القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ياقوت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم أية عزازي

 رواية ياقوت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم أية عزازي

رواية ياقوت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم أية عزازي

رواية ياقوت قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم أية عزازي

اقوت:ايه ال انتى بتقوليه ده؟!
جلال:واضح أن فيه سوء تفاهم هى ياقوت هانم مش تعرف انها مخطوبة ليا.
ياقوت بصريخ:ايه ال انتو بتقولوه ده،انتو عايزين تجننونى..
جلال بشماته:طب انا هستأذن انا والف سلامه عليك يا مجدى يااللى هتبقى حمايا،ههه
ياقوت بعياط:من فضلك يا مالك امشي انت كمان دلوقتي
مالك:لأ يا ياقوت أنا لا يمكن اتخلى عنك تانى.
ياقوت بدموع:ممكن تفهمونى ايه ال بيحصل...؟!
مجدى(الأب):قوليلها ياوفاء
طنط وفاء (زوجة الأب):ماتقولها انت هى بنتى ولا بنتك؟
ياقوت بزعيق:انا مش بنت حد فهمونى بقى انا اتخطبت لجلال الزفت ده امتى.؟
طنط وفاء (زوجة الأب):ابوكى كان عليه ديون كتير وجلال قاله أن هيدفعهم ليه بس بشرط..
ياقوت:وايه هو الشرط ده بقى.
طنط وفاء (زوجة الأب):يتجوزك...
ياقوت بصدمة:انتو بتعملوا فيا كده ليه ،انا عملت فيكو ايه..؟
مالك بنبرة صوت حادة:اهدى يا ياقوت..
...كلهم سكتوا فجأة
مالك:الزفت جلال ده ممضى عمى مجدى على حاجة؟
طنط وفاء (زوجة الأب):ايوه ممضى مجدى على شيكات وبيهدده بيها.
ياقوت بصريخ:يانهار اسود ومنيل ،يانهار اسود ومنيل،انا ذنبى ايه اتحمل غلطاتكو.
مالك بصوت يخوف:بس. ،اتصلى عليه قوليله يجى.
(جه عمو جلال تانى ..)
مالك لعمو جلال:طلع الشيكات ال معاك
عمو جلال:شيكات ايه ...
(مالك طلع مسدس من جيبه ووجهه ناحية عمو جلال ومسكه من هدومه...)
مالك:بقولك طلع الشيكات ال معاك.
عمو جلال بتوتر:استهدى بالله يابنى ده انا قد ابوك
مالك:ولما انت عارف انك اب رايح تخطب واحده قد بنتك ليه ياراجل يا زبالة انت.
عمو جلال بخوف:خلاص يابنى الشيكات اهيه.
مالك:هات.،خدى يا ياقوت قطعيهم
ياقوت بحماس:ده انا مش هقطعهم بس ده انا هولع فيهم..
عمو جلال:يابنى حرام عليك ده حقى.
(دخل مالك المسدس فى جيبه وطلع ورقة....)
مالك:خد ،اكتب المبلغ ال انت عايزه وهيبقى ليك
عمو جلال:بجد يا بنى ربنا يخليك والله ربنا يخليك
مالك:اكتب وانت ساكت.
(كانت ياقوت واقفة مبتسمة..)
عمو جلال:250 ألف ولا اقولك خليهم300
مالك:غور من هنا ومش اشوف وشك تانى
عمو جلال لسه هيطلع من الباب....
مالك:استنى عندك
قرب منه......،مالك:ياقوت دى بتاعتى انا ،اياك تفكر بس تبص ليها.،مفهوم؟
عمو جلال بخوف: مفهوم مفهوم
(خرج عمو جلال من المستشفى)
طنط وفاء: تسلم فى امك يا مالك بيه كان قرفنا والله
...مالك بص ليها بقرف ومش رد
ياقوت بمرح:يعيش مالك ،ههههه
(مالك قرب من ياقوت وحط أيده على كتفها ،انا احب اقول لحضرتك ياعمى مجدى أن بنت حضرتك هتبقى فى عينى بس ناقص موافقة حضرتك انك تجوزها ليا..)
..ابتسمت ياقوت وبصت لمالك لقيته بيغمز لها خرجت طنط ياقوت البلكونة لأنها مضايقة طبعاً وكانت بتتكلم فى الموبايل..
مجدى (الأب):أنا موافق يابنى بس شوف هى رأيها ايه؟
ياقوت بإبتسامة كلها مكر:هفكررر..
مالك:نعم ياختى،بقولك ايه ياعمى سيبك من بنتك ويلا نقرى الفاتحه....
دخلت ممرضة...
مالك للممرضة:والنبى ياقمر اقرى الفاتحه معانا ...
ياقوت خبطته على كتفه وبهمس بتقولها ياقمر ليه؟
مالك بصوت واطى غمزلها:هنغير من دلوقتي ولا ايه
...ياقوت حطت وشها في الأرض وابتسمت
مالك:ضحكت يعنى قلبها مال ،يلا ياعمى اقرى الفاتحه..
بعد 5 دقايق
مجدى(الأب):آمين..
مالك:ماتسمعنى زغروطة ياجميل
ياقوت:هههه مش بعرف بس تمام،لولولولولوى
مالك:العب
طنط وفاء:ألف مبروك يا ياقوت يا حبيبتى عقبال الفرح
ياقوت:الله يبارك فيكي يا طنط ولا اقولك يا ماما
طنط وفاء:ماانا ماما ياحببتى من يوم مامامتك اتوفت هه
قربت ياقوت من طنط وفاء وبهمس انا اقصد ماما ال هى حماتى يا...حماتى..
طنط وفاء بهمس:اتلمى عشان ابوكى تعبان ومش ناقص.
مالك:طب ياجماعه انا همشى انا عشان اروح الشركة..
ياقوت:طب خدنى معاك
طنط وفاء:لأ بقولك ايه ،ممكن تروحى تجيبى هدوم لأبوكى من البيت.
ياقوت:خلاص ماشي هاتى المفتاح.
_________________________
فى الشركة:-
(دخلت يمنى مكتب مالك وقعدت....)
يمنى:اظن بعد ما ياقوت هانم اتخطبت لأبويا احنا مش لينا غير بعض يامالك بيه.
مالك بضحكة سخيفة:ال حضرتك متعرفهوش يا آنسه يمنى انى مش بتجوز واحدة كنت ماشي معاها..
يمنى:يعنى ايه؟
مالك بتكبر:يعنى قولى مبروك لياقوت صاحبتك اصل انا وهى قرينا الفاتحة انهارده...
يمنى وهى تضع رجل على رجل وتتحدث بتكبر:طب ومعقولة برضو مالك عز الدين شخصياً هيتجوز واحده ....اُغتصب*ت...
مالك بتوتر:ايه ال انتى بتقوليه ده..
يمنى :اصل ال حضرتك متعرفهوش أن ياقوت هانم ال هتبقى حرم سيادتك ،فى بيتهم دلوقتي عشان عمو جلال ابويا بيتجوزها غصب عنها والخميس ال جاى هيتجوزها برضاها بعد ماتتحايل عليه يتجوزها عشان احتمال تبقى حامل منه.،هى طنط وفاء مامة مالك بيه مش قالتله أنها متفقة مع عمو جلال بابى على كده.
(قام مالك من على مكتبه والغضب يهزه ضربها بالقلم وسابها وخرج بره الشركة بأقصى سرعة راح على بيت ياقوت عشان يلحقها ومن بره البيت سمع حاجات بتتكسر جوه ..)
ياقوت بصريخ:الحقووونى...
(كسر مالك الباب ودخل لقى ياقوت هدومها متقطعة نزل ضرب فوق عمو جلال..)
مالك بزعيق:عملت فيها اييييه.،انطق
عمو جلال:كده يامالك بتضرب ابوك ال انت من صلبه عشان بنت....
بعد مالك عنه...
مالك بصدمة:ابويا...؟!
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات