القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم حسناء مصطفي

  رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم حسناء مصطفي

لفيت لقيته عماد ابن عمي...
جاكي بصدمه: عماد!
كان هو وشهد ومامته...
عماد: ازيك ياجاكي!...
جاكي: انت بتعمل اي هنا!
عماد: رنيت ع باباكي وقالي ع العنوان عشان كنا عايزين نشوفه بعد اللي حصل..
جاكي: وانت عرفت اللي حصل منين!
عماد: باباكي قالي لما سالته ليه غايب كدا...
بصيت لمحمد وانا مش عارفه اعمل اي...
محمد: طب اتفضلوا ادخلوا..
دخلوا وهند طلعت...
هند: مين دول يامحمد..
محمد: دول قرايب عمك مصطفى وجايين يتطمنوا عليه..
هند: ااه اهلا وسهلا...
شهد: وانتي عامله اي ياجاكي!
جاكي: كويسه ياحبيبتي..
مرات عمي: طب هو فين.. عايزين نشوفه..
جاكي: اتفضلوا معايا..
خدتهم وطلعت الاوضه ودخلوا سلموا وقعدوا...
هند: تحبوا تشربوا اي!
مرات عمي: لا ولا حاجه ياقمر متتعبيش نفسك..
هند: لا مينفعش.. لازم تشربوا حاجه..
مرات عمي: تمام ممكن شاي..
هند: حاضر..
سابتنا ونزلت وهما قعدوا مع بابا وانا سيبتهم ونزلت الجنينه.. شويه ومحمد جه ورايا...
محمد: بتعملي اي هنا!..
جاكي:.......
محمد: مالك قالبه وشك كدا ليه!
جاكي: اي اللي جابهم دول..
محمد: جايين يتطمنوا ع باباكي..
جاكي: مش عايزه اشوف حد فيهم انا.. انا مبحبهمش..
محمد: بس طب اسكتي.. عيب كدا..
جاكي: بلا عيب بلا نيله بقاا..
محمد: مش دول قرايبك!..
جاكي: ولاد عمي..
محمد: يعني اهلك.. مش بتحبيهم ليه!..
جاكي: كدا وخلاص..
محمد: بعيدا عن ان اكيد في اسباب بس خلاص.. المهم تعالي اطلعي اقعدي معاهم.. عيب كدا.. دول ف الاول وف الاخر ضيوف..
جاكي: يارب بس يمشوا بسرعه..
محمد باستغراب: يمشوا فين!.. هما مش من القاهره!
جاكي: ايوا..
محمد: دا سفر.. اكيد هيبيتوا..
جاكي: نعم ياخويا!!!... لا طبعا..
محمد: هو اي اللي لا..
جاكي: هو كان بيت ابويا!!!!.. مش كفايه احنا!!!
محمد: ياست الفيلا كبيره وفيها اوض كتير فاضيه..
جاكي: لا يامحمد... مينفعش خالص..
محمد: جاكي.. كبري دماغك مش حوار.. تعالي نطلع..
طلعنا وقعدنا وانا مستنياهم يحسوا ع دمهم ويمشوا بس الواضح انهم ناويين يبيتوا فعلا...
عطيات: الاوض جاهزه..
محمد: طب شكرا ياعطيات..
اتفضلوا الاوض تحت..
نزلوا وكل واحد راح اوضته وانا نزلت معاهم...
مرات عمي: يا حلاوه ياولاد.. اي البيت دا!
جاكي: مرات عمي!!.. قولي ماشاء الله.. مش ناقصين وحياتك..
مرات عمي: اتغيرتي كدا ليه ياجاكي.. كبرتي واحلويتي كدا ليه!..
جاكي: لا دي عنيكي اللي حلوه.. اتفضلوا وياريت منعملش مشاكل لحد ماتمشوا..
عماد: مالك.. مش طايقانا ليه!
جاكي: وهو دا وقت تيجوا فيه عند حد!!.. هو كان حد قالكوا انه بيت ابويا!!!..
مرات عمي: الحق علينا جايين نتطمن..
شهد: الا صحيح ياجاكي.. مين الواد المز اللي كان معاكي دا!
جاكي: انا طالعه اوضتي.. وانتي خليكي ف حالك...
سيبتهم وطلعت دخلت اوضتي ع طول...
________________
مرات عمي: بقاا جاكي قاعده ف اليغمه دي كلها واحنا قاعدين ف الشقه المعفنه دي!..
شهد: لا وباين اصلا ان عيشتهم مرتاحه.. وعندهم خدامين..
عماد: شكلها لعبت معاها...
مرات عمي: شد حيلك انت بقاا.. اديك شايف هنبقى فين لو دا حصل...
__________________
غيرت هدومي واتوضيت وصليت وقعدت اقلب ف الفون.. دخلت ع صفحه جاك..
لقيت اخر بوست منزله من ساعتين..
" لعلها النجاة.. لعلها الجبر المُنتَظَر"
🖤
..
قعدت اقراها كذا مره ومش فاهمه اي القصد منها يعني...
دخلت ع الكومنتس لقيت ناس كتير جدا معلقه..
بس لفت انتباهي كومنت..
" هو انت قلبك حد بيعرف ياخده بسهوله!
😊
"..
لفت انتباهي صورة البروفيل... دخلت عليه لقيتها مايا..
كانت حاطه صوره عريانه وحقيقي منظر مقرف...
كملت تقليب ف الصفحه.. لقيتها بتنزل حاجات ع الاعماال والكلام دا... فضلت اطلع لحد مالقيت صور...
كانت صور مع جاك.. وصور من حفل التخرج.. ومنهم صور قريبين جدا من بعض.. وصور حاضنين بعض فيها.. وكان في صوره بتبوسه فيها..
كملت تقليب ولقيت صوره مع بعض ف البسين والاتنين قالعين طبعا وهو حاضنها ومتصورين..
شوفت الصور دي وحقيقي قرفت من الاتنين.. دا اي المناظر المقرفه دي..
وفجأه جتلي مسدج...
فتحت لقيته جاك... غريبه.. جاك مبيكلمنيش..
___________________
باب الاوضه بتاع محمد خبط.. طلع فتح...
محمد: نعم..
شهد: احم.. هو انا كنت عايز اروح الحمام.. بس توهت..
محمد: في حمام ف اوضتك..
شهد: اي دا بجد!.. معلش مخدتش بالي..
محمد: حصل خير...
لسه هيقفل الباب راحت زقته..
شهد: طب انا كنت عايزه اسالك ع حاجه
محمد: اتفضلي.
شهد: هو انت تعرف جاكي منين!
محمد: بتسالي ليه!!
شهد: لا عادي.. انا بس حبيت اقولك انها مش كويسه..
محمد: نعم.. يعني اي مش كويسه!
شهد: يعني بتاع شباب وكدا.. ومش محترمه يعني..
محمد: اي اللي بتقوليه دا.. راعي انها بنت عمك حتى..
شهد: الحق عليا بقولك الحقيقه يعني!
محمد: وبتقوليلي كدا ليه!..
شهد: لا عادي.. خوفت لاتخدعك او حاجه..
محمد: اتفضلي روحي اوضتك عشان مزعلكيش مني..
دخل وقفل الباب ف وشها....
_________________
فتحت المسدج..
جاك: صاحيه!
جاكي: ايوا..
جاك: هتنامي!
جاكي: لا هقوم العب باليه..
جاك: مبهزرش.. لو هتنامي هقفل..
جاكي: لا مش هنام..
جاك: طب كنت عايز اتكلم معاكي ف حاجه..
جاكي: اتفضل..
جاك: عامله اي!
جاكي: دا اللي هو ازاي!.. انا كنت معاك من ساعتين..
جاك: انا غلطان اني بتطمن يعني!
جاكي: كويسه.. وبعدين..
جاك: كنت حابب اشكرك..
جاكي: ع اي!
فجأه الباب خبط.. قومت فتحت لقيتها شهد..
جاكي: خير..
شهد: اصل الصراحه انا بخاف انام لوحدي..
زقتني ودخلت..
شهد: فقولت اجي انام معاكي..
جاكي: تنامي معايا فين!.. اتفضلي انزلي يلا..
شهد: صدقيني بخاف انام لوحدي..
جاكي: نامي مع مامتك..
شهد: لا بتشخر..
جاكي: نعم!
شهد: ايوا والله..
جاكي بتنهيد: طب اتفضلي.. هتنامي ع الارض..
شهد: ارض اي.. انا هنام جنبك..
جاكي: لا انا مبحبش حد ينام جنبي..
شهد: وانا مش عايزه انام ع الارض..
نفخت وسيبتلها السرير خالص وروحت نمت ع الكنبه..
وفتحت الموبيل..
جاك: ع اللي عملتيه معايا.. انا عطلتك كتير عن جامعتك وعن المذاكره.. وع خوفك عليا واهتمامك بيا..
جاكي: لا عادي.. اساسا انا السبب ف دا.. فلازم ع الاقل اهتم بيك لحد ماتصحى..
بصيت لقيته بيسجل فويس..
قلبي دق معرفش ليه.. يمكن عشان هسمع صوته.. قومت جبت الهاند فري عشان الزفته اللي معايا دي...
جاك: ع فكره مش انتي السبب.. طب عارفه.. اليوم دا كان حلو جدا.. هو اوكي اتبهدلت جامد واتهزقت بس منكرش اني كنت مبسوط.. ودا نادرا مابيحصل يعني..
عملت انا كمان ڤويس..
جاكي: ع فكره يعني اليوم كان جميل وكل حاجه.. بس حقيقي انا كنت بموت ومش عارفه اعمل اي.. كنت لسه قدامي بتضحك وفجأه بقيت ع الارض والارض كلها دم... حقيقي دا اصعب شئ مر عليا.. انا مكنتش خايفه كدا لما محمود اخدني... ربنا يعدي الحوار دا ع خير بس لاني حاسه بالذنب من وقتها..
جاك: وتحسي بالذنب ليه!!.. لولاكي كان زماني ميت اصلا.. انتي شجاعه جدا.. لو واحده غيرك مكانتش عرفت تتصرف او كان اغمى عليها او حاجه.. بس انتي عرفتي تتصرفي وبسببك انا لسه عايش.. ع العموم سيبك من الموضوع دا.. انا كنت عايز اكلمك ف حوار كدا..
جاكي: اتكلم يعم.. هو انا ورايا غيرك..
بصيت كدا لقيت شهد قاعده ع السرير وبتتفرج عليا..
جاكي: مالك يابت بتبصيلي كدا ليه!..
شهد: مين اللي بتكلميه دا!
جاكي: وانتي مالك انتي.. دا اي القرف دا..
سيبتها ودخلت نمت ف البلاكونه وانا متاكده اصلا انها راميه ودنها بردوو...
رجعت فتحت تاني...
جاك: كنت عايز اقولك انك كنتي حلوه النهارده..
الفويس خضني اصلا.. انت بتقول اي يعممم انت...
جاكي: احم.. اي المناسبه يعني!
جاك: لا حبيت اعرفك ان اللي عملتيه جاب نتيجه.. يعني طلعتي حلوه... لبسك كان حلو والميكب كان حلو بردوو هاا.. ع العموم كنتي احلى يعني..
جاكي: احلى من مين!
جاك: مايا.. بصي متحاوليش تقارني نفسك بيها او تحاولي تثبتي انك احلى منها.. انتي مش محتاجه كل دا.. انتي احلى فعلا..
جاكي: انا مش بحاول اثبت حاجه.. ومايا بتاعتك دي مش ف دماغي اصلا.. وبعدين اصلا انا عارفه اني حلوه من غير حاجه..
جاك: انتي حلوه باحترامك ياجاكي... بعيدا عن الشكل.. انتي حلوه بحياءك..
الفويس فرحني الصراحه ومكنتش عارفه المفروض اقول اي..
جاكي بكسوف: متشكره..
جاك: شوفتي!!.. انتي حلوه عشان كسوفك دا.. عشان قلبك نضيف..
جاكي: هنقضيها كلام عني ولا اي... وبعدين هي مايا قافله ولا حاجه!
جاك: مايا!.. ليه!
جاكي: طلاما فاضي وبتكلمني يبقى اكيد مايا نايمه..
جاك: ع فكره انتي دماغك مسوحاكي قووي... مفيش اي حاجه بيني وبين مايا..
جاكي بغضب: جاك انا دخلت لقيتك قالع... هو انا مليش دعوه.. ودي حاجه متخصنيش انت حر.. بس متقولش مفيش حاجه بينكوا
جاك: اهدي بس.. انتي حكمتي ع الصوره من براا... اول ماشوفتي المنظر، فهمتي اننا بنعمل حاجه غلط.. مع اننا مكناش بنعمل حاجه.. بس محدش عطاني فرصه اتكلم حتى..
جاكي بتريقه: كانت بتطمن ع عضلاتك.. ايوا ظلمتك انا اسفه معلش..
جاك: كانت بتمسحلي جسمي ياجاكي... انتي عارفه انا بقالي قد اي مستحمتش!!!... طبيعي اني امسح جسمي بمايه عشان الجبس... وهي لما دخلت كنت انا بعمل كدا.. فاصرت ومسحتلي هيا... ايوا انا عارف انها كانت قريبه قوي.. بس كانت بتقولي حاجه ف ودني بهزار.. وانتي لما دخلتي شوفتي المنظر فكرتي ف حاجه تانيه خالص...
كلامه فرحني نوعا ما.. بس بردو دا ميمنعش انه نسوانجي..
جاكي: ومفيش غير مايا اللي تمسحلك جسمك يعني!.. مافيروز عندك اهي.. بس هي قلة ادب وخلاص.. انت نسوانجي ياجاك.. متحاولش..
جاك: محصلش.. انا محترم..
جاكي: نعم ياخويا!!!.. جاك انت بوستها و كنت ماسك فخادها.. انت متخيل انت وصلت لايه!!!
جاك: مش هتفهمي.. دا موضوع كبير وانتي بتتعبيني معاكي... ع العموم يعني روحي نامي.. عندك جامعه الصبح...
جاكي: عايز تقول اني مبفهمش يعني!.. ماشي ياجاك..
جاك: يالهوي عليا... لا ياحبيبتي انا اللي مبفهمش.. انا مبفهمش عشان دخلت كلمتك.. انا ماشي..
جاكي: لا والنبي اقعد.. لااااا. لاااا متمشيش.. هموووت من غيرك... اووووه بيبي نووو..
بعت فويس وهو بيضحك فيه والضحكه خدت قلبي والله..
جاك بضحك: هو انتي ليه هبله!!..
جاكي: هبله ف عينك.. وبعدين انت مش قولت انا ماشي!.. قاعد ليه!
جاك: انا مكنتش عارف انام.. فحبيت اكلمك.. معرفش اصلا انا بضحك معاكي ليه مع انك خرا..
جاكي: مع اني اي!!!!!!!.... بالله انك خنزير يجدع...
دي جزاتي اني بضحكك!!!... ايون مانت نسوانجي يابرووو.. عايزني اقولك بحبك وبموت فيك ومقدرش اعيش من غيرك وحبيبي وعمري وبيبي ومسخره وقلة ادب.. لا ياجاااك مش انا لاااا..
جاك بضحك: بالله بتضحكيني جامد... انا مقولتش اني عايزك تقولي حاجه.. انا بس كنت عارف اني هضحك لو كلمتك عشان كدا اتنيلت ودخلت..
جاكي: يابرووو.. انا جعانه..
جاك: انتي اي ياختي!!.. وبتقوليلي انا ليه!!.. هأكلك انا يعني.. ماتروحي تاكلي..
جاكي: لا مانا مكسله انزل...
جاك: هنزل انا يعني!!.. ولا دي هرمونات وبتطلعيها عليا!!!
جاكي: ممكن.. بس انا جعانه بردوو..
جاك: عايزه تاكلي اي!
جاكي: اممم... زي مثلا فرراخ ورز وبيتزاا وبيبسي وفراوله وكريب.. في حاجه تاني!..
جاك: انا.. هتاكليني انا..
جاكي: انت بتتريق عليا يعني اكمني جعانه!!!..
جاك: لا ياست مش بتريق.. بس مش هتلاقي الحاجات دي لوقتي.. فقومي زي الشطوره كدا وكلي اي حاجه
جاكي: لا انا هنام كدا وخلاص...
جاك: هتنامي جعانه!..
جاكي: ايون.. مانت لو مهتم كنت جبتلي..
ضحك جامد..
جاك: مكنتش اعرف انك بتتهبلي بالليل... بعد كدا هكلمك بالنهار عشان تكوني ف وعيك..
جاكي: ياسطا انا عايزه بطيخ..
جاك: يامثبت العقل والدين يارب... انتي بتتوحمي ياجاكي!!! احنا ف الشتا ياماما.. بطيخ اي دلوقتي!..
جاكي: خلاص مش عايزه حاجه.. انا غلطانه اني بفضفض معاك..
جاك: اممم.. طب انتي قاعده فين!
جاكي: ف البلاكونه..
جاك: الجو برد.. ادخلي جوه..
جاكي: مش هدخل..
جاك: هو عند يعني!..
جاكي: يعم هقولك بعدين.. واسكت بقاا عشان الجوع بيزيد وشكلي مش هعرف انام..
يصيت لقيته رن.. فتحت..
جاك: اظن الحاجه وصلت.. بصي تحت هتلاقي شنطه.. انزلي خديها واطلعي ع طول..
بصيت لقيت فعلا في شنطه تحت..
جاكي: شنطة اي دي!
جاك: انزلي بس واطلعي بسرعه.. وحطي حاجه ع دماغك..
نزلت جبتها وطلعت وانا بتسحب عشان محدش يصحى...
شهد: اي اللي معاكي دا!!
جاكي: يابنتي اتخمدي بقاا...
سيبتها ودخلت البلاكونه تاني..
جاك: هااا.. جبتيها!
جاكي: ايوا.. استنى افتحها..
جاك: يلا بقاا افتحيها وقوليلي لقيتي اي..
فتحتها ولقيت اكل كتيييير جداااا.
جاكي بصدمه: جاك.. اي دا.. مين جاب الاكل دا..
جاك: امي.. امي ياجاكي..
جاكي: يعني انت اللي بعته!!!.. طب ازاي!
جاك: لما سالتك نفسك تاكلي اي.. كنت بكتب اوردر واول ماخلصتي بعته بسرعه..
جاكي: وهما لحقوا عملوا كل دا امتى!!!
جاك: ماتاكلي وانتي ساكته بقاا.. وبعدين قوليلي اي اللي جه..
جاكي: فراخ كتير ورز وتلاته بيبسي وبيتزا كبيره وفراوله كتير وكريب وشيبسي... اي كل دا ياجاك!
جاك: ابسطي ياست.. يلا كلي ونامي بقاا.. وادخلي جوه عشان متبرديش..
جاكي: استنى بس.. انا كنت بهزر معاك وبتكلم بعفويه والله.. مكنش قصدي انك تجيب حاجه.. وبعدين انا مش مصدقه والله
جاك: رغااايه. رغاااايه قوي... بصراحه مقدرتش لما قولتي انك هتنامي كدا وخلاص.. بس معلش بقاا اعذريني ف البطيخ دا عشان انا مش ساحر يعني...
جاكي: لا بطيخ اي.. دا كتر خيرك كدا قوي.. ياسطا اقسم بالله انت واخد قلبي لحسابك اصلا..
جاك: عارف.. عدي بقاا الجمايل وشوفي عملتي معايا اي النهارده..
جاكي: لا ياقمر هو انا اقدر ازعلك!!.. دانت ف قلبي اقسم بالله..
جاك: يعني مش نسوانجي!
جاكي: قطع لسان اللي يقول عليك كدا.. انت محترم..
جاك: احييه..دانتوا ملكوش امان.. بشوية اكل وخليتك قولتي اللي انا عايزه..
جاكي: اممم.. البيتزا قمر قوووي...
جاك: اه انتي مش معايا اصلا..
جاكي: ماتيجي تاكل معايا ياسطا..
جاك: لا طبعا.. مقدرش الحاجات دي بالليل.. اياك انا طفس زيك...
جاكي: اممم.. اي الحلاوه دي ياسطوط... انا مكلتش اكل بالحلاوه دي من زمان.. ياسطا خد بوسه..
جاك: اي!
جاكي: اممم.. دانا هقعد اكل للصبح...
جاك: هو الاكل لحس دماغك!!.. انتي مش واعيه انتي بتقولي اي... طب خليكي مع الاكل وانا هروح انام.. تصبحي ع خير..
جاكي: شكرا ياسطوط ع الاكل والله الواحد مش عارف يودي جمايلك دي فين والله... هجيلك بكرا بقاا.. تصبح ع خير...
قفلت معاه وانا مش مصدقه... هو جابلي اكل بجد!!!.. ودلوقتي!!!... طب ليه!..
قعدت اكل وكنت هموت من الجوع فعلا والاكل تحفه.. خلصت وشلت الباقي ونمت...
____________
صحيت تاني يوم ودماغي كانت هتتفرتك وعندي برد.. اتوضيت وصليت ونزلت اشوفهم بيهببوا اي تحت...
لقيتهم بيفطروا..
جاكي: صباح الخير..
الكل: صباح النور..
محمد: يلا عشان منتأخرش..
عماد: تتأخروا ع اي!
جاكي: وانت مالك!
محمد: جاكي!.. لا اصل احنا عندنا جامعه..
قعدت فطرت وبعدين طلعت البس..
نزلت لقيتهم قعدين بردو.. يخربيت كدا..
جاكي: يلا يامودي..
محمد: ها..
جاكي: اخلص عشان منتأخرش..
خرجنا بره عند العربيه..
محمد: انتي قولتيلي اي جوه!
جاكي: مودي... مش عايزني اقول كدا خلاص.
محمد: لا مش عايز اي... دانا ماصدقت.. طالع منك حلو اصلا.. بس هو اي اللبس دا..
جاكي: ماله!
محمد: هو حلو.. بس مبين حلاوتك زياده يعني..
جاكي: يلا يامحمد.. يلا يابابا..
ركبنا ورحنا الجامعه...
دخلت قعدت مكاني كالعاده وهاجر جت وقضينا اليوم مع بعض..
_______________
اسلام: اي يعم مختفي فين كدا!
محمد: موجود ياعم..
اسلام: صاحبتك شكلها اتجننت.. ماشيه تقول للكل انك بتحبها..
محمد: هي هبله!!.. هحبها ع اي دي!!.. هي مش عايزه تفهم بالزوق يعني!
اسلام: يابني البت هتموت ع كلمه منك والله..
محمد: ياعم مبحبهاش... هو بالعافيه!
اسلام: طب بقولك اي.. احنا رايحين نسهر بالليل.. ماتيجي..
محمد: هشوف...
منه جت...
منه: ازيك يامحمد..
محمد ببرود: كويس..
منه: امم.. طب ربنا يجعلك كويس ع طول.. مختفي فين كدا.. حتى مش بتخرج معانا..
محمد: مشاغل والله..
منه: هي مين البنت اللي انت بتجيبها معاك ف العربيه كل يوم دي!
محمد: بتسألي ليه!
منه: لا عادي.. اصل في بنات بتقول انها ممكن تكون خطيبتك.. عشان بتجيبها وتوديها..
محمد: اعتبريها كدا.. عن اذنك..
____________
جاكي: هو ادم مجاش ولا اي!
هاجر: بقاله كام يوم مش بييجي..
جاكي: ليه!
هاجر: مش عارفه..
اليوم عدى وبعدين محمد جه خدني وطلعنا مع بعض..
____________
نهى: مين دول ياعطيات!
هند: دول قرايب الاستاذ مصطفى.. جايين يتطمنوا عليه..
نهى: ااه.. طب كويس.. انا طالعه اوضتي..
نهى طلعت والبنات رجعوا...
مرات عمي: ازيكوا ياقمرات..
هند: بخير ياطنط...
شهد: هو انتوا كلكوا ف جامعه!
نور: ااه.. كلنا ف جامعه..
_______________
جاك: الزفت دا هيتفك امتى!
فيروز: يومين كدا.. بس الجرح لسه ملمش..
جاك: انا زهقت من القعده دي..
فيروز: هما يومين وهتفك الجبس وبعد كدا ابقى اتنطط براحتك..
جاك: طب هي جاكي مجتش!
فيروز: لا مش هتيجي النهارده!
جاك: ليه بقاا!
فيروز بصتله بخبث...
جاك: قصدي يعني.. انها قالتلي هاجي..
فيروز: لا مش هتيجي.. كفايه انا معاك اهو..
جاك بزهق: ماشي..
___________
جاكي: يلا بقاا وديني عند جاك..
محمد: يادي جاك... وبالنسبه للناس اللي ف البيت..
جاكي: يعم زمانهم مشيوا وبعدين انا عايزه اروح لجاك عشان اغيرله ع الجرح..
محمد: روحي شوفي اللي ف البيت الاول وبعدين نروح بالليل..
جاكي: هتوديني ولا بتضحك عليا!
محمد: هوديكي.. هوديكي ياجاكي..
وصلنا ودخلت لقيتهم لسه موجودين..
مرات عمي: اي ياجاكي ياحبيبتي.. عامله اي!
جاكي: هو انتوا لسه هنا بتعملوا اي!
مرات عمي: امال هنروح فين!
جاكي: تروحوا فين اي!!.. هتروحوا..
مرات عمي: وهنسيب ابوكي ازاي!
جاكي: هو انتوا ناويين تقعدوا!!!
مرات عمي: لحد مانتطمن ع ابوكي بس..
جاكي: لا اتطمنوا.. هو كويس..
شهد: عايزانا نمشي يعني!
جاكي: عيب كدا ياجماعه.. هو مفيش دم خالص!!.. دا مش بيتنا..
محمد: جاكي.. عيب كدا.. خليهم براحتهم..
مرات عمي: والنبي انت عسل ومحترم يابني..
جاكي: اسكت يامحمد.. انت مش فاهم حاجه..
بقولك اي.. انتي تاخدي ولادك وتتكلي ع الله.. مفيش قعاد تاني هنا...
مرات عمي: وانتي مالك يابت انتي.. اذا كان صاحب البيت بيقول براحتهم.. انتي اي اللي مضايقك!.. وبعدين عشان نهتم بيه... انتي ف جامعتك ومش فاضيه..
جاكي: انا طالعه اوضتي.. دانتوا تكسفوا..
سيبتهم وطلعت.. فضلت ارن ع ادم عشان اتطمن عليه بس مردش...
الوقت عدى والليل جه ونزلت عشان اروح لجاك...
جاكي: يلا يامحمد..
نهى: رايحين فين!
محمد: هنخرج شويه.. في اعتراض!
نهى: انا هخرج معاكوا..
محمد: لا طبعا.. قصدي يعني احنا هنخرج لوحدنا.. ابقي اخرجي مع نور..
نهى: وانتوا رايحين فين كدا ومش عايزين تاخدوني..
جاكي: اصل في ناس صحابنا هيخرجوا معانا ومظنش ان هيبقى مناسب انك تيجي معانا...
نهى بشك: ااه.. طب ماشي.. بس متاخروش..
محمد: يلا ياجاكي...
____________
وصلنا عند جاك وطلعت انا ومحمد...
فيروز: يعني جيتي!
جاكي: المفروض هغيرله ع الجرح النهارده..
فيروز: لا سيبيه دلوقتي.. دانا ماصدقته نام.. فضل صاحي طول الليل..
جاكي: ليه!
فيروز: رجله بتشد عليه مش عارفه ليه...
جاكي: خلاص انا هقعد لحد مايصحى وبعدين اغيرله...
فيروز: عامل اي يامحمد..
محمد: زهقت.. امتى هترجعوا بقاا.. نهى زهقتني ف عيشتي..
فيروز: معلش.. كلها كام يوم وهرجعلها انا...
محمد: طب انا نازل.. هقابل ناس صحابي وبعدين ابقى ارجع اخد جاكي..
جاكي: ماشي..
محمد نزل وانا فضلت قاعده وفيروز دخلت تصلي....
دخلت عنده لقيته لسه نايم... قعدت جنبه العب ف الفون وعدى الوقت وبردو لسه مصحيش..
كنت زهقانه ومش لاقيه حاجه اعملها...
كان معايا قلم ف الشنطه، طلعته وقربت من جاك بالراحه وقعدت اكتب ع الجبس....
_______________
يونس: اي ياعم محمد.. اللي واخدك مننا..
محمد: ازيك يايونس...
يونس: كويس يعم.. بس فينك كدا
محمد: مشااااغل... انتوا بتعملوا اي!
يونس: بنشرب يابروو.. مش شايف ولا اي..
محمد: انتوا لسه بتشربوا!
يونس: هو انت بطلت!
محمد: من زمان..
يونس: ودا من اي بقاا ينجم!!.. امسك بس.. دي حاجه نضيفه..
محمد: لا يعم.. دانا ماصدقت قدرت اسيطر ع نفسي ومشربش...
اسلام: يعم بطل بقاا النمره دي... فين محمد بتاع زمان!
محمد: مش عايز ياجماعه.. خليني كدا احسن...
يونس: وحياتك لو شربت السجاره دي، هتطير معاها... امسك بس دي حاجه نضيفه والله..
محمد: جبتها منين!
يونس: انا ليا معارفي.. بيجيبوا اصناف اي.. عنب.. خد نفسين بس وملكش دعوه...
محمد: هاات ياسطا..
___________________
كنت قاعده جنبه ع السرير وعماله اكتب وارسم ع الجبس وهو نايم...
ـ بتعملي اي!
جاكي: ياختتتتتتي... يابني خضتني..
جاك: نهار ابوكي اسود.. اي داااا!
طلعت اجري وقفت ع الارض...
جاكي: ماهو انا الصراحه كنت زهقانه ومش لاقيه حاجه اعملها..
جاك: تقومي ترسمي علياا... بتتسلي بيا يعني!!..
جاكي: معلش والله.. بس..
جاك: واي داا... اخاصمك اااه!!!.. اسيبك لا!!!
اي ياجاكي داا..
جاكي بضحك: دي نانسي عجرم.. وحشه دي كمان!!
جاك: نانسي ف عينك يابنت ال.....
منك لله ياشيخه.. فين فيروز... افيرووووووز... فيزووووو....
فيروز دخلت...
فيروز: اي بتزعق ليه!
شافته وقعدت تضحك...
جاك: تعالي شوفي بنت المجانين دي عملت اي!
فيروز: عملت اي!
جاك: شوفي كاتبه اي ع الزفت...
فيروز: وانا ولا عارف مالي ولا اي اللي جراالي!!!!... مين اللي كاتب كدا!
جاك: هيكون مين غير المجنونه دي..
فيروز: بتهزر معاك ياجاك.. وبعدين كدا كدا هيتشال كله..
جاك: ولما اروح افكه، الدكتور يقول اي!!!
جاكي: عادي كنت زهقانه وبتسلى...
جاك: بتتسلى عليا يافيروز... ادي اخرتها..
اي دا... احيه انتي كاتبه ع رجلي!!!
فيروز بضحك: وع وشك وحياتك...
وقف قدام المرايه...
جاك: اي دا!!
جاكي: احم..
جاك: جاكي اي دا..
جاكي: معلش ياسطوط همسحه..
جاك: راسمالي قلوب ع وشي ياجاكي!.. واي داا.... اي الحسنه دي.. انتي عبيطه!!
كنت واقفه اضحك انا وفيروز...
جاك: انتوا الاتنين انزلوا من هنا بدل والمصحف هزعلكوا مني...
فيروز: ماتتلم ياواد انت.. عادي يعني.. كانت زهقانه وبتتسلى... فيها اي يعني...
جاكي: ايون.. ماهي لو مايا مكنتش قولت كدا.. يابتاع الفخاد يالمشمحترم...
جاك: قوليلها اتلمي بدل والله هجيبها من شعرها...
فيروز: طب خلاص تعالى اغسل وشك...
فجأه الباب خبط وفيروز طلعت تفتح...
جاك: ان مافتحتلك دماغك، مبقاش انااا..
جاكي: يعم فرفش كدا.. دانت قمر والله.. حتى الصور كمان طلعت حلوه..
جاك بصدمه: صور اي!!..
جاكي: اي دا انا مقولتلكش!!..
جاك: لا مقولتليش..
جاكي: مانا صورتك وانت نايم..
بصلي شويه وهو ساكت...
جاكي: هتتهور.. هلم الناس.. انا بقولك اهو..
فيروز: اتفضل يادكتور..
جاك: دكتور!!!!.. يافضيحتي....
وقفت اضحك والدكتور دخل وهو قعد ع السرير...
الدكتور: يلا يابطل عشان نشوف الجرح..
جاك رفع وشه والدكتور تنح وانا وفيروز كاتمين الضحك..
جاك بغضب: في حاجه!
الدكتور: احم.. لا مفيش..
الدكتور شاف الجرح وغيرله عليه وكان بيحاول يكتم الضحك....
الدكتور: عال قوي.. الجرح لم خالص اهو... اهم حاجه خليك مرتاح لحد ماتصحى خالص..
راح بصلي...
جاك: وانا هشوف منين راحه...
الدكتور مشي...
جاك: عاجبك كدا!.. دانا هخلي وشك شوارع..
جاكي: اعااا... فيروز الحقيني...
طلعت اجري لبرا وهو طلع ورايا....
فيروز: بس خلاص ياجاك.. عندي انا المرادي..
جاك: انتي متخيله عملت فيا اي!!.. دي راسمه قلوب تحت عيني وحطالي حسنه... حطالي حسنه يافيروز!!!...
فيروز بضحك: طب والله لايقه عليك ياخي..
جاك: طب هاتيها بس هقولها حاجه...
جاكي: لا يافيروز هيضربني والله..
فيروز: خلاص ياجاك بقاا.. يلا اقعد هنا...
جاك: ماشي.. حسابك تقل معايا..
راح قعد وانا قعدت بعيد عنه عشان ابقى ف امان وفيروز دخلت جابت حاجه ومسحتله وشه...
فوني رن وكان ادم فرديت بسرعه...
جاكي: هاا ياادم... برن عليك من الصبح مش بترد..
ادم: معلش والله بس كنت مشغول شويه..
جاكي: حتى مجتش الجامعه... هو في حاجه!
ادم: ماما كانت تعبانه شويه عشان كدا كنت معاها ومروحتش..
جاكي: اي دا.. الف سلامه.. مالها..
ادم: لا هي كويسه دلوقتي.. هي بس الضغط بيتعبها..
جاكي: طب انا عايزه اشوفها...
ادم: لا مفيش داعي.. هي بقت كويسه..
جاكي: لا طبعا هاجي بكرا اشوفها.. لو مش هيضايقها يعني..
ادم: لا طبعا تنوري..
جاكي: خلاص سلملي عليها وانا هاجيلها بكرا...
قفلت معاه وبصيت لقيت جاك باصصلي...
فيروز: في اي..
جاكي: مامته تعبانه.. هروحلها بكرا..
فيروز؛ اي دا ليه!
جاكي: بيقول انها بقت كويسه دلوقتي.. بس بردو لازم اروح واتطمن عليها..
فيروز: ايوا طبعا لازم تروحي وانا هاجي معاكي...
جاكي: لا خليكي عشان جاك...
فيروز: لا جاك انا هظبتله كل حاجه ونروح انا وانتي ومحمد ونرجع ع طول...
جاك: والله!!.. اصحاب واجب انتوا قووي..
فيروز: عيب ياجاك... كفايه اللي عملوه مع جاكي..
جاك: خلاص روحي انتي.. مش لازم جاكي تروح..
جاكي: لا طبعا مينفعش... وبعدين عشان اشوف دومي..
جاك بعصبيه: انا لو قومت هقطعلك لسانك...
جاكي: وانت مالك انت...
جاك: بطلي قلة ادب.. بلا دومي..
طلعتله لساني ومردتش عليه...
جاك: ماشي.. انا هوريكي ازاي تطلعيلي لسانك يام لسانين انتي...
جاكي: ولاااا بطل صداع بقااا..
________________
محمد بعدم وعي: جامد ياسطا...
يونس: اي رايك..
محمد: انا خرمان يامعلم.. اي الجمدان داا.
اسلام: ايوا ياعم كدا... مش تعملي فيها شيخ..
محمد: شيخ اي.. انا ع عايز امشي..
يونس: تمشي ليه ماحنا قاعدين مع بعض...
محمد بعدم وعي: لا عشان هروح اجيب المزه واروح..
يونس: الله عليك يامعلم.. هي فيها مزه!
محمد: جمداااان يلاااا والله..
اسلام: طب ماتجيبها هنا تطري القعده بدل ماهي ناشفه كدا..
محمد: لا ياعم.. دي بتاعتي انا... يلا باي..
سابهم ومشي وهو سكران ومش واعي لحاجه اصلا...
__________________
كنت قاعده انا وهو لوحدنا وفيروز دخلت...
جاكي: صحيح..
جاك: متتكلميش معايا...
جاكي: ولااا اسمع وانت ساكت... شكرا ع اللي حصل امبارح..
جاك: والمصحف لو اعرف انك هتعملي كدا مكنتش عبرتك وكنت سيبتك تنامي جعانه...
جاكي بدلع: واهون عليك!
جاك: اي دا في اي..
جاكي: ياسطوط والله كنت زهقانه.. مش احسن ماكنت قصيتلك شعرك!
جاك: مين ياختي... جاكي لو دا حصل.. اقسم بالله ادخل فيكي السجن..
جاكي: شعرك اهم مني يعني!..
جاك: طبعا..
جاكي: بس انت جبت الاكل ازاي.. وازاي انا مشوفتش الراجل اللي جابهم..
جاك: مانا اللي قولتله متخبطش.. حطهم وامشي ع طول...
جاكي: بس جاب حاجات كتيره جدا..
جاك بقرف: ع الله يطمر..
جاكي: ثانكس برووو..
هاتشوووووو...
جاك: يخربيتك خلعتيني.. في حد يعطس كدا...
جاكي: هاتشوووو.... معلش يابروو عندي برد..
جاك: نمتي ف البلاكونه طبعا..
جاكي: ايون..
جاك: وانا قولت اي!
جاكي: ماشهد كانت نايمه ع السرير..
جاك باستغراب: شهد مين!
جاكي: شهد بنت عمي... ماهي جت هي وعماد ومرات عمي عشان يتطمنوا ع بابا وبيتوا..
جاك: عماد ابن عمك!!
جاكي: ايوا
جاك: اللي كان....
جاكي: احم.. ااه..
جاك: ودخلتيه ليه.. انتي هبله!
جاكي: هزقتهم وبردو مفيش دم.. اعمل اي يعني!
جاك: سيبتيه ينام ف البيت كدا عادي... مخوفتيش لايعمل حاجه!
جاكي: مش هيقدر يعمل حاجه عندكوا...
جاك: بردو... مينفعش يبقاا موجود معاكي ف مكان واحد.. انا اصلا لو موجود كنت علمته الادب.. بس حظه بقاا..
فضلت بصاله شويه كدا...
جاك: بتبصيلي كدا ليه!
جاكي: لا ولا حاجه.. المهم فكك.. هما هيمشوا اكيد..
جاك: خلي بالك من نفسك كويس.. ولو حد قربلك اضربيه.. انتي مش صغيره.. انتي لسانك اطول مني.. لو حد ضايقك هزقيه وعرفيني ع طول..
جاكي: متقلقش.. كله تمام..
فوني رن وكان محمد..
جاكي: ايوا يامحمد..
محمد: يلا انزلي...
جاكي: انت جيت.. طب ماتطلع..
محمد: لا اخلصي عشان منتاخرش..
جاكي: مال صوتك..
محمد: لا عادي.. يلا بس بسرعه...
قفلت معاه وجبت حاجتي...
جاكي: يلا باي بقاا..
جاك: باي..
سيبته ونزلت ركبت مع محمد وطلع ع طول... كنت ببصله وكان شكله غريب وعمال يمسح وشه.. ومشغل راب ومعلي ع الاخر...
جاكي: مالك ياسطا..
محمد: مليش.. بس.. هو اي الحلاوه دي..
جاكي: ماشي ياعم.. ركز ف السواقه بس.. ووطي البتاع دا..
بصيت من الشباك وبصيت لقيته بيمسك ايدي بطريقه غريبه..
جاكي: انت بتعمل اي...
راح ركن العربيه ع جنب وكان طريق فاضي وضلمه.
محمد بسُكر: ماتحسي بيا بقاا..
جاكي: محمد انت شارب حاجه!!
قرب مني جامد وحط ايده ع رجلي..
جاكي: محمد انت اتجننت..
محمد: ماهو انتي مش حاسه بيا.. انا تعبان والله.. وانتي حلوه وعجباني الصراحه...
كان بيبصلي بنظرات مش كويسه وعمال يقرب..
فضلت اخبطه ع وشه..
جاكي: محمد فوووق.. انت شارب اي...
مكنش ف وعيه وكان عمال يتلقح كدا وكدا..
محمد: استني بس.. بقولك اي ماتيجي...
جاكي: ابعد ياحيوان...
لقيته قفل ببان العربيه بسرعه وقلع التيشرت و انا عماله اصوت واضرب فيه و.........
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق