رواية قلبي ليس بيدي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حسناء مصطفي
رواية قلبي ليس بيدي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حسناء مصطفي |
رواية قلبي ليس بيدي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حسناء مصطفي
جاكي الحقيني!!!
جاكي بخضه: بابا!!..
جاك قام وقف...
جاكي: بابا في اي!
بابا بتعب: الحقيني يابنتي ابوس ايدك..
جاكي بعياط: طب اهدى طيب وقولي انت فين!
بابا: محمود حابسني ف المكان اللي كنتي فيه..
جاكي: ليه!
بابا: الحقيني يابنتي بالله عليكي... انا بموووت..
جاكي بعياط: حاضر..
فجأه الخط قطع
جاك: في اي!
جاكي: جاك الحقني ارجوك..
جاك: اهدي طيب وقوليلي ف اي!
جاكي: بابا.. محمود حابسه ف المكان اللي كنت فيه.. وتقريبا عمل فيه حاجه..
جاك: طب خلاص انا هروح اشوف في اي.. بس اهدي..
جاكي: انا هاجي معاك..
جاك: لا.. انتي هتفضلي هنا لحد مااجي..
جاكي بعياط: ابوس ايدك.. عشان خاطري..
جاك: طب تعالي بسرعه..
نزلنا نجري والكل اتخض...
فيروز: في اي بتجروا كدا ليه!
جاك: بعدين يافيروز...
ركبنا العربيه بسرعه وجاك طلع ع المكان اللي بابا فيه وانا منهاره وهموت من الخوف عليه..
جاك: اهدي ارجوكي..
جاكي: بسرعه والنبي
جاك: طب اهدي وبطلي عياط.. ان شاء الله هيكون كويس...
مشينا طريق طويل وجاك كان سايق باقصى سرعه لحد ما وصلنا وجاك وقف بعيد... كنت لسه هنزل راح جاك شدني..
جاك: استني لما انزل اشوف في حد جوه ولا لا..
جاكي: لا انا هنزل معاك..
جاك: افرضي في رجاله جوه!.. استني لو مفيش حد ادخلي.. دا غير انه ممكن يكون فخ اصلا..
جاكي: طب بسرعه والنبي..
جاك: خلي موبايلك ف ايدك واقفلي الباب والشباك وخليكي جوه.. لو حصل اي حاجه او حد طلع عليكي رني عليا او اطلعي بالعربيه بسرعه.. مفهوم!
جاكي: حاضر..
سابني ومشي واول ماقرب من المكان بدا يمشي بالراحه.. لحد مادخل..
غاب شويه وانا كنت هموت من الرعب..
شويه ولقيته طالع وشايل بابا وبابا مش بيتحرك..
اتصدمت اول ماشوفت المنظر...
جاك جه ركبه ورا وانا نزلت ركبت معاه وحضنته وفضلت افوق فيه..
جاكي بعياط: جاااك.. مش بيرد عليا..
جاك: اهدي انا هطلع ع المستشفى ع طول..
جاكي: بابا.. رد عليا الله يخليك.. بابا فوق..
جاك كان سايق بسرعه رهيبه لدرجة ان لو حاجه جت قدامه هتتفرم..
فضلت افوق فيه وهو مش واعي لاي حاجه ووشه كله دم...
جاك: انزلي بسرعه..
نزلنا وجاك نقله جوه المستشفى....
الدكتور: خليكوا بره لو سمحتوا...
جاكي بصراخ:.. لا انا هدخل معاه..
جاك: اهدي جاكي.. اهدي.. مينفعش تدخلي..
جاكي: جاك بابا بيموت..
عنيه دمعت ومسك وشي...
جاك: لا ياحبيبتي مش بيموت.. هيبقى كويس.. اهدي انتي بس..
محستش بحاجه غير وانا بحضنه وبعيط جامد...
جاك: خلاااص.. خلاص اهدي..
_______________
فيروز: محمد كويس انك جيت..
محمد: في اي!
فيروز بخوف: معرفش يابني.. جاك وجاكي طلعوا يجروا وجاكي كانت بتعيط ومقالوش في اي!.. وبتصل بيهم مش بيردوا..
محمد: طب خلاص اهدي.. انا هشوف في اي..
محمد رن ع جاك...
جاك: الو..
محمد: جاك انت فين!
جاك: ف المستشفى..
محمد: مستشفى ليه!
جاك حكاله اللي حصل وقاله ع المكان وبعدين قفل...
جاك: جاكي!.. حبيبتي..
جاكي بدون وعي: همم
جاك: عشان خاطري اهدي.. انتي كدا هتتعبي..
مسكت فيه جامد وانا حاضناه...
جاكي بعياط: انا عايزه بابا..
جاك: هيبقى كويس والله.. اهدي انتي عشان خاطري..
طب سيبيني اروح اجيبلك مايه..
كان بيكلمني وانا مش واعيه لحاجه.. فسكت وفضلنا كدا...
_____
فيروز: ف اي!
محمد: بيقول ان ابو جاكي ف المستشفى..
فيروز: يالهوي.. ليه!
محمد: مش وقته.. انا رايح وراهم..
فيروز: انا جايه معاك استنى..
هند: وانا كمان هاجي..
محمد: ياجماعه خليكوا هنا وانا هطمنكوا..
فيروز: ابدا... يلا امشي قدامي... وانتي رني ع ابوكي قوليله يحصلنا..
ركبوا العربيه وهند رنت ع باباها......
________
فضلت حاضنه جاك وبعيط ومش حاسه بحاجه غير ان المكان بيلف بينا.....
عدا شوية وقت ووصلوا... محمد دخل وشافنا.. وقف شويه وبعدين جه ناحيتنا..
محمد: جاك في اي!.. حصل امتى دا..
جاك: جاكي.. جاكي فوقي.. فيروز وصلت اهي..
يادوب بعدت عنه وفيروز حضنتني وعيطت...
فيروز: متقلقيش ياحبيبتي هيبقى كويس..
جاك: الدكتور هيخرج دلوقتي وهطمنا
فضلنا كدا شويه وبعدين الدكتور طلع فطلعنا نجري عليه..
جاك: خير يادكتور..
الدكتور: هو المريض كان فين!
جاك: كان مخطوف يادكتور.. المهم دلوقتي وضعه اي!
الدكتور: لا الحمد لله سيطرنا ع الوضع وشويه وهيبقى كويس..
جاكي: انا عايزه اشوفه..
الدكتور: حاليا صعب... ممكن بكرا..
جاكي: لا انا هدخله دلوقتي..
جاك: جاكي اهدي.. باباكي لازم يرتاح عشان يبقى كويس...
الدكتور: عايزك لو سمحت..
جاك: حاضر يادكتور..
جاك مشي معاه وانا قعدت مكاني وفضلت اعيط...
________
ـ فيهم الخير والله.. طلعوا ناس محترمين صحيح..
ادم: ااه والله ياماما.. لطاف قوي ومحترمين.. وخاصة فيروز.. لو شوفتيها هتحبيها قوي..
ـ طب كنت خدني معاك..
ادم: اخدك معايا فين ياماما هي سيما!.. ع العموم هي قالت عايزه تشوفك..
ـ خلاص اعزمهم عندنا..
ادم: ربنا يسهل..
منه: طب بيتهم عامل ازاي!
ادم: بيت اي دي فيلا..
منه: الله.. بجد!.. ياخساره ياريتني كنت هناك..
ادم: بس يابت..
منه: لو روحت تاني، خدني معاك بالله عليك..
ادم: حاضر..
____________
جاك: خير يادكتور في اي!
الدكتور: المريض واخد رصاصه ف رجله من فتره واظن في دكتور عالجه بس الجرح فضل ينزف... ودلوقتي واخد رصاصه ف ضهره من مده قليله جدا.. بس احنا الحمد لله انقذنا الموقف...
جاك: طب دا كويس اهو..
الدكتور: لا.. ماهو الرصاصه دي هتخليه ميعرفش يمشي تاني للاسف..
جاك بصدمه: ايه!!
الدكتور: هو ممكن بالعلاج والوقت يرجع يمشي تاني... بس دلوقتي صعب اوي..
جاك: المهم انه هيعيش مش كدا!
الدكتور: لا هيعيش ان شاء الله.. انا بس محبتش اقول كدا قدامهم
جاك: ويستحسن متقولش يادكتور.. بنته لو عرفت ممكن تروح فيها.. انا هعرفها بس بعدين..
الدكتور: تمام اللي يريحكوا..
جاك: عن اذنك يادكتور..
جاك خرج وجه عندنا..
جاكي: قالك اي!
جاك: قال انه بقاا كويس بس محتاج يرتاح شويه..
جاكي: يعني مش هشوفه دلوقتي!..
قعد قدامي ع الارض..
جاكي: لا مش هينفع.. احنا نسيبه يرتاح شويه عشان يصحى بسرعه.. وبكرا هتدخلي وتشوفيه وتتكلمي معاه كمان... ممكن بقا تبطلي عياط!
فيروز: ايوا يابنتي حرام عليكي انتي بتتعبي..
عمو احمد دخل...
عمو احمد: خير ياجماعه في اي!
محمد: اتطمن بقا كويس..
عمو احمد: حصل ازاي دا!
جاك: مش وقته ياجماعه لو سمحتوا.. اصلا وجودنا هنا ملوش لازمه.. كدا كدا مش هنشوفه غير الصبح..
عمو احمد: ليه الصبح!
جاك: الدكتور اللي قال كدا.. فلو سمحتوا قوموا امشوا وانا هفضل هنا..
محمد: جاك معاه حق.. وجودكوا هنا ملوش لازمه فعلا..
جاك: قومي روحي معاهم..
جاكي: لا مش هروح.. انا هفضل مع ابويا...
فيروز: ياحبيبتي هنجيله الصبح..
جاكي: لا مش هروح.. انا هقعد..
جاك: خلاص سيبوها... يلا روحوا انتوا عشان تظبتوا الدنيا ف البيت وابقوا تعالوا الصبح...
فيروز: انا مش هسيبها..
جاك: مابلاش عناد بقا.. قولنا وجودكوا ملوش لازمه..
عمو احمد: يلا يافيروز ونيجي الصبح..
مشوا وقعدت انا ومحمد وجاك..
جاك: روح معاهم يامحمد..
محمد: لا انا هفضل معاكوا طبعا..
جاك: طب بقولك اي...
خدوا ع جنب واتكلموا...
محمد: ماشي تمام...
جاك: متاخرش..
محمد سابه ومشي وهو رجع قعد جنبي...
جاك: جاكي.. انتي كويسه.. جاكي..
محستش بنفسي غير لما فوقت ع سرير..
جاكي: انا فين!
جاك: اخيرا فوقتي.. حرام عليكي قلقتيني..
جاكي: هو اي اللي حصل!
جاك: اغمى عليكي.. والدكتور عطاكي منوم عشان ترتاحي شويه..
جاكي: هي الساعه كام!
جاك: الساعه 8..
جاكي: انا نمت كل دا!
جاك: صحيانك مش هيقدم حاجه.. ع العموم قومي عشان تاكلي..
قومت قعدت ودموعي نزلت لوحدها..
جاك: كفايه بقاا.. هيغمى عليكي تاني..
جاكي: الدكتور مقالش حاجه تاني!
جاك: لا هو قال انه كويس ومفهوش حاجه.. اهدي بقاا وخدي كلي..
جاكي: لا مش عايزه..
جاك: لا لازم تاكلي عشان متتعبيش..
جاكي: كل انت.. انا مش عايزه..
جاك: طب بصي.. انتي تاكلي دلوقتي عشان لو ماكلتيش هروحك ومش هجيبك هنا غير الصبح.. عشان انتي ممكن تتعبي تاني قدامه.. ولو تعبتي قدامه هو هيتعب اكتر.. واحنا عايزينه يصحى بسرعه.. قولتي اي!
جاكي:.......
جاك: انا بقول كدا بردوو..
جاب الاكل وحطوا قدامي..
جاك: يلا...
جاكي: ااه دا دلع بقاا عشان اأكلك انا.. زي مابتنزلي دموعك عشان امسحهالك كدا... انا عارف شغل البنات دا... بس ريحي نفسك مش هتعرفي تتحرشي بيا بردو...
ابتسمت ووديت وشي بعيد..
جاك: اي دا ماحنا بنضحك اهو... يلا بقا خدي..
جاكي: خلاص حطه وانا هاكل..
جاك: لا انا اللي هأكلك ياست.. ماهو دلع فاضي اصلا...
قعد يأكلني...
جاكي: وانت مش هتاكل!
جاك: لا انا تمام..
جاكي: خلاص مش واكله..
جاك: اي هو دا!.. انا حر ياست..
جاكي: وانا كمان حره..
جاك: ماشي بس اكليني انتي..
جاكي: هاا
جاك بضحك: بهزر معاكي...
وبعدين صحيح.. مين جاب الواد الملزق دا عندنا..
جاكي: انا..
جاك: لا وفخوره.. وانا قولت اي!
جاكي: عادي يعني.. صاحبي وعزمته..
جاك: صاحبك تاني!
جاكي: امال اقول عليه اي طيب!
جاك: متجيبيش سيرته خالص.. عيل ملزق ورخم..
جاكي بابتسامه: انت بتغير منه ليه!
جاك: وانا هغير ليه ياختي.. الهي يولع
جاكي: بعد الشر..
بصلي ورفع حاجبه..
جاكي: حرام تدعي عليه.. هو معملش حاجه..
جاك: دانا ماصدقت خلصت منه...يروح ربنا حاطه ف نفس جامعتك عشان يتزرع ف حياتي... استغفر الله العيظم يارب..
كنت بصاله ومبتسمه...
جاك: بتبصيلي كدا ليه!
جاكي: شكلك حلو وانت غيران كدا..
جاك: ع فكره انتي عماله تتغزلي فيا وانا حاسس ان المرحله الجايه هتبقى تحرش فربنا يستر..
جاكي بضحك: لا متقلقش انا محترمه مش بتحرش بشباب..
جاك: امال بتتحرشي ببنات!!!!
جاكي: اي القرف دا!!!.. لا طبعا.. قصدي مش بتحرش خالص..
جاك: طب قولي بقاا للواد الملزق دا ميجيش عندنا تاني..
جاكي: ليه!
جاك: هو لازقلك ليه!... واحد وعمل معانا جميل وشكرناه عليه.. لازق ليه بقاا!
جاكي: بيحبني..
بصلي وتنح..
جاكي: بيحبني زي اخته وبيخاف عليا..
جاك: امم.. كفايه احنا بنحبك وبنخاف عليكي.. فكك منه بقاا..
جاكي: تؤتؤ..
جاك: والله!
جاكي: اهااا
جاك: طب انا كنت جايب حاجه كدا والظاهر انك متستاهليش... قام وقف ومسك فراوله ف ايده..
جاكي: اي دا فراوله!.. هات بالله عليك..
جاك: تؤتؤ..
جاكي: بطل رخامه بقاا..
جاك: رخامه كمان!
جاكي: لا ياقمر دانت حبيبي والله يانهار ابيض.. هو في زيك.. هات بقاا
جاك: هتكلمي الواد دا تاني!
جاكي: تؤتؤ.. هو انا اقدر اقولك لا!
جاك: جدعه خدي..
خدتها منه وهو قعد وكنت عارفه انه بيحاول يهزر ويلطف الجو عشاني.. شويه وحسيت ان دماغي بتلف..
جاك: في اي!
جاكي: مش عارفه دماغي بتلف..
جاك: طب يلا بقاا نامي عشان متتعبيش تاني..
حطيت راسي ع المخده وهو غطاني وقفل النور وقعد قدامي...
نعست ع طول ومحستش بحاجه تاني....
تاني يوم...
قومت قعدت ع السرير... جاك كان نايم.. كان قاعد ع الكرسي ومميل براسه ع السرير جنبي...
قومت بالراحه عشان ميحسش بحاجه وروحت عند ابويا..
فتحت باب الاوضه ودخلت..
وفجأه...
جاكي بصراخ: جااااااااااك
تعليقات
إرسال تعليق