رواية نور الجاسم الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نيلي ياسر
رواية نور الجاسم الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نيلي ياسر |
رواية نور الجاسم الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم نيلي ياسر
رواية نور الجاسم 2 الفصل الاول 1 بقلم نيلي ياسر
* فجأة افترقنا وفرقنا سرقنا من حضن بعض..بعد اتفقنا و وفقنا القرب اتغير لبعد..سافر نصيبي بحبيبي وكأن مفيش بنا وعد..واللي انا رتبته وبانيته متهانتش بيه..قلبي اتلغبط في حسباته متغير مش لاقي حل..مرمي في سجون زكرياته والوحده احساس ممل..يا سنين وخداني وكمان وخداه..من بعده بعاني اكبر معناه..حكياته معايا انا منستهاش..والشوق جوايا نار مبتهداش..🖤✨
... " بعد مرور سنتين علي موت نور"
" قدام مستشفى للأمراض العقلية واقف شاب كل ملامح الجمال اختفت من وشه واتبدلت بملامح حزن وشه اشبه بوش المدمنين..رفيع جدا..دقنه كبيره..ده جاسم"
الدكتور: طب يا جاسم يا ابني استني بكره معاد الزياره بتاعتك واختك واصحابك هيروحوك.
جاسم بتهتها: ل...لا..ا..انا...ه..ه..هروح لوحد..لوحدي.
الدكتور بشفقه: ربنا معاك يا حبيبي.
" جاسم ركب اول تاكسي قدامه وقاله عنوان الكمبوند وقاعد سرحان جمب الشباك مبيتكلمش"
السواق: هو انت يا باشا هنا بتتعالج ولا دكتور..
جاسم:_____.
السواق: يا باشا بكلمك.
جاسم:_____.
السواق: والله شكلك مجنون...هو يوم باين من اوله.
.
.
.
جاسم: امسك ( بيديله فلوس).
السواق: ماشي يا باشا.
" جاسم دخل الكمبوند ومحدش من الأمن قدر يمنعه لأنهم عارفين هو مين..فضل ماشي ودموعه علي خده بيفتكر لما كان بيجري مع نور واول يوم جت هنا معاه زكريات كتير تعباه مش عارف يخلص منها.. وأخيراً وصل قدام بابا الڤيلا طلع المفتاح ودخل..كانت ملك بتحط اكل علي السفره وحور بتساعدها وشادي ماسك الموبيل وعمر بيلاعب كنز"
ملك وهي بتجري عليه: جاسم..وحشتني اوي.
شادي بيحضنه: طب ما احنا كنا جايين بكره كنت هتروح معانا.
عمر: جاسم انت سامعنا.
حور: جاسم..جاسم.
" كلهم بيتكلمو وهو مركز في الڤيلا ودموعه نازله وشايف نور في كل مكان وكل ركن في الڤيلا ودموعه مش يتقف*
ملك: يا جاسم..حبيبي ادعيلها.
شادي: ربنا يرحمها يا جاسم..انساها بقي.
" جاسم ملامح وشه اتحولت لغضب ومسك رقبه شادي وبيخنقه في الحيطه"
جاسم: نور مماتتش.... سااااامع..نور عايشه..عايشه وهترجع.
عمر بصوت عالي: لا هي ماتت..وانت لازم تنساها..انت مش شايف شكلك..حرام عليك نفسك..تفتكر لو حد عرف أن دكتور جاسم اكبر دكتور جراحه دخل مستشفى مجانين هيبقي شكلك وسمعتك ايه...احنا قدرنا نقنع الناس انك سافرت علشان تعمل عمليات بره مصر ..لاكن لو حد شافك بالمنظر ده محدش هيصدق...انت سامع.
" جاسم بكل غضب مسك عمر وفضل يضرب فيه بس اللي وقفه صوت...صوت هو حافظه كويس"
كنز: بابي!!.
" جاسم ساب عمر ولف شاف كنز اللي بقي عندها 5 سنين..بس ملامحها اتغيرت لملامح نور..خدت ملامح نور..نفس الشعر الدهبي الطويل المموج..نفس المناخير..الاختلاف الوحيد هو العيون..كنز عيونها زرقاء"
جاسم وهو بيقرب منها ويلمس وشها: ك..كنز.
كنز بتحضنه: وحشتني اوي يا بابي.
جاسم: وانتي كمان.. وحشتيني اوي.
كنز: ومامي نور...وحشتني هي فين..ليه مجتش معاك.
جاسم ببكاء: هترجع يا حبيبتي هترجع.
كنز: عمتو ملك قالتلي انها هتجيب نونو صغنن.
جاسم: ( بص لملك اللي بطنها كبيره وابتسم وطلع اوضته).
...
" ڤيلا ضلمه تماماً ولونها اسود..نور الشمس مش داخل ليها ومضلمه خالص..وشاب قرر انه يعيش لوحده ومش عايز حاجه من الماضي اللي سرق منه مراته وبنته وشركته.. اتحول 180 درجه...قاعد في ركن ضلمه وبيشرب من فنجان قهوه وست كبيره بتخبط علي باب اوضته"
ادم ببرود: ادخل.
سعديه الشغاله: استاذ ادم انا جايه اطلب من حضرتك اجازه شهر.
ادم ببرود: يا تري لايه؟!.
سعديه بخوف: اصل يا استاذ ادم..بنتي حامل وحملها صعب وتعبانه اوي..ولازم حد جمبها..هو شهر واحد بس.
ادم: لو هتاخدي الاجازه دي يبقي تتصرفي وتجيبي ليا واحده تانيه غيرك.
سعديه: ايوه يا باشا منا لقيت بنت عايزه شغل..هتيجي تشتغل الشهر ده بدالي..هي بنت عندها..
أدم: هششش..خلاص تيجي بكره قبل ما تسافري تفهميها الشغل وتسافري مفهوم.
سعديه: مفهوم.
ادم: يلا اطلعي بره وخدي المرتب بتاعك من البواب تحت.
سعديه: عن أذنك يا باشا.
" قفلت الباب وهو مسك قلب لونه احمر بس زجاج..وجواه صوره ليه هو وهدي مراته اللي ماتت..وفضل يتأمله وبعدين شاله جوه المكتبه اللي في اوضته ولبس علشان يروح شركته الجديده"
...
" جاسم قاعد علي الارض وبيعيط وماسك قميص بكم بتاع نور وطويل وافتكر اخر مره لما كانت لبساه"
Flash back..
" جاسم قاعد علي السرير وبيعمل شغل علي اللاب توب ونور واقفه قدام المرايا ولابسه قميص بكم لونه رمادي وطويل واصل لركبتها وماسكه بطنها وهي فرحانه"
نور: جاسم..جاسم.
جاسم: ايه يا روح جاسم.
نور: بص..بص بطني كبيره ازاي.
جاسم: هههه..كبيره ايه يا نور انتي لسه في الشهر التالت.
نور بعناد: برضو كبيره..انت ايش فهمك اصلا.
جاسم: طب يا ستي بطنك كبيره اوي كمان.
نور بحزن: يعني شكلي وحش وهي بطني كبيره.
جاسم: دي هرمونات حمل دي ولا ايه.
نور: هششش..تعالي اسمع كده.
" جاسم قرب وحط ودنه علي بطنها"
جاسم: انا مش سامع حاجه.
نور: انا حسيت بالبيبي بيتحرك.
جاسم: طب يا نور انا مش سامع.
نور: انا سامعه تحب اقولك بيقول ايه.
جاسم بابتسامة: بيقول ايه.
نور قرب من ودنه: بيقول بحبك يا بابي.
جاسم: قوليله وانا بعشق امك..
Back..
" جاسم بيعيط اكتر وهو ماسك الموبيل وبيتفرج علي صورهم وافتكر الست اللي دخلت عليه المستشفى"
Flash back..
" ست لابسه اسود دخلت وحضنت جاسم والكل مش فاهم حاجه بس جاسم بيعيط في حضنها الست شاورت ليهم يخرجو و فعلاً خرجو وبعد شويه بعدت عنه"
الست: بس بقي يا ابني كفايه عياط.
جاسم بدموع: انا اسف...بس انتي مين.
الست: انا صفيه ابقي عمت نور...اول ما عرفت الخبر نزلت مصر..
جاسم: خبر ايه..انتي..انتي فاكره نور ماتت.
الست بدموع: ربنا يرحمها.
جاسم: لا..ههههه ..انتي مجنونه...نور عايشه انا .انا حاسس بيها...ا..اطلعي بره انتي مجنونه.
صفيه: انا كمان حاسه انها عايشه..بس..ده مجرد احساس.
جاسم: نور عايشه انتي فاهمه... وابني اللي في بطنها عايش انتي فاهمه...هي هترجع...والله هترجع..يا نور ارجعي بقي.
" جاسم بدأ يعيط ويكسر كل حاجه والدكاتره ادوله مهدأ وصفيه مشيت من غير كلام..وكل ما يفوق يصوت ويعيط والدكاتره اقنعو شادي أن لازم جاسم يروح مصحه نفسية وبعد إلحاح من الدكاتره جاسم دخل المستشفى في سريه"
Back..
" الباب بيخبط وتدخل كنز"
كنز: بابي في واحده عيزاك بره.
جاسم بدموع: واحده مين..
_: انا...
تعليقات
إرسال تعليق