رواية وعد ومكتوب الفصل الثامن 8 بقلم أسماء ابراهيم
رواية وعد ومكتوب الفصل الثامن 8 بقلم أسماء ابراهيم |
رواية وعد ومكتوب الفصل الثامن 8 بقلم أسماء ابراهيم
يوم جديد يأتي علي الجميع فهو يوم صعب بالنسبه لماجد لانه سيقوم بعمل عمليه جراحيه لوالده فهي أول عمليه يجريها ماجد بعد عودته لمهنه الطب...
يدخل ماجد غرفه والده ..صباح الخير ياماما جاهز للعمليه .
عبدالرحيم.. جاهز ياماجد بس المهم نفذت اللي قولتلك عليه مش عايز حد يعرف.
ماجد..طبعا يابابا وماتقلقش ماما وحلا مافيش حد يعرف حاجه عن العمليه بس انا كنت حابب أنهم يعرفوا علي الاقل ماما تكون جنبك لما تخرج من غرفه العمليات.
عبدالرحيم...لا ياماجد أنهم مايعرفوش افضل بكتير بأنهم يعرفوا واختك كلها كام يوم وتبدأ امتحاناتها ووالدتك هاتتعب ومش هاتتحمل تشوفي وانا بتألم وانت عارف كويس الالم اللي بعد الجراحه.
ماجد يأخذ والده بين ذراعيه ويقول بإذن الله هاتقوم لنا بالف سلامه.
وبعدها يخرج ماجد وينادي علي دكتور التخدير واثنان من الممرضات لتجهيز عبدالرحيم لإجراء العمليه.
★**★**★**★**★**★**★**★**★
في لبنان كانت ساره وعدنان وصلوا شركه مستر جون بعد أن تركوا احمد بمفرده بمنزل عدنان .
مستر جون.. هااااي ساره اهلين عدنان كيفكن بدي اعرف اتوصلتوا لفكره جديده لإقناع شركه المهندس الشراكه ولا شوف غيركن.
ساره..شركه المهندس تاني يامستر جون احنا كان اتفاقنا نبعد عنهم طول ما انا معاك وانا ماعنديش استعداد لمواجهة مستر أحمد بعد السنين دي.
مستر جون...ليه لأ ساره بدي نعمل مغامره ونشوف رد فعل وهيك وقتها بتكوني متل مابتقولوا بمصر ضربتي عصفورين بحجر واحد منها اخدتي مصاري كتير وكمان ترجعي لأحمد حبيبك.
عدنان..شو بتقول مستر جون ساره وقتها بتكون بخطر كبير من رد فعل مستر أحمد ووالده كمان لأنها خانت ثقتهم فيها.
مستر جون...وليش بتقول عدنان بتكون بخطر وهي هاتقول أنها ضحيه واحنا اللي اجبرناها علي انها تسوي هيك عمله.
ساره...انا مش فاهمه انت عايز ايه بالظبط وانا مستحيل اعمل ده لانهم وقتها هايعتبروني بلعب عليهم لصالحك..
عدنان.. انت بتفكر في هيك أنهم يشكوا في ساره لا لا مستر جون مستحيل ساره تعمل هيك .
مستر جون بتفكير ...امممم اوكي تبقي إلين هي اللي تنفذ .
عدنان...إلين شو انت جنيت بعقلك .
مستر جون..إلزم حدودك عدنان ايه هي إلين اللي تنفذها وبدنا كليتنا نبدأ التخطيط .
ساره وعدنان يبصوا لبعض ويقولوا...تمام موافقين.
؛-؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛-؛
في مصر وبالتحديد في شركه يوسف المهندس والد احمد كان يجلس بمكتبه يتابع ملفات خاصه بالشركة رن جرس التليفون فقام بالرد عليه..
عدنان..اهلين مستر يوسف عندي معلومات جديده بخصوص جون.
يوسف.. خير ياعدنان بس الاول طمني علي احمد جون أو حد من رجالته عرف بوجود احمد في لبنان.
عدنان..لا اطمن مستر يوسف مستر أحمد بأمان ماتخاف عليه انا بدي قول أن جون طلب أن إلين تنفذ خطته وتنزل علي مصر وتقابل مستر أحمد وتحاول تقنعه بالشراكة معهم وتفهمه أن ساره خانته وفضلت المصاري عليه وبهيك بيكون اخد الشركه لصالحه.
يوسف..انا فاهم اللعبه عدنان وماتقلقش وطمن ساره وخلي إلين تنفذ طلبه وانا هاتصرف واهم من كل ده ماتخليش احمد يتحرك من لبنان غير لما اقولك .
عدنان..تحت امرك مستر يوسف واخر النهار هاكون وصلت عند مستر أحمد وبخليه يكلمك ويطمنك عليه.
يوسف...لا ياعدنان مش عايز احمد يعرف اني بكلمك أو أن في علاقه مابينا في الوقت الحالي المهم نخلص من حوار جون الاول يالا سلام دلوقتي..
عدنان..كيف مابدك مستر يوسف سلام..
_________________________________
في المستشفي عند ماجد كانت وصلت حياه والدته فاستقبلها أكرم بتوتر واضح.
أكرم..اهلا ياطنط اوي حضرتك .
حياه..اهلا بيك ياحبيبي عامل ايه يا أكرم كده ماصدقت تسيب تجهيز الفيلا علي وعلي والدتك.
أكرم..حضرتك وماما فيكم الخير والبركه وانا عايز اخلص كل الشغل العمليات قبل الفرح عشان ما أقطعش الاجازه وحلا تزعل.
حياه..ربنا يتمم فرحتكم علي خير ويسعدكم اسيبك بقي واطلع اطمن علي عمك.
أكرم بسرعه وخوف...لا استني حضرتك .
حياه بقلق...في ايه يا أكرم عمك حصله حاجه ومخبي عليه انا قلبي مش مطمن من الصبح لما طلبت من ماجد اجي معاه وهو رفض وقالي عنده مشوار مهم قبل ما يجي علي المستشفي قولي ياأكرم ماتخبيش عليه.
أكرم بتردد... اصل انا مش عارف اقول ايه الحقيقه أن عمي عبدالرحيم بيعمل عمليه جراحيه وماجد هو اللي بيعملها بنفسه وطلب مننا مانقولش لحد فيكم.
حياه...انت بتقول ايه عبدالرحيم ماله وايه اللي وصله للجراحه.
أكرم..ياطنط انا اسفه عمي عبدالرحيم كان عنده ورم ومانفعش العلاج معاه وكان لازم يعمل العمليه بسرعه.
حياه بصدمه عبدالرحيم كان عنده ايه وفجأه وقعت من طولها وفي نفس الوقت كانت داخله حلا من الباب وشافت والدتها وهي بتقع جريت عليها وبتسأل أكرم ايه اللي حصل
أكرم.. مش وقته ياحلا وشالها أكرم ومعه ممرضه الي حجره الكشف.
تعليقات
إرسال تعليق