القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عندما نعشق الصدف الفصل السابع 7 بقلم مي محمد

 رواية عندما نعشق الصدف الفصل السابع 7 بقلم مي محمد

رواية عندما نعشق الصدف الفصل السابع 7 بقلم مي محمد

رواية عندما نعشق الصدف الفصل السابع 7 بقلم مي محمد

ذهبت تيا لتغلق الباب خلف الامرأه التي دلفت للتو فسمعت صوته يقول : يلهوااااي اييييه القمر دههه !!!
تيا : ادم احييي !!!
ولم تعطي له فرصة ف الرد اغلقت الباب سريعا ووضعت يدها علي قلبها التي ازداد نبضاته بشدة ثم ذهبت مسرعة للغرفة في الداخل .
اما هو ف كان في عالم اخر لا يري الا غيرها......كم هي جميلة هذه الفتاه!
ويالها من جذابه فهي تجذبني لها وكأنها مغنطيس وانا ككتلة حديد لا اشعر بشئ حتي
انجذابي نحوها لم اشعر به ..فقط اشعر بأختطاف انفاسي فور رؤيتها .
:يابني انت رحت فين!!
فاق من شروده بها علي هذا الصوت فرد عليه ادم : ايه يا سيف
سيف : انت ايه اللي جابك هنا ؟
حاول ادم ان يتذكر ولكن دون جدوي فضحك وقال : تصدق والله مافاكر
ضحك سيف وغمز له : وايه اللي نساك بقا
ادم : اتنيل قدامي ويلا اسكت
سيف : ادم بجد هقولك علي حاجة ..مينفعش تفضل حابس نفسك علي تجربة قديمة
فشلت ..مش كل الناس ذي بعض ذي مافي الوحش في الحلو ..افتح قلبك ومتخفش انت بتحبها يا ادم
ادم: بحب مين ياسيف بلاش هبل
سيف : يا اأخي بطل تكابر بقا لاء بتحبها ياادم وبتحبها اوي كمان ..انت مبتشوفش نفسك لما بتشوفها بتبقا عامل اذاي ..!!!!
مشفتش لهفتك عليها لما كنا ف المستشفي..ولما اغم عليها وقابلتك وانت شايلها مكنتش شايف قدامك غيرها كان كل همك هيااا ..لو مش شايف كل ده فأنا شايفه واحنا مش صحاب من يومين لا ده احنا عشرة عمر وانا اعرفك كويس اوي يا ادم ..افتح قلبك وتيا عمرها ما هتكون سلمي وهي مش اختها ودي مفهومة احنا مش متأكدين بس حتي مفهمش حاجة من بعض ..مش هتفضل طول عمرك لوحدك يصحبي
ثم ربت علي كتفيه وذهب تارك خلفه ادم وهو مصدوم من كلام صديقه وصراع كبيييييير بداخله لا يقدر علي اخماده ..
ذهب ادم ليجلس بمفرده ..ذهب بعربته اما مياه البحر وضل يفكر هل كلام صديقه صحيح !!! ولكن ماذا لو كانت تيا مثل سلمي ...
ماذا تقول يارجل فاتيا مثل الملائكة كيف لك ان تقارنها بتلكك!!!!
ظل يحادث نفسه ومر الوقت ..ساعة ... اثنان... ثلاث ..لم يعرف كم مر عليه وهو علي هذه الحاله ..ثم ذهب لمنزله ليخلد للنوم ويريح عقله ولو قليللاا .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منذ رؤيته لها وهي هكذا وهي متوترة بشدة صامته
سارة: مالك ياتيا
تيا : هااا ..لا مفيش
سارة : لا بجد في ايه مالك !!
تيا : خلاص يسارة بقا مفيش هبقا اقولك بعدين
ومر الوقت وانتهت الحفل وذهب جميعهم للمنزل تاركين سهيلة في منزلها ..
كانت تجلس علي سريرها وكأنها تنتظر دقة هاتفها ..وها قد دق الهاتف فردت مسرعة :ساعتين برن عليك مبتردش ليه !!
محمد : يحبيبتي اهدي كنت ف الحماام
ضحكت سهيلة وقالت : معلش اصل انا قاعدة هموت وانام بس عمالة الهي نفسي بأي حاجة عقبال ما تتصل وانت اتأخرت
ضحك محمد وقال : خلاص يستي معلش ...صمت قليلا ثم اكمل : سوسو
سهيلة : عيونيي
محمد : بحبك
سهيلة بضحك : يختيي قميلةةة ينااس ..
ثم اكملت : وانا كمان اوي اوي اوي
ثم اخذوا يتحدثون حتي غلبهم النوم .
وفي صباح اليوم التالي استيقظ ادم علي صوت انوثي يقول بصراخ : دوماااااااا اصحي وحشتنيييييي
فتح ادم عينه ومن ثم رأها فاق سريعا واخذها بين احضانه قائلا : يبتت اللذينةة وحشتينيي اويي ..مكلمتنيش ليه اجي اخدك ! او ابعتلك حد يجيبك ياليلي؟؟
ليلي : معلش يا دوما كنت عايزة اعملهالكوا مفاجأه
ادم : واحلي مفاجأه ..هي ماما شافتك؟؟
ليلي بضحك : دي مكنتش عايزة تسبنيي ..قولتلها هصحي ادم خمس دقايق بس وجايالك..وقوم بقا عشان متجيش تزعق
ادم طب قومي انتي وانا قايم اخد شاور وجاي وراكي
اومئت ليلي وذهبت ..وذهب هو للمرحاض .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
: ايييييه جموسةةة نايمةةة بقالي ساعتين بصحي فيكي !!!!
تيا : يوووه ياماما هو الواحد ميعرفش ينام ف البيت دهه
نادية : يابت قومي عشان متتأخريش ع بت خالتك
تيا : بت خالتي دي غيبوبة اصلا تلاقيها ف سابع نومة ..والله انا خايفة تنام ف الفرح
ضحكت نادية وقالت : طب اتنيلي قومي يلا عشان نروحلهم وهي ساعة ورايحة البيوتي سنتر وانتي رايحة معاها ف انجزي يلاا
تيا : حاااضر خلاص قايمةةة قايمةةةة
ثم نهضت وذهبت للمرحاض .
ومر الوقت وذهبت تيا ووالدتها لسهيلة ودقائق بعد وصولهم وذهبوا معا للبيوتي سنتر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~
فور خروجه من المرحاض ارتدي ملابسه والتقي هاتفه ودق علي صديقه فرد قائلا :اي يعريس فينك !!
:ايه يا ادم عامل ايه
ادم : تمام الحمدلله يا خالد ..انت اي اخبارك ؟
خالد : كويس الحمدلله ؛ بس دلوقتي الاستاذ محمد مش راضي يصحي اقوله يابني النهاردة فرحك مفيش بردوا
ضحك ادم وقال : طب حط التلفون علي ودنه بس انت
وضع خالد الهاتف علي اذن محمد فقال ادم : محمددددددد انت يابنييييي قومم الحق سهيلةةةةةةة
قفز محمد سريعا من علي السرير : في ايهه اي اللي حصلهااااا انطقق يعم بسرعاااااا
ضحك ادم وخالد بقوة فقال ادم : يلا اي خدمة يخالد ...وانت يعريس يلا عشان تروح للحلاق
اما عن محمد فهو كالوحش الثائر واخذ يسبهم بأبشع الالفاظ ..وذهب تارك الهاتف من يده وذهب للمرحاض . ..فتحدث ادم وخالد قليلا ثم اغلقوا .
وها قد مر الوقت وحل المساء واجتمع الاصدقاء وذهبوا بعرباتهم ليأخذ محمد سهيلة معه ..ذهب اليها في الداخل..
ومن ثم رأها وكأن اصطدمه صاعق كهرباء ..يشعر وكأن شلت جميع حواسه ..فأقترب منها ببطئ ثم اخذها بين احضانه وتمتم بصوت منخفض : ربنا يخليكي ليا يا قمرييي
💖
ابتسمت سهيلة بخجل شديد ...ثم اخذها وخرجوا للخارج
ذهبت تيا خلفهم ..ولكنها لم تراه وهو كذلك ؛ فوقفت ف المنتصف تنظر في جميع النواحي
: بتدوري علي مين يا توتا ؟؟؟؟؟
قفزت تيا من مكانها ووضعت يدها علي قلبها قائلة : يخربيتكك خضتيني يسارة !
سارة غامزة : سلامتك من الخضة يروحي ..هااا كنتي بتدوري علي مين بقا
ضحكت تيا وقالت : بس يبت يلا بينا عشان منسبش سهيلة لوحدها
وذهبوا جميعا الي مكان العرس .
كان حفلا رائعا يملئه الحب والسرور والبهجة
تيا : ماما انا رايحة التويلت وجاية
وفي طريقها اصطدمت بشخص فقالت : اهه ..مش تخلي بالك
: معلش والله انا اسف مشوفتش حضرتك ..صمت ثم اكمل : اي دهه تياا ؟؟؟
عقدت تيا حاجبيها وقالت :هو حضرتك تعرفني !
الرجل : انا خالد اخو محمد مش فكراني
تيا :اه اه معلش يخالد مخدتش بالي
خالد : ولا يهمكك ..بس اي القمر دههه
ابتسمت تيا بخجل شديد وقالت : ميرسي ده من ذوئك
لم يصمت خالد من بعدها اخذ يفتح معها في مواضيع شتي ..غافلين عن الاعين التي تراقبهم كالصقر
واخيرا قالت تيا : طب معلش يخالد دقيقة وجاية هظبط الميكاب بس
خالد : طبعا اتفضلي
اما عند العروسين ..فكانوا جالسين معا في ماتسمي بال '' كوشة ''
وممسك محمد يد سهيلة وهي خجلة بشدة فقال محمد : مالك يسوسو
سهيلة : معرفش كل الناس بتبصلي حاسة اني متوترة
ابتسم محمد وقبل يدها وقال : متركزيش مع حد ركزي معايا انا بس
ضحكت سهيلة وقالت : انت بتوترنييييي اكترررر كدةةة
ضحك محمد وقال بهيام : وبعدين يعني عروسة وذي القمر واحلي كمان مش عيزاهم
يبصوا ..؛ ثم غمزلها بطرف عينه
سهيلة اصبحت كحبة الفراولة من كثرة الخجلل ثم قالت :بس بقا يمحمدد
محمد : الله علي يمحمدد ديي ..هو انا اسمي حلو كداا؟؟؟؟؟
كادت ان ترد حتي قاطعها اصدقائهم وهم يئخذوهم ليرقصوا وكان الجو ذاد مرحا ولطفا .
ثم انطفئت الاضواء وحان وقت رقصة العروسين
اخذها محمد وذهبوا علي ساحة الرقص يتمايلون علي الموسيقى البسيطة ..ولم يخلوا الحديث من غزل محمد لسهيلة وهي تخجل كالعادة .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
: بقولك ايه ما تيجي معايا برا ارد علي التلفون
تيا : طب روحي يسارة وانا جاية وراكي
ذهبت سارة ولم يساعدها الحظ وجدت سيف بالخارج هي لم تراه ولكنه رأها ..تحدثت ف
الهاتف وثم جائت لتدخل للعرس مرة اخري ولكن اوقفها صوت يقول : اييه يا قمررر
كان سيف يمثل وكأنه لم يعرف انها هي
لفت له سارة لتري من من هذا الصوت فوجدته هو ..كادت ان ترد حتي قال هو بتمثيل باارع : هو انتييي؟؟؟
ذهبت اليه سارة ورفعت اصبعها بوجهه وقالت : بقولك ايه ابعد عني عشان ده فرح صحبتي ومش عايزة اعمل مشاكل
وتركته وذهبت وهو مصدوم من هذه الفتااه !
اما هي كانت ستذهب لسارة ولكن اوقفها خالد يقول بمرح وكأنه يمثل :تقبلي بالرقصة دي يا افندم !
ضحكت تيا وكادت ان تمد يدها حتي سحبت يدها في يد ادم وقال لخالد : سوري يخالود مرة تانية بقا
واخذها وذهبوا لساحة الرقص فقالت بغضب طفولي : انتت اذاااي تعمللل كدااا !!!!!
ادم : انتي تخرصي خالص عمالة تضحكي معاه من اول الفرح وهئ ومئ ...واييييه الفستااان اللي انتي لابساه دهه كماننن لا تعاليلي بقااا .
ثم ذهب ويشدها خلفه للخارج ( هبعتلكوا صور الفساتين في الكومنتات
😉😂
)
ثم اركبها العربة وهي تصرخ وتقول : ادم نزلنيييييي هصوتتت واعملك فضيحةةة بقولك نزلنييي مش عايزةةةة اروح معاااااااااك ....
واخذت تصرخ هكذاا ولكن صمتت حين وضع ادم يده علي فمها وقال : بحبك
يتبع...
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات