القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رحمة ايمن

 رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رحمة ايمن
رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رحمة ايمن

رواية عوض آل معتصم الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم رحمة ايمن

 رحمه بخوف: معتص.. م اهدا كدا 
معتصم :..... 
"يقرب الدكتور مروان قليلا من منضده رحمه" 
دكتور مروان:  اي رئيك 
معتصم بعصبيه: تعالي اقلك انا رئي 
"يبدا بضربه بقوه ولا يستطيع احد ابعاده عنه ويكسر المكان عليه" 
معتصم بغضب: انت عارف الي بتطلب اديها دي مين يا حيوان!  دي مراتي اي اتعميت ول مشتفتناش مع بعض طول الحفله! 
دكتور مروان بتوتر وتالم من جسده :  مراتك!  والله ما عارف يا معتصم بيه والله! 
معتصم:  وانا بقي هعرفك بطريقتي 
" يهاجمه بقوه وتبدا رحمه بالبكاء ول تسطيع ابعاده عنه من غضبه وخوفها منه " 
فاطمه:  انت يا بارد!  بطل شرب بيبسي وروح شوفوا هيموتوا
فهد:  محدش هيعرف يبعده عنه صحبي وانا عرفه سيبي ياخد حق المرضي الي بيروحولو وبياخد فلوس علي قلبه قد كده
فاطمه بعضب:  انت بتهزر دلوقتي!  فهد قوم الفرح باظ!
فهد: يووه بطلي زن خلاص قايم 
رحمه بخوف:  معتصم سيبه خلاص حد يلحقه بالله عليكو!
"يذهب له فهد والعريس واصدقائه ويبعده عنه بصعوبه وينقلو دكتور مروان من المكان ويخرجه"
 جيهان: روحي منك لله يا شيخه، جوزي ضرب بسببك وملحقش يتهنى
غزل: اما الاحق اجري من هنا عشان لو حد عرف هيموتوني "تقلع الجزمه وتقوم بالجري في الخفاء"
جيهان: ماشي يا غزل الكلب اما وريتك مبقاش اسمي جيهان 
معتصم بمسك يد رحمه بقوه: تعالي 
رحمه: ااه، برراحه 
معتصم بزهيق: فهددد
فهد: نعم ياباشا
معتصم: وصل فاطمه انت 
فهد: لاء طبعا الع....
"ينظر له معتصم بغضب فيتوتر"
فهد: دي فاطمه دي في عيني اه والله، فااااطمه 
" يتحرك فهد من امامه بسرعه وياخذ رحمه لسياره بغضب ويتحركون "
جيهان: عمرر، الفرح بتاعي باظ اهئ
عمر: لاء يا قلبي هو انا الي وشي باظ 
جيهان: هعملك كمدات لما نروح
عمر: لاء انا تمام هو الفرح وليله الدخله كمان، انسي 
جيهان بتوتر : ههه انت قليل الادب علفكره 
عمر بتعب: اه يا وشي، انا شكلي هروح انام 
جيهان: عمر الله!
في السياره....
رحمه بهدوء وملامح خوف: معتصم
معتصم: شششش، ول كلمه... اسكتي 
وانا ماالي يا لمبي والله ما كنت اعرف،  ربنا يستر وتعدي ام الليله دي علي خير....
"في سياره فهد"
"ينظرون لبعض، ويبدأون بضحك" 
فاطمه: هههه يلهوي كنت هموت علي منظره 
فهد: ده خد علقه مخدهاش حمار وربنا هههه 
" ينظرون لبعضهم مجددا فيتوتر الجو "
فاطمه بنظر لشباك: هنوصل امتي 
فهد: احم قريب 
فاطمه بحذر: تمام 
في فله معتصم..... 
"ينزل معتصم ويتركها في السياره ويذهب لغرفه المكتب بغضب" 
رحمه بدموع وصوت اطفال:  طنط نبييييله 
نبيله:  اي في اي يا بنتي 
رحمه بعناقها: طنط نبيله خلي يصلحني بالله انا معملتش حاجه 
نبيله:  طيب اي الي حصل حكيلي 
رحمه:  رئيس قسم عندنا طلب ايدي لزواج فضربه لاء موته تقريبا و لسه مدايق مني 
نبيله:!!!!! 
رحمه:  حاسه انك مخضوضه مش عرفه لي 
نبيله: والله يا بنتي ربنا معاكي 
رحمه: اااه هعيط 
طق طق طق 
معتصم: مين 
رحمه: انا 
معتصم: متدخليش 
"تقوم بدخول واخذ كرسي وجلوس امامه"
معتصم: مش انا قلتلك متدخليش 
رحمه ببرائه: مش هقوم من هنا، وهنتكلم، ومش هتكون مدايق مني كده، وهنشوف بقي هه 
معتصم ببتسامه: يا رحمه ربنا يهديكي
رحمه براحه: يا عم قلقتني بقي، بالله اسفه ها 
معتصم باخذ نفس عميق :.......
علي الكورنيش... امام بحر 
فاطمه بتوتر: ده مش البيت!
فهد: انزلي 
فاطمه: علفكره مش اصول انك تسيب بنت تروح لوحدها وتوقفها في نص الطريق كده ول عشان بنات ناس و....
فهد: اييي، اهدى يما مصوره وتفتحت في وشي... انزلي هنقف شويه هنا وهروحك
فاطمه: يعني هتروحني بجد 
فهد: امم 
فاطمه: خلاص نازله 
"تنزل فتجد ماء وتفرح كثيرا بيه وتمسك الحديده بمرح ويرقبها فهد ببتسامه"
فاطمه: المكان تحفه بليل ههه ونجوم حلوه جدا 
فهد: امم 
فاطمه بستعاب نفسها:"فاطمه فوقي انتي مش ينفع تكوني هنا، مش ينفع تتضعفي كده " احم ممكن تروحني 
فهد بستغراب: مش فاهم 
فاطمه: بنت وولد في الطريق ولوحدهم، بنسبالك ده مش غريب شويه ههه ول صحيح انت متعود علي كده يا بيه 
"تذهب لسياره فيضع يده الاثنين حولها ويثبتها امام زجاج السياره وينظر لها بهدوء" 
فاطمه: فهدد!
في غرفه المكتب.... 
"تذهب رحمه بالجلوس امامه وهو يجلس علي الكرسي فيمسك زراعها ويقوفها " 
معتصم:  اوعي تعملي كده تاني!  
رحمه بتوتر:...... 
معتصم:  انا اعمل كده عادي انتي لاء، متركعيش ابدا ول تقعدي قدام حد كده،  انتي مرات معتصم الجدواني يعني متعملش كده 
رحمه: بس انت مش اي حد،  وكنت بتعمل كده معايا 
معتصم:  انا اه انتي لاء
"يقوم بمسك يدها ويجلسون امام بعضهم علي الكنبه "  
معتصم:  امم 
رحمه:  انا اسفه 
معتصم:  رحمه انتي عرفه يعني اي حد يطلب ايدك مني! 
رحمه: عرفه والله
معتصم: اي رئيك تلبسي نقاب 
رحمه: بس انت عارف... هاا 
معتصم:ههه، عشان اشوفك انا بس ومحدش يقدر يقرب منك
رحمه: صدقني الناس شيفاني او لاء، فانا مبشفش غيرك انت بس وده كفايه 
معتصم: امم بتثبتيني 
رحمه: اها حصل هه 
معتصم: ماشي يا ست رحمه خليني سكتلك كده كتير اما نشوف اخرتها 
رحمه: كده ساكتلي، انت مشفتش هجمت عليه وضربته ازاي جسمه كلو متكسر، ده دكتور محت...
معتصم: اقسم بالله لو فكرتي تدافعي عنه او تشكري فيه لتشوفي وش مش هيعجبك
رحمه: ووواطي دكتور واطي بشكل وعلطول كده بزعق علطول 
معتصم: ههه 
رحمه: تعرف اي اكتر حاجه مفرحاني 
معتصم: اي 
رحمه: انك بتغير عليا يا ولاه، خلاثو 
معتصم: خلا... اي!
رحمه: ههه لاء بجد، انا فرحانه اني هعرف انام لاني مبعرفش انام غير وانا ماسكه ايدك 
معتصم: اي ده بتثبتيني تاني 
رحمه: شوووفت ههه 
"يقوم بعناقها بقوه ودفئ وتشعر بدقات قلبه التي تشعرها بالامان وتريح قلبها الملئ بتوتر منه"
"امام الكورنيش"
فهد بتقريب لوجهها: انتي فعلا حسه اني كده، اني فعلا وحش لدرجادي
فاطمه بلف وجهها الاتجاه الاخر و التحدث: فهد لو سمحت 
فهد: اتكلمي، فهميني 
فاطمه: عايز تعرف رأى 
فهد.:......
فاطمه: اه انت وحش لدرجادي انك تطلب من بنت لسه 19 سنه وتقرب منها يبقي وحش انك تسهر في حانه زي دي الساعه 2 الفجر يبقي وحش، وحش اوي كمان 
فهد: من قلبك الكلام ده 
فاطمه: اكيد 
فهد بنظر لها ببرائه وتقريب اكثر : بصيلي كده وقوليها في وشي وانا اصدقك 
فاطمه بنظر له وتوتر: اه من.. من قلبي 
فهد:  ههه مشلكتك انه باين عليكي اوي انك بتحبيني يا فاطمه 
فاطمه: نعم!
فهد بالابتعاد عنها: يلا عشان تاخرتي 
________________
اليوم التالي.....
"تحسس بجانبها فلا تجده" 
رحمه بخضه:  معتص...  انهارده التلات صح النادى،  اما الحق المستشفي بقي
في النادي....
فهد: ههه متوقعتش انك تيجي 
معتصم: كنت عايز افرخ طاقتي في حاجه ومفيش غيرها دلوقتي 
فهد: نيمت رحمه زعلانه اكيد 
معتصم: لاء اتصلحنا 
فهد: واووو ،لاء دي قااادره عاش 
معتصم: فهد احترم نفسك
فهد: لاء متقلقش، بعد الي حصل امبارح ده بدات اقلق منك ده دخل فعلا المستشفي! وهو دكتور هههه هموت 
معتصم: قال عايز يتجوزها 
فهد: لاء بجد ابهرتني ههه
معتصم: عملت اي مع فاطمه امبارح
فهد: قصدك اي هو انت كنت ق... اه عشان كده كانت هناك 
معتصم: اي رئيك 
فهد: رائي انك بتستهبل، بتستهبل!
معتصم بغمزه: متقلقش موافق عليها هههه
فهد بنظر له بنصف عين : ههههه
في الخارج....
فهد: هتروح الشركه 
معتصم: هعدي علي خندق العداله كده واجي 
فهد: اووه ربنا يعينك، سلام 
في سياره معتصم 
ترن ترن ترن 
معتصم: الو 
اسماعيل بغضب: بقي انت حابس حفيدي تلات تيام ومتقوليش يا معتصم الجدواني 
معتصم: حفيدك غلط ولازم ياخد جزائه 
اسماعيل:  لازم نتقابل 
معتصم: اكيد، هستناك في اي وقت 
"يقفل الخط"
اسماعيل بتفكير بصوت عالي:  محدش عارف يوصله يا تري عمل في اي، هو صحيح بن كلب بس حفيدي في الاول والاخر
"تستمع شرين بتخفي وتنصدم من الاخبار"
في غرفه فاطمه "
"تدخل شرين بندفاع "
فاطمه: في ا....
شرين بضربها بقلم قوي: بقي يا زباله تقوليلي في شرم ويطلع محبوس عند معتصم الجدواني ده انا هربيكي 
فاطمه بدموع: ماما انا....
شرين: انا هوريكي يا حربايه، ما انتي طبعا بتغيري منه، والله ما انا سيباكي
في سياره معتصم...
معتصم: الو، عملتو اي 
احد رجاله: كلو تمام 
معتصم بثقه: تمام، حسابكو هيوصلكو...
"ودلوقتي هنشوف هتعملو اي، ههه بدأ عقرب موتكوا من دلوقتي "
في شركه السوفتي...
مصطفي: نعم؟!، المصنع الجديد تهد ازاي!
يتبع....
لقراءة الفصل الخامس والعشرون : اضغط هنا
لقراة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات