رواية أصابني عشق صغيرتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم زينب سلامه
رواية أصابني عشق صغيرتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم زينب سلامه |
رواية أصابني عشق صغيرتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم زينب سلامه
نتى حامل من مين
شمس بزهول :- نعم يخربيتك انت هتجبلى مصيبه حامل منك
يأمن وهو يحمل معالم زهول لم تراها على وجهه من قبل:- يعنى انا إلى عملت كده
لتحمل شمس أحد المخدات الذى بجانبها وتقوم بضربه على رأسه بضيق :- لا امك يا يأمن إلى عملت كده امك لما سبتنى معاها اتغرغرت بيا وعملت عملتها وخلعت .. هتولدنى ناقصه عمر
يأمن :- مفيش حاجه اسمها هتولدنى ناقصه عمر اسمها هتموتنى
شمس :- بعد الشر عليا أن شالله إلى يكرهنى .. وانا الى كنت فاكره أن انت رومانسي وهتشلنى وتلف بيا وتقولى بحبك ومعرفش ايه تروح تقولى حامل من مين غور بدل ما اقتلك
أبعدته عنها بضيق ليقف هو أمامها :- شمس سوال وتردى بصراحه انتى حامل بجد
شمس وهى على وشك البكاء :-
هتتاكد دلوقتى لما أسقط من النرفزه هتتاكد
وضع قبلة على رأسها بحب :- الف بعد الشر عنك يا نبض يامن
وضع يديه على بطنها :- انتى متاكده يا شمس أن انتى حامل
ليتحدث بتوتر :- طب طب عرفتى ازاى
ابتسمت هى بهدوء على ارتباكه الذى تراه لاول مره :- كنت بعمل حاجات مع مامتك الصبح وتعبت ودوخت بس محبتش أبين حاجه ليها عشان متتعلقش بس انا كنت شاكه بقالى كام يوم اصلا
ليغمز لها بخبث:- كنتى شاكه ليه اى حصل ها
شمس :- ولا اتلم ياض.. وعملت اختبار وطلعت حامل
ليعبث بشعرها قليلا :- يلا يا حبيبي قومى البسي
شمس :- هنروح فين
يأمن :- هنتاكد إذا كان في استاذ جاى في الطريق ولالا يلا ولا اتاكد بنفسي
شمس :- لا بنفسك ايه يلا بينا
★★★★★
:- حكيت معاك الف مره يا فجر انى موافقه بس اعتنق الاسلام كرمالك انت اكيد مش حابينى يافجر
كان يجلس هو أمامها في أحد المطاعم :- مش كده يا استڤانى الموضوع مش كده بردو قولتلك مينفعش تدخلى الإسلام عشان خاطر شخص ده لازم تدخلى عشان خاطرك انتى وعشان انتى مقتنعه بي
ستيڤانى :- انا اكيد مقتنعه في اى انت اول أسبابي انى ادور في الكتب الاسلاميه انا كنت بعرف اشياء كتير عن الإسلام بما انى من أصول لبنانيه
ولما اقتنعت كحيتك لتكون أول شخص بيدعمنى بهدا الشئ
فجر الدين بتركيز :- يعنى حتى لو متجوزناش أو مثلا ارتبطنا ومكملناش هتكملى في الاسلام ولا هترجعي في كلامك
ستيڤانى مبتسمه :- عمرى ما ارجع بكلامى يا فچر
لينهض هو بسعاده:- يبقي يلا بينا دلوقت حالا
ستيڤانى:- وين بنروح
فچر:- تعلنى اسلامك ونكتب الكتاب يلا بينا بسرعه مفيش وقت
لتذهب هى معه بسعاده ..
★★★★★
ذهبت معه إلى الطبيبه وعادت وهى تشعر بأن مزاجه ليس في حاله جيده
:- يأمن هو انت مكنتش عايز تخلف منى
كان يقف هو ف الطبخ يصنع الطعام لهم :- انتى هبله يا شمس ليه بتقولى كده
لتدمع هى عيونها فجاء:- من ساعه ما قولتلك انى حامل وانت حتى مقولتش كلمه مبروك قولت يمكن عشان مش متأكدين ولما اتاكدت من الدكتور حسيت انك اضايقت اكتر هو في اى بلظبط
ترك هو ما يفعله واتجاه إليها يحتضنها بحب :-الموضوع مش كده يا حبيبتى انا طبعا فرحان أن هاتجى حته منى ومنك هموت واشوف شكله هيكون عامل ازاى عايز انزل اجبله كل حاجه هيحتاجها من دلوقت..
ليتنهد بضيق:- بس بردو مش ناسي إلى حصل ليا انا وانتى لغايت دلوقت في شهر العسل وانا مش عارف أوصله انتى في خطر وهو كمان في حظر يمكن هو ده إلى مش مخلينى عارف افرح لينا ياحبيبتى
ليقبل كل انش في وجهه بحب :- مش عايزك تزعلى هعرف مين ده ومحدش يعرف يقرب منك طول مانا موجود
شمس بحب:- ربنا يخليك ليا يا حبيبي انا مش خايفه من حاجه طول ما انت جنبي ..اه صح فكرتنى انا عايزه اقدم استقالتى انا كل ده في اجازه مفتوحه من ساعه ما كنت فاقده الذاكره
يامن :- لا يا شمس خليكى في شغلك بس ارجعي بعد الولاده طبعا
شمس بعقل:- مش هينفع يا حبيبي انت قولتها بنفسك احنا في خطر ممكن وانا في الشغل اخدلى طلقه اموت
يأمن بضيق:- اى يا بقرة إلى انتى بتقولى ده بعد الشر عنك
شمس:- انا بقول الحقيقة فعلا انا ممكن اخد طلقه اروح فيها بس متقلقش يعنى انا مش هقعد من غير شغل انا هفضل مدربه كيك بوكس زى مانا
يأمن:- انا كل إلى انا عاوزه انك تكونى مرتاحه يا حبيبتى .. والاستاذ ده يجى على خير
قال جملته وهو يطبع قبله على بطنها لكن قاطعهم رنين هاتف يأمن لينظر للهاتف بستغراب
شمس:- مين يا حبيبي
يأمن:- ده اللواء عباس
شمس:- طب شوفه اكيد في حاجه مهمه
ليبتعد قليلا ثم يعود ليحمل مفاتيح سيارته
:- عايزنى دلوقتى يا حبيبتى هنزل ولو تعبانه نامى انتى
وضعت قبله على وجنته:- لا يا حبيبي هستناك
ليذهب هو الى للواء عباس
أما هى قرارت أن تحتفل معه على طريقتها عندما يعود إذا
لتبداء التحضيرات من الآن ..
★★★★★
بعد مرور ساعة
في مكتب اللواء عباس
يأمن :- مش فاهم بردو هى مش القضية دى اتقيدت ضد مجهول وموضوعها خلص اى حصل تانى
ليمد اللواء عباس أحد الحلقات الذهبيه إلى يأمن :- الجديد أننا لاقينا ده معنى كده أن إلى هعمل كل ده بنت
لينظر يأمن إلى الحلق بتدقيق ..
★★★★★
انتهت هى من تحضير كل شئ العشاء الذى كان يعده يأمن وبجانبه بعض الأطباق الذى صنعتها هى بالاضافه الى الشموع الحمراء الذى تملأ المكان والورد المتناثر في الأرض من اول باب غرفتهم الى ساحه رقص صغيره لتشعل هى أحد الأغنيات الرومانسيه بعد سماعها لصوت سيارته الذى تصطف أسفل المنزل..
لحظات قليلا واستمعت لباب غرفتها يدخله منه بوجه خلى من التعبير ..
نظر حوله قليلا بتفحص ليزم شفتيه بضيق :- شايفك عامله اكل غير الى كنت عمله اى حاطه في سم ولا ايه
لتاتى هى من خلفه :- اى مش عجبك الى انا عملته هتقولى اى بقي مش مخليك مبسوط المرادى
كانت تربع يديها أمامها وعينها مليئه بالدموع عندما رأت ردت فعله عندما دلف إلى الغرفه
اقترب منها عدت خطوات :- لا ابدا ولا اى حاجه بس اكتشفت بعد كل إلى انا عملته عشانك حرقة قلبي عليكى كل يوم لما كنت بشوفك مع فجر وبعد ما اتجوزتك انا خسرت اخواتى بسببك بردو تفتكرى ايه إلى ممكن يزعلنى
مسحت هى الدموع العلقه في مقلتيها لتقف أمامه بجمود :- والله انا دلوقتى الوحش السبب في كل حاجه في حياتك مانا كنت حلوه من شوية ايه إلى حصل
كانت لا تفصل بينهم الا خطوه واحده تقدمها يأمن بسرعه البرق ليحكم بغلق يديه على خصلاتها:- إلى حصل انى اكتشفت انى بحب اكبر كدابه في العالم واكتر واحده بوشين عايشه دور الملاك إلى المجتمع جاى عليها ..
ظهرت علامات الزهول على وجهه تحاول أن تخفي معالم الالم بهذه الطريقه لكنه على ماذا يتحدث ليصرخ هو في وجهه بشر:- جبت لى ابنى بدل ام صالحه ام مجرمه معرفش الى جاى معاها هيكون اى ...
تعليقات
إرسال تعليق