القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببتك منذ الطفولة الفصل الثاني 2 بقلم سلمي سعيد

 رواية أحببتك منذ الطفولة الفصل الثاني 2 بقلم سلمي سعيد

رواية أحببتك منذ الطفولة الفصل الثاني 2 بقلم سلمي سعيد

رواية أحببتك منذ الطفولة الفصل الثاني 2 بقلم سلمي سعيد

اتصدمت من الي سمعته هو دا بجد ولا هلوسة ولا في ايه بلظبط..!!؟
-عمي" سالم":انا بطلب ايد "سما"لي" اياد" ابني

انا كنت حرفياا في حالة صدمة وعقلي مش مستوعب الكلام الي عمي بيقولة ...انا اتجوز "اياد"دا بنسبالي الحب المستحيل
..بس ايه دا "ملك" مقلتليش ليه و"اياد"بصيت عليه لقيته هو كمان مصدوم!!؟
عمي:قولت ايه يا محمد انا عايز "سما" تبقاا مرات ابني "اياد" علي سنة الله ورسولة
محمد :هو انا هلاقي زي "اياد" لبنتي بس الكلمة الاخيرة للعروسة ..ايه رائيك يا "سما"

كنت عايزة اقوم اصرخ واقول طبعا موفقة بس قبل ما ارود" اياد" اتكلم وصدمني بكلامة
اياد:بابا ايه الي انت بتقوله دا "سما" صغيرة وبعدين دي بتقولي يا" ابيه"!

انا سمعت الكلام دا قومت جريت علي اوضتي وقفلت الباب علي نفسي ..مش قدرة بجد اصدق هو ليه قال كدا ويكسر فرحتي ب الشكل دا ....!!
من ساعة ما تميت١٣سنة وهو بقاا غريب جدا وبيعملني بشكل جاف اوي مش عرفة ليه مع ان وانا صغيرة مكنش بيسبني لوحدي خالص وساعات كتيرة كان بيخدني ابات عندهم او هو وملك يباتو عندنا ....انا بجد قلبي وجعني اوي معقول شيفني طفلة ومنفعش زوجة ليه..؟! فوقت علي دموعي الي مغرقة وشي قومة من علي الارض ودخلت الحمام غسلة وشي وفضلت قعدة في الاوضة لحد ما لقيت ملك بتخبط علي الباب قومة فتحلها واترميت في حضنها وعيطت
ملك:اهدي يا "سما"" اياد "مكنش يقصد حاجة هو بس بيتكلم في فرق السن بنكو و انك تستهلي واحد نفس سنك
سما:لا يا "ملك" هو شيفني طفلة في نظرو ومنفعش ابقاا زوجة ليه
ملك:انتي مجنونة يا بنتي ...انا اكتر واحدة فهما "اياد" وبقولك دا بيموت فيكي بس حوار السن دا شاغل دماغة اوي

بطلت عياط وفكرة في كلام ملك ممكن تكون هي دي المشكلة بجد فرق السن وانه شايف انه كبير عليا....بس انا ميهمنيش انا بحبه ومش مهم حكاية السن دي خالص ب لنسبالي

سما:طب هما لسة برا
ملك:لا مشيو وانا قلت لبابا اني هبات معاكي النهاردة
سما:والكلام خلص علي ايه
ملك:عمي قال لما يعرف رائيك هيرود عليهم
سما:طب و"اياد" قال ايه بعد ما دخلت
ملك:بصي يا "سما "اياد اخوياا وانا الي بقلك "اياد" مش بيحبك دا بيعشقك بس زي ما قلت حوار السن هو المشكلة الي معقدة الدنيا ...وبعدين هو خاف لتقولي لا
سما:انا اقول لا انتي اتجننتي يا ملك انتي مش عرفة انا بحبه قد ايه
ملك:لا عرفة بس هو ميعرفش وعلي العموم الموضوع كلو واقف علي موافقتك ...لو بتحبيه ادي نفسك واديه فرصة ..وحولي تفهميه ان حوار السن دا مش في دماغك و انك بقتي انسة كبيرة
سما:ازاي بس
ملك:اول حاجة بطلي لبس الاطفال الي بتلبسية دا ..وبطلي تقليلو يا ابيه ..حولي توريه انك انسة كبيرة مش طفلة بضفاير
سما:انتي عرفة ان هو الي قالي نديلي ابيه ولما بقوله" اياد" بس بيتعصب
ملك:بقلك ايه ملكيش دعوا بيه خلينا فيكي الاول من بكرا هننزل نجيب لبس جديد بدل لبس الاطفال دا .. لازم توريه انك مش طفلة

وفعلا تاني يوم روحنا جبنة لبس وغيارة الاستيل بتاعي كلو...اهه يا رب يجي بفيدة روحنا انا وملك البيت وجربة اللبس
ملك:اوباا ايه الجمال دا يا سمسم ..كنتي مخبية الحلاوة دي فين بس

كنت لبسة فستان صيفي لونه ازرق سماوي كان شكله جميل عليا وكنت عملا شعري ديل حصان لفوق كان شكلي حلو

سما:طب هنعمل ايه دلوقتي
ملك:هنروح ل "اياد" الشركة
سما:ايه....ليه
ملك:انتي غبية يا بنتي ...علشان يشوفك وانتي زي القمر كدا
سما:مش عرفة خيفة لمعجبوش..
ملك:مين دا...دا اول لما يشوفك هيغمة عليه من حلوتك....يلا بقا
سما:طب هنقوله جينا ليه !
ملك:اممم.....علشان عايزين نخرج وقلنا نعدي عليه نخده معانا
سما:تفتكري هيقتنع بلكلام دا
ملك :اوفف...مش مهم يقتنع انجزي بقا خلينا نلحقه في الشركة

وروحنا الشركة بتاعة "اياد" اصل "اياد" فاتح شركته الخاصة للهندسة وناجح جدا في شغلو مع ان عندة"٢٨سنة" بس شركته بقت من اهم شركات الهندسة في مصر
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
في الشركة

اول لما دخلنا الشركة الكل قعد يبصلي انا الصراحة اتكسفت اوي
ملك:بصي الكل عينه عليكي ازاي..اومال "اياد" هيعمل ايه لما يشوفك
سما:انا متوترة اوي يلا نروح
ملك:بطلي شغل عيال بقا يا "سما"...يلا بينا

شدتني ودخلنا الاسانسير ..وصلنا الدور الي فيه مكتب "اياد"
ملك:بقلك ايه ادخلي انتي عند "اياد" وانا هروح الحمام خمس دقايق ورجعة
سما:ها لا هستناكي هنا وندخل سوا ..الصراحة مكسوفة ادخل اوحدي
ملك:هههههه انتي ليه محسيساني انه هيكلك متبقيش اوڤر
سما:اوف بقا مليش دعوا مش هدخل لوحدي هااا
ملك:خلاص خلاص استني هنا خمس دقايق ورجعة....عيلة
سما:سمعتك علي فكرا
ملك:ههههههه خلاص يا ستي اسفة

راحت "ملك" الحمام وفضلت انا وقفة لوحدي ...لقيت واحد بيبصلي وعلي وشه ابتسامة هبلا اوي ..يلا وانا مالي ..ايه دا دا جاي عليا
=لو سمحتي يا انسة
سما:انا
=اه حضرتك ...انتي بتشتغلي هنا
سما:ها لا ليه
=احسن باردو...اصل الصراحة القمر دا مينفعش يتعب في الشغل خالص
وضحك ضحكة سميجه اوي ...انا الصراحة خوفت اوي خصوصٱ اني مبحبش اتكلم مع ناس غريبة
سما:لو سمحت احترم نفسك..ميصحش كدا
=انا اسف انا بس كنت بهزر..اعرفك بنفسي" احمد الخطاب"
مد ايدو علشان يسلم عليا بس فجأة ...صرخة بفزع لما سمعت صوت "اياد" وراياا
اياد:سماااااا
سما :اياد
سحبني ورا ضهرو وبص ل "احمد" دا بصة كائنه هيهجم عليه يقتلة.. .لقيت "اياد" بيقرب منه وبيقلة بصوت واطي بس مخيف اوي
اياد:اياك بعد كدا تقرب منها او حته تبصلها لآمة وحياة امي لكون دفنك مكانك فااااهم
قال اخر كلمة بصوت عالي جدا...انا جسمي كان بيتنفض من الخوف .."اياد" لما بيتعصب الدنياا بتقلب جحيم ربنا يستر ..قعدة ابص حوليا ادور علي "ملك" مش لقيهاا
سما:روحتي فين يا ملك الكلب اخوكي هيموتني
شدني من ايدي جامد وخدني علي المكتب دخلني وقفل الباب جامد ب المفتاح ....يا لهوي هيعمل ايه دا
قعد يقرب براحة زي الصياد الي هيهجم علي فريسته
سما:انت هتعمل ايه.....
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات