رواية أنين مكة الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم شيماء سعيد
رواية أنين مكة الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم شيماء سعيد |
رواية أنين مكة الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم شيماء سعيد
لحظات حاسمة عاشها كل من فى بيت اللواء مجدى الزيات فى يوم خطوبة ركان .
ساعدت مكة سهام فى إرتداء فستانها ذو اللون الأسود اللامع .
ساعدتها بقلب يستغيث يريد أن يساعده أحد فيما هو مقبل عليه وقد تكون نهايته الليلة وهو يرى محبوبه يزف إلى غيره .
سهام ....ها قوليلى رئيك فى الفستان يا مكة .
مكة....اكيد جميل بس لو كان مقفول وساتر كان هيكون أفضل .
سهام......هش هش ، أنتِ عايزة ألبس حاجة مخنوقة زى اللى اخترتيه ده .
يا بنتى عيشى حياتك متقفلهاش كده .
مكة......يا هانم صدقينى ،مفيش أجمل من الستر وأجمل حياة هى الحياة اللى بنعشها فى طاعة الله .
خصوصا إن أجلنا ممكن ينتهى فى اى لحظة فلازم نكون مستعدين للقاء الله عز وجل .
سهام بغضب ...أنتِ يا بت بتفولى عليه .
مكة......أبدا ربنا يبارك فى عمر حضرتك ، أنا بس عشان بحب حضرتك ،فعايزة الخير والأجر .
سهام بنفور ....على العموم نأجل حصة الدين دى ليوم تانى ،النهاردة ليلة ولا ألف ليلة ،ليلة الغالى ركان .
روحى شوفى ريم جهزت ولا لسه .
مكة بإنكسار....امرك يا هانم .
طرقت مكة باب ريم فأذنت لها بالدخول .
فوجدتها على هيئتها المزرية والدموع فى عينيها ، فدق قلبها لها ، واقتربت منها واحتضنتها بحنو قائلة......مش قولنا نحاول ننسى اللى فات ونبتدى من جديد وأكيد ربنا سبحانه وتعالى هيجبر بخاطرك المكسور .
ريم .......ونعم بالله ، بس مش قادرة اطلع وأواجه الناس ونفسى أختفى من العالم كله واموت وارتاح .
مكة........بعد الشر عليكِ ،لا أنتِ هتخرجى من اوضتك ووهتعيشى حياتك ومن بكرة تروحى كليتك وتشوفى مستقبلك اهم من اى شىء .
قضبت ريم جبينها قائلة بنفور ....إزاى اروح وعينى تشوف البنى آدم ده تانى ؟؟
مكة بثبات ....خليكِ قوية واتجنبيه خالص وأوعى تحسسيه بضعفك عشان مستغلش الموضوع ده تانى ويجبرك على شىء تانى .
ويلا قومى اغسلى وشك والبسى ماما منتظراكِ .
ابتسمت ريم قائلة...مش عارفه لو مكنتيش جمبى أنا كان حالى هيكون إزاى ؟
وعلى فكرة فستانك جميل مع الحجاب ووشك منور ، وياريت كنت اخترت فستان افضل من كده .
أنا كرهة أخرج بالشكل ده تانى .
ابتسمت مكة ...أنتِ ممكن تدارى الأجزاء المفتوحة دى من فوق بشال شيك كده .
ريم ...تمام ، ونفسى بجد ألبس الحجاب .
مكة بفرحة غامرة """
وهو بجد نويتى تلبسى الحجاب ؟؟
ريم ....اه طبعا أكيد .
مكة....طيب ايه رئيك نبتدى من النهاردة ويكون خير البر عاجله .
وأنا هروح حالا هجبلك طرحة تليق على لون الفستان بالظبط .
تهللت أسارير ريم .....ياريت والله وهيكون احلى يوم فى حياتى .
فأسرعت مكة لغرفتها وعلى وجهها ابتسامة أن الله هدى على يديها ريم .
وعَنْ سَهْلِ بن سعدٍ، ، أنَّ النَّبيَّ ﷺ قَالَ لِعَليًّ، : فو اللَّهِ لأنْ يهْدِيَ اللَّه بِكَ رجُلًا واحِدًا خَيْرٌ لكَ من حُمْرِ النَّعم متفقٌ عليهِ
وبينما هى مسرعة رآها ركان والإبتسامة على وجهها فاستوقفها وملامح الغضب على وجهه قائلا......يعنى الهانم شكلها مبسوط ، ممكن أعرف ليه ؟
ولا أقول أنا عشان حبيب القلب هيشرف الفرح .
مكة بمكر .......اكيد مبسوطة بدال أنت كمان مبسوط وربنا وفقك لإنسانة بتحبها ،ربنا يسعدكوا ، وألف مبروك .
ركان بغيظ....اه اه مبسوط ، ده أنا هطق من الانبساط .
وبحبها جدا ، وعقبالك بس خلى بالك لو لمحتك وقفة معاه لوحدكوا ولا قاعد يسبلك ولا بتضحكوا
هعمل فيكِ إيه ؟
أنا مش عايز مسخرة ، أنتِ فاهمة ؟
نظرت له مكة بحدة وبصرامة أردفت....وحضرتك يعنى بتقول كده بصفتك إيه ؟
أظن ملكش دخل وأنا مسئولة عن تصرفاتى واظن كمان أنك عارف أخلاقى كويس ، فبلاش كلام من ده ووجهه لنفسك الأول .
وبعد أذنك لو سمحت .
كور ركان بيديه بغضب وأطلق الشرار من عينيه قائلا....استنى عندك هنا ، أنا لسه مخلصتش كلامى ، ومستعجلة على ايه ؟
ثم أمعن النظر فى وجهها الذى طالما عشق ملامحه رغم بساطته ،فوجد خصلة من شعرها تتدلى من حجابها فاقترب منها على حين غفلة منها وادخل بيده تلك الخصلة .
فنهرته غاضبة ...أنا مسمحلكش تلمسنى ولازم تلتزم حدودك يا سيادة النقيب .
ركان بنظرة حب ....وأنا مش برده مسمحش لحد يشوف شعرة منك يا مكة .
فاحمرت وجنتى مكة خجلا ثم أسرعت لغرفتها ، تتصارع الأفكار فى رأسها ، تتسائل "
كيف يتحول من لحظة بين وحش هائج ثائر يريد البطش بها وإنه يكرهها بالفعل وبين لطيف تتحدث عيناه بالحب وإن لم يتحدث لسانه به .
مكة....لإمتى الحيرة دى يا ركان ، هتفضل تعذبنى لإمتى ؟؟
........
عنان مع عامر الذى أصابه القلق من حديث الطبيب له .
عنان......مالك كده يا جدع مسهم ، سبها على الله ، متحطش فى دماغك .
واطلع للراجل الكبارة اللى بره وأنت مبتسم عشان ميقلقش عليك .
فابتسم عامر بالفعل لحديثها وكلماتها العفوية .
عنان....يخربيت حلاوتك لما تضحك ، يارتنى مقولتلك أضحك .
عامر ......ها بتقولى إيه ؟
عنان...لا مفيش ، بس لما تضحك متضحكش اوى كده عشان بس متحطمش قلوب العذارى .
فضحك عامر قائلا ..
.حد قلك قبل كده إنك عسل ودمك شربات ..
عنان بسخرية ......اه كتير بس بعيد عنك عسل اسود زى حظى المنيل .
عامر ضاحكا......لا أنتِ شكلك مشكلة .
وياريت تيجى تدلينى على مكان الأشعة هنا .
عنان ...بس كده عونيه ، بس يلا أطلع للراجل الكوبارة ، وأنا هكلم الدكتور كلمتين وأطلعلك .
عامر......ليه ؟ هتقوليله إيه ؟
فتحت عنان فمها ببلاهة ولكن سرعان ما قالت ...هقوله حاجة سر ، وعيب اكسفه قدامك .
اصلوا فات أول الشهر ولسه مدفعش الجمعية .
فضحك عامر حتى ظهرت نواجذه .
فدفعته عنان قائلة....زق عجلك يا ابو ضحكة جنان .
فخرج عامر ليطمئن والده .
أما هى فتبدلت ابتسامتها لعبوس
وتسائلت الطبيب ...متخبيش عليه يا دكتور
الشاب الحليوة ابو عضلات ده ، ممكن كفله الشر يكون عنده حاجة وحشة .
الطبيب ...والله الأعراض اللى عنده والصداع المستمر خلانى اشك ممكن يكون عنده ورم على المخ.
ضربت عنان على صدرها ..لا تف من بوقك يا دكتور .
ده الواد لسه شباب وشكله مدخلش دنيا .
الطبيب ...والله ده مجرد شك والفاصل الأشعة ويمكن ربنا يخلف ظنى .
عنان.......إن شاءالله هيخلف ظنك يا دكتور يا متشائم أنت ، والله اصلا الواحد يدخل عندك كويس يطلع تعبان يا ساتر عليك .
فضحك الطبيب قائلا...والله لولا عارف إن دماغك لسعة كنت ظبطتك ، امشى من قدامى يا عنان السعادى.
عنان ...أدينى ماشية قبل متجبلى أنا كمان كلو فى دماغى .
ثم خرجت إليه مبتسمة قائلة...قدامى يا جدع لما نشوف أخرة الصداع وأنا متاكده إنك هتخدله قرص إسبرين وينتهى بلا مسكنة وسهوكة كده .
عامر......ربنا يسمع منك ياريت .
..........
ساعدت مكة ريم فى أرتداء الحجاب وزينتها ببعض الورود على شكل تاج .
مكة بفرحة... ماشاءالله الله تبارك الله ، ربنا يزيدك جمال يا ريم .
الحجاب حلاكى اكتر سبحان الله ، وفعلا شكلك فيه زى الملكة المتوجة .
ريم ولأول مرة تبتسم بعد ما حدث لها....الحمد لله ، أنا مش عارفة اشكرك ازاى ؟
مكة ...تشكرينى بإنك تدوسى على وجعك وتسيبى المدبر يحللك المشكلة دى.
ريم ....ونعم بالله .
ثم قامت مكة باحتضانها بحب.....وفى هذه اللحظة ولج ركان فيراهما على هذا الوضع فيبتسم من التى لم تؤثر قلبه هو فقط بل امتلكت شغاف كل من بالمنزل بحسن خلقها وطيبة قلبها .
ثم اندهش عندما رأى أخته محجبة فاتسعت عيناه ،لإنه يعلمها جيدا إنه تحب التفاخر بزينتها وشعرها وهيئتها .
فكيف أقنتعتها مكة به ؟
عجبا لكِ يا ساحرة القلوب .
فأثر ركان الأنسحاب قبل أن يشعروا به ولكنه خشى من ردة فعل والدته على حجاب ريم ، فتنهر مكة ويكفى ما بها .
.......
مكة...خلاص كفاية كده حب يا ست البنات ونخلى حبة لبكرة .
فضحكت ريم بوجع......ست البنات .
مكة...ايوه من النهاردة أنتِ ست البنات ، وعلى فكرة لو دعيتى دلوقتى دعوة هتستجاب .
ريم ......بجد ؟ وإزاى ؟
مكة....لما تيجى تعملى طاعة جديدة ربنا سبحانه وتعالى بيفرح وبيستجيب لكِ دعوتك .
ريم ......ياااه ، أنا بحب ربنا اوى
وهدعى ربنا يعوضنى بإنسان فعلا يصونى ويحبنى من قلبه ويكرمنى وميفضحش سترى.
مكة......يارب حبيبتى .
ويلا بينا دلوقتى عشان ماما مستنية .
ريم ...يلا بينا .
...............
ولج مجدى إلى غرفة سهام ""
سهام ....ها يا مجدى ؟ ركان خلص لبس ولا لسه ؟
مجدى بنفور.....أهو مش عارف ابنك ده ، فى بُطىء الطفل الصغير فى اللبس ، وشاهى خلاص جهزت فى البيوتى سنتر .
وأبوها أتصل بيه ، واضطريت اكدب وأقوله فى الطريق ، ابنك برده مصمم يحرجنا قدام الناس .
سهام ....معلش أنت عارف ركان ، بيحب ياخد وقته ومش بيحب حد يستعجله .
أنا هروح احاول أخليه يسرع شوية .
مجدى......روحى يا ستى ، أنا حاسس زى مايكون مخلفتيش غيره .
سهام بنظرة عتاب....بالعكس أنت إللى مصمم تفرق .
على العموم مش وقته عتاب .
هروح لابنى واشوفه واقف جمبه فى يوم زى ده هو محتجنى .
مجدى بغيظ...تمام أتفضلى .
ثم ما لبث أن جاءه هاتف .
انكمشت ملامح مجدى واسرع للشرفة ليستجيب بصوت خافت جدا.
مجدى....أنتِ أتجننتى ,بتتصلى بيه وأنتِ عارفة إنى فى البيت .
فيفى ....أتجننت عشان بكلم جوزى ابو عيالى ،مش من حقى ولا إيه ؟
مجدى .....مش وقته الكلام ده وانا متفق معاكِ على كده بس أنتِ بتنسى .
المهم عشان هقفل أنتِ عايزة إيه دلوقتى ؟
فيفى .....عايزة احضر الفرح.
وأنا خلاص لبست وجهزت انا والعيال .
مجدى.....أنتِ فعلا شكلك أتجننتى رسمى ، عايزة تحضرى الفرح بصفتك إيه ؟
والعيال لما يشوفونى مش متخيلة أنهم هيقولوا بابا وهتبقى فضيحة قدام خلق الله ، أجوزت امتى وخلفت امتى ؟؟
زفرت فيفى بضيق ......فضيحة ليه ؟؟
هو إحنا ماشيين مع بعض ، أنت جوزى على سنة الله ورسوله .
مجدى...ناسية إنه فى السر يا هانم .
فيفى.....بس انت وعدتنى مع الوقت هتعلن ده .
مجدى ...وأنت شايفة ده وقته ؟
فيفى .....خلاص يا مجدى ، أنا هروح مش بصفتى مراتك ، أنت ناسى إنى كنت صديقة لحرمك المصون .
مجدى......أنا مش فايقلك يا هانم أرجوكِ ، اعقلى وخليكِ فى بيتك ، وإلا أنتِ عارفة غضبى كويس ، فمتخربيش على نفسك يا بنت الناس.
فيفى......كده يا مجدى ؟
ثم تخلل لأذن مجدى صوت سهام يعلو .
فتابع مجدى بقوله ""
..أنا هقفل دلوقتى سلام.
ثم اغلق الهاتف ، وأسرع ليعلم ما فى الأمر .
فيفى بغضب .....كده يا مجدى بتقفل فى وشى ، لما اشوف أنا ولا ست سهام سليلة الحسب والنسب.
مجدى......فيه إيه يا حبيبتى ،صوتك عالى ليه كده ؟
ده وحش على صحتك .
سهام وهى تشير لـ ريم ......شوف بنتك عاملة ايه فى نفسها ؟
وايه فى مناسبة زى دى وفيها ناس على مستوى جايين الحفلة.
ريم...... وايه فى الحجاب غلط يا مامى عشان الناس اللى على مستوى دول يضايقوا، بالعكس أنا بشوف ستات فيهم كتير لَبسين حجاب وشيك جدا فى نفس الوقت .
فالحجاب عمره ما بيقلل من شخصية الإنسان بالعكس بيرفعه .
فابتسمت مكة لحديثها فنهرتها سهام ......ايوه ابتسمى .
ما أنتِ أكيد اللى أقنعتيها بيه ، أنا بنتى مكنتش كده ولا دى أفكارها ، أنتِ عملتى إيه فى دماغها كلها تبوظ كده وتبقى رجعية .
مكة........أبدا يا هانم عمر الحجاب مكان رجعية ، إلا لو كانت الحيوانات اكتر تقدما وحضارة من الإنسان .
فغضبت سهام وتلون وجهها....أنتِ يا حيوانة قصدك ايه ؟
فخرج على صوتها ركان ، ليجد حبيبته تتلألأ الدموع فى عينيها من إهانة والدته لها .
مجدى....أدخلى يا ريم ، عشان متزعليش ماما واقلعى الارف ده .
مش حتة القماشة دى اللى هتخلينا قريبين من ربنا ، المهم انك قلبك نضيف يا ريمو ، فيه بنات يشوفهم كتير لَبسين حجاب وسلوكايتهم زفت ، لكن أنتِ أحسن كتير منهم.
ريم برجاء....لا يا بابى أنا مقتنعة بيه ومش هقلعه ، ده فرض من عند ربنا سبحانه وتعالى ، وان كان فيه سلوكيات مش كويسة من بعض البنات فده شىء بيرجع لأخلاقهم مش فى الحجاب ملهوش دخل .
سهام...بنت أنتِ لو مقلعتهوش ، أنتِ لا بنتى ولا أعرفك ..
ركان محاولا تهدئة الموقف فأمسك بيد والدته وقبلها.....يا حبيبتى هدى نفسك بس كده عشان صحتك ، وسيبى ريمو براحتها وبالعكس أنا شايف إنها أحلوت اكتر بالحجاب وأنتِ يا ست الكل عمرك مكنتِ بتغصبينا على حاجة ، فسبيها تجرب ، ارتاحت كملت ، مرتحتش تقعله وهى حرة .
سهام .....عشان خاطرك بس انت يا ركان ، بس اكيد هتقلعه أنا عارفة بنتى كويس ومش هتسمح للبنت اللى جبتهلنا دى معرفش منين تمشى رئيها عليها .
لم تتحمل مكة حديثها أكثر من هذا فأسرعت لغرفتها باكية .
ريم .......كده يا مامى ملكيش حق تزعليها ، مكة دى إنسانة جميلة مشفوفتش حد فى اخلاقها وحنيتها وأنا بحبها جدا وزعلها من زعلى.
ولو هى محضرتش الفرح عشان زعلانة أنا كمان مش هحضر.
زفر مجدى بضيق قائلا .....لا أنتِ زودتيها اوى يا ريمو .
دى مجرد شغالة عندنا ، تمشى تيجى غيرها .
ريم......لا مكة مش شغالة ، أنا بحسها زى متكون أخت ربنا كرمنى بيها .
شعر ركان بالخجل من أخته ، فهى كانت أقوى منه فى الدفاع عن حبيبته ، أما هو فقد لاذ بالصمت لم يستطع الدفاع عنها مع أنه اقرب الناس إليها .
........
أما رياض فكان منشغل بالتى أسرت قلبه حيث كان واقفا على باب الغرفة التى تشاركها بها دادة إكرام ، بينما كانت إكرام تتابع حديث سهام مع ريم .
رياض ......أنت يا كرملتى ، يلا أطلعى بقه ورينى جمالك بالفستان .
ففتحت كرميلا جزء بسيط من الباب ،هامسة .......والله مقدرة أطلع بيه ، خايفة اوى كأنى عاملة عمله يا سى رياض ، مكسوفة اوى .
رياض.....مكسوفة ايه بس .
أطلعى يا بنتى جننتينى معاكِ هموت واشوفك بيه .
ففتحت كرميلا الباب مفترشة بنظرها الأرض من الخجل للتسع عين رياض من المفاجأة فكانت بالفعل اشبه بالأميرات ،كانها زهرة فى بستان ، حورية فى الجنة .
رياض بمداعبة......يخربيت الجمال ، ده أنتِ هتغطى على العروسة ذات نفسها كده .
لا رجعت فى كلامى اقلعيه ، اخاف خد يعاكسك بيه فى الفرح وأنا ابقه شبه القرطاس مش عارف اتصرف .
فضحكت كرميلا بخجل...طيب يا سى قرطاس أعمل إيه دلوقتى ؟؟
أنت إللى جننتى ،ألبسه ولا ملبسهوش ؟؟
رياض....لا خليكِ قمر بيه ، ولا اقولك اقلعيه .
ولا اقولك خليكِ بس مش عايز عينيكِ تزوغ كده ولا كده ، فاهمة .
كرميلا.....حاضر يا سى رياض..
رياض...جننتينى بسى رياض اللى أكلتى بيها عقلى وقلبه.
.............
ولجت ريم لغرفة مكة فوجدتها تبكى على وسادتها ، ففعلت مثل ما تفعل معها .
ربّتت على كتفها بحنان قائلة ...معقول اللى جميل اللى ديما هو يصبرنى ،هو دلوقتى اللى بيبكى .
مكة.بصوت منبوح من البكاء .....ماانا إنسانة برده وليه طاقة وتعبت كتير اوى ، بس بدعى ربنا يفك الكرب ويرفع عنى الابتلاء عشان خلاص تعبت ذل ومهانة .
ريم ....يارب يا حبيبتى ،بس متقوليش كده ، طول ماانا معاكِ ، أنا عرفت اخد حقك ، ويلا بينا عشان ننزل الوقت أزف .
مكة......معلش روحوا انتوا ،وانا خلينى فى البيت .
فوجدت صوت من يقول لها ....لا لازم تيجى وتشوفينى عريس طبعا ،واكيد المتر مستنيكِ وأكيد هيزعل لو مجتيش .
فنظرت له مكة بقهر .....وكأنها تقول له
..كفاية حرام عليكِ تكسر قلبى اكتر من كده .
إزاى بس اشوفك مع غيرى ، حرام ، والقلب عمره ماشاف ولا حب غيرك .
قال ركان كلمته واسرع الخارج ليخفى عبراته قائلا....سامحينى يا ضى عينيه .
............
بخطوات متثاقلة أمام مركز التجميل اتجه ركان لأخذ شاهيناز منه .
وعندما وللج للمركز خطف أعين البنات من هيئته بالبذلة الرمادية التى تعكس لون عينيه .
وعندما رأته شاهى أسرعت بقولها ....واو تحفة عليك البدلة ثم تعلقت برقبته هامسة...يلا شلنى ولف بيه زى البنات اللى بشوفهم على اليوتيوب .
فهمس بكلمة ....طيب لو أنتِ زيهم لكن أنا مش زى أشباه الرجال بتوعهم ، وأنا معملش كده .
ومش عارف صراحة أنتِ لَبسة ايه ؟
شاهى بضيق...فستان يعنى لَبسه ايه ؟
ركان ....أنا شايفه قميص نوم مفروض ميلتبسش إلا فى غرف النوم مش قدام الناس .
زفرت شاهى بضيق قائلة ....على فكرة انت مش جانتيه خالص وكان من الذوق تجاملنى فى يوم زى ده ، بس دى طريقة لبسى وأنت عارف وخطبتنى على كده ، فياريت تبطل تفكر بالعقلية دى .
ركان حدث نفسه....أنا وفقت غصب للأسف .
تنهد ركان بقهر قائلا......طيب يلا وخلى الليلة تعدى .
ثم تقدم بها نحو سيارته على تأفف منه من طريقة معاملته لها ولكنها تحملت من أجل حبها له .
وانطلق نحو القاعة .
حيث اكتمل المدعويين وكانوا فى إنتظارهم واستقبلهم فريق القاعة ببعض الأستعراضات ثم جلسوا فى المكان المخصص لهم .
تجمع الحضور للسلام والتهنئة وأخذ الصور التذكارية مع العروسين .
ولكن عين ركان كانت لا ترى ولا تسمع وكأنه فى عالم أخر وحده يبحث عن معشوقته فقط بينهم .
حتى وجدها فى ركن بعيد منزوى ، تدير ظهرها له وكأنها لا تريد رؤيته فقد انفطر قلبها من مجرد أمر الخطبة فكيف تراه معها أيضا .
وضع ركان يده على قلبه الذى تصارعت دقاته وهو يراها على تلك الحالة والألم يعصف بها فكاد أن يصرخ ولكنه تحامل وأصر أن يجعلها تراه وسيمثل الحب مع شاهى لعلها تكره وتنسى حبه ، ليستطيع التخفيف عن ألمه ولكن لا يستطيع القلب المحب أن يكره أبدا .
ثم بدئت أغنية رومانسيه قام العروسين بالرقص ( سلو) عليها وضم بها ركان شاهى إلى صدره فابتسمت وتهيأ لها إنه يحبها مثل ما تحبه .
ومن كلمات الأغنية '''
انت ومش حد تاني ف عنيك فرحه زمانى
لو غبت حبيبي بس ثوانى مابعرفش اعمل ايه
جوايا حنين باقيلك لو اطول ف عنيا اشيلك
الدنيا بتحلي لما بجيلك ودا اللي بحس بيه
انا ليه وانا ف حضنك بتخطف دا بايه
يتسمي ويتوصف روحى بتنساني وشوق يملاني واروح لبعيد .
تأثرت مكة بكلمات الأغنية ودمعت عينيها ثم أختلست النظر له لتأخذ الضربة الموجعة عندما وجدته فى أحضان شاهى .
فأشاحت بوجهها سريعا وتساقطت عبراتها على الفور ثم أسرعت بالذهاب إلى دورة المياه حتى لا يراها أحد باكية فى هذه المناسبة السعيدة فيشك فى أمرها .
وفى تلك اللحظة التى رأى بها ركان هروبها للمرحاض قام بإنهاء الرقصة وبعد عنه شاهيناز بقوة حتى إنها اتسعت عينيها من الصدمة وتسائلت ....ايه المجنون ده ؟؟
كنت لسه فى حضنه زى المولود اللى فى حضن أمه ودلوقتى يبعدنى بقسوة كده .
شاهى بحدة فى قولها ....ليه عملت كده ؟؟
لسه الأغنية منتهتش أنت كده بتحرجنى قدام الناس .
ركان....ولا احراج ولا حاجة أنا بس حاسس إنى تعبت وعايز اقعد .
ثم تركها ليجلس هو بمفرده ،ولا يشعر بتصرفاته التى أغضبت والد العروس ووالده .
الذى همس لوالدته....شوفتى ابنك ولى بيعمله ، ياريت تروحى تكلميه ، عشان أنا مش ضامن تصرف ابو العروسة وممكن يمحينا من على وش الأرض بمكالمة منه .
سهام بحرج ...حاضر ،هروح أكلمه .
ولكن ما أن استعدت للوقوف بادرها المتر ايمن بالسلام .
ايمن......إزيك يا هانم والف الف مبروك .
عقبالى كده أن شاءالله ،بس هى فين عروستى ؟
سهام بضحكة صفراء مصطنعة.....فى الترابيزة اللى هناك دى .
وكان فى تلك اللحظة عادت مكة للمنضدة التى تجلس عليها إكرام وكرميلا .
لمعت عين ايمن عندما رأى حوريته الساحرة فى ذلك الثوب المحتشم .
فأسرع إليها وكانت عين ركان تراقبهما بغيظ .
تقدم ايمن من مكة التى تفاجئت به أمامها .
ايمن.......مكة إزيك ؟ تصورى إنك وحشتينى .
فتبدلت ملامح مكة العبوس قائلة...لو سمحت مينفعش الكلام ده بينا .
ثم أشاحت بوجهها ملتفتة له بظهرها قائلة...عن إذنك .
ولكن وجدته قد أمسك ذراعها قائلا...استنى بس أنا لسه مخلصتش كلامى .
مكة...عيب اوى يا استاذ اللى بتعمله ده.
ايمن ...ليه عيب أنا بحبك يا مكة وعايز أجوزك .
حجظت عين مكة عندما رأت ركان من وراء ايمن .
وفيه عينيه انذار بالشر .
فامسكه من ذراعه بصرامة قائلا......مش قلتلك عيب وميصحش ولا انت مش سامع يا متر .
أيمن ...ركان باشا ،سامع بس انت عارف يعنى نظام الستات ،تبين مضايقة وهى فى نفسها عايزة تسمع كلام حلو .
ركان .....لا خفيف يا متر .
ثم وجه أيمن كلامه مرة أخرى لمكة متجاهلا ركان بقوله لها .... .. ماتيجى نرقص يا مكتى مع العريس والعروسة .
ركان وقد أنفجر غضبا ....لا أنت لازم تتربى وهم أن يبطش به ولكن وجد من يصيح فى وجهه .؟؟؟؟؟؟
ركااااااان .
يا ترى مين اللى زعق لـ ركان ؟؟
يتبع...
تعليقات
إرسال تعليق