القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سجين عينيها الفصل الخامس 5 بقلم فاطمه عادل

 رواية سجين عينيها الفصل الخامس 5 بقلم فاطمه عادل 

رواية سجين عينيها الفصل الخامس 5 بقلم فاطمه عادل 

رواية سجين عينيها الفصل الخامس 5 بقلم فاطمه عادل 

في شركه الشرقاوي)
انهي ادم اجتماعه ثم ذهب الي القصر ليبدل ملابسه..ويذهب لها لكي يطمئن عليها وبينما هو عائد في طريقه..وقف بسيارته فجأه..فقد لاحظ سياره تسير خوفه من وقت ما خرج من الشركه..عندما وقف بسيارته..غيرت السياره الاخري طريقها ..ف اكمل ادم طريقه الي القصر
.......
(في منزل ساره)
كانت تصلي العصر..وفجأه هاتفها دق..سلمت من صلاتها واخذت الهاتف وجدته كريم..ردت عليه
ساره:السلام عليكم
كريم:وعليكم السلام.
ساره بجديه:خير في حاجه ولا ايه
كريم:لا انا اتصلت اعرف قرارك
ساره بعدم فهم:قرار ايه
كربم:اننا نرجع تاني
ساره:ارجع لمراتك ولنتك يا كريم..انا مش هرجعلك..عن اذنك سلام..وغلقت الخط..وبكت بحرقه..فكريم حبها الاول والاخير وما زالت تحبه
ثم تذكرت ما فعله بهاا
فلاش بااااك...
الضابط ذهب اليهم واخبرهم انهم لم يجدوها .. ثم ذهب..بكت ساره جدا
ساره:لا لا انا عايزه بنتي لاا....ثم وقعت علي الارض تبكي
كريم بغضب:عاجبك كده..شايفه اهمالك وصلنا لفين.
ساره:.......
كريم صفعها علي وجهها ثم قال:ردي يا هانم
ساره:.........
كريم:انتي طالق
ثم تركها وذهب وخلال اسبوع بعث لها ورقة طلاقها
بااااااك.....
سميره دلفت الي الغرفه
سميره:مالك يا ساره..بتعيطي ليهه..
ضمتها ساره ثم بكت بشده
ساره ببكاء:عايز يرجعلي بعد كل اللي عمله..بيقولي لسه بحبك
ثم اكملت بكائها
سميره:هو مفيش حد قادر يلمه..ما يحل عننا بقا
ساره:انا تعبت...تعبت اووي يا ماما تعبت
ضمتها ساره وبكت هي الاخري علي حال ابنتها
........
(في مكان مهجور)
سمير:هاا يا ميار .. جمعتينا ليه
ميار:عايزه اقتله بايدي...عايزه اشوفه وهو بيموت قدام عيني
سامح:بس يا ميار احنا خططنا وخلاص..وبعدين في كلتا الحالتين هيموت
ميار:لا انا هقتله بايدي واللي يحصل يحصل
سامح:خلاص اعملي اللي يريحك المهم نخلص منه
ميار:هاا بقا اي الخطه الجديده
سامح:-----------------------------.
ميار:يبقا اتفقنا .. يلا سلام
..........
ذهب ادم الي المستشفي وفي طريقه لغرفه ريم وجد دكتورها
ادم:يا دكتور بعد اذنك..ريم هتخرج امتا
الدكتور:ان شاء الله احتمال تخرج بكره..بس تقعد في السرير 3 ايام متتحركش
ادم:تمام يا دكتور..عن اذنك
وتركه وذهب الي غرفتها
ادم:مساء الخير
ادهم ورقيه:مساء النور
ادم:ادهم انتا هنا..عرفت ازاي
ادهم:سيف كلمني..وجيت اطمن عليها..وبعدين مرات عمو مني وبيبو مشيو مرضتش اسيبهم لوحدهم..ودلوقتي ريم نامت...ف استنيت مع رقيه.
ادم:طيب روح انتا علي شغلك وانا هستني هناا
ادهم:تمام..يلا عن اذنكو
ادم:استني يا ادهم..خد رقيه معاك
رقيه:لا يا ابيه انا هبات معاها
ادم:يلا يا رقيه مع ادهم..انا هبات معاها.
ادهم:ادم انتا مهتم بينا ليه كده..يكونش بتحبها
ادم نظر لأدم نظره اخرسته
ثم نظر الي رقيه:يلا يا رقيه ادم هيروحك
خرجت رقيه مع ادهم..وادهم يكاد ان ينفجر..فهو اعجب بريم جدا..لكن المصيبه لو كان ادم احبهاا..وظل يفكر حتي وصلو الي القصر
رقيه:يا ادهم انتا عديت القصر..ادهم
ادهم فاق من شروده:هاا بتقولي اي
رقيه:احنا عدينا القصر يا ادهم..بتفكر في ايي
ادهم:لا مفيش منمتش بس من امبارح..الشغل في العياده كتير..ثم عاد بها الي القصر
.......
(في المستشفي)
ادم وجد ريم ترتجف كثيرا فعلم انه كابوس ذهب اليها وبدأ يوقظها
ادم:اصحي اصحي دا كابوس..ريم قومي دا كابوس كابوس
.......
(في منزل عزت والد جناا)
عزت وزوجته هدي وجناا ابنته كانوا يتناولو عشائهم معا .
جنا:بابي..انا مبسوطه اوي
عزت:ربنا يبسطك كمان يا قلب بابي .. بس اي السبب
جناا:علشان انتا ومامي متخانقتوش انهارده..انتو كده مش هتطلقوا صح
نظر عزت الي هدي وكذلك نظرت له هدي بذهول من كلامها ثم نظر الي جنا وابتسم
عزت :لا يحبيبتي مش هنطلق
جناا:هيييييه انا مبسوطه اوي
وقامت ضمت والدها ووالدتها
.........
(في عيادة ادهم)
ظل يفكر ب ريم وكم هي خلوقه وطيبه ومتدينه وجميله ثم قرر انه سوف يتقدم لها عندما تشفي من اثار الحادثه
دلفت الممرضه للداخل وحدثته لكنه كان شارد بذهنه فلم ينتبه لها
الممرضه:يا دكتور ادهم
ادهم:هاا ياريم في اي
الممرضه:ريم اي يا دكتور
ادهم:اسف قصدي يا رضوي خير
الممرضه:المدام صفاء بره..حضرتك محدد ليها ميعاد هتولد انهارده
ادهم:ايوه ايوه فاكر..دخليها اوضه العمليات.
ثم ذهب هو الاخر الي غرفه العمليات
.......
(في المستشفي)
ادم:ريم قومي دا كابوس .. اصحي
فزعت ريم ثم قالت :مامااااا
وظلت ترتجف جدا
جلب لها ادم كوب ماء وشربته..وبعدها بدأت تهدا..ثم بكت
ادم بقلق:في ايه مالك..ايه اللي بيوجعك..ثواني هنادي للدكتور
ريم بصوت ممزوج بالبكاء:انا كويسه..انا تمام..انا مش مخطوفه لا مش مخطوفه
ادم جلس علي الكرسي بجانبها ثم قال :اهدي اهدي ياريم ثم اكمل:في اي مالك..فيه ايه الكابوس ده
ريم ببكاء:حلمت ان انا اتخطفت تاني
ادم باستغراب:اتخطفتي تاني..انتي اتخطفتي اولاني
........
(في قصر الشرقاوي)
دلفت رقيه الي الداخل..وجدت الجميع
رقيه:مساء الخير
الجميع:مساء النور
مني:ريم عامله ايه يارقيه..انتي سيبتيها ليه .. انتي مش قولتي هتباتي معاها.
عواطف:تبات معاها ليه ..هي كانت من بقيت عيلتنا .. دي بنت من الشارع .. الله اعلم ادم لقاها فين.
مني:يا شيخه حرام عليكي .. انتي مبتحسيش
عواطف:ايه مبحسش دي يا مني .. ما تحترمي نفسك .. كل ده علشان قولت عليها بنت من الشارع.
محمد بزعيق:بسسس بطلوا خناق .. يلا كل واحد علي اوضته
وذهب الجميع الي غرفهم وبقي محمد وعبدالرحمن وسيف
محمد:ادم فين يا سيف
سيف:انا لسه مكلمه .. عند ريم هيبات معاها
محمد :طيب .. عن اذنكوا انا طالع انام
عبدالرحمن وسيف:تصبح علي خير
محمد:وانتو من اهله
........
(في المستشفي)
ادم باستغراب:اتخطفتي تاني .. هو انتي كنتي اتخطفتي اولاني.
ريم بدموع يكاد قلب ادم انا يتمزق من اجلها:لما ضيعت من ماما..فضلت ماشيه بعيط .. قابلني راجل وقالي بتعيطي ليه .. قولتله انا ضيعت من ماما .. قالي تعالي هوديكي ليها .. واخدني ركبني العربيه بتاعته وعمل بايده علي وشي ..وبعدين نمت.. وبعدها صحيت لقيت نفسي متكتفه.. وسمعته بيكلم حد في التليفون .. وبيقوله انا جايبلك البضاعه هنخلص انهارده .. وشالني وركبني العربيه وبعدها لقا لجنه ففكني ورماني في نص الطريق .. فضلت ماشيه في الشوارع ..وكان الجو خلاص ضلمه ..لقيت بيت قدامه نور .. قعدت عنده وبعدها نمت .. صحيت الصبح لقيت نفسي في بيت ماما حنان وبابا سعد حكتلهم الحكايه وقعدوني معاهم
ادم:طب ما حاولوش يوصلوكي لاهلك
ريم:ماما حنا حكتلي قالتلي ان ربنا كان حرمها من الخلفه بعد امين .. ولما لقتني اتمسكت بياا جدا .. وبابا سعد كان عايز يوديني القسم بس هي اترجته انه يسيبني معاها ودا غير انهم فقرا مش وش بهدله وربوني وعاملوني اكتر من بنتهم .. لحد ما جيه الحاج فتحي ده عايز يتجوزني .. فقولت ان ده الوقت المناسب علشان ادور علي اهلي.
ادم:طب انتي مش فاكره اسم باباكي اي
ريم:انا مش فاكره غير ان اسمه كريم .. وشغال في شركه استيراد وتصدير .. غير كده مش فاكره
ادم:احنا كده هندور كتير لحد ما نلاقيهم
ريم:قصدك انا هدور كتير .. انتا مش مضطر تساعدني .. كفايه اللي عملته معايا يا بشمهندس .. انا هطلع من المستشفي اشتغل واجمع قرشين وابدأ ادور علي اهلي
ادم بصرامه:انتي هتطلعي من هنا بكره علي القصر .. هتستني 3 ايام .. ونطلع ندور علي اهلك.
ريم:لا
ادم قاطعها:انا مش بعيد كلمتي مرتين .. انا هخرج انادي لممرضه تجيبلك اكل علشان تاخدي دواكي وتركها وخرج
........
(في منزل ساره)
كانت جالسه في غرفتها شارده في الماضي عندما علم كريم بحملها
فلاش بااااك.....
خرجت من الحمام ومعها اختبار الحمل .. ففكرت بسرعه وخبأته وراء ظهرها
ثم قالت لكريم:كريم
كريم:نعم يا روحي
ساره:انا عايزه اقولك حاجه
كريم:اتفضلي يا حبيبتي
ساره:بصراحه انا في حد تاني في حياتي .. بحبه ..بحبه اوي يا كريم
كريم بعصبيه: نعم اي اللي انتي بتقوليه ده
ثم خرج من غرفه الملابس واتجه نحوها
ساره ضحكت بشده ثم قالت:اهدا اهدا .. انا حامل
كريم تفاجأ بالخبر ثم قال بفرح: انا هبقا اب هبقا اب
ثم حمل ساره وظل يدور بها
باااااك....
فاقت ساره من شرودها علي صوت والدتها : ساره في حد رن عايزك علي التليفون الارضي
ساره مسحت دموعها: حد مين
سميره:معرفش .. بيقول انه عايزك ضروري
خرجت ساره ثم اخذت السماعه
ساره:الو السلام عليكم
يتبع...
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات