القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حسناء مصطفي

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حسناء مصطفي

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حسناء مصطفي

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم حسناء مصطفي

ياناسيني، وانت ع بالي وخيالك مايفارق عيني"
♥🕊
شوفت صورته روحت قعدت مكاني تاني بسرعه ودخلت ع بروفايله.. لقيت بوستات كتير قوووي.. قولت اقوم اغير هدومي واجي اقراها براحتي...
قومت غيرت ورجعت قعدت تاني بس الفون رن وكان نفس الرقم... رديت..
جاكي: انت مين!
ـ.......
جاكي: ماهو ياتقول مين يامترنش تاني..
ـ........
روحت قفلت ماهو مهزء اصلا...
فتحت بروفايله وقعدت..
كان حاطط صوره قمر قوي بس مبيضحكش فيها...
لقيت نفسي تلقائيا بحفظها ع الفون...
اخر بوست منزله كان من خمس ساعات.. كان مكتوب..
" حَسِبتُكِ عَوَض لِجَبر الخاطِر
🖤
"
كان عنده متابعين كتير جدا والبوست عليه كمية كومنتس رهيبه.. فتحتها وقعدت اقرأها.. اللي كاتب "ازاي راجل اعمال زيك كدا ومشهور ومستني جبر من حد!"...
واللي كاتب" هو في حد يرفض القمر دا... يبني دانت مفيش منك اتنين"..
وحاجات كتير كدا ومعاكسات كتير.. بس مش رادد ع اي حد....
نزلت ع البوست اللي بعده..
" غيابِك طاااال"....
حسيت ان في حاجه غلط.. مش عارفه هو يقصد مين بدا.. طب هو كان بيحب حد يعني!..
قولت انزل اشوف اول بوست نزله خالص... فضلت اقلب كتير لحد ماوصلتله..
لقيته منزل صوره هو وبنت كدا اول مره اشوفها وهي حاضناه والاتنين بيضحكوا وشكلهم مبسوطين... كان كاتب ع الصوره
" سنين ومرت، زي الثواني، في حُبك انت"...
حسيت ان قلبي انقبض وبدا يدق جامد...
يعني هو بيحب دي..
اتصديت وقفلت وبعدين افتكرت اني اخدت الرقم من محمد فقولت ارن عليه....
_______
فيروز: نادي جاكي يامحمد عشان تاكلوا..
محمد: لا احنا اكلنا بره..
فيروز: عشان كدا اخرتوا..
محمد: مانا قولتلك اني هحاول اخرجها..
فيروز: طب اطلع شوف نور عشان شكلها متضايقه من ساعة ما جاك مشي...
محمد: حاضر..
__________
عمو احمد: تعالي ياهند واقفه عندك ليه..
هند: كنت عايزه اكلم حضرتك ف موضوع..
عمو احمد: اتكلمي..
هند: كان في واحد كدا عايز يقابل حضرتك..
عمو احمد: مين الواحد دا!
هند: دا زميلي ف الجامعه يابابا..
عمو احمد: قصدك ياسين!
هند باستغراب: هو حضرتك تعرفه!
عمو احمد بضحك: ايوا اعرفه..
هند: طب هو كلمك ف حاجه!
عمو احمد: ياسين بقاله سنه بيجيلي الشغل يوميا..
هند بصدمه: سنه!!
عمو احمد: ايوا يابنتي.. جالي الشغل ولما رفضت وقولتله انك لسه صغيره.. بقاا بيجيلي كل يوم عشان يأكد عليا ان محدش هياخدك غيره ياست..
هند: هو قالي انه هييجي بكرا..
عمو احمد: رن عليا وقالي انه هيجيب باباه وهييجي..
هند: كمان!
عمو احمد: انتي اي رايك!
هند بكسوف: مش عارفه.. الراي راي حضرتك..
عمو احمد: رأي حضرتي ازاي!.. هو انا اللي هتجوزه!.. الرأي رأيك انتي لوحدك.. لو انتي مش عايزه محدش يقدر يجبرك ابدا..
هند: لا لا عايزه..
عمو احمد بضحك: كداهوو.. طيب ياست لما ييجي هنشوف الدنيا فيها اي..
هند: بس انا دلوقتي لسه بدرس يابابا..
عمو احمد: هنشوف عايز يقول اي...
____________
رنيت اول مره ومردش.. رنيت تاني واستنيت شويه...
جاك: الو..
اتوترت ومعرفتش ارد..
جاك: الو..
جاكي: احم الو..
جاك: نعم..
جاكي: انت عارف انا مين!
جاك: عارف!
جاكي: عرفت ازاي!
جاك: من صوتك..
جاكي: طب انا كنت عايزه اسالك ع حاجه...
جاك: اتفضلي..
جاكي: هو انت مشيت ليه!
جاك: هيفرق معاكي ف اي!
جاكي: عشان حاسه انك مشيت بسببي..
جاك: وانا همشي بسببك ليه!
جاكي: عشان اتكلمت معايا...
جاك: لا عادي.. انا اصلا مش فاكر انا قولت اي..
جاكي: وعشان كدا مشيت..
جاك: لا مش عشان كدا.. ومتشغليش بالك.
جاكي: لا ياجاك مشيت عشاني.. طب ارجع وانا اصلا ماشيه.. انا هاخد ابويا وهمشي بس انت ارجع بيتك..
جاك: اشششش.. خليكي معايا ثواني
سكت ومش فاهمه هو عايز اي... سمعته بيتكلم مع حد..
ـ اتفضل يافندم..
جاك: كله موجود!
ـ طبعا يافندم..
جاك: والتكيلا زي ماطلبت!
ـ اكيد يافندم..
جاك: طب اتفضل.. متشكر..
انا سمعت دا واتصدمت... تكيلا!!!!.. يعني جاك بيشرب خمره!!!!
جاك: الو..
جاكي: معاك..
جاك: بصي عشان انا مصدع.. انا ممشتش بسببك.. دا غير اني حر.. امشي اقعد دي حاجه ترجعلي..
جاكي: يعني مش بسببي!
جاك: لا
جاكي: طيب.. تمام..
جاك: حاجه تاني!
جاكي: لا
جاك: سلام..
قفل وانا قومت اتوضيت وصليت وطلعت البلاكونه... شغلت ام كلثوم وسرحت معاها...
وشويه وشوفت حد واقف بعيد.. بس مش باين من الضلمه..
واقف وحاطط ايده في جيبه ومبيتحركش وباصص ناحيتي..
عملت نفسي مش واخده بالي بس فضل كدا شويه وانا خوفت ودخلت...
بعدين محمد خبط...
جاكي: تعالى..
محمد: اتفضلي..كنت حاسس انك عايزه شاي..
جاكي: ميرسي كتييير.. تعالى اقعد.. دخل معايا البلاكونه وقعد..
محمد: هو انتي مبتذاكريش !
جاكي: لا مش بذاكر..
محمد: ازاي!
جاكي: انا لو فهمت الحاجه مره خلاص ع كدا بتفضل ف دماغي..
محمد: بس الكليه بتاعتك صعبه ومحتاجه مذاكره..
جاكي: لا انا بقرأ المنهج بس وبيفضل ف دماغي..
محمد: طب كويس والله.. يابختك بتفهمي ع طول ومش بتنسي.. مش حماره زيي.. لازم اقعد اقرأ السطر عشر مرات وف الاخر اقعد اغني....
جاكي بضحك: فاااشل..
محمد: ايون ايون انا عارف..
جاكي: لا بجد لازم تذاكر كويس عشان تطلع وتجيب مجموع كويس..
محمد: مبحبش اذاكر.. كنت بذاكر مع اصحابي ف الاول.. بس دلوقتي لا.. وانا مبعرفش اذاكر لوحدي..
جاكي: خلاص اذاكرلك انا..
محمد: دا بجد!
جاكي: ايوا..
محمد: وانتي هتفهمي ف منهجي ازاي!
جاكي: ملكش دعوه انت.. سيب الحوار دا عليا..
محمد: خلاص اشطا..
جاكي: صحيح بقولك..
محمد: قولي..
جاكي: هو جاك كان متجوز قبل كدا!
محمد: متجوز!!!.. مين قالك كدا
جاكي: لا محدش قالي انا بسال..
محمد: لا مكنش متجوز.. هو كان خاطب..
جاكي: خاطب!!!
محمد: ايوا..
جاكي: يعني بيحب!
محمد: دا كان عاشق
جاكي: للدرجادي!
محمد: واكتر
جاكي: امال فين البنت دي.. مشوفتهاش ليه!
محمد: دي حكايه طويله قوي..
جاكي: طب ماتحكيها...
محمد: تمام بصي ياستي...
جاك لما كان ف الجامعه كان حاجه كدا قمر قووي.. وكان شكليا احلى من دلوقتي بكتير جدا.. لدرجة انه كان كراش الجامعه كلها..
بس كان تقيل.. تقييل جدا.. مفيش حاجه بتلفت نظره بسهوله..
كنت بقوله ياعم انت اهبل.. انا لو مكانك كنت استغليت الفرصه.. هو في حد يسيب البنات دي كلها!.. وحقيقي بنات ميتسابوش فعلا...
بس هو كان بيقولي خدهم انت.. انا مليش ف السهوكه دي..
لحد ماظهرت اسيل...
هي الوحيده اللي قدرت تلفت نظره... كانت تقيله زيه كدا..
حبها جدا.. قعد تلات سنين يحبها ف صمت لحد ماعترفلها واكتشف انها كمان بتحبه..
ارتبطوا فتره يتعرفوا ع بعض شويه...
وبعدين عشقها.. خاصة انه كان مفتقد ان حد يحبه...
جه قال لبابا عشان يروح يتقدملها...
كانوا رافضين ف الاول عشان هو لسه طالب وكدا.. بس هو اصر...
المهم بابا وافق وراح معاه وقروا فاتحه مع ان اهلها مكانوش موافقين بس هي كمان اصرت..
فضلوا مع بعض حوالي سنه وبعدين عملوا خطوبه رسمي.. وحقيقي كان طاير بيها مش بس فرحان...
اول مره اشوف حد بيحب حد كدا.. حقيقي كان ممكن يديها عينيه لو طلبت..
جاكي بزعل: وليه متجوزوش!
بص قدامه وملامحه اتغيرت...
محمد: عشان...
لسه هيتكلم بس سمع عمي بينده فنزل بسرعه...
________
محمد: اي!
عمو احمد: تعالى معايا بسرعه..
محمد: في اي!
عمو احمد: تعالى وبعدين هقولك...
ركبوا العربيه ومشوا....
وانا قولت انزل اقعد ف الجنينه...
نزلت وحطيت الهاند فري وقعدت اتمشى..
وفجأه ظهر طيف قدامي... فضلت اقول مين محدش رد...
مشيت ورا الضل دا وفضلت الف كتير وراه ودخلت حته اول مره اشوفها.. كانت متداريه بين الشجر..
بصيت حواليا حسيت اني مش هعرف ارجع اصلا...
كملت ورا الطيف دا لحد مالقيت اثار دم......
يتبع..
لقراءة الفصل الثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات