رواية عندما نعشق الصدف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي محمد
رواية عندما نعشق الصدف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي محمد |
رواية عندما نعشق الصدف الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي محمد
فور دخولهم وقفت تيا من صدمتها مما رأت فقالت : ادم!!!
اما ادم فور رؤيتها وايضا مع نوح ..فكور يده بغضب ثم وقف سريعا واتجه ناحيتهم وقال بغضب مكتوم: انتي بتعملي ايه هنا ؟؟
كادت تيا ان ترد حتي اوقفها نوح يقول : ايه ده ادم انت تعرف تيا؟؟؟؟؟
ردت تيا سريعا تقول : ادم ده نوح كان جارنا من زمان واحنا اخوات ف الرضاعة ..
ثم قالت لنوح: اه اصل انا كنت بشتغل ف الشركة عنده ف نعرف بعض ..
ادم : تعالي معايا
تيا : في..ن!!!!
وهي تتحدث قبض علي يدها واخذها خلفه ...
اما سارة ونوح ظلوا واقفين وتعجبوا مما حدث ثم ذهبوا لاصدقائهم ..
وقفت تيا وسحبت يدها وقالت: ممكن اعرف عمال تجررنيي ورااااك كدا ورايحين فين!
ادم: صوتك ده يوطي وانتي بتكلميني ..
اخفضت تيا صوتها وقالت بحنو : طب ادم انا مش فاهمة في ايه فهمني انا عملت ايه ؟؟
ادم : ايه اللي جابك هنا ومع نووح!!!!!!!!
تيا : يا ادم نوح ده ذي ما قولتلك جارنا من زمان واخويا ف الرضاعة ومتربين مع بعض..وبعد ما عزلوا من سنتين معرفناش عنهم حاجة بعدين قابلتوا هنا من حوالي اسبوع وقالي هنبقا نتقابل ونتجمع كلنا وفي صحابوا هيعرفنا عليهم بس .
ادم : ولو حتي اخوكي ف الرضاعة مشوفكيش ماشيه معاه تاني ..ماااشي
ضحكت تيا بخفوت .. فقبض علي يده بغضب وقال : بتضحكي علي ايه انا مبهزرش
تيا : يختي قميلة وهو متعصب
ضحك ادم عليها وقال : طفلة والله
نظرت له بتذمر فضحك اكتر فسرحت هي في ضحكته فقالت بتلقائية : ضحكتك حلوة اوي يا ادم !
ادم : ايييه؟؟؟؟
فاقت تيا وتورد وجهها سريعا مما قالت وقالت : اييه !!
ادم : كنتي بتقولي اي
تيا بخجل بالغ : ولا حاجة ويلا بقا
ضحك ادم علي خجلها ثم قال :طب يلا قدامي وعلي الله اشوفك بتكلمي مع حد ..
ذمت تيا شفتيها بغضب طفولي وقالت : اومال اقعد اعمل ايه ؟؟
غمزلها ادم وقال : كلميني انا
تورد وجه تيا مرة اخري فقالت بتوتر : احم يلا بينا
ضحك بخفوت عليها حتي لا يخجلها اكثر ..وذهبوا معا لاصدقائهم ..
فجلست تيا بجوار سارة وادم بجوار سيف ونوح ...
ف تحدث نوح وقال : انتي فكراهم يا تيا ولا نسيتي!
تيا : لا طبعا فاكرة يابني ...
نظرلها ادم بغضب فقالت سريعا : بس مش اوي
ضحكوا جميعا فقال نوح وهو يعرفها عليهم : دي ناني ..ودي ميار ..ودي ايمان ..وده ياسر ..وصبري ..ودي سارة اكيد عارفها ههه ....ودول بقا سيف وفارس وادم صحابي اللي قولتلكوا هعرفكوا عليهم ..
اومئت تيا ورحبوا جميعا ببعض ثم اخذوا يتحدثون في بعض الامور ..كانت تيا صامتة في اول الحديث ثم بعدها اندمجت معهم ...
اما ادم فكان صامت يراقبها ..ضحكتها ..وحين تظهر غمازتهاا...سقوط حجابها من الهواء فترفعه مرة اخري علي كتفها ....تفاعلها مع الحديث بأنفعال ...كنم تسحرني هذه الفتاه ..اشعر وكأنني لا اري غيرها حولي ..حين رؤيتها أتوووه بها حقاا اشعر وكأنني تأهه ..تأهه بكل شئ بهاا ..بعد رؤيتها اري جميع النساء لا شئ بالنسبة لها ..ف هي امتلكت قلبيي ..ف هي ملكتي المتوجة ..ف هي حبيبتي وكل ما املك
.
فاق من شروده علي صوت سيف يقول : وبعدين هنعمل ايه ف ام القاعدة دي!!
فقالت سارة : هقولكوا علي حاجة بصوا ..كل واحد يسأل سؤال وكلنا هنجاوب عليه وبعدين الدور يلف علينا
سيف بمرح : والله البت سوسو دي دماغها المااظ
ضحكت سارة وشاركوها جميعا الضحك ..فقال فارس : قاعد تطبلل انت صح
نظر له سيف نظرة حارقة ...
ثم قال نوح : طب ابدأ انت يا سيف !
سيف : طيب ...
صمت ثم اكمل : اسعد يوم ف حياتكوا لغاية دلوقتي؟؟
ميار وهي تنظر لادم بهيام : لسه مجاش ..
ايمان : اممم ..يوم فرح اختي
ناني : يوم خطوبتي
ياسر وهو ينظر لايمان بحب : والله انا عامل ذي البت ميار لسه مجاش ههه
صبري : يوم ما خلصت الجيش
ضحكوا علي حديثه ..ثم جاء دور سارة فقالت : امم يوم ما عرفت توتا
ارسلت لها تيا قبلة ف الهواء بمرح ..ثم قال نوح : يوم ما شوفت جني ..
فارس: مين جني دي؟
غمزله نوح بضحك ..فقال فارس: من يومين كان اسعد يوم ف حياتي
ميار : دورك يا ادم ..
ادم : امبارح ...
فنظرت تيا للاسفل من الخجل فقالت سارة : قولي يا توتا
تيا وكاد صوتها يأبي ان يطلع ولكن قالت : يوم نتيجة الثانوية العامة..
نظر لها ادم ورفع حاجبه فنظرت له بتعجب وكأنها تقول ماذا افعلل؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقالت صبري: قول يا سيف
سيف : يعم انا اللي سائل؟؟
صبري بضحك : مش مهم عادي
سيف : والله ما لاقي يوم عدل ف حياتي ..بس بصوا هو يوم ما تيا دخلت المستشفى ..
فنظرت له تيا بتعجب فقال : مش قصدي بس حصل بعد ما طلعتي حاجات لطيفة .
ثم قالت ناني : انا اللي هسأل ...اممم مواصفات فتي او فتاه احلامكوا
سارة : من حيث!!
ناني : يعني شكلاا وكدا
فأجاب ياسر بهيام وتقريبا كان يقول جميع مواصفات إيمان : بيضة ومحجبة مش طويلة ومش قصيرة واهم حاجة الشخصية بس ..
صبري : عايزها تكون اوزعة وعينيها ملونةةة اللللههههه وطيبة ومحترمة وكدا يعني ..
نوح : يجماعة انا عايز جني وبس ههه
ضحكوا جميعا ثم قالت ميار :امم يكون طويل وعنده عضلات وعنده دقن ولونه قمحي كدا ..اللي هو راجل اوي ده
نظرت لها تيا بغيظ وفهمت ما تقوله ميار ف هي تقول جميع مواصفات ادم ..ف حاولت ان تسيطر علي غضبها ...
ايمان بضحك : والله ماعارفة يعني ..محترم ودمه خفيف اهم حاجة الدم الخفيف دي ويكون حلو اشطا يعني ..ويحبني بس
سيف : تكون اوزعة ودمها خفيف وطيبة بس هي تبان من برا تعبانةة لكن هي طيبة وقمرررر ..
نظر له فارس وقال : هي مين دي اللي تبان تعبانة بس طيبة !!!
سيف : هااااا .. البت اللي هتجوزها يعنيي ..
ضحك فارس ..فنظر له نظرة اخرسته
فقالت سارة : انا بقا عايزاه شغال مع المافيا يكون جامد كدااا
نظروا لها جميعا بتعجب فقالت تيا بضحك : يجماعة دي واحدة الروايات اكلت عقلها متخدوش علي كلمها ..
ادم وهو ينظر لتيا بحب خالص : تكون طيبة ومحترمة ودي عندي بأي حاجة تانية
تورد وجه تيا من نظرته لها ..اما هو بداخله يقول: ما هذه الفتااه !!!! فهي تخجل من كل شئ ..حتي من صديقتها تخجل من ايي شيييييئ!!!!! ..يا الله كم هي جميلةة !!
فقالت ميار وهي تنظر لتيا : تيا مقالتش!
تيا : لا مش عارفة والله خليني ف السؤال الجاي ..
اومئوا جميعا ثم قال ياسر بخبث : مرتبطين ولا لاء وبمين ؟؟؟؟؟
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
: يمحمد شيل ايدك بقا عايزة اشوف عيني وجعتني !!
محمد : بس يا سوسو بطلي لككك اما ندخل
فدخلوا ..وقالت سهيلة : يلا شيل بقا
فرفع محمد يده من علي عينيها ..فأفتحتها ثم شهقت بفرح وقالت : احييييي ايداااا الللللهههههههههههه
ابتسم محمد وقال : مش انتي مخنوقة ..وانا مخرجتكيش من يوم ما رجعنا ؟
اومئت سهيلة وهي تهز رأسها لفوق وتحت وثم نظرت داخل الغرفة التي كانت مليئة بالبلونات السوداء الكثيييييييرة ...وعلي الفراش يوجد شئ ولكن لم تراه بوضوح ..فذهبت بأتجاه الفراش وامسكت الصندوق وفتحته ..فوجدت (عروسة كبيرةةة ويوجد معها جميييع فستاينهاا) ..فنظرت لهذه اللعبة الطفوليه بحب ..ثم نظرت لمحمد الواقف خلفها مبتسم ..فذهبت له وارتمت بأحضانه تبكي !!
فأحتضنها بقوة وهو يجفف دموعها ويربت علي شعرها ويقول : بتعيطي ليه بس !
سهيلة : محمد بجد انا فرحانة اوي ..انت بتعمل كل حاجة تفرحني ربنا يخليك ليا ..انا بحبك اوي ومقدرش استغنى عنك ابدا ابدا..
قبلها محمد وقال :ولا انا اقدر استغني عنك ياقلبي ..
سهيلة : حبيبي والله ....بس صح اشمعني كل البلونات سوداء كدا ؟؟
محمد بضحك: عشان بحبوا
سهيلة : طب انا بحب الالوان التانية
محمد : يحبيبتي الاسود ملك الالوان
صمت ثم اكمل : يلا بقا البسي عشان منتأخرش علي ماما مستنيانةة
سهيلة بابتسامة : طيب داخلة البس اهو بسرعة
ثم ذهبت لترتدي وظل هو ينتظرها ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ياسر :, ها جاوبوا ؟؟؟,
صبري : ايه يعم ده هو المفروض سؤال واحد ،
نوح : مش مهم ..يسيدي انا اه وهو اصلا في انسان يقدر يعيش من غير حب!!! وبمين جني
ناني : اه ومحمود خطيبي
صبري : لا مبتنيلش احب
سيف :اه ولا يعني ..ومتسئلوش اذااي
فارس : مشعارف لسه !
سارة : انا لاء
ايمان : وانا لاء بردوا لسه مجاش الشخص المناسب ..
فرح ياسر بشدة بعد سماع جملتها هذه وامتلأت الابتسامة وجهه ..
ادم : اه ومشلازم اقول مين
ميار : هو السؤال كدا لازم تجاوب
ادم ببرود : لا مش لازم
نوح : خلاص يجماعة مش مهم قولي انتي يميار !
ميار بغضب مكتوم : اه بحب بس مش مرتبطة
فقالت ايمان : وانتي يا توتا ؟،
كان ادم منتظر ردها بفارغ الصبر ...
تيا : اااااا ..انااا.......
كادت ان تكمل حتي قاطعها رنين هاتفها فحمدت الله كثيرا بداخلها وقالت وهي تقف : عن اذنكوا بس هرد علي التلفون ...
ثم ذهبت بعيد عنهم بقليل لترد علي الهاتف
اما هو فكان يسب هذا الهاتف اللعين بداخله ..واخذوا يتحدثون جميعا ..حتي جاءت تيا وجلست ..فمالت سارة علي اذنها وقالت :في ايه!
تيا : ماما بتستعجلني عشان نروح ..
سارة : طب يلا ،؟!
تيا :اه يلا بينا ..
وكادوا ان يذهبوا حتي جاءت رسالة لهاتف تيا من ادم يقول :في ايه
ابتسمت وردت عليه هي الاخري برسالة تقول : مفيش ماما بتكلمني عشان اروح ..
ادم :طب يلا بينا عشان متتأخريش ..
تيا : مين بينا دولل ؟؟
ادم :يلا يا تيا عشان اوصلك ومش عايز كلمة واحدة
تيا : ادم بجد مينفعش ..هيقولوا عليا ايه ؟؟؟
ثم اغلقت الهاتف ورفعت نظرها له ..كانت تنظر له بترجي فأومئي بصمت ..
فوقفت بعدنا تيا وسارة وقالوا : باي يجماعة هنمشي احنا
ايمان : ليه يا توتا خليكوا شوية ..
تيا : معلش بقا يا نيمو مرة تانية عشان منتأخرش
ايمان : ماشي يحبيبتي هبقا اكلمك
ثم ودعوهم جميعا وذهبوا ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد دقائق ذهب ادم وسيف ...
فقال سيف لادم وهم مستلقين ف السيارة : قولتلها ؟
رفع ادم حاجبه ..
فقال سيف : يعم ده انت مشلتش عينك من عليها طول القاعدة
نظر له ادم طويلا ثم قال ..: اخدت بنصيحتك
ابتسم سيف بحب ثم احتضن ادم سريعا ..فقال ادم بضحك: ايه يا ابني في ايه !!
سيف بفرحة :فرحانلك اوي بجد وتيا طيبة ومحترمة ..
ابتسم ادم وقال : اي الفرحة دي كلها
سيف بغمزة وصوت انوثي : بحبك يولااا هيهيهيهي
ادم بضحك : لا بقولك ايه ولاااا اضبط
ضحك سيف وشاركه ادم ..ثم ذهبوا بالسيارة متجهين لمنازلهم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~
: بس ادم شدك حتة شدة و انتي عمالة تبرليله جاية مع نوح ليه وبتااع ...هو في حاجة حصلت انا معرفهاش !!!!!!
تيا : ايه جو المخبرين دههه!؟
سارة : انطقي بسرعةةة....قالك حاجة صح قال ؟؟؟؟؟
اومئت تيا بابتسامة فصرخت سارة بفرحح ولكن وضعت تيا يدها علي فم سارة وقالت : اتكتمي احنا ف المواصلات ..ومش هنطق بكلمة غير لما ننزل
سارة بصرت منخفض: مش هتكلم خالص ولا هدي اي ريأكشن ..بس وحيات امك احكي الفضول هيموتني ..
تيا : تؤتؤ اما ننزل ..وبعدين سارة حبيبتي الريأكشن بتاعك ده بيطلع غصب عنك ..
نظرت لها سارة بغضب وصمتت
ثم مر بعض الدقائق ووصلوا لوجهتهم فنزلوا وكانوا امام منزل تيا فقالت تيا: قالي بحبك
ثم ذهبت راكضة لمنزلها وتاركه سارة واقفة مصدومة ..فقالت سارة :, بت اللذينة خلعتتت
ثم ذهبت خلفها ولكن تيا كانت ذهبت لفوق..
فقالت سارة بصوت عالي لتيا التي علي الدرج: هتهربي مني فين هجيلك عشان تحكيلي كل حاجة..
ثم قالت بفرح بالغ : مبروووووووك ياااااتوتااااااااااااا
تيا : شششششششش الله يخربيتك هتفضحينااا ف العمارة
سارة بضحك : طب باي انا ماشيه هبقا اكلمك ..
تيا : اشطا
وذهبت سارة واكملت تيا وجهتها للمنزل
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
: طب انت زعلان ليه دلوقتي !
محمد : سهيلة بس اوعي انا متعصب دلوقتي فأبعدي عني
سهيلة : يمحمد قولي ايه اللي معصبك
محمد بأنفعال : انتي يا سهيلة انتي الللي معصباني
ثم ذهب للغرفة فأنفجرت هي ف البكاء لا تعلم ماذا يحدث ...ماذا فعلت لكل هذا؟؟؟؟؟؟
فقررت ان تتركه ليهدء قليلا ثم تحدثه ..
مر الوقت وذهبت لغرفتها ..سمعته قادم للغرفة فمثلت نومها ..
ابدا ملابسه وذهب للفراش جلس بجانبها واخذ يمرر يده علي وجهها بحنو ......
ثم قال :عارف انك صاحية قومي ..
افتحت جفنيها ثم قال هو : قومي عايز اتكلم معاكي
سهيلة : هو مش انا اللي بعصبك عايزني ف ايه
محمد وهو يقبل وجنتيها ثم اخذها بأحضانه واخذ يقبل علي شعرها ويقول :ايوا انتي اللي بتعصبيني ..بس مينفعش تنامي زعلانة مني وبتعيطي!!
سهيلة :خلاص مش زعلانة بس انا عملت ايه !!
محمد : يسوسو يحبيبتي هو انا مش قولت متلبسيش اللبس ده !!
سهيلة : ما هو حلو يمحمد وبحبه !
محمد : بس انا قولت لا عشان ضيق يبقا لازم نسمع الكلام صح؟؟
رفعت رأسها من احضانه ونظرت له بتذمر طفولي وتقول : هدومي كلها ضاقت عليا هو انا تخنت!!
محمد : لا خالص ده انتي ذي القمر ..بس انتي كنتي جايبة هدومك كلها علي قدك بالظبط ..فأحنا هنعمل ايه بقااا!!!!!
سهيلة : ايييييي
قبلها وقال : هننزل بكرة بعد ما اجي من الشغل نشتري هدوم جديدة للقمر بتاعي ..
سهيلة : بجدددد
محمد : اه يحبيبي بجد
قبلته سهيلة ولفت يديها حول خصره بأمتلاك ووضعت رأسها علي صدره وقالت : كلمة بحبك مش مكفية كل اللي جوايا ناحيتك !!!!
محمد : روح قلبي انتيي
ثم اغلقوا الاضواء وذهب كلا منهم لاحلامه ....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
استيقظت تيا علي صوت تعرفه جيدا ..فأفتحت عينيها وجدتها امامها فأغلقتها مرة اخري ووضعت الغطاء علي وجههاا ..
فنظرت الاخري لها بغيظ وقالت : انا رايحة اقعد مع دودو شوية وعشر دقايق لو مصحتيش هصحيكي بطريقتي
تيا : أستغفر الله العظيم يرب هو انا انام واصحي عليكيي ..
ضحكت سارة وقالت : هههههه مش هتعرفي تخلصي مني يقلبي
ثم ذهبت خارج الغرفة ...
كادت ان تكمل نومها حتي سمعت صوت هاتفها يعلن عن استلام رسالة ..فوجدتها من ادم يقول : صباح الخير ياقلبي
ابتسمت تيا وكتبت له : صباح النور
فرد عليها يقول : انتي لسه صاحيه؟؟
تيا : اه وانت ؟
ادم : لااا ده انا بصحي من بدررييي في الشغل ..طب والله المكتب لا يطاق من غيرك ..الواحد ملوش نفس يجي
تيا ارسلت له :
ادم : بتضحكي ..طب والله بتكلم جد انتي مش هترجعي بقا ؟؟
تيا : مش عارفة لسه!!
ادم : طب شوفي كدا واتصرفي
تيا : طيب ..بص هقوم اروح لماما عايز حاجة !
ادم : عايز سلامتك باي
تيا : باي
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اما عند سهيلة فهي استيقظت من نومها ولم تجد محمد فعلمت انه ذهب لعمله ..
فأخذت هاتفها ودقت عليه وقالت : الوو
محمد : حبيبي صباح الخير
سهيلة : صباح النور يقلبي ..نزلت امتي؟
محمد : من ساعتين كدا
سهيلة : مصحتنيش ليه طب ..انا ظابطة المنبه بس مرنش !!
محمد : انا اللي طفيتوا عشان متصحيش ..يعني احنا نايمين متأخر امبارح فلازم تنامي كويس
سهيلة : طب ما انت نايم معايا وصحيت!!
ضحك محمد وقال : انا متعود
ضحكت سهيلة هي الاخري ثم قالت: امم طب فطرت !
محمد : لا
سهيلة : ليييييييه يمحمد !!!!!!! ..طب اطلع جيب اكل الاول
محمد : مش جعان دلوقتي
سهيلة : مينفعش والله اللي بتعمله ده...طب عشان خاطري انا اطلع
ابتسم محمد وقال : ماشي هروح بس اقفلي دلوقتي عشان عندي شغل اما اخلص هكلمك ..
سهيلةة: لاااا استني منا عايزاك
محمد : ايي؟
سهيلة : بص اهدي كدا وروق
محمد : انجزي قولي علطول
سهيلة : ماما رايحة لخالتو وانا عايزة اروح بقالي كتير مشوفتش توتا ....
محمد: لا
سهيلة : طب ليه !
محمد: هو و كدا وانجزي عشان الزفت الشغل
سهيلة وقد علمت كيفية إقناعه فقالت سريعا بدلال : حموووو حبيبييي خلاص متتعصبش ..
ثم اكملت بحزن : ولو مش عايزني اروح مش رايحة بس متتتعصبش...بس انا عايزة اروح ياحموو عشان خاطري وحياتي عندك ..واول ما تخلص شغل حود عليا خدني بس.
صمت محمد ..فشعرت بنجاح خطتها فأكملت : ها يحمو قولت ايه ! بص اللي انت عايزه انا هعمله مش مهم
محمد : طيب ماشي ..بتثبتيني انتي علفكرة ..
سهيلة : ربنا يخليك ليا يا ربببب
ضحك محمد عليها وقال : يلا باي عشان اشوف اللي ورايا
سهيلة : باي يحبيبي
ثم اغلقوا الهاتف وذهبت سهيلة للمرحاض لتتحمم وبعدها ارتدت ملابسها ..وذهبت متجهه لمنزل تيا ..
بعد وقت وصلت ودقت الباب ففتحت لها تيا ..فأحتضنوا بعضهم البعض وقالت تيا : وحشتيني اويييي
سهيلة : وانتي اكتر والله...... هي ماما جت ولا لسه!!
تيا : اه جت جوا
سمعت سهيلة صوت يأتي من الداخل يقولها : سوسووو جيتييي ف وقتك في موضوووع خطشيييييير ..
ضحكت سهيلة وقالت : يخربيتك انتي هناا
تيا بضحك : دي مقيمة عندنا اصلا
سارة : ملكيش دعوة انتييي ..انا سمعاكيييي
ضحكوا جميعا ثم ذهبوا للداخل ..فقالت سارة : تعالوا ..
ذهبوا معها لداخل غرفة تيا ..فقالت لتيا وهي تجلسها علي الفراش : احكي كل حاااااجة يلاااا
سهيلة بأستفهام: في ايه؟
كادت ان تتحدث سارة ولكن اوقفها دق هاتفها فنظرت للهاتف وجدته سيف فذهبت للخارج وهي تقول : استنوا هرد وجاية
ردت فقالت : الوو
ثم صمتت لتستمع ما يقول ثم قالت سريعا بشهقةةةة : احيييييي سيففف اذاااااااااي؟؟؟؟؟؟!!!!!؟؟؟؟
اما في غرفة تيا بعد ذهاب سارة دق هاتفها هي الاخري ..فنظرت للهاتف كان ادم
فقالت سهيلة : هو في اييه يجدعان بقااا
ضحكت تيا وقالت : معلش دقيقة وجاية ..
ثم ذهبت للشرفة وردت قائلة : الو
تعليقات
إرسال تعليق