القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عندما نعشق الصدف الفصل الثامن 8 بقلم مي محمد

 رواية عندما نعشق الصدف الفصل الثامن 8 بقلم مي محمد

رواية عندما نعشق الصدف الفصل الثامن 8 بقلم مي محمد

رواية عندما نعشق الصدف الفصل الثامن 8 بقلم مي محمد

اخذها للسيارة وهي تصرخ وتقول : ادم نزلنييييي هصوت واعملك فضيحةةةةة ..بقولك نزلنييي مش عايزة اروح معاااااك .....
واخذت تصرخ هكذا ولكن صمتت حين وضع يده علي فمها وقال : بحبك
تياا : امممم
اذال ادم يده من علي فمها فقالت تياا : هه!!
😳
لامس ادم وجنتيها بيده وقال :بحبك ..بحبك اوييي
سمعت تيا صوت خالد يقول : ايه يا تيا رحتي فين بقالي ساعتين بقولك نرقص ..ده الرقصة قربت تخلص وانتي سرحانة ؟
تيا : ايداا انا ايه اللي جبني هنا ايه اللي حصلل !!!!!
ثم صمتت قليلا واستوعبت انها كانت تتخيل ..حقا هل كانت تتخيل!
تيا : معلش يخالد سرحت شوية
خالد : ولا يهمك
تيا : انا تعبت شوية فلازم امشي دلوقتي
خالد :مالك يا تيا ايه اللي حصلل !! ..طب اوصلك طب
تيا : لا لا متتعبش نفسك خليك انا همشي
خالد : ولا تعب ولا حاجة تعالي بس
تيا : خلاص يخالد والله
ثم ذهبت للخارج ..وفي طريقها قابلت والدتها وقالت نادية : ايه يا توتا رايحة فين كدا ؟؟
تيا : تعبت يماما شوية هروح
نادية : تروحي اذاي ..وتسيبي بت خالتك لوحدها ف يوم ذي ده ؟؟؟
تيا : خلاص يماما هطلع اشم شوية هواا بره وجاية
اومئت نادية وذهبت تيا للخارج .
اما عن ادم فهو غضب من نفسه لماذا يراقبها !!!!!!
هتنهد بغضب وذهب للخارج مقرر عدم التفكير بها والرجوع كما كان .
واشعل سيجارته ووقف يشربها في الهواء ........
حين ذهبت للخارج وجدته يشعل سيجارته فذهبت له واخذت منه السيجارة القتها في الارض بعفويتها المعهودة وقالت : مينفعش تشرب بتاع خمس سجاير ورا بعض !
نظر لها ادم بغضب وقال : وانتي مالك انتي ..
كادت ان ترد ولكن اكمل : وبعدين انتي عرفتي منين !!
ارتبكت تياا وقالت : اا ص لل
ادم : انتي هتهتهي ما تنجزي
تيا بانفعال لتداري ارتباكها : عادي يعني وبعدين دي حاجة غلط علي صحة اي بني ادم وانا متعودش اشوف الغلط واسكت عليه .
ادم : انتي نسيتي نفسك ولا ايه ..انتي حتة موظفة عندي ولا راحت ولا جت
ويريت تخليكي ف حالك ومتتعديش حدودك
صدمت تيا من رده فعله ولم تشعر الا بدموعها مثترثرة علي وجنتيها ثم ازالت دموعها وقالت بصوت باكي : ايوا فعلا انت عندك حق وانا اسفة يا ادم ...لا سوري استاذ ادم
وقالت هذا الكلام واعطته ظهرها واخذت طريقها ذاهبة لداخل الفرح ولكن اوقفها صوته فتوقعت انه سيقول شيئاا لطيفاا ..او سيعتذرلها ولكن خالف توقعاتها صوته يقول : علي فكرة بنت خالتك واتجوزت واجازتك خلصت ومن بكرة ترجعي للشغل
لم ترد عليه واكملت طريقها وذهبت للداخل ...
ومرء اليوم ولم يحدث شئ بعد ما حدث غير ذهاب سهيلة مع محمد إلي "" عش الزوجية""
وفي صباح يوم جديد استيقظت تيا علي اشعة الشمس تداعب عينيها العسلية ..فذهبت للمرحاض سريعا وارتدت ملابسها حتي لا تتأخر علي العمل ..وقبلت والدتها وذهبت للخارج متجهه للشركة .
وصلت ولكن لم تجده فجلست مع منة ومجدي اصدقائها في العمل واخذوا يتحدثون قليلا ..
ثم اردفت تيا قائلة : طب انا اعمل ايه طب دلوقتي اروح !!
مجدي : تروحي ايه انتي عايزة تموتي النهاردة
ضربتها منة بخفة علي مقدمة رأسها وقالت : ده لو جه وملاقكيش هتموتي علي رأي مجدي
تيا : طب ما انا متنيلة قاعدة من بدري وهموتتت وانام يجدعان سهرانة طول الليل بعمل ف الورق اللي قالي عليه ومنمتش غير ساعتين
مجدي : طب مفيش حاجة تانية استاذ ادم قالك تعمليها عقبال ما يجيي؟؟
تيا بطريقة مضحكة : استاذ ادم ده مبيعرفش يعمل حاجة غير يزعق
ضحك مجدي ومنة علي طريقتها ....فأردفت مكملة : انتوا بتضحكوا علي ايييي طب والله ما بهزر هو مش بيقعد يقول ...
اخذت تقلده وهو يقول : واقفة عندك بتعملي اي...مش علي مكتبك لييه ..ده مكان شغل مش كافيه هنا تقعدوا تلكوا سواا !؟
كان اصدقائها يضحكون بشدة ثم صمتوا فجأة ..وهي مكملة بغيظظ : انساننن مستفز ومستبد وكلل حاجةة رأيه هو اللي صح ويتنفذ علي طول حتي من غير نقاش ..
مجدي : احمم
تيا مكملة لم تصمت : بجد بجد حاجة مقرفة
مجدي ومنة : احممم احممم
تيا : مالكوا يجماعة في ايه بتبصوا كدا ليه وراية ؟؟
ونظرت خلفها لتري عن ماذا ينظرون ..ولكن حين نظرت قفزت من مكانها حين وجدت ادم خلفها واضع يده في جيبه وينظر لها ...
فردت مسرعة وهي تضع يدها علي قلبها اثر الصدمة : كنت لسه بشكر ف حضرتك
ادم وهو يجز علي اسنانه : ورايااااااااا
وذهب الي مكتبه ..فقالت تيا : الله يخربيتكوا هروح ف داهيهه
مجدي : احنا مالنا ما انتي اللي لكاكة مبتفصليش
ادم بصراخ من مكتبه : تيااااااااااااااااااااااا
تياا : ععععععع هيموتنييي انا خايفة اروحح
وذهبت له مسرعةةة.
اما في مكانا اخر كانت مستلقيه داخل احضانه نائمة وتشعر بشئ علي وجنتيها فأخذت تتمتم بغضب وتقول : يماما بس بقا عايزة انام
اما هو فكان ممسك بخصله من شعرها يداعب بها وجنتيها وحين قالت هكذاا ضحك بشدة علي طفولتها وقال : يا حبيبتي انتي اتجوزتي وفرحك كان امبارح ماما مين بقاا؟؟؟
ثم اكمل : قومي بقا يا سوسو كفاية نووممم
ضحكت سهيلة بدلال وقالت :ههههههه سوري يحمو نسيت
ثم اكملت وهي تذم شفتيها مثل الاطفال قائلة : بس انا لسه عايزة انام
قبل محمد وجنتيها وقال : ابقي نامي ف الطيارة ياروحي
ثم غمزلها وحملها ذاهباا للمرحاض وقال : باقي ساعتين علي معاد الطيارة نلحق نجهز فيهم .
واخذوا يستعدوا لرحلتهم معا
♥️
كان يسير متجهاا للعمل بسيارته ولكن اوقف السيارة حين وجد مجموعة من الشباب يسيرون خلف فتاه ويقولون
الرجل ١ : ايهه يا قمرر بقاا
الرجل ٢ : ما تيجي بس واحنا هندلعوكي
الرجل ٣ : بقولكوا ايه شكلها مش هتيجي بالزوق
ثم امسك يدها ...ولكن في لحظة وقع علي الارض من شدة الضربة الذي اخذها في
وجههه ..ثم جاء الرجل الاخر ليأخذ بحق صديقه ..ولكن تلقي ضربات مثل صديقه فأكيد
سوف يربح عليهم بسبب ضخامته فهو طويل القامه ولديه عضلاتت كثيرة
وهم يتشاجران جاء صديقهم الثالث من خلفه واخرج شئ حاد وكاد ان يطعنه من ظهره
ولكن قالت الفتاه : سيففففففففففففففففف الحققققققق
فنظر سيف خلفه وابتعد عن الرجل والشئ الحاد حاول ان يتفاداه ولكن اصيب بجرح في يده ..
ولكن ف النهاية لقنهم سيف درسا وذهب اخذ الفتاه خلفه وهي تبكي فنظر لها وقال :كنتي بتعملي ايه هنا يا سارة !!!!
سارة وهي تبكي : كان عندي امتحان ف الكلية ولسه راجعه
ثم نظرت في الارض فوجدت دماء تتساقط ..فنظرت لمصدر الدماء فوجدت يده تنزف فشهقت قائلة وهي تمسك يده : احييييي ايدك يا سيف يلا نروح للمستشفي بسرعة !!
سيف : لا لا مفهاش حاجة ويلا اوصلك
سارة : توصل مينن ..لا هنروح عالمستشفي ووالله ما متحركة من هنا الا علي المستشفي عشان نشوف ايدك هه
كاد ان يعترض ولكن اوقفته وهي تربط يده برابطة شعرها الذي اخرجتها من داخل حجابها وتقول : يلا انجز ايدك بتنزف ومش لاقيه حاجة اوقف الدم بيها غير دي !
اومئي سيف وذهبوا سيارته للمشفي .
سمع دق علي الباب فقال : ادخل
دخلت تيا وهي متوترة بشدة ..فقال هو بجمود وهو يعطيها بعض الاوراق : خدي الورق ده خلصهولي كله وبعدين لما يجي سيف اديله الاوراق بتاعة صفقة شركة الريان وخليه يمضي عليهم وبعدين يجبهملك تكوني خلصتي دول وتجبهملي كلهم خالصين ..
ثم اكمل : خلصيي يلا دلوقتي
اومئت تيا بصمت وكادت ان تذهب سمعته يقول : ويريت متعوديش تتكلمي عليا مع الموظفين تاني لو عايزة تقولي حاجة تعالي قوليها ف وشي ..
اومئت تيا مرة اخري ولكن هذه المرة بحرج مما فعلت ..ثم ذهبت لخارج مكتبه ..حين خروجها تلقت انفاسها سريعا وكأن كان هناك رابط يشتد علي عنقها ثم قالت لنفسها : اوووف خنييق
سمعت صوته يقول من خلفها : هااا احنا قولنا ايييي؟؟؟؟
قفزت من مكانها وقالت وهي تضع يدها علي قلبها : عع اعوذ باللله من الشيطان الرجيم انت بتطلعلي منينن!!!!
كان يموت ضحكاا بداخله عليها ولكن ثبت علي موقفه وقال : حضرتك متحركتيش من قدام مكتبي حتي وبعدين انا كنت جاي اقولك خدي الورق ده كمان اديه لسيف
ثم ذهب واغلق الباب خلفه وذهب ليجلش علي مقعده وابتسم قليلا عليها .
: يوووووه يا حمو بقاااا ...مش عايزة البس الفستان ده انا شكلي عبيطة فيه
محمد بضحك : اجمل عبيطة شفتها في حياتيي
ضربته سهيلة بخفه علي كتفه وزمت شفتيها وقالت بغيظ : طب ابقي خلي العبيطة تسافر معاك بقا
وذهبت من الغرفة تاركه ايااه يضحك بقوة فقال لهاا بصوت عاال : بتت يا سوسوو ..هههههههههههه طب تعالي بس هقولكك ..طب والله عبيطة بجد هههه
ثم ذهب خلفها يضحك ولكن حين وجدها تجز علي اسنانها من غيظها ..حاول ان يكتم ضحكته كي لا يغيظها اكثر ..فجلس بجانبها واجلسها علي قدمه وحاوطت يده خصرها
وقال لها بهياام : هو في حد يزعل من جوزووا حبيبووو من اول يوم كدا
ثم طبع قبلة علي وجنتيها ..فابتسمت سهيلة علي طريقته لها ..فأكمل هو : يختيييي قمر وهو بيضحك يناس
احتضنته سهيلة لتخبئ وجهها به من فرط الخجل المحاط بهاا وقالت : بس يمحمد بطل تكسفني
ضحك محمد علي خجلها وقال : هههههه يا حبيبتي انا بحب اشوف اشوف كسوفك ده لما تبقا خدودك شبه الفراولة كداا
ثم قرص علي وجنتيها بخفةة ..فضحكت سهيلة بقوهه فقال هو : العبببب يا سوسووووو
سهيلة : ههههههه بس يمحمد بجد انا لازم البس دلوقتي هنتأخر
محمد : خلاص والله هسكت. ... ؛ ثم صمت وكأنه تحول الي شخص اخر فأردف مكملا :يلا روحي البسي بس اعملي حسابك انا قولت مش هتلبسي اللي الفستان اللي انتي عايزة تلبسيه دهه
دبدبت سهيلة بقدمها علي الارض وقالت وهي ذاهبة لغرفة الملابس : يووووووه بقااااا
ضحك محمد بقوة عليها : ههههه طفلة والله انا متجوز طفلة ههه
:خلي بالك بقا متحركهاش خالص النهاردة وانشاء الله هتتحسن ..
ثم وجهت حديثها للفتاه الواقفة وقالت : واتفضلي يا مدام حضرتك الروشتة دي ده الكريم اللي هيحطه ع الجرح والدوااا
سيف وسارة معاا : مداممممم!!!!!
الدكتورة : ايوا مش حضرتك مدام استاذ سيف سليم
سيف ضحك بقوة وقال : ههههههه ايوا صح هي المدام ههه
سارة : مدام مين يا زفت انت !!
سيف : زفتت!!!! والله لوريكي اتقلي عليااا ...
ثم نظر للطبيبة وقال : معلش يدكتور بس اتنين متجوزين بيتخانقوا
الطبيبة :اه اه طب عن اذنكوا انا بقا
ثم ذهبت الطبيبة ووقف سيف وذهب ناحيه سارة وهو يتقدم وهي تررجع للخلف
ظل يتقدم حتي وقف حين وقفت سارة لان خلفها الباب واصبح سيف امامها لا يفصل بينهم شئ فقالت سارة بصوت متحشرج : احمم س ي فف مينفعش كداا
سيف : مالك بتهتهي ليه يا سرسور مش انا زفتت !!!!
سارة : ااييي ..لا لا ايدا مين قال كداا ده انت قمر ..لا لا مش قصديي ده انت عسل
لا لا متفهمنيش غلط بص انا اللي زفته معلش
ضحك سيف علي ارتباكها ورفع يده ووضعها علي وجنتيها فقالت سارة سريعا :سيف انت بتعمل اييييي!!!!! اوعي بجد
وكادت ان تكمل كلامها وتفلت منه ولكن تفاجئت به ادخل خصله من شعرها كانت ساقطة من حجابها وقال : بعد كدا متبينيش شعرك ...حتي لو هو اللي طلع دخليه
ثم تركها وفتح باب الغرفة وذهب للخارج .
اما عن تيا كانت منشغلة كثيرا في الاوراق الذي اعطاها لها ادم ..وانجزتهم جميعا ولكنها كانت منتظرة سيف ..ولم يأتي فوضعت رأسها علي المكتب ودقيقة واحدة كانت خلدت في النوم .
كان يدور بمكتبه ذهاباا وايابا لماذا لم يأتي سيف حتي الان؟؟
فدق الباب واذن هو للطارق بالدخول ..فدخل عليه رجل يقول. : احم استاذ ادم انا مهندس جديد هنا والمفروض كان معادي مع استاذ سيف عندي انترڤيو ..بس قاعد اكتر من ساعتين وحضرته مجاش ومش عارف اعمل ايه؟
ادم : طب تعالي اقعد انا هعمل معاك الانترڤيو
وجلسوا سويا ..فقال ادم : اسمك ايه الاول !
الرجل : وائل
ادم : طب فين السيفي بتاعك
اعطاه وائل الورق الذي يجمع كل معلوماته بها وقال : اتفضل اهوو
امسك ادم الورق واخذ يقرأه ثم قال : تمام يا وائل هنشوف وحد هيكلمك بكرة بردوا عشان انت مع قسم الاستاذ سيف كدا هتبقا تحت تدريبه ..
اومئي وائل وذهب وذهب خلفه ادم متجهه الي مكتب تيا ..ويالا الحظ رأي تيابهذا الوضع ..ف هي كانت جالسة علي مقعدها ومسندة رأسها علي المكتب ونائمةة
وحين دخل سمع صوتها تهمهم وهي نائمة تقول : امممم ...لا لا متفهمش غلط هههه لا اسمي تيااا هيهيهي
صرخ ادم بوجهاها لتستيقظ ولكن دون جدوي فأخذ يضربها بيده بخفه علي وجنتيها لتستيقظ ثم قال بنفاذ صبر : الله يخربيتككككك قوميييييييييي
اتنفضت تيا من مكانها وقالت وهي تعدل ملابسها : فيي ايييه والله ما عملت حاجة
كان يبتسم علي هيئتها ولكن اخفيي ابتسامته سريعا وقال : في انك كنتي ف سابع نومة ولا همك ان ده مكان شغل ..
تيا : اسفة والله بس انا خلصت الورق اللي قولتلي عليه وكنت مستنيه استاذ
سيف بس هو مجاش وانا اصلا منمتش من امبارح غير ساعتين كنت سهرانة
علي الورق اللي قولتلي عليه ..وحاسة بصداع رهيييييب عارف لما تحس
بمنشار ف دماغك اهو ده نفس احساسي ..فلما تحس كدا المفروض تعمل ايه؟؟
طبعا تشرب كوباية نسكافيه ..اممم اللله ويسلام لو قهوة بقا وتقعد تسمع فيروز
وتفضي دماغك من اي حاجة الدنيا هتتظبط علي الاخر .
ادم : بسسسسسس ايييييي بطلييييي لكككك شويةةة ...مبتفصليش لوك لوكك
صمتت تيا ونظرت للاسفل واشبكت يديها ببعض بخجل وقالت : احم معلش شكلي اندمجت ف الكلام شوية
ادم : المهم سيف متصلش او كلم حد من الاسستنت اللي برة
تيا : لا متصلش خالص
ادم : طب تمام
تيا : طب انا اعمل ايه دلوقتي استناه ولا اروح !!!
ادم :لا روحي انتي وانا هكلمه وخلي الورق ده بقا لبكرة
تيا : تمام
ادم : طب تعالي اوصلك الجو اتأخر
تيا : لا لا شكرا هروح انا
ادم : يلا تعالي انتي علي سكتي مفيهاش حاجة
تيا : لا متتعبش نفسك ..
ادم : انتي حرة
وذهب وهي تقول لنفسها بعدما ذهب : ايدا هو مش المفروض يصر عليا ؟؟
ثم ذهبت لتركب التاكسي ليوصلها للمنزل .
حين تركها نزل للاسفل ودق علي صديقه فرد سيف : ايه يا ادم عامل ايه !
ادم : كويس يعم انت اللي فين من الصبح ومجتش ليه؟؟
سرد عليه سيف ما حدث معه وقال : بس يا سيدي والبت دي بقا قعدت تقولي روح ومعرفش ايه وكلت دماغي فروحت ومعرفتش اكلمك تلفوني فصل ..
ادم : سلامتك يصحبي ولا يهمك خلاص
واخذوا يتحدثون قليلا ثم اغلقوا ..فشرد سيف وابتسم عندما تذكر ماذا حدث معهم في الصباح .
Flash back..
خرج سيف من الغرفة فذهبت هي خلفه ووجدته يقف مع امرأه فذهبت لهم ..
سيف : لا والله مش فاكر حضرتك
المرأه بدلال : اذااي مش فاكرني انا سونيا كنا مع بعض ف الكليه يا سيفووو
هل تشمون هذه الرائحة ؟؟؟ نعم هي رائحة النيران المشتعلة بسارة
لحظة واحدة فقط وازاحت سارة يد سونيا التي كانت تضعها علي يد سيف وقالت بغضب ظاهر عليها : طب ايدك يا امورة بقا كدا ...وبعدين قالك مش فاكرك يبقا تتكتمي بقا .
سونيا : يععع مين دي يا سيفووو !!!
سارة : بقا انا يعع يزبالة انتي
ثم ازالت يدها من علي يد سيف وقالت مرة اخري : وبعدين قولتلك اتنيلي اوعي ايدك ديي!
اما عن سيف فكان يحاول كتم هذاا الكم الهائل من الضحك ..فنجح ف ذلك واردف لسونيا قائلا. : والله يا انسه سونيا انا مش فاكر حضرتك وانتي كدا بتعطليني لازم امشي
سونيا : انسه سونياا؟؟؟؟؟؟
ثم اكملت بدلال : لا ده انت مش فاكرني بجد فين ايام يا حبيبتي يسوسو روحيي يا سوسو
سارة بصوت منخفض سمعه سيف : حبك برص يبعيدةةةة
سونيا وهي ترفع اصبعها وتشاور علي سارة باشمئزاز وقالت : بس مين دي يا سيفوو؟؟
كاد ان يرد سيف ولكن سارة لوحت اصبع سونيا للخلف سريعا
فقالت سونياا : اهههه ايدي اوعييي
سارة : لمي نفسك يا بتاعة انتي وانا مش هاجي جمبك
وكادت ان تذهب ولكن عادت مرة اخري قائلة لسونيا : اه نسيت اعرفك بنفسي انا ابقا المدام .
وتركتهم وذهب تضحك ...وخلفها سيف يضحكك بقوةةةة عليها وسرح بخيالها حتي اختفت ولم يسمع اي شيئ من صراخ هذه السونيا بجانبه وذهب مسرعا خلف سارة ولكنها قد رحلت .
Back.
فاق من شروده علي صوت والدته تنادي عليه فذهب لها .
منذ ركوبها لهذا التاكسي وهي تشعر بنظرات السائق غريبة لها ..دقيقة اخري وركب اثنين
نساء بجانبها من الخلف منقابان ...فأزداد قلقها ولكن لم تبالي ..فدق هاتفها برقم صديقتها
سارة فردت عليها قائلة : الواطية اللي مبتسألش يومين بحالهم معرفش عنك حاجة!!
سارة : معلش والله كان عندي امتحانات ذي ما انتي عارفة ف الكليه
تيا : اه يقلبي ربنا معاكي ..طب عملتي ايه ؟
سارة : والله كلوا ذي الفلل المهمم حصلت حوارات كتشيررررر النهاردة
تيا : ههههه اشجينيي!!
سارة : قابلت سيف النهاردة
تيا : سيف!!! ..بقولك ايه استني خليكي معايا كدا يسارة
ثم قالت للسائق : حضرتك مش ده الطريق
السائق :.........................................
تيا :انا بكلمك علفكرة !
السائق بغمزة : هوديكي حتة احلي
ثم اخرج النساء الذي بجانبها منديلا به مخدر ووضعوه علي فم تيا وفقدت الوعييي .
اما عن سارة فكانت تسمع لكل شئ واخر شئ سمعته صراخ تيا فعلمت انها بخطر
ثم دقيقة اخري واغلق الهاتف ..اخذت تبكي سارة وتدق علي رقم والد تيا ووالدتها يعطيها '''غير متاح ''' ف اخذت تدوور علي رقم سيف وبالفعل وجدته فدقعت عليه سريعا
فرد سيف قائلا :هو ده بجد انتي بترني عليا ده ايه اليوم القمر دهه !!
سارة وهي تبكيي : سيف لو سمحت عيزاك تساعدني
سيف بخضة : مالك يسارة بتعيطي لييه؟؟؟؟؟؟؟؟
حكت له سارة ماحدث واكملت قائلة : وبس والخط قطع لوحده وقعدت ارن علي رقم اونكل وطنط محدش بيرد ومش عارفة اعمل ايي ..وحتي بابا مسافر اهئ اهئ
سيف : طب اهدي بس وانا هتصرف
ثم اغلقوا الهاتف ودق سيف علي رقم احدهم
فرد وقال سيف سريعا بلهفة : ادم الحق تيااا !!
يتبع...
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات