رواية وعد ومكتوب الفصل الاول 1 بقلم أسماء ابراهيم
رواية وعد ومكتوب الفصل الاول 1 بقلم أسماء ابراهيم |
رواية وعد ومكتوب الفصل الاول 1 بقلم اسماء ابراهيم
ماجد: ايه ياعم أكرم هتفضل قاعد كده من غير ما تشرب معانا يا ابني فكك بقي من الحلال والحرام وخليك فير يامان وبعدين لما تشرب هاتحس انك في دنيا تانيه بعيد عن أي وعد واي وفاء ،ضحك ماجد بشده وبعدها قال أصل انا اكتشفت أن مافيش حاجه اسمها وعد كله بلح وفي الاخر هتاخد غير اللي مكتوب وخلاص.
أحمد بضحك: ايوه كده قول مواعظ قول يادنجوان عصرك والله من وقت ما كنت عندي في الشركه والبت هايدي هاتتجنن عليك شكلها كده الصناره غمزت. تعرف يالا يا أكرم انت حلك ايه تيجي الشركه عندي وتشبك مع بت من الاعلانات هاتظبطك.
ماجد: ولا يا أحمد ابعد عن أكرم مالوش في سكه البنات دي خالص انت فاهم وبعدين ما تحترم نفسك انت ناسي أنه خاطب اختي يالا ولا ايه.
أكرم بعد صمت طويل وبعد ماسمع كلامهم رد و قال خلاص كده انت وهو اولا انا مش بشرب ولا عمري هشرب الهباب ده وانت ياعم احمد ماليش انا في جو البنات والقرف اللي انتوا بتعملوه. ثانيا بقي وده الاهم عمري ما اخون خطيبتي ولا هشوف غيرها لان ده بيكون وعد ووثاق امان بيني وبين نفسي قبل ما يكون بيني وبينها.
ماجد بعصبيه تاني يا أكرم هاتقول وعد اخدنا ايه من الوعد غير الوجع والألم مافيش حاجه اسمها وعد في حقيقه واضحه هي أن عمر ما اللي بتوعد بيه بتوفيه.
أكرم بزعيق لا فيه وعد انت ايه اللي غيرك كده عشان واحده مالهاش لازمه ولا قيمه غدرت بيك واتخلت عن وعدها يبقي كل الناس كده فوق بقي لنفسك فين حلمك وحماسك انك تكون أكبر جراح في الشرق الأوسط وانت يا احمد هو ده الوعد اللي بينا نكون سند لبعض ونكون مرايا لبعض لو حد فينا قصر في حق التاني انت وهو اتغيرتوا اوي والسبب ايه بنات مايستاهلوش ضفر واحد فيكوا انا ماشي ومش هاتكلم تاني في الموضوع ده وياريت تفوقوا بقي وكل واحد يرجع لنفسه يالا سلام ...
خرج اكرم وسابهم وكل واحد قعد يفكر في كلامه ويسترجع كل اللي فات وقد ايه أن كل واحد فيهم تاه عن دنيته وفعلا السبب ايه ناس كانت مجرد تسليه وكانوا واخدينهم عشان مركزهم وفلوسهم لازم يرجعوا عن الطريق ده وكل واحد يشوف مستقبله وده كان أول وعد مابينهم ومابين نفسهم .
في مكان تاني كانت حلا اخت ماجد تجلس في حديقه الفيلا الخاصه بهم تتابع بعض صفحات التواصل الاجتماعي
حلا المهندس اخت ماجد الصغيره وخطيبه أكرم في اخر سنه في كليه الفنون التطبيقيه فتاه جميله ورقيقه جدا محجبه وملتزمه دينيا ورغم مستواها الاجتماعي العالي الا أنها متواضعه جدا.
رن هاتفها نظرت لاسم المتصل فكان اكرم قامت بالرد عليه السلام عليكم.
أكرم بابتسامه عذبه وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته حبيبتي وحشاني كتير.
حلا بكسوف : ازيك يادكتور اخبارك ايه
أكرم بضحكه عاليه: تاني كلمه دكتور يابنتي ارحمي شويه كلها شهرين وهانتجوز ولسه بتتكسفي مني.
حلا : أكرم بقي الله وبعدين انت كل ده كنت فين كلمتك كتير مش بترد وكمان اتصلت بالعياده سلوي ردت وقالتلي انك لاغيت المواعيد النهارده وانا كنت عايزاك في حاجه مهمه.
أكرم بأسف حقك عليه ياقلبي كنت مع ماجد واحمد يمكن اقدر اساعدهم يرجعوا عن اللي هما فيه بس ايه هي الحاجه المهمه اللي عايزاني فيها.
حلا بحزن علي حال أخيها ابدا كنت محتاجه اخد رأيك في كام حاجه خاصه بالفيلا بتاعتنا بس خلاص بقي اكيد موضوع أكرم مضايقك بجد مش عارفه ماجد بقي كده ليه ومافيش حد عايز يقولي انا خايفه اوي يا أكرم ماجد طول الوقت مش موجود وكمان حكايه الشرب اللي بقي اوفر وبدأت تبكي.
أكرم : حلا وحياتي عندك بلاش الدموع انا قلبي بيوجعني عليكي ومش بستحمل اشوف دموعك وماجد انا هفضل وراه لحد ما يرجع لنفسه وهساعده وكمان احمد هاقف جنبه لحد ما نرجع كل اللي فات .
وبعدين انا قولتلك قبل كده الفيلا دي مملكتك وانتي حره فيها انا اعتبريني ضيف وانا موافق علي كل حاجه تعجبك يابشمهندسه.
حلا بضحك وسط دموعها انت بتردهالي ياأكرم ماشي يادكتور ربنا يخليك لقلبي انا بجد بحبك اوي يا أكرم.
أكرم بذهول علي ما قالته حلا فهي اول مره تعبر عن احساسها مباشره.. حلا انتي قولتي ايه ياحبيبي عايز اعرف انا بحلم ولا بيتهيألي .
حلا وهي تستوعب ما قالته اه ..لا.. ماقولتش حاجه يالا سلام وقفلت الخط بسرعه ودقات قلبها كانت سريعه وعاليه حتي أنها ظنت كأنها تسمع دقات طبول.
أكرم بعد أن قفلت الخط ابتسم وقال والله مجنونه بس بحبك ربنا يجمعني بيكي علي خير.
في شركه كبيره للغايه وعلي أعلي مستوي في الطراز والتصميم كان والد ماجد يعقد اجتماعا مع بعض رؤساء الأقسام يناقشون بعض الأمور المتعلقه بتصدير بعض المستلزمات الطبية .
عبدالرحيم المهندس والد ماجد رجل اعمال كبير وفي الأساس هو طبيب ولكنه أخذ مجال رجال الأعمال لحبه الشديد في التجاره وتوسيع امبراطوريه عائلته وهو في العقد الخامس من عمره.
عبدالرحيم: كده تمام كل بنود العقود جاهزه وكمان الحاجه جاهزه للسفر والتسليم بس اهم حاجه وقت التسليم يكون موجود ناس من عندنا هناك عشان نبقي وفينا بالعقد وكمان تسليم الاجهزه سليمه وشغاله.
رضوان: تمام حضرتك ياعبد الرحيم بيه وانا بالفعل بلغت المهندسين اللي أشرفوا علي الاجهزه بميعاد السفر واستلام الحاجه وكمان بلغتهم انهم يكونوا جاهزين عشان يجربوا بنفسهم الاجهزه قبل التسليم في الشركات اللي مستورده مننا .
عبدالرحيم: برافوا عليك يارضوان كده تمام والاجتماع انتهي اتفضلوا علي مكاتبكم.
خرج الموظفين من قاعه الاجتماعات وجلس بمفرده يفكر في حال ابنه الوحيد وازاي هايقدر يحافظ علي كل ده وهو مستهتر وممكن يضيع تعب سنين في الشرب والبنات فهو علي علم بكل ما يقوم بيه ماجد ولكن لا يقدر علي مواجهته وبذلك طلب من اكرم أنه يكون السند ويواجه ماجد لانه الوحيد اللي هايقدر يفوقه ويرجعه لنفسه.
طرقات علي الباب انتبه لها عبدالرحيم فسمح بالدخول فكان أكرم
تعالي يا أكرم جيت في وقتك قالها عبدالرحيم بعد أن قام من مكانه وتوجه لمكتبه وخلفه أكرم.
أكرم: حضرتك شكلك مجهد اوي يا عمي قولت لحضرتك كده غلط علي صحتك والا لازم تدخل جراحي .
عبدالرحيم: جراحه ايه بس يا أكرم دلوقتي انا خايف يجرالي حاجه وبعدها ماجد بااستهتاره يضيع اللي اتبني في سنين لازم يفوق بقي ويبص لمستقبله.
أكرم : ماتقلقش ياعمي انا مش هاسيبه ده وعد عمري ما اخل بيه المهم صحتك وانا جاي عشان اخد حضرتك ونروح نعمل الفحوصات اللازمة عشان خاطر حلا وطنط حياه .
عبدالرحيم بابتسامه فخر بأن ربنا رزق حلا وماجد بأخ زي أكرم قبل ما يكون صديق أو خطيب بنته ربنا يبارك فيك يابني انت فعلا رزق جميل من عند ربنا بعتهولنا عشان تبقي سبب سعاده لينا ربنا يحفظك يا أكرم بجد انا بحسد والدك عليك .
أكرم بابتسامه طيب يالا بينا ولا ايه.
وخرج أكرم وعبدالرحيم ليجري بعض الفحوصات الطبية والاطمئنان عليه ولكن لا يعلم المجهول الا الله في سبب معاناه عبدالرحيم واجهاده في الفتره الاخيره.
يوم جديد يأتي علي الجميع فهو يوم صعب بالنسبه لماجد لانه سيقوم بعمل عمليه جراحيه لوالده فهي أول عمليه يجريها ماجد بعد عودته لمهنه الطب...
يدخل ماجد غرفه والده ..صباح الخير ياماما جاهز للعمليه .
عبدالرحيم.. جاهز ياماجد بس المهم نفذت اللي قولتلك عليه مش عايز حد يعرف.
ماجد..طبعا يابابا وماتقلقش ماما وحلا مافيش حد يعرف حاجه عن العمليه بس انا كنت حابب أنهم يعرفوا علي الاقل ماما تكون جنبك لما تخرج من غرفه العمليات.
عبدالرحيم...لا ياماجد أنهم مايعرفوش افضل بكتير بأنهم يعرفوا واختك كلها كام يوم وتبدأ امتحاناتها ووالدتك هاتتعب ومش هاتتحمل تشوفي وانا بتألم وانت عارف كويس الالم اللي بعد الجراحه.
ماجد يأخذ والده بين ذراعيه ويقول بإذن الله هاتقوم لنا بالف سلامه.
وبعدها يخرج ماجد وينادي علي دكتور التخدير واثنان من الممرضات لتجهيز عبدالرحيم لإجراء العمليه.
★**★**★**★**★**★**★**★**★
في لبنان كانت ساره وعدنان وصلوا شركه مستر جون بعد أن تركوا احمد بمفرده بمنزل عدنان .
مستر جون.. هااااي ساره اهلين عدنان كيفكن بدي اعرف اتوصلتوا لفكره جديده لإقناع شركه المهندس الشراكه ولا شوف غيركن.
ساره..شركه المهندس تاني يامستر جون احنا كان اتفاقنا نبعد عنهم طول ما انا معاك وانا ماعنديش استعداد لمواجهة مستر أحمد بعد السنين دي.
مستر جون...ليه لأ ساره بدي نعمل مغامره ونشوف رد فعل وهيك وقتها بتكوني متل مابتقولوا بمصر ضربتي عصفورين بحجر واحد منها اخدتي مصاري كتير وكمان ترجعي لأحمد حبيبك.
عدنان..شو بتقول مستر جون ساره وقتها بتكون بخطر كبير من رد فعل مستر أحمد ووالده كمان لأنها خانت ثقتهم فيها.
مستر جون...وليش بتقول عدنان بتكون بخطر وهي هاتقول أنها ضحيه واحنا اللي اجبرناها علي انها تسوي هيك عمله.
ساره...انا مش فاهمه انت عايز ايه بالظبط وانا مستحيل اعمل ده لانهم وقتها هايعتبروني بلعب عليهم لصالحك..
عدنان.. انت بتفكر في هيك أنهم يشكوا في ساره لا لا مستر جون مستحيل ساره تعمل هيك .
مستر جون بتفكير ...امممم اوكي تبقي إلين هي اللي تنفذ .
عدنان...إلين شو انت جنيت بعقلك .
مستر جون..إلزم حدودك عدنان ايه هي إلين اللي تنفذها وبدنا كليتنا نبدأ التخطيط .
ساره وعدنان يبصوا لبعض ويقولوا...تمام موافقين.
؛-؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛--؛-؛
في مصر وبالتحديد في شركه يوسف المهندس والد احمد كان يجلس بمكتبه يتابع ملفات خاصه بالشركة رن جرس التليفون فقام بالرد عليه..
عدنان..اهلين مستر يوسف عندي معلومات جديده بخصوص جون.
يوسف.. خير ياعدنان بس الاول طمني علي احمد جون أو حد من رجالته عرف بوجود احمد في لبنان.
عدنان..لا اطمن مستر يوسف مستر أحمد بأمان ماتخاف عليه انا بدي قول أن جون طلب أن إلين تنفذ خطته وتنزل علي مصر وتقابل مستر أحمد وتحاول تقنعه بالشراكة معهم وتفهمه أن ساره خانته وفضلت المصاري عليه وبهيك بيكون اخد الشركه لصالحه.
يوسف..انا فاهم اللعبه عدنان وماتقلقش وطمن ساره وخلي إلين تنفذ طلبه وانا هاتصرف واهم من كل ده ماتخليش احمد يتحرك من لبنان غير لما اقولك .
عدنان..تحت امرك مستر يوسف واخر النهار هاكون وصلت عند مستر أحمد وبخليه يكلمك ويطمنك عليه.
يوسف...لا ياعدنان مش عايز احمد يعرف اني بكلمك أو أن في علاقه مابينا في الوقت الحالي المهم نخلص من حوار جون الاول يالا سلام دلوقتي..
عدنان..كيف مابدك مستر يوسف سلام..
_________________________________
في المستشفي عند ماجد كانت وصلت حياه والدته فاستقبلها أكرم بتوتر واضح.
أكرم..اهلا ياطنط اوي حضرتك .
حياه..اهلا بيك ياحبيبي عامل ايه يا أكرم كده ماصدقت تسيب تجهيز الفيلا علي وعلي والدتك.
أكرم..حضرتك وماما فيكم الخير والبركه وانا عايز اخلص كل الشغل العمليات قبل الفرح عشان ما أقطعش الاجازه وحلا تزعل.
حياه..ربنا يتمم فرحتكم علي خير ويسعدكم اسيبك بقي واطلع اطمن علي عمك.
أكرم بسرعه وخوف...لا استني حضرتك .
حياه بقلق...في ايه يا أكرم عمك حصله حاجه ومخبي عليه انا قلبي مش مطمن من الصبح لما طلبت من ماجد اجي معاه وهو رفض وقالي عنده مشوار مهم قبل ما يجي علي المستشفي قولي ياأكرم ماتخبيش عليه.
أكرم بتردد... اصل انا مش عارف اقول ايه الحقيقه أن عمي عبدالرحيم بيعمل عمليه جراحيه وماجد هو اللي بيعملها بنفسه وطلب مننا مانقولش لحد فيكم.
حياه...انت بتقول ايه عبدالرحيم ماله وايه اللي وصله للجراحه.
أكرم..ياطنط انا اسفه عمي عبدالرحيم كان عنده ورم ومانفعش العلاج معاه وكان لازم يعمل العمليه بسرعه.
حياه بصدمه عبدالرحيم كان عنده ايه وفجأه وقعت من طولها وفي نفس الوقت كانت داخله حلا من الباب وشافت والدتها وهي بتقع جريت عليها وبتسأل أكرم ايه اللي حصل
أكرم.. مش وقته ياحلا وشالها أكرم ومعه ممرضه الي حجره الكشف.
يتبع ...
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق