رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم حسناء مصطفي
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم حسناء مصطفي |
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم حسناء مصطفي
تُزهرُ
كل الورود الذابِلة
عندما تحظى بلمسةٍ منك..
معرفش اي اللي حصل.. ومش شايفه غير ان جاك مرمي قدامي ع الارض....
طلعت اجري عليه وانا مش مستوعبه...
جاكي بصدمه: جااك.. جاك
بصيت للراجل بتاع العربيه...
ـ هاتيه بسرعه نروح المستشفى...
جاكي: جاك..
فضلت احرك فيه.. مبيردش.. والارض كلها دم وانا قلبي خلاص هيقف..
الراجل نقله العربيه وانا ركبت جنبه وانا بعيط وهموت من الخوف..
وصلنا المستشفى ودخلناه بسرعه...
____________
فيروز: العيال اتاخروا كدا ليه!...
طلعت بره تبص علينا وبردو مفيش حد باين..
فيروز: احسن يكون حصل حاجه...
هند: في اي ياماما..
فيروز: جاك وجاكي خرجوا ولسه مرجعوش لدلوقتي..
هند: وهما يخرجوا ليه ف الجو دا..
فيروز: رني ع جاك طيب عشان قلقانه قوي..
هند طلعت الفون ورنت... مبيردش...
____________
الدكتور دخل عنده وانا واقفه بره تايهه ومش عارفه اي اللي بيحصل... شويه والدكتور خرج بسرعه..
الدكتور: المريض محتاج نقل دم فورا..
جاكي: ايه!!.. طب المفروض اعمل اي!
الدكتور: فصيلة دمه نادره ومش موجوده هنا...
جاكي: طب ينفع اديله انا!
الدكتور: فصيلة دمك ايه!
جاكي: فصيلة دمي ****
الدكتور: ايوا تمام تعالي بسرعه..
____________
محمد: مالكوا واقفين كدا ليه!
فيروز: الحقني يامحمد جاك مبيردش..
محمد: واي الجديد.. ماهو ع طول مبيردش..
فيروز: لا دا طلع هو وجاكي من بدري والجو قلب ولسه مرجعوش..
محمد: جاكي معاه!!!!.. وخرجوا ليه!
فيروز: مش وقته.. المهم اطلع شوفهم ولا اعمل اي حاجه...
محمد طلع يجري وركب العربيه وفضل يبص ف الشوارع ملقاش حد... مشي ف الطريق اللي كنا فيه وفضل يبص حواليه وبص شاف حاجه ع الارض..
نزل يجري وراح لقاها شنطتي وفي دم كتير ع الارض...
ركب العربيه ورجع يجري...
محمد بخوف: فيروز!!!!..
فيروز: اي عملت اي!
محمد: لقيت دا..
هند: دي شنطتها...
محمد: ودا لقيته ع الارض..
رفع ايده ف وشهم وكان عليها دم..
فيروز: يالهوي اي الدم دا.. هي فين!
محمد: معرفش.. انا هرن ع جاك..
فضل يرن ع جاك محدش بيرد...
محمد: مش بيرد.. انا هروح ادور ف المستشفيات اللي هنا...
خرج يجري وعمي طلع وراه...
فضلوا يدوروا ف المستشفيات وف الشوارع وملقوش حد بردو...
شويه ورنيت ع محمد..
محمد: جاك.. انت فين..
جاكي بعياط: محمد الحقني.. جاك عمل حادثه..
محمد بصدمه: ايه!.. انتي بتقولي اي..
جاكي: الحقني بسرعه والنبي انا خايفه ومش عارفه اعمل اي..
محمد: طب قوليلي انتي فين بسرعه..
جاكي: اه ثواني..
روحت جريت ع الاستقبال وسالت ع اسم المستشفى..
جاكي: ايوا يامحمد.. انا ف ******..
محمد: تمام انا جاي حالا...
خد العربيه وطلع بسرعه..
___________
نهى: انتوا بتقولوا اي!.. يعني اي مش بيرد.. هاتي التليفون دا..
مسكت الفون وفضلت ترن ومحدش رد..
فيروز: خليك معاهم يارب.. يارب استرها عليهم والنبي..
نهى: وهما اي اللي يخرجهم دلوقتي!.. واستأذنوا من مين اصلا!
فيروز: ياشيخه اخرسي بقاا..
طنط: اهدوا يا جماعه ان شاء الله خير...
_________
محمد وصل هو وعمي وطلعوا..
محمد: جاكي في اي!.. اي اللي حصل
جاكي بعياط: معرفش معرفش..
محمد: طب اهدي اهدي... فهميني بالراحه اي اللي حصل..
جاكي: احنا كنا واقفين عادي والعربيه جت من وراه وخبطته...
محمد: طب الدكتور قالك اي!
جاكي: طلع خد مني دم ودخل يجري.. معرفش في اي..
عمو احمد: اهدي يابنتي.. ان شاء الله خير..
فضلنا مستنيين بره والدكتور طول جوه واخيرا طلع..
محمد: خير يادكتور.
الدكتور: هو لحد دلوقتي لسه مفاقش.. ادعوله ياجماعه..
جاكي: يعني اي ندعيله.. انت بتقول اي... جاك ماله
الدكتور: حالته صعبه يابنتي.. احنا نقلناله دم عشان نزف كتير وفي جرح كبير ف دماغه... ادعوا انها تعدي ع خير...
سابنا ومشي وانا قعدت فالارض من الصدمه ومش مصدقه.. هو بيقول اي.. دا كان لسه معايا دلوقتي..
الفون رن ومحمد خده ورد..
محمد: الو..
هند: ايوا يامحمد في اي!
محمد: جاك عمل حادثه..
هند: اي!!!.. انت بتقول اي..
فيروز: قال اي يابنتي..
هند: جاك عمل حادثه يافيروز... طب قولي انتوا فين دلوقتي!.
محمد: احنا ف مستشفى *****
هند: تمام احنا جايين..
فيروز بصدمه: حادثة اي.. حادثة اي انتوا اتجننتوا..
هند بعياط: بيقول انه عمل حادثه.. انا هروحلهم..
فيروز ونهى وهند وحازم جم والباقيين قعدوا ف البيت...
شويه ووصلوا...
فيروز: محمد.. طمني يابني وقولي في اي..
محمد: اهدي يافيروز.. خير ان شاء الله..
نهى: ابني فين..
عمو احمد: ف اوضة العمليات..
نهى: انطقي يابت انتي قولي اي اللي حصل..
فيروز: مابالراحه عليها انتي كمان.. هي كانت ناقصاكي..
كنت قاعده ف الارض وضامه رجلي وعماله اعيط..
هند: اهدي ياحبيبي هيبقى كويس والله...
فيروز: طب الدكتور قال اي يامحمد..
محمد بزعل: ادعوله..
نهى بصدمه: يعني اي ندعيله!
رد عليا ابني ماله..
محمد: معرفش.. معرفش.. الدكتور قال انه لسه مفقش..
الجو كان متوتر جدا والكل خايف وبيعيط... وانا كنت منهاره حقيقي...
فضلنا كدا وقت طويل وبردو مفيش اي جديد.. ومحمد كل شويه يروح للدكتور ويقوله لسه بردو...
فضلنا كدا لحد الصبح...
الدكتور: ياجماعه لو سمحتوا مينفعش وجودكوا هنا كدا..
عمو احمد: هو عامل اي دلوقتي..
الدكتور: والله مقدرش اقولك اي حاجه دلوقتي غير لما يفوق واشوف حالته عامله اي...
بس دلوقتي لازم تروحوا عشان وجودكوا ملهوش لازمه..
محمد: طب هو ممكن يفوق امتى..
الدكتور: ممكن يعدي يوم واتنين.. الله اعلم..
الدكتور مشي وانا كنت قاعده مش واعيه لحاجه..
محمد: ياجماعه روحوا وانا هفضل معاه لحد مايفوق.. بابا خدهم وروح وانا هبلغك لو حصل حاجه..
عمو احمد: يلا يافيروز مينفعش وجودكوا هنا كدا.. مش هتفضلوا سايبين اللي ف البيت لوحدهم كدا..
فيروز: انت عايزني اسيب ابني واروح!!!
عمو احمد: يلا يافيروز.. يلا وهنيجي تاني..
فضل يقنع فيهم لحد ماروحوا معاه وحاول يروحني وانا مرضتش واصريت اني هفضل معاه..
مشيوا وفضلت انا ومحمد...
محمد: جاكي.. تعالي اقعدي هنا..
جاكي:......
محمد: جاكي.. اهدي شويه كدا هتتعبي..
جاكي بصدمه: انا السبب..
محمد: ازاي..
جاكي: انا اللي قولتله يغني.. لو مكنتش قولت كدا مكنش حصله حاجه..
محمد: انا مش فاهم حاجه بس مش مهم... اهدي شويه وهو هيبقى كويس...
عدى اليوم ع كدا وكل شويه حد ييجي ويقعد شويه وبعدين يمشوا تاني..
نور جت وكانت حالتها صعبه قوي.. روحوها بالعافيه وانا قاعده وحاسه ان الدنيا بتلف بيا...
الدكتور جه..
جاكي: لو سمحت يادكتور..
الدكتور: نعم..
جاكي: عايزه اشوفه..
الدكتور: انا اسف يابنتي بس مينفعش..
جاكي: معلش يادكتور.. انا لازم اشوفه.. مش هعمل دوشه والله..
الدكتور: طب ادخلي بس محدش تاني يدخل ومتحاوليش تصحيه..
جاكي: حاضر..
دخلتله ومحمد كان بره بيتكلم ف الفون..
شوفته كان نايم ع السرير ودماغه ملفوفه ورجله وايده متجبسين ووشه كله جروح...
كان نايم وانا اول ماشوفته انهارت من العياط.. حاولت اكتم صوتي عشان ميحصلش حاجه ودخلت قعدت ع الارض جنبه ومسكت ايده...
جاكي: انا اسفه.. مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل..
فضلت قاعده بصاله ومش مستوعبه انه ف الحاله دي بسببي.. عدى الوقت وانا نعست جنبه....
محمد: جاكي.. جاكي..
قومت مخضوضه..
جاكي: اي..
محمد: اهدي اهدي.. قومي نامي بره..
جاكي: لا انا هقعد معاه..
محمد: ياجاكي الصبح طلع.. وبعدين انتي مأكلتيش حاجه بقالك يومين اهو..
جاكي: لا لا مش هسيبه ابدا..
محمد: طب كلي وتعالي اقعدي كدا تاني..
هزيت راسي ومردتش..
محمد: بطلي عناد بقاا.. كدا هتتعبي..
______________
فيروز: عين وصابتنا.. عين وصابتنا والله...
هند: اهدي يافيروز.. هيبقى كويس ان شاء الله..
نهى كانت قاعده ودموعها نازله..
فيروز باستهزاء: اي دا اي دا... نهى بتعيط!!!... زغرطي يابت.. اخيرا شوفت دموعك... اي ياشيخه.. انتي جبروت والله.. يادوب فكرتي تعيطي لما حسيتي انه بيروح منك!!... اهو هيروح وهترتاحي... اتبسطي بقاا..
نكدتي ع الواد حياته... ياشيخه روحي الهي ماتتهني دنيا ولا اخره... وتدوقي نفس اللي دوقتيهوله..
نهى: ماتسكتي بقاا.. هو انا ناقصاكي!!..
فيروز: حسبي الله ونعم الوكيل..
هند: ياجماعه اهدوا بقاا.. انا هرن ع محمد...
شويه وفون محمد رن..
محمد: الو..
هند: ايوا يامحمد.. جاك فاق!
محمد: لسه..
هند: طب الدكتور مقالش حاجه جديده!
محمد: لا.. بقولك سلام دلوقتي..
قفل معاها وخرج بره...
_________
طنط: اهدوا ان شاء الله خير.. طب انا عايزه اتطمن عليه..
هند: مانعين الزياره..
محمود: للدرجادي حالته صعبه!
هند: اسكت يامحمود.. مش ماناقصاك هي..
حازم: طب لو كدا ياجماعه ممكن يتنقل مستشفى كبيره..
هند: لا المستشفى اللي هو فيها كويسه.. ربنا يقومه بالسلامه بس..
____________
اليوم عدى وانا قاعده جنبه وبردو مفقش.. والدكتور كل شويه يدخل يعمل حاجه ويطلب مني اخرج ومردش عليه..
محمد دخل تاني..
محمد: ياجاكي بالله عليكي خلاص.. انتي مش شايفه عنيكي بقت دم ازاي!..
جاكي: انا السبب.. انا مني لله..
محمد: مش انتي السبب.. دا مكتوبله ومهما حصل كان هيشوف دا.. ممكن بقاا تطلعي ترتاحي وتاكلي اي حاجه..
جاكي: لا مش هطلع.. انا هفضل هنا لحد مايفوق...
قعد جنبي شويه وبردو مفيش جديد...
الساعه كانت حوالي ٢ بالليل...
محمد: جاكي تعالي نامي..
جاكي: قولتلك مش هطلع...
سابني وطلع نام ع الكرسي برا...
فضلت جنبه لحد ماالفجر اذن... قومت اتوضيت وصليت.. وفضلت ادعي كتير وانا بعيط..
خلصت وبصيت عليه لقيته مفتح عينه وباصصلي..
حقيقي قلبي كإنه رجع للحياه تاني...
جاكي بصدمه: جاك.. انت فوقت..
بصيتله بحزن وروحت مسكت ايده وفضلت اعيط... حطيت ايدي ع وشه وكلمته..
جاكي بخوف: ا انت كويس!.. قولي فين بيوجعك!
جاك بتعب: ب تع يطي لي!
جاكي بعياط: عشان انا السبب.. حقك عليا والله ماكنت اعرف ان كل دا هيحصل... انا اسفه..
جاك: متعيطيش..
جاكي: طب انت كويس!
هز دماغه ودموعه بتنزل ع المخده...
جاك بتعب: محدش هنا!
جاكي: محمد نايم بره.. الباقيين جم ومشيوا..
جاك: امي مشت!..
سكت ومردتش..
جاك: وانتي مروحتيش ليه!
جاكي: مقدرتش اسيبك..
جاك: خليكي معايا..
جاكي: انا معاك.. مش هسيبك.. بس قوم والنبي انا خايفه ومش فاهمه اي اللي بيحصل دا..
الدكتور دخل...
الدكتور: اي دا انت فوقت!..
جه بسرعه يقيس نبض قلبه ويشوف حالته..
الدكتور: حالته بتتحسن الحمد لله.. مينفعش تشيل جهاز التنفس.. لو سمحت خليه كدا عشان متتعبش..
جاكي: طب هو عامل اي دلوقتي يادكتور.
الدكتور: لا حالته بقت احسن.. ف الاول كانت الاستجابه ضعيفه.. دلوقتي في تحسن شويه.. انا كنت فاقد الامل
جاكي: الحمد لله..طب هو هيفضل هنا..
الدكتور: اه طبعا.. حالته لسه مش مستقره..
اهم حاجه بس متخليهوش يتعب نفسه ويتكلم كتيرر لحد ماحالته تستقر..
جاكي: حاضر.. طب هو المفروض ياكل حاجه!
الدكتور: مش دلوقتي.. شويه بس لما يقدر يتحرك..
جاكي: تمام..
سابني ومشي وانا قعدت جنبه..
جاك: عايز مايه..
جاكي: اه حاضر..
فضلت ادور ع مايه ملقتش ف الاوضه.. طلعت بره جبتله مايه ودخلت ع طول..
سندته لحد ماشرب وبعدين غطيته لان الجو كان برد قوي...
قفلتله النور ورجعت قعدت جنبه..
جاك: الجو برد عليكي..
جاكي: جاك متتكلمش ونام.. انا تمام..
نام وانا فضلت جنبه لحد الصبح..
___________
الصبح طلع...
محمد فاق ودخل..
محمد: انتي لسه قاعده مكانك!
جاكي بابتسامه: جاك فاق..
محمد: اي دا بجد!.. امتى
جاكي: ف الفجر..
محمد: ومصحتنيش ليه!
جاكي: مش عارفه.. انت كنت نايم وهو صحي شويه ونام تاني..
محمد: طب هو عامل اي!
جاكي: الدكتور قال احسن من الاول..
محمد: طب الحمد لله.. ممكن تقومي معايا بقاا..
جاكي: قولتلك هفضل معاه..
محمد: تفضلي معاه ليه!.. مانا موجود.. انتي لازم تروحي..
جاكي: لا مش هروح... سيبك مني بقاا..
_____________
هند: يالا يافيروز..
فيروز: يلا جيت اهو..
ركبوا العربيه وجم....
شويه ووصلوا...
فيروز: ها ياابني طمني..
محمد: الحمد لله بقا كويس وفاق كمان.. بس هو نايم دلوقتي..
فيروز: طب انا عايزه اشوفه.. وفين جاكي!
محمد: استنوا هشوف الدكتور هيوافق ولا لا..
راح يسال الدكتور وانا كنت قاعده جنبه ع الارض وماسكه ايده وبلعب ف شعره... وقاعده اقراله قران..
"كان عباره عن قمر نايم.. بملامحه الهاديه ورموشه الطويله وشعره اللي نازل ع وشه.. وبراءة الاطفال اللي ع وشه"
بعدين لقيتهم دخلوا...
فيروز: عامل اي دلوقتي يابنتي!
جاكي: الحمد لله احسن..
نهى جت قعدت جنبه ع السرير ودموعها نازله وانا استغربت..
فيروز: طب هو مصحيش ليه!
جاكي: لا هو نايم دلوقتي..
فضلوا قاعدين معاه لحد مافاق..
بدا يصحى..
فيروز: حمدلله ع سلامتك ياحبيبي.. ان شاء الله انا وانت لا... عامل اي دلوقتي..
جاك: كويس..
كان بيحاول يقوم يقعد وانا سندته..
محمد: يعم خضتنا عليك..
نهى: عامل اي دلوقتي يابني.. اي اللي حصل..
جاك بصلها شويه..
جاك: انا تمام..
نهى: وانتي لازقه فيه كدا ليه.. ماتبعدي شويه خليه ياخد نفسه..
جاكي: ااه انا اسفه انا كن...
لسه مكملتش كلامي لقيت جاك مسك ايدي..
جاك: خليكي..
جاكي: لا هقعد هنا عشان تاخد راحتك..
جاك: انا مرتاح كدا..
كنت عايزه ابتسم بس اظن دا مش وقت سهوكه يعني..
امه بصتلي بطريقه غريبه.. بس انا طنشت..
الدكتور دخل يتطمن عليه..
الدكتور: ها يابطل عامل اي دلوقتي... لا عال عال.. الحمد لله بتتحسن اهو..
جاك: انا عايز امشي من هنا..
الدكتور: لا مينفعش.. لازم تفضل هنا عشان محتاج رعايه..
جاك: لا انا همشي.. هبقى كويس ف البيت..
عمو احمد: ينفع ناخده معانا ونهتم بيه ف البيت يادكتور!
فيروز: ايوا عشان كمان احنا مش عارفين نفضل معاه هنا..
الدكتور: ياجماعه هو لسه فايق.. والله اعلم اي اللي ممكن يحصل..
محمد: ممكن حضرتك تبقا تيجي تشوفه ف البيت.. واحنا هنهتم بيه كويس..
جاك بعناد: سواء وافقت او لا انا هخرج..
الدكتور: ماشي.. تمام بس انا مش مسؤول..
تعالى معايا عشان تمضي ع اجراءات خروجه..
محمد راح معاه والدنيا ظبطت.. ونقلناه ورجعنا..
ايوا مانا مفيش ورايا حاجه غير المستشفيات...
طلعوه اوضته وعلقوله المحاليل والحاجات اللي كان حاططها والكل كان عنده..
فيروز: طب نسيبه يرتاح ياجماعه شويه..
الكل نزل..
نهى: انا هقعد جنبه.. تقدري تمشي انتي كتر خيرك ع كدا..
جاكي: حاضر..
جيت اخرج راح جاك اتكلم..
جاك: استني.. ماما اطلعي بره..
نهى: ايه!..
جاك: اطلعي بره.. انا مش عايزك معايا هنا.. هي هتقعد معايا..
نهى: انا امك.. هي هتخاف عليك اكتر مني يعني!
جاك: امي!!.. اطلعي بره انا مش قادر اتكلم... انا عايزها هي..
نهى: لا ياجاك مش هتقعد معاك.. لما نشوف اخرتها.. وانتي اتفضلي امشي بقاا..
جاك: انا قولت مش هتمشي.. واتفضلي اطلعي ومتعصبنيش...
نهى: هتتعصب عليا عشانها!!
جاك: اخرجي بره بقاا.. انا مش برتاح معاكي..
راحت ضربته ع صدره جامد وهو اتوجع جامد..
جريت عليه..
جاكي: انتي بتعملي اي!.. انتي اتجننتي!... جاك.. جاك انت كويس..
فضل يكح جامد..
جاكي: في حد يعمل كدا!!... راعي انه تعبان حتى..
نهى: ياشيخه اياك يموت وارتاح منه.. جاتكوا القرف زهقتوني..
سابتنا ومشت وانا عيني اتملت دموع..
جاكي: جاك انت كويس..
كان عمال يكح جامد فروحت جبتله مايه.. شرب وانا قعدت امشي ايدي مكان ماضربته ويادوب بدأ ياخد نفسه...
غمض عنيه ودموعه نزلت..
جاكي: معلش.. حقك عليا اناا...
جاك: اقفلي النور..
جاكي: طب انا هقفله وهطلع بره عشان ترتاح..
جاك: اقفلي النور وتعالي..
جاكي: هااا..
جاك: انجزي..
روحت قفلت ورجعت قعدت قدامه ع الكرسي ودموعي نازله..
جاك:ممكن تبطلي عياط!
جاكي:عمري ماهسامح نفسي..
جاك:انتي ملكيش دعوه..اهدي بقاا..
.. راح مسك ايدي جامد ونام وانا قلبي ف ذمة الله والله...
__________
فيروز: انا هطلع اتطمن ع مصطفي احسن يكون محتاج حاجه..
هند: ماشي..
محمد: كانت زياره شؤم..
هند: بس يامحمد عيب.. هما ذنبهم اي..
محمد: انا مبحبهمش اصلا ياست.. اي الزفت دا..
هند: بس احسن حد يسمعك..
محمد: يبقاا احسن والله..
سلمي وشهد دخلوا..
سلمى: اي ياجماعه.. جاك اخباره اي
هند: كويس ياحبيبتي..
شهد بقلق: طب انا عايزه اتطمن عليه.. ينفع اطلعله!
هند: بصي هو المفروض يرتاح دلوقتي.. بس اطلعي يمكن صاحي..
شهد طلعت وسلمى قعدت معاهم..
________
فيروز: عامل اي دلوقتي!
بابا: كويس الحمد لله.. بس هي جاكي فين.. بقالها كتير مجتليش..
فيروز: معلش اصل جاك عمل حادثه وهي كانت معاه ففضلت معاه ف المستشفى...
بابا: اي.. حادثة اي!
فيروز: متقلقش هي كويسه.. هو اللي عمل حادثه.. بس هو كويس دلوقتي..
__________
الباب خبط.. جيت اشد ايدي عشان افتح بس هو متبت فيها..
جاكي: جاك.. جاك سيب ايدي عشان افتح..
جاك: كبري دماغك..
جاكي: هشوف مين وهرجع تاني..
ساب ايدي وانا قومت فتحت الباب وكانت شهد..
جاكي: نعم!
شهد: انتي بتعملي اي هنا! اوعي كدا خليني اشوفه..
جاكي: استني هنا.. هو نايم دلوقتي..
شهد: ولما هو نايم قاعده معاه ليه!.. وبعدين طافيه النور ليه..
دخلت فتحت النور وقعدت جنبه وهو اتعدل..
شهد: الف سلامه عليك.. انت متعرفش انا قلقت عليك ازاي..
جاك ببرود: الله يسلمك..
شهد: انا هقعد معاك عشان لو احتجت حاجه..
لسه هيرد عليها بس فضل يكح تاني.. روحت عليه بسرعه وعطيته مايه وقعدت مشيت ايدي ع قلبه تاني..
شهد: طب انتي ممكن تمشي وانا هقعد معاه عادي..
جاكي: لا ياحبيبتي متتعبيش نفسك.. انا معاه..
شهد: وانا قولت شكرا ع كدا.. اتفضلي بقاا..
جاكي: ممكن توطي صوتك شويه!!.. راعي انه تعبان..
شهد: طب اتفضلي وانا هقعد..
جاك: شهد اطلعي.. هي هتقعد معايا..
شهد بغيره: لا ياجاك بلاش نتعبها.. دي ضيفه ف الاول وف الاخر يعني.. انا هفضل معاك..
الكلام ضايقني بس لقيت جاك رد..
جاك: مانتي كمان ضيفه...
اظن الجمله نزلت زي التلج عليها واتصدمت..
شهد: ايوا بس انا بنت خالتك مش حد غريب يعني.. اما هي....
جاك: هي هتقعد.. وانتي هتطلعي.. ويلا لو سمحتي عشان تعبان..
قامت وبصتلي بقرف وخبطت فيا وهي طالعه وانا كنت مخنوقه منها اصلا..وببصلها بقرف...بيتحدفوا علينا منين دول!...
رجعت بصيت ع جاك لقيته مبتسم..
جاكي: اضحك اضحك.. مانت مبسوط بلمة البنات حواليك..
جاك: وانا مالي..
جاكي: اي نظامك انت.. شويه مايا وشويه سما وشويه الحربايه دي..
جاك: سما!!!
جاكي: ع اساس انك مش واخد بالك!
جاك: وانتي خدتي بالك ازاي!
جاكي: يعني... نظراتها وطريقة كلامها عنك.. وغيرتها عليك.. وكمان انت مشوفتش هي كانت قلقانه عليك ازاي...
جاك: بيتهيقلك.. خايفه عليا عشان اخوها..
جاكي: انت بتضحك ع نفسك!.. انت عارف انها بتحبك.. وانت اللي بتصدها وبتتعمد تضايقها..
جاك: عشان مينفعش..
جاكي: بس هي بتحبك..
جاك: بيتهيقلها... هي ممكن تكون معجبه بشخصيتي او شكلي.. بس هي لسه صغيره ومش فاهمه حاجه..
جاكي: وبالنسبه لشهد!
جاك: لا دي لازقه ومهما عملت مش هتسيبني..
جاكي: طب هي بتحبك اهي.. ليه مت...
جاك: لا.. لا ياجاكي.. انا مبحبش حد فيهم...
جاكي: واضح ان مايا واخده القلب كله..
ضحك وسكت.. وانا اتضايقت..
جاك: لا هي مايا متتعوضش الصراحه..
جاكي: طب اقفل بقاا عشان انت تعبان.. ها.. اقفل..
جاك بابتسامه: حاضر..
قومت قفلت النور وهو رجع مسك ايدي تاني معرفش ليه...
جاك: ممكن تقري قران تاني!
جاكي: انت كنت صاحي!..
جاك: لا انا سمعتك ووقتها نمت ع طول.. بس اول مره انام مرتاح....
جاكي: ماشي..
قعدت اقرأله قران وهو نعس بسرعه وشويه وانا كمان نعست...
_________
فيروز: يلا يابنات عشان عندكوا جامعه الصبح..
نور: لا انا هقعد عشان جاك..
فيروز: جاك كويس واحنا معاه.. مينفعش تفضلوا تغيبوا كدا..
هند: يلا يانور...
__________
الكل نام وانا كنت لسه مع جاك وكنا نايمين ومش حاسين بحاجه..
وفجأه الباب اترزع بقوه وقومنا احنا الاتنين مخضوضين.....
جاكي: اي دا في اي!
جاك: انت!!!!
تعليقات
إرسال تعليق