القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكياتي مع الفهد الفصل الثاني 2 بقلم رنا البحيري

 رواية حكياتي مع الفهد الفصل الثاني 2 بقلم رنا البحيري
رواية حكياتي مع الفهد الفصل الثاني 2 بقلم رنا البحيري

رواية حكياتي مع الفهد الفصل الثاني 2 بقلم رنا البحيري

في صباح يوم جديد وبدايه جديد لابطالنا
استيقظت حياه ولم تجد احد معها بالغرفه ظلت ساكنه فقط تبكي بصمت ولم تستوعب حتي الآن ان والدها فارق الحياه وتركها وحيده ظلت تبكي ثم دلف عمها حياه السيد احمد
احمد بحزن ع بنت اخيه الوحيده: حياه حبيبتي يلا علشان هنمشي من هنا هنروح البيت

حياه: لا رد

احمد: يلا يابنتي قومي معايا

حياه: لا رد

احمد: حياه متوجعيش قلبي عليكي يابنتي قومي معايا

قامت حياه واتجهت الي المرحاض وأبدلت ثيابها ثم خرجت من المرحاض وجدت فهد وأخيه مالك وعمها احمد

احمد: يلا بينا

ثم خرجوا جميعا من المشفي ولكن قبل ان يصعده الي السيارات قالت حياه

حياه ب جمود:عايزة أروح على بيت بابا

فهد ب إستغراب:ليه

حياه: مش هعيش عند حد انا عايزة أرجع بيتي

فهد ب حده خفيفه: واضح ان الهانم نسيت انها مراتي صح

حياه: لا ما احنا هنطلق

فهد: اااه ومين قالك اني هطلق؟

حياه ب حزن: وهتكمل معايا ليه واللي قالك اتجوزني خلاص مابقاش موجود

فهد ب هدوء: حياه انتي قبل ما تكوني مراتي ف انتي بنت عمي ومسؤله مني ف بلاش الهبل اللي في دماغك ده ويلا نمشي

مالك: يلا يا حياه ماينفعش وقفتنا كده قدام المستشفى

احمد ب حنان: يلا يابنتي نمشي

أومأت له حياه ثم صعدت معهم الي السياره

بعد مدة قصيرة وصلو جميعا الي قصر الأحمدي

نزل الجميع من السياره و دلفوا الي قصر

احمد لفهد: خد حياه ع الأوضه ترتاح شويه يا فهد

أومأ له لفهد: ثم قال يلا يا حياه

ذهبت حياه مع فهد الي الغرفه ثم قالت

حياه: احنا هنكون مع بعض ف اوضه واحدة؟!

فهد: أيوة

حياه: طيب أنا هنام فين

فهد: اي السؤال الغبي ده اكيد ع السرير

حياه ب توتر: وانت

فهد: ع السرير برضو

حياه: نعم ليه ان شاء الله

فهد: هو اي اللي نعم دي اوضتي

حياه: لا انا هنام ع الكنبه

فهد:انتي حره

ثم دلف الي المرحاض ليأخذ حمام بارد ليتخلص من تعب وإرهاق اليوم ثم ارتدى ملابسه وخرج

حياه: انا عايزة اروح اجيب هدومي

فهد:البسي اي حاجه من عندي لحد ما ابعت حد يجيبلك لبسك

أومأت له حياه ثم ذهبت للمرحاض لأخذ حمام لكي تهدئ قليلاً

ثم خرجت وكانت ترتد بيجامه تصل الي ما قبل ركبتها بقليل نظرت بالغرفه ف لم تجد.فهد ثم ذهبت واخدت غطاء واتجهت الي الاريكه و ظلت تبكي وتتذكر ولدها ثم ذهبت ف ثبات عميق

بعد فتره دلف فهد الي الغرفه ف وجدها ذاهبه في سبات عميق

ذهب اليها وجلس ع ركبتيه أمامها ثم قال لها

فهد:مش عارف اي الجاي بس اللي متاكد منه انه هيكون صعب و مش هيعدي ب الساهل

ثم حملها و ذهب بها الي السرير وغطاها جيدا و اتجه الي الاريكه

مر ع هذه الاحداث شهران لم يحدث فيهم سواء انها رجعت الي حياتها السابقه و ذهبت الي جامعتها وتغلبت ع حزنها

في صباح يوم جديد

ف غرفة فهد وحياه استيقظت حياه ولم تجد فهد بالغرفه ف ذهبت الي المرحاض اخدت حمامها وثم أدت فرضها وغيرت ملابسها و نزلت الي الاسفل

ف غرفة الطعام كان الجميع جالس ع طاوله الطعام

حياه للجميع: صباح الخير

الجميع: صباح النور

احمد لحياه: هتروحي الجامعه انهارده؟

حياه: ايوة يا بابا

احمد: طيب يا حبيتي خدي بالك من نفسك

أومأت له حياه بابتسامه

ثم اكملت فطورها وقالت انا خلصت يلا يا فهد

ثم قام فهد واخد مفاتيح سيارته وأخد حياه متجه الي جامعتها

بعد مرور نصف ساعه توقفت السياره امام جامعه حياه فهد لحياه قبل ان تنزل من السياره

فهد: ما تتكلميش مع اي شاب

حياه:حاضر

فهد: لما ارن عليكي تردي ع طول

حياه بملل:حاضر

فهد:خدي بالك من نفسك

حياه:حاضر

فهد:حاضر اي انتي علقتي

حياه:لا

فهد:خلصي محضراتك وجهزي نفسك علشان هبعتلك السواق يجيبك ع الشركه بعد الجامعه

حياه بغباء:ليه

فهد:مش انتي كنتي عايزة تدربي ف الشركه معايا

حياه:ايوة وانت مش موافق

فهد:حياه انتي غبيه امال انا بقول اي بقولك هتدربي بعد الجامعه

حياه:اعاااااااااااااا بجد

فهد:حياه انزلي قبل ما اولع فيكي

حياه:اشطا سلاموز

ثم نزلت من السياره و قابلت في طريقها صديقتها مريم و.....

يتبع.....
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول :اضغط هنا


هل اعجبك الموضوع :

تعليقات