رواية هنا التقينا الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى محسن
رواية هنا التقينا الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى محسن |
رواية هنا التقينا الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى محسن
نادر بغضب: شوفو غيث فين؟؟
غيث راكب الموتسكل اللي جابهوله كامل وكان سايبه برا وبيسوق بسرعة في اتجاه المستشفى
روز فاقت شافت هاني قدامها ارتجفت وتأثير المخدر لسة مسيطر عليها
هاني ابتسم: الكل واخد راحة والممرضة المسئولة عنك بتمر على الباقي ها وانا وانتي سوا
روز عايزة تتكلم لسانها تقيل ومش قادرة تقوم بأي ردت فعل
هاني ابتسم: انتي حلوة اوي مش داخل دماغي حوار انك مجنونة دا يا روحي
روز دموعها نزلت وهي بتفتكر غيث لمى رمى احمد جوز امها قدامها لما بس مد ايده عليها
هاني لمس شعرها برغبة: انتي ناعمة وحلوة اوي
روز صرخت بأقسى ما عنها: سييييبني....
غمضت بألم وكأنها في كابوس وهو ضحك: تعجبيني بحب النوع المشاكس دا
الباب اتفتح والممرضة اتصدمت وكان معاها غيث: انت بتعمل اي هنا؟
غيث بغضب: مين دا؟؟
الممرضة: استاذ نادر.... انا حذرته ملوش دعوة بأوضتها بس هو
روز كانت بتعيط
غيث قرب لكمه بعنف وركله وبقى يضرب فيه من غير رحمة: انت مالك بيها يا ابن ال ******* انت ازاي تتجرأ وتقرب منها
هاني بيحاول يخلص نفسه من غيث اللي بقى يخنقه وغيث ركله بعنف وقع في الأرض وجري على ايده ورجله وغيث قرب من روز اللي كانت في حالة توهان واتعصب: انتو عاملينلها اي
الممرضة بقلق من شكله: دا... مخدر هي بتاخده عشان تهدى حضرتك اللي قولت لازم نديهولها
غيث: فكيلها القرف دا دي متعورة
الممرضة مستغربة من تغيره بس معترضتش
روز بصاله وظهر على شفايفها ابتسامه شاردة:د...ا...ان..ت....غ..ي..ث
غيث بقلق عليها هز راسه بإيجاب باس جبينها وحضانها:انا هنا معاكي اهدي وانا مش هسيبك اهدي
شالها وجسمها سايب لبسها البلطوا بتاعه فوق لبس المستشفى ونزل بيها
الممرضة:مينفعش حضرتك في اجراءات لازم تكم...
غيث قاطعها وهو بيصرخ فيها:ابعدي من قدامي لسة انتو حسابكوا معايا محدش يفكر يقرب حتى منها فاااهمين
الممرضة اتراجعت وهو مشي بغضب
ركبها قدامه على الموتسكل وساق بسرعة
روز غمضت براحة وهي بتدعى جواها لو دا حلم متفقش منه...
#رواية_هـنـا_الـتـقـيـنـا
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا
#Nada_Mohsen
غرام طلعت وقفلت باب اوضتها وسراج طلع وراها
سراج: غرام....علشان خاطر يحيى حتى هو كل حلمه يعيش حياه سليمة
غرام صرخت فيه: انت بطل تستفزني بالطريقة دي انا مش هرجعلك يا سراج فاهم مش هرجع لواحد زيك كذاب واناني وخاااااين
سراج كان فاكر لما يحطها قدام الأمر الواقع هتوافق بس هي خيبت ظنه خرج الخاتم اللي كان جايبهولها وابتسم بحزن: بحبك
نزل وهي دموعها اتحررت:بكرهك..
عز بصله
عمران: غبي وفاكر انه ممكن يأثر عليها بكلمتين
عز بصله بضيق:انت مبتصدق متبطل وخف عليهم شوية
ايان ابتسم: محدش اتدخل! بس هي اتغيرت كتير مبقتش الهبلة يا سراج باشا ومفيش واحدة عاقلة هترضى بيك
عز: ايااااااان اخرس
رشا قاعدة بصمت وحزن
يحيى مستغرب تبقى مين دي!
چيمس همس لفلورا:انتي عارفة تبقى مين دي
فلورا هزت راسها بنفي
چيمس:المزة اللي كانت مع ابوكي
فلورا اتصدمت وركزت بصتله بغضب وضربته في قلبه
چيمس اتألم:اااه ايه الهزار التقيل دا
عز:ايه يا فلورا اللي عملتيه دا؟
فلورا بصت لعز بغضب متجاهلاه وبصت لچيمس:تستاهل
شالت ديما وهتخرج
چيمس ضحك بألم:لورا حبيبتي استني والله كنت بهزر
عز:هو في ايه
چيمس بصله وبص لرشا ولأوتار وراح وراها
اوتار لاحظت وبصت لعز
عز اتجاهل نظراتها وهو حاسس انه مخنوق
سراج خرج متجاهل اللي حواليه لمجرد انه مش قادر يتكلم او يتناقش هو بس عايز يبقى لوحده..
اوتار بصت لعشق بنظرات ترجي
عشق: انا هتكلم معاها....
اوتار: هو بيحبها وجدآ هو غلط بس كان غصب عنه
احلام: اوتار معاها حق هو فعلآ بيحبها
تالا: مش من السهل تسامحه وهو غلط في حقها كتير....
حسام: مهما كان فهو اعترف بغلطه
سونا بصت لحسام: حتى دا مش كفاية
حسام: مش كفاية؟
سونا: اه مش كفاية محتاجة لأثبات الكلام مش كفاية مش اجرحك واوجعك واتعبك واجي اقولك انا اعترف اني غلطت وارجع تاني اوجعك واجرحك واحسسك انك ولا حاجة في حياتي وسراج اعترف انه كان غلطان مرة واتنين وعشرة الكلام مش هيبقى ليه معنى حتى لو صادق البني ادم بيحتاج لحاجة ملموسة لأفعال مش بس كلام
حسام هز راسه بإيجاب
تالين: سونا معاها حق
حلم: والله الرجالة دول عايزين يتولع فيهم بجاز ويكون وسخ
صخر برق وبصلها اوي
حلم: احم... الا انت يا حبيبي طبعاً انت زوجي وقرة عيني
لارا ضحكت: جبانة
حلم ضحكت: طبعآ انا اللي قعداله انتو هتسيبوني وتمشو يا ماما
كريم ضحك وغمز لصخر:لا اخويا مسيطر
عز ابتسم وهو باصصلهم وشايف فرحتهم وازاي لارا خرجت من الضلمة اللي كانت فيها وازاي حلم اتغيرت وبقت احن
اوتار جالها تليفون وابتسمت جريت على برا تتكلم
عز استغرب وخرج وراها
اوتار ضحكت:طيب هنستنى حاضر طيب سلام
لفت شافت عز
عز:مين يا اوتاري
اوتار:دي ماما هتيجي قريب يا عز قالت هتصفي اعمالها هناك
عز:بقالها سنتين بتقول نفس الكلام
اوتار:يا رب تيجي وتقعد معانا بقى
عز ابتسم:ان شاء الله
#رواية_هـنـا_الـتـقـيـنـا
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا
#Nada_Mohsen
روز فاقت على حاجة سخنة بتلامس شفايفها فتحت شافت غيث قدامها ابتسم بقلق: اي يا روزي ايه حاسة بأيه
روز بصت لأيده بإستغراب
غيث: انا مش عارف اعملك اي بس في واحدة قالتلي اشربك حاجة سخنة وجبتلك ينسون من القهوة
روز اتعدلت وهي بصاله بتتحقق من ملامحه وفجأة انفجرت في العياط بيحاول يهديها بس مفيش فايدة ساب الكوباية وحضانها: بس اهدي مالك بس اسف انا اسف حقك عليا اي اللي حصلك اي اللي حصل
روز بدموع: كنت خايفة كنت بموت من الخوف متسيبنيش انا كنت مرعوبة كانوا بيكذبوا عليا قالوا اني مليش اهل وكمان ان نادر جوزي واياد ابني وانا كنت خايفة ومش عارفة اعمل اي.... كنت مرعوبة
غيث بيهديها: اهدي انا السبب انا اللي مفكرتش بعقل وواخدها تحدي وخلاص اسف يا روز
روز: مش زعلانة منك بس اوعى تسيبني اوعى ارجوك تبعد عني....
غيث باس ايدها وحضانها جامد كان مفنقدها وقلقه عليها ابتدى يهدى ابتسم:بحبك
روز ابتسمت وقربت باسته وهو اتفاجأ بس ابتسم:لو كنت اعرف ان المستشفى بتعمل كدا كنت وديتك من زمان
روز كشرت: والهي
غيث ابتسم بحنان:والهي
روز بصت حواليها بإستغراب
غيث:اي
روز:احنا فين
غيث :مش عارف انا كنت ماشي وجسمك ابتدى يتلج والناس اللي هنا سعدونا ظروفهم صعبة اوي وباين على بيوتهم واثاثهم بس مع ذلك رحبوا بوجودنا جدآ
روز:هتعمل اي
غيث:مش عارف...بس ممكن نقعد هنا قترة لحد ميتهدوا
روز:جدك مش سهل...
غيث:انا كنت عارف بس متخيلتش انه يعمل كدا من غير ميتناقش معايا حتى... انا سندتهم كتير بس هما اتخلوا عني انا مكنتش بعمل حاجة غير اني بقوي شغلهم وبس...ليه استكتر يبقى لحياتي معنى؟
روز باين عليها التعب والشحوب مسك وشها:انتي لسة تعبانة؟
روز ابتسمت وسندت راسها على كتفه:متقلقش...وعلى فكرآ....حابة الأوضة دي اكتر من القصر
غيث:بجد!!
روز هزت راسها بإيجاب:انا بكره القصر يا غيث انا بكره قصر الكيلاني..
غيث:مكنش دا رأيك من البداية
روز:علشان مكنتش عارفة اللي هيحصل ولا اللي فيه مكنتش اعرف انه خداع للدرجة دي القصر دا اتستر على جرايم كتير...هو بس منظر ظاهري جميل بيداري موتى في مدافن وملهومش اي ذنب...
غيث بيطبطب عليها:معاكي حق
روز:انا قلقانة وخايفة....
غيث:ليه
روز:لو لقونا...ممكن يعملوا اي
غيث:اهدي ومتقلقيش نفسك انا هلاقي حل
روز ابتسمت ونامت في حضنه بتعب
غيث ابتسم
روز دفنت نفسها اكتر فيه:كنت بردانة لبس المستشفى خفيف لحد ملبستني البلطوا بس مش هتبرد؟
غيث:لا مش هبرد متقلقيش يا روحي
روز نامت في حضنه براحة وهي متعلقة فيه وهو بيفكر يا ترى اللي جاي هيبقى عامل ازاي
#رواية_هـنـا_الـتـقـيـنـا
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا
#Nada_Mohsen
عمران خبط الباب على غرام
غرام مسحت دموعها: مين؟
عمران: انا يا حبيبتي
غرام: اه... يا بابا ثواني
دخلت الحمام غسلت وشها ونشفته بس مقدرتش تخفي اثار العياط على عيونها فتحت وعمران ابتسم بحنان: الساعة ١ لسة صاحية؟
غرام: كنت بنام خلاص
عمران: تسمحيلي ادخل شوية
غرام ابتسمت بتكلف: طبعآ يا بابا اتفضل
عمران قفل الباب وقعد على الكرسي وهي قعدت على السرير
غرام مستنياه يتكلم وهو باصصلها نظراته مترددة:في حاجة يا بابا؟
عمران:انتي عايزة اي
غرام فهمت قصده بس اتجاهلت الإجابة:مش فاهمه...
عمران:لا انتي فاهمه وانا عايز افهم انتي ناوية على اي؟عايزة اي؟شايفة انك هتقدري تكملي من غيره؟شايفة انك هتتحملي مسؤلية ابنك لوحدك احنا اكيد معاكي بس انتي تفتكري انه عيالك هيبقوا كويسين من غير اب
غرام:انا مش عارفة اعمل اي...بس مش هقدر ارجعله صدقني مش هقدر...صعب انت عارف قد اي صعب هو خاني هو اتخلى عني هو مراعنيش ...
عمران:مش يمكن اتغير؟
غرام:انت اللي بتقول كدا يا بابا؟
عمران:انا بحاول اوصل لحل يا غرام يحيى بقى عايز يقعد معاه غير كدا بشوف افتقادك ليه في نظراتك
غرام هزت رسها بنفي:انا كويسة وحتى لو اشتقتله افتقدته فأنا مش هسمح لنفسي اني انجرف ورا مشاعري اتطمن مش هبقى ساذجة
عمران:غرام كلها شهور قليلة وهتولدي هيبقى بدل الواحد اتنين
غرام:والحل؟اني اتخلص منه انزله مش كدا انت عايز توصل لدا مش كدا؟؟
عمران بصلها بذهول من هجومها:غرام انا فعلآ كنت عايز دا بس خلاص مبقاش يفرق غرام انا مكنتش عايزك تعاني وبس في الحالتين انا مش متضر في حاجة واحنا قادرين على الأهتمام حتى لو جبتي عشرة مش واحد ...انا عامل عليكي على ارهاقك وعلى تعبك
غرام:انا كدا كويسة.....كدا احسن صدقني...
عمران بصلها:غلبتيني معاكي
غرام بصتله وقربت حضنته وهو ابتسم وضمها ليه وهي غمضت بهدوء:خليك جنبي دايمآ
عمران:انا هفضل معاكي واسف على كل مرة انا خاني التعبير انا بحبك يا اخر العنقود يا اميرتي الصغيرة انتي يمكن محستيش بدا بس دي الحقيقة
غرام ابتسمت غصب عنها :وانا بموت فيك يا بابا
عمران:هسيبك تنامي بقى تصبحي على خير
غرام هزت راسها بإيجاب:وانت من اهل الخير
#رواية_هـنـا_الـتـقـيـنـا
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا
#Nada_Mohsen
الباب خبط وغيث قام فتح شاف الراجل اللي ساعدهم وكان كبير في السن ابتسم:صباح الخير يا عم محمد
عم محمد:صباح النور يبني معلش بقى مخدتش راحتك النهاردا الجمعة ولازم تصحى بدري
غيث:انا متعود اصحى بدري متقلقش
عم محمد:طيب اغسل وشك كدا واستحمى وفوق علشان نتكل على الله
غيث استغرب:على فين!
عم محمد:على صلاة الجمعة
غيث:صلاة!
عم محمد بصله:متأخذنيش يبني انت مسلم؟
غيث:اه.....ايوا
عم محمد:اومال مستغرب اوي ليه
غيث هز راسه بنفي:لا مفيش يعني هنروح فين دلوقتي
عم محمد ابتسم:على المسجد ولا هتسأل اي المسجد كمان؟
غيث ابتسم:لا...طيب
بص لجوا ناحية روز
عم محمد:هسيبك تستحمى وتتوضى وهعدي عليك انت محتاج هدوم مش كدا؟هخلي مراتي تجيبلك غيار انت ومراتك
مشي وغيث مستغرب على الناس دي وازاي ساعدوه كدا من غير ميعرفوا حكايته ولا اي حاجة عنه دخل كانت روز بتفوق ولما محستش بيه جنبها اتنفضت بفزع وهو اتخض عليها:روز حبيبتي مالك روز؟
روز جريت حضنته:غيث...اتخضيت افتكرت اني كنت بحلم...افتكرت انك سيبتني....قلبي وقع
غيث باس جبينها:لا اهدي كدا مفيش حاجة انا رايح مع عم محمد
روز:عم محمد مين ورايح فين وهتسيبني في المكان دا؟؟؟
غيث:عم محمد اللي سايبنا هنا والنهاردا الجمعة قال لازم نروح نصلي وهسيبك هنا مع مراته واهل بيته وصعب حد يوصلك هنا واللي يسألك قوليلهم انك اسمك اي اسم غير روز علشان ميحصلش اي لبس
روز:حاضر اسمي نفسي اي غير روز؟
غيث بصلها بغيظ
روز بحيرة:اختار كدا اسمي نفسي اي
غيث عض شفايفه بغيظ:فتكات ولا اي بتاع يا روز وخلاص يعني مش هتفرق
روز بضيق:انت رخم اوي على فكرآ المفروض تبقى مهتم يا غيث شوية
غيث استغرب بس ابتسم بإستفزاز:ههتم حاضر اي رأيك في شلبيه وهيليق على اللي احنا فيه دا
روز بتدور على حاجة تضربه بيها وهو ضحك وبعد وهي اتغاظت حطت ايدها على بطنها بألم:اااه...
غيث قرب بقلق:روز مالك؟في اي؟
روز عضت دراعه وهو اتألم وبصلها بغضب:يا بنت اللذينة
روز بتهكم:علشان ابقى شلبيه كويس يا شلبي
بصتله وانفجرت في الضحك:شلبية وشلبي واو لا رائع
غيث بغيظ:انا شلبي
روز:جوز شلبية يا حبيبي
غيث ضحك:طب والله اقولهم انك شلبيه
روز كشرت:متبقاش رخم بقى سميني انت
غيث قرب واتقابلت عينهم في نظرة طويلة مليانة بالحب وهو ابتسم:اسميكي اي مفيش اسم مديكي حقك طيب اعمل اي
روز ابتسمت بخجل
غيث:اسميكي اي اسميكي اي اممممم ايه رأيك في چوري
روز استغربت:چوري
غيث ابتسم وهو بيرجع شعرها ورا ودنها بحب:چوري معناه الورد الأحمر الناعم والعذب
روز ابتسمت:روز معناه الورد بردو
غيث:الأسم بيتغير بس الجوهر مبيتغيرش هتفضلي وردتي الجميلة والعذبة واللي مهما يحصل بموت فيها
روز ابتسمت وخدودها احمرت
غيث قرب من شفايفها باسها وهي غمضت بهدوء بصلها وبعد حاجة بسيطة وهي بصتله وابتسمت بحب:انت عارف اني بحبك صح
غيث ابتسم:انا اتعديت المرحلة دي من زمان يا وردتي
روز ابتسمت وحضنته وهو بيقربلها بعدت
الباب خبط وغيث اتكلم بضحك:جاي يا حاج عاجبك كدا
فتح الباب شاف واحدة لابسة جلابيه وخمار طويل مكنش لبسها شيك اوي بس كان في وشها قبول كان باين عليها الأحترام ابتسمت ببشاشة:جوزي باعتلك الجلبية دي تصلي فيها الجمعة والهدوم دي للمدام
غيث هز راسه بإيجاب:اه عم محمد قالي شكرآ يا
ام ملك:ام ملك
غيث ابتسم برسمية:شكرآ يا ام ملك
استأذنت ومشيت وهو قفل الباب وبص لروز:خدي البسي
روز:جلبيه وحجاب
غيث بصلها:مش عاجبك؟؟
روز ابتسمت:مجربتش بس لا اكيد هيعجبني دول كتر خيرهم
غيث ابتسم ودخل الحمام ياخد شاور ويغير
روز بصت حواليها بتستكشف الشقة والمكونة من اوضة وصالة وابتسمت لما شافت مصحف كبير كان شكله بسيط:شكلهم ناس كويسين البيت رغم بساطته الا انه مريح جدآ
غيث خرج وبينشف شعره
روز ابتسمت وقربت باست خده:نعيمآ
غيث ابتسم:نعيمآ
روز خدت الفوطة منه وبتنشف شعره وهنا تليفونه رن ابتسم وخده من على السرير ورد:افندم لحقت وحشتك يا ندور
نادر:انت فين وخدتها فين
غيث:هقولك انا مثلآ؟انت يلة بتكبر مهما تكبر مبتتعلمش
نادر:لو لقيتها هقتلها
غيث بغضب بيتدارى في بروده:انت لو فكرت مرة تانية تقرب منها انا هنسى انك اخويا ودا وعد
نادر:كريمة هتوحشك اوي يا غيث ملحقتش تودعها مش كدا؟
غيث صرخ فيه:نادر لو فكرت مجرد تفكير بس تقرب منها انا هخليك تبكي دم فااااهم
نادر:انت عارف اني مبخفش مش كدا
غيث:انا قولتلك اللي عندي انت عايز اي بالظبط
نادر:عايز اي انت لسة فاكر تسأل؟ انا عايز فرحتك عايز سعادتك عايز اخليك ميت وانت حي عايز اخليك تتمنى تموت جسديآ بعد مقتلك ببطئ نفسيآ
غيث:انت غبي ومش عارف مين عدوك الحقيقي انت هتفضل طول عمرك غبي يا نادر
قفل في وشه
روز:هو مش ممكن يوصل...لهنا؟
غيث بيطمنها:اهدي مفيش حاجة هتحصل
روز هزت راسها بإيجاب وهي قلقانة:هدخل اخد شاور
غيث:وانا هروح لعم محمد
روز هزت راسها بإيجاب
خرج من الشقة وقفل الباب بص حواليه شاف البياعين قاعدين في الأرض اللي بيبيع خضار واللي بيبيع جزم وشنط وبأسعار بسيطة هو نفسه استغربها الحاجة اللي كان بيدفع فيها ميات بتتباع بجنيهات الناس بتتكلم في اللي بيضحك وفي اللي بيهزر وكأنهم مش شايلين هم حاجة
عم محمد:تعالى يا ابني وانتي يا ام ملك ادخلي لمراته انتي وملك وصلوا سوا خلي بالك عليها يا ملك
ملك:حاضر يا بابا
غيث:هي دلوقتي بتاخد شاور فخمس دقايق كدا وممكن تدخلولها
ام ملك:حاضر
مشي مع عم محمد وهو بيتابع اللي حواليه عمره مجه مكان زي كدا كان فاكر عشان مرتاح وبيبص للناس من شباك قصره يبقى الكل كدا ازاي محدش يعرف حاجة عن الناس اللي عايشين هنا وازاي اللي زيه مفكروش يقدموا مساعدة ليهم ولا الكل زيه في غفله؟؟؟
عم محمد:مقولتليش يبني شكلكوا ابن ناس وباين عليك مرتاح ماديآ اي اللي خلاك تجيب مراتك هنا ومتأخذنيش معرفش اسمك لحد دلوقتي
غيث: انا..... اسمي... ليث... واحنا هربنا من اهلنا كانوا عايزين يقتلونا
عم محمد بصله بصدمه: يقتلوكوا؟ ليه كفالله الشر في حد يعمل كدا في اللي من دمه
غيث: دا موضوع كبير بس في يا عمي اللي بيأذي من دمه مش الكل انسان... طمعانين في الورث ولما عرفوا ان مراتي حامل حاولو يقتلوها مش عايز حد يعرف بوجودنا هنا وانا جاهز ادفع اجار الشقة لو مفيش حد ساكن فيها يعني
عم محمد قاطعه بحزم: عيب يا ليث اللي بتقوله دا لو احنا مش هنقف جنبك يبقى اي لزمتنا
غيث استغرب من الراجل اللي اول مرة يشوفه ومستعد يشيله
عم محمد: دي شقة ابني المسافر واهو متغرب علشان اكل عيشه والشقة فاضية تفتكر مش هتسيعك انت ومراتك عيب يبني الكلام دا
غيث بذهول: انتو متعرفونيش اومال لو كنتو تعرفوني
عم محمد: دي اخلاق الإسلام يبني دي اخلاقنا اللي كتير نسيوها ملهاش علاقة بالمعرفة وانت من سن عيالي عمك محمد عجوز اوي
غيث ابتسم: ربنا يديك الصحة
#رواية_هـنـا_الـتـقـيـنـا
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا
#Nada_Mohsen
ام ملك خبطت على روز وروز ردت بقلق: مين...
ام ملك: احنا يا قمر افتحي
روز فتحت بتردد
ملك: انتي كويسة
روز ابتسمت: الحمد لله اتفضلوا... انا اسفة بس قلقت شوية علشان جوزي قال انه رايح يصلي
ملك:اه راح مع بابا وقولنا احنا نيجي نونسك ونصلي سوا
روز ابتسمت بتكلف وهزت راسها بإيجاب
ملك:متجوزين من قريب؟
روز ابتسمت بحب:اه
ام ملك ابتسمت:ربنا يسعدك يا رب
روز ابتسمت:يا رب
ملك الحزن بان في عينها
روز استغربت
ام ملك لاحظت وحطت ايدها على ايد ملك:ربنا يرزقك يا روحي
ملك عيونها دمعت وابتسمت بتكلف وهي بتمسح دموعها:هروح اتوضى يا امي
خرجت بسرعة
ام ملك بحزن:ربنا يسامحك يا عاصم
روز بفضول:في مشكلة؟في حاجة
ام ملك هزت راسها بنفي:لا يا بنتي هي بخير مشاكل مع جوزها ملهاش اول من اخر مش عايزها تخلف ولا بيعاملها كويس كل يوم والتاني مشكلة ولا عارفين نخليه يطلقها وعلى اقل حاجة بقت تتأثر وتقوم معيطة
روز:مش عايزها تخلف؟؟اومال اتجوزها ليه لو مش عايزها تخلف ولا بيعاملها عدل
ام ملك:والله يا بنتي دا نصيب نصيبها كدا اتقدملها علشان شافها محترمة كان بيعاملها كويس بس بعد كدا اتغير بني ادم بلطجي
روز:بيحبها طيب اي سبب انه مش عايز يخلف!
ام ملك:استغفر الله العظيم بيقول علشان الفلوس علشان ميجبش عيال يعيشوا في فقر...مش مقتنع انهم بيجوا برزقهم وان ظروفوا بوجودهم زي من غيرهم مش مقتنع ان دا لوحده رزق من ربنا رغم انه بيصلي ويصوم ومسلم بس ايمانه ضعيف دا لو عنده...ربنا يهديهولها
روز بصتلها
ام ملك:انتي اي رأيك
روز افتكرت عيشتها مع امها وجوزها وافتكرت ابوها ومراته:اللي مش مستعد يخلف يبقى الأحسن ميخلفش والا هيجيب عيال تعاني
ام ملك:انا مش معاكي ولا معاه بالكلام دا العيال دول رزق من عند ربنا ومستحيل ربنا ينسى عبده دا ربنا ارحم علينا من اي حد
روز بصتلها:في ناس كتير اتعذبت ومازالت بتتعذب فين ربنا ؟
ام ملك هزت راسها بنفي واقتضاب:استغفر الله العظيم لا يا بنتي متقوليش كدا الناس اللي في حزن وتعب غالبآ بيكونوا لأما بعاد عن ربنا لأما قريبين اوي وربنا بيحب يمتحنهم علشان يزيد ايمانهم ويزيد ثوابهم انتي بقى تفتكري اللي في تعب دول مين فيهم
روز بصتلها وافتكرت حياتها مفيش موقف لجأت فيه لربنا الا لما كانت في الشارع ووقتها ربنا حط غيث في طريقها مفيش مرة صلت ولو حصل مبيبقاش بخشوع بيبقى تأدية واجب الصوم عندها كان عادة مش عبادة محدش كان بينصحها او يدلها على الطريق مش حافظة اي سورة من القرءان الا الفاتحة والسور اللي اتعلمت حفظها في المدرسة ويمكن نسيتها كمان
ملك:اي يا جماعة الصلاة يلا
ام ملك:يلا نصلي
روز هزت راسها بإيجاب
#رواية_هـنـا_الـتـقـيـنـا
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا
#Nada_Mohsen
عز رجع من الصلاة هو وسراج ورشا قربت عز ابتسم وخدها في حضنه:صباح الخير
رشا ابتسمت:صباح النور
اوتار بجمود:الأكل جاهز يلا
اسلام:انا مش هكلمك
عز:دا ليه ان شاء الله
اسلام:مخدتنيش معاك انت
عز:كنت نايم انت
رشا ابتسمت على مناغشتهم
اسلام:كنت نايم ومصحتنيش ليه انت
عز:علشان متعيطش وتفضل تزنلي وتقرفني ولا انا غلطان؟
اسلام ابتسم:صح (رجع كشر تاني)متكلمنيش برضو
عز ضحك وشاله وهو بيزغزغه:انت يلة عايز تتخانق وخلاص مستعد اتخانق انا كمان عادي
اسلام ضحك:خلاص مش عايز
رشا ضحكت:ايوا يا خواف
اوتار بصالهم
عز لاحظ نظراتها وابتسامتها المصطنعة نزله:يلا ناكل بقى يا مشاكس يا صغير
اسلام :مش هاكل انا كلت ومستنتكش
عز:بقى كدا
سراج:افضلوا اتحاورو واتشاورو وانا مش هستنى حد
كل واوتار هتطلع عز اتكلم:على فين؟
اوتار:هطلع اكلم فلورا وحور لحد متخلصوا اكل
عز:مش هتاكلي
اوتار:لا كلوا انتو مليش نفس
طلعت وسراج بص لعز:سادد نفسها ليه على الصبح
عز اتنهد:والله انا تعبت
رشا بصتله
سراج:منها؟
عز:لا منكوا انتو خلي بالك على اخوك
سراج:حاضر مهو في مقام ابني متقلقش منت واخد زمنك وزمن غيرك
عز مسك التوست اللي على الترابيزة وحدفه بيه وسراج مسكوا وكلوا بإستفزاز:مش خسارة دا
عز بغيظ:الولاد بيريحوا اهلهم الا انت هتموتني بجلطة
سراج:بعد الشر عليك يا حاج دا انت لسة بصحتك اهو رايح جاي الله اكبر
عز قرب هيضربه جري وهو بيضحك ورشا ضحكت على شكلهم وعز طلع لأوتار شافها بتعيط استغرب واتضايق دخل:في اي ممكن افهم لو ممكن بس
اوتار مسحت دموعها بهدوء
عز:طيب فهميني لو عملت حاجة طيب
اوتار:مفيش حاجة
عز:مفيش حاجة دي مش عليا انا حافظك اكتر من نفسك
اوتار بإندفاع:ممكن كفاية بقى وبلاه الكلام اللي ملوش لازمة دا لو كنت عارف مكنتش سألت
عز بصلها وهو متفاجأ من هجومها عليه
اوتار:انا مش عايزة اتكلم وسيبني
عز بصلها:رشا؟
اوتار بصتله:المشكلة مش فيها هي المشكلة فيك انت مع كل اللي بتعمله الا انك واخد الأحضان والغزل في الستات دا عادي
عز:احضان وغزل؟انت بتقولي اي دي واحدة قد عيالي
اوتار:كفاية بقى الكلام دا اضحك بيه على نفسك مش عليا
عز بذهول:انتي بتقولي اي؟
اوتار:بقول اي انت مش فاهم انا بقول اي؟
عز:اه مش فاهم وفهميني لو مش فاهم انتي اي حصلك
اوتار بدموع:اي حصلي اللي حصلي اني مبقتش مالية عينك ولا بقيت عارفة ارضيك ولا بقيت تعجبني تصرفاتك
عز:انتي مش مالية عيني مين قال الكلام دا وتصرفات ايه انا مش شايف اني عملت حاجه
اوتار:انا كنت بشوف نظراتك لغيري وكمان رشا قد بنتك بس انت تحلف انك منجذبتلهاش لما كانت معاك وكانت في حضنك و
عز اتعصب وصرخ فيها بعد ما وقف بإنفعال:انتي لييييييه بتغني وتردي على نفسك هاااااا انتي ليه بتفترضي وتردي بالنيابة عني؟احلف؟دا اللي هيخليكي تثقي فيا بس لأمتى انا قسمآ بالله شعوي من ناحية رشا متعداش الأبوة اييييه تاااني بتفكري فيه وانتي سايبه عقلك للشيطان لحد مهيخرب حياة خدت عمر بحاله علشان تتأسس
اوتار بخوف من هجومه:مش هي دي الحقيقة
عز صرخ فيها:دي الحقيقة اللي عايزة تعيشي نفسك فيها دا الدور اللي انتي عايزة تعيشي فيه عايزة دايمآ تعيشي نفسك في دور المظلومة والمغلوبة على امرها انتي اي مبتمليش البني ادم اللي قصادك دا مستعد يستحمل كل مودك مزاجك السيئ العصبي المرهق مستعد اشيلك جوا عيني قبل فوق راسي مستعد لكن مش هقدر اتحمل كمية الأتهامات اللي انتي معيشاني ةمعيشة نفسك فيها
اوتار دموعها نزلت:انا تعبت...
عز:وعايزة اي اطلقك هو دا اللي هيريحك من التعب هو دا اللي انتي عيزاه؟ولا اطرد البنت اللي ملهاش غيرنا واللي كانت عايزة تبعد
اوتار بصتله والدموع في عينها
عز صرخ فيها:متتكلمي
اوتار الدموع نزلت من عينها بدون قيود وكأنه فيضان ابت عينها انها تسيطر عليه
عز بغضب ضرب ايده في الحيط لدرجة انها اتجرحت:انا مش عارف اعمل اي ارضيكي ازاي مش فاهم اللي يريحك اعمليه يا اوتار
نزل بغضب
سراج بيكلم اسلام النايم:شطور نسمعهم بيزعقوا بياكلوا في بعض منتدخلش علشان هنطلع احنا اللي غلطانين
عز بصله بغضب بس اتجاهله ومشي
رشا قاعدة بحزن بعد مسمعت معظم كلامهم
سراج طلع لأوتار اللي كانت منهارة في العياط:في اي يا ماما
اوتار:هو مبقاش يتحملني ومبقاش يحبني زي الأول ودا اللي انا خايفة منه في وقت ميتخلى عني انا هبقى نكرة ومش هيبقى عندي...مش هيبقى عندي مكان ولا سند ولا ضهر....مش هيبقى عندي حاجة...
سراج:اي اللي بتقوليه دا يا ماما هو مغلطش في حاجة والله مع اني مبشكرش فيه بس بجد هو مغلطش انتي اللي اندفعتي في الكلام رشا فعلآ بالنسبة ليه كانت زي بنته مع ان البت جامدة يعني وشكلها كدا مزة بس هو مكنش بيبصلها بالشكل الل انتي فهمتيه مش زي ابنه هو
اوتار:هو بقى عصبي زيادة وبعدين بطل قلة ادب
سراج ضحك
اوتار بصت لسراج:انت رايح في حتة
سراج:اه خارج
اوتار:مش هينفع اسيب معاك اسلام
سراج:لا ينفع هاخده معايا بس ليه
اوتار:رايحة مشوار
سراج:ممكن اعرف فين؟
اوتار هزت راسها بنفي:لا مش ممكن واتفضل برا علشان اغير
سراج خرج وهي قفلت الباب وسراج اتنهد:العيلة دي هتجنني
للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕
متابعة لصفحتي هنا
غيث دخل مستغرب:في اي
ملك:كنا بنصلي وخلصنا وهي حبت تصلي تاني ومن بعدها انهارت في العياط مش عارفين ليه
غيث قرب خدها في حضنه:اهدي مالك في اي
روز انهارت اكتر ودفنت وشها فيه
غيث قلق وهو بيطبطب عليها:مالك يا حبيبتي في اي مالك
روز بتعيط وصوت شهقاتها مالي المكان
غيث بقلق واعصابه بتبوظ:حد...كلمها في حاجة...حد ضايقها اي اللي حصل
ام ملك:ابدآ يا ابني احنا كنا بندردش عادب وبعدين صلينا وقالت هتصلي تاني صلت وبعدها لقيتها حطت ايدها على وشها وحصل زي منت شايف كدا
عم محمد:يلا بينا يا ام ملك سيبيهم سوا ربنا معاهم هي اكيد اعصابها تعبانة
ملك مشيت وقفلوا الباب
غيث:اهدي متخافيش انا معاكي غيث هنا حبيبك جنبك وعمره مهيسيبك غيث هنا
روز بصتله بعيون مليانة دموع وشها كان احمر وصدرها بيعلى وبيهبط وكأن النفس صعب عليها :غيث....
غيث بقلق بيمسح دموعها :اي حصلك مالك
روز بدموع وصوت مهزوز:خايفة
غيث:من ايه انا قولتلك مفيش حد هيقدر يقرب مننا انا عديت على المحامي كتبت كل حاجة املكها بأسمك انا هاخدك ونبعد بعيد جدي مش هيقدر يوصلنا ولا هو ولا رجالته اللي عاملين زي جنود فرعون دول
روز بدموع:انت مش خايفة من جدك.....انا مش خايفة منه....انا خايفة من حاجة اكبر...اكبر من جدك ومننا اكبر من العالم دا كله
غيث.......
تعليقات
إرسال تعليق