القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس 5 نور الدين جلال

 رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس 5 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس 5 نور الدين جلال

رواية أحببتها صعيدية الفصل الخامس 5 نور الدين جلال

سامية راحت ل سعاد اللي شغالة ف بيت العمدة مصيلحي *

سامية:: العواف عليكي يااختي عاملة اية ؟
سعاد :: يا مرحب بيكي يا سامية مش بعادة يعني تزوريني من ساعة ما اشتغلت ف دار المخفي اللي اسمة كرم
سامية :: بس يابت دة سيد البلد كلها وهيبجي نايب ف ميجلس الشيعي
سعاد :: يا اختي ربنا ياخدة جصروة خير بجا مايجبكيش كدي غير واجعة مشندلة
سامية :: والله يا بت من ساعة ما جلتيلي ان العمدة طالب واحدة تشتغل تشتغل ف عيادة سي الدكتور احمد وانا جلت اشوف واحدة بت حلال كدي تطول رجابتك جدام العمدة
سعاد :: دية دي من امتا يا بت الچدعنة دي
سامية :: تصدجي انا غلطانة يا بت بس دي واحدة غلبانة وجلت اساعدها
سعاد :: ودي مين دي ما انا مسبتش واحدة ف البلد اللي لما اتحددت معاها
سامية :: لا دي من البلد اللي جارنا بت غلبانة كدي
سعاد :: ودي يعني هتعرف تبجي ممرضة
سامية :: ايووة اوومال دي كانت شغالة ممرضة جبل كدي ف المستوصف اللي حداهم ف البلد
سعاد :: ودي تضمنيها يا بت احسن لو أيدها طويلة وخدت حاجة كدي ولا وكدي العمدة هيجطع عيشي
سامية :: اضمنها برجبتي دي صاحبتي الروح بالروح يا بت
سعاد :: ماشي يا بت يا سامية هجول العمدة وانتي جوليلها تحضر نفسها علشان وجت ما اجوولك تروح طوالي
سامية :: شالله يخليكي يا سعاد وخدي يابت الست هجر بعتالك الفلوس دي علشان عارفة عندك كوم لحم بتربيهم
سعاد :: ربنا يخليها ويرزجها ب ابن الحلال اللي يستاهلها انا معرفاش ازاي الست الكومل دي تبجي بت الظالم المفتري اللي اسمة كرم دية
سامية :: لسانك عايز جطعو يا فجرية يلا فوتك بعافية احسن الست هجر تستعوجني ولا الحاجة فاطمة تلاجيني مش ف الدار تطين عيشتي
سعاد :: ماشي يا اختي بالسلامة انتي وزي ما قلتلك خلي صاحبتك تجهز حالها
* سعاد دخلت بلغت العمدة انها لقيت واحدة غلبانة وكانت شغالة ممرضة قبل كدة ف اتصل ب احمد وعرفة انة لقا ممرضة كويسة تشتغل معاة *
............................................

........... العيادة ...........

* احمد لما جاتلة مكالمة العمدة مصيلحي علي الممرضة الجديدة كانت نعمة عندة سمعت الكلام ولما خرجت قالت ل اشواق علي اللي سمعتة ف اشواق دخلت ل احمد تفهم منة *

اشواق :: احمد هو صحيح العمدة جابلك ممرضة جديدة ؟
احمد :: ايوة يا اشواق وانا اللي طلبت منة كدة
اشواق :: طب لية وهو انا ولا نعمة قصرنا ف حاجة ؟
احمد :: انا اتفقت مع الحاجة امينة انك مش هتنزلي العيادة تاني .
اشواق :: لو الفرح اللي جرب والله انا مخلصة كل حاجة و و وچودي هنا ف العيادة مفرحني ولو مش عايزاني انزل بعم ما نتجوز ماشي بس خليني جارك كدة مهطيجش اليوم يعدي من غيرك انا اتعودت اتصبح بيك كل يوم احمد

احمد :: في موضوع مهم لازم اتكلم معاكي فية .

اشواق :: خير يا احمد انا غلط ف ايي جول ؟
احمد :: انتي مغلطيش ف حاجة والحقيقة انا من ساعة ما رجعت وانا مشوفتش منك حاجة وحشة ابدا بس في موضوع لازم نتكلم فية
اشواق :: موضوع اي يا احمد ؟
احمد :: احنا اتخطبنا واحنا صغيرين قبل ما نوعي ونعرف يعني اي جواز من اساسة ابويا وابوكي هما اللي عملو كدة وانا السنين اللي فاتت دي كلها لما كنت مسافر كنت كل اجازة اقول انا لازم اتكلم مع عمي المرة دي و كنت باجل رجوعي علشان خايف من اللحظة دي
اشواق :: خايف من اييي يا احمد ؟
احمد :: خايف اني اقول اني مش عايز الجوازة دي وعمي ضاغط عليا بشكل كبير وهو مقتنع زيكم كلكم اني متردد علشان كنت مشغو ل بدراستي ومستقبلي
انا والله بعزك ومكانك غالي اوووي عندي بس عمري ما شوفتك حبيبة او زوجة مش قادر اشوفك غير اختي وبس سامحيني بس الجوازة مش هينفع تكمل
اشواق بصدمة :: يعني انت ما عايزنيش وانا مكنش ليا حلم ف حياتي غير رجوعك ليا علشان تبقي چوزي واعيش تحت رجلك اخددمك واسعدك طول عمري وانت اتريك مش عايز ترجع ولا عايزني من اصلة
احمد :: يا اشواق افهميني انا
*اشواق قاطعتة*
اشواق :: سبتلك انت الفهم يا دكتور احمد ياللي مكانك عالي وماينفعش تاخد البت الفلاحة اللي ماتجيش حاجة چمب بنات مصر ما بالك بجا وانت عشت ف بلاد الخواجات اللي مفيش زيهم بعد ازنك يا دكتوور احمد
*وسابتة قبل حتي ما يتكلم وخرجت وهي بتحاول تمسك نفسها اول ما خرجت من العيادة انهارت من العياط نعمة حصلتها *
نعمة :: يالهوووي مالك يا اشواج حصل ايي بس خلاكي تبكي كدي
اشواق وهي منهارة من العياط :: احمد اللي استنيتة عمري كلة طلع ماهيحبنيش ولا عايزاني ومچبور عليا
نعمة :: انتي بتجولي اية يابت بجا احمد يجولك كدة لااااة يابت اكيد في حاجة غلط
اشواق :: ااااااة ياكسرة جلبك يا اشوااج داني مكنتش رايدة حاجة من الدنيا غيرة كنت انام واجوم احلم بية وانا وياااة ف دار واحدة والسنين تچري وعمري يچري معاها واجول يابت مالك مضايجة لية بكرة تبجي مرات سي الدكتور احمد زينة شباب البلد اللي مفيش زية وكل بنات الدنيا تتمناة
نعمة :: اهدي يا اختي والله دة احمد طيب وبيحبك هو بس تلاجية في حاجة مضايجاة وبكرة هتلاجية بيصالحك
اشواق :: الله ف سماة ما هيشوف كسرة جلبي اللي كسرهااني دي لازم يعرف اني عندي كرامة مش رمية وبلزج نفسي فية
.......................................

........ ڤيلا الحاج كرم ........

الحاج كرم :: ولاا ياساااامو انت يا وووواد خد هنا
سامبو :: اؤمر ياتاج راسنا
الحاج كرم :: بقولك ايه يا ولاا روح اندهلي البت سامية

سامية :: ايوة ياحاج كرم الولاا سامبو بيجولي انك عايزني
الحاج كرم:: هي فتحية مرات الحاج نعمان مبجتش بتاجي ولا ايه
سامية :: لا بشوفها ياحاج .. خير في حاجة ولا ايه
كرم :: لا ابدا ان بس ملاحظ من ساعة اخر مرة اتكلمت معاها وحاسس انها بطلت تاجي فجولت فعجل بالي لتكون زعلت من كلامي ولا حاجة
سامية :: لا مزعلتش خالص هو فيه حد يزعل بردو من حد بيكلموا علي مصلحته
طب ايه جولك بجي ان كلامك نغشش في نفوخها وبدأت فعلا تسحب من وراه فلوس
وجمعت لغاية دلوجت بتاع 30000 الف جنيه
الحاج كرم :: بتتكلمي بجد يابت .. يعني خدت بنصيحتي
سامية :: ايوة اوووومال ايه
الحاج كرم :: طب هي هتعمل ايه بالفلوس اللي معاها دي
سامية :: هتعمل ايه يعني اهي شيلاهم لعوزة
الحاج :: بقي ده اسمة كلام بردو .. دي لازم تستغل الفلوس دي وتشغلهم وتكبرهم
الفلوس اتعملت علشان كدة مش علشان تتشال
سامية :: طب وهي هتشغلهم ازاي ... ده لو اتعرف ان معاها فلوس مش بعيد الحاج يعرف ويخلص عليها.. اوومال ايه ماهو ساعتها هيعرف انها بتسرقوا
الحاج كرم :: اجولك انا ممكن يابت اساعدها واشغلها فلوسها دي في مشاريع
منها فلوسها تكبر ومن ناحية تانية لو الحج عرف ان الفلوس بتنجص وفتشها ودور في البيت مش هيلاقي عليها حاجة تدينها
سامية :: يالهوي علي دماغك يا حاج ... دي فكرة حلوة اوي .. خلاص انا هجولها
الحاج كرم :: خلاص جوليلها ومنين ماتوافج تجيلي
......................

................. اووووووضة هجر ..........

سامية خبطت ودخلت :: خلاص ست هجر عملت اللي طلبتية و روحت لسعاد ف بيت العمدة مصيلحي وجالتالي ان الممرضة اللي جلت عليها تروح من بكرة بس يا ستي كدة لما محدش هيروح سعاد هتزعل مني
هجر :: ومين جالك ان الممرضة مش هتروح العيادة
سامية :: ودي هتجبيها منين يا ست هجر ؟
هجر :: انا اللي هروح يا سامية
سامية :: ياواجعة مجندلة بجا الست هجر بت الحاج كرم سيد البلد كلتها تشتغل ممرضة ف عيادة الدكتور احمد ابن اخو الحاج نعمان اللي ابوكي مايكرهش ف حياتي جادو دة كان يجطع خبرك ف ساعتها ياستي
هجر :: ومين جالك ان هجر بت الحاج كرم هي اللي هتشتغل ف العيادة
سامية :: انتي هتجنيني ياست هجر اومال اية مفهماش حاجة خالص الله يرضي عليكي فهميني حكم انا مش متعلمة زيك ومفهمش اللي بتجولية دة
هجر :: الا جوليلي يا سامية هو مين ف البلد يعرفني
سامية :: كلام اية دة ياستي دة البلد كلها تعريف الست هجر بت الحاج كرم اللي خيرها علي الكبير جبل الصغير
هجر :: اجصد مين يعرف شكلي ولا بيشوفني من اصلة
سامية :: مفيش حد حتي لما بنوزع اللحمة ع الغلابة ما بتخرجيش من الدار ولما حد بيعوز خدمة بيچيلي وانا بجولك وانتي بتساعدي باللي ربنا يجدرك علية بس دة دخلو اية بمرواحك العيادة .
هجر :: هفهمك بعدين بس انا اخيرا لجيت مكان اجدر اعمل فية الحاجة اللي عهحبها انتي نسيتي يابت اني كنت ف كلية الطب ف اسكندريا وابويا منعني منها قبل ما اتخرج بكام شهر علشان اتخانج مع اخوالي هناك
سامية :: يعني ناوية تشتغلي ممرضة طب والحاج كرم هيوافج ازاي ؟
هجر :: ابويا مش هيعرف أنا هنزل اتخانج مع الحاجة فاطنة ل اي سبب واجولة اني مطيجاش جعدة البيت دي وهنزل جمعية خيرية ف البلد اللي جارنا واهو بردو اسمي بت الحاج كرم وان اي حاجة هعملها هتتنسب لية هو وهو مهيصدج علشان الانتخابات وعايز دعاية وسط الناس كلها
سامية :: يالهوووي يا ست هجر دة انتي دماغك توزن بلد صحيح العلام حلو يا ولاد
* هجر نزلت للحاجة فاطمة وحصل بينهم خناقة كبيرة والحاج كرم لما اتدخل قالتلة انا عايزة اتحدت معاك وحدينا يابويا
دخلو المكتب بتاعة *
الحاج كرم :: بجولك اية ياهجر انا عندي انتخابات ومفيش لدلع الحريم الماسخ دية
هجر :: وانا طهجت من جعدة البيت والحاجة فاطنة تشاكل فيا كل شوية
الحاج كرم :: لو فاكرة اني هوديكي اسكندريا عند اخوالك تبجي غلطانة انا محدش يلوي دراعي
هجر :: لاه يا ابويفي چمعية خيريةف البلد اللي چمبينا كنت عايزة انزل فيها واساعد الناس واهو منها اسلي وجتي ومنها كل حاجة هعملها للناس الغلابة هيجولو دي بت الحاج كرم سيد الناس كلها وان انت اللي بتعمل كدة ما انا يعني مش هكون بعمل كدة من وراك
الحاج كرم :: والله فكرة زينة يا بت وانا موافج عليها بس البت سامية تروح توديكي وترجع تجيبك كل يوم
هجر :: امرك يا ابا

......... ڤيلا الحاج نعمان ........................

تاني يوم سامية راحت زارت فتحية في بيتها
وفتحية اخدتها اوضتها علشان يتكلموا براحتهم من غير ما حد يسمعهم
سامية عرضت لفتحية فكرة الحاج كرم وقالتلها هنحط فلوسي علي فلوسك ونشغلهم مع الحاج كرم بس بشرط الحاج كرم ميعرفش اني داخلة معاكي
فتحية فرحت بالفكرة وبعدين قالت لا
سامية :: لا ليه يا موكوسة
فتحية :: فلوسي تحت ايدي احسن ما ارميها وتروح مني
سامية :: تحت ايدك وتروح منك . طب بطلي هبل .. اوعي تكوني فاكرة ان الحاج كرم هيطمع في الكام الف بتوعك ياهبلة
دي فلوسك دي كلها متجيش نجطة في اللي عنده
فتحية :: انتي شايفة كدة. ياسامية
سامية :: ايوة امال ايه .. ده عنده فلوس لو كلتها النار متخلصش
فتحية : خلاص بكره هجيلك واجيلك الفلوس
سامية :: طب و الولاا سامبو ؟ انا مسكتاه بالعافية
فتحية :: خلاص بعدين ابجي اعملوا اللي عايزه مني خلينا نخلص
خلاص بكره اخد منك الفلوس اطلعها لكرم وانتي تكوني مستنياني في الاوضة بتاعتي وانا هفهم الحاج اني روحت البيت اخدت منك الفلوس

...................................

فتحية صحيت الصبح بدري وقبل ما الكل يصحي واخدت من الدولاب شنطة فيها لبس الخروج وحطتهم في شنطة وراحت اخدت الفلوس مطرح ما مخبياهم وراحت علي الزريبة خبت الشنطة اللي فيها الهدوم و الفلوس وبعدين رجعت تاني البيت
بعد ما الكل صحي واللي راح شغلة واللي شاف وراه ايه فتحية عملت نفسها رايحة تكنس الزريبة وتروقها
راحت الزريبة ولبست هدومها واتسحبت من الباب اللي ورا وراحت علي بيت الحاج كرم
كانت سامية مستنياها والولا سامبو جوه البيت
سامية دخلت فتحية اوضتها وطلعت شنطة الفلوس للحاج كرم
الحاج :: ايه ده يابت ياسامية .. وهي مجتش ليه تديني الفلوس بنفسها
سامية :: ماهي ماعرفتش تجيلك وجالتلي اديلك الفلوس دي وتبقي تجيلك لما تلاقي فرصة
الحاج كرم :: ماشي .. كام دول
سامية :: دول 30 الف جنيه
الحاج كرم :: ماشي خلاص. روحي انتي شوفي وراكي ايه
سامية رجعت لفتحية وقالت خلاص اديت للحاج كرم الفلوس

............. ڤيلا الحاج نعمان .........

فات تلات ايام وفي اليوم الرابع ضرب النار اشتغل في البلد من باليل علشان الحاج كرم نجح في الأنتخابات وبقي نائب مجلس الشعب عن دايرة المركز بتاعهم

عصام :: الحج يابا الحج
الحاج نعمان :: فيه ايه ياعصام
عصام :: البلد كلاتها مقلوبة وضرب النار في كل حتة بيجولوا ان الزفت اللي اسمة كرم نجح في انتخابات مجلس الشعب
الحاج نعمان : وانت مستغرب ليه .. ما معروفة دي .. انت ناسي ان كرم له نفوذه ومعارفة في المحافظة وفي كل حتة .. كدة كدة كان هينجح
حسين :: ايوة يابا بس كدة الزفت ده بقي عضمة ناشفة جوي وهيسوج فيها اكتر ما هو سايج ويفتري علي الخلج كمان وكمان
الحاج نعمان :: بص ياحسين يا ولدي خليك ديما حاطط في دماغك حاجة واحدة ان ربنا ميرضاش بالظلم وان لكل ظالم نهاية ..
اكيد له يوم هيجي هيجي لا محالة
.............

الأيام بتمر وفتحية كل ما تسرق فلوس تجري تديها ل سامية وطبعا سامبو كل ما يشوفها ياخد منها فلوس او سامية تجي تقعد شوية مع فتحية في البيت الكبير وتاخد الفلوس وتمشي
الحاج كرم كان عايز يتقرب من فتحية والمعاملة بالطريقة دي مش علي هواه ومذاجة وقال لسامية ابقي خلي فتحية تجي تجابلني علشان الشغل شكلة ريح ونفض الشراكة اللي بينا احسن
سامية :: ياخبر اسود ومنيل .. دي فتحية هتزعل اوي خصوصا انها حست بطعم المكاسب والفلوس اللي بتكسبها معاك لو مشيت علي ايدها ورجليها عمرها ما هتجيب ربعهم
الحاج كرم :: انا محتاج اطعد معاها واتكلم ونشوف هنعمل ايه .. وفيه مشروع في دماغي لو دخلتة معايا .. هتكسب بالهبل
بس لازمنآ ولبد اسمع الموافجة منها هي
سامية :: ومالوا بكره اروحلها وااكد عليها تيجي .. اوومال ايه

........... بعد مرور يومين .........

فتحية بالليل عملت نفس اللي عملتة المرة اللي فاتت .. في نص الليل راحت حطت هدوم الخروج في الزريبة ورجعت وتاني يوم عملت نفسها رايحة تنضف الزريبة وراحت لبيت الحاج كرم علشان تقابلوا وهناك قابلها سامبو
سامبو :: بت حلال مصفي دانا لسة كت بفكر فيكي وكت ناوي اقول للبت سامية علشان تبعتلك .. اصلك وحشاني جوي
فتحية :: لا انا جاية اجابل الحاج كرم اصلة عايزني في شغل
سامبو :: شغل ؟ وده شغل ايه بجي اللي هيكون بينك وبين الحاج كرم
فتحية :: ههههههه وانت مالك ... في دي مش شغلك
سامبو :: بشوجك .. طب بجولك ايه ما تيجي الأوضة نريح شوية .. كدة كدة الحاج كرم كرم مش موجود .. علي مانجعد شوية ونفك مع بعض يكون جه
فتحية :: طيب بقولك ايه ياسامبو هي البت فتحية فين
سامبو :: راحت معاه

سامبو اخد فتحية جوه في الأوضة بتاعتة وقعد شوية مع فتحية
وهددها بالفضيحة لو مجتش له تاني. وقالها انتي خلاص سواء حبلتي او محبلتيش بقيتي بتاعتي وكل ما اطلبك لازم تجيلي
فتحية كانت عارفة ده هيحصل .

وبعد ساعة خرج لقي سامية جت
سامية :: كنت فين يا ولاا بقالنا اكتر من نص ساعة جايين .. مش عوايدك يعني تبقي في الاوضة بتاعتك في الوقت ده
سامبو :: لا ما هو اصل صاحبتك جت علشان عايزة تجابل الحاج كرم .. بتجول فيه بينهم شغل وانا بصراحة ماصدجت البت دي جت دخلنا الأوضة ريحنا شوية

سامية :: يلا يا فتحية ده الحاج كرم مستنيكي من بدري
فتحية :: مش علي ما عرفت اخرج من البيت

الحاج كرم :: اهلا اهلا ياست فتحية .. ايه هو احنا لازم نبعتلك وسطة علشان نشوفك ولا ايه
فتحية :: معلش ياحاج ظروفي وانت عارف
خير يا حاج كرم البت سامية بتجولي ان الشغل اللي بينا مبقاش قد كدة وانك عايز تفض الشراكة
الحاج كرم :: سبينا يا سامية لوحدنا عايز اتحدت انا وفتحية كلام في الشغل
سامية :: يوه هو انا غريبة ولا ايه ياحاج
الحاج :: انجري يابت وسبينا انا وفتحية لوحدنا ..الشغل اسرار
سامية :: اسرار عليا .. بقي كدة هي دي اخرتها .. ماشي ياحاج ماشية
سامية خرجت. والحاج قام من عالكرسي اللي قاعد عليه وراح قاعد جنب فتحية
الحاج كرم :: بس ايه الحلاوة دي يا فتحية
فتحية بضحكة مايعة شالله يخليك ياحاج والنبي انت لسانك بينجط عسل
الحاج كرم :: بس تعرفي انا بحسد الحاج نعمان عليكي . عارفة لو كنتي مراتي انا دانا اخلي الدنيا بحالها تحت رجليكي
فتحية :: تسلم ياحاج .. انت مجولتليش .. صحيح انت عايز تفض الشراكة اللي بينا
الحاج كرم :: مش بالظبط كدة انا جولت بس لسامية الكلام ده علشان تجيلي واشوفك واملي عيني منك.. وبعدين انا عايز بعد كدة التعامل يكون بيني وبينك مش لازم توسطي سامية بينا
فتحية :: خلاص يا حاج انت تؤمر وانا بعد كدة هبجي اجيلك بنفسي
الحاج :: ايوة كدة تعجبيني ... وراح حط ايده علي ايد فتحية. اللي بصتلة وهي مبتسمة ابتسامة خجل
فتحية :: طيب يا حاج امشي انا علشان محدش عارف اني خرجت من البيت
الحاج :: ماشي بس عايزين نشوفك علي طول ... اصلي خلاص اتعودت عالجمال ده
فتحية :: هههههه ياسلام عليك وعلي كلامك اللي زي العسل ده ياحاج كرم

فتحية خرجت وكانت سامية بتتسنط عليهم من ورا العمود واول ما فتحية قامت علشان تمشي سامية خرجت بسرعة ووقفت بره مستنياها
سامية :: ايه الحاج كان عايز منك ايه ؟
فتحية :: مفيش كنا بنتكلم في الشغل
سامية :: بتتكلموا في الشغل .. اوعي تكوني ناسية يابت اني شريكة معاكي وان الشغل ده مش بتاعك لوحدك
فتحية :: لا طبعا مش ناسية بس الحاج كرم ميعرفش كدة.. ولا ايه
سامية :: ماشي يافتحية .. لما نشوف اخرتها

فتحية روحت البيت وغيرت هدومها في الزريبة وبعدين دخلت البيت لقت الحاجة في وشها وباين عليها اوي انها مضايقة منها لكن الحاجة مفتحتش بوقها

............. العيادة ..............

* اشواق ما مابتجيش العيادة واحمد بقا عندة ضغط كبير لان نعمة مش ش قادرة تنظم الشغل وخصوصا أن العيادةاتشهرت بعد المواقف اللي حصلت الفترة اللي فاتت وبقا ستات البلد كلهم بيجو يكشفو فيها *
دخلت هجر العيادة وقابلتها نعمة :: كشف ولا استشارة ؟
هجر :: انا الممرضة الجديدة اللي جاية من طرف العمدة كنت عايزة اجابل الدكتور احمد
* نعمة بصلتها من فوق ل تحت وقالتلها استني لما تخرج الحالة وابلغة وبعد الحالة ما خرجت دخلت نعمة وبلغت احمد اللي قالها دخليها فورا *
***************★*********
يتبع...
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات