا طبعًا دماغي مبطلتش تفكير فيه ولا في المواقف اللي حصلت النهارده ولا اي حاجه، طلعت الأفكار دي من دماغي وفضلت اقنع نفسي اني مينفعش احبه وخلاص كده وانا اكيد ليا نصيب في حد تاني وربنا عمل كده عشان بيحبني وعايزلي الأحسن، قررت انام وانسى كل ده عشان الشغل اللي عليا"
صحيت تاني يوم وانا حد تاني خالص ناوي يتغير للأحسن رافض اي اهانه ولا ذل من حد، حضرت الفطار وصحّيت بابا ولبست عشان اروح الفيلا اخلص الشغل اللي عليا بقا، روحت و انا داخله لقيته في وشي وبيقرب عليا وهو مبتسملي ومع ابتسامته نسيت كل اللي انا قررته امبارح....."
_عدي بأبتسامه: عامله اي دلوقتى طمنيني عليكي
=جني بغضب: ومالوا تحب تكشف عليها بنفسك عشان تطمن عليها ولا اكشف عليها انا؟، بأستفزاز: ولا الهانم مبتحبش حد غيرك يكشف عليها
ضربتها بالقلم....."
تعليقات
إرسال تعليق