رواية عشاق الصعيد الفصل الاول 1 بقلم اية الابشيهي
رواية عشاق الصعيد الفصل الاول 1 بقلم اية الابشيهي |
رواية عشاق الصعيد الفصل الاول 1 بقلم اية الابشيهي
بالصعيد بالتحديد بمحافظة سوهاج
-اووف انا مش فاهم..... كان لازم انا اللي اتدبس في الجوازة دي
-خلاص يا ولدي جفل على حديثك الماسخ دا.... احنا اتحدثنا وخلص الكلام
-يا والدي ما في اخواتي الاتنين.... اشمعنا انا
-اقفل خشمك لحسن حد من أهل مرتك يسمعوك
-مرتي!!!!!! ..... احنا لسه جايين نتكلم
-انت نسيت عاداتنا من جعدتك في مصر ولا ايه...... طالما چينا دلوقت يبقى هنتفقوا على كتب الكتاب
-*يالهوي ماكنش يومك يا أحمد*
-أهلا أهلا بالغاليين..... ازيك يا حاچ منصور
-عال الحمدلله يا عزت يا أخوي..... والدي الدكتور أحمد دكتور قد الدنيا بمصر
أحمد: -عامل ايه يا عمي
عزت: -عمي ايه!!! جولي يا ابوي انت خلاص هتبقي چوز بتي
-*لا أله الا الله الراجل طلع اسخن من ابويا.... شكلي مش هعرف اخلع*..... احم ماشي يا ابوي
منصور: -امال فين عروستنا زينة البنات
عزت: -هتچيب الشاي وتيچي دلوجيت...... عارف يا احمااا يا ولدي بتي ورد دي اشطر باشمهندزة في الكلية بتاعتها
أحمد؛ -*احمااا* اشطر مهندسه في كليتها ازاى يعني اشطر طالبة قصدك
منصور: -(بهمس لأحمد): -اخرس يا واد وكلم الراچل زين
أحمد (من غير نفس)؛ -حاضر
عزت؛ -اهيه..... زينة البنات چات اهيه...... حوطي الحاچة يا ورد
منصور؛ -الا چولي يا حاچ انا شوفت عربيتك برا......شكلها حلو ما تيچي تورهاني
عزت: -تعااااا يا حاچ منصور اتفضل
أحمد (من غير نفس)؛ -انتي العروسة
ورد: -وانت العريس إياك
أحمد: -بيقولوا...... طيب ماتشيلي الخيمة اللي انتي حطاها دي...... انا مش شايفك
ورد: -وااااااه..... اتحشم
أحمد: -اتحشم ايه؟!..... احنا في رؤية شرعية.... يعني المفروض اشوف وشك وماتكونيش مغطية كف ايدك ولا لابسة شراب في رجلك
ورد: - واااه واه ....مااقلعلك خلاجاتي كمان
-نعم؟!!
-حديتك ماسخ كيفك
-انتي طالبة في هندسة ازاي ومخك مقفل كدا
-وانت دكتور كيف وقليل الحيااا كدا
جاء صوت من خلفها: -ورد ورد هاتي بسرعة
اتكلمت عادي من غير لهجتها الصعيدية: -في ايه يا يوسف
يوسف: -امي ماشية وبتقولك هاتي الملفحة هاتي
شدها من عليها بسرعة وجري
ورد(بزعيق)؛-يوسف يوسف
قام وقف وهو بيقولها: -اللهم صلي على كامل النور
ورد (بحرج): -افندم انت كمان!!!
أحمد؛ -يا حلو طلُ
ورد: -ماتحترم نفسك يا افندي انت!!
أحمد: -انا قولت حاجه يا مرتي
ورد: -مررررتك!!!!
أحمد (بصوت عال وابتسامة)؛ -يا حاچ عزت..... كتب الكتاب والفرح آخر الاسبوع
-اووف انا مش فاهم..... كان لازم انا اللي اتدبس في الجوازة دي
-خلاص يا ولدي جفل على حديثك الماسخ دا.... احنا اتحدثنا وخلص الكلام
-يا والدي ما في اخواتي الاتنين.... اشمعنا انا
-اقفل خشمك لحسن حد من أهل مرتك يسمعوك
-مرتي!!!!!! ..... احنا لسه جايين نتكلم
-انت نسيت عاداتنا من جعدتك في مصر ولا ايه...... طالما چينا دلوقت يبقى هنتفقوا على كتب الكتاب
-*يالهوي ماكنش يومك يا أحمد*
-أهلا أهلا بالغاليين..... ازيك يا حاچ منصور
-عال الحمدلله يا عزت يا أخوي..... والدي الدكتور أحمد دكتور قد الدنيا بمصر
أحمد: -عامل ايه يا عمي
عزت: -عمي ايه!!! جولي يا ابوي انت خلاص هتبقي چوز بتي
-*لا أله الا الله الراجل طلع اسخن من ابويا.... شكلي مش هعرف اخلع*..... احم ماشي يا ابوي
منصور: -امال فين عروستنا زينة البنات
عزت: -هتچيب الشاي وتيچي دلوجيت...... عارف يا احمااا يا ولدي بتي ورد دي اشطر باشمهندزة في الكلية بتاعتها
أحمد؛ -*احمااا* اشطر مهندسه في كليتها ازاى يعني اشطر طالبة قصدك
منصور: -(بهمس لأحمد): -اخرس يا واد وكلم الراچل زين
أحمد (من غير نفس)؛ -حاضر
عزت؛ -اهيه..... زينة البنات چات اهيه...... حوطي الحاچة يا ورد
منصور؛ -الا چولي يا حاچ انا شوفت عربيتك برا......شكلها حلو ما تيچي تورهاني
عزت: -تعااااا يا حاچ منصور اتفضل
أحمد (من غير نفس)؛ -انتي العروسة
ورد: -وانت العريس إياك
أحمد: -بيقولوا...... طيب ماتشيلي الخيمة اللي انتي حطاها دي...... انا مش شايفك
ورد: -وااااااه..... اتحشم
أحمد: -اتحشم ايه؟!..... احنا في رؤية شرعية.... يعني المفروض اشوف وشك وماتكونيش مغطية كف ايدك ولا لابسة شراب في رجلك
ورد: - واااه واه ....مااقلعلك خلاجاتي كمان
-نعم؟!!
-حديتك ماسخ كيفك
-انتي طالبة في هندسة ازاي ومخك مقفل كدا
-وانت دكتور كيف وقليل الحيااا كدا
جاء صوت من خلفها: -ورد ورد هاتي بسرعة
اتكلمت عادي من غير لهجتها الصعيدية: -في ايه يا يوسف
يوسف: -امي ماشية وبتقولك هاتي الملفحة هاتي
شدها من عليها بسرعة وجري
ورد(بزعيق)؛-يوسف يوسف
قام وقف وهو بيقولها: -اللهم صلي على كامل النور
ورد (بحرج): -افندم انت كمان!!!
أحمد؛ -يا حلو طلُ
ورد: -ماتحترم نفسك يا افندي انت!!
أحمد: -انا قولت حاجه يا مرتي
ورد: -مررررتك!!!!
أحمد (بصوت عال وابتسامة)؛ -يا حاچ عزت..... كتب الكتاب والفرح آخر الاسبوع
تعليقات
إرسال تعليق