رواية قلبي ليس بيدي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم حسناء مصطفي
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم حسناء مصطفي |
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم حسناء مصطفي
" زارتني البنوته دي شَبهِك وشوفتِك في حكايتي معاها"
دخلت لقيت محمود جوه ومميل ع جاك...
جاكي: انت بتعمل اي هنا!
اول ماسمع صوتي بعد عنه بسرعه وكان متوتر وجاك معرفش نايم ولا اي...
محمود: ا ا انا كنت بتطمن عليه..
جاكي: هو مش كان صاحي دلوقتي!!!.. انت عملت اي!
محمود: معملتش حاجه.. انا دخلت لقيته كدا...
فضلت اقلب فيه ومبيردش..
جاكي: جاك.. جاك..
حطيت ايدي ع قلبه بس مكنش فيه نبض..
جاكي بخوف: جاك.. جاك... انت عملت فيه اي ياحيوان...
محمود: قولتلك معملتش حاجه..
وسابني ومشي بسرعه...
جاكي: جاك.. رد عليا.. جاك..
حطيتله جهاز التنفس تاني وفضلت ادوس ع قلبه وانا حرفيا اعصابي سايبه وبعيط...
فضلت اعمل كدا لحد مافتح عينيه وخد نفسه بسرعه..
جاكي بتنهيد: اووف.. الحمد لله.. انت كويس...
كان بياخد نفسه بصعوبه وانا مكنتش عارفه اعمل اي...
استنيت شويه لحد ماهدي..
جاكي: اي اللي حصل..
كان باصصلي وهو بيتنفس ومش قادر يتكلم..
جاكي: اجيب الدكتور طيب!
هز دماغه بمعني لا...
جاكي: طب هو محمود كان بيعمل اي هنا..
جاك بتعب: كان بيقتلني..
_________________________________
"اللهم صل وسلم وبارك ع سيدنا محمد"
_________________________________
محمد: فيروز تعالي...
خدها وطلعوا الجنينه..
فيروز: في اي..
محمد: بصي هقولك ع حاجه بس اياك حد يعرف..
فيروز: خير يابني في اي..
محمد: احنا هننقل جاك من هنا.. هنوديه شقه بعيدة شويه ومحدش يعرف مكانها غيري انا وبابا وانتي وجاكي.. محدش تاني يعرف..
فيروز: ايوا بس ليه..
محمد: انتي مشوفتيش اللي حصل النهارده!.. وكمان انا قلبي مقبوض عليه من الصبح... احنا ننقله بعيد ع الاقل نفسيته ترتاح بعيد عن نهى وغيرها..
فيروز: معاك حق.. ايوا ياريت والله..
محمد: احنا هننقله ف اخر الليل كدا عشان يكونوا نايمين.. ولو سألوا هنقولهم سفرناه براا...
فيروز: طب تمام.. انا هجهز اكل عشان اخده معانا ويبقى جاهز هناك.. واشوف الحاجات اللي هيحتاجها..
محمد: تمام..
___________________
"استغفر الله العظيم "
___________________
هند: يانور كلي بقاا.. مش هينفع كدا والله..
نور: مش عايزه..
سما: ياحبيبتي الاكل ملوش دعوه.. وبعدين انتي كدا هتتعبي واحنا مش ناقصين..
نور: مليش نفس... بتخيل ان لو جاك كان راح مني، كنت هعمل اي وقتها.. كنت هروح فين واجي منين..
هند: بعد الشر اي اللي بتقوليه دا... جاك بقاا كويس وان شاء الله هتعدي ع خير... بطلي تشاؤم بقاا..
______________
جاكي: انت بتقول ايه!.. يعني اي كان بيقتلك!
جاك: كان بيحاول يخنقني...
دموعي نزلت وانا مش مستوعبه.. اي القرف دا..
والله لاطلع روحه ف ايدي الحيوان دا... نزلت اجري ع تحت وفضلت ادور عليه بس مكنش موجود....
فيروز: بتدوري ع اي..
جاكي: فين الحيوان اللي اسمه محمود..
فيروز: عمل حاجه تاني!
جاكي: حاول يقتل جاك... الحيوان الوسخ.. حاول يقتله وهو ف بيته كمان..
فيروز بصدمه: ايه!.. اي اللي بتقوليه دا..
محمد: حصل ازاي دا.. انتي متاكده!..
جاكي: شوفته بعيني وهو مميل عليه وجاك كان خلصان ف ايده.. فوقت جاك باعجوبه وهو اللي قالي انه كان بيحاول يخنقه... هو فين بس!
محمد: خرج وانا داخل.. بس وحياة امه ماهسيبه..
طلع يجري وركب العربيه وفيروز دخلت ع جوه..
فيروز: انتي ياهانم منك ليها!!!... انتوا قاعدين ولا كإنكوا ف شرم... تعالي ياختي شوفي المحروس ابنك..
طنط: في اي يافيروز.. بتتكلمي كدا ليه!
فيروز: اتصلي ع ابنك خليه ييجي دلوقتي حالا.. مبقاش فيروز لو ماطلعت روحه ف ايدي..
طنط: ليه كل دا!!.. اي اللي حصل..
فيروز: اللي حصل انه حاول يقتل جاك ياختي.. حاول يقتله الوقح وهو ف بيتي...
طنط بصدمه: انتي بتقولي اي!.. ابني ميعملش كدا..
فيروز: واهو عمل ياختي... اعرفي بس انك هتحضري جنازته قريب..
خدتني وطلعنا فوق...
فيروز: عامل اي ياحبيبي..
جاك: مشيهم من هنا..
فيروز: هيمشوا ياحبيبي.. والله لاطلع روحه ف ايدي.. ان شاء الله هييجي خبره..
جاكي: طب هو ليه عمل كدا..
فيروز: غل وحقد بعيد عنك.. هو الحيوان دا كدا من زمان..
بصيت لقيتها راحت ع الدولاب وجابت شنطه وبتحط فيها هدومه...
جاك: بتعملي اي!
فيروز: هتمشي من هنا...
جاكي: هيمشي يروح فين وهو كدا..
فيروز: هننقله شقه بعيدة عن هنا.. ومحدش هيعرف مكانه لحد مايصحى ويقوم بخير...
جاكي: طب هيبقى لوحده ازاي!
فيروز: لا هروح انا اقعد معاه.. وانتي هتيجي من وقت للتاني عشان جامعتك..
جاك: لا.. كفايه عليها كدا.. هي بقالها كتير معايا.. شكرا ليها..
جاكي: اي اللي بتقوله دا.. امال لو مكنتش انا السبب ف دا كمان..
فيروز: لا يابنتي.. دا لولاكي الله اعلم اي اللي كان ممكن يحصل..
جاك: روحي انتي شوفي مذاكرتك عشان الجامعه.. انا كويس...
جاكي: يعم متشغلش بالك بيا انا تمام..
فيروز: روحي غيري هدومك دي واقعدي ذاكري شويه عشان بالليل هتروحي معانا... ايوا ومتقوليش لحد اي حاجه.. اللي هيسال هنقول سفرناه...
جاكي: ولا حتى نور!
فيروز: ولا نور ولا غيرها.. لو عرفت هتقول اروح معاكوا..
جاكي: تمام..
فيروز: روحي غيري هدومك بقاا وتعالي ساعديني...
جاكي: حاضر.. بس خليكي معاه متسيبيهوش..
فيروز: لا انا قاعده معاه..
سيبتهم وخرجت روحت اوضتي وطلعت هدوم ودخلت اخدت دوش.. المايه كانت نازله عباره عن دم.. ومعرفش انا كنت قاعده كدا ازاي...
خلصت وطلعت روحت عند بابا...
______________________
"لا حول ولا قوة الا بالله"
______________________
فيروز: والله بنت حلال وطمر فيها العيش والملح..
جاك: انا مستغرب اصلا انها مراحتش اوضتها ولا سابتني خالص..
فيروز: تسيبك اي.. دي كانت منهاره عليك ف المستشفى... وفضلت معاك مفارقتكش لحظه.. حتى جامعتها مش بتروحها..
جاك: مش عارف اقولها اي.. خاصة اني ببقا سخيف معاه اوقات..
فيروز: خف عليها شويه.. هي مش حملك..
جاك: متخليهاش تيجي معانا.. خليها تشوف مذاكرتها وكمان عشان تقعد مع باباها..
فيروز: مش هترضى..
جاك: لا هترضى بس انتي قوليلها.. مينفعش نعطلها اكتر من كدا.. وبعدين انا بقيت كويس.. وكلها شوية وقت وهفك الجبس...
_________________
جاكي: عامل اي يابابا..
بابا: كويس يابنتي.. كنتي فين كل دا..
جاكي: كنت مع جاك.. قولي بس انت اخبارك اي.. في حاجه تاعباك!
بابا: لا يابنتي انا كويس.. جاك عامل اي..
جاكي: احسن الحمد لله..
بابا: اخبار جامعتك اي... مرتاحه فيها!
جاكي: ايوا كويسه...
قعدت معاه شويه وبعدين نام وانا مشيت...
_____________
روحت ساعدت فيروز وحضرنا الاكل اللي هناخده وخدنا هدومه واليوم عدى والكل طلع نام...
الساعه كانت حوالي ١ بالليل... محمد طلع عنده ونقلناه العربيه....
فيروز: خليكي انتي ياجاكي..
جاكي: لا طبعا.. انا جايه معاكي..
جاك: جاكي خليكي.. ابوكي محتاجك..
جاكي بعناد: لا.. طلاما انا السبب ف دا يبقاا هفضل معاك لحد ماترجع زي الاول...
ركبت ومسمعتش لحد وهو بص لفيروز وسكت...
مشينا وعدى شوية وقت وبعدين وصلنا...
محمد وعمى نزلوه.. وانا وفيروز طلعنا الطلبات...
محمد: في كمان ممرضه هتجيلك كل يوم..
فيروز: طب كويس يابني..
جاك: خد جاكي معاك وانت ماشي..
جاكي: قولتلك مش همشي...
جاك: سمعت يامحمد انا قولت اي..
محمد: تعالي معايا ياجاكي..
فيروز: يابنتي انتي عندك جامعه.. وهو اهو الحمد لله بقاا احسن.. دا غير انهم لو صحوا وملاقوش حد هيشكوا... روحي وروحي جامعتك ولما تبقي فاضيه ابقي تعالي انتي ومحمد..
جاكي: لا يافيروز والنبي خليني معاه...
جاك: انا كويس.. خدها يامحمد
فضلوا يقنعوا فيا وف الاخر مشيت انا ومحمد وعمي وفيروز قعدوا معاه...
_______________
"سبحان الله"
_______________
محمد: هستناكي بكرا عشان الجامعه..
جاكي: طيب..
كنت راكنه راسي ع الشباك وباصه لبرا...
محمد: متقلقيش هيبقى كويس...
جاكي: ان شاء الله..
محمد: هو اي اللي حصل!
جاكي: اللي هو اي!
محمد: عمل حادثه ازاي!.. وكنتوا فين اصلا!
جاكي بتنهيد: كنا بنتمشى.. وبعدين المطره مطرت واحنا كنا بنتكلم ونهزر والعربيه خبطته..
محمد: ودتيه المستشفى ازاي!
جاكي: الراجل اللي خبطه.. هو اللي وداه..
محمد: بس انا لما وصلت المستشفى مكنش في حد..
جاكي: اكيد خاف ومشي... صحيح عملت اي مع محمود..
محمد: دورت عليه ملقيتهوش.. اختفى..
جاكي: ودا يأكد انه فعلا حاول يقتله..
محمد: انا مش مستوعب والله.. كل حاجه عماله تيجي ورا بعض وانا دماغي ساحت..
جاكي: ربنا يعديها ع خير..
________________
رجعنا وكل واحد راح اوضته وانا نمت وحقيقي كنت تعبانه جدا ومكنتش عارفه هصحى بدري ازاي...
الصبح طلع وصحيت ع صوت خبط الباب.. قومت فتحت لقيته محمد..
جاكي بنعس: عايز اي!
محمد:......
جاكي: يابني اخلص عايزه انام..
محمد: تنامي اي انتي وراكي جامعه..
جاكي: الساعه كام..
محمد: الساعه 8 ولو ملمتيش نفسك وسرعتي المحاضرات هتروح عليكي..
جاكي: طب هلبس ع طول وهنزل..
محمد: معاكي عشر دقايق مش اكتر..
جاكي: طب اتفضل خليني انجز...
دخلت اتوضيت وصليت ولبست بسرعه ونزلت...
محمد: عدت نص ساعه..
جاكي: كنت بصلي.. مصليش يعني!
محمد: لا صلي ياست.. يلا وانا ابقى اجيبلك اكل من هناك...
___________________________________
"اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد "
___________________________________
فيروز: صحيت ليه خليك نايم..
جاك: لا انا معرفتش انام اصلا..
فيروز: في حاجه تاعباك!
جاك: رجلي تاعباني بطريقه غبيه..
فيروز: المتجبسه!
جاك: لا التانيه..
فيروز: طب وهي هتوجعك ازاي.. هي متعوره طيب!
جاك: لا مش متعوره.. بس واجعاني قوي..
فيروز شافت العلاج ملقتش فيه حاجه لرجله.. راحت رنت ع الدكتور...
_________________
محمد: يلا بسرعه وخدي الاكل اهو ابقي كلي جوا..
جاكي: ماشي باي...
دخلت كانت الساعه ٩ بالظبط وانا محاضرتي ٩ وربنا يستر والدكتور يرضى يدخلني..
دخلت وانا خايفه ومتوتره قوي...
الدكتور: كنتي فين يااستاذه!
جاكي: انا اسفه ع التاخير بس..
الدكتور: اتفضلي ادخلي ودا ميتكررش تاني..
جاكي: شكرا...
دخلت قعدت وانا متوتره قوي وعماله اعرق...
المحاضره خلصت والكل طلع وانا فضلت قاعده مكاني وماسكه دماغي...
ـ مالك!
بصيت لقيتها هاجر..
جاكي: ازيك..
هاجر: كويسه.. بس فينك مختفيه كدا ليه!
جاكي: كان عندي شوية ظروف كدا ومعرفتش اجي..
هاجر: ايوا بس مينفعش تغيبي كدا ع طول عشان المحاضرات اللي بتفوتك دي..
جاكي: هحاول انتظم شويه..
ـ جاكي.. اخيرا..
بصيت لقيته ادم..
جاكي: عامل اي..
ادم: تمام.. بس اي يابنتي كل دا.. رعبتيني عليكي..
جاكي: مواااااال طويللللل قووووي..
هاجر: جاكي انا هطلع بره.. اوكي!
جاكي: ماشي..
سابتنا وخرجت...
ادم: طب تعالي نقعد ف اي حته...
خرجت معاه ودوخت وكنت هقع ف مسكت فيه..
ادم: في اي.. انتي كويسه!
جاكي: ايوا انا بس دوخت شويه..
ادم: طب تعالي نقعد هنا...
قعدت وهو راح جابلي مايه...
ادم: قوليلي ياستي مختفيه فين كدا...
قعدت احكيله....
_________________
نور: هند.. هند الحقيني..
هند: في اي!
نور: جاك مش ف اوضته..
هند: اهدي.. هو كويس..
نور: طب هو فين!
هند: سالت محمد عليه الصبح، قالي انهم سفروه..
نور: يعني اي سفروه.. ولي محدش قالي!
هند: بيقول بره افضل.. وبعدين اديكي شوفتي اللي بيحصله هنا..
نور: ع الاقل كنت اشوفه قبل مايمشي..
هند: كلها شويه وهيرجع..
نهى: هو مين اللي هيرجع..
هند: جاك..
نهى: ليه هو فين!
هند: سافر..
نهى بصدمه: سافر فين!.. ومع مين!
هند: معرفش ابقي اسالي محمد..
نهى طلعت اوضتها وطلعت الفون.....
__________________
جاكي: بس كدا... عشان كدا معرفتش اجي...
ادم: عارفه.. انتي تاخدي جايزة نوبل ع اللي انتي بتشوفيه دا والله..
جاكي: يعم المهم هو يبقى بخير عشان انا خايفه عليه قوي..
ادم: هيبقى كويس ان شاء الله... طب انا عايز اشوفه..
جاكي: لا لا مش دلوقتي.. اصلا احنا مفهمين الكل انه سافر.. فمش هينفع تروحله دلوقتي..
ادم: طب امسكي..
جاكي: اي دا..
ادم: محاضراتك ياست... هو انا ورايا غيرك!
جاكي: اقسم بالله انت واخد قلبي يابو الصحاب...
ادم: ايوا ايوا.. اضحكي عليا بكلمتين..
جاكي: ايوا بس دا كتير قوي.. انت كتبت كل دا!
ادم: عدي الجمايل.. واصلا بسبب كدا خليتيني اذاكر اللي باخده اول باول غصب عني... عشان بقعد انقله واظبطه لحضرتك...
جاكي: معلش تعبتك معايا..
ادم: اتعبيني ياست براحتك.. بس اهم حاجه تحاولي تحضري عشان العملي...
جاكي: ان شاء الله هحاول...
اليوم عدى وادم كمل معايا باقي المحاضرات وقعدنا اكلنا مع بعض وبعدين محمد جه ومشينا...
جاكي: محمد وديني عند جاك...
محمد: مش دلوقتي.. روحي كلي وغيري وبعدين نبقى نروح..
جاكي: لا انا كلت ومش عايزه اغير.. وديني دلوقتي..
محمد: ع فكره هو كويس..
جاكي: لا انا قلبي مقبوض وخايفه من الصبح.. وديني يامحمد معلش..
بصلي بصه غريبه وبعدين غير طريقه وطلع ع عنده...
طلعت الشقه بسرعه...
فيروز: يعني جيتي!
جاكي: جيت اتطمن عليه.. هو عامل اي!
فيروز: كويس..
دخلت عنده لقيته راقد ع السرير وبيلعب ف الفون...
جاكي: احم احم..
جاك: ادخلي..
كلمني وهو باصص ف الفون...
جاكي: عامل اي دلوقتي..
جاك: كويس..
فيروز: يلا ياجاك عشان تاكل..
جاك: لا مش عايز..
جاكي: هو كل حاجه مش عايز!..
جاك: وانتي مالك ياست.. انا مش جعان.. هو بالعافيه..
جاكي: ايوا بالعافيه...
حطي الاكل هنا يافيروز...
جاكي: سيب الفون واتفضل كل...
بدا ياكل....
جاكي: في حاجه حصلت يافيروز!
فيروز: ايوا رجله كانت واجعاه..
جاكي: اي دا ليه.. انهي واحده..
جاك: اللي انتي قاعده عليها دي..
بصيت كدا لقيتني فعلا قاعده عليها فقومت بسرعه...
جاكي: اي دا انا اسفه.. مخدتش بالي..
جاك: بيس..
جاكي: وعملتي اي!
فيروز: رنيت ع الدكتور فقالي احطها ف مايه وادلكها وقالي ع اسم مرهم كدا وعمك نزل جابه..
جاكي: طب وخفت ولا لسه واجعاك تاني!
جاك: خفت..
فيروز: المهم انتي روحتي الجامعه!
جاكي: ايوا روحت...
فيروز: وعملتي اي ف الحاجات اللي فاتتك!
جاكي: لا ماهو دومي الله يخليه ليا يارب، كتبلي المحاضرات كلها...
جاك بحده: دومي!
جاكي: ااه..
فيروز: طب والنبي دا طلع جدع اهو... ربنا يكرمه يارب...
جاكي: لا دا قمور قوي وبيفضل معايا طول اليوم ومش بيسيبني خالص...
جاك: طلاما فيها دومي، هيسيبك ازاي..
جاكي: لا عشان انا معرفش حد هناك... وبما ان هو جنتل ف نفسه كدا، مش بيسيبني ابدا..
جاك: جنتل ااه..
فيروز: طب يلا يابنتي بقاا رني ع محمد خليه يروحك..
جاكي: في اي اجدعان.. انا عايزه اقعد انااا..
جاك: ملوش لزوم.. قومي امشي عشان تشوفي مذاكرتك...
فيروز: هو محمد مطلعش معاكي ليه صحيح..
جاكي: قال عنده مشوار كدا وبعد مايخلصه هييجي ع هنا...
فيروز: طب تعالي احطلك تاكلي..
جاكي: لا اكلت مع ادم...
جاك: لا دا واضح انه مش بيسيبك خالص فعلا...
جاكي: اماااال..
فيروز: طب خلاص خليكي بقاا لحد مامحمد ييجي وانا هروح اشوف ورايا اي بره...
خرجت وانا قعدت وهو قاعد ساكت والجو فيه احراج وكسوف كدا مش عارفه ليه!...
سكتنا شويه وبعدين اتكلم...
جاك: ودومي عامل اي...
كنت باصه ف الارض وابتسمت بشرود...
جاكي: دومي قمر..
جاك بحده: ماتتعدلي يابت..
الجمله رعبتني والله وانا كنت بهزر اصلا اجدعان.. قعدت كويس وبصتله..
جاكي: احم.. قصدي يعني انه كويس..
جاك: هو انتي كنتي ف الجامعه كدا!
جاكي: ايوا..
جاك: طب قومي اقفي كدا..
جاكي: ليه!
جاك: قومي بس..
قومت وقفت...
جاك: اي دا!!!
جاكي: اي..
جاك: البنطلون ضيق كدا ليه... وبعدين شعرك باين ليه!... والجزمه مبينه رجلك ليه!
جاكي: اي كل دااااا!
جاك: ردي..
جاكي: شعري بيطلع لوحده والله.. والجزمه كدا.. هعملها اي اناا... والبنطلون انا لابسه عليه حاجه طويله اهوو يعني مش باين اصلا...
جاك بعصبيه: شعرك اللي بيطلع دا تحطي البتاع اللي بتلبسوه تحت الطرحه دا.. مش هيخليه يطلع ياختي...
وطلاما الجزمه مفتوحه كدا يبقاا بلاش منها خالص.. البسي كوتشي.. والبنطلون حتى لو لابسه عليه حاجه طويله بردو باين وواضح انه ضيق ومبين رجلك اصلا... وبعدين اي البلوزه المحزقه دي.. اي يابت انتي دااا...
جاكي: يعم والله كنت متاخره النهارده وروحت متاخر اصلا عشان كدا لبست اي حاجه وخلاص...
جاك: وامسحي اللي ف وشك دااا..
جاكي: اي اللي ف وشي!
جاك بعصبيه: والله!
جاكي: مش حاطه حاجه ف وشي والله..
جاك: وبالنسبه لشفايفك الحمرا دي.. وخدودك دي ورموشك الواضحه دي...
كل دا ومش حاطه حاجه!
جاكي: والله ماحاطه حاجه..
مسكت المنديل وقعدت امسح وشي جامد وبصيت ف المنديل ملقتش حاجه...
جاكي: اهو كمان مفيش حاجه.. قولتلك قومت متاخر وملحقتش افطر حتى..
جاك: احم.. يعني هو وشك كدا..
جاكي: ايوا هو كدا.. ومتركزش معايا تاني...
جاك: ايوا اسيبك تدوري ع حل شعرك..
جاكي: حل شعري!!.. وبعدين انت مالك اصلا... وانا ببررلك ليه اساسا!!
جاك: عشان اللبس دا لو اتكرر تاني هتزعلي مني جامد..
جاكي: وانت مالك بقااا... يخصك ف اي!
جاك: اسمعي الكلام وبطلي رغي عشان مزعلكيش..
جاكي: هلبسه تاني ياجاك.. وكمان بفكر اشيل الطرحه وابقاا بشعري وهلبس عريان وقصير... ووريني هتعمل اي...
جاك بغضب: جاااااكي..
نطق اسمي بغضب كان كفيل انه يخرسني... انا خوفت والله ورجعت لورا ومتكلمتش...
جاك بحده: لو قولتي الكلام دا تاني، هقطعلك لسانك...لو عايزه تدوري ع حل شعرك يبقاا مش هنا...شغل المياعه بتاع البنات دا ميحصلش هنا... مفهوم!
جاكي:.....
جاك بعصبيه: مفهوم!!!!
اتخضيت وهزيت راسي بسرعه وخدت شنطتي وطلعت اجري...
فيروز: في اي يابنتي!
مردتش عليها ونزلت بسرعه وانا اصلا معرفش حاجه هنا...
نزلت وقفت ع جنب وانا متضايقه وعنيا مدمعه...
هو ازاي يكلمني كدا اصلا.. هو ماله بيا.. يكلمني كدا بصفته اي!!..
رنيت ع محمد وجه بسرعه... ركبت معاه ومشينا..
محمد: مالك.. اي اللي حصل!
جاكي: مفيش..
محمد: ثواني بس انتي بتعيطي ليه!.. اي اللي حصل فهميني..
جاكي: محصلش حاجه يامحمد... روحني لو سمحت..
محمد: بس لو تقوليلي مين ضايقك وانا امحيه من ع وش الدنيا والله...
جاكي.......
فضلت ساكته لحد ماوصلنا وطلعت ع اوضتي ع طول وقفلت ع نفسي...
___________________
نهى: كويس انك جيت يامحمد... تعالى فهمني اي اللي بيجرى ف البيت دا.. وفين جاك!
محمد: جاك سافر..
نهى: ايوا سافر فين يعني!
محمد: امريكا.. هيكمل هناك احسن...
نهى: وليه محدش قالي!
محمد: عشان مش محتاجينك ف حآجه.. فيروز معاه...
سابها وطلع اوضته وهي هتولع...
______________
فيروز: ضايقتها بأي تاني...
جاك: اتعصبت عليها..
فيروز: وليه كدا!
مسك دماغه وقعد ينفخ وهو متضايق...
جاك: عشان لبسها مش كويس...
فيروز: اللبس مفهوش حاجه و البنات كلها بتلبس كدا... دا غير انك ملكش انك تقولها حاجه..
جاك بعصبيه: اسيبها تلبس ضيق كدا يعني!
فيروز: وانت مالك ياجاك... هي مش اختك عشان تتحكم فيها.. هي حره ف الاخر..
جاك: لا مش حره.. اسيبها تدور ع حل شعرها يعني..
فيروز: الكلمه دي مش كويسه ياجاك.. مينفعش تقولها كدا.. وانت عارف كويس انها محترمه ومش بتاعة الكلام دا...
جاك: انتي مش شايفاها عامله ازاي يافيروز!.. انا اش دراني انا الشباب بتبصلها ازاي ف الشارع ولا مين بيضايقها..
فيروز: وانت متضايق ومتعصب ليه... هي حلوه مختلفناش ع كدا... بس هتعمل اي يعني!
جاك: تلبس طويل وواسع.. وتبطل تحط حاجات ف وشها...
فيروز: انت عارف انها حلوه مش غير كل دا... وكمان هي بتلبس واسع ومحترم ومبتحطش حاجات كتير ف وشها.... متضحكش ع نفسك وتجيبها ف اللبس.. انت غيران عليها عشان هي حلوه وانت غيران لايكون حد بيبصلها كدا ولا كدا...
جاك: وانا هغير عليها ليه..
فيروز: ياواددد.... انت مش شايف عنيك هتطلع عليها ازاي!..
جاك: مفيش الكلام دا... انا اتضايقت لما لقيتها لابسه كدا بس...
فيروز: جاك ملكش دعوه بيها.. متدخلش ف حاجه تخصها.. انت مش واصي عليها... لو بتعمل حاجه غلط انا هقولها واعرفها... غير كدا لا...
جاك: اقفلي النور انا عايز انام...
فيروز: امسك تليفونك ورن عليها صالحها..
جاك: مش هصالح حد انا..
فيروز: بطل مكابره بقاا.. انت غلطت فيها وهي كانت طالعه زعلانه واكيد عيطت... انا خارجه وانت رن عليها..
سابته وطلعت وهو حاول يطنش بس كان عمال يبص ع الفون ومتردد وف الاخر استسلم ورن...
رن اول مره ومردتش عليه.. وبعدين رن تاني فرديت...
جاك: الو..
جاكي: خير!
جاك: انتي زعلانه مني!
جاكي: لا مش زعلانه...
جاك: طب ياست انا اسف..
جاكي: في حاجه تاني!
جاك: انا مكنتش اقصد..
جاكي: مكنتش تقصد اي!.. اصلا كان معنى كلامك اني بلبس كدا قصدا عشان الفت نظر الشباب..
جاك: بس انا مقولتش كدا...
جاكي: كان معنى كلامك كدا... ع العموم انا مش زعلانه متشغلش بالك...
مستنتش حتى انه يرد وقفلت ع طول... قعد شويه وبعدين رن ومردتش... فضل يرن كتير وبردو مردتش...
_____________
عدى اسبوع وانا مش بكلمه وهو طول الاسبوع يرن...
ولا روحتله ولا مره... وكنت بروح جامعتي واروح اذاكر واتطمن ع بابا وانام......
_______________
صحيت الصبح بدري.. بس مكنش ليا مزاج اروح الكليه... نزلت عملت شاي وقعدت ف اوضتي وانا مازلت متضايقه... وفجأه فوني رن.. وكانت فيروز..
جاكي: الو..
فيروز: كويس انك صاحيه.. تعالي بسرعه...
جاكي: ليه حصل اي!
فيروز: جاك تعبان قوي وانا مش عارفه اعمل اي وعمك مش هنا...
جاكي: طب انا جايه حالا...
نزلت وملقتش محمد تحت.... سالت وعرفت انه لسه نايم.. فطلعت خدت تاكسي وروحت....
فيروز: يلا يابنتي اتاخرتي ليه!
جاكي: في اي اي اللي حصل...
فيروز: تعالي شوفيه...
دخلت معاها لقيته نايم وعمال يتنفض ويعرق... حطيت ايدي ع وشه لقيته مولع نار وجسمه كله سخن.. دا غير ان رجله كانت وارمه وحمرا قوي....
جاكي: اي اللي حصل مش كان كويس!
فيروز: معرفش يابنتي انا قومت لقيته كدا...
اتصلت ع الدكتور قالي اعمله كمادات واحط المرهم اللي قال عليه وهيبقى كويس...ولو حصل حاجه ابلغه.. عشان كدا رنيت عليكي عشان مش عارفه اعمل حاجه وخايفه لايتعب اكتر...
جاكي: هي رجله وارمه كدا ليه!... هاتي المرهم بسرعه...
فيروز: خدي اهو...
جاكي: طب هاتيلي كمادات...
راحت جابت كمادات وقعدت اعمله لحد مالحراره نزلت شويه.. بس رجله لسه زي ماهي...
خلصت الكمادات وروحت وحطله المرهم ع رجله...
جاكي: مش المفروض في ممرضه بتيجي هنا!
فيروز: بتيجي من الساعه ٩ وتمشي بالليل...
جاكي: لازم تفضل معاه عشان لما يتعب زي كدا...
فيروز: مش عارفه بقاا..
جاكي: متخافيش الحراره نزلت اهي..
فيروز: طب انا هطلع اعمله الاكل وارجعلك...
طلعت وانا فضلت ادهنله رجله.. خلصت وروحت قعدت ع الكرسي وفضلت قاعده لحد مافاق ...
جاك: يعني جيتي...
مردتش عليه....
جه يتحرك عشان يقعد، انا روحت ساعدته وهو بصلي ورجعت مكاني تاني...
جاك: قاعده بعيد ليه!.. تعالي هنا..
جاكي: انا مرتاحه هنا...
جاك: قولت تعالي هنا...
خدت الكرسي وقربتله شويه وقعدت..
فيروز دخلت...
فيروز: الدكتور جه ياجاكي اهو...
الدكتور دخل وقعد يكشف عليه وبعدين قال انه بقاا كويس وانه بس محتاج الدوا والمحاليل دي وهيبقى تمام....
الدكتور مشي...
جاكي: مين هيجيب الدوا دا...
فيروز: في صيدليه قدام العماره.. انزلي هاتيه واطلعي ع طول..
جاك: لا متخليهاش تنزل..
طنشته ومردتش عليه...
جاكي: انا نازله...
فيروز: استني خدي فلوس..
جاكي: لا معايا...
نزلت اجيب الدوا وكان شاب اللي هناك..
جاكي: لو سمحت عايزه الدوا دا..
ـ.......
جاكي: لو سمحت!!
ـ ها... نعم..
جاكي: عايزه الدوا دا..
ـ اه تمام...
دخل جاب الدوا ورجع...
ـ اتفضلي...
جاكي: حسابك كام...
ـ......
جاكي: انت يااستاذ..
ـ امم.. نعم..
جاكي: اي اللي نعم... بقولك حسابك كام...
حاسبت وطلعت ع طول....
فيروز: هتعرفي تعلقي المحلول...
جاكي: ايوا...
هي طلعت وانا قعدت اعلقله المحلول واكسر الحقن فيه
جاك: لسه زعلانه مني!
جاكي: وازعل منك ليه!
جاك: انا فعلا مكنتش اقصد اللي انتي فهمتيه...
جاكي: متشغلش بالك...
جاك: بس انا مش عايزك تفضلي زعلانه مني كدا... تقدري تلبسي اللي انتي عايزه.. انا بس كن....
جاكي بعصبيه: ع فكره انت متفرقش معايا... ومش معنى انك قولتلي كدا اني خلاص همشي ع مزاجك..
طلاما مبعملش حاجه غلط فلا انت ولا رايك تفرقوا معايا.. تمام!..
بصلي بزعل شويه...
جاك: تمام.. وانا اسف اني اتدخلت...
خلصت المحلول وعطيته الدوا وبعدين لقيته لف وشه الناحيه التانيه بس فضل مفتح عينيه...
فيروز: خلصتي!
جاكي: ايوا... محتاجاني ف حاجه تاني!
فيروز: انتي هتمشي!
جاكي: ايوا...
فيروز: لا اقعدي معايا احسن يتعب تاني وانا مبعرفش اتصرف... وبعدين بكرا مفيش جامعه...
جاكي: ماشي...
دخلت تكمل الاكل وانا طلعت قعدت ف البلاكونه
.. شويه وسمعت صوت خبط جوه..
دخلت لقيته بيحاول يقوم...
روحتله عشان اساعده..
جاكي: رايح فين..
جاك بجد: داخل الحمام..
جاكي: طب ماتنادي عليا...
جاك: بعد اذنك انا هدخل لوحدي...
جاكي: هتدخل ازاي لوحدك...
جاك بجد: اوعي..
رجعت لورا خطوتين وهو فضل يسند نفسه لحد مادخل.. شويه وطلع وبردو رفض اني اساعده وقعد لوحده...
فيروز دخلتله بالاكل...
فيروز: يلا اقعدي كلي معانا بقااا..
جاكي: لا شكرا.. مش جعانه..
فيروز: مش جعانه ازاي!.. انتي جيتي ع طول واكيد مفطرتيش...
جاكي: لا مش عايزه.. انا هقعد بره...
سيبتهم وطلعت قعدت مكاني تاني...
فيروز: قولتلها اي تاني..
جاك: اتاسفتلها.. معملتش حاجه تاني... دا غير اني مليش كلام معاها تاني... ولو سمحتي متطلبيش منها تيجي هنا تاني.. في ممرضه بتيجي...
فيروز: الممرضه مش هتخاف عليك ولا هتهتم بيك زيها..
جاك: هي مش مضطره تهتم بيا...
فيروز: بس انت بترتاح معاها...
جاك: مش برتاح مع حد.. اللي كنت برتاح معاها خلاص راحت...
فيروز: ربنا يرحمها...
جاك: ويرحمني انا كمان...
لف وشه تاني...
فيروز: طب قوم كل...
جاك: كلي انتي انا مش جعان.. وياريت تقفلي النور والباب معاكي...
فيروز خرجت بالاكل وقفلت الباب...
جاكي: طلعتي ليه!
فيروز: مش راضي ياكل..
جاكي: اضغطي عليه...
فيروز: لا... طلاما افتكرها خلاص.. هيفضل كدا...
جاكي: هي مين!
فيروز: اسيل...
جاكي: ااه..
فيروز اتكلمت والدموع اتجمعت ف عنيها...
فيروز: عشان خاطري يابنتي... هو من زمان مرتاحش لحد كدا ولا اتكلم مع حد... ومعنى انه اتكلم معاكي وبقاا بيهزر ويضحك انه بدا يخرج من حالته دي... عشان خاطري متفضليش زعلانه منه واستحمليه بس لحد مايصحى... هيروح مني ياجاكي... بالله عليكي.. كل مابيزعل حالته بتسوء اكتر.... انتي اللي بتطلعيه من
حالته دي... لحد مايصحى بس..
جاكي: حاضر...
اديني الاكل وانا هحاول معاه...
خدت منها الاكل ودخلتله...
جاكي: جاك..
جاك:....
جاكي: جاك..
جاك: نعم!
كلمني وهو عاطيني ضهره...
جاكي: قوم عشان تاكل..
جاك: مش عايز..
جاكي: مينفعش.. انت تعبان..
جاك: اطلعي بره..
جاكي: مش طالعه...
روحت فتحت النور وشيلت الغطا من عليه...
جاك: جاكي متعصبنيش...
جاكي: اتعصب...
قام قعد...
جاك: ع فكره انا مبهزرش...
كانت ملامحه كلها جد وبيتكلم بعصبيه...
جاكي: انا اسفه... مكنتش اقصد اكلمك كدا... انا بس اتضايقت لما قولتلي كدا.. عشان انا مش كدا ولا ليا ف الحاجات دي...
جاك: تمام.. واتاسفتلك... ومش هتدخل ف حاجه تاني.. وتقدري تمشي لو حابه..
كلمته وانا الدموع بتتجمع ف عيني وبحاول امنعها...
جاكي: طب اتفضل الاكل وانا همشي..
جاك: مش عايز..
جاكي: لو جرالك حاجه انا مش هسامح نفسي...
حطيت الاكل قدامه وقعدت قدامه ع الكرسي...
جاكي: لو سمحت كل.. وانا همشي ع طول..
بدا ياكل وانا دموعي نزلت وحاولت امنعها ومعرفتش..
كان بياكل وباين عليه انه متضايق بجد.. وبعدين لمحني وانا بحاول امسح دموعي...
جاك: بتعيطي ليه دلوقتي!
جاكي: مبعيطش...
جاك: امال اي الدموع دي...
جاكي:.......
جاك: اسمعيني... انا اتعصبت عليكي عشان خوفت.. خوفت عليكي ياجاكي.. ومكنتش اقصد اي حاجه.. انا بس كنت خايف لا حد يضايقك... وطبعا مليش اني اتدخل.. واوعدك مش هتدخل تاني بس بطلي عياط..
جاكي بشرود: ع طول بلبس واسع وطويل.. لدرجة اني كنت بلبس لبس مبهدل عليا.. بس عشان مبينش اي حاجه مني... كان عندي ١٠ سنين ومش برضى البس بناطيل او حاجه مكشوفه... عارف ليه!!...
"دموعي نزلت اكتر"....
عشان صحاب ابويا كانوا بيتحرشوا بيا....
الجمله صدمته وبصلي جامد...
جاكي: من وانا صغيره وهما بيتحرشوا بيا وقدام ابويا كمان.. وهو مكنش بيقول حاجه... لحد مابقى عندي ١٥ سنه وهما كل ماييجوا البيت عندنا يعملوا كدا.. وكنت بقول لبابا انهم وحشين وبيلمسوني... كان بيزعقلي ويسيبني ويمشي...
متخيل ان من وانا طفله وهما بيتحرشوا بيا... حتى بعد ماكبرت... حتى ابن عمي كان بيعمل كدا... ومكنتش بلاقي حد اقوله عشان مكنش معايا حد وامي مكانتش معايا...
عمري مالبست فستان ولا لبس اطفال... دايما بلبس حاجات طويله وواسعه قوي... حتى ف الكليه كنت بلبس لبس مبهدل...
بس لما جيت عندكوا.. حسيت بامان مكنتش بحسه قبل كدا...
عرفت ان محدش هيضايقني ولا هيقربلي وانتوا موجودين... حسيت اني هتحامى فيكوا... عارفه انكوا مش اهلي.. بس حبيت البس زي باقي البنات....
مكنتش اقصد حاجه ولا ف نيتي اي حاجه وحشه..مش معنى ان امي مش معايا اني ابقى حد مش كويس...
كنت بتكلم وانا عماله اعيط... وهو باصصلي ومش مصدق....
مسك ايدي وقربلي..
جاك: اششش.. بس خلاص.. خلاص بطلي عياط...
قومني قعدني جنبه...
جاك: بس خلاص انسي.. محدش هيقدر يعملك حاجه وانا موجود...
جاكي: تفتكر دي حاجه تتنسي...
" كلمته وانا باصه ف عنيه وعنيا كلها دموع"
راح حاضني جامد...
جاك: اششش... خلاص.. متخافيش.. متفكريش ف الحاجات دي تاني....البسي اللي انتي عايزاه.. محدش هيقربلك متخافيش...
انا بس كنت قلقان عشان محدش يبصلك كدا ولا كدا.. مكنتش اقصد اي حاجه والله...
بعدت عنه ومسحت دموعي...
جاكي: انا همشي..
جاك: خليكي..
جاكي: لا انا عايزه اروح...
جاك: طب مش خايفه لاتعب!..
جاكي: فيروز معاك..
جاك: فيروز مبتعرفش تعمل حاجه.. افرضي تعبت تاني بالليل.. يرضيكي اتعب واموت...
جاكي: بعد الشر... طب هقعد بره..
سيبته وخرجت لقيت فيروز قاعده بره واول ماطلعت راحت قربت مني وحضنتني جامد... ففهمت انها سمعتني...
فيروز: معلش يابنتي... حقك عليا انااا... اللي استحملتيه كتير.. ربنا يعينك ع اللي انتي فيه...
____________
محمد: هي جاكي فين!
عطيات: انا شوفتها كانت خارجه الصبح بدري..
محمد: خارجه!.. متعرفيش راحت فين!
عطيات: لا والله معرفش..
محمد طلع ورن عليا...
محمد: الو..
جاكي: اي يامحمد..
محمد: انت فين!
جاكي: عند جاك..
محمد: وروحتي ليه لوحدك!
جاكي: فيروز قالتلي انه تعب وانت كنت نايم فخدت تاكسي وجيت..
محمد: طب انا جاي..
قفل وشويه ووصل هو عمي وكلنا قعدنا مع جاك ف الاوضه....
قعدوا يتكلموا وانا ساكته وعيني بتروح ع جاك والاقيه بيبصلي ويودي عينه بعيد...
قومت دخلت اوضه تاني.. اتوضيت وصليت وقعدت اقرا قران عشان مش برتاح غير كدا...
قعدت وقت كدا معرفش قد اي...
لقيت فيروز دخلت..
فيروز: محمد مشي هو وعمك.. تعالي اقعدي بره...
جاكي: ماشي جايه..
هي طلعت وانا طلعت وراها واليوم عدى عادي...
_______________
تاني يوم صحيت الصبح بدري ودخلت المطبخ وقعدت اجهز الاكل...
فيروز: اي اللي قومك.. مانا كنت هاجي اعمل..
جاكي: لا انتي هتقعدي النهارده وانا اللي هعمل الاكل..
فيروز: طب انا هنزل اجيب شوية حاجات من تحت واجي ع طول...
جاكي: ماشي...
هي نزلت وجاك نايم وانا ف المطبخ... شغلت اغنيه ف فوني وقعدت اغني معاها وانا بعمل الاكل وعدى الوقت وانا مندمجه قووي...
ـ ممكن اشاركك الهبل دا!..
بصيت ورايا بخضه... لقيته جاك..
جاكي: يااخي قطعت خلفي حرام عليك...
جاك بضحك: مانتي اللي سرحانه ومندمجه قوي..
جاكي: انت اي اللي قومك!.. انت مش تعبان!
جاك: ياست مانا صحيت اهو.. مفيش غير الجبس بس هو اللي هيتفك..
جاكي: يعني مفيش وجع ف دماغك!
جاك: هو في... بس حاجه بسيطه..
جاكي: يبقاا لسه مصحتش.. ويلا اتفضل ع جوه خليني اخلص...
جاك: مش داخل..
جاكي: هو عند وخلاص!
جاك: ايون..
جاكي: طب وسع كدا خليني اخلص..
وقف وركن ع الحيطه..
كان في ف ايدي دقيق وبعمل الاكل ومندمجه قوي وهو واقف يتفرج عليا وحماقي شغال مع نفسه...
جاك: بت..
جاكي: ياانعم..
جاك: امسحي اللي ف وشك..
جاكي: اي اللي ف وشي..
راح شاور بايده وانا حطيت ايدي ع وشي وملقتش حاجه..
جاكي: في اي ف وشي..
جاك: الناحيه التانيه..
حطيت ايدي وبردو مفيش حاجه..
قعد يضحك وهو راكن ع الحيطه...
جاكي: بتضحك ع اي!!.. في اي ف وشي..
جاك: استني اجي امسحه انا..
قرب مني ومسك وشي وراح مسك الدقيق بسرعه وكبه ف وشي ورجع بسرعه وانا واقفه ثابته...
جاكي: انت عملت اي!
جاك بضحك: بالله عليكي استني اجيب الفون واصورك..
جاكي بصريخ: جاااااك... بهدلتني.. هقعد ازاي كدا..
جاك: استني خلاص هنضفه اهو...
راح مسك باقي الدقيق وقعد يرسمبه ع هدومي وع وشي....
جاكي: الحته دي مجاش فيها..
جاك: اي دا بجد.. استني...
جاكي بغيظ: جاااااااك... والله ماهحلك...
حاول يمشي بسرعه بس طبعا رجله متجبسه فمسكته بسرعه وفضلت ارش عليه...
جاك: بس كفايه... انا مرشتش كل دا... بطلي غل بقاا..
جاكي: غل كمان!.. طب اهو ياجاك..
جاك: خلاص ياهبله.. انا غلطان والله..
المكان كله راح دقيق واحنا الاتنين متبهدلين ع الاخر...
كان فاضل شويه ف الطبق.. راح جاك كبهم ف وشي...
جري وانا جريت وراه بس هو اتشنكل ووقع وانا وقعت فوقيه.....
وفجأه الباب اتفتح وحد دخل...
تعليقات
إرسال تعليق