رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم حسناء مصطفي
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم حسناء مصطفي |
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم حسناء مصطفي
حتى في تَقلُبي.. كُنت انت ثباتي الوَحيد
بصينا احنا الاتنين واحنا ف نفس الوضعيه كدا، لقيناه محمد....
اول ماشافنا تنح وفضل واقف مكانه واحنا الاتنين متنحين.. واخيرا حد فينا حس ع دمه.. روحت قومت بسرعه وساعدته عشان يقوم...
جاكي: ياخي حرام عليك بهدلتني.. هروح ازاي انا كدا..
جاك: انتي اللي بدأتي..
جاكي: ياراجل!!!
محمد: في اي!
جاكي: شايف بهدلني ازاي!.. الحق عليا كنت بعمله الاكل.. راح دخل ورش عليا دقيق..
جاك: بت انتي مش سالكه... انتي اللي بدأتي وكمان وقعتيني قصدا... انا عارف الحجج دي..
محمد بجد: فيروز فين!
جاكي: نزلت.. قالت هتشتري حاجات وتطلع...
محمد: طب انا ماشي..
جاك: ماشي فين انت لحقت!.. خليك شويه..
محمد: لا عندي مشوار مهم.. وكمان عشان تاخدوا راحتكوا مع الدقيق...
قال الجمله بزعل واضح جدا وسابنا ومشي وانا وجاك بصينا لبعض واحنا الاتنين فاهمين انه متضايق...
جاكي: ادخل بقاا.. خليني انضف دا قبل مافيروز تيجي..
جاك: مش داخل قولت...
جاكي: هتفضل واقف كدا!..
جاك: ايون..
_______________
هند: رنيتي ع جاك يانور!
نور: لا لسه..
هند: طب رني عشان نتطمن..
نهى: ايوا رني وهاتيه..
نور بصتلها ومردتش.. رنت..
فون جاك كان جوا...
جاكي: فونك بيرن..
جاك: ادخلي هاتيه..
جاكي: نعم ياخويا!!!
جاك: اي مبتسمعيش!!
جاكي: هو كان حد قالك اني خدامتك!!
جاك: انا تعبان... ادخلي انتي زي القرد مفكيش حاجه.. والا لما فيروز تيجي هقولها بتقعد تخليني اروح واجي وانا تعبان..
كنت ماسكه سكينه ف ايدي روحت قربت منه ورفعتها ف وشه..
جاكي: ولاا.. معاك لحد ماتصحى.. هستحملك لحد ماتخف بس.. بعد كدا حسابك معايا هيبقى عسير... سامع!!!
هز راسه بخوف وهو متنحلي...
جاكي: صنف خنازير فعلا...
سيبته ودخلت جبت الفون ولقيتها نور...
جاكي: اتفضل.. رد عليها
خد مني الفون ورد
جاك: الو..
نور: اي جاك!.. عامل اي ياحبيبي..
جاك: كويس.. انتي عامله اي..
نور: بقاا كدا!.. تمشي من غير مااشوفك!
جاك: معلش ياحبيبتي.. لو كنا قولنا لحد كانت نهى هتلزق فينا.. وانا مكنتش عايزها..
نور: نهى!!!
جاك: تفتكري ينفع اقولها امي بعد اللي حصل!
نور: بصراحه لا... ولا انا كمان بقول كدا..
جاك: بصي ياحبيبتي.. انتي تشدي حيلك ف جامعتك عشان بعد كدا هجيبك تعيشي معايا.. مش هسيبك معاها تاني..
نور: ياريت والله.. انا عايزه افضل معاك ع طول... بس طمني عليك طيب.. انت كويس!
جاك: اتطمني ياحبيبتي انا كويس.. كلها شوية وقت وهرجع..
نهى: اخلصي واديني الفون دا...
خدت منها الفون...
نهى: الو ياجاك..
جاك: نعم!
نهى: انت ازاي تمشي من غير مااعرف!
جاك: وتعرفي بصفتك اي!
نهى: بصفتي امك..
جاك: بس انتي مش امي... انتي نهى مش اكتر..
نهى: انا فعلا معرفتش اربي.. انت واختك بقيتوا قمه ف قلة الادب والوقاحه...
جاك: معلش.. مانتي مكنتيش فاضيه تربينا... كنتي فاضيه لحبيبك بس..
راح قفل ف وشها وهو ملامحه كلها متغيره ودخل ع اوضته ع طول...
_______________
نهى اتصدمت من الجمله اللي قالها...
نور: اي.. قفل ف وشك!.. صدقيني معاه حق..
سابتها وطلعت اوضتها...
_______________
فيروز رجعت...
فيروز: عملتي اي!
جاكي: اهو قربت اخلص...
فيروز: مالك متبهدله كدا ليه!
جاكي: اسالي ابنك..
فيروز بضحك: ااه.. يبقى رايق النهارده.. طلاما طلع وهزر يبقى رايق..
جاكي: كان رايق.. دلوقتي مظنش..
فيروز: ليه!
جاكي: مامته كلمته وشد معاها ودخل ع طول..
فيروز: استغفر الله العظيم.. داحنا جايين هنا عشان نفسيته ترتاح بعيد عنها... ربنا ينتقم منها...
خلصنا الاكل ودخلنا عشان ناكل مع بعض... دخلت اناديه ياكل بره بدل الاوضه دي..
جاكي: الاكل جاهز..
كان قاعد باصص ف الارض وسرحان..
جاكي: جاك.. جاك
جاك: نعم!
جاكي: الاكل جاهز..
جاك: مش جعان..
جاكي: قوم بس كدا بلا مش جعان..
روحت مسكت ايده وقومته وطلعنا بره...
جاك: اديني طلعت معاكي عشان عارف انك زنانه ومش هخلص.. اقعدي بقاا انتي كلي.. انا مش جعان..
فيروز: ماتبطل دلع ياض انت..
جاك: مش بتدلع ياست.. انا مش جعان..
جاكي: لا جعان.. انت مكلتش حاجه من الصبح..
جاك: بس يابت انتي..
جاكي: شايفه..
فيروز: كلمها كويس ياض انت..
جاك: ايوا طبلوا لبعض انتوا...
فيروز: طب يلا كل..
بدانا ناكل بس كان باين عليه انه لسه متضايق.. فانا حبيت الطف الجو...
جاكي: الا صحيح يافيروز.. مايا عامله اي!
رفع عنيه من ع الطبق وبصلي كدا..
فيروز بصتلي وهي مش فاهمه وانا غمزتلها عشان تفهم...
فيروز: مايا حلوه... هو في زي مايا..
جاكي: اهاا.. محتاجين نعزمها عندنا ف مره كدا... اهو ع الاقل تشوفيها.. ولا تشوفي فخادها...
فيروز: فخادها!!.. ياريت والله.. حتى اتعرف عليها..
جاكي: بس خلي بالك.. عشان دي ممكن توقع عمي..
فيروز: لا عيب عليكي.. انا ماليه عين عمك..
جاكي: لا وحياتك.. الرجاله كلهم عنيهم زايغه..
فيروز: ااه والله يابنتي.. مش بيجيلنا من وراهم غير وجع القلب.
جاكي: اصلا اصلا.. دول صنف خنازير.. ميملاش عينهم غير التراب.. ياشيخه حسبي الله ف الرجاله كلهم.. ماعدا دومي..
فيروز: ايوا ربنا ياخد الرجاله كلهم ويخليلنا دومي عشان يطري القعده...
جاك بصلها وتنح...
جاك: فيروز!.. مالك ياحبيبتي.. قعدة اي اللي يطريها!!.. وبعدين اي دومي دي!.. ماتتعدلي انتي وهي..
جاكي: هو حلال ليك وحرام لينا ولا اي.. ما مايا مطريه القعده مع حضرتك.. ولا اي ياجوجتي..
فيروز: هي وصلت لجوجتي... تؤتؤتؤ.. لا ياجاك مكنتش اتوقع كدا..
جاك: انتي بتصدقي اي حاجه كدا!
جاكي: تنكر انها قالتلك ياجوجتي!... تنكر انك واقع عليها!!
جاك باستفزاز: ملكيش دعوه... عاجبني.. وبعدين معاكوا حق.. محتاجين نعزمها.. انا هكلمها وهقولها تجيلنا بكرا..
فيروز: تيجي فين انت اتهبلت!.. محدش يعرف مكانك..
جاك: لا انا واثق فيها وهي مش هتقول لحد...
الموضوع قلب جد وبدل ماحنا اللي كنا بنغيظه هو اللي حرق دمنا..
طلع الموبيل ورن فعلا...
جاك: هاي بيبي..
ـ..........
جاك: وحشاني.. عايز اشوفك..
ـ......
جاك: مانتي عارفه... المكان مش بيحلو غير بيكي..
ـ........
جاك: لا مقدرش استني.. انتي هتيجي بكرا.. انا عازمك عندي ف البيت..
ـ........
جاك: لو عايزه نبقى لوحدنا اوكي..
ـ........
جاك: تمام.. هنبقى لوحدنا... ااه وصحيح.. ياريت البيرفيوم اللي بحبه... اصله بيخطف قلبي... وكمان الروج الاحمر.. اصله بيليق فيكي.. وكمان.. طعمه حلو..
ـ.......
جاك: ابقي طمنيني عليكي.. متأخريش هستناكي..
ـ......
جاك: هبعتلك العنوان بالليل....
ـ........
جاك: باي بيبي...
قفل الفون وانا فيروز متنحين وفاتحين بوقنا...
جاك: احم احم..
فيروز: هو اللي انا سمعته دا صح..
جاكي: شوفتي!!... شوفتي واقع ازاي!... اهو ماصدق قولنا كدا ورن عليها... قولتلك واقع..
جاك: قوووي..
فيروز: هي فعلا هتيجي بكرا!
جاك: مانا كلمتها قدامك اهو... وياريت بقى تفضوا البيت كدا وتروحوا تتفسحوا شويه..
جاكي: بعينك.. وحياة امك مانا مروحه.. وهفضل قاعده ع قلبك كدا... لما اشوف مين اللي هييجي..
جاك: وانتي مالك... انا حر..
جاكي: لا منتاش حر... مش عايزين قلة ادب هنا... البيت دا طاهر.. صح يافيروز!
فيروز: صح... البت دي مش هتدخل هنا ياض انت.. دي بتقولك فخاد..
جاك: ياريت تنوعوا ف الاكل بكرا عشان هي ممكن تطول شويه... وكمان لما تشوفني كدا هتقلق عليا قووي...
محستش بنفسي غير لما قومت مسكته من هدومه..
جاكي: ولااا.. انا معنديش حاجه ابقى عليها... هقتلك واقتلها واقتل نفسي معاكوا... وبعدين روج اي اللي طعمه حلو!!!... اقسم بالله لو اللي ف دماغي طلع صح ياجاك ماهيطلع عليك صبح...
جاك بخوف: احم.. فيروز.. هديها..
جاكي: سمعت!!.. البت دي لو جت، انا هطين عيشتك انت وهي.. مفهوم!
جاك: حاضر..
سيبته وروحت قعدت مكاني وبعدين استوعبت اللي انا عملته.. اي دا احييه.. يقولوا عليا اي دلوقتي... طب وانا مالي مايجيب اللي هو عايزه.. انا ماااالي انااا...
بصيت لقيته بيحاول يكتم الضحكه هو وفيروز...
جاكي: بتضحكوا ع اي... هو انا برقص...
راحوا ضحكوا بصوت عالي.. وانا حقيقي كنت ف نص هدومي.. انا مالي انا.. اتعصب ليه..
فيروز: لا اصلك اكدتيلي حاجه مكنتش متاكده منها...
جاكي: حاجة اي!.. مفيش حاجه.. انا بس مبحبش الحال المايل وقلة الادب...
جاك: وانتي مالك بقااا... سبق وزعلتي لما اتدخلت ف لبسك.. مالك انتي بقاا بيا.. هي صاحبتي وانا بحبها.. انتي مالك..
جاكي: صاحبتك ف عينك.. جاتك مله.. البت دي مايعه ومش محترمه.. اقولك حاجه.. وانت كمان مش محترم.. ربنا يحرقكوا..
ضربته ف كتفه وسيبتهم وقومت دخلت البلاكونه ماهي مش ناقصه حرقة دم هي...
فيروز: احم..
جاك: انسي... كل الحكايه انها زنانه ورخمه وبتتدخل ف اللي ملهاش فيه.. غير كدا مفيش حاجه..
فيروز بخبث: ايوا بامارة الدقيق...
سابته وقامت وهو قاعد...
جاك: نسوان... ف الاول وف الاخر نسوان.. هستنى منهم اي... ناقصات عقل ودين فعلا...
______________
اليوم عدى واحنا مع بعض..
محمد جه بالليل...
محمد: جاكي! مش هتروحي!
فيروز: لا هتروح معاك... ولو حد سالك كنتي فين قوليلهم كنت عند واحده صاحبتي...
جاكي: بس انا مش عايزه امشي.. انا قاعده هنا...
جاك باستفزاز: ابقي تعالي بكرا.. متقلقيش.. مفيش حاجه هتفوتك..
فيروز: روحي وانا موجوده.. ولو حصل حاجه هبلغك ع طول...
جاكي: ماشي.. لما نشوف اخرتها...
مشيت مع محمد وركبنا العربيه وطلعنا...
______________
سما: هي جاكي فين!.. دي مش باينه من امبارح.. وكمان مش ف اوضتها..
هند: مش ف اوضتها ازاي.. هتكون راحت فين!
سما: معرفش..
هند: استني انا هرن عليها...
شويه وهند رنت...
جاكي: الو..
هند: ايوا ياجاكي انتي فين!
جاكي: انا مع محمد اهو..
هند: كنتي فين من امبارح..
جاكي: ها.. كنت عند ادم انا ومحمد وبعدين رجعنا متاخر ونمنا ع طول... وطلعنا بدري النهارده..
هند: هو انا مش فاهمه حاجه.. بس تمام.. المهم انتوا جايين يعني!
جاكي: ايوا..
هند: خلاص تمام.. انا قلقت عليكي بس..
جاكي: لا متقلقيش ياحبيبتي انا كويسه...
قفلت معاها وبصيت ع محمد لقيته مركز ف الطريق وملامحه كلها جد...
جاكي: احم.. انت يااخ..
محمد: نعم..
جاكي: اللي واخد عقلك..
محمد: محدش..
جاكي: مالك زعلان ليه!
محمد: مش زعلان..
جاكي: لا زعلان.. والنبي القمر زعلان..
محمد: قمر!!.. معلش..
جاكي: مالك ياسطا.. مش متعوده ع الهدوء دا...
محمد: هو انتي هتروحي عند جاك بكرا!
جاكي: ايوا..
محمد: ايوا ليه!!... ماهو بقاا كويس اهو.. تروحي ليه كل يوم..
جاكي: وانت متعصب ليه!
محمد: مش متعصب ياست.. بس كدا اللي ف البيت هياخدوا بالهم..
جاكي: لا متقلقش انا هتصرف...
كنت حاسه انه هيرميني بره العربيه بالعصبيه دي....
_______________
فيروز: جاك هي البت دي هتيجي فعلا بكرا..
جاك: ايوا.. ياريت تحضري حاجه كويسه..
فيروز: دانت ليلتك هتبقى قمر بكرا...
_________________
روحنا وفهمت الجماعه انا كنت فين وطلعت نمت ع طول عشان اصحى بدري.. ايوا مانا مش هفوت حاجه زي كدا...
__________
قومت اتوضيت وصليت ونزلت بس كان في خناقه كبيره تحت.....
نهى: بقولك اي ياض انت.. انت تقولي جاك فين دلوقتي حالا..
محمد: قولتلك مسافر
نهى: لا مش مسافر... انا حاسه انكوا وراكوا حاجه... وبعدين انتي كمان بتروحي فين كل يوم وبتختفي كدا...
جاكي: بذاكر مع واحده صاحبتي.. اي المشكله..
نهى: متكدبوش عليا انتوا الاتنين.. انا عارفه انكوا بتروحوا عند جاك كل يوم.. جاك هنا مش مسافر..
انتوا هتخبوا ابني مني يعني!!!
محمد: انا عارف اني مش هخلص معاكي.. انا ماشي..
سابها ومشي وهي قربت مني وانا خوفت...
نهى: يلا مين الشطوره اللي هتقولي جاك فين..
جاكي: مش انا...
نهى: هنهزر!!!
جاكي: قصدي معرفش.. انا كل اللي اعرفه انه سافر..
نهى: عارفه لو طلعتي بتكدبي عليا انا هعمل فيكي اي!.. بلاش تلعبي معايا انا ياشاطره.. انتي مش قدي..
سابتني ومشت وانا مكنتش عارفه اعمل اي والكل موجود ومفيش حجه اخرج بيها...
استنيت وقت طويل لحد مالساعه جت ٢...
جاكي: لا مبدهاش بقى.. انا لازم اروح...
طلعت لبست والصراحه لبست لبس حلو وحطيت ميكب خفيف وظبطت نفسي ولا ادري ما السبب...
نزلت وانا بدعي ان ميكونش في حد... فعلا ملقتش حد فطلعت ع طول....
ـ رايحه فين..
وقفت مكاني ولفيت لقيتها هند..
جاكي: في شوية حاجات محتاجه اجيبهم.. هخرج ع طول وارجع..
هند: جاكي رايحه فين!.. انتي متعرفيش حاجه هنا.. ومحمد كمان مش هنا..
جاكي: لا حفظت الاماكن القريبه من هنا.. بصي هروح وارجع ع طول.. بس متقوليش لنهى عشان دي ممكن تاكلني...
سيبتها ومشيت بسرعه وقفت تاكسي..
طول الطريق وانا بدعي اني اوصل قبلها.. واخيرا وصلت...
خدت السلم جري ودخلت الشقه..
جاكي: فيروز.. جاك فين..
فيروز: اخرتي ليه.. البت المزغوده دي قاعده معاه جوه..
جاكي: احييه.. هي جت..
فيروز: ايوا من شويه كدا..
جاكي: طب وسعيلي كدا..
سيبتها ودخلت اتسحبت و حطيت ودني ع الباب عشان اسمع بس سمعت صوت واطي.. كانهم بيتكلموا بهمس..
فتحت الباب بسرعه ودخلت....
تعليقات
إرسال تعليق