القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ظالم كاملة بقلم أميمة خالد (جميع الحلقات)

 رواية ظالم كاملة بقلم أميمة خالد (جميع الحلقات)

رواية ظالم كاملة بقلم أميمة خالد (جميع الحلقات)

رواية ظالم كاملة بقلم أميمة خالد (جميع الحلقات)

ماما انا من فتره عايز اخد الخطوة دي ومش قادر بس النهارده لما عرفت ان مراتي حامل مقدرتش ... مقدرتش استحمل حاجه تربطني بيها اكتر من كده ... مش هقدر اشوف ليا عيل من واحده مش بحب ابص في وشها...... كلامها الكويس بيضايق ودني مبحبش اكون معاها في نفس المكان .... كل ما تحاول تسعدني انا بتخنق منها اكتر...انا اسف ... انا عارف ان هي كويسه وطيبة بس انا بحب واحده تانية و ده الوقت الاتجوزها فيه.... هتوحشيني يا أمي(محمد) "

رواية ظالم الحلقة الأولى 1 بقلم أميمة خالد


دخل محمد البيت وهو مبتسم جدا وبيراجع في خياله كل دقيقة قضاها مع منال "حبيبته" و محمد طالع أوضته مبتسم وقفة صوت جامد و خلي ملامح وشه جامدة (بقلم / أميمة خالد)
خديجه بصوت عالي : محمد بقولك استني
لف محمد ووشه ليها بجمود.... نعم يا امي
خديجه : مش هسألك انت كنت فين عشان عارفه بس هقولك انك تجهز بكره الساعه ٧ بالظبط
محمد حط ايديه في جيبه وابتسم بسخرية ... ايه هتخطبيلي؟!
خديجه : برافو انت خمنتها لوحدك ... فعلا هنروح نخطب ليلي بنت خالك
محمد : بتهزري صح ؟
خديجه: لاء طبعا و كلمتهم ومنتظرين.... مبروك يا عريس
محمد بصوت عالي : انا مش هتجوز غير منال
خديجه بعصبية: وديني يا محمد لتخطب ليلي وتتجوزها لا انت ابني ولا اعرفك وقلبي وربي غضبانة عليك ليوم الدين يا محمد وخلص الكلام علي كده
سابته خديجه واقف مكانه مبيتحركش ودخلت اوضتها ورزعت الباب وراها محمد قاعد مكانه ساند رأسه علي الحيطه يخسر امه و دنيته ولا يخسر حبيبته.... حتي لو اختار حبيبته اهلها مش هيرضوا بيه لان أهله رافضينها خد محمد نفس عميق و طلع دخل أوضته ونام بهدومه
من غير ولا حرف
محمد محاسب في بنك كبير عمره 26 سنه شاب طويل و شعره بني طويل الي حد ما و أغلب الوقت بيسيبه مفرود
منال زميلته في الشغل 25 سنه بنت قمحوية شعرها اسود وطويل عيونها واسعه
صحيوا تاني
في بيت كبير مكون من دورين فوق الاوض وتحت صالون و سفرة ومعيش
يوم واتجمعوا كلهم علي الفطار
خديجه : هدي اجهزي عشان نروح لخالك بليل كلنا
هدي بإستغراب : ليه حصل حاجه ؟!!
خديجه : هنطلب ايد ليلي لاخوكي.
هدي استغربت : ايه ليلي
خديجه : اه مالها
هدي بصت لاخوها المرفعش عينه من الطبق وسكتت
هدي أخت محمد عندها 23 سنه خريجة حقوق فيها شبه من اخوها نفس الشعر البني و الغمازات
خرج محمد من البيت من غير كلام و راح للمكان
البيقابل فيه منال وهي جت فعلا بتجري عليه وتحضنه.... وحشتني اوي
محمد بيبصلها و مش قادر يتكلم ووشه حزين
منال رجعت خطوتين لورا ... مالك يا محمد في حاجه ؟؟
محمد خد نفس عميق : منال انا النهارده هروح اخطب ليلي بنت خالي .... ياريت متضايقيش وحقيقي انا قضيت معاكي اجمل فترة في حياتي بس كل شئ نصيب عن اذنك
مشي محمد من قدام منال بثبات ومبصش حتي وراه وفضل في طريقة لحد ما وصل شغله في البنك وهو بمنتهي الهدوء والثبات و اخر اليوم سمع من زميلاته ان منال في المستشفي
راح محمد مع زمايله زي اي حد زار منال في بيتها بعد ما روحت ومشي معاهم عادي وده قهرها علي نفسها
منال لنفسها: ماشي يا محمد والله ما هسيبك ترتاح معاها ولا تتهني بيك ابدا
الساعه ٦ ونص في بيت ليلي .... ليلي بنت جمالها عادي روحها حلوة طيبة جدا وبتحب محمد من زمان جدا
ليلي بفرحة : اميرة بجد اللون الاحمر حلو عليا ؟
اميرة بزهق: يا بنتي والله حلو بقالك ساعه بتسألي
ليلي : عايزة محمد يشوفني حلوة
اميرة : هو لو جالك دلوقتي ببنطلون احمر و قميص اخضر هتشوفيه وحش؟؟
ليلي: لاء طبعا ولا هيفرق
اميره : هو بقي لو بيحبك زي ما انتي بتحبيه مش هتفرق احمر من اسود ... بس قولتلك بيحب واحده تانية
ليلي قعدت جنب اختها بحزن: انا هسأله انا مش هاخد واحد بيحب بنت غيري او بالغصب !!
اميره : اسأليه فعلا كده احسن
ليلي بنت خال محمد عندها 24 سنه خريجه إدارة أعمال
أميرة أخت ليلي 18 سنه شبه اختها بالظبط شعرهم طويل واسود و عينهم بني
في بيت محمد كلهم جهزو ومحمد نزل اخر واحد كان لابس بنطلون اسود و قميص اسود و بليزر أسود و لامم شعره مش سايبه مفرود كالعاده
خديجه : هو كله اسود
محمد بلامبالاه: انا حر
هدي بتوتر : يلا يا جماعه عشان منتأخرش
راحوا كلهم بيت ليلي الكانت هتموت من فرحتها لان هي بتحبه من وهما أطفال وبعد القاعده وقراية الفاتحه محمد و ليلي قعدوا لوحدهم شوية
محمد مبتسم: الفستان ده حلو عليكي يا ليلي
ليلي بخجل وفرحه : بجد انا عارفه انك بتحب اللون ده في الفساتين... انت كمان شيك اوي في الاسود
محمد ابتسم: متشكر
الاتنين سكتوا لثواني قطعها سؤال ليلي
ليلي : محمد
محمد : نعم
ليلي : هو انت فعلا بتحب واحده تانية او جاي ليا بالغصب
محمد بلع ريقة و هرب عينه منها : لاء طبعا ايه البتقوليه ده ويعني ايه غصب هو لسه في حد بيتغصب؟؟
ليلي : اصل سمعت كده
محمد : مش صح خالص متشغليش بالك ... المهم هستأذن انا عشان عندي شغل بدري انتي عارفه
ليلي بزعل: تمام
محمد قرب عليها وباس راسها.... سلام
قام محمد مشي واول مخرج حس انه خد نفسه الكان محبوس جوه
ليلي دخلت لاختها مبسوطه جدا من رده وقالت ليها كلامه
اميرة : وانتي صدقتي؟؟
ليلي : في ايه يا اميرة
اميرة : مفيش حاجه اتمني يكون كلامه صح ربنا يسعدك يا حبيبتي انا هقوم انام
عدي ٣ ايام و محمد مكلمش ليلي ولا مره وده كان مزعلها اوي و اكدلها كلام اختها
محمد ٣ ايام مشغول ازاي يوصل لمنال ومش عارف دماغه هتنفجر من التفكير ازاي هي اختفت
في اليوم الرابع ليلي دخلت علي ابوها المكتب
صفوت: تعالي يا ليلي
ليلي ابتسمت: شكرا يا بابا ... بابا كنت عايزة اقول لحضرتك على حاجه
صفوت : قولي
ليلي: انا مش هتجوز محمد مش عيزاه
صفوت بإستغراب : ايه الغير رأيك كده ؟
ليلي : مبيكلمنيش مبيسألش وانا سمعت انه بيحب واحده ت...
قاطعها صفوت : لا متظلميش الراجل انا الكنت قايله متكلمهاش عشان بغير علي بنتي بس طالما انتي عايزة هسمحله
ليلي بفرحه:بجد يا بابا انت المانعه؟
صفوت : طبعا هسمحله خلاص
ليلي حضنت ابوها : شكرا يا احلى بابا في الدنيا
خرجت ليلي من الاوضه والضحكة الكدابة العلي وش صفوت اختفت واتحولت لغضب و اتصل بأخته
خديجه : ايوه يا صفوت
صفوت بعصبية وصوت مكتوم: ايه الابنك بيعمله ده مع بنتي ؟؟
خديجه : محمد عمل ايه
صفوت: معملش مبيكلمهاش و بيعاملها وحش هو كان يطول يشوف ضفر بنتي
خديجه: طيب خلاص انا هكلمه متقلقش انت
تاني يوم لبست ليلي ولمت شعرها كحكه ونزلت تشتري حاجات
ليلي : صباح الخير يا بابا
صفوت : صباح النور يا حبيبتي ... رايحه تجيبي طلباتك دلوقتي؟
ليلي : ايوه يا دوب عشان الحق ادور
صفوت : مش هتستني اختك
ليلي : هي هتخلص درسها وتقابلني
صفوت: ماشي يا حبيبتي ربنا معاكي
خرجت ليلي و وقفت تاكسي وفي نفس الوقت لقيت بنت تانية في نفس اللحظه هتركب
ليلي : انتي مستعجله برضو
البنت : ايوه جدا
ليلي : طيب اركبي يوصلك بعدين انا
البنت : مش هعطلك
ليلي ابتسمت: لاء مش مهم
ركبوا الاتنين سوا وبدأو يتكلموا.... ليلي : انتي اسمك ايه ؟
البنت ابتسمت: منال
ليلي : وانا ليلي .... هو انتي من هنا
منال : لاء لسه جاية هنا من سنتين شغاله في البنك الهنا
ليلي بإندهاش: ايوه مع خطيبي يعني
منال وهي مش فهمه : خطيبك مين
ليلي بضحكه: محمد الريس الطويل ده وشعره طويل كمان
منال اتصدمت لما عرفت ان دي خطيبة حبيبها ..... وقالت لنفسها بخبث : جتيلي برجلك يا منال
منال اتماسكت: تعرفي انه رئيسي في الشغل
ليلي : بجد كويس نبقي اصحاب انا وانتي بقي انا مليش صحاب من هنا
منال: مالكيش ليه
ليلي كشرت لحظات وافتكرت منع مامتها ليها ان هي تكلم حد وكملت..... ظروف بقي المهم احنا اصحاب دلوقتي
منال بخبث: طبعا هو انتي رايحه فين؟
ليلي بفرحه: هشتري شوية هدوم عشان الجهاز
منال : ايه رأيك هاجي معاكي و نختار سوا
ليلي بفرحه: بجد ياريت طبعا لو مش هعطلك
منال : لا مفيش عطلة طبعا .... اعرف شوية محلات تحفة هنا
في بيت خديجه ومحمد نازل شغله
خديجه بصوت عالي : محمد
محمد نفخ واستغفر بصوت واطي : نعم يا ماما
خديجه : ايه البتعمله في خطيبتك ده
محمد : عملت ايه
خديجه : مهملها و مزعلها .... يا ابني اعرف قيمتها البت دي كويسة ونضيفة من جواها عن الحربايه البتحبها
محمد : ماما متجبليش سيرة منال تاني قولي عيزاني اعمل ايه للتانية دي ...... وبعدين بلاش بقي طيبة و كويسة انا وانتي عارفين كويس ان عينك علي بيت ابوها
خديجه رفعت حاجبها و بزعيق : هديك عنوانها دلوقتي تروح للمكان الهي فيه وتفضل معاها وتروحها ... والعبط الانت قولته ده مش عايزة اسمعه تاني
محمد : وشغلي؟؟!
خديجه : أجز النهارده
محمد مش بيبرطم وراح للمكان فعلا
ليلي و منال في مول .... ليلي : الله بصي الترنج ده حلو اوي
منال : اه جميل فعلا
ليلي : أجيبه لون ايه ؟؟
منال افتكرت محمد لما قالها انه بيحب الاسود جدا و الازرق
منال : هاتيه ابيض هيبقي حلو اوي
ليلي : تفتكري محمد بيحب الأبيض؟
منال: اه اكيد دايما في الشغل معظم لبسه ابيض
ليلي ابتسمت : بجد شكرا جدا ليكي
وصل محمد المول الهما فيه واتصل بليلي الفرحت جدا بمكالمته
محمد : انتي فين انا جيتلك اقضي اليوم معاكي
ليلي : انا في الدور التالت مع صاحبتي
محمد بإستغراب : صاحبتك!! ماشي انا طالع اهو
وصل محمد ليهم وشاف خطيبته واقفه بتضحك مع منال فضل باصص و مستغربة ابتسم.....

رواية ظالم الحلقة الثانية 2 بقلم أميمة خالد


محمد وقف مستغرب لما شاف منال جنب ليلي وبصاله وابتسمت لي وهو ابتسم وفرح لما شافها و ليلي افتكرته بيبتسم ليها هي وفرحت جدا وجربت عليه
ليلي انا مبسوطه اوي انك جيت
محمد اكيد مش هسيبك لوحدك هنا
منال قربت منهم وابتسمت بخبث ازي حضرتك يا استاذ محمد
ليلي بفرحه اه صح دي منال صاحبتي الجديدة وطلعت شغاله معاك في نفس البنك
محمد ابتسم اه انا فعلا بشبه عليها لان مبتعاملش مع البنات في الشغل خالص
منال طيب طالما خطيبك جيه انا همشي بقي
ليلي لا طبعا تمشي فين كملي معانا اليوم ونروح سوا
محمد ابتسم علي اسلوب منال خليكي يا انسه... ايه اسمك ايه معلش؟
منال اسمي منال حضرتك
قعدوا كلهم اتغدوا و منال و محمد بيبتسموا لبعض من غير ليلي ما تلاحظ وليلي كانت فرحانه جدا ان لقيت صداقة وحب في نفس الوقت
ليلي بصتلهم بفرحه وقالت لنفسها ... الحمد لله ربنا
عوضني عن وحدتي بعد موت امي
محمد خد ليلي ومنال العربية يوصلهم و منال قالت ان بيتها بعد ليلي ومحمد وصل ليلي وكمل مع منال
محمد بصلها وفضل يضحك اوي
منال مبتسمه: انت بتضحك علي ايه
محمد : مش سهلة انتي ايه العملتيه ده انا اترعبت لما شوفتكو
منال ضحكت بصوت عالي : انا معملتش حاجه انا قابلتها صدفة وهي هبله اوي بتصدق
محمد بص للأرض: هي طيبه يا منال مش هبله وحياتها كانت صعبه(بقلم / أميمة خالد )
منال رفعت حاجبها: ايه يا محمد مالك بتحبها ولا ايه
محمد : انتي هبله يا بت... الفكره ان ليلي من زمان بتصعب عليا و كانت زي اختي
منال : طيب كده انا هعرف ابقي معاك بسهولة علي طول
محمد بحب : ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي
محمد روح منال بعدين روح بيته بقي امه قاعدة مستنياه
خديجه شافته وابتسمت : ده ابني حبيبي العارف مصلحته مبسوطه اوي انك فرحت ليلي
محمد ابتسم: ده واجبي يا ماما ..... فلوس اخوكي متخرجش طبعا
خديجه: انا بقول طالما شقتك جاهزه ننجز ونعمل الفرح علي اجازة ابوك الجاية لما ينزل من السفر
محمد : دي الهي امتى بقي ؟
خديجه : كمان شهرين
محمد : قليل اوي يا ماما بجد
خديجه بحزم: لاء مش قليل من بكره تجهز انت وهي الشقه وتبلغها وانا هكلم صفوت اخويا اقوله .... تصبح
علي خير
ليلي في اوضتها بتتفرج علي هدوم جابتها الباب خبط
ليلي: ادخل
دخل ابوها ووشه مبسوط : بتعملي حاجه يا حبيبتي
منال: لاء يا بابا اتفضل
صفوت : عايز اقولك ان محمد بلغني أنه عايز الفرح كمان شهرين ومستعجل اوي
ليلي فرحت : بجد يا بابا للدرجه دي مستعجل
صفوت : طبعا يا حبيبتي من بكره كملي انتي واختك اي حاجه ناقصه وانا ههتم بالفرح مع محمد
الابتسامه بدأت تختفي من وش منال .... بابا ممكن اطلب طلب
صفوت : طبعا
ليلي : انا مش عايزة فرح
صفوت : ايه ... ليه ؟؟؟!
ليلي : يعني حضرتك عارف مليش غير اميرة اختي و معنديش اصحاب حتي ماما الله يرحمها ملهوش لزوم..... وابتسمت تاني بفرحه انا هبقي مبسوطه بحاجه بسيطه
صفوت : حاضر الأنتي عيزاه
أميرة بعد ما ابوها خرج .... بجد بعد شهرين ؟!
ليلي بفرحة : ايوه
أميرة بقلق: يا ليلي متوافقيش بجد استني شوية طيب
ليلي : انا معرفش انتي قلقانة ليه
(بقلم/ أميمة خالد )
بعد شهرين تم الجواز وكان عائلي جدا وده كان مريح محمد
تاني يوم نزل محمد وليلي يفطروا مع أهل محمد
خديجه : نزلتوا ليه كنت هبعتلكو فطار
ليلي : لاء يا عمتي وسطكو هنا احسن
خديجة : لاء افطري واطلعو شقتكو والغدى والعشا هطلعهولكو
محمد : متتعبيش ن....
خديجة بحزم: لاء مش هتعب يا محمد متقلقش
طلعوا فوق ومحمد قعد فتح التليفزيون و جت ليلي عملتله عصير وراحت بحماس تقعد جنبه
محمد من غير ما يبصلها: قومي انتي نامي
ليلي مبتسمه: انا عايزة اقعد معاك
محمد بزهق: يوووه هو الواحد ميعرفش يقعد شوية براحته
وقام محمد خد مفاتيحه ونزل من بره بره علي منال
منال : لسه مش عارف تخلع
محمد : صعبانه عليا بجد
منال : في ايه يا محمد لو صعبانه عليك روح ليها يا حبيبي ما هي مراتك برضو
محمد بضحك: بتغيري عليا اوي كده ؟
منال بدلع: امال هغير علي مين
محمد : انا معاكي اهو من اول يوم
منال: انا اقنعت اهلي ان هنتجوز في اسكندرية
محمد بفرحه حضنها ....
عدي شهر ومنال حبة الحياه في بيت عمتها و هدي بنت عمتها رغم ان جوزها مش مبسوط بيها ولا هي مبسوطة منه
خديجه علي فطار يوم جديد : هدي
هدي : نعم يا ماما
خديجه : اجهزي بعد الشغل علي طول هنخرج انا وانتي
ليلي : وانا يا عمتي ؟
خديجه : لاء انتي خليكي هنا ... النهارده يوم اجازة لجوزك
نفخ محمد وكلهم لاحظوا و ليلي بصت في الأرض واتكسفت.... قام محمد من علي الاكل وخرج في الجنينه يكلم منال وقالها الحصل
منال بغيرة : نعم يعني ايه هتقعد انت وهي في البيت لوحدكوا انت بتستهبل
محمد : يا حبيبتي براحه هو يوم
منال بعصبيه: لما اهلك يخرجوا ابعتلي رساله
محمد : ليه ؟؟
منال : حبيبي متضايقنيش عرفني اول ما يخرجوا
في شركة كبيرة هدي شغالة فيها ... جيه وقت البريك وعدت هدي علي أمير : ممكن ادخل
امير : تعالي يا بنتي ادخلي
هدي : مش يلا عشان نتغدي
أمير: والله مخلصتش شغل اطلبي اكل هنا
هدي: انا نفسي افهم مموت نفسك في الشغل ليه كده؟؟
أمير: هدي انا مش عايز أفضل في مكاني عايز اكبر اوي وابقي من اكبر رجال الأعمال ..... المهم احكيلي
هدي : علي ايه
أمير ساب شغله وبصلها بتركيز: ليلي مرات اخوكي
هدي بزعل : اسكت والله اخويا بيكسفها ودايما بعيد عنها و معاملته وحشه
امير: صعبانه عليا اوي يا هدي ما تطلق
هدي: هي كملت حاجه عشان تطلق
عدى اليوم و خديجة بره وهدي في شغلها محمد بعت لمنال
ليلي : محمد
محمد : عايزة ايه يا ليلي
ليلي: تحب اعملك شوكليت كيك ؟؟
محمد فكر ان دي حاجه هتبعدها عنه : اه طبعا ياريت
ليلي بفرحه: حاضر هدخل اعملها.... ولسه بتلف ليلي عشان تدخل المطبخ سمعت رن الباب وراحت تفتح
ليلي بإستغراب و فرحه: منال ايه المفاجأة دي
ابتسم محمد لمنال و ليلي مش شايفه
منال بتمثيل: انا قولت اجي اباركلك بعد فترة عشان متقلش عليكي..... جيت في وقت مش مناسب؟
ليلي : لا لا خالص كنت داخله اعمل كيكه لمحمد.
منال : بجد طيب ياريت ادوق انا كمان
ليلي : ادخلي اقعدي مع محمد انتي مش غريبة وانا هحضرها بسرعه
دخلت ليلي المطبخ و خرجت بعد فتره شافت محمد جوزها حاطط ايده علي كتف منال و بيضحكو وسكتو لما شافوها ومحمد بعد عنها لكن منال بصتلها بعند و ضحكه ومتحركتش
خلص اليوم وليلي متاضيقة من جوزها و ساكته مش بتتكلم
محمد حس بالذنب وحاول يتكلم معاها .... الكيك بتاعتك حلوة اوي
ليلي بحزن وابتسامه مزيفه: شكرا
رجعت خديجه والباقي للبيت وكان تم شهر ونص علي جواز محمد و ليلي
نزل محمد تاني يوم وهو لابس عشان شغله وكلهم كانو قاعدين علي الفطار وبيتكلموا ماعدا ليلي قاعده وشها اصفر وساكته
خديجه : مالك يا ليلي ؟!
ليلي: مش عارفه والله يا ماما بقالي يومين تعبانه
خديجه : محمد مخدتش مراتك للدكتور ليه؟
محمد بإحراج: ها ... معلش يا ماما مخدتش بالي بس من كتر الشغل
خديجه بحزم: هحجزلك النهارده عند الدكتور علي معاد خروجك من الشغل تاخد مراتك وتروح
ليلي: ملهوش لزوم يا ماما هروح مع اميرة
خديجه : لاء هتروحي مع جوزك
محمد قام بزهق: حاضر يا ماما عن اذنكو
ليلي وهي في منتهي الحزن و التعب ..... ماما عن اذنك هطلع ارتاح شوية فوق
خديجه : اطلعي يا حبيبتي
طلعت ليلي من هنا وهدي انفعلت علي مامتها بصوت مكتوم
هدي : عجبك كده انتي السبب في الحزن الهي فيه
خديجه بشعور بالذنب: يا بنتي انا قولت ليلي اي حد بيحبها واكيد محمد هيحبها واصلا هي مفيش منها
هدي : واهو محبهاش وحياتهم بقيت كلها حزن ونكد دي غلطتك انتي ولازم تصلحيها
قامت هدي تطلع تطمن علي ليلي
خديجه فكرت مع نفسها وقررت هتنهي الجوازه الغلط دي حتي لو مش هتضمن فلوس اخوها
طلعت هدي و خبطت علي ليلي
ليلي : ادخل
هدي بهزار: انا قولت انتي نمتي
ابتسمت ليلي : لاء يا حبيبتي انا صاحيه اهو تعالي
قعدت هدي قدامها علي السرير : عاملة ايه دلوقتي ؟؟
ليلي : الحمد لله احسن .... انتي مروحتيش الشغل ليه ؟
هدي : لاء ما انا قولت هقعد معاكي النهارده واروح معاكو عند الدكتور
فضلت هدي مع ليلي بتتكلم معاها لحد ما جيه معاد الدكتور
نزلت ليلي ومعاها هدي وكان محمد مستنيهم في العربية
الدكتور قعد قدامهم بعد الكشف ساكت ....
محمد : خير يا دكتور في ايه؟
ابتسم الدكتور : مبروك المدام حامل
هدي فرحت جدا... مبروك يا ليلي مبروك يا حبيبتي
ليلي ابتسمت ليها... الله يبارك فيكي
لكن محمد منطقش وشه احمر و فضل باصص في الأرض وفجأة قام مشي وسابهم
ليلي اتكسفت جدا من الدكتور ودمعت.... هدي بإحراج : شكرا يا دكتور عن اذنك
خرجوا الاتنين من عند الدكتور ومكنش لمحمد اي أثر .... هدي وقفت تاكسي و متكلموش طول الطريق لحد ما وصلوا البيت
نزلت هدي قبل ليلي وجربت علي البيت تزعق لامها
هدي بصريخ: ماما مامااااا شوفتي ابنك ع .....
قطع كلام هدي المنظر أقدامها و قفت مصدومه هي عارفه ان هي غاصبة عليه بس مش هيوصل للقسوة دي ابدا .

رواية ظالم الحلقة الثالثة 3 بقلم أميمة خالد


اتصدمت هدي لما شافت امها واقعه علي الارض وفي ايديها ورقه ... جت وراها ليلي وجربت علي خديجه تفوقها و هدي بهدوء سحبت الورقه من ايد امها وقرأتها
" ماما انا من فتره عايز اخد الخطوة دي ومش قادر بس النهارده لما عرفت ان مراتي  حامل مقدرتش ... مقدرتش استحمل حاجه تربطني بيها اكتر من كده ... مش هقدر اشوف ليا عيل  من واحده مش بحب ابص في وشها...... كلامها الكويس بيضايق ودني مبحبش اكون معاها في نفس المكان .... كل ما تحاول تسعدني انا بتخنق منها اكتر...انا اسف ... انا عارف ان هي كويسه وطيبة بس انا بحب واحده تانية  و ده الوقت الاتجوزها فيه.... هتوحشيني يا أمي.... وبالمناسبة منال طالق وورقتها هتوصل رسمي لما تولد (محمد) " 
(بقلم / أميمة خالد ) 
هدي وهي بتكرمش الورقه و دموعها نازلة من زعلها علي ليلي حسيت بنفس وراها لفت تشوف مين شاف الورقه وكانت ليلي 
ليلي بوجع: انا فوقت ماما اهي و علي فكرة انا النهارده كنت واخده قرار اطلب الطلاق مكنتش هفرض نفسي عليه .
خديجه بتعب : حقك عليا يا بنتي انا والله كنت ناوية اخلصك منه وافاتحه في انفصالكو  بس هو الاستعجل علي قضاه قلبي وربي غضبانين عليه ليوم الدين 
ليلي : ملهوش لزوم يا ماما ده مهما كان ابنك انا هطلع ألم هدومي و امشي 
خديجه : لاء قسما بالله ماهتمشي ده بيتك تقعدي فيه و تولدي فيه لحد ما يجيلك اليصونك واسلمك لي 
ليلي  ابتسمت بوجع :  يصوني! انا هعيش لابني الجاي وبس 
هدي :تبقي معانا هنا انتي عارفه اني بحبك زي اختي بالظبط  ومن بكره هشوفلك شغل معايا في الشركه تمام 
ليلي ابتسمت : تمام 
وصلت هدي تاني يوم الشغل حزينة اوي ...وأمير شافها راح ليها.... ايه الحصل ؟؟
هدي بزعل : شوفت الحصل ل ليلي 
أمير بقلق: ايه الحصل؟؟
حكت هدي لأمير كل الحصل .
أمير بصدمة : مش معقول بجد عمل كده ؟؟
هدي : اه والله .... ربنا يخليك ليا يا أمير 
أمير بتوتر: هدي انتي زي اختي وطبيعي نتكلم
هدي : عايزة منك طلب 
أمير، : ايه هو 
هدي: شغل ل ليلي هنا 
أمير بفرحة: اوي اوي 
عدي اسبوع و جت هدي من شغلها بفرحه بتقول .... ليلي يا ليلي يا ليلي 
كانت ليلي وخديجة قاعدين قدام التليفزيون بيشربوا شاي 
خديجه: في ايه يا هبله انتي مسروعه علي ايه ؟؟
هدي: الشركه عندنا طالبة سكرتيرة وطبعا مفيش احسن من لولي ف قولتلهم ومستنينها بكره 
ليلي بخضه: ايه ده انتي بتهزري صح ؟! 
هدي : لا والله بجد 
ليلي بتوتر : بس انا مش جاهزة لاي حاجه خالص 
هدي : لاء ما لحد انا ما اخد نفسي انتي هتطلعي تلبسي ونخرج نجيب شوية حاجات كده 
ليلي بفرحه : حاضر هطلع. 
اول ما طلعت ليلي اختفت الابتسامه من وش هدي ... كلمتيه؟؟
خديجه  : ايوه 
هدي : بيهبب ايه ولا فين 
خديجه : اتجوزها في شقه اسكندرية 
هدي : ربنا يخسف بيهم الارض
خديجة بزعل: متدعيش علي اخوكي
هدي: انتي لسه كده 
خديجة : مش ابني .... وبعدين فيه واحد اسمه زياد متقدملك بقطع
هدي : طيب يا حبيبتي يكش أمير بيه يعبرك بس  
(في اسكندرية )
محمد نايم بعرض السرير و الستاير مقفولة دخلت منال وهي محضرةالفطار و شدت الستاير عشان بصحي 
محمد بنوم : اقفلي الستاير يا منال عايز انام 
منال بدلع: كل ده نوم انا صاحيه من بدري من غيرك و وحشتني يا بيبي 
محمد : حبيبتي نص ساعه وهقوم 
منال: اخص عليك يا حبيبي ده انا علي لحم بطني مش راضية اكل مستنياك 
محمد قام بكسل و باس راسها : صباح الخير يا حبيبي 
منال مبتسمه: صباح النور يا قمر.... حطت قدامه الفطار  وقالت: يلا بقي نفطر بسرعه عشان ننزل نتفسح 
محمد: حاضر يا حبيبتي هسيبك تدلعي اخر يومين اجازة وبعدين فيه شغل كتير ورانا في الفرع هنا 
هدي خرجت هي و ليلي علي بيوتي سنتر ظبط شعر منال وقصه و بعدين طلعوا علي المول واشتروا لبس كتير 
ليلي : هدي الهدوم دي هلبسها ازاي وبطني هتكبر  
هدي : انتي لسه في الأول لما بطنك تكبر نجيب هدوم واسعه يلا 
رجعت هدي و ليلي البيت وكان ((سمير) ابو هدي ومحمد نزل من سفره 
هدي اول ما شافت ابوها جريت عليه حضنته وليلي فضلت واقفه مكانها مكسوفه 
سمير قرب من ليلي و حضنها  .... انا اسف يا بنتي اني مكنتش موجود الفترة الفاتت دي معاكو 
ليلي : ولا يهمك يا عمي 
خديجه خرجت من المطبخ علي صوتهم: ليلي اطلعي غيري عشان ابوكي واختك جاين نتعشي سوا كلنا يلا 
وصلت أميرة و صفوت ابو ليلي واتجمعوا كلهم علي العشاء بيضحكوا ويتكلموا
في اسكندرية .... 
محمد ومنال في مطعم بره بيتعشوا  
منال : فاكر يا حبيبي 
محمد مبتسم  : فاكر ايه؟! 
منال بدلع : لما جيتلي من اسبوع بتخبط عليا الباب واول ما فتحت وانا مخضوضه شدتني في حضنك وبعدين زقتني اجيب بطاقتي و جرينا علي المأذون 
محمد ضحك بفرحه : كان احلي وقت واحلي يوم 
منال : يعني عمرك ما هتندم؟!
محمد مسك ايديها : عمري ما هندم ابدا 
اليوم خلص و ليلي طلعت اوضتها زي كل يوم تعيط علي كسرة قلبها وكرامتها 
وخديجه حاسه بالذنب ناحية ليلي و ابنها عشان ظلمتهم 
ومحمد مع منال في قمة السعادة 
تاني يوم الصبح نزلت ليلي مع هدي الشغل وكانت لابسه بنطلون ابيض و بلوزه حمرا و كوتشي ابيض ف احمر و سايبة شعرها 
هدي اول ما شافتها: ايه الجمال ده 
ليلي بخوف : بجد يا هدي ؟ 
هدي : والله العظيم قمر 
دخلت ليلي مع هدي الشركة بخوف واول حد قابلهم (أمير نصر الدين ) مدير عام الشركة عمره 30 سنه  و صديق مقرب لهدي وعارف عنها وعن ليلي كل حاجه 
أمير اول ما شاف ليلي : صباح الخير وانا اقول الشركه نورت ليه ؟!
هدي بهزار : يمكن عشان انا جيت مثلا 
أمير: او ليلي النورتها مثلا 
ليلي واقفة محرجه متعرفش حد ...... هدي : ليلي ده مستر أمير مدير عام الشركه هي شركة والده اصلا 
ليلي : أهلا مستر أمير 
أمير: أهلا بيكي يلا علي الشغل بقي 
في اسكندرية 
منال بتصحي محمد بدري .... محمد : في ايه يا منال معادنا 10 والساعه لسه 7 في ايه 
منال : في مشوار هنروحه الأول 
محمد: مشوار ايه ؟! 
منال : هنعدي علي المستشفي 
محمد بخوف : ليه يا حبيبتي مالك 
منال : شوية تعب بس يلا 
محمد : حالا حاضر 
وصلت منال المستشفي دخلت للدكتورة 
الدكتورة : اتفضلي تحت امرك 
منال بجرأة: عايزة اعرف انا حامل ولا لاء 
محمد بصلها ورفع حاجبه: نعم!!! 
الدكتورة ابتسمت: حضرتك متجوزة من امتي 
منال: داخلة في اسبوعين 
الدكتورة: ايه !! ده لسه بدري اوي 
منال : معلش عايزة اطمن عشان معملش جهد كبير في الشغل 
الدكتورة : طيب اتفضلي  
محمد فضل مستنيها ومستغرب جدا من تصرفات منال 
خرجت الدكتورة : مبروك يا استاذ المدام حامل ..!

رواية ظالم الحلقة الرابعة 4 بقلم أميمة خالد


منال مروحه مع محمد ومستغرب جدا
منال : مالك يا محمد انت مش مبسوط ؟!
محمد : مبسوط طبعا يا حبيبتي بس مستغرب يعني ايه السرعه دي وحسيتي ازاي انك حامل
منال : مش فكرة احساس انا فعلا من تاني يوم بعمل اختبارات مش عيزاك تحس ان فاتك احساس مع مراتك بسببي
محمد : ايه البتقوليه ده انا كان فايتني كل حاجه من غيرك يا منال ومفيش مراتي غيرك انا بس مستني تولد ويسجلوا العيل و اطلقها عشان متحاسبش عنهم
منال ابتسمت: ربنا يخليك ليا
محمد: حيث كده بقي مفيش شغل لحد الولاده تمام
منال : تمام جدا
(بقلم / أميمة خالد )
تاني يوم شغل راحت هدي وليلي الشغل وأمير كالعاده موجود في مكتبهم بس بقي اهتمامه وكلامه مع ليلي
مش هدي
أمير : انا هجيب غدا لينا هنا
هدي: ليه ما بنخرج في البريك بره ؟
أمير : لا لا عشان ليلي متتعبش
هدي رفعت حاجبها وربعت ايديها : ايه ده بجد ؟؟!
ليلي حسيت بزعل هدي او غيرتها ... ليلي : مفيش مشكلة زي ما هدي متعودة انا معاها
هدي بحزم: انا عندي شغل مش هخرج اتغدي
ليلي بتوتر : وانا زيها
أمير: تمام التحبوه
عدي شهر عليهم في الشغل واهتمام أمير زايد وباين اوي ب ليلي و غيرة هدي وبعدها عن ليلي باينه اكتر
بعد يوم طويل في المكتب خديجه كلمت هدي
هدي : ايوه يا ماما ؟؟
خديجة :تعالي معايا هنروح نجيب حاجات؟!
هدي بصت ل ليلي : انا بس
خديجة : ايوه .... متجبيش ليلي دي معاكي
خرجت هدي و سابت ليلي تشتغل وفي آخر اليوم عدي أمير علي المكتب وكانت ليلي ساندة دماغها علي المكتب
دخل أمير وهي مش حاسة قعد علي كرسي قدامها .... ليلي ليلي
ليلي بتعب رفعت دماغها: ايوه انا اسفه هقوم اهو
أمير: فين هدي ؟!
ليلي : مشيت مع مامتها في مشوار
أمير بإستغراب: وسابتك لوحدك
ليلي : ايوه
أمير: قومي معايا طيب
ليلي : انا هاخد تاكسي واروح
أمير: انا مقولتش هروحك قومي بس
خدها أمير و راح بيها علي دكتورة اطمن عليها ...وخرجوا يتغدوا
ليلي : انا مش عارفه اشكرك ازاي بجد
أمير : لولا انك لسه متجوزة كان زمان فيه كلام تاني خالص
ليلي: قصدك ايه ؟!
أمير : بعدين هتفهمي المهم تبقي انتي كويسة
قضت ليلي مع أمير وقت طويل وفي الاخر وصلها البيت
نزلت ليلي من عربيته شافت خديجة واقفة في الشباك بتبص عليها بغضب
دخلت ليلي البيت وخديجة نزلت جري .... انتي اتهبلتي ولا عايزة تفضحينا؟؟
ليلي : افضحكوا؟؟! ليه
خديجة بزعيق : كمان مش عارفه ليه راجعه مع واحد اخر الليل وتقولي ليه
ليلي : أولا مش اخر الليل الساعه ٩ ثانيا انتو سيبتوني وانا كنت تعبانه ولوحدي
خرجت هدي علي الكلام : هو انتي صغيرة مبتعرفيش تروحي وتيجي ؟؟!
ليلي عيطت : عن اذنكو
ولفت ليلي علي باب البيت عشان تمشي
خديجه افتكرت ان هي كده هتخسر اخوها .. . لاء
ليلي : لاء ايه؟!
خديجة بحزم : اطلعي شقتك مفيش مرواح عند حد اتفضلي فوق
في يوم الصبح ليلي جهزت و راحت تخبط علي هدي عشان ينزلوا
هدي من غير ما تفتح وبزهق.... عايزة ايه ؟؟
ليلي استغربت منها : مش هنروح الشغل
هدي: لاء مش هروح في مكان روحي انتي
ليلي : بس انا مش هعرف ابقي لوحدي
هدي: حد قالك اني خدامه عندك اوديكي و أفضل معاكي
رجعت ليلي علي اوضتها وهي متأكده من انها خسرت هدي لمجرد ان هي بقيت أقرب لأمير صاحبها او حبيبها
نزلت ليلي وهي زعلانه جدا خديجه وسمير
خديجه : ايه ده مش هتروحوا الشغل
ليلي : لاء هنريح النهارده ..... انا خدت قرار وجايه ابلغكو بيه
سمير : خير يابنتي
ليلي: انا همشي
خديجه : تمشي تروحي فين يا ليلي
ليلي : هروح الشقه البابا عاملها ليا هبقي في شقتي لوحدي وكمان نفس العمارة مع بابا و قريبة منكو
خديجه لسه هتعترض سمير قاطعها: اليريحك يا ليلي ... هتروحي امتي ؟!
ليلي: بلغت بابا يكملها عفش وكده و لما تخلص هروح
عدي 6 شهور
ليلي في الشغل بطنها كبيرة وتعبانه... أمير بحنيه: ليلي انتي تعبانه ارجوكي روحي
ليلي: هروح يا أمير هروح
أمير بص ل هدي: هدي ممكن تروحيها!
هدي بعصبيه: انا عندي شغل مش فاضية خليها تاخد تاكسي
أمير : قومي يا ليلي انا هوصلك
هدي : خليه يوصلك ما مستر أمير حنين اوي .... وعارف البيت كويس
ليلي : أمير بعد اذنك بلاش مشاكل انا هنزل لوحدي واخد تاكسي
نزلت ليلي و قبل ما تمشي طلعت من شنطتها ورقه مترددة تطلعها من اسبوع وسابتها في الاستقبال ومشيت
روحت ليلي شقتها وهي تعبانه خدت علاجها ونامت
في اسكندرية
رجع محمد من الشغل وكانت منال قاعدة علي السرير بتتفرج علي مسلسل
منال : محمد جبت البيتزا
محمد : طبعا انا اقدر انسي و البيبسي و التفاح
منال بفرحه : ربنا يخليك ليا يا حبيبي
محمد: كلي يلا عشان اديكي الدوا
ونروح مشوار
منال: بجد هنخرج يلا
جهزت منال و خرجت مع محمد في مول كبير يشتروا هدوم البيبي
منال: الله يا محمد بص السلوبيت دي حلوة اوي
محمد : فعلا حلوة جدا ابني هينورها
منال : طيب هات منها بقي ابيض ولبني و اصفر
محمد: بصي البطانية دي كمان
منال: هجيب منها ابيض ولبني اي حاجه هجيب منها ابيض ولبني
محمد : اختك عملت كده ف ابنها
منال بفرحة : زين !!! ياريت اشوف ابني زي زين ابنها حتة قمر
اخر اليوم روحوا وهما جايبين كل حاجه للبيبي حتي السرير
وفردوا الهدوم علي السرير يتفرجوا عليها و يضحكوا لحد ما ناموا وسط الهدوم
ليلي صحيت من نومها وكانت احسن من الصبح لبست ونزلت من غير ما حد يحس راحت محل بيبيهات
و جابت حاجات بسيطه جدا ومن كل حاجه اتنين عشان هي عارفه ان حامل في تؤام ورجعت فرحانه بالهدوم و طبقتهم في الدولاب و نامت
تاني يوم الصبح صحيت ليلي علي جرس الباب وكان أمير جهزت نفسها وفتحتله..... واتفاجأت
ليلي: أمير ايه ده؟؟
أمير : دول سريرين عشان القمرات لما ينوروا
ليلي بفرحه: حلوين اوي بجد بس تعبت نفسك
أمير : متقوليش كده وكمان خدي الاستقالة الأنتي سيبتيها دي
ليلي بحزن: لاء يا أمير مش هينفع
أمير: انتي لسه شايلة هم هدي
ليلي: انا شايلة هم بناتي كفاية ملهمش أب مش هبوظ علاقتهم ب اهلهم كمان ارجوك
أمير: ماشي يا ليلي اليريحك
ليلي : انا اسفه اني موقفاك علي الباب كده
أمير : لاء ده الصح اكيد .... عمتا اي وقت عايزة اي حاجه كلميني من غير تردد
ليلي ابتسمت: حاضر
تاني يوم الصبح راحت هدي الشغل وهي مش طايقة نفسها كالعادة ودخلت مكتبها وملقتش ليلي
هدي لنفسها: اكيد عند أمير بتتدلع عليه والله لاروح
راحت هدي مكتب أمير خبطت ودخلت
أمير بزهق : صباح الخير يا انسه هدي في حاجه
هدي بإستغراب: انسه هدي !!! لاء مفيش كنت هسأل علي ليلي بس عشان مشوفتهاش
أمير : ليلي قدمت استقالتها امبارح وانا قبلت
هدي بفرحه: ايه ده بجد
أمير : وانتي فرحانه ليه كده
هدي : لاء مش فرحة اصل هي في اخر حملها وتعبانه اوي يا حرام
أمير: هدي انا وانتي كنا اصحاب مش اكتر وبعد اسلوبك الفترة الفاتت حتي صحوبيتنا انتهت
هدي بغل: كل ده عشانها؟!
أمير: لاء يا هدي عشان انتي تجاوزتي كل الحدود و بتغيري وكأني خطيبك مش صديق ليكي وانا عمري ما قولت غير اني صديق
هدي بعصبيه: انت البتتخيل انا لو عليا قراية فتحتي اخر الاسبوع لكن انت الهتقع في واحده سكة والا مكنش اخويا سابها ومشي لما عرف ان هي حامل ده ان كانت حامل منه
أمير محسش بنفسه غير وهو بيضربها بالقلم.... اخرسي انتي اخوكي مش راجل اصلا وده كان من كلامك و البتحكيه مش منها بجد بقيتي وحشه اوي يا هدي
روحت هدي مش شايفة قدامها من الزعل ....ماما يا ماما
خديجه خرجت من المطبخ: في ايه يا هدي مالك
هدي : انتي بتعملي ايه ؟!
خديجه بفرحه: بحضر الاكل عشان ليلي هتيجي تتغدي معانا
هدي بصريخ: علي جثتي البت دي تدخل هنا لو جت النهارده هعمل فيها حاجه
خديجه قربت منها بقلق : اهدي بس يا حبيبتي مالك ؟!
هدي : ده العندي .... والزفت الكان متقدم عرفيه اني موافقه
خديجه بفرحه : بجد يا بنتي
هدي : امال ههزر.... عن اذنك انا طالعه
ليلي في شقتها بتكلم أمير : طيب يا أمير اهدي بس
أمير بعصبيه : اهدي ايه و زفت ايه انا هرفدها؟؟:
ليلي : لاء طبعا متعملش كده عشان خاطري
أمير : ماشي يا ليلي سلام دلوقتي
قفل أمير مع ليلي من هنا وخديجه اتصلت بيها
ليلي : ايوه يا عمتي
خديجه : عمتك!! بقولك يا حبيبتي معلش هنروح النهارده للدكتور بعمك سمير
ليلي فهمت ان هدي منعتها تعزمها: مفهوم يا عمتي ابقي طمنيني عليه بس
خديجه : حاضر يا حبيبتي
قفلت ليلي مع خديجه وصعب عليها نفسها وقررت ان هي الهتشتغل وتصرف علي بنتها مش هتاخد جنيه من اهل محمد
خبط باب ليلي وقامت تفتح كانت أميرة
ليلي : أخيرا جيتي
اميرة : والله تعبانه من الدروس و المذاكرة
ليلي : تعالي هنتغدي بقي سوا
أميرة : الله مين جايب السريرين دول انتي ؟!
ليلي بفرحه : أمير .... أمير مين ؟!
خبط باب ليلي ... ليلي : هتلاقي بابا
أميرة : لاء بابا مسافر اصلا
فتحت اميرة الباب وكان قدامها شاب طول بعرض و ماسك شنط في ايديه ومبتسم .... مساء الخير
محمد خلص شغله وروح البيت جايب اكل لمنال كالعادة
محمد : منال
منال: .....
محمد : حبيبتي يا منا.....
اتصدم محمد لما شاف منال قدامه علي الارض و حواليها دم كتير وشكلها مزرق

رواية ظالم الحلقة الخامسة 5 بقلم أميمة خالد


محمد فاق من صدمته و اتصل بالاسعاف وجري علي منال يفوقها وكان خايف عليها جدا بشكل هستيري
في شقة منال .... أميرة مبتسمه: مين حضرتك ؟!
أمير : مش دي شقة مدام ليلي؟
أميرة : ايوه وانا اختها مين حضرتك
أمير: قوليلها أمير بس
أميره بصوت عالي شوية : ليلي واحد اسمه أمير و قمور كده تعرفيه؟
ليلي من بعيد اتخضت و قامت وقفت: اه يا اميرة دخليه..... وجريت ليلي علي اوضتها مبتسمه ظبطت شكلها ولبست عبايه واسعه عشان وقبل ما تخرج ابتسامتها واختفت وفكرت مع نفسها .... ايه يا ليلي ده انتي هتخيبي مش قولتي هتعيشي لبناتك بس وهتعوضيهم عن ابوهم وتحاولي تحسني من الجرح المستنيهم عايزة تقضي عليهم بجوز ام مستحيل!!!!
خرجت ليلي من اوضتها وهي مكشرة و كان أمير واقف مع أميرة اختها في المطبخ بيحضروا الغدا وبيهزر معاها
أميرة وهي بتضحك شافت اختها واقفه سرحانه: ليلي ايه يا ليلي زميلك السكر ده مش تعرفينا عليه من بدري ده حتي اسمه علي اسمي
ليلي ابتسمت: هو طيب وجدع فعلا
أمير: طيب يلا تتغدي سوا
ليلي : انت ازاي جيت هنا
أمير : بصراحه كنت هسيب الشنط تحت مع الحارس وامشي بس شوفت هدي واهلها خارجين ف قولت اجي بقي و كمان عامل حساب أميرة و اونكل صفوت ... بس أميرة قالتلي انه مسافر في شغل
أميرة : فعلا ده حصل
ليلي: طيب يلا نتغدي
أمير : انتي بقيتي في ال كام يا ليلي
ليلي : في التاسع اهو خلاص
(في اسكندرية)
جت الإسعاف ونقلت منال المستشفي و حالتها كانت خطر جدا و محمد كان مستنيها بره
خرج الدكتور مستعجل ومتوتر: حضرتك جوزها
محمد : ايوه في ايه
الدكتور : احنا هنولدها دلوقتي
محمد : ازاي دي في اول التامن
الدكتور : ده القدامنا والا هتموت هي والجنين
محمد بخوف بلع ريقه: لا لا اعمل ال انت شايفه
دخل الدكتور للعمليات وفضل وقت طويل جدا ومحمد خوفه بيزيد ف شاف انسب حل يكلم اهلها يجوا ليهم
في القاهرة في شقة ليلي وهما بيتغدوا وأمير و أميرة بيتكلموا
ليلي مسكت بطنها: اه
بصولها بخوف .... أميرة : انتي هتولدي دلوقتي صح
ليلي بوجع هزت راسها ايوه
أمير قام متوتر .... تعالي يا ليلي يلا هسندك واخدك في عربيتي انتي و أميرة
ليلي بتعب: أميرة ادخلي جوه هتلاقيني مجهزة شنطه و جنبها مفاتيح هاتيهم يلا
نزل أمير وهو بيسند ليلي لحد تحت
الحارس: ربنا يقومك بالسلامه يا مدام ... اكلم استاذ صفوت؟
أميرة كانت نزلت : لاء متكلمش حد بابا مسافر انا معاها خلاص
ركبوا كلهم مع أمير ووداها المستشفي وبعد وقت قليل
(بقلم/ أميمة خالد ) اوي و أمير و أميرة قلقانين خرجت ليهم الممرضه ب بنتين حلوين جدا و أمير شال بنت و أميرة بنت
أميرة : الله حلوين اوي
أمير: فعلا متعرفيش هيبقي اسمهم ايه
أميرة: ليلي مكنتش قررت
(في اسكندرية )
بعد اكتر من ٣ ساعات خرج الدكتور لمحمد وأهل منال
محمد : خير يا دكتور
الدكتور : هي ولدت بس طبعا البيبي عايز حضانه و كمان عملنا استئصال رحم للأم لان هي كانت هتموت وحضرتك قولتلي اعمل التشوفه
جت الممرضه جنب الدكتور ومعاها ورقه مضاها محمد بالموافقه وهو متنح
ام منال : هشوف بنتي امتي ؟؟
الدكتور: نص ساعه تكون فاقت بس هي حالتها بقيت مستقرة متقلقوش
محمد : طيب ممكن اشوف ابني؟
الدكتور : اكيد الممرضه هتاخدك دلوقتي لو عايز
في (القاهرة )
أمير و أميرة واقفين جنب ليلي في اوضتها
ليلي: معلش يا أمير تعبتك اوي
أمير : متعبتش ولا حاجه بالعكس خالص فرحان بيهم جدا ..... هتسميهم ايه بقي
ليلي : مش عارفه شوفوا كده اسماء حلوة
أميرة : تالين حلو اوي
أمير : ريم برضو حلو
ليلي : تالين و ريم حلوين اوي
فجأة دخل عليهم الأوضة سمير وخديجة و هدي والتالتة متضايقين
هدي بصت ل ليلي و أمير بقرف
خديجه: مش كان اولي يا حبيبتي تعرفينا انك هتولدي النهارده احسن ما تعرفي الاغراب
أميرة : هي مكنتش تعرف يا عمتي انا كنت معاها و الموضوع جيه فجأة اكتر خيره استاذ أمير مسابناش من غيره كنا اتبهدلنا
سمير : شكرا يا ابني كتر خيرك .... عن اذنكو هنزل اشوف حساب المستشفي
ليلي : انتو عرفتوا ازاي اصلا
هدي : من حارس البيت كتر خيره
أمير حس الوقت مبقاش مناسب انه يكون موجود ف ادي تيا ل ليلي ... حمد لله على السلامة يا ليلي
ليلي : الله يسلمك شكرا جدا
خديجه بكيد: ماشي ليه؟ ما تختار معانا اسم البنات
أميرة حاولت تداري ضحكتها لأنه اختار فعلا
أمير: لاء شكرا كده كده امهم سميتهم عن اذنكو
(في اسكندرية )
دخل محمد واهل منال ليها ومحمد مسك ايد منال وباسها .... حمد لله على سلامتك يا حبيبتي
منال : الله يسلمك يا حبيبي كنت خايفه اوي يا محمد
ام مناال: متخافيش يا حبيبتي كلنا معاكي وابنك ما شاء الله زي القمر
منال بفرحه: بجد هو فين؟ عايزة اشوفه
محمد : هو في الحضانه بس فترة عشان جاي بدري
منال : هنسميه مالك صح
محمد : الأنتي عيزاه هعمله ليكي
أمير راح علي بيته وهو متضايق و مبسوط متضايق دخل أمير الفيلا وكانت ممته قاعدة في الجنينه
أمير مبتسم: ايه المقعدك كده ما تدخلي جوه
نجوى: مستنياك عشان اتأخرت .... مالك
أمير: مفيش....( ابتسم) ليلي ولدت
نجوي : الله بجد و جابت ايه ..
أمير: لمى و تيا
نجوى : ربنا يبارك ليها فيهم وبعدين
أمير : مش عارف يا ماما انا حاسس ان هي معجبة بيا برضو بس شايلة هم بناتها مع ان انا والله هعاملهم كويس
نجوي : يا حبيبي طالما هي أم هتفكر في ولادها اول حاجه و لازم تخاف عليهم منك بذات ان ابوهم رماهم يا أمير .... حتي لو وثقت فيك هتخاف اهل جوزها ياخدو العيال ولا يكبروا في دماغهم كلام غلط وهما شكلهم ناس وحشه اوي
أمير : عندك حق يا ماما
نجوي : بكره هروح معاك ننقطها ونشوفها و سيب امورك لربنا بس لو الموضوع مكملش متوقفش حياتك عليها انا عايزة افرح بيك
أمير ابتسم لممته..... تصبحي علي خير يا ماما
طلع أمير اوضته ونام من التعب
تاني يوم راح أمير و ممته عند ليلي و كانت خديجه هناك و أميرة
خديجه فتحت الباب : فعلا وسهلا ده احنا هنبقي اصحاب بقي
أمير : فعلا بحضرتك ... دي ماما جاية تبارك ل ليلي
خديجه : ومالوا تفضلوا انت اكيد عارف الشقه هنا كويس اوي
جت أميرة من الأوضة بتضحك .... ايه يا أمير المفاجأت الحلوة دي .... ازيك يا طنط تعالو ادخلو
دخل أمير و ممته ل ليلي
وخديجه اتسحبت علي البلكونه كلمت ابنها
خديجه : ايه يا محمد عامل ايه
محمد بتعب : في المستشفي يا ماما مع منال ومالك
خديجه : يا حبيبي ربنا يبارك فيه ويقوملك مراتك بالسلامه
محمد : الله يخليكي يا ماما مش هتيجي تشوفيهم
خديجه : هجيلك طبعا بس انت عارف ابوك حالف عليا ما اشوفك ولا اكلمك بس ما علينا جهزت الورقة
محمد : اه يا ماما زمانها قربت تجيلك
خديجه : كويس .... مش عايز تعرف جابت ايه ؟
محمد بزهق: مش عايز منها لله هي السبب في بعدي عنكو و تعب مراتي
خديجه : معلش كل حاجه هتبقي كويسه يا حبيبي يلا سلام بقي عشان محدش يسمع
خرجت خديجه تقعد معاهم لحد ما الباب خبط
خديجه وهي قاصدة : قوم افتح يا أمير انت مش غريب
قام أمير فتح و استلم الورقة وبيبص فيها ..... كانت ورقة طلاق ليلي

رواية ظالم الحلقة السادسة 6 بقلم أميمة خالد


مسك أمير الورقة ومكنش عارف هيدخل يقول ازاي وهو مش حابب يحرجها ..... حط الورقة في جيبه ودخل عادي جدا ومبتسم
خديجه بخبث: مين الكان علي الباب
أمير بلامبالاه: ده الحارس بيسألني علي العربية
وبعد خمس دقايق وطي أمير علي امه وبعدها خدت خديجه وخرجوا بحجه تروح الحمام وتعطلها
وبعدين أميرة بعدت عنهم
ليلي بتعب : في ايه يا أمير ؟؟
أمير : بصي عايز اديكي الورقه أخدتها من شوية اما فتحت
ليلي : ورقة ايه ؟!
أمير طلع الورقة من جيبه واداها ل ليلي .... ليلي بصت فيها جامد وركزت و أمير كان خايف عليها
ليلي عينها دمعت وفضلت تضحك وهي حاضنه الورقه و بتردد.... الحمد لله الحمد لله
أمير : للدرجة دي ؟!
ليلي بفرحة : وأكتر و الله
أمير بصلها اوي : ليلي
ليلي : نعم
أمير : تسمحيلي اعوضك وتبقي أسعد زوجه وبناتك هما بناتي
ليلي بصتله و ابتسمت وتخيلت كتير في دماغها والابتسامة اختفت ..... مينفعش
أمير: ليه مش واثقه فيا ؟؟
ليلي : واثقة فيك طبعا .... بس عمتي مش ألطف حاجه ممكن تخلي ابنها يرفع عليا قضية وتاخد العيال
عارف هدي دي طيبة يومين وهتهدي لكن ا
عمتي جبروت
أمير بزهق : ليلي انا مكنتش بعرض عليكي الأول عشان بقول متجوزة برضو قدام الناس رغم انه طلقك في الجواب قدام امه واخته لكن دلوقتي شايفك مش عايزة مبرراتك دي مش منطقية
ليلي رفعت حاجبها : مش منطقية!!! لما بقولك هتاخد بناتي تبقي مش منطقية
أمير علي صوته شوية : انتي لو عا .....
قاطعهم دخول خديجه ... انتو بتتخانقوا ولا ايه؟!
أمير: لاء خالص واسف لو ازعجناكو.... عن اذنكو.... يلا يا ماما
أمير شد ممته ومشيوا علي طول
ليلي بزعل : معلش يا عمتي انا هنام شوية تعبانه
خديجه : اه يا حبيبتي ومالو لو عايزة حاجه ابعتيلي أميرة
مشيت خديجه ودخلت أميرة ل ليلي
أميرة : هو ايه الحصل
ليلي بصتلها و اديتها ورقة الطلاق ....
أميرة : بقي هو ده المزعلك
ليلي : انتي هبلة يا بت ده احلي خبر في حياتي
أميرة : امال في ايه ؟!
ليلي : أمير عرض عليا الجواز وكده
أميرة بفرحه : الله وطبعا وافقتي
ليلي بزعل : لاء طبعا يا أميرة
أميرة اتفاجئت: ايه الهبل ده ؟ لاء ازاي يعني !!
ليلي : عمتك هتهددني وتاخد البنات يا أميرة انا كنت صعبانه عليها ف الاول بعد كده بقيت مع ابنها و بصتها دي عارفه بورقة الطلاق و كمان بتكلمه
أميرة : وكان فين عقلك ده يا ست هانم لما وافقتي علي اللطخ ابنها
ليلي بزهق : الحصل حصل بقي يا أميرة .... ابتسمت وكملت: بس البنات حلوين اوي يا أميرة
أميرة : فعلا دول الحاجه الحلوة الخدتيها منهم
..... علي فكرة بابا جاي بليل بشوفهم
ليلي: هو مش عنده شغل ؟
أميرة: اجلوا عشانكو
ليلي : طيب قومي انتي ذاكري او نامي شوية
في شقة خديجه بتحكي الحصل لسمير و هدي
سمير : الشاب ده شكله ابن حلال يارب يعوضها عن ابننا والعمله
خديجه : يعوضها ازاي يعني يا سمير؟؟
سمير : هيكون ازاي!! يتجوزها ويبقي اب لبناتها
خديجه: اه يا حبيبي ومالو يبقي زوج ليها ... لكن اب لبنات ابني لاء ساعتها هاخد البنات انا اربيهم
سمير بعصبية: وهو فين ابوهم يا هانم مش طفشان مع البت البيحبها وعايش حياته هتدفنيها ليه .... مش هقولك دي بنت اخوكي هقولك انتي عندك بنت اهو ترضي ليها كده
خديجه : ملكش دعوة ببنتي و انا موقفتش في جوازها تتجوز بس البنات يبقوا معايا
سمير بزعيق : طيب يا انا يا انتي يا خديجه والبت دي انا الهقفلها عشان انتي وابنك معندكوش دم لما ارجع بس من العملية دي وهتشوفوا
طلع سمير اوضته وهو متضايق وكل ده هدى كانت قاعدة بتسمع بس واول ما ابوها طلع
هدي: انتي ازاي يا ماما قادرة تظلميها كده ؟
خديجه رفعت حاجبها: اظلمها!! مش دي الخطفت منك البتحبيه عيزاني اسيبها تتجوزه
هدي بعصبية: أمير كان صديق بس وانا اصلا وافقت علي واحد غيره
خديجه: حتي لو قولتي ايه مش هسيبها تكسر سعادتك
هدي بصوت مكتوم : لاء انتي بتعملي كده عشان ابنك الأنتي لسه بتكلميه من ورا بابا
خديجه : بتهدديني تعرفيه؟؟
هدي : لاء خالص مش دلوقتي لان قلبه تعبان وانا خايفه عليه لما يقوم بالسلامه بس هعرفه عن اذنك
سابتها هدي وخارجه من البيت
خديجه بصوت عالي : طيب متنسيش بقي معادك مع زياد يا اختي
خرجت هدي وحاولت تاخد نفسها وراحت تركب العربية وبعدين بصت علي شقة ليلي .... هبقي اعدي اطمن عليهم بكره مشيت هدي عشان تقابل زياد المتقدم ليها
وصلت هدى الكافيه بدري وشافته نازل من العربية شاب طويل وشكله طيب و وشه مبتسم ف هدي ابتسمت لي تلقائي
زياد وصل ليها : انا اسف جدا لو اتأخرت عليكي
هدي : لاء خالص انا الجيت بدري
قعدوا الاتنين
زياد : تشربي ايه؟ ولا تاكلي الأول
هدي : لاء حقيقي مش قادرة اكل ممكن بس قهوة مظبوط
زياد: حاضر
طلبوا ليهم قهوة
زياد : انا مبسوط انك وافقتي نتقابل
هدي : انا كمان مبسوطه اني بعرف شخص طيب زيك
زياد بخجل: لون طرحتك حلوة
هدي : ميرسي ده من ذوقك
زياد : بصي انا ساكن في الشارع الفيه شغلك وشوفتك كتير اوي ومره مشيت وراكي لحد ما عرفت بيتك محبتش اجيلك في الدري كده
هدي : انت انسان محترم اوي
زياد : اتمني انك توافقي بياهتبقي فرحة عمري
هدي : مش يمكن انت اتسرعت
زياد : لاء ابدا والله جربي بس فترة خطوبة مش هتندمي
هدي عكس التوقعته كانت مرتاحه فعلا وجواها حاجه خلتها توافق
هدي ابتسمت : موافقه
زياد بفرحه : احلفي بجد
هدي : والله
زياد : هخلي ماما تكلم ممتك و تبقي خطوبة اخر الاسبوع ده كويس ؟
هدي : كويس جدا
روحت هدي مبسوطه و محستش بزعل نهائي وعدت علي مامتها في الأوضة
هدي : انا موافقه يا ماما
خديجه : الحمد لله يا بنتي ربنا يهدي سرك
هدي : ويهديكي
في اسكندرية
محمد روح منال البيت ومامتها معاها
مامة منال : تحبي اعملك حاجه يا بنتي
محمد : ارتاحي انتي يا ماما وانا معاها لو حصل حاجه هقولك
مامةمنال : طيب هدخل انا انام شوية
محمد قعد جنب منال الزعلانه ان ابنها مش معاها
محمد : اقولك خبر حلو ؟؟
منال : قولي
محمد : انا طلقت ليلي
منال بفرحه : احلف؟!
محمد بضحك: والله العظيم
منال : طيب هي ولدت
محمد : ايوه
منال : جابت ايه
محمد : لسه معرفتش مش طايق اعرف
منال : احسن ملكش دعوة انت كده عملت العليك عشان متبقاش واقف حالها وربنا يكرم ابننا ويخف
خلص اليوم و جيه تاني يوم الصبح الساعه 6 وليلي كانت صحيت من عياط ريم ودماغها بتفكر في أمير وانه زعلان منها وهي معترفه لنفسها ان هي معجبه بيه مسكت ليلي الفون وعايزة تتصل بس محرجه لان دايما هو البيجي وهو البيتكلم .. بس قررت تكلمه ورنت عليه
أمير قلق من النوم علي صوت الرنه .... اكيد الشغل رد أمير من غير ما يبص ... ألو
ليلي بكسوف : اسفه اني ازعجتك
قام أمير قعد وهو مش مصدق ودنه وبص في الفون يتأكد لقي اسمها ....
ليلي : أمير
أمير : انتي ليلي ؟؟
ليلي : ايوه
أمير بفرحه : احلفي
ليلي ضحكت: والله
ابتسم أمير بس افتكر رفضها والحصل ف رجع صوته متضايق تاني.... نعم !
ليلي : انا اسفه اني ضايقتك
أمير : امتي ده مش فاكر
ليلي : امبارح لما ....
أمير : لما ايه
ليلي : لما يعني
أمير : رفضتي عرض جوازي اه لاء عادي يا ليلي محصلش حاجه مع السلامه
ليلي اتحرجت جدا و ندمت و كانت هتعيط من الكسوف بس عياط تالين بدأ الأول ونساها
بعد ساعه البنتين ريم وتالين كانو بيعيطوا سوا و ليلي مش عارفه تتصرف معاهم و صحت أميرة تساعدها مقدرتش
أميرة: بقولك ايه هنلبس ونوديهم للدكتور
ليلي : ماشي هدخل البس
أميرة دخلت اوضتها تلبس وكان فونها بيرن " أمير" ردت اميرة وهي بتلبس بسرعه
أميرة : ايوه يا أمير
أمير: معلش يا أميرة بزعجك بس ممكن اعرف ليلي عاملة ايه عشان ضايقتها شوية
أميرة : والله هي حالتها وحشه لان البنتين بيعيطوا من الصبح وهناخدهم للدكتور دلوقتي
أمير : طيب بصي انا في الشارع خمس دقايق واكون عندكو هوصلكو لدكتور كويس يلا سلام
خرجت أميرة وساعدت اختها في لبس البنات ونزلوا كان أمير تحت
ليلي اتفاجئت: ايه الجابك هنا ؟
أمير : اركبي يا ليلي مش وقته
ليلي : لاء مش هركب انا طلبت اوبر ووصل اهو
أميرة: بطلي عند يا ليلي يلا
ليلي بعصبيه: أميرة اركبي معاه انتي لو عايزة
راحت ليلي علي اوبر
أمير : روحي يا أميرة معاها وانا هبقي وراكو
(بقلم/ اميمه خالد )
صحيت هدي الصبح و راحت ل ليلي تسأل عليها وعلي البنات ...
الحارس: ايوه يا انسه هدي مفيش حد فوق
هدي كشرت بإستغراب: امال فين ؟
الحارس : تقريبا راحو لدكتور للعيال الصغيرة وكان معاهم الشاب الموجود معاهم دايما ده
هدي : ماشي هعدي عليهم بعدين شكرا
راحت هدي الشغل وقدمت استقالتها لان هي عايزة كل تركيزها يبقي في علاقتها مع زياد بس
رجع صفوت من السفر والحارس قاله نفس الكلام ف طلع علي اخته خديجه
خديجه : صباح الخير يا صفوت ايه الجابك دلوقتي مش عندك شغل ؟!
صفوت : مش بنتي ولدت دي كانت أقرب طيارة تجيبني
سمير نزل علي صوتهم .... ازيك يا صفوت ؟
صفوت : الحمد لله انت عامل ايه و ايه اخبار قلبك؟
سمير : هروح النهارده للدكتور اعرف معاد العملية
صفوت : هتبقي كويس يا عم انا متأكد
خديجه: صحيح فين بنتك يا صفوت يا اخويا
صفوت : عند الدكتور بالبنات
خديجه : قصدك ومعاها واحد .... شوف بقي انا مش عايزة اتكلم من بدري بس بنتك رايحه جايه مع شاب بقالها فترة والشارع كله بيلسن عليها هتفضحك ودي ست مطلقة
صفوت : ايه مطلقة؟!!
خديجه : يعني سيبت كل ده ومسكت في مطلقة .... ايوه ابني بعتلها وقتها
صفوت ضم ايديه بغيظ ومشي
وسمير فضل ينده عليه وصفوت مردش
سمير بزعيق : ايه الأنتي بتعمليه ده غلطانه وبتبجحي منك لله يا شيخه روحي ورا اخوكي واستسمحيه
خديجه بخوف : حاضر ارتاح انت بس وانا هروح اهو
خرجت خديجه ورا اخوها بس خافت تطلعله فوق واستنت تحت مع الحارس لحد ما بنته تيجي
سمير في بيته قلبه وجعه وجاله ومكنش في حد معاه و مقدرش يوصل للبرشامه ووقع علي الارض
نزلت خديجه من عند الدكتور و أمير بص عليهم من بعيد وركب ومشي علي شغله
أميرة بصت لاختها .... هو في ايه ؟؟
ليلي: لما نروح هقولك
روحت ليلي واختها وكانت عمتهم قاعدة تحت
أميرة : ايه المقعدك كده يا عمتي ؟!
خديجه : ها مستنياكو اطمن علي البنات مالهم
ليلي : شوية تعب عادي
خديجه : اه طيب يلا نطلع ده ابوكو فوق
ليلي : بجد ؟!
خديجه : ايوه يلا
طلعوا كلهم فوق وخبطوا فتح صفوت وهو في قمة غضبه و رفع ايديه ونزل علي وشها بالقلم.....
دخلت هدي البيت واتفاجأت ب سمير واقع علي الارض مش بيتنفس.....

رواية ظالم الحلقة السابعة 7 بقلم أميمة خالد


صفوت رفع ايديه و نزل بيها علي وش خديجه اخته ليلي و أميرة بصوا لبعض و برقوا من الخضه
صفوت بزعل : انتي نسيتي نفسك يا خديجه ونسيتي اني الكبير وانك ظلمتي بنتي وضحكتي عليا و ابنك رماها و مشي و دلوقتي طلقها ومعاها بنتين بنتي عندها23 سنه وانتو دمرتوها ودلوقتي جاية تقوليلي معاها واحد ان شا الله يبقي معاها الف واحد ملكيش دعوة يا خديجه انتي فهمه 
خديجه بغل: قسما بالله بتشوف هعملك ايه فيها و مش هتشوف يوم حلو تاني
ونزلت خديجه علي بيتها متعصبه اتفاجئت بالاسعاف بياخدوا جوزها وهدي بتعيط وركبت معاهم الإسعاف 
صفوت بص من فوق علي صوت الإسعاف وشاف سمير اتخض عليه ونزل جري وهو علي الباب لف لبناته 
صفوت بعصبيه: وعلي الله تتحركوا لحد ما اجي واشوف السارحه معاه ده  
نزل صفوت وركب عربيته وطلع علي المستشفي واول ما وصل جريت عليه هدي وحضنته وعيطت بابا في العمليات يا خالو 
صفوت طبطب عليها : اهدي بس وان شاء الله يبقي كويس 
وبص لخديجه البتبصله من بعيد بمنتهي الغل و الحقد و كأنها بتتهمه في تعب جوزها 
وصل أمير الشركة وهو متضايق وكان مستنيه في مكتبه رجل أعمال من اسبانيا عرض عليه شراكة لشركات في أوربا هتنقله لأهم رجل أعمال في المنطقة العربية وعلي مستوي عالمي لكن بشرط يعيش في اسبانيا علي الاقل مدة 10 سنين 
أمير مكنش عارف هيقرر ايه يمشي و يسيب ليلي ولا يفضل جنبها حتي لو رفضاه 
اتصل أمير ب أميرة الكانت متوترة مع اختها ولما شافت أمير بيكلمها دخلت 
ليلي: داخلة راحه فين ؟؟
أميرة: هرد علي صاحبتي واجي 
دخلت أميرة ردت علي أمير وعرفته الحصل 
أمير بزهق : استغفر الله العظيم.... طيب اجي اكلم والدكو طيب ولا اعمل ايه 
أميرة بصوت واطي: لاء مش دلوقتي خالص لسه لما نطمن علي اونكل سمير وبابا يرجع ويتكلم معانا 
أمير : ماشي يا أميرة ابقي عرفيني لو فيه جديد 
أميرة : حاضر 
أمير : معلش قبل ما تقفلي البنات كويسين دلوقتي؟
أميرة ابتسمت: الحمد لله بقوا احسن ونايمين .... بقولك يا أمير 
أمير : قولي 
أميرة : معندكش أخ زيك كده ؟
أمير بضحك: لاء يا اختي انا وحيد 
وقفلوا سوا و خرجت أميرة لاختها 
وبعد ساعة ونص اتصل بيهم صفوت 
ليلي بخوف : ايوه يا بابا 
صفوت : البقاء لله عمك سمير مات 
ليلي عيطت ... مش ممكن 
وقفلت مع ابوها وافتكرت  
(Flash back) 
في المستشفي يوم ولادتها دخل عندها سمير وهي لوحدها 
سمير ابتسم : هاتي البنات الحلوة دي لما اكبر في ودنها
ليلي : تعبتك معايا يا عمي 
سمير قعد علي كرسي قدامها : متقوليش كده وصحيح انا هستغل فرصة ان احنا لوحدنا عشان عايزك شوية 
ليلي: تحت امرك 
سمير : اول حاجه انا اسف اني معرفتش احميكي من ابني ومراتي وعمتك مش طيبة خلي بالك.... تاني حاجه الشاب الحلو ده ابن حلال وشكله داخل علي جواز انا بس عندي عملية بسيطه اخرج منها وهساعدكو 
ليلي ابتسمت: اهم حاجه صحتك 
سمير طلع من جيبه ورق واداها ل ليلي 
ليلي : ايه ده يا عمي ؟؟
سمير : ده بيت في الزمالك كتبته ليكي عمتك مكنتش تعرف عنه حاجه .... هو مش بيت هو عمارة انا مسكنها وفيها شقة فاضية يعني تاخدي الايجار من الناس والمحلات وعندك شقتك بأسمك
ليلي: لاء ده كتير اوي 
سمير : اسكتي ده ميجيش حاجه في حقك عليا وزي ما قولتلك محدش يعرف عنه حاجه ولا عمتك ف مش هتوجع دماغك بيه 
ليلي دمعت : انا مش عارفه اقولك ايه بجد 
رجعت ليلي من تفكيرها.... انا عايزة اروح اشوف عمي 
اميرة بعياط: بس يا ليلي اقعدي بقي عشان بناتك وبابا هناك 
( في اسكندرية ) 
محمد كان نايم و منال في حضنه اصحي علي صوت فونه كانت امه ومنال كمان قلقت  
محمد بخضة: في ايه يا ماما ؟؟؟
خديجه بعياط : ابوك مات يا محمد تعالي بسرعه .... وقفلت ( بقلم / اميمه خالد )
منال كانت سمعت الخبر و محمد قدامها مصدوم سحبت منال من ايديه الفون و حطيت ايديها علي شعره .... اهدي يا محمد اهدي بس 
محمد بعياط: بابا مات وهو زعلان مني 
منال : لاء طبعا يزعل منك ليه وهو اصلا في اب بيزعل من عياله 
محمد بلهفة: انا لازم اروحله دلوقتي 
منال وقفت قدامه و رفعت حاجبها ... لاء مفيش مرواح 
محمد: ايه؟! 
منال بتمثيل : هتسيبني تعبانه كده ولا تيجي تروح خالك يمسك فيك ولا بنته اقعد بس واهدي وهو الله يرحمه ادعيله بس 
محمد : انتي شايفة كده ؟
منال : طبعا وبعدين انت بتروح تشوف مالك 
محمد : صح عندك حق 
في القاهرة معاد دفن سمير 
صفوت بزهق لخديجه .... انتي مأجلة الدفن ليه دلوقتي؟؟
خديجه بعياط .... ابني هيجي يدفن ابوه 
سمير : بقينا بليل وانتي من الصبح بتقولي ساعتين وجاي ما تكلميه 
اتصلت خديجه ب محمد وكان قاعد مع منال بيأكلها... ايوه يا ماما 
خديجه: انت فين يا محمد ؟؟
محمد : في البيت !!
خديجه: نعم ... في البيت والدفنه وابوك 
محمد : الله يرحمه ملهوش لزمه اجي يا ماما 
خديجه : منك لله ربنا ينتقم منك زي ما بتكسفني كل مره قدامهم 
قفلت خديجه في وشه و صفوت بصلها بسخرية .... ندفن الراجل يا خديجه؟
خديجه بكسوف هزت راسها بمواقفه
رجع صفوت البيت تعبان وكانو البنات نايمين.... 
تاني يوم الصبح صحيت ليلي و بناتها الأول و أميرة حضرت الفطار و قعدوا يفطروا ومعاهم صفوت 
صفوت بحزم: انا عايز اعرف دلوقتي مين العمتك قالت عليه يا ليلي 
ليلي بتوتر : ده أمير... كان مدير في الشركة البشتغل فيها وانا حامل وبعدين بقي صديق وحقيقي اي موقف بيقف معايا فيه 
صفوت : وبعدين ؟!!
ليلي: عرض عليا الجواز لما اتطلقت.... وانا رفضت طبعا ف هو بعد وخلاص 
صفوت : رفضتي ليه ؟
ليلي : عشان عمتي لو اتجوزت هتاخد مني بناتي 
صفوت : انتي خايفه منها ليه كده وانا روحت فين يعني ؟؟
ليلي: ربنا يخليك ليا يا بابا انا بس مش عايزة اعمل مشاكل 
صفوت : لاء ملكيش دعوة انتي.... انا نازل عشان المعازي
اول ما صفوت نزل أميرة دخلت اوضتها تعرف أمير الحصل و ليلي خدت بالها 
دخلت أميرة الاوضه و بتكلم أمير بصوت همس عشان ليلي متسمعش،
أمير بفرحه : طيب لو كده كويس هكلم باباكي بس هي ليلي تعرف انك بتقوليلي 
أميرة بثقة : لاء طبعا متعرفش اني بحكيلك 
ليلي من وراها... مين قالك اني مش عارفه ؟؟؟
أمير ضحك بصوت عالي ليلي سمعته وفرحت بيه اوي كان واحشها 
أمير : انا هقفل بقي يا أميرة لحد ما تاكلك 
قفل أمير معاهم وحس بفرحه كبيرة جدا انه هيقدر يتجوز ليلي و راح فرح ممته بالخبر 
نجوي : بجد يعني ابوها هيقف جنبكو 
أمير : إن شاء الله يا ماما.... انا هطلع اريح شوية عشان بليل اروح ليهم 
صحي أمير بليل و فكر يكلم ليلي قبل ما يروح ليهم واتصل بيها 
ليلي لما شافت اسمه قلبها دق جامد وردت: ايوه 
أمير بهزار : يا ساتر ايه ايوه دي 
ليلي : اقول ايه؟
أمير : متقوليش حاجه انا عايز اقولك حقك عليا واسف اني رخمت عليكي شوية 
ليلي : ولا يهمك 
أمير : عمي جيه ولا لسه 
ليلي : عمك مين ؟!
أمير : عمي صفوت باباكي 
ليلي : لاء لسه فاضله نص ساعة بس ليه 
أمير : عشان أجيله 
ليلي : لاء طبعا ايه السرعه دي 
أمير : لاء ده حقه عليا اجيله واتكلم معاه علي الاقل ولا انتي رافضه بجد 
ليلي : لاء والله مش قصدي 
أمير : يبقي استنيني النهارده بقي 
قام أمير وجهز طقم كاجول قميص  كحلي و بنطلون ابيض 
و نزل يقابل صفوت 
بعد ساعة وصل أمير وصفوت كان في البيت واستقبله وليلي فضلت في اوضتها مخرجش منها 
صفوت : سمعت عنك كتير من اختي و أميرة 
أمير: وبس كده ؟
صفوت بخبث: قصدك ايه؟؟
أمير : ولا حاجه.... انا بصراحه معجب ب ليلي و شخصيتها من اول ما شوفتها لكن عملت احترام ان هي في حكم متجوزة واستنيت اول ما اتطلقت رسمي و متأخرتش دقيقة اني أعرض عليها 
صفوت ابتسم: انا فاهم دماغك ومحترمك جدا لكن اكيد انت عارف ان ليلي لسه مخلصتش العدة و كمان في حالة وفاة اعتبر نفسك واخد موافقه مبدأية... ايه رأيك ؟
أمير بفرحه : بجد شكرا جدا والله 
صفوت كمان 3 شهور تعالي بقي رسمي 
لمدة ٣ شهور ليلي و أمير قربوا جدا من بعض وأمير حب تالين وريم 
في يوم خديجه واقفه في شباك بيتها زي كل يوم شافت أمير وهو جاي ل ليلي و لما نزلت راح خد منها بنت وركبوا العربية 
أمير: تروحوا فين النهارده 
ليلي: المكان اليعجبك 
أمير: هتبقي مفاجأة 
أمير خد ليلي و وصلوا فيلا كبيرة جدا 
ليلي نزلت من العربية وفضلت تبص كتير : ده بيتك ؟؟
أمير : لاء ده بيتيك !!
ليلي بإستغراب: مش فهمه !
أمير : لما ان بكره هتخلصي ال٣ شهور و كل حاجه هتبقي رسمي حبيت بيتنا جاهز ... تعالي اوريكي ولو عايزة تغيري حاجه قوليلي 
أمير خد ليلي وراح الجنينه فيها العاب اطفال وعجل و كل حاجه 
أمير : بصي دي عشان البنات لما تكبر ... وشاور علي ترابيزة و عليها كرسين... دي عشان انا وانتي نقعد نشرب شاي هنا جنب البنات 
ليلي ضحكت و بتتخيل معاه البيقوله 
أمير خدها و دخلوا الفيلا ... بصي عامل ألوان كلها فاتحه زي ما بتحبيهم.... وراحوا أوضة كبيرة فيها سريرين 
أمير : دي أوضة البنات وهما صغيرين وبعدين لما يكبروا هتبقي كل بنت ليها أوضة تعملها علي ذوقها ... اما بقي اوضتنا الوحيدة معملتش فيها اي حاجه عشان انتي تعمليها 
ليلي فضلت بصاله بس وهو بيتكلم وساكتة...
أمير بقلق: ليلي لو في حاجه مش عجباكي هنغيرها 
ليلي : انا مقولتلكش قبل كده اني بحبك صح 
أمير: لاء مقولتيش خالص 
ليلي : انا بحبك جدا و اول مره احس بقيمة التعب التعبته... عشان تبقي انت عوضي 
أمير خد ليلي و راحو فطروا بعدين روحها 
أمير : استنيني بكره بقي مع ماما 
ليلي ضحكت : مستنياها هي بس 
أمير : طيب يلا انزلي بقي عشان اخرتيني 
خديجه شافتهم برضو وهما بيضحكو 
خديجة: بقوا انتو مبسوطين وانا ابني بعيد عني و جوزي مات حتي البت الكانت هتتجوز اجلت عشان ابوها ... ماشي يا ليلي 
تاني يوم ليلي لبست فستان اسود و لأول مره جربت طرحة وكانت حمرا وكانت مفاجئتها لأمير ان هي اتحجبت زي ما كان عايز و استنوهم و أمير وصل بممته وكان جايب بوكيه ورد كبير جدا احمر زي ما ليلي بتحب ... وأمير اتفاجئ بليلي ان هي لبست طرحه 
أمير: بقيتي احلي علي فكرة 
ليلي بكسوف : شكرا 
صفوت بهزار: وانا واقف جنبك قفص؟!
أمير : العفو يا عمي طبعا اسف 
وقعدوا اتفقوا علي كل حاجه و بعدين جرس الباب رن 
أميرة لاختها... هيكون مين 
لحظات و الباب خبط جامد ... قامت أميرة تفتح 
وليلي قامت وقفت اول ما شافت الجاي.... محمد !!!!
ليلي اتصدمت لما شافت محمد واقف قدام الباب ومش هي بس كلهم اتفاجئوا و الضحكه وتحولت كشورة 
صفوت بتريقة: لا يا حبيبي انت جيت متأخر دفنة ابوك الانت جاي تحضرها كانت من ٣ شهور 
محمد وهو علي باب الشقة وايده في جيبه ولامم شعره ... لاء مش جاي عشان دفنة بابا ولا حاجه 
صفوت : ايه جاي بعد الشر تشوف بناتك؟
محمد : لاء جاي اقولكو كلمتين بنتك لو هتتجوز ف انا هرفع قضية عليها و ماما تاخد البنات تربيهم هي 
أميرة : ما لو عمتي بتعرف تربي كانت ربتك انت اولى 
محمد : كلامي خلص عن اذنكو والف مبروك الجواز 
نزل محمد وهو بيفتكر الحصل الصبح ....
(Flash back)
محمد كان شايل ابنه رايح جاي بيه عشان ينام و بعدين فونه رن وكانت خديجة 
محمد : ازيك يا ماما 
خديجه : ملكش دعوة ومترغيش عيزاك في حاجه هتعملها 
محمد اتنهد: خير يا ماما ؟
خديجة: طليقتك هتتجوز بكره 
محمد : ما تتجوز انا مالي 
خديجه: هتيجي تهددها ان هي لو اتجوزت انا هاخد البنات منها 
محمد : بنات ؟! بنات مين 
خديجه: بناتك يا ابن الهبلة ما هي جابت بنتين توأم 
محمد : اه ربنا يعينها عليهم 
خديجه : لو مجتش وعملت البقولك عليه هتلاقي نفسك بكره في الشارع والشقة الكبيرة العلي البحر دي بتاعتي وهبيعها 
محمد: لاء وعلي ايه هعملك الأنتي عيزاه ... بس ليا طلب
خديجه : خير 
محمد : لما اخلص معاهم وانا نازل اعدي اخد منك ورقه ان الشقة بقيت بأسمي 
خديجة: ماشي يا آخرة صبري ماشي 
قفل محمد معاها وبدأ يجهز نفسه للنزول القاهرة 
بعد ما محمد نزل كلهم في شقة صفوت بيبصوا ل ليلي وساكتين 
ليلي : انا مش هتجوز 
أمير : دي تاني مرة تقولي كده يا ليلي 
ليلي : عارفه 
أمير : تمام ربنا يوفقك يلا يا ماما واسف اني بجيبك يتقل منك هنا ... عن اذنكو 
مشي أمير و ممته وصفوت حاول يوقفه لكن فشل 
وصل أمير و نجوي بيتهم 
نجوي : هدي نفسك يا أمير و 
أمير قاطعها بحزم: ماما اطلعي جهزي شنطتك 
نجوي بخضة : ايه ؟
أمير: زي ما سمعتي هسافر  اسبانيا و ابقي اهم راجل اعمال في العالم .... لو مش حبة تيجي انتي حره 
نجوي: لاء طبعا هاجي مقدرش ابعد عنك 
أمير: يبقي يا دوب تلحقي تجهزي شنطتك يا ماما  
ليلي في شقة ابوها 
صفوت بزعيق: ايه قلة الذوق الأنتي فيها دي ؟؟
ليلي بعياط: هياخدوا بناتي مني 
صفوت : هو انتي فكرتي حتي اسهل حاجه لاء....  شاب زي الورد وناجح و صغير و بيحبك وانتي مطلقة ومعلمي بنتين وامه متكلمتش كمان بتتعوجي 
ليلي : انا ذنبي ايه يعني اني مطلقة و معايا بنتين ... ها ذنبي ايه انك رمتني لابن اختك 
صفوت بصوت اعلي : لاء يا حبيبتي فوقي انتي كنتي بتحبيه اصلا ورغم أن اختك نبهتك انه بيحب واحده تانية عملتي نفسك مش واخدة بالك  ... اي حاجه انتي فيها بسببك انتي مش بسبب حد تاني وياريت متربيش بناتك بطريقتك دي .... انا هرجع شغلي في السعودية من بكره وتبقي ابعتلكو فلوس هنا 
سابهم صفوت ودخل اوضته و رزع الباب 
أميرة بصت ل ليلي بعتاب و دخلت اوضتها 
وليلي دخلت خدت البنتين وطلعت علي شقتها وغيرت هدومها وقعدت مسكت بنتها وفضلت تعيط كتير لحد ما نامت 
عدي محمد علي امه واول ما دخل كانت هدي قاعدة في الصالون بتكلم مع زياد وبترفع عينها شافت محمد قدامها 
هدي بهدوء : اقفل دلوقتي يا زياد وهكلمك 
محمد :بتكلمي مين؟؟
هدي بقرف منه : وانت مالك .. ايه الجابك هنا 
خديجه نزلت من فوق... اطلعي يا هدي اوضتك دلوقتي 
هدي: انتي الجبتيه صح 
خديجه بصوت عالي : قولتلك اطلعي فوق 
هدي بصتلهم ب استحقار... ربنا يخرجني من هنا علي خير 
طلعت هدى اوضتها وكلمت زياد وهي بتعيط 
زياد: مالك ايه الحصل ؟؟
هدي : حكت البيحصل لزياد... زياد انا عايزة أتجوز وامشي من هنا بقي 
زياد : قريب يا هدي والله 
محمد تحت مع خديجه...
محمد : عاملة ايه يا ماما ؟
خديجه: قال وانت يهمك اوي ... اتفضل الورقة اهي 
محمد خد الورقة ... شكرا يا ماما 
محمد : صحيح يا ماما البنتين اسمهم ايه ؟؟
خديجه: ريم و تالين 
محمد : اه ماشي ... سلام 
(بقلم/ أميمة خالد )
تاني يوم الصبح بدري صحي أمير متضايق جدا و مكشر عكس عادته ولبس بدلته ونزل علي طول علي الشركة بظبط ورقه قبل السفر و يحجز تذاكر و بعد تعب كبير اتصل أمير ب (ياسر ) 
ياسر  مساعد أمير وقريب منه جدا 
ياسر وصل لأمير 
ياسر : هسافر معاك صح ؟!
أمير: لاء طبعا 
ياسر : ليه ؟!
أمير : انت هتشوف الشغل هنا يا ياسر ... وانا هكلفك بحاجه تانية صعبه شوية 
ياسر بقلق : خير يا أمير  قول وانا هعمل 
أمير: بص هوصيك علي واحده وبناتها 
ياسر : يااه يا أمير  قد ايه انت طيب هترعي ارملة و بناتها 
أمير : ياساتر يارب ايه القرف ده 
ياسر: ما تقولي ...(بغمز) اااه قصدك ليلي الكانت شغالة هنا 
أمير : ايوه ... هتاخد بالك منها هتساعدها من بعيد لبعيد و حاجات هقولك عليها بالتفصيل بعدين 
ياسر : ماشي هستني فونك 
أمير : ابعت السواق بقي يجيب ماما و الشنط 
ياسر : هتمشي دلوقتي 
أمير: ايوه 
ياسر قام من العلي الكرسي ولف حضنه 
أمير : ياعم كل فترة هبعتلك اصلا عشان شغل الشركة هنا اشوفه ونظبطه 
ياسر ضحك : لو كده ماشي
(بقلم/ أميمة خالد )
طلع أمير وممته علي المطار وسافر و محدش يعرف 
ليلي طول اليوم في شقتها بتعيط وتسكت البنات و تهتم بيهم وحاولت تتصل ب أمير مره وهي متردده بس فونه مغلق 
أميرة فضلت طول اليوم في دروس و اخر اليوم قالت تطلع لاختها تطمن عليها 
و أميرة طالعه علي السلم لاختها اتخايلت بشاب واقف .... أميرة لنفسها بفرحة : ده اكيد أمير وهيتصالحو
طلعت أميرة بتتسحب وفجأة صرخت امييير 
ياسر اتفزع من صوتها وبص وراه 
أميرة : ايه ده انت مين 
ياسر بخوف: ايه 
أميرة : مين؟؟؟
ياسر: انتي المين اصلا
خرجت ليلي بتجري لما سمعت كلمة أمير و فتحت الباب بسرعه بس كان ياسر و أميرة .... لف ياسر ل ليلي
ياسر بتوتر: أهلا يا مدام ليلي 
ليلي بإستغراب : ياسر خير في ايه أمير فيه حاجه ؟
ياسر : لاء هو
أميرة : بصلي هنا انت مين و واقف بتعمل ايه قدام الشقة 
ياسر بكسوف ... انا ياسر مساعد مستر أمير و الحقيقة هو بعتني هنا 
ليلي : ليه ؟؟
ياسر: عشان ادي حضرتك الظرف ده لانك لما مشيتي مخدتيش باقي حسابك 
ليلي بدموع: وأمير مجبهاش ليه ؟
ياسر: مستر أمير سافر 
اميرة بخضة: ايه سافر؟! يومين يعني 
ياسر : لاء حاجه زي هجرة كده 
ليلي : هجرة!!!! 
ياسر : الله اعلم بصراحه 
ياسر شاف ليلي حزينه ف ادي ظرف الفلوس لاميرة ونزل هو واول ما وصل خد نفس عميق 
دخلت أميرة مع ليلي جوه وحطت الظرف علي الترابيزة وقعدت تهدي اختها 
اميرة : اهدي يا ليلي اكيد يومين وهيرجع
ليلي بدموع: ده مشي!! انا كنت هكلمه فونه مقفول و  مشي خالص(بقلم / أميمة خالد) 
قعدت أميرة مع ليلي اليوم ده وآخر اليوم لما هديت.... 
أميرة : ليلي انتي هتاخدي الظرف ده ؟؟
ليلي : لاء طبعا مش عيزاه ... معلش يا أميرة خديه بكره الشركة رجعيه
اميرة : حاضر 
نزلت اميرة الصبح و معاها الفلوس وخدت تاكسي للشركة ودخلت الاستقبال 
اميرة : لو سمحتي فين ياسر ؟
الموظفة: مستر ياسر فوق ... فيه معاد سابق ؟
أميرة: لاء قوليله اميرة أخت ليلي ياريت 
كلمت الموظفة ياسر وبلغته ونزل لاميرة مخضوض ليكون حصل حاجه 
ياسر : خير حصل حاجه ؟
أميرة: أولا كده اتفضل فلوسك ثانيا بقي انا عايزة اكلم أمير 
ياسر اتحرج من الموظفين وشدها علي جنب وبصوت واطي .... يا تطلعي المكتب فوق نتكلم يا نخرج بره 
أميرة: اي حاجه المهم اكلم أمير 
ياسر: اتفضلي ورايا علي فوق
طلع ياسر واول ما دخل مكتبه اتصل ب ياسر وقاله الحصل واميرة قاعده وراه 
أمير: هات أميرة بسرعه اصلا كنت هخليك توصلني بيها 
ياسر قرب من اميرة القاعده علي كنبه في اخر المكتب .... (بزهق) اتفضلي 
أميرة خدت الفون بسرعه و كلمت أمير .... ايوه يا أمير ايه ال انت عملته ده ازاي تمشي كده ؟!
أمير : غصب عني بس اختك حقيقي جابت اخري 
اميرة : انت تقدر ترجع و 
قاطعها امير : للأسف لاء انا مضيت عقود هنا خلاص !
أميرة اتنهدت بحزن : وبعدين طيب 
أمير : خدي بس رقمي من ياسر عشان اكلمك بس الحفي ان هي مش هتعرف 
اميرة : وانت هتسأل عليها ليه وانت مش عايزها 
أمير: يا أميرة انا بحبها بس الموضوع هي صعبته انا راجل وعندي كرامة 
اميرة : بابا زعقلها جامد عشانك 
أمير: هي مش طفلة ولازم تبقي اقوي واجرء عشان هي أم ..... ياسر دايما معاكو اي مشكلة اي حاجه كلميه او كلميني 
اميرة  بضحك : انا سألتك علي أخ قبل كده ؟
أمير ضحك: يا بنتي معنديش اخوات والله أقرب حد ليا ياسر العندك ده 
بصت اميرة علي ياسر وهي مبتسمه و كان هو باصص ليها و مبتسم من كلامها 
ياسر : تحبي اوصلك 
اميرة : شكرا هعرف امشي لوحدي 
ليلي في شقتها بتدور علي شغل سهل تنزله جنب ايجار العمارة لان هي قررت مش هتاخد اي حاجه من اي حد حتي ابوها وهتفضل عايشة لبناتها بس .... فتحت ليلي الفيس و شافت قدامها بالصدفة صورة لاكونت منال ومحمد حاضنها من ضهرها وشايلين ابنهم وبيضحكو 
ليلي بصت ليهم كتير واتمنت تبقي مع أمير كده ... وفاقت من سرحانها و دورت علي شغل كتير ولقيت شغل اون لاين مناسب لظروفها وقدمت فيه فعلا 
خبط عليها الباب ... ليلي 
ليلي : مين ؟
هدي : انا هدى يا ليلي 
دخلت هدى وحضنت ليلي جامد .... انا اسفه بجد 
ليلي ابتسمت : محصلش حاجه يا هدى تعالي ادخلي 
قعدت هدى مع ليلي فترة اتكلموا وبقوا كويسين جدا 
ليلي : يعني انتي مش هتعملي فرح ؟!
هدي: لاء طبعا بابا الله يرحمه و معنديش اخ هكسف نفسي ليه وبعدين زياد بيحب الهدوء اوي
ليلي : شكله طيب وابن حلال 
هدى: جدا والله يا ليلي الحمد لله .... المهم انا هقوم دلوقتي وانتي لو عايزة اي حاجه كلميني
عدى ٣ سنين  كاملين أمير مكلمش ليلي ولا هي كلمته رغم أن الاتنين مغابوش عن بال بعض دقيقه
أمير بعصبية : يعني ايه يا ياسر كل حاجه تمام 
ياسر : والله هي كويسه انا روحت لبتوع العماره البتلم منهم ايجار و اديت كل واحد منهم نفس  مبلغ يزوده علي ايجاره علي اساس ده اتفاقهم مع سمير الله يرحمه و الحضانه بتاعت البنات خليتهم يقولو ليها ان فيه خصم عشان هما تؤام وانا دفعت الباقي و دايما بتواصل مع اميرة ومفيش اي حاجه 
أمير: ماشي يا ياسر اقفل وابعتلي عنوان ومعاد حضانه البنات 
ياسر : حاضر سلام 
حجز أمير تذكرة لمصر ونزل فعلا في نفس اليوم و اول مكان راحه الفيلا الوضبها ليهم وبات هناك 
صبح يوم جديد صحيت ليلي و قومت بناتها ولبسوا نفس اللبس ونزلت وديتهم الحضانة ورجعت كانت أميرة نازلة 
ليلي : ايه يا دكتوره كل ده تأخير 
اميرة باستها بسرعه ونزلت: هاجي النهارده اتغدى عندك حضري الاكل يلا 
ليلي طلعت تحضر الاكل وبعدين اتصلت ب هدى 
ليلي : ايه يا هدي عاملة ايه 
هدى : الحمد لله كنت لسه هعدي عليكي عيزاكي 
ليلي : وانا بكلمك تجيبي يزيد ابنك وتيجي نتغدي سوا 
قفلت ليلي مع هدى وبعد ساعتين الحضانه كلمتها 
ليلي : ايوه البنات فيهم حاجه 
الميس : لاء بس في واحد هنا معاهم و جايب ف ايديه حاجات كتير و قاعد معاهم قولت ابلغك.... لانه رفض يسيب اسمه و احنا موقفين جنبه حراسة 
ليلي بخوف : انا جاية حالا 
نزلت ليلي جري ووصلت الحضانه ودخلت تبص  علي البنات وهي عماله تنهج 
ليلي بشهقه: أمير!!!!

رواية ظالم الحلقة التاسعة 9 بقلم أميمة خالد


ليلي وقفت مش مصدقة عينها أمير المع البنات و بيضحك معاهم و بكل شياكته زي اخر مره شافته بل زاد وسامة .... بصت ليلي لنفسها لابسه بنطلون واسع وبلوزه وطرحه وشها دبلان خست جدا من تعبها في التفكير و ان هي تقدر علي بنتين لوحدها .. اتكسفت جدا من شكلها كده
أمير لاحظ أن حد واقف بيبص ولما رفع عينه كانت هي فرح اوي انه شافها وشاف تعبها ولام نفسه أنه سابها كده .. ساب البنات وراح وقف قدامها
ليلي بكسوف : الحمد لله... انا جيت عشان الحضانه كلموني ان في حد غريب مع البنات
أمير :الاتنين حلوين اوي شكلك
ليلي: هو انت هتمشي تاني؟
أمير: انتي عيزاني اقعد ؟
ليلي خدت نفس : انا مليش دعوة تمشي ولا تقعد وعلي فكره انا فهمه انك بتكلم اميرة من بدري وانا عارفه ف ملهوش لزوم الشفقة دي
أمير : شفقة!! يارتني ما جيت فعلا عن اذنك
مشي أمير وهو متضايق منها تاني وهي كانت قاصدة دخلت ليلي خدت البنتين و قالت ليهم في الحضانه ان أمير تبعها مفيش مشكلة
أميرة خرجت من الكلية ومعاها زميلها بتتكلم معاه ولقيت ياسر في وشها ... قرب ياسر من أميرة وزميلها
ياسر بعصبية : مين ده؟
أميرة: ده زميلي ...وبعدين وانت مالك
ياسر : آنسة اميرة اتكلمي بإحترام من فضلك
أميرة : انا محترمه انت البتتدخل في حاجات متخصكش !!
ياسر : لو سمحتي يا انسه تعالي معايا دلوقتي ضروري
زميل أميرة بضحك: هستأذنك انا يا أميرة دلوقتي سلام
أميرة بصت لياسر بغيظ: عجبك كده كسفتني قدامه
ياسر: هو رخم اصلا ... المهم أمير جيه النهارده وراح للبنات الحضانه
أميرة بفرحة : بجد اعرف ليلي تروح
ياسر : لاء ما هي راحت ووقفوا دقيقتين بعدها أمير مشي متضايق علي الشركة
أميرة : هو هيسافر تاني ؟
ياسر : ايوه النهارده هيمشي
أميرة: لما انت عارف كل ده جاي ليه
ياسر : انتي متضايقة من وجودي بجد ؟
أميرة بتوتر: لاء بصراحه
ياسر بجدية: امال في ايه؟
أميرة : انت الفي ايه ... انت أمير قالك تاخد بالك من اختي بتكلمني انا ليه كوبري انا مثلا
ياسر : وانا يعني مش هعرف اخبار اختك غير منك ما انا سهل اعرفها ب اي طريقة
أميرة بزعيق : امال كل ده بتعمله ليه ؟ مش فهمه !
ياسر بعصبية : عشان بحبك باينه
أميرة ابتسمت: بجد
ياسر : هو ايه البجد انا قولت ايه
أميرة بعصبية: مقولتش حاجه انا ماشية .... لفت أميرة بإندفاع عشان تمشي ياسر مسكها من ايديها بسرعه و وقف قدامها
ياسر بضحك : بهزر معاكي اكيد .... باباكي هينزل مصر امتي عشان أجيله
أميره : معرفش كلمه انت
ياسر : تعالي نشرب حاجه واخد منك الرقم
أميرة بكسوف: ماشي يلا
أمير في شركته قرر انه هيمشي و هيشوف حياته وهينسي ليلي وهيقطع اي صلة بيها
سافر أمير وكانت ممته مستنياه يقولها اي خبر حلو عنه هو وليلي .... دخل أمير البيت مبتسم لأول مره من فترة كبيرة نجوى قامت حضنته... حبيبي طمني عليك
أمير : انا كويس الحمد لله يا امي .... كنت عايز اقولك حاجه
نجوى: قول يا حبيبي
أمير: انا موافق أتجوز مرام
نجوي بإستغراب: ايه مرام؟!!!!
أمير : ايوه مش دي بنت صاحبتك القولتيلي عليها قريب
نجوى: ايوه اصل
أمير : شوفيلي معاد مع اهلها لو هما لسه هنا في اسبانيا وهنروح
نجوى: هما هنا مش بيسافرو اصلا
أمير: تمام ظبطي وبلغيني
روحت اميرة وهي مبسوطة جدا من ياسر وطلعت علي اختها بعفوية رنت الجرس
ليلي بعصبية فتحت: ايه يا اميرة كل التأخير ده و فونك مقفول انا هجري وراكي زي الأطفال و بعدين هدور عليكي فين واسيب العيال مع مين؟؟؟
أميرة افتكرت ان فونها فصل وهي مع ياسر : انا اسفه يا ليلي والله مخدتش بالي وكنت مع اصحابي نسيت الغدى
ليلي : طيب ادخلي غيري و انا هحضرلك الاكل
أميرة : انا كلت بس كنت عيزاكي في موضوع
ليلي : ممكن بكره انا تعبانه طول اليوم تصبحي علي خير
خدت ليلي بناتها ودخلت الأوضة عشان ينامو وفعلا نيمت البنتين وهي فضلت بتفكر في أمير
( بعد سنة)
رجع صفوت من السفر و اول ما جيه علي باب العمارو تحت نزلت أميرة جريت عليه و حضنته
صفوت بفرحة : مبروك يا حبيبتي
ليلي واقفه بعيد شوية : مبروك علي ايه ؟
صفوت : ايه يا بنتي خطوبتها امال انا نازل ليه
ليلي بصت لأميرة: خطوبتك؟!
أميرة بإحراج: آسفة اوي يا ليلي اصل محبتش اضايقك
ليلي صعب عليها نفسها: يعني انتي قاعدة معايا كل الفترة دي و انا معرفش حاجه
أميرة: اصل انا بحب ياسر و انتي اكيد هترفضي عشان أمير
ليلي بصت لابوها: وانت يا بابا جاي ليها بس
صفوت : واكيد عشان اطمن عليكي وعلي بناتك
ليلي : بجد بناتي .... انا مش هنكد عليكم و مبروك مقدما
صفوت بص ل أميرة: انتي ازاي عايشة مع اختك ومقولتيش ليها
أميرة : يابابا هي علي طول متضايقة او مع البنات بتذاكرلهم يا بتربي يا البنات يقولو فين بابا وتفضل تألف قصص بعدين تعيط .... يا بابا هي محتاجه دكتور نفسي بجد.
صفوت : النهارده بس يعدي علي خير مع ياسر وبكره اشوفها
طلعت ليلي الشقة فوق لمت هدومها وهدوم بناتها وخدتهم
ياسر اتصل ب أمير يعرفه انه هيروح يطلب أميرة
أمير بفرحة : مبروك يا استاذ ياسر
ياسر : عقبالك
أمير : قريب اوي
ياسر : بجد ازاي
أمير : في بنت هنا اسمها مرام كنت هخطبها من سنه اصلا بس بعدين قولت نتعرف وبصراحه بخرج معاها كتير و هي عجباني جدا علي اخر الاسبوع هخطبها رسمي
ياسر اتصدم: ايه مرام مش...
قاطعه أمير : مش هتفرحلي زي ما فرحتلك
ياسر بصدمه: مبروك يا أمير ويارب يكون قرارك ده صح
قفل ياسر مع أمير و قرر ميتكلمش في الموضوع ده مع أميرة ولا اختها النهارده عشان اليوم ميبوظش
ليلي راحت شقة في الجيزة بعيد جدا محدش يعرفها كانت أجرتها عشان تعملها حضانة
ابتسمت ليلي اول ما دخلت وقررت تبدأ من غير اي حد بناتها وهي وبس
(بقلم/ أميمة خالد )
بليل أميرة جهزت لبست فستان بينك هادي وبكم و فردت شعرها البني و جهزت وخرجت شافت ابوها متوتر
أميرة : مالك يا بابا
صفوت : ليلي
اميرة : مالها مش راضية تنزل
صفوت: مش فوق اصلا
اميرة : يالهوي عليها طفلة استني بس اليوم ده يخلص وانا عارفه هي فين
صفوت : فين ؟
أميرة: هتلاقيها في عمارتها الفي الزمالك
صفوت بإستغراب: ايه ايه قولي تاني كده عمارتها!!!
أميرة : اه صح انت مش عارف عمو سمير الله يرحمه كاتب ليها عمارة فيها شقق مأجرها وعمتي متعرفش عنها حاجه و ليلي بتاخد الايجار تصرف منه مع شغلها علي النت
صفوت : ما انا ببعت فلوس
أميرة: فلوسك دي انا كنت باخد منها ليا والباقي في البنك اصلا
صفوت : ازاي بس متقوليليش يا أميرة الله يسامحك
صفوت حس انه اتشغل عن بنته وظلمها واهملها وهو في دماغه انه شغال بره يجيب فلوس تصرف عليهم
وصل ياسر واهله وقعدوا مع صفوت ووافق
ياسر: معلش يا عمي لو تسمح انا جايب معايا الدبل قولت نلبسها علي طول وكده
صفوت ابتسم: وماله ربنا يتمم علي خير
خلصوا وفرحوا وياسر خد أميرة البلكونه يتكلمو
ياسر : فين اختك ؟
أميرة بضحك: طفشت
ياسر : بتقولي ايه
أميرة: زعلت اني مكنتش قايلة ليها علي علاقتنا او انك جاي النهارده وخدت هدومها وعيالهاو مشيت
ياسر بضيق: وانتي بتضحكي
أميرة : امال انكد علي نفسي يوم خطوبتي مش كفاية اختي سابتني ومشيت
ياسر : تعرفي ان أمير هيخطب؟
أميرة : حقه ... هو هيترهبن عشانها
ياسر : متعرفيش ممكن تكون فين ؟
أميرة : تلاقيها في عمارة الزمالك
ياسر : بقولك ايه ادخلي غيري هنطلع نتأكد لو سايبة فوق ورقة او حاجه وبعدين نروح نجيبها
أميرة : حاضر يا ياسر حاضر
دخلت أميرة اوضتها لبست بنطلون و سويت شيرت و لمت شعرها وخرجت متضايقة من اوضتها
ياسر : معلش يا عمي هاخد أميرة ونتعشي بره
صفوت : اتفضل يا حبيبي
خد ياسر أميرة وطلعو شقة ليلي و دخلت أميرة تبص في الأوض و ياسر بص بره شاف ورقة
ياسر : أميرة أميرة ... تعالي شوفت ورقة اهي
راحت أميرة لياسر و فتحو الورقة(انا مشيت عشان اعرف ابدء انا مش هفضل حزينة و مكسورة و انتو تشفقوا عليا او تزهقوا او تخبو عليا فرحتكو... انا مش في بيت الزمالك والله في مكان محدش يعرفه و مش هرجع ولا هقرب من حد فيكو لما ابقي قوية واعمل حاجه ليا ولبناتي ونعاني لوحدنا ونقوي ببعض ومنحتجش حتي سؤال من حد هبقي ارجع ....ليلي)
(بقلم / أميمة خالد )
ياسر زعل جدا علي ليلي بس فرح ان هي خدت قرار .... روح ياسر البيت وكان أمير بعت لي رسايل كتير جدا
اتصل ياسر ب أمير: معلش كنت مشغول معرفتش ارد
أمير بتوتر : ولا يهمك عملت ايه
ياسر ابتسم: الحمد لله الامور مشيت تمام ولبسنا دبل كمان
أمير : اه وعمي صفوت عامل ايه
ياسر ابتسم عشان عارف غرض أمير من المكالمة اصلا : الحمد لله هو بخير
أمير : وريم وتالين ؟!
ياسر بحزن : معرفش
أمير : متعرفش ازاي يعني ؟!
ياسر : ليلي خدتهم ومشيت
أمير : يعني ايه مشيت راحت فين
ياسر : محدش يعرف هي مشيت و حقها تمشي
أمير : انت ازاي بتقول كده .... يعني مش هتعرفو مكانهم
ياسر قاطعه: أمير .. انت بتحب وهتخطب و هتتجوز وتخلف سيبها في حالها بقي
أمير : عندك حق ماشي سلام
(بقلم/ أميمة خالد )
تاني يوم ليلي نقلت بناتها حضانة جديدة قريبة و سابتهم وراحت مقابلة شغل واتقبلت علي طول وبدأت
دخلت ليلي مكتبها وهو عبارة عن أوضة فيها ٣ مكاتب هي واحد و فيه بنتين علي الاتنين التانين... اول ما دخلت ليلي وهي لسه مش عارفه قامت ليها ( ريهام)
ريهام : انتي زميلتنا الجديدة صح
ليلي ابتسمت : ايوه انا
ريهام سلمت عليها : وانا ريهام 25 سنه عذباء
وشاورت ريهام علي (عزة) .... ودي عزة مدام ف تلاقيها نكد كده
عزة قامت سلمت علي ( ليلي) ... ان شاء الله تكملي معانا علي خير
قعدت ليلي علي مكتبها وريهام مقدرتش تسكت
ريهام : هو انتي مخطوبة
ليلي : لاء مطلقة
ريهام : بجد مش باين عليكي خالص.... عندك عيال ؟
ليلي : ايوه بنتين تؤام
ريهام : الله ربنا يحفظهم
خلصت ريهام اول يوم شغل وهي فرحانه جدا ان عرفت تشتغل وتظبط وقتها
وبعد 6 شهور في اسبانيا
مرام راحت ل أمير شركته وكان لسه مجاش وقفت قدام الباب مستنياه
لحد ما وصل بعربيه ضخمه ووراه عربية تانية فيها حراس
نزل أمير بهيبته و بدلته الغامقة ونضارة الشمس و وراه رجالته وبيرفع عينه شاف ( مرام) شعرها ذهبي وطويل و رفيعه و ملامح وشها صغيرة وعينها واسعه و زيتي كانت واقف مربعه ايديها ولابسه بنطلون واسع مفتوح من الجناب و بادي حملات
أمير وقف قدامها : بتعملي ايه هنا يا مرام
مرام: مستنياك عايزة اكلمك
أمير : اتفضلي اطلعي معايا
مشيت مرام جنبه بثقه و طلعوا مكتب أمير
أمير : في ايه ؟
مرام: مش انت بتقولي هنتخطب بقالنا سنه ونص ومش شايفة خطوبة... ف لو ناوي تاخد خطوة تبقي جواز بقي علي طول
أمير : انا كل ده بأجله عشان عندي شرط مش هيعجبك
مرام: شرط ايه
أمير : مفيش خلفة نهائي
مرام استغربت : ليه كده؟!
أمير : انا راجل عملي ومبحبش نقط الضعف بقي و الجو ده ف مش عايز عيال ومشاعر
مرام : موافقه .... هنتجوز امتي ؟
أمير رفع حاجه اخر الاسبوع
عمل أمير فرحه بسيط وعائلي في اسبانيا و مجبش حد نهائي من مصر
بعد سنة كانت ليلي اترقت في شغلها و مرتبها كبر وهي وريهام اكتر من اخوات وعارفين عن بعض كل حاجه
ريهام : بقولك ايه ما نفتح مشروع يا ليلي؟
ليلي : ياريت بس ايه هو وهيكلف كام
ريهام : محل فساتين وهدوم في مول
ليلي : ده هيبقي غالي اوي يا ريهام
ريهام : انا و انتي سوا و هيكسب
ليلي : والله ياريت اتمني
وصلت ليلي شقتها بعد ما جابت بناتها
ليلي في الطريق : عارفين السنه الجاية دي هتدخلو المدرسة
تالين : الله يا ماما بجد
ليلي : اه والله
ريم : ماما هو بابا هيجي من السفر امتي
ليلي اتنهدت : قريب
ريم : مش بتورينا صورته ليه
ليلي : عشان لما هتشوفه تعرفوه بالإحساس
تالين : ازاي يعني
ليلي : هتلاقيه لابس بدلة و شيك كده و معاه شنطه فيها هدايا ليكو
وصلت ليلي والبنات العمارة والبنات جريو قبلها علي الشقة وسمعت البنتين بصوت عالي مع بعض : بابا جيه
ليلي برقت واتخضت وطلعت بسرعه واول ما بصت ..... انت جيت هنا ازاي.

رواية ظالم الحلقة العاشرة 10 بقلم أميمة خالد


ليلي : انت جيت هنا ازاي ؟! 
ياسر : انتي مفكرة اني هفضل كل ده مش عارف مكانك 
ريم : بابا اهو لابس بدلة و شيك ومعاه هديه
ليلي : ها لاء يا حبيبتي ده مش بابا ده خطيب خالتو أميرة ... معلش يا ياسر انا اسفة 
فتحت ليلي باب الشقة ودخلوا كلهم و ياسر ادي شنطة الهدايا للبنات 
ليلي : قولو شكرا وأدخلو جوه يلا 
ياسر : عاملة ايه يا ليلي 
ليلي ابتسمت : الحمد لله كويسة .... اوعي يكون في حد عارف مكاني 
ياسر : متقلقيش محدش يعرف خالص .... مش هتظهري لاهلك بقي 
ليلي بسخرية: يعني هو فرق معاهم اوي 
ياسر: باباكي دور عليكي كتير و مبقاش يسافر وعايزك اكيد 
اتنهدت ليلي : كنت ناوية من غير ما تقول لما أميرة تتجوز لو فضل في مصر اجيبه يعيش معايا 
ياسر : وليه انتي مترجعيش 
ليلي : لاء انا الشارع ده شوفت فيه القرف كله ومش كل ما اطلع ولا انزل هقابل بصوت الناس ولا يتعبوا نفسية بناتي 
ياسر : عندك حق يا ليلي .... هتيجي الفرح 
ليلي : لاء يا ياسر وجودي مش هيكون كويس 
ياسر : متنسيش ان اميرة كده هتبقي لوحدها مامتها متوفية كمان اختها الكبيرة مش معاها... انا كنت بحسها بنتك التالته ....ولا تكوني فاكرة ان هي مش هتموت وتعرف مكانك 
ليلي : عندك حق في دي مش هينفع تبقي لوحدها 
ياسر : محدش هيكون يزعجك يا ليلي 
ليلي فهمت انه يقصد أمير .... ابتسمت: عرفني بس الوقت والمكان وانا هعملهلها مفاجأة
نزل ياسر و ليلي دخلت لبناتها .... عندي ليكو خبر حلو اوي 
ريم : ايه هو 
ليلي : فرح خالتو أميرة قرب و هنجيب فساتين جديدة 
تالين: احنا هنروح بجد
ليلي : طبعا هنعملها مفاجأة ونروح .... بس دلوقتي هروح احضرلنا الغدا 
في اسكندرية منال راحت تجيب (مالك ) من المدرسة 
مالك : ماما هو انا ليه مش عندي اخوات زي اصحابي 
افتكرت منال يوم ما امها قالت ليها ان هي شالت الرحم و ابتسمت بحزن....
منال : عشان انا بحبك اوي انا وبابا 
مالك: يعني ايه ؟!
منال : يعني احنا بنحبك جدا ف عايزين تبقي انت بس نهتم بيك و نجيب ليك كل حاجه و اي حاجه انت عايزها تبقي معاك 
مالك : طيب مش بنروح لتيتا وعمتو ليه مش قولتي ان هما موجودين 
منال بعصبية : يووه ايه كل الأسئلة لما ابوك يجي اسأله 
مالك بزعل: حاضر 
خديجه قاعدة في البيت لوحدها وبعدين رن جرس الباب 
خديجه لنفسها : دي اكيد هدي بنتي 
فتحت الباب وكان صفوت 
خديجه : اتفضل يا اخويا ادخل 
صفوت : عاملة ايه 
خديجه : الحمد لله 
صفوت : قاعدة لوحدك كل ده مزهقتيش 
خديجه : هدي بتعدي عليا كل يومين وبصراحه قالتلي اروح اقعد معاها بس انا رفضت 
صفوت : عندك حق انا قريب هبقي زيك 
خديجه : ليه ؟!
صفوت : أميرة هتتجوز 
خديجه: وليلي 
صفوت : ما انتي عارفه ان هي مشيت 
خديجه : بقولك ايه يا صفوت 
صفوت : نعم 
خديجه: طالما بقينا لوحدنا ما تيجي يا اخويا تعيش معايا هنا 
صفوت : والله يا اختي مكدبش عليكي بفكر في كده 
خديجه: تعالي انقل حاجتك ونوس بعض الدنيا فضيت علينا 
صفوت قام وقف : هعمل كده بس دلوقتي همشي بقي وابقي تعالي فرح أميرة مع هدي 
خديجه : بجد اجي 
صفوت : اكيد ....كده كده ليلي مش موجودة 
(في اسكندرية ) 
محمد رجع البيت وهو متضايق  وابنه جري عليه .... بابا ليه مش بنروح نشوف تيتا و عمتو 
محمد بتريقة : متستعجلش شكلك هتقعد معاهم علي طول 
خرجت منال من المطبخ علي كلام محمد : قصدك ايه يا محمد 
محمد بص لابنه.... ادخل انت يا حبيبي اوضتك دلوقتي 
مالك : حاضر يا بابا 
قربت منال من محمد وحطت ايديها في وسطها.... انت قصدك ايه ب الكلام ده 
محمد : انا تقريبا اترفدت 
منال كشرت بإستغراب: نعم!! ازاي انا مستنياك تدخل تقولي اترقيت بقالك سنين في البنك وكنت مدير 
محمد : مش عارف يا منال مش عارف بجد في ايه شغلي بايظ ليه الواحد زي ما يكون عليه ذنب  استغفر الله العظيم 
منال : ذنب ايه هو احنا لينا علاقة بحد 
محمد : مفيش حل غير أن احنا نرجع القاهرة نعيش مع ماما 
منال رفعت حاجبها: وبعدين ؟!
محمد : ابيع الشقة دي وافتح بفلوسها مشروع هناك 
منال: وتبقي جنب ست ليلي وبناتها 
محمد : ايه الهبل ده انا مالي بيهم بس وبعدين دي طفشت 
منال : يعني ايه طفشت ؟
محمد : معرفش خدت بناتها ومشيت 
منال : وانت عرفت منين ؟! 
محمد : من ماما اكيد 
منال : ماشي وانا موافقة نرجع المهم انت تكون كويس 
محمد : تمام من بكره هننقل و ابيع الشقة 
منال : انا هرجع انزل الشغل تاني 
محمد : ليه مش انتي قولتي هتدي وقتك لمالك 
منال : ايوه بس فيه ظروف 
محمد: لاء انتي خليكي في بيتك مرتاحه وسيبي عليا الشغل والمصاريف 
حضنته منال .... ربنا يخليك لينا يا حبيبي
آخر اليوم نيمت ليلي بناتها جنبها وفتحت اللاب تبص في صور أمير ودخلت علي النت تشوف اخباره شافت قد ايه شكله اتغير للأحسن في الوقار و انه ناجح جدا في شغله و فضلت تقرأ عنه ومبتسمه وفرحانة بنجاحه وآخر خبر شافته خبر جوازه من بنت اسبانيا امها مصرية و شافت صورة ليهم كان أمير واقف و مرام حضناه من وسطه و لابسه فستان لحد ركبتها وشكلها حلو جدا 
ليلي اتصدمت شوية في الأول لكن بعد تفكير قالت لنفسها .....ده الصح راجل أعمال زيه وصغير وطيب يستحق بنت صغيرة وجميلة زي مراته مش مطلقة معاها بنتين .... قفلت ليلي اللاب ونامت في حضن بناتها 
تاني يوم الصبح خديجه كانت قاعدة لوحدها بتفطر و بابها خبط قامت تفتح ومصدقتش 
خديجه: محمد....وحضنت ابنها ....انت كويس يا حبيبي؟؟
منال في ايديها مالك جت من ورا محمد .... ازيك يا طنط 
خديجه رجعت لورا خطوتين..... ايه ده كلكو هنا و ده ابنك صح ؟
محمد بص لمالك: سلم يا حبيبي علي تيتا 
راح مالك ليها ومد ايده يسلم عليها.... حضنته خديجه 
وكلهم دخلوا قعدو  و خديجة واخدة مالك علي رجلها 
خديجه : خير يا محمد ايه الحصل 
محمد : اترفدت من شغلي ف قولت نيجي نعيش معاكي هنا و ابيع شقة اسكندرية افتح بيها مشروع 
خديجه بخضة: لاء اوعي تبيعها الشقة دي غالية عليا اوي 
منال : يعني الشقة اغلي عندك من ابنك ؟!
خديجة : لاء طبعا بس 
منال : عمتا لما يفتح مشروع وينجح هيعوضك 
خديجه : مش عايزة حاجه المهم تكونوا بخير 
رن جرس الباب تاني وخديجة قامت تفتح كانت هدي .... دخلت هدي علي طول من غير ما تبص وفي ايديها الاتنين شنط حطتهم علي الارض ولسه بترفع عينها شافت محمد و مراته 
هدي بصت لامها: اي الجابه هنا ؟
منال: سلمي طيب قولي صباح الخير اي حاجه 
هدي : يا ماما ده بيعمل ايه هنا 
خديجة : اصل يا بنتي ظروفه بقيت صعبة و مفيش مكان يروحه هرميه و هو معاه عيل كده 
هدي بعصبية: بجد ما هو رامي بناته و ميعرفهمش ما هو مسألش عليكي وانتي بقالك كام سنه لوحدك دلوقتي بقي حلو 
خديجة : يا هدي انتو اخوات ولا....
هدي قاطعتها: شششش اشبعي ب ابنك انا همشي 
ولفت هدي بعدين رجعت شالت الشنط تاني ... خلي ابنك يأكلك جوزي مش هيصرف عليكو .... خرجت هدي و رزعت الباب وراها 
محمد كان متضايق انه وصل نفسه لكده ومنال لما حست بكده شغلته بالكلام.... يلا يا محمد نطلع الشنط و نظبط المكان ومع الوقت كل حاجه هتتحل 
خديجة : مراتك صح اطلع يا حبيبي ارتاح 
(بقلم/ أميمة خالد )
في شهرين ليلي وريهام فتحوا المحل فعلا في مول 
ريهام بفرحة: مبسوطة اوي ان قدرنا نعملها 
ليلي: اه يا اختي بس بقينا علي الحديدة .... البنات نفسهم في حاجات كتير اوي ومش عارفه اجيب 
ريهام : معلش عرفيهم بس ان دي فترة مؤقتة وبعد كده هيبقي معاهم كل حاجه 
ليلي : يارب يا ريهام انا نفسي اجيب بيهم كل حاجه ان شالله حتة من السما 
ريهام: ربنا يخليكي ليهم .... بقولك ايه هتعملو غدى ايه النهارده 
ليلي : مش عارفه اي حاجه بقي 
ريهام : هو مش بكره عندهم أجازة 
ليلي : ايوه
ريهام : بس كده هنروح نجيبهم و اعزمكو علي الغدى بره حتي هيفرحو اوي 
ليلي : تمام يلا 
جيه معاد فرح أميرة و ياسر
(قبل الفرح بيوم ) 
اتصل ب ليلي يأكد عليها المعاد قفل معاها وأمير كلمه 
أمير: عاملك حتة مفاجأة 
ياسر بتوتر: ايه هتيجي الفرح 
أمير ضحك : لاء يا عم انت الهتيجي 
ياسر: مش فاهم 
أمير: حجزت ليكو هنا عشان شهر العسل هدية مني ليكو 
ياسر بفرحة : احلف كده 
أمير : عيب يا ابني هو انا ههزر معاك ليه يلا اقفل عشان عندي شغل 
قفل أمير مع ياسر وهو بيضحك و كان جنبه مرام بتتفرج علي فيلم 
مرام : انت معرفتهوش ليه انك في مصر عشان فرحه ؟!
أمير : عاملها مفاجأة ليهم 
مرام: مممم هو انت تعرف خطيبته؟
أمير: طبعا دي اختي الصغيرة 
مرام : تعرفها منين؟
أمير افتكر ليلي وابتسم ... قصة طويلة متشغليش بالك المهم بس متتأخريش بكره وانتي بتجهزي 
(بقلم/ أميمة خالد )
ليلي في شقتها مع البنات
ليلي: خبوا عينكو كويس بلاش خم 
ريم: مخبين والله يا ماما فين المفاجأة بقي 
ليلي طلعت فستانين من الشنطة .... فتحوا يلا 
ريم وتالين : الله 
ليلي : عجبكو 
تالين : اوي يا ماما شكله جميل 
ريم : ده هنروح بيه فرح أميرة ؟
ليلي : اسمها خالتو أميرة  كمان عيزاكو تبقوا حلوين اوي عشان هتقابلو هناك ناس كتير 
تالين: ناس مين نعرفهم؟
ليلي : اه ولاء 
ريم : مفيش حاجة اسمها كده يعني ايه اه لاء 
ليلي : بصي يا لمضة هناك فيه جدو صفوت و احتمال تيتا خديجة 
تالين : جدو صفوت باباكي 
ليلي : ايوه 
ريم : وتيتا خديجة ام بابا 
ليلي : صح برضو ولو هي هناك اسألوها عن ابوكو بقي براحتكو ... يلا بقي نجرب الفساتين و التسريحات 
(يوم الفرح الصبح ) ليلي جهزت كل حاجه في الشنط وراحت الفندق لاميرة 
أميرة في اوضتها زعلانه عشان ليلي مش معاها لوحدها  و ياسر دخل ليها 
ياسر بهزار : في عروسة قمر تبقي مكشرة كده ومش عايزة تبدأ 
أميرة : مش مكشرة يا ياسر 
ياسر : كل ده ومش مكشرة امال صحباتك بيفتروا عليكي .... وبعدين عندي ليكي مفاجأة 
أميرة : هي ايه 
ياسر ابتسم: غمضي عينك بس 
غمضت اميرة عينها دقيقة تقريبا .... ياسر كل ده 
ياسر: خلاص فتحي عينك 
فتحت أميرة عينها و كانت ليلي واقفه قدامها 
اميرة فضلت متنحه و رجعت خطوتين لورا وبصت لياسر .... ده بجد؟؟
ياسر: ايوه قدامك ايه 
نطت أميرة علي ليلي و هي بتعيط وحضنها .... ليلي كمان حضنتها 
ليلي : وحشتيني اوي 
اميرة بدموع: كده تسيبني لوحدي كل ده مجبتيش معايا اي حاجه لشقتي ولا ليا وسيباني يتيمة كده 
ليلي : حقك عليا انا غلطت لما سيبتك فعلا بس جيتلك اهو عشان مينفعش تبقي اول بنت من بناتي بتتجوز وانا مش معاها 
ياسر ابتسم : طيب انا هخرج بقي تكونو خلصتو عشان منتأخرش علي الناس 
أميرة بعدت عن ليلي و راحت حضنت ياسر ... انا بحبك اوي 
ياسر باس راسها ... وانا كمان بس يلا بسرعه بقي 
خرج ياسر و كان ريم وتالين واقفين علي جنب اول ما اميرة شافتهم مصدقتش نفسها 
أميرة بدهشة: ليلى دول بناتك؟
ليلي : كبرو صح 
أميرة : وبقوا حلوين اوي 
البنتين كان عينهم أخضر غامق وملامحهم صغيرة و خدودهم مدورة وشعرهم اسود وتقيل وليلي بتخلي شعرهم مفرود لحد رقبتهم 
جهزت ليلي اختها و كانت عروسة حلوة اوي و ليلي كمان لبست فستان احمر ضيق من فوق و واسع من تحت خالص وطويل و طرحة سودا و شوز اسود عالي وحطت روچ احمر وكانت جميلة ورقيقة 
ريم وتالين لبسوا فساتين بينك و جذم بيضا 
نزلت أميرة مع ياسر و كانت مبسوطه اوي وبعدها نزلت ليلي وبناتها و صفوت لما شاف بنته استغرب اوي و خديجة كانت واقفة جنبه استغربت من وجودها ووجود بناتها الكبرو و شكلهم جميل وملفت.... نزلت ليلي وقفت قدام ابوها .... عامل ايه يا بابا ؟! 
صفوت بصلها كتير و حضنها  .... انا اسف يا ليلي 
ليلي ابتسمت و طبطبت علي ضهره ... وانا بعيد بقيت احسن مليون مره 
بصت ليلي ل خديجة : ازيك يا عمتي 
خديجه بضحكة صفرا : الحمد لله 
ليلي مسكت ايد بناتها وشاورت ليهم ...ده جدو صفوت بابا البحكيلكو عنه 
صفوت نزل في مستوي البنتين وحضنهم وسلم عليهم 
ليلي بصت ل خديجة وغيرت نبرة صوتها .... ودي يا حبايبي تيتا خديجة ام بابا الانتو بتسألو عليه دايما
خديجة بصت ليهم بتوتر : ازيكو يا بنات 
ريم : فين بابا ده ؟ 
خديجة بصت ل ليلي : بابا اه مسافر 
تالين : عارفين ماما بتقول كده بس منعرفش مش بيجي لي ولا شكله ايه .... بتشوفي يا تيتا 
خديجة اتوترت و هربت منهم .... عن اذنكو انا هدخل الحمام 
وخرجت خديجة وسابت الفرح كله 
ريم : ماما 
ليلي: نعم 
ريم : تيتا دي رخمه اوي 
ليلي : لاء عيب كده دي ست كبيرة لازم تحترميها 
لفت ليلي وهي بتضحك و بتبص  علي الباب شافت أمير داخل بيضحك وفي ايديه مرام مراته 
ياسر شافه برضو هو و أميرة .... أميرة يالهوي انت مش قولت مش جاي 
ياسر : ايه ده جيه بمراته..... فين ليلي ؟؟
أمير شاف ليلي و ابتسامته اختفت و جمد مكانه يبصلها

رواية ظالم الحلقة الحادية عشر 11 بقلم أميمة خالد


أمير وقف مكانه وبص ل ليلي شافها واقفه مصدومة و مدمعه من مسكته لمراته.... ف بعد ايده عن ايد مرام بسرعه و تعبيرات وشه اتحولت لأسف ليها 
ليلي كانت ماسكة بناتها الاتنين في ايديها و الناس خدوا بالهم من وقوف أمير علي الباب كتير 
ليلي لفت وخدت بناتها وطلعت الأوضة فوق تاني و طول ما هي طالعة أمير باصص عليها مشالش عينه عنها 
صفوت راح لي عشان محدش ياخد باله .... استاذ أمير اتفضل 
أمير بصله ب توهان و افتكر انه في فرح صاحبه...
دخل أمير ومراته جنبه هتولع وسلموا علي ياسر و أميرة 
ياسر : انت مقولتليش ليه انك جاي 
أمير بسرحان: كنت عاملهالك مفاجأة علي اساس هي مش هنا 
أمير و مرام رجعوا علي ترابيزتهم و اول ما قعدو .... قام أمير وقف وبص لمرام: انا رايح الحمام 
ضحكت بسخرية : الحمام ولا ليها 
مردش أمير عليها وطلع علي السلم الهي كانت طالعة عليه لحد ما وصل الأوضة كانت ليلي قاعدة علي السرير بتعيط وجنبها البنتين زعلانين عليها .... خبط أمير علي الباب 
ريم : أدخل 
دخل أمير بتوتر و ابتسم لما شاف البنتين وقرب منهم ... ليلي لما حست بيه مسحت دموعها 
أمير : انا مش مصدق ان انتو كبرتو كده 
تالين : هو انت بابا ؟
ليلي غمضت عينها وبصت لبنتها بعصبية و زعيق .... لاء ومش كل واحد هتشوفوه هتقولوا بابا 
أمير صعب عليه البنات اتضايق من أسلوب ليلي 
ابتسم أمير وسلم علي تالين .... انتي تالين صح ؟
تالين فتحت بوقها: انت عارفني وكمان متلغبطتش بيني وبين ريم 
أمير ضحك : ما انا عارفك عشان عندك حسنة هنا .... وشاور أمير علي أورة تالين 
ريم : اما انت مش بابا و عارفنا كده امال احنا مش عارفين انت مين ليه ؟؟
تالين : وماما زعلت لما شافتك ليه ؟؟
ليلي حطت ايديها الاتنين علي دماغها من أسئلة البنات و زعلها وكل حاجه غلط في وقت مش مناسب 
أمير : ممكن تستنو بره وانا هصالح ماما بعدين اتكلم معاكو 
خرجوا البنتين بره وليلي لسه حاطة ايديها علي راسها ومغمضة عينها 
أمير قعد قدامها علي الارض : مش هتبصيلي؟!
ليلي حركت دماغها ب لاء 
أمير: البنات كبروا و بيتكلمو حلو اوي ..... ليلي انا أسف 
ليلي فتحت عينها و بصتله هو كان قدامها وقريب منها اوي : اسف علي ايه يا أمير انت معملتش حاجة تتأسف عليها
أمير : اتجوزت!
ليلي : ده حقك انا فرحتلك لما عرفت بس معرفش لما شوفتكو حصل ايه 
أمير : انا اتجوزت عشان احاول انساكي و اشغل نفسي بس معرفتش وفشلت 
ليلي : لما تعمل عيلة وتخلف هتنسي 
أمير: انتي ليه مش مصدقاني وبعدين انا لما حلمت اجيب عيال كنت عايز تبقي انتي امهم .... انا شارط عليها ان مفيش خلفة 
ليلي: ليه يا أمير تظلم نفسك و تظلمها 
أمير : هي موافقه ..... ليلي انا لسه بحبك 
ليلي : انت كده بتخون مراتك وانا عمري ما هقبل بكده .... لو سمحت اخرج 
أمير: انتي شايفة كده 
ليلي : ايوه 
أمير : حاضر يا ليلي بس ممكن اقعد مع البنات 
ليلي هزت راسها بمواقفه 
خرج أمير و شاف ريم وتالين مستنين بره 
أمير: ممكن تنزلو تقعدو معايا تحت 
ريم : وماما 
أمير: هتنزل دلوقتي وهي موافقه نقعد سوا 
أمير قرب من ترابيزته بالبنتين ريم شدته من كمه.... علي فكرة الست دي كانت بتسمع فوق انت وماما بتقولو ايه 
ليلي فوق ظبطت طرحتها و نفسها .... انزلي و افرحي مع أميرة كأنه مش موجود متبقيش انتي مصدر نكد ليهم 
نزلت ليلي وكان شكلها حلو اوي وهي نازلة وأمير طبعا مشالش عينه من عليها طول الوقت .... وليلي بصعوبة مانعة نفسها تبص لي 
بعد فترة خرجت ليلي بره تشم هوا عشان جوه حاسه ان هي مخنوقة من نظرات أمير و ابوها وأختها و بناتها 
خرجت ليلي و خرج وراها واحد 
ليلي وهي واقفة بعيد شوية سمعت صوت خطوات بصت وراها ..... واحد مبتسم اوي : واقفة لوحدك ليه يا قمر 
ليلي : وانت مالك .... جت تمشي ليلي عشان ترجع الفرح وقف الشخص قدامها ومنعها 
ليلي بخوف : بعد اذنك عايزة امشي 
لسه القدامها هيمسك ايديها كان أمير خبطه بالبوكس وقعه وشاور للحرس يخرجوه
ليلي بعصبية : انت ايه الجابك 
أمير بزعيق : امال اسيبه يمد ايده عليكي وبعدين ايه الأنتي لبساه ده 
ليلي حطت ايديها في وسطها : لابسة ايه انا ؟!
أمير : فستان احمر و ضيق وايه لون الروچ ده 
ليلي: انت مالك ما تشوف مراتك ماشية ازاي الأول بعدين كلمني انا 
أمير معرفش يرد .... طيب اسكتي واقفي هنا 
وقفت ليلي مكانها وأمير طلع خد البنات و مشي بيهم قدام ليلي وهي واقفة مستغربة 
أمير : هتفضلي واقفة يلا 
خرج أمير لحد عربيته وفتح للبنات يقعدوا ورا 
أمير بص للسواق: اطلع خد مدام مرام وروح معاها في تاكسي لحد البيت 
السواق : تحت امرك  ...... مشي السواق 
و أمير لف فتح ل ليلي باب العربية في الكرسي الجنبه
ليلي بعند: مش هقعد!
أمير : يلا عشان اروحك 
ليلي : بعرف اروح لوحدي 
أمير بعصبية : متعصبنيش عليكي يلا 
عدت ليلي من جنبه وفتحت قعدت ورا مع البنات 
أمير: ايه ده ان شاء الله 
ليلي : إن كان عجبك 
أمير : قوليلي العنوان لو سمحتي 
ليلي قالتله العنوان و هما في الطريق بيبصوا لبعض من المرايا 
ريم : ماما هو مين ده 
ليلي : واحد زميلي وقريبي 
تالين: مش بنشوفه ليه 
ليلي : عشان مسافر وعايش بره 
تالين : زي بابا ؟!
ليلي : ايوه 
ريم : هو انت بتشوف بابا ؟!
أمير : لاء انا في مكان غيره 
تالين : هو انت عارفه او شوفته قبل كده؟!
أمير  افتكر لما كان بيطلب ليلي وهو جيه هددها.... شوفته مره واحدة زمان 
ليلي : خلاص بقي يا بنات اسكتو 
وصلو لحد العماره ونزلت ليلي وكان بناتها نامو حاولت تصحيهم مصحيوش 
أمير : سيبيهم يا ليلي شيلي واحدة وانا هشيل التانية 
ليلي :  لاء 
أمير : هتعرفي تشيلي الاتنين شيلي 
شالت ليلي ريم و طلعت بيها ووراها أمير شايل تالين 
دخل أمير الشقة و كانت بسيطة ودافيه اوي ..... ليلي دخلت ريم علي السرير وقامت تطلع ليهم غيار و أمير نيم تالين جنب اختها وقعد قلعهم الجذم 
ليلي : متتعبش نفسك انا هغيرلهم 
أمير بصلها : مش تعبان يا ليلي ومتبقيش رخمة كده انتي عارفه اني بحبهم 
ليلي : عارفه بس اعتقد انك تمشي بقي عشان مراتك 
قام وقف قدامها وقرب منها وبصلها ... انتي شايفة كده 
ليلي رجعت لورا بس خبطت في الحيطة  وأمير فضل واقف قدامها وبيبصلها. 
ليلي غمضت عينها عنه و بتوتر: لو سمحت يا أمير 
أمير بعد عنها : انا ماشي ومن بكره مش هكون في البلد عشان متقلقيش عن اذنك 
خرج أمير من الشقة وهو مبسوط جدا بقاله سنين محسش بالفرحة دي 
اول ما دخل بيته كان ضلمة و كان بيغني فجأة النور اتفتح وشاف مرام واقفة قدامه مربعه 
أمير : مساء النور يا مرام 
مرام بعصبية : مساء الزفت يا حبيبي ... انا ساكتة من اول القرف الانت عملته لاني بنت ناس و محبتش اعمل مشكلة بره لكن دلوقتي بقي من حقي تتكلم معايا 
أمير ببرود: عايزة تعرفي ايه 
مرام : دي حبيبتك صح 
أمير : ايوه 
مرام : ولما انت بتحبها كده متجوزتهاش ليه 
أمير : عشان محدش ياخد منها بناتها 
مرام : مش لو كانو بناتها؟!
أمير : قصدك ايه 
مرام : ليه ميكونوش بناتك انت 
أمير بزعيق: ايه الهبل والتخريف ده 
مرام: انت قولتلي مبحبش العيال والعواطف واول ما شوفت بناتها قلبت فجأة حنين 
أمير: يعني انتي عايزة ايه ؟
مرام: عايزة اخلف 
أمير: لاء مفيش خلفة 
مرام : ماشي وانا مش هطلب الطلاق واريحك ومتنساش ان احنا متجوزين في اسبانيا يعني لو فكرت تتجوز عليا هحبسك يا أمير 
مرام سابت أمير واقف هيولع وطلعت اوضتها 
تاني يوم الصبح صحيت ليلي و صحت بناتها ونزلوا
ليلي وصلت بناتها الحضانه وطلعت علي بيت ابوها وهي علي الباب تحت شافت محمد خارج وشايل ابنه علي كتفه افتكرت ليلي بناتها وطلعت 
صفوت فتح الباب : تعالي يا ليلي 
ليلي : يلا يا بابا أجهز 
صفوت : أجهز فين؟
ليلي: جهز هدومك عشان هتيجي معايا بيتي 
صفوت: لاء انا مش همشي من البيت تعالي انتي 
ليلي : لاء طبعا هو مش ابن اختك و ابنه ومراته جنبنا هجيب بناتي يتحسرو علي نفسهم ولا افرج الناس عليهم ..... انا مش هاجي علي بناتي عشان خاطر حد 
صفوت : خلاص مش هخرج من بيتي 
ليلي : تمام كل ما اقدر هاجي ابص عليك واكلمك كل يوم عن اذنك 
روحت ليلي اخر اليوم تعبانه ومعاها البنات ولقو قدام الشقة هدايا كتير جدا 
ريم : الله يا ماما اي ده 
ليلي: مش عارفه ....تعالي ندخل ونشوف جوه 
دخلت ليلي ودخلت كل الهدايا جوه وقعدت قدامهم وبناتها جنبها بيبصوا
ريم : ماما ... اسمي مكتوب علي العلبة دي 
خدتها ليلي فتحتها كان بوكس ملفوف ومن جواه صورة لأمير مع ريم في برواز و فيه  فستان  
تالين: وانا يا ماما افتحيلي  هديتي 
ليلي كانت مبتسمه اوي بفرحة ولادها ... وفتحت هدية تالين كان برضو صورة ليها مع أمير في برواز و نفس الفستان 
ليلي بضحك: انتو اتصورتو معاه امتي امبارح ؟
ريم : لما خدنا نقعد معاه اتصورنا... شوفي دول يا ماما فيهم ايه 
فتحت ليلي اكبر بوكس كان فيه فستان ليها و ميك اب و برفيوم 
و الباقي كان فيهم بيتزا ال ليلي بتحبها و حلويات للبنات وكانو فرحانين اوي......
(بقلم / أميمة خالد )
(بعد مرور 11سنه) 
في شقة ليلي والمنبه بيرن دخلت ليلي أوضة البنات تصحيهم كان كل بنت نايمه علي سرير و جنب كل سرير كومودينو عليه صورة كل بنت مع أمير 
ليلي بنوم  : ريم تالين يلا يا بنات المدرسة 
صحيو الاتنين وقعدو علي السرير 
ليلي : ايه ده ان شاء الله؟
تالين بزعل : ماما مش هنروح المدرسة 
ليلي : لييه؟؟!
ريم : عشان حضرتك طول فترة ابتدائي وثانوي كل ما اقولك بابا تقولي سافر جاي  معرفش ايه حتي تيتا مش بنشوفها و هي عمتي بس بتيجي لينا وبرضو متعرفش حاجه 
تالين بدموع : بقينا في ثانوي يا ماما عندنا 16 سنه ومنعرفش انتي متخيلة أصحابها بيقولو ايه علينا 
ريم : كنا بنكدب عليهم ونوريهم هدايا عمو أمير علي انها من بابا 
ليلي بصريخ: بس بقي مش انتو كبرتو انا هقول ليكو ... ابوكو اتجوزني شهرين بس واول ما روحت عند الدكتورة وعرف اني حامل مشي هرب وراح أتجوز وخلف ولد ومبيسألش عليكو ولا يعرف حتي شكلكو.... عايزين تشوفوه افتحي يا ريم اللاب بتاعك كده 
ريم باصة لامها و متنحة 
ليلي بزعيق : بقولك افتحيه 
ريم مسحت دموعها وفتحت اللاب لليلي 
وليلي طلعت أكونت مالك من الفيس ولفت الشاشة ليهم 
الولد ده التقريبا قدكوا اخوكو وابنه (مالك) 
جابت ليلي صورة تاني  (محمد حاضن مالك ).... اهو ده اخوكو والجنبه محمد ابوه
البنتين بصوا لبعض ومش مصدقين ..
ليلي بعياط: عرفتوه؟ ارتاحتو كده واه أمير ده وقف معايا ومعاكو من يوم ولادتي وسماكي يا تالين و جيه معايا بيكو عند دكتور اكتر من مره و كان عامل لينا بيت كبير وكان هيبقي اب ليكو .... وابوكو وجدتكو هددوني لو اتجوزت جدتكو هتاخدكو مني.... ولما رفضته هو مبطلش يجيب ليكو ويسأل عليكو كل ما ينزل مصر عشان بيحبكو 
وبالنسبة لجدتكو العايزين تشوفوها وانا بمنعكو هي مطلبتش اصلا تشوفكو لان ابوكو ومراته وابنه قاعدين معاها.... في اي أسئلة تانية 
قامو البنتين حضنوا امهم و عيطوا وبعد وقت 
ليلي : كفاية نكد بقي ويلا واليسألكو ابوكو فين قولو مات مهاجر الأنتو عايزينه قولوه 
البنتين لبسوا ونزلو المدرسة 
أمير في بيته مع مرام 
مرام : أمير عايزة اخرج معاك
أمير بحزم: مش فاضي 
مرام : لييه 
أمير: انتي بتستعبطي يا مرام انتي غصباني اعيش معاكي 
مرام سكتت شوية : طلقني يا أمير 
أمير بصلها : بتتكلمي بجد 
مرام عيطت : اكيد كفاية بهدلة في كرامتي كده 
أمير ابتسم : انتي طالق يا مرام 
نزل أمير فرحان وجري علي بيت ليلي الكانت بتشرب قهوة و بتفكر في بناتها و اول ما ليلي فتحتله الباب 
أمير بفرحة : باركيلي طلقت مرام 
لسه ليلي بتستغرب من الخبر فونها  رن 
دخلت ليلي جري وأمير كمان دخل وراها 
ردت ليلي علي الفون 
المتصل: حضرتك ام ريم وتالين 
ليلي بخوف : ايوه امهم 
المتصل : ..... 
ليلي بصت لأمير وتلفون وقع من ايديها  هي مخضوضه 
أمير بخوف : في ايه يا ليلي ؟ 
وقعت ليلي من طولها من غير ما تتكلم .....

رواية ظالم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم أميمة خالد


أمير فوق ليلي ...اول ما فتحت عينها قالت(تالين )  
أمير بخوف : مالها تالين يا ليلي ؟؟
ليلي : عملت حادثة 
أمير : ايه حادثة  ..... قومي بسرعه البسي عشان نروح 
قامت ليلي بسرعه ولبست عباية سودا و طرحة و جريت مع أمير 
طول ما ليلي قاعدة في العربية جنب أمير بتردد كلمة واحدة .... انا السبب انا العملت كده 
أمير وهو مش فاهم  : انتي ليه بتقولي كده ؟
ليلي بعياط: هم الصبح صمموا يعرفوا فين ابوهم 
أمير بتركيز: وبعدين ؟؟
ليلي: انا قولتلهم كل حاجه ورا بعض كل حاجه 
أمير : وسيبتيهم يخرجوا بعدها؟!
ليلي بعياط: انا قولت هم كبار و .... انا السبب 
أمير : خلاص يا ليلي اسكتي المهم نروح نطمن عليها 
وصلوا المستشفي و كانت ريم قاعدة قدام أوضة العمليات بتترعش و بتعيط اول مره ريم اللمضة القوية تبقي خايفة اوي كده وده وتر ليلي اكتر علي تالين ... وقفت ريم وجريت علي امها اول ما شافتها وحضنت ليلي 
ريم بخوف: ماما انا خايفة عليها اوي ياس
أمير قرب منهم : متقلقيش يا ريم هتبقي كويسة ولو بعد الشر محتاجة اي حاجه انا موجود و هجيبها ليها اهدي بس 
بعد أمير و  اتصل أمير ب ياسر 
ياسر في بيته بيتغدي وجنبه أمير و زين ولاده و أميرة طبعا ... سمع ياسر صوت الفون ولما شاف اسم أمير رد بسرعة 
ياسر : ايوه يا أمير. 
أمير: هات دفتر الشيكات وتعالي علي العنوان الهبعته ليك بسرعة 
ياسر بخوف : في ايه يا أمير 
أمير : تالين عملت حادثة و حالتها خطر 
ياسر: تالين!!! طيب ريم و ليلي 
أمير : بخير تعالي انت بس 
قفل ياسر مع أمير و أميرة جريت عليه 
أميرة  بخوف : ايه الحصل يا ياسر مالها تالين؟
ياسر بإستعجال: في المستشفي مش عارف لسه هروح 
أميرة : استني هاجي معاك 
ياسر : لا خليكي مع العيال وانا هكلمك 
(في المستشفي) 
خرج الدكتور و ليلي وريم جريوا عليه ....
الدكتور: حضرتك مامتها 
ليلي : ايوه 
الدكتور : هي الحمد لله بقيت احسن كان عندها نزيف بس وقفناه 
أمير : دكتور الاحسن لو نقلتها مستشفي تانية 
الدكتور : هو هنا كويس بس لو مستشفي خاص او دولي اكيد احسن 
أمير : طيب عرفني التفاصيل وهننقلها 
ليلي مسكت أمير من دراعه: بلاش حاجة غالية اوي 
أمير: ليه يا ليلي 
ليلي: اليومين دول مش معايا والشغل مش كويس اوي 
أمير اتنهد: اسكتي يا ليلي بالله عليكي مش وقته جنانك ده 
ياسر وصل وجري عليهم بسرعه ... أمير: هي بقيت احسن اطمن بس انا عايز انقلهامن هنا طبعا خلص الإجراءات دي بقي 
ياسر : ماشي هطمن أميرة و اخلص الورق 
أمير قرب من ليلي الكانت قاعدة وحاضنة ريم بنتها وقعد أمير جنب ريم
أمير بهدوء : ريم 
ريم : نعم 
أمير: ايه الجابكو هنا 
ريم : يعني ايه ؟
أمير : مدرستكو في الجيزة ... اختك عملت الحادثة في القاهرة ازاي؟!!
ليلي اتعدلت وركزت معاهم لان مفكرتش ف كده ابدا 
ريم بخوف بلعت ريقها: اصل احنا يعني كنا رايحين نشوف الراجل الماما حكيت عنه ده الصبح و نسأله 
ليلي غمضت عينها وقامت بعصبية بعيد ..... أمير فضل مع ريم 
أمير : وانتو ليه مقولتوش ليا ما انتو عارفين اني بقيت في مصر خلاص 
ريم : احنا الأول كنا مفكرين انك بتحبنا بجد  ... لكن 
أمير : لكن ايه ؟!
ريم : من كلام ماما فهمنا انك بتعمل كل ده عشان كنت عايز تتجوز ماما 
أمير: ده الانتو فهمتوه يا ريم ؟؟
ريم : ايوه 
أمير: عمتا نطمن الأول علي تالين وبعد كده هنتكلم في حاجات كتير اوي 
(في القاهرة )
منال صحت محمد ... قوم يا محمد الحق 
محمد بنوم : في ايه يا منال ده اليوم الوحيد الاجازة 
منال: هات فلوس 
محمد : هو مش انا لسه مديكي امبارح 
منال: عايزة اشتري حاجات لمالك 
محمد : انتي كل يومين هتجبيله 
منال بعصبية :  احنا عندنا غيره يعني ها 
محمد : لاء يا منال معندناش خدي فلوس من الدرج 
دخلت منال أوضة مالك كان قاعد بيذاكر
مالك : في حاجه يا ماما ؟!
منال: لاء يا حبيبي انت تعبت بس في المذاكرة تعالي اخرجك وتجيب لبس 
مالك : ماما انا عندي كتير اوي مش عايز !!!
منال : لاء يا حبيبي هنجيب 
مالك : انا عايزة اذاكر عندي امتحانات 
منال : ذاكر يا حبيبي بس متضغطش علي نفسك 
(بقلم/ اميمه خالد )
في المستشفي نقلو تالين مستشفي احسن و كلهم معاها في الأوضة  وريم نامت علي الكنبة قصاد اختها الكانت متجبسة و تعبانه 
ليلي خرجت بره الأوضة وندهت علي أمير ... قام أمير وخرج ليها 
أمير : ايه يا حبيبي
ليلي بصتله وابتسمت..... أمير بضحك: مفيش دلوقتي بقي لا انتي مربوطة ولا انا متجوز 
ليلي : هي بجد سابتك تطلقها بسهولة كده 
أمير : يا ليلي حرام عليكي سهولة ايه بقالي 11سنه وأكتر عايشين في نكد 
ليلي : عندك حق بس انا عيزاك تمشي دلوقتي 
أمير : زهقتي مني 
ليلي : اكيد لاء بس انت بقالك كتير معانا وتعبت وكمان حساب المستشفي انا هبعتهولك بس لما نخرج 
أمير : هو انتي شاربة حاجة ولا من كتر قعدتك مع بناتك عقلك صغر زيهم 
ليلي : ليه بتقول كده ؟
أمير : فلوس ايه البتتكلمي فيها يا ليلي انتي عارفه اني بحبهم وبعتبرهم ولادي انا كان زماني مخلف قدهم واكبر انا مبقتش صغير وكبرت اوي كمان 
ليلي : مكبرتش ولا حاجة لسه زي ما انت 
أمير ضحك: عاجبك لسه مش كده 
اتكسفت ليلي ... كمل أمير : فلوس العالم متجيش حاجه جنب وجودي معاكو انتي وهما 
ليلي : ربنا يخليك لينا
أمير : انا هروح اظبط نفسي و حاجات في الشغل وهرجع عشان كلامك مع البنات بوظ حاجات كتير اوي 
ليلي : ازاي !!!
أمير : مكنش ينفع تقولي ليهم ان ابوهم منع جوازنا دلوقتي هما فاكرين اني بقرب منهم عشانك مش عشان بحبهم فعلا !
ليلي: كل حاجه اتقالت ليهم حقيقة ومسيرهم هيعرفوها... ربنا يستر في الجاي 
أمير مسك ايديها : متخافيش انا معاكي 
مشي أمير وليلي دخلت قعدت مع بناتها لحد ما فاقت تالين وكانت بتعيط .. جريت ليلي عليها وحضنتها: حمد لله على السلامة يا حبيبتي 
تالين : انا اسفه 
ليلي طبطبت عليها : ولا يهمك اي حاجه المهم تبقي كويسة 
الباب خبط وكانت ريهام صاحبة ليلي سلمت عليهم وقعدت جنب ريم و ليلي قاعدة جنب تالين 
ريهام : ليلي المستشفي دي غالية اوي اوي هتدفعي منين 
ليلي : أمير دفع يا ريهام 
ريم : هو احنا هنشحت منه 
تالين بتعب: هو بيحبنا 
ليلي بصت لريم: ريم انا متكلمتش علي انك روحتي القاهرة ولا اسلوبك مع أمير... بس بما انك كبرتي وطلبتي تعرفي الحقيقة يبقي متجيش علي البيحبوكي.... سنين انا وأمير متقابلناش ولا شوفته ومع ذلك طول ما انتو في ابتدائي وإعدادي كان بيجي ليكو المدرسة و يجيب ليكو حاجات بلاش تيجي علي البيحبوكي يا ريم
ريم : حاضر يا ماما 
عدى شهر و تالين بقيت كويسة و ريم كمان زعلها خف وفي يوم كانو ريم وتالين قاعدين بيذاكرو وليلي في المطبخ  الباب خبط 
ريم قامت فتحت .... أمير ايه المفاجأة الحلوة دي 
ليلي لبست طرحه وخرجت خبطت ريم علي دماغها بهزار : اسمه عمو أمير 
أمير بتريقة : قوليلي جدو عشان امك ترتاح
ريم بهزار: هو انت أمير بس سيبك منها تعالي 
دخل أمير وريم وكانت تالين قاعدة بتذاكر وقامت تسلم علي أمير 
أمير قعد معاهم : يا خسارة طلعتو بتذاكرو
تالين : ليه ؟
أمير : كنت جايب عربية جديدة وهاخدكو نتفسح 
ليلي: لاء الامتحانات قربت مفيش خروج 
أمير: انتي صح بس بعد اذنك هاخدهم يتصورو في العربية 
ريم : لو سمحتي يا ماما هنتصور بسرعه ونطلع نكمل 
ليلي بصت لأمير: خليك مدلعهم كده ... انزلو وانا هدخل اكمل الغدى 
أمير: اعملي حسابي معاكو 
خلصوا تصوير وطلعوا اتغدوا سوا و أمير قعد مع البنتين وليلي دخلت المطبخ 
ريم : طيب يا أمير انت فعلا مستني ماما بقالك سنين كتير كده 
أمير بتريقة : كتير بس ده انا بطلت اعد 
تالين : ما حضرتك تتجوزها دلوقتي احنا كبرنا 
أمير: اه يا تالين لو امك وافقت عامل لينا حتة فيلا 
ريم : لاء طالما كده هنقنعها لو رفضت 
أمير : هتقولي اصل بناتي و هيزعلو ومعرفش ايه 
ريم : نزعل من ايه احنا بنحبك اكتر منها.
دخلت ليلي علي كلام ريم .... هي مين دي يا ريم البتحبو أمير اكتر منها ؟!
أمير بص لتالين وضحكو.... ريم : لا يا ماما اصل أمير جاي النهارده يطلب ايديك مننا 
أمير بصلها بإستغراب .... ريم بصت لأمير: مش كده يا أمير 
أمير : طبعا طالب ايد ليلي واتمني توافقو 
تالين : واحنا موافقين يا ماما 
ليلي : انتو بتهزرو!!!
أمير: لاء والله ده بجد انتي اول مرة تعرفي اني عايز أتجوزك  وطلبتك من بناتك بما انهم أولياء امورك بعد عمي صفوت الله يرحمه ... ووافقو 
ليلي : لو كده ماشي 
في شهرين وضب أمير الفيلا علي ذوق البنتين و ليلي مشافتهاش لحد ما خلصت  وخدوها تشوف و عجبتها جدا بس استغربت من أوضة واحده 
ليلي بصت لأمير: انتو مجهزين أوضة بيبيهات ليه ؟
أمير : عشان لما نخلف!!
ليلي : أمير انت مش شايف سننا 
أمير : انتي فصيلة يا ليلي والله ... يلا عشان نروح نتغدي 
راحو كلهم مطعم و ريم وتالين قعدو جنب أمير واتصوروا معاه 
ليلي : ما شاء الله طول الوقت قاعدين معاه وبتتصورو معاه وتتكلمو معاه 
تالين : ايه يا ماما انتي هتغيري؟
ليلي : ايوه مبقتوش تقعدوا معايا كتير كده و بعدين افتح كده يا أمير اكونتاتهم كلها صور معاك وفي عربيتك 
أمير ضحك بصوت عالي وريم....
ريم :  يا ماما هو مش بيزعق وبيعمل لينا كل حاجة و اصلا كل ناس مفكراه بابا وهو فعلا بالنسبة لينا بابا 
ليلي بجد : عشان كده غيرتو اسماء الاكونتات وبقي اسمكو ريم وتالين أمير!!!!
ريم : ايوه يا ماما 
ليلي : بس ده مش من حقك هو مش بباكو 
أمير : يا ستي انا موافق 
ليلي : خلاص براحتكو مع بعض 
تالين قامت باست ليلي وبهزار..... ملناش غيرك يا حبيبتي 
اتجوزت ليلي في حفلة بسيطة فيها بناتها و أميرة وأسر و ريهام ..
بعد سنتين خلصت ريم وتالين ثانوي 
ريم وتالين دخلوا الفيلا : يا ماما يا مامااا
ليلي كانت نايمه صحيت مخضوضة ونزلت ليهم جري بخوف : في ايه 
ريم: نتيجتي طلعت وجبت 98% 
ليلي بفرحة بجد الف مبروك يا حبيبتي وبصت ل تالين .... وانتي يا تالين؟
تالين ابتسمت : الحمد لله جبت 96 
ليلي : وساكتة ليه مبروك يا حبيبتي 
أمير دخل وراهم .... النتيجه البعتوها ليا دي بجد ولا ايه 
ليلي : ايوه انا فرحانه بيهم اوي 
أمير بفرحه باس راسهم.... مبروك يا حبايبي مبروك 
ليلي : هتدخلو كده نفس الكلية صح 
تالين : ايوه بس مش نفس الجامعة 
أمير: ازاي؟!
ريم : يعني انا هدخل هندسة عين شمس و تالين القاهرة 
ليلي: ايه ده انا عيزاكو سوا 
ريم : الظروف بقي يا ماما مش مهم 
خلصوا البنتين وطلعوا في اوضتهم ....
ريم فاتحه اللاب بتاعها : الحقي يا تالين 
تالين قاعدة بتقرأ كتاب : في ايه 
ريم فكرت دقايق .. خلاص مفيش حاجه 
تالين : انتي هبله يا ريم ؟!
ريم: اصل كنت هقولك علي خروجة بس انتي بومة مبتخرجيش 
تالين: لاء عادي ظبطي يوم وهنخرج
القاهرة مالك كان بره وفتح الباب كان البيت كله ضلمة واول ما دخل 
النور فتح و لقي كل أصحابه وحفلة كبيرة  امه عملاها 
منال حضنت ابنها : مبروك يا حبيبي 
محمد : حضن ابنه وطلع من جيبه مفتاح عربية .... دي هدية نجاحك يا حبيبي 
مالك بإستغراب : دي عربية يا بابا 
محمد : ايوه يا حبيبي مش ابني هيبقي مهندس
مالك : ماما هو زين ابن خالتي هيبقي معيد في كليتي 
منال : للأسف يا حبيبي هو في جامعه تانية 
مالك : اه صح انا هقوم بقي اصلي وانام 
خلصت الاجازة وجيه اول يوم دراسة 
أمير قعد بيفطر معاهم .... فكروا مين هروح معاها ومين هبعت السواق معاها 
ريم : طبعا انا هروح مع السواق 
تالين : لو ممكن حضرتك تيجي معايا عشان مبعرفش اتعامل اوي 
أمير ابتسم : طبعا يا حبيبتي 
مشيت تالين مع أمير   
أمير : تالين 
تالين : نعم 
أمير : انتي ساكتة زيادة عن اللزوم و منطوية ملكيش اصحاب متعرفيش في حياتك غير ريم و امك يا تالين 
تالين : عادي انا برتاح كده
أمير: حاولي تغيري من نفسك يا تالين معاكي فرصة اول فترة في الجامعة لو محستش ان نفسيتك اتحسنت هوديكي لدكتور نفسي 
تالين ابتسمت: حاضر متقلقش عليا ربنا يخليك لينا 
وصلت ريم الجامعة واول ما دخلت شافت مالك واقف مع ابوه ....فضلت باصة ليهم اوي و اتهزت وبعدين قربت منهم 
محمد بص ليها ب استغراب : في حاجه يا آنسة؟؟
ريم : بابا ....

رواية ظالم الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم أميمة خالد


ريم بهمس  : بابا 
محمد : نعم!!!
ريم :   لا ولا حاجه اسفه ... مشيت ريم و مالك و بص عليها وهي ماشية 
محمد : مالك ... مالك 
مالك : حاضر يا بابا كل قولته بعد اذنك بقي 
دخل مالك المدرج وشاف ريم قعد جنبها 
مالك : انتي كنتي بتشبهي عليا ولا علي بابا 
ريم ابتسمت وبصتله: علي باباك
مالك : اسمك ايه 
ريم : اسمي ريم وانت ؟!
مالك ابتسم : مالك .... انتي تعرفي حد هنا 
ريم: لاء خالص لان انا من الجيزة معرفش ناس من القاهرة 
مالك : اتمني نكون زمايل كويسين 
ريم : إن شاء الله 
مالك كان طوله متوسط و بشرته بيضا وعينه اسود و شعره تقيل واسود  ولبسه شيك جدا 
تالين في الكلية مش عارفه حد وتايهة مش عارفه اي حد ولا عارفه توصل لاي مكان  .... هي طول الوقت معتمدة علي ريم قعدت تالين علي جنب و عيطت و كانت بتترعش من خوفها 
وقف قصادها واحد طويل و عريض ولابس نضارة شمس ... انسه يا انسه 
تالين مرضتش عليه ولسه بتترعش قعد علي الارض قدامها ورفع نضرته وخبط علي كتفها 
اتنفضت تالين و بصت قدامها بخوف 
زين : متخافيش انا اسمي زين و معيد هنا .... انتي اكيد سنه أولى صح 
تالين هزت راسها ب ايوه
زين بص حواليه وشاف الطلبة بيبصوا قام وقف ومد ايده ل تالين .... قومي يا انسه
مسكت تالين ايده وقامت 
زين : انتي اسمك ايه 
تالين بإحراج: تالين 
زين: اديني جدولك عشان اوصلك المدرج  
تالين اديته الجدول 
زين بثقة : ماشي هوصلك 
وصلها زين المدرج وبعدين هو دخل و قدم نفسه وتالين اتكسفت جدا انه دكتور ليها وهي كانت بتعيط قدامه زي الأطفال  
خلصو المحاضرة وفضلت تالين قاعدة وسرحانة  و زين بيلم حاجه وراح عندها 
زين : انتي مش هتعرفي تروحي كمان 
تالين : لاء هقوم استني بابا بره 
زين بإستغراب : بابا !!! شكلك ميديش كده خالص 
تالين : ازاي يعني 
زين : يعني اليشوفك بنت هادية لابسة كويس ومحترم و شكل وشك مبقولش انك بتخافي ومستنية  بابا خالص !
تالين اتحرجت وسكتت 
زين خلاص مفيش مشكلة مين باباكي ده 
تالين : أمير العقاد 
زين بإندهاش : رجل الأعمال ده والدك
تالين: لاء مش بالظبط 
قاطعهم رن أمير علي تالين ..... 
زين : اكيد والدك وصل وعمتا اتشرفت بيكي 
خرجت تالين و اول ما شافت أمير حضنته وهو طبطب عليها و ركبت العربية و زين كان واقف في شباك مكتبه بيبص عليهم    
قعد زين علي مكتبه وبيحاول يفتكر في اسمها... و فكر مش معقول بجد 
روح علي طول زين واول ما دخل شفتهم... ماما يا ماما 
مامة زين : في ايه يا زين؟؟
زين : هو انتي فاكرة مرات خالو محمد القولتي عليها 
مامة زين : ايوه يا ابني مالها 
زين : تعرفي اسماء بناتها دول 
مامة زين : والله يا ابني ما فاكرة اوي بس ليه 
زين : طيب الاتجوزته ده مين ؟
مامة زين: أمير العقاد يا زين
زين يا خبر أبيض....
مامة زين: هو في اي يا زين 
زين: بعدين يا ماما عن اذنك  
دخل زين اوضته وفتح اللاب يدور عليها 
ريم في الكلية خلصت و مالك عزمها علي الغدا 
مالك : انتي عندك اخوات يا ريم 
ريم : ايوه عندي اخت تؤام 
مالك : وهي مش معاكي هنا 
ريم : لاء هي في هندسة عين شمس مش عندنا .... وانت بقي عندك اخوات يا مالك ؟؟؟
مالك : للأسف لاء انا وحيد ماما وبابا عشان كده بيعملولي اي حاجه ....المهم  تحبي اوصلك بعد ما نتغدي 
ريم : لاء متتعبش نفسك السواق هيجي ياخدني 
مالك : طيب هاتي رقمك لو ممكن بقي 
ريم ابتسمت: اه اكيد
خلصت  ريم وروحت كانت ليلي قاعدة مستنياها واول ما ريم دخلت
ليلي بعصبية : كنتي فين كل ده يا ريم 
ريم : خلصت الجامعة واتغديت مع اصحابي وجيت 
ليلي : اصحابك ؟! 
ريم : ايوه 
ليلي : من اول يوم كده اصحابك وغدي والتانية راجعة كأنها في حضانة ايه الانا فيه ده 
ريم : ماما انتي عارفه اني اجتماعيه مش زيها 
ليلي : ريم انا تعبانه اطلعي اوضتك 
ريم دخلت غيرت وخدت اللاب وراحت أوضة تالين 
ريم : عملتي ايه في الجامعة بقي 
تالين افتكرت الحصل طول اليوم  : ولا حاجه خدت محاضرة واحده ومشيت 
ريم : والجو هناك عامل ايه 
تالين : مش عارفه حد ولا عارفه حاجه 
ريم : تحبي اجي معاكي في يوم 
تالين : مفيش مشكلة حتي تونسيني  .
صوت أشعار جيه علي فون تالين فتحت الفون و كان زين بعت ليها طلب متابعه علي انستا 
تالين بصدمة : مش معقول 
ريم : وريني في ايه 
تالين : اصل فيه معيد ساعدني النهارده وكده ولقيته بعتلي طلب متابعه 
ريم : اقبليه طبعا مش محتاجه تفكير ... بس الاول وريني حلو ولا لاء 
فتحت تالين أكونت زين وريم شافته ... ده  مز يا بنتي اقبليه طبعا 
ليلي تحت كانت بتشرب شاي و مستنيه أمير و أمير رجع متأخر قامت ليلي حضنته اوي 
أمير ابتسم : مالك زعلانه من حاجه 
ليلي : لاء خالص بس كلكو بره من بدري وبذات انت اتأخرت 
أمير قعد علي الكرسي بتعب : شغل كتير والله يا ليلي مبقتش الاحق عليه انا وياسر 
ليلي : معلش يا حبيبي ربنا يقويك .... احضرلك الاكل
أمير : لالا كلت في الشركة مع ياسر لو ممكن بس كوباية نعناع لحد ما اغير هدومي 
ليلي : حاضر اطلع انت غير وانا هعملها  واجيبهالك 
طلع أمير و ليلي دخلت المطبخ تعمل النعناع وبعدين مسكت اختبار الحمل بتوتر وهي مش مصدقة ان هي حامل وهتقوله ازاي 
عملت ليلي النعناع وحطته علي الصنية  وحطت جنبه علية هدايا فيها الاختبار وطلعت الأوضة حطت قدامه الصنية 
أمير بإستغراب : ايه العلبة دي 
ليلي : اشرب النعناع الأول بس 
أمير ضحك علي توترها: في ايه يا ليلي بجد ..
فتح أمير العلبة وشاف الاختبار وبص ل ليلي الوشها في الأرض 
أمير بصدمة : ده بجد يا ليلي ؟؟
ليلي هزت راسها ب اه 
قام أمير يضحك بصوت عالي و وقع كوباية النعناع 
ليلي : كسرت الكوباية يا أمير 
جري أمير عليها وشالها 
البنات في الأوضة سمعوا  وجريو عليهم مخضوضين خبطو عليهم .... أمير من فرحته حضن البنتين وقالهم 
ريم وتالين: مبروك يا ميرو هتبقي أب 
ليلي : يعني انا الحامل وهو المبروك  خليكو معاه كده 
ضحكو عليها وسهرو كلهم سوا  ومحدش صحي الصبح بدري 
قامت ريم من النوم كان مالك رن عليها كتير.... ضحكت نص ضحكة بسخرية و قفلت الفون ونامت 
تالين قامت عملت قهوة و قعدت في الجنينة بتفكر في زين وفتحت الفون نزلت صورة ليها وهي قاعدة 
زين رد عليها في مسدچ : ما انتي كويسة اهو مجتيش ليه؟؟
تالين ضحكت و فرحت من الرسالة و ردت عليه : صحيت متأخر و مش قادرة انزل 
زين : عمتا مفاتكيش كتير  محاضرة النهارده أتلغت 
تالين : كويس الحمد لله 
زين : ولو فاتك كنت انا هشرحلك
تالين ابتسمت بكسوف: ملهوش لزوم تتعب نفسك يا دكتور 
زين : دكتور دكتور ماشي .... انا هقفل بقي عشان عندي شغل  
وقفلت تالين الفون وهي مبسوطة وكانت ليلي بتبص عليها من فوق 
أمير وقف جنب ليلي وباس راسها : سرحانة في ايه 
ليلي: تالين .... اول مره اشوفها بتضحك كده 
أمير: كويس انا كنت بخاف من سكوتها ده 
ليلي: لاء تالين زعلانه ومبتبينش لكن ريم بخاف دايما من أفعالها 
أمير : انا مهما عملت ليهم مش هملي فراغ ابوهم و إحساسهم انه مش عايزهم هيفضل يأذيهم مهما كبرو ...ايا كان البيعملوه صح او غلط احنا معاهم 
ليلي سندت راسها عليه : ربنا يخليك لينا يا حبيبي 
ريم صحيت فتحت اللاب وبعتت رسالة لمالك " معلش انا بس صحيت متأخر ومسمعتش الفون " 
ريم لنفسها : والله لاوريك يا دلوع ابوك وامك 
نزلوا كلهم يفطرو سوا 
أمير : ليلي من النهارده في اتنين  هيساعدوكي في الشغل و يعملوا كل حاجه .... كمان النهارده كل الناس هتيجي 
ريم : ناس مين 
أمير : ريهام و أميرة وياسر وعمتكو هدي كمان 
ليلي رفعت حاجبها بغيرة: هدي هتيجي 
أمير: المفروض ايوه انا بعت ليهم كلهم 
ليلي: ماشي التشوفه 
أمير : تالين 
تالين : نعم 
أمير : اطلعي البسي يلا 
ريم : هتاخدها فين من غيري 
أمير : هاخدها معايا الشركة النهارده وانتي تقعدي مع ماما و المره البعدها نعكس 
ليلي: هتاخدهم ليه ؟؟
أمير: الشغل بقي كتير عليا و ده وقت بناتي يعرفوا الشغل عشان يشيلو معايا 
ريم : طيب اجي معاكو بقي 
ليلي: خدها يا أمير وريهام هتيجي غير الاتنين المعايا متقلقش 
راح أمير الشركة ومعاه البنتين ونزلوا الصورة  
وبليل كلهم كانو موجودين معادا هدي عشان جوزها بيغير من أمير 
  تاني يوم صحيوا بدري و أمير وصل تالين الكلية ولما دخلت لقيت زين في وشها 
تالين ابتسمت ورفعت النضارة علي شعرها : صباح الخير يا دكتور 
زين ابتسم: صباح النور .... عندك محاضرات قد ايه النهارده
تالين بعفوية : عندي اتنين بينهم فرق ٤ ساعات تخيل
زين ابتسم : متخيل فعلا ... (كمل بمرح) تخيلي انا كمان فاضي نفس ال ٤ ساعات 
تالين : بجد 
زين : بجد ... يعني ممكن نخرج ناكل سوا ايه رأيك 
تالين اتكسفت : ما ممكن ناكل هنا ؟!
زين : لاء طبعا انتي بتهزري.... وبعدين مش شايفه البيبصولنا دول 
كان مراقبهم من بعيد شلة بنت منهم : شوفي البت حلوة وزي القمر وأبوها اكبر رجل أعمال و كمان وقعت علي معيد 
بنت تانية : الزي دي معندهاش  اي هموم اصعب مشاكلها اكيد لو ضفرها اتكسر 
ريم في كليتها  وصلت وكان مالك قاعد مع بنت وولد اصحابه و اول ما شاف ريم نده عليها  وراح ليها 
ريم : مالك انت جاي بدري ليه كده 
مالك : ممكن عشان بيتي قريب ... تعالي افطري معانا 
ريم : لا شكرا سبقتكو 
مالك : في حاجه يا ريم ؟ 
ريم : لاء خالص مفيش حاجه انا فعلا فطرت بس لو هنتغدي بره عادي 
مالك : خلاص  نتغدي بره ونخرج
ريم: مالك علي فكرة انا هغير المجموعه وهحضر في سكشن تاني 
مالك : ليه كده خد زعلك ؟
ريم : لاء خالص بس مواعيده أفضل و احسن ليا 
مالك : اليريحك اكيد 
ريم : عمتا احنا كده كده اصحاب وهنتقابل كل يوم 
مالك ابتسم: تمام 
عدي كام شهر و مالك بيتقرب لريم و في مره بيحكي ليها قد ايه تعبان من حب ممته و بباه الاوفر و عن انه لوحده ملهوش اخوات ملهوش غير عمة ومش بتكلمهم
ريم : ياه معقول لوحدك اوي كده ... طيب مجربتش تسأل عمتك ليه هي رافضة التعامل معاكو 
مالك : مش بتتكلم معايا خالص يا ريم 
ريم مسكت ايديه : ان شاء الله كل حاجة هتبقي كويسة 
مالك : صحيح في حاجه غريبة 
ريم بقلق: حاجة ايه ؟؟
مالك : اسمك في كشوفات الأسماء مشطوب ليه 
ريم بتوهان: اكيد حد بيعمل كده متشغلش بالك 
مالك : ريم انا عايز اقولك علي حاجة 
ريم : قول 
مالك : انا بحبك 
ريم الكلمة صدمتها و كان ليها عليها رهبة كبيرة رغم توقعها للكلمة دي 
مالك : في ايه يا ريم 
ريم بتوتر: لاء يعني متوقعتش الكلمة وكمان  الارتباط في بيتنا ممنوع خالص 
مالك : لاء متخافيش انا هكلم بابا عشان اخطبك وهما مش بيرفضولي طلب حقيقي 
ريم : تمام لما تقولهم عرفني 
روحت ريم البيت و كان أمير و ليلي و تالين قاعدين سوا بيشوفو فيلم 
ليلي لما شافت ريم ندهت عليها 
ريم : نعم يا ماما 
ليلي : مال وشك 
ريم : مفيش تعبانة شوية 
أمير: هتنزلي تقعدي معانا 
ريم : لاء تعبانه هنام 
ليلي بحزم: ريم البنطلون الضيق ده ميتلبسش تاني 
ريم بهدوء: حاضر يا ماما  عن اذنكو 
تالين : هي مالها يا ماما هادية بقالها يومين ليه 
ليلي: والله ما اعرف ربنا يستر 
في القاهرة 
محمد و منال و مالك بيتعشوا 
مالك : بابا عايز من حضرتك طلب 
منال : انت تؤمر يا حبيبي 
مالك : انا عايز أخطب
منال : يا حبيبي كبرت وبقيت راجل ... قولي هي حلوة ؟؟
مالك بكسوف: جدا يا امي 
محمد : مين دي ؟؟
مالك : ريم أمير البنت الحضرتك شوفتها اول يوم الكلية 
محمد : ايوه هي جميلة فعلا .... بس مش انتو لسه في أولى يعني لسه بدري 
مالك: لاء بدري من عمرك يا حبيبي 
محمد : خلاص خدلي معاد من اهلها و نروح 
تاني يوم مالك قابل ريم في الكلية 
مالك بحماس: انا كلمت بابا في موضوع الخطوبة و وافق 
ريم بفرحة عشان خطتها ماشية كويس: بجد يا مالك
مالك : اه والله .... النهارده بس عرفي والدك و بلغيني 
روحت ريم علي معاد الغدا 
ريم : ماما 
ليلي: نعم يا حبيبتي 
ريم : في واحد عايز ياخد معاد عشان يخطبني 
ليلي وتالين وأمير بصوا لبعض 
أمير: ده مين ده يا ريم 
ريم : ده زميلي في الكلية 
أمير: تمام يجوا بكره ونشوف مناسب ولا لاء 
خلصو اكل و ريم طلعت اوضتها  بعتت لمالك المعاد 
وقعدت باب اوضتها خبط
ريم: ادخل
دخلت تالين وقعدت قدامها بهزار .... تصدقي انك بت خبيثة بحكيلك كل حاجة وانتي مخبية عني كل حاجة 
ريم بزعل: بكره هحكيلك كل حاجه 
تالين : شكلك مش مبسوط ليه 
ريم ؛ لاء ابدا يمكن ارهاق بس هنام دلوقتي وهكون احسن 
تاني يوم صحيت تالين واختارت مع ريم الفستان كان ازرق و طويل وجهزو كلهم ونزلوا قعدوا في الصالون  جرس الباب رن والمساعدة راحت تفتح وكلهم قامو وقفو يستقبلوهم
و كلهم اتخضوا منال ومحمد لما شافوا ليلي و العكس وتالين شهقت وحطت ايديها علي بوقها لما شافت ابوها وأخوها البتشوفهم في الصور 
ليلي بصت وراها وشافت ريم مبتسمة بإنتصار
ليلي : ريم 
ريم : نعم يا ماما 
ليلي رفعت ايديها وبكل قوتها ضربتها بالقلم وقعتها علي الارض .....

رواية ظالم الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم أميمة خالد


ليلي رفعت ايديها وبكل قوتها ضربتها بالقلم وقعتها علي الارض .....
مالك بإستغراب : هو في ايه انتو تعرفو بعض وبعدين ليه ضربتيها
أمير : عشان العروسة الانت جاي تخطبها اسمها ريم محمد سمير الجزار وانت اسمك مالك محمد سمير الجزار
منال بزعيق: انتي متفقة مع بنتك تعمل كده انتو عايزين تدمرو ابني
ليلي بعياط وعصبية : اخرسي هو انا لو عايزة كنت هستني دلوقتي و قبل ما أذي ابنكو أذي بنتي هقولها تخلي اخوها يحبها انتي اتهبلتي؟!!
مالك بصدمة : لاء في حاجه غلط انا دايما معنديش اخوات اصلا وبابا شاف ريم اول يوم الجامعة ومعرفهاش ازاي ... ازاي يا بابا ؟؟
محمد باصص للبنتين وساكت متوقعش انهم كبار كده ونسخة من بعض نفس العيون الخضرا غامق ونفس قصة الشعر و وكل حاجه
منال بزعيق في ودنه : هو فيه ايه هتفضل ساكت بتتملي في جمالهم هو احنا كنا بعدنا عن اذاهم كل ده عشان دلوقتي تقفلي تبصلهم كده وهما ضاحكين علي ابنك
مالك : انا عايز افهم دلوقتي يعني ايه اخواتي وازاي معرفش ؟؟
ليلي : السؤال ده تسأله لابوك قوله انت ازاي مش عارف شكل بناتك
ريم بصت لابوها : انا شوفت انت قد ايه بتحبه و مدلعه عشان مخلفتش غيره !.... انا بقي ضربتك في اكتر حتة انت بتحبها عشان انا بكرهك يا ظالم
طلعت ريم اوضتها و تالين لسه واقفة متنحة وبتبص لابوها وهي ساكتة
أمير: المقابلة انتهت لحد كده
محمد : لو ابني حصله حاجة انا هنتقم من بناتك يا ليلي
تالين : بناتها .... انا فعلا قرفانة اني شوفتك و ان اسمك ده جنب اسمي
طلعت تالين علي اوضتها .
أمير قرب من محمد و بتهديد: انت لو فكرت مجرد تفكير تقرب منهم انا هندمك ندم عمرك ... اطلع بره
خرج محمد ومنال ومالك ... كان مالك لسه مصدوم مش بيتكلم وماسك بوكيه الورد في ايديه لسه منال فضلت بصاله و صعبان عليها و بعدين حطت ايديه علي كتفها
منال : مالك حبيبي
مالك : ششششش مش عايز اتكلم مع حد
منال : حاضر
في بيت ليلي طلعت ليلي علي أوضة ريم وكانت قاعدة مع تالين
ليلي بعصبية : تالين اطلعي بره
ريم فضلت ماسكة في دراع اختها بخوف ودخل أمير ورا ليلي
أمير : ليلي تعالي بس والصبح
ليلي صرخت في وشه ... ملكش دعوة انت الدلعتهم... اطلعوا بره
بصت تالين لاختها بعدم حيلة وخرجت هي وأمير و ليلي شدت الفون واللاب بتوع ريم وادتهم لاختها و قفلت الباب من جوه
ريم بخوف : يا ماما والله اسفه .
قربت ليلي من ريم ومسكتها من شعرها ريم صوتت و ليلي كانت بتضربها بكل غل و زعل
ليلي : فضحتيني خلتيهم بعد كل السنين والتعب ده بيقولولي تربيتك وبناتك
ريم : والله يا ماما انا كان قصدي ابوه وامه
ليلي: كنتي حاسة ب ايه وهو بيقولك كلام حلو وانتي عارفه انه اخوكي.... كان احساسك ايه وهو فرحان وانتي عارفة انه اخوكي
ريم عيطت وسكتت قعدت ليلي علي الارض تخبط علي دماغها.... فضحتيني يا ريم عمري الضاع عشانكو راح في الأرض
قربت ريم منها وهي بتعيط... ماما انا اسفه
قامت ليلي وزقتها و بصوت عالي: مفيش تليفونات ولا لاب ولا فيه جامعة ولا خروج من البيت ولا اقولك مفيش خروج من الأوضة
خرجت ليلي وقفلت عليها بالمفتاح وخدت المفتاح و كان أمير واقف بره وجنبه تالين
ليلي بحزم: تالين ممنوع تدخلي ليها ولا تكلميها
تالين : حاضر يا ماما عن اذنك
ليلي بصت لأمير ودخلت الأوضة وهو دخل وراها وقعد لحد ما هي غيرت و نامت وهي بتعيط وهي ساكتة... أمير قام جنبها و حضنها
ليلي : انا اسفة مكنش قصدي اقولك كده
أمير: قولي الأنتي عيزاه ما انا لازم استحملك في اي وقت
ليلي : انا خايفة علي الواد وعلي البنات مش عارفه اعمل ايه في المصيبة دي
أمير : اهدي يا ليلي متنسيش انك حامل انا موجود وهحل كل حاجه
تاني يوم الصبح نزلت تالين بدري براحه من غير ما حد يحس وعملت ساندويتشين لاختها وطلعت خبطت عليها
ريم بعياط : ايوه
تالين بصوت واطي : خدي يا بت السندويتشات دي من تحت الباب
خرج أمير من الأوضة وشاف تالين بتدي اختها الاكل ... خافت تالين وقامت وقفت
أمير شاورلها متخافش ودخل الأوضة تاني
تالين: خدتي الاكل
ريم : ايوه
تالين : كلي بقي قبل ما ماما تشوف
في بيت منال
منال في البيت كلمت اختها وحكيت ليها الحصل
مامة زين : يالهوي اخته يالهوي
منال بعصبية : حربابة اكيد امها قالت ليها
مامة زين : يا منال ما هو مكنش ينفع برضو ترمو البنات كده
منال : انتي هتدافعي عنهم انا غلطانه اني بحكيلك ... وقفلت منال السكة في وش اختها
خرج زين من أوضة علي صوت ممته .....
زين : في ايه يا ماما ؟!
ممته حكيت لي الحصل وهو مصدوم .... مالك يا زين ؟!
زين بلع ريقه بتوتر: بصراحة يا ماما انا كنت عايز أخطب تالين بنت خالو محمد
مامة زين بحزم : لاء انت كده هتجيبلي مشاكل مع اختي وانا مش قدها
زين: يعني مخطبش البحبها عشان خايفة من اختك
مامة زين : لاء عشان خايفة عليك !!
زين: من ايه ؟؟
مامة زين بعصبية : بقولك ايه ده العندي ان كان عاجبك
قاعدة منال مع محمد طول الليل عياط وخايفة علي ابنها
منال : بقولك ايه انت تاخد حق ابني
محمد بزعيق : هو انتي مبتسكتيش ليه ها اعمل ايه مش انتي القولتي متعرفش مالك ان عنده اخوات وانساهم وانا معرفش شكلهم ولا اي حاجه عنهم ....ده انتقام ربنا مننا
منال : لا يا حبيبي متقولش مننا انت الرميت بناتك و رميت امك عند اختك وجوزها لحد ما ماتت بحسرتها
محمد : مش انتي القولتيلي مش ملزمة اخدمها
منال : وانت عيل صغير معندكش مخ تفهم .... بقولك ايه انا هقوم اشوف ابني
دخلت منال لابنها الأوضة كان قاعد باصص قدامه وسرحان ... قعدت منال جنبه... متزعلش يا حبيبي هجيبلك ست ستها
مالك بزعيق: انتي بتقولي ااايه بتواسيني اني حبيت اختي ولا ان هي ضحكت عليا ولا انكو طلعتو وحشين و رامين اخواتي و معيشني وحيد ولا علي صدمتي فيكي ؟
منال بصت في الأرض وسكتت ... قام مالك وخرج بره بسرعه ومنال وراه.... مالك استني يا مالك
خرج مالك جري علي بره وهو بيعيط و عدي الطريق من غير تركيز و سمع صوت عربية و بعدها محسش بحاجة
محمد لحد خرج وراه راح شاف ابنه مرمي علي الارض و الدم حواليه في كل حتة
في بيت ليلي نزل أمير حضر ليها الفطار وطلعه اوضتها
أمير: قومي كلي يلا
ليلي صاحية بس نايمة علي السرير مش قادرة تقوم
أمير: يلا قومي كلي يا ليلي عشان متتعبيش
ليلي : مليش نفس
اتنهد أمير: يا ليلي قومي انتي مش صغيرة وحامل وعارفه انك لازم تاكلي
قامت ليلي عشان متزعلهوش... حد فيكو كلم ريم ؟
أمير : لاء خالص متقلقيش ... مش هندخلها اكل
ليلي : لاء مفيش النهارده اكل ولا شرب
أمير : بس كده كتير
ليلي : لاء مش كتير ولا حاجة
رن فون أمير وقام بعيد رد وهو بيتكلم لف بص علي ليلي .... اتصرف زي ما انت عارف يا ياسر وقفل
ليلي : في حاجه
أمير ابتسم: لاء طبعا شغل عادي
بعد كام ساعة خرج أمير علي شغله و خرجت ليلي تبص علي تالين لقيتها في اوضتها بتذاكر ... سابتها وخرجت
أمير وصل الشركة وكلم ياسر
ياسر : ايه يا اخي الناس دي
أمير : ابنهم عامل ايه؟؟
ياسر : في غيبوبة امه منهارة عليه و عماله تهزق في ابوه
أمير : مالك ده اتظلم وسط الناس دي .... ياسر خليت حد يبلغك بالاخبار
ياسر : ايوه بس ليه انت مهتم بيه كده
أمير : لو حصله حاجة ليلي وبنتها هيشيلو ذنبه
ياسر : ليه هما مالهم
أمير : بعدين بقي يا ياسر بعدين
خلص اليوم و أمير وهو راجع جاب ليهم بيتزا ودخل البيت لقي كله ساكت قرب علي أوضة ريم وفتح بمفتاح معاه براحة
وريم اتخضت... أمير : اهدي و اسكتي عشان امك متسمعش.... قرب منها وحط قدامها بيتزا ومياه
أمير : ريم ياريت ليلي متعرفش بالأكل ده
ريم بعياط : حاضر
بصلها أمير بأسف وخرج لقي ليلي في وشه
ليلي : أمير انت معرفتنيش ليه ؟؟
أمير: بالبيتزا؟!!
ليلي: والله.... ان مالك عمل حادثة
أمير: هتعملي ايه لما تعرفي ومين قالك اصلا
ليلي : هدي عرفتني ... انت
قاطعها أمير: ليلي انا تعبت زهقت من العتاب والخناق والمشاكل مبقتش حياه دي سابها أمير وخرج
خلص اليوم علي كده وتاني يوم صحيت ليلي بترن علي أمير و مبيردش ..... نزلت تالين لابسة وجاهزة للجامعة : صباح الخير يا ماما
ليلي: رايحة فين
تالين: رايحة الكلية !!!
ليلي : عملالك انتي كمان مصيبة هناك ؟
تالين : ايه يا ماما انا مالي معملتش حاجه
ليلي : اعملي حسابك بقي ان أمير مش هنا خلي السواق يوصلك
وصلت تالين الكلية و دورت علي زين كان في مكتبه خبطت
زين : ادخلي يا تالين تعالي
تالين : مشغول ؟؟
زين بتمثيل : لاء تعالي كنت عايز اصلا اقولك حاجه ... بس مالك زعلانة ليه كده ؟
تالين: شوية مشاكل عادية
زين بسخرية : مشاكل ايه يا بنتي هو بنت زيك هتبقي ايه مشاكلها...
تالين بزعل: حتي انت
زين بص في عينها جامد بحب: حتي انا ايه ؟؟
تالين : بتقول زيهم اني بنت واحد غني ومعنديش مشاكل
زين: معلش يا تالين بس ده القدامنا
تالين بتمثيل : انا اصلا مش بنت واحد غني انا مش بنت أمير اسمي تالين محمد مش تالين أمير و اكيد انت شوفت ده في كشف الأسماء
زين : حقيقي فعلا شوفت بس توقعت ان اسم أمير ده اسم الشغل وكده مش الحقيقي
تالين : لاء هو مش ابويا هو جوز ماما ....وابويا ده معرفهوش اصلا ولا شوفته غير مره واحدة
زين : هو ميت ؟؟
تالين : لاء عايش بس رمينا.... ومش غنية وماما الكانت بتصرف عليا انا واختي وكان ايام معانا وايام لاء
زين بأسف: انا بجد أسف يا تالين متوقعتش كده
تالين: عشان كده كنت بتتكلم معايا ؟؟
زين : لاء
تالين : لاء عشان كده افتكرت ان انا بنت رجل أعمال ومميزة بفلوسه
زين مسك ايديها : بجد لاء يا تالين انتي انسانة كويسة وانا بحترمك
تالين ابتسمت: بجد ؟
زين : اه والله حتي انتي اول واحدة هقولها الخبر ده
تالين بفرحة: خبر ايه
زين: خطوبتي يا ستي اخر الاسبوع الجاي واكيد انتي ك أقرب صديقة ليا هتيجي
تالين: خطوبتك
زين: ايوه بنت بحبها بقالي سنتين قريبتي
تالين : اه مبروك
زين : هتيجي؟
تالين : طبعا طبعا
خرجت تالين من عند زين وهي مكسوفة من نفسها وكانت فاكرة انه بيحبها بس واضح ان هي الغبية من قلة تعاملها مع الناس وزين زعل جدا من نفسه أنه زعلها و كدب عليها
رجعت تالين البيت ومكنش فيه حد طلعت اوضتها وعملت بلوك ل زين و قعدت تفكر ازاي هتقول قرارها لمامتها في الوقت ده
رجع أمير البيت وليلي اوي ما سمعت صوته ان هو الجيه نزلت جريت عليه وحضنته
أمير ضحك: براحه يا بنتي ما انا طالعلك
ليلي : انا اسفه تقلت عليك اوي
أمير باس راسها: والله مش فكرة تقلتي بس انا عايزك تعيشي حياه اهدي واحسن
ليلي : الانت عايزه هعمله
طلع أمير وليلي ووقفوا قدام أوضة ريم
أمير: افتحي ليها
ليلي : بس
أمير : ليلي افتحي لريم
فتحت ليلي لريم ومقدرتش تكلمها راحت علي اوضتها
علي اخر اليوم أمير وليلي نزلوا يتعشوا و تالين كانت نازلة
أمير : تالين معلش يا حبيبتي اطلعي اندهي ريم تتعشي
بصت ل ليلي
أمير بتنبيه: تالين انتي سمعتيني صح
تالين : حاضر
طلعت تالين تجيب ريم وبص أمير ل ليلي .... قوليلي يا حبيبتي هتولدي امتي
ليلي : اي وقت الفترة دي انا اصلا تعبانه اوي
أمير : ومقولتيش ليه؟؟!
ليلي: تعبت امبارح بعد ما مشيت
أمير : معلش يا حبيبتي هوديكي في أقرب وقت
نزلت ريم وهي موطية وقعدت تاكل معاهم .... تالين بقلق عايزة تتكلم و خايفة
ليلي : عايزة ايه يا تالين
تالين : بصراحة يا ماما انا عايزة احول من هندسة
ليلي : استغفر الله العظيم
أمير: عايزة تنقلي لفين
تالين : عايزة ادخل حاسبات ومعلومات
أمير : هتكلم مع ماما في الموضوع ده واقولك
أمير فونه رن و كان ياسر
أمير : خير يا ياسر
ياسر : الحمد لله مالك فاق وعدي الخطر
أمير ضحك : الحمد لله تسلم يا حبيبي علي اخبارك
ليلي بصتله: بقي كويس؟
أمير: الحمد لله ايوه
تالين: هو في ايه
ليلي : مالك عمل حادثة وكان في خطر والحمد لله بقي احسن دلوقتي
اتحرجت ريم وجت تقوم من علي الاكل وتطلع ...جرس الباب رن راحت ريم تفتح وبعدين أمير بص علي الدخل كانت مرام وفي ايديها طفل عنده تقريبا عشر سنين او ١١ سنه
أمير قام وقف : مرام !!
مرام بصت للطفل .... كريم يا حبيبي ده بابا ..

رواية ظالم الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم أميمة خالد


أمير بص ل ليلي ومرام بإستغراب: بابا مين 
مرام ربعت ايديها و رفعت حاجبها : بابا انت 
أمير: انا مش فاهم بصراحه 
مرام : لما انت طلقتني انا كنت حامل (كملت بتمثيل) قولت حرام اقطع عليك فرحتك خدت ابني وسافرت اسبانيا بس هو بقي طول الوقت عايز بابا مقدرتش امنعه اكتر من كده رغم انا عارفه انك مش عايزه 
جري أمير عليها بعصبية : انتي اتهبلتي انا قولت مش عايزه ... هو انا كنت اعرف انك متنيلة اصلا؟!!
مرام قربت من ودنه بصوت واطي: امال هستحمل نكدك كل ده واخرج كده من غير حاجة 
كريم باصص لأمير وخايف وهو شكله نسخة منه علي صغير ..... قعد أمير علي ركبته قدام ابنه 
أمير: حبيبي انا مكنتش اعرف انك موجود انا لو اعرف مكنتش هسيبك لحظة 
كريم : يعني انا دلوقتي اقدر اقعد مع حضرتك في البيت هنا 
أمير ابتسم: طبعا يا حبيبي ده بيتك .
كريم : طيب و ماما ؟
أمير بص لمرام: هي عندها بيت تاني 
كريم : لاء انا عايز اقعد معاكو انتو الاتنين سوا زي اصحابي 
مرام بتمثيل : انا موافقه يا حبيبي بس بابا مش عايزنا شكله
قام أمير وقف وبص لمرام بغل: لاء طبعا ده بيت كريم اتفضلي معاه 
مرام مسكت ايد ابنها: ماشي خلي السواق يطلع شناطنا علي فوق وحد يوريني اوضتنا .... بصت ل ليلي وبناتها الجنبها 
مرام : كبرتو يا بنات ... ازيك يا مدام ليلي ربنا يقومك بالسلامة 
خدت مرام ابنها وطلعت علي فوق 
وقف أمير حاطط ايده في وسطه بيبص علي مرام الجميلة زي ماهي وطالعه وفي ايديها ابنها .... وليلي الواقفة هتعيط وجنبها بناتها 
قرب أمير من ليلي ... انا اسف بجد 
ليلي : بتتأسف علي ايه .... انا فرحانه ان عندك ابن جميل كده 
أمير : حلو صح 
ليلي: جدا 
أمير: اطلعي ارتاحي انتي عشان الصبح نروح المستشفي 
طلعت ليلي وبناتها و أمير قعد تحت يفكر لحد ما غلبه النوم 
وهو نايم حس أمير ب ايد علي شعره و نفس قريب من ودنه .... لسه أمير بيفتح عينه شاف مرام مبتسمه وقربت وباسته من خده 
زقها أمير بعيد وكانت لابسه فستان شورت وتيشيرت حملات 
أمير: ايه البتعمليه ده ؟
قامت مرام بثقة : ولا حاجة نازلة اشرب لو مراتك طردتك من اوضتك ابقي تعالي نام جنب ابنك يا ميرو 
ومشيت مرام بدلع قدامه لحد ما طلعت وأمير طلع بسرعه جدا نام في اوضته 
تاني يوم الصبح صحي كريم وخرج من الأوضة يستكشف الحواليه وسمع صوت من أوضة قدامه .... قرب كريم وخبط 
تالين: ادخل 
دخل كريم وهو مبتسم ... ممكن اقعد معاكو 
ريم ابتسمت وشاورتله: تعالي 
كريم : هو انتو اخواتي و بابا أمير ابوكو ؟!
ريم : حاجه زي كده ايوه 
كريم : يعني بعد كده هقعد معاكو ونعمل حاجات كتير مع بعض 
تالين : اكيد طبعا مش اخونا 
كريم بزعل: اصل ماما قالتلي انتو مش اخواتي وهتكلموني وحش عشان امشي من هنا 
ريم بهمس: شوف الحيزبونة 
تالين : لاء طبعا كلنا اخوات ونقعد سوا وكل حاجة ...تعالي نعمل الفطار سوا بقي كلنا قبل بابا ما يصحي
نزلوا ال٣ المطبخ يحضروا الفطار 
صحيت ليلي الصبح وافتكرت ان مرام في البيت بجمالها و شياكتها ودلعها وهي طول الوقت مشاكل وتعب .... اتنهدت وقامت لبست عباية واسعه و صحت أمير 
ليلي بهدوء : أمير ... أمير ... أميييير
أمير بخضة : ايوه يا ليلي في ايه
ليلي بهدوء : مفيش يا حبيبي قوم تفطر عشان هتتأخر 
أمير ابتسم : حاضر يا حبيبتي قايم 
ليلي: هسبقك وانزل احضر الفطار 
نزلت ليلي تحضر الفطار... وقام أمير وصلي ولبس بدلته و حط برفيوم هادي وجميل وهو خارج من الأوضة قابل مرام في وشه 
مرام : صباح الخير الخير 
بص أمير ليها كانت لابسة قصير .... صباح النور مرام !
مرام بتمثيل: نعم 
أمير: ياريت تحترمي لبسك لان انا غريب عنك وميصحش
مرام قربت منه : انت محترم ومش بتبص وانا من حقي اقعد في بيت ابني براحتي 
ليلي كانت واقفة شيفاهم تحت ورزعت الطبق علي السفرة : الفطار جهز 
مرام ضحكت تيتا حضرت الاكل اهو يلا ... ونزلت مرام جري وقعدت علي كرسي و كريم خرج مع البنتين وشايل طبق في ايديه زيهم 
نزل أمير وقعد وقبل ما يتكلم قاطعته مرام 
كريم : انت ازاي تدخل المطبخ وكمان تشيل اطباق.... ده شغل الخدامين مش انت خالص يا حبيبي 
ريم رفعت حاجبها: خدامين مين اولا اسمهم مساعدين .... ثانيا مشغلنهوش ف الفاعل بنعمل الفطار الكلنا بناكل منه واظن انتي اول واحدة قعدتي علي السفرة 
أمير ابتسم من جرأة ريم ... ليلي : ريم اقعدي كلي و اسكتي 
كلهم قعدوا و ليلي واقفه 
أمير: مش هتفطري
ليلي بصت لمرام بقرف: لاء مليش نفس .... وخرجت الجنينه قام أمير وقف عمل ساندويتش وخرج وراها 
أمير : ايه يا ليلي مكالتيش ليه 
ليلي بتمثيل: مليش نفس 
أمير: انا عارف ان وجود مرام و كريم
ليلي قاطعته ومسكت ايده: بص يا أمير كريم ابنك يبقي ابني واخدمه برموش عيني كمان وده مش هيجي ربع البتعمله معانا .... ف لو هنتكلم هيبقي عشان مرام بس وكمان انا مستعدة استحملها عشان ابنك وعشانك 
أمير رفع ايديها وباسها: ربنا يخليكي ليا .... انا لسه مش مستوعب اي حاجه ولا عارف اتعامل 
ليلي : حبيبي انا معاك وهساعدك 
امير: عايزك تساعديني في حاجه 
ليلي : ايه هي ؟
أمير: عايز اعمله تحاليل DNA
ليلي: انت شاكك؟!
أمير : انا كنت مانع موضوع الخلفة ده و حذرتها كتير 
ليلي : لو عملته وطلع  ابنك هتلعب في دماغه 
أمير: عايز اعمله من غير ما تحس 
ليلي : بص خده احلقله بمكنة حلاقتك و هتعرف من الشعر ومحدش هيحس
أمير: عندك حق..... فرد أمير شعرها و كمل .... شعرك احلي وهو مفرود 
خرجت مرام وراهم وهي مبتسمة .... انتو قومتو ليه انا متقلة عليكي يا لولي ولا ايه ؟؟
أمير اتنهد : لاء ياريت تهتمي ب ابنك بس
مرام: مممم  قصدك ابننا عمتا البنات الجوه كأنهم لقوا كنز حبايبي زي مامتهم مبيضيعوش وقت 
ليلي بدلع : أمير لما ترجع هتوديني المستشفي امتي 
أمير: حبيبتي ف اي وقت تحبي دلوقتي؟؟
ليلي : تؤتؤ بليل بقي ما ترجع 
خرج أمير علي الشغل ومرام قعدت في الجنينة وليلي جوه مع بناتها 
تالين : ايه يا ماما هتعملي معاها ايه 
ليلي بغيظ: دي كيادة  و حلوة اوي بنت اللذين 
ريم: ماما انا عارفة انك مش طيقاني بس اسفه يعني.... انتي لازم تفكك من جو العبايات ده و تروحي تقصي شعرك وتغيري لونه 
تالين : بصراحة يا ماما ريم عندها حق.... مرام مزه
ليلي: ماشي انا هطلع البس و نروح 
(في المستشفي)
منال : جنب ابنها بتأمل
مالك بتعب: ماما 
منال : نعم يا حبيبي 
مالك : عايز منكو طلب ؟؟
منال : حبيبي انت تشاور بس 
مالك : عايز اسافر بره 
منال فكرت وسكتت.... هتصرف واسفرك في أقرب وقت 
روحت منال لمحمد ..... 
منال : انت لسه قاعد 
محمد : عندي اجازة النهارده 
منال: مالك هيسافر يكمل تعليم بره 
محمد قام وقف : نعم .. بره ازاي 
منال : حقه 
محمد : انا مش غني اوي كده وانتي عارفه 
منال قامت تخرج : انا هتصرف من بره 
خرجت
خرجت ليلي و بناتها واشتروا هدوم وليلي راحت بيوتي سنتر ....
ريم : اعمليه احمر يا ماما 
تالين: لاء دهبي 
ليلي : لا ده ولا ده هعمله بني 
خرجوا كلهم وتالين وهي ماشية خبطت في واحد 
تالين : انا اس  .... زين 
زين : تالين اخيرا شوفتك لا بتردي ولا  بتيجي الكلية 
تالين قاطعته: بعدين يا زين هكلمك
زين بصلها كتير: هستناكي
مشي زين وليلي بصت لبنتها ..... مش هتكلم دلوقتي عشان مصايبكو ما شاء الله كتير 
روحت ليلي البيت و دخلت اوضتها لبست بچامة و فردت شعرها البني وحطت روچ كشمير.... أمير اول ما وصل وملقهاش تحت طلع جري علي اوضتها وشافها كده 
أمير بهزار: انتي ليلي بحد 
ليلي : امال بهزار 
أمير: غيرتي لون شعرك امتي؟
ليلي: النهارده مع البنات 
امير : ومن غير ما تقوليلي 
ليلي : وانت طالع يا أمير شوفت تالين 
أمير: لاء غالبا البنتين قاعدين سوا في الأوضة 
في أوضة ريم قاعدة هي وأختها 
ريم : هتكلميه؟
تالين : لاء طبعا مهما حصل 
ريم : امال بتعيطي ليه؟
تالين بعياط : وحشني ... بس لا خلي خطيبته تنفعه بقي 
ريم ضحكت : ما هي نفعاه يا بنتي .... بس احسن انك رمياه كده 
رن فون تالين ...
ريم : هو مش كده ؟!
تالين: ايوه هو 
ريم : هاتي انا هرد .....
خدت ريم الفون وردت ....الو 
زين بلهفة: تالين 
ريم بجدية: لاء ريم .... نعم
زين : فين تالين
ريم : نايمة 
زين : تالين مش بتنام دلوقتي 
ريم : وانت تعرف منين .... وبعدين نامت 
زين زهق من اسلوها: ماشي شكرا 
كريم خرج من اوضته وخبط علي أوضة أمير 
أمير كان بيشتغل علي اللاب  اتفاجئ بالخبط ساب اللاب وقام فتح .... 
أمير: كريم ايه المصحيك لحد دلوقتي ؟؟
كريم : مفيش كنت قاعد زهقان وخبط علي ريم و تالين لقيتهم مش بيردو
امير : اكيد نامو .
كريم : طيب انا كمان هحاول انام 
كريم كان بيبص لأمير بصة شدته اوي .... 
أمير: تعالي نام جنبي النهارده ادخل 
نام كريم جنب أمير وليلي 
أمير : تعرف انا فرحان بيك اوي 
كريم : لاء معرفش عشان متكلمتش معايا خالص وماما قالتلي انك مش هتحبني
أمير بصوت همس استغفر الله العظيم امك عقربة...
كريم : بتقول حاجة؟؟
أمير : لا يا حبيبي انا اكيد بحبك .... انا بس اتفاجئت وكمان زعلان جدا من ممتك انها مشيت ومعرفتنيش انك موجود 
كريم مممم حصل خير يا بابا انا موجود دلوقتي 
ضحك أمير علي ابنه و خده في حضنه وناموا
صحي أمير الصبح علي خيال حد واقف قدامه بيفتح عينه مبتسم علي اساس ليلي اتفاجئ.... مرام 
واقفة مرام قدامه بهدوم النوم و ايديها في وسطها مبتسمة.... وليلي مش في الأوضة 
مرام بخبث: ايه يا أمير نومك بقي تقيل ليه
أمير: انتي ازاي تدخلي عليا اوضتي وكمان بلبس ده  انتي اتهبلتي!!!!
مرام بضيق : ماشي يا أمير  انا و هوريك وهرجع مكاني ده تاني 
قام أمير لبس وجهز  وخرج كان البيت الفاضي وليلي مش موجودة اتصل بيها وكنسلت استني عشر دقايق ورن تاني كنسلت بدأ بقلق..... مش وقته تخرجي يا ليلي مش وقته ابدا 
فتحت ليلي الباب وبتترعش وخايفة.... جري عليها أمير 
أمير: مالك يا ليلي؟
ليلي : مفيش شوفت حادثة بس وانا جاية تعبت اعصابي 
أمير: انتي كنتي فين اصلا؟؟
ليلي: في المستشفي .... هولد لسه اخر الشهر 
طلعت ليلي اوضتها و اتنهد أمير وخرج 
بعدها ريم رجعت ومرعوبة حد يشوفها ان هي خرجت وطلعت اوضتها فتحت اللاب.... (كل حاجة اتحلت خلاص ارتحت)
واخر اليوم تالين رجعت بتترعش وبتعيط ولما ريم شافتها تالين حضنتها
ريم : مالك في ايه ؟؟
تالين : خرجت عن شعوري وغلطت يا ريم 
اتجمعوا بليل كلهم علي العشاء وكلهم متغيرين وخايفين ماعدا مرام رجعت علي وقت العشاء وهي لابسة شيك و متظبطه ..... الحمد لله متأخرتش علي الاكل ..... بصلها أمير بقرف
قعدوا كلهم في صمت تام .
وجرس الباب رن ودخل ظابط ..... انا المقدم ادهم وجاي ابلغكو بقتل محمد سمير الريس والد ريم وتالين .

رواية ظالم الحلقة السادسة عشر 16 بقلم أميمة خالد


ادهم : قتل محمد سمير الريس والد تالين وريم !!.... 
كلهم برقوا وبصوا لبعض بصدمة
كمل ادهم : كلكو دلوقتي هيتحقق معاكو 
ريم بخوف: ليه يتحقق معانا احنا ؟؟؟
ادهم بجدية : وانتي خايفة ليه كده 
ريم : انت جاي تقولنا قتل وتحقيق ومستني نفرح
ادهم رفع حاجبه: ياريت نشوف الجرأة والرد في التحقيق 
انتقلوا كلهم في مكتب التحقيق مع ادهم ....
ادهم : انا هبدأ ب ريم هاتوها 
دخلت ريم بثبات شكليا بس مرعوبة من جواها 
ادهم بصلها كتير : جاهزة ؟!
ريم : ايوه 
ادهم : اتأكدي ان اي كلمة هتقوليها محدش هيعرفها 
ريم : تمام .
ادهم : الجيران بلغوا لما شافو باب البيت مفتوح و بعدين باب البيت نازل من تحته دم ..... ف لما فتحنا الباب كان مضروب بسكينه جنب الباب 
ريم بثبات : وبعدين ؟!
ادهم : مش شايفة ان ثباتك غريب؟؟
ريم : المفروض اعمل ايه 
ادهم : ابوكي مقتول علي الاقل مثلي الحزن 
ريم : البيني وبينه اسم وبس بالنسبة ليا هو ميت من زمان ..
ادهم : ليه ؟!
ريم : يعني عمري ما شوفته غير مره بس او اتنين مكنش يعرفنا اصلا ولا نعرفه 
ادهم قرب منها : وده خلاكي تكرهيه؟؟
ريم بدموع: اكيد .... بكرهوا من زمان 
ادهم : ليه عشان بعيد 
ريم عيطت: لاء عشان خلانا محتاجين 
ادهم : قصدك فلوس ؟؟
ريم : لاء خالص .... احساس ..... كل الناس قدامنا عندهم اب يحميهم يحضنهم يدلعهم يشد عليهم ..... يعني لما كان بيسألنا فين بابا ،، مكناش بنعرف نجاوب 
ادهم بتعاطف: ليه يا ريم ممتك مقالتش مبرر؟
ريم : قالت بس ... بس مش مقنع قالت مسافر وكان معانا بنت باباها مسافر و كان بيجي كل سنه في المدرسة ياخدها يحضنها ويمشي بيها بدري .... محدش كان بيصدقنا لما نقول مسافر ولا احنا بنصدق 
ادهم : وده دافع انك تقتليه؟
ريم بسخرية : هو بعد كل السنين دي هضيع عمري عشانه 
ادهم : يمكن لحظة غضب ؟!
ريم : لاء مشفتهوش اصلا 
ادهم : ريم .... احنا شوفنا كاميرات البيت وانتي دخلتي البيت عنده النهارده و كمان كاميرات بيت أمير بتقول انك رجعتي متوترة 
ريم بصت في عين ادهم اتنهدت وخدت نفس عميق ......
بره أوضة التحقيق أمير قاعد وحاضن ليلي وهي بتترعش 
أمير: اهدي يا ليلي بقي .... ياسر جاي بمحامين وهنمشي  
تالين قاعدة بتعيط و بتفرك في ايديها و جنبها مرام .... مرام بعصبية : ما تسكتي  بقي لما نخرج من الورطة دي 
ادهم طلب ل ريم مياه وبصلها اهدي عشان نكمل 
ريم شربت ... انا تمام 
ادهم : كنتي عند محمد الريس النهارده 
ريم : ايوه .... سألته علي مكان مالك 
(Flash back)  
ريم اتسحبت وخرجت براحه من البيت وركبت تاكسي وصلها لبيت ابوها 
وقفت ريم قدام الباب واترددت كتير واخيرا خبطت 
فتح محمد الباب وفضل متنح شوية 
ريم وهي مش قادرة تبصله : ممكن ادخل 
محمد ابتسم : اتفضلي 
ريم : فين مالك ؟
محمد : عايزة ايه منه تاني 
ريم : عيزاه وخلاص انت مالك 
محمد : انتي ازاي كده مامتك هادية 
ريم بسخرية: عشان كده رمتها وروحت للشرشوحة 
محمد : تحترمي ن
قاطعته ريم ..... انت لسه هنتكلم بقولك فين مالك ؟
محمد بزعيق: انتي ملكيش دعوة ب ابني خالص.... وقرب منها يزقها بره ويطردها 
ريم صعب عليها نفسها و بكل قوتها زقته بعيد .... ابعد عني 
محمد من أثر الزقة القوية دماغه من ورا خبطت في عمود رخام وقع اغم عليه .... ريم اتخضت وخرجت 
Baaack
ريم بعياط: بس هو ده الحصل وكان الصبح بدري كمان .... ( ريم خافت تقول ان هي زقته واتخبط) 
أدهم بإستغراب: وانتي كنتي فين لحد بليل 
ريم : كنت بدور علي مالك 
ادهم: ولقتيه فين 
ريم : في المطار كان مسافر هو ممته وكنت بعتذرله!!!
ادهم : لقتيه ازاي 
ريم : سألت عليه حد وخلاص 
ادهم : اعتذرتيله عن ايه ؟؟!
ريم بتوتر : هقولك 
حكت ريم الحصل لادهم كله وهو متنح وضحك بسخرية : انتي ازاي جبارة كده ؟!
ريم : مش جبارة بس ده جيه في دماغي انه هيوجع بابا لكن انا الزعلت علي اخويا وحاله 
ادهم مسح ب ايده الاتنين علي وشه .... طيب يا ريم هو ازاي مكتشفش انك اخته ؟! 
ريم : نقلت في سكشن تاني وكان أي قايمة اسماء تتعلق اشطب اسمي ومصاحبتش حد خالص هناك 
(بقلم/ أميمة خالد )
ادهم بإستغراب : طيب  اتفضلي انتي بره دلوقتي 
ريم : هو ممكن محدش يعرف اني روحت من اهلي 
ادهم ابتسم: متقلقيش ... اتفضلي 
خرجت ريم و ليلي قامت حضنتها : انتي كويسة ؟!
ريم : الحمد لله 
دخلت تالين بعد ريم وكانت مرعوبة وبتعيط و حالتها وحشة فعلا اوي 
ادهم كان متعاطف مع البنتين اوي ومحبش يتقل عليهم 
ادهم : اهدي لو سمحتي الموضوع مش مستاهل كل ده هما كلمتين وخلاص 
بره ياسر وصل ونده لأمير 
أمير : عملت ايه ؟!
ياسر بأسف : مقدرتش يا أمير 
أمير: ليه 
ياسر : الموضوع كبير و ادهم ده مش قليل خالص هيحقق مع كله الأول 
أمير ضم ايده وخبط علي الحيطة جامد 
ياسر : اهدي يا أمير عشان الباقي يتماسك 
راح أمير قعد جنب ليلي وهي ساكتة ....
أمير: بتفكري في ايه 
ليلي: لو بعد الشر واحدة من بناتي هقول انا عشان هما يخرجوا
أمير بعصبية مكتومة: انتي اتهبلتي.... بناتك اصلا عمرهم ما يعملو كده .... و بعدين مبتفكريش غير فيهم طيب وانا وابني الفي بطنك
ليلي عيطت انا بفكر بس انا تعبت مش عارفه ارتاح 
اتنهد أمير وخدها في  حضنه ومرام بتبص ليهم بغل....
في أوضة التحقيق ... ادهم : هديتي يا تالين ؟؟
تالين بضعف: شوية 
ادهم : انتي عكس ريم خالص 
تالين : دي حقيقة فعلا 
ادهم : متعلمتيش منها ليه الشجاعة؟؟
تالين: هي طبعها كده وهي البتحميني وتساعدني وكل حاجة 
ادهم : طيب بما ان مشاعرك رقيقة كده ..... ايه احساسك بخبر موت والدك؟؟
تالين غمضت عينها: ولا فارقلي... ميت بالنسبة ليا من زمان ولا حتي اعرف تفاصيل وشه 
ادهم : ليه ؟!
تالين : عشان كسر ضهرنا  وخلي ناس تغلط في ماما وناس تقول ولاد حرام  .... عشان عمرنا ما نمنا مطمنين ولا كان معانا راجل 
ادهم : ما في ناس ابهتهم ميتة فعلا 
تالين: طبعا .... بس ساعتها الفرق بينهم الموت لكن هو عايش ومخلف ومدلع ابنه 
ادهم : عندك حق .... روحتي عند بيت محمد ليه 
تالين بخوف : مروحتش 
ادهم : في كاميرا كانت بره وبينت انك روحتي 
تالين اتنهدت: مكنتش رايحه لي 
ادهم : امال ليه 
تالين : كنت بسأل علي منال !!
ادهم : تالين انتي كدابة انتي دخلتي جوه نص ساعة وخرجتي بتجري.....
تالين : انا روحت اسأله علي منال وهو زعق قالي انتو عايزين ايه مننا و زعقلي جامد وانا قولتله قد ايه انا بكرهو وخرجت بس 
ادهم : يعني ريم تروح وتخرج وبعدها بشوية انتي تروحي وراها .... ما تقولي ان انتو اتفقتوا سوا تقتلوه!!! 
بره الأوضة أمير بعد مع ياسر 
أمير: اوعي يا ياسر حد يعرف انا كنت فين يوم الحادثة اوعي
ياسر : يا أمير كده كده هيتعرف 
أمير بتحذير: اياك حد يعرف 
قربت مرام منهم: بقولكو ايه مشاكل ليلي دي انا مليش دعوة بيها انا عايزة اروح لابني 
ادهم زهق من عياط تالين ولاحظ ان هي خايفة اوي اكتر واحده فيهم ....
ادهم: اخرجي يا تالين دلوقتي 
خرجت تالين جنب اختها وقالت لريم : انتي ليه روحتي لبابا يوم الحادثة ؟
ريم بصت لادهم بغضب.. عشان قالها ان هي راحت لابوها 
بص ادهم شاف مرام واقفة بتزعق مع أمير ف قرب منهم 
ادهم  بصوت عالي : انتي عاملة دوشة ليه يا مدام 
مرام بزعيق : المات ده انا مليش دعوة بيه ليه بقي انا هنا ؟!!!
ادهم: يمكن عشان روحتي لي البيت الشهر ده اربع مرات
كلهم بصوا لمرام الاتوترت وبصت في الأرض 
كمل ادهم: اتفضلي معايا بقي يا مدام مرام 
دخلت مرام مع ادهم ....مرام: انا روحتله اه بس عشان اعرف منه طريق  أمير 
أدهم: انتي كدابة قولي الحقيقة 
مرام : بجد روحت عشان كنت متضايقة من ليلي ان خطفت جوزي مني و ان هو متضايق منها ف كنا بنتكلم عادي .... ايه اليخليني اقتله 
ادهم بتفكير: ماشي اخرجي 
اول ما مرام خرجت أمير وقف قدامها كنتي بتروحي ليه عنده؟
مرام بدلع : بتغير ؟!
أمير بزعيق: انتي هتستعبطي .... كنتي بتتفقي معاه علي ليلي والبنات صح ؟!
مرام : بقولك ايه ما تلم الدور بدل ما اقول كل حاجه قدامهم هنا 
ليلي : تقولي ايه ؟!
أمير بتوتر : خلاص يا ليلي مش وقته 
ليلي : لاء وقته .... انا عايشة مع ناس مش عرفاها بناتي الاتنين كانو عنده ليه معرفش .... طليقتك كانت هناك معرفش برضو ولسه انت 
مرام بخبث: بس متقوليش طليقته عشان هو أتجوزني تاني .....

رواية ظالم الحلقة السابعة عشر 17 بقلم أميمة خالد


ليلي : لاء وقته .... انا عايشة مع ناس مش عرفاها بناتي الاتنين كانو عنده ليه معرفش .... طليقتك كانت هناك معرفش برضو ولسه انت 
مرام بخبث: بس متقوليش طليقته عشان هو أتجوزني تاني .....
ليلي وكله بص لأمير ... ليلي : ايه الهي بتقوله ده يا امير 
أمير باصص في الارض: .........
ليلي شدته من دراعه: أمير رد عليا بقولك 
أمير و هو باصص في الارض : ايوه عشان كريم 
ليلي اتصدمت منه و داخت كانت هتقع وفعلا وقعت علي الارض 
ادهم حط ايديه علي وشه وبرطم..... انا ايه الدخلني في القرف ده 
اتصلوا بالاسعاف و راحت المستشفي هي و جوزها بس ومعاهم ظابط.... والباقي في التحقيق 
ادهم قعد يفكر في مكتبه و معاه صاحبه يوسف والأدلة 
يوسف : بتفكر في ايه يا ادهم 
ادهم : في القاتل يا يوسف .... ريم خرجت فعلا بدري عن معاد طعنه زي ما ظهر..... وتالين جبانة اوي. ومرام وامير فعلا كانو عند المأذون 
يوسف : قصدك ايه 
ادهم افتكر وقام فجأة .... يوسف قام قصاده: يا ابني في ايه 
ادهم : منال يا يوسف فين منال 
يوسف : قصدك هي العملتها...
ادهم وهو بيجهز: روح بسرعه امنع اي سفر ليها وانا هدور علي حاجه وراجع و دوروا عليها هاتوها 
خرج ادهم مستعجل وخد باله ريم وتالين قاعدين بيعيطوا بهدوء بص ادهم لعسكري وطلب منه يخرج يجيب ليهم حاجة ياكلوها 
و خرج ادهم يبص في البيت تاني شاف  باب خلفي فعلا وده زود شكه اكتر و حاول يدور علي كاميرا قريبة من البيت تبين ..... اتصل بيه يوسف 
ادهم بلهفة: عملت ايه ؟؟
يوسف : لحقتها هي وابنها قبل ما يسافرو 
ادهم خد نفس براحه: الحمد لله انك لحقتهم انا هاجيلكو 
قفل ادهم معاه وفضل يبص حواليه شاف كشك قدام الباب الخلفي ف بيت محمد  قرب ادهم منه وشاف كاميرا هناك مش باينه وخد التسجيل 
وصل ادهم القسم وكان ريم وتالين قاعدين نفس القاعده و مالك بعيد عنهم شوية ومغطي وشه ب ايديه الاتنين 
دخل ادهم مكتبه و كانت منال قاعده و شكلها هادي وبارد جدا  .... ابتسم ادهم بسخرية وقعد قصادها 
في المستشفي ليلي كانت ولدت خرج الدكتور من عندها لأمير 
أمير: طمني عليها 
الدكتور : البيبي كويس هنجيبه ليك دلوقتي 
أمير : وليلي ؟! 
الدكتور : حالتها كانت وحشة بس هي حاليا احسن وهتقعد النهارده معانا 
خرجت الممرضة واديت أمير ولد صغير وجميل جدا 
في مكتب ادهم .... انا عارف ان انتي القتلتيه ف انجزي وقولي 
منال بتمثيل: انا ... انا هقتل جوزي وحبيبي 
ادهم : عشان كده منزلتيش عليه دمعه؟!
منال بجدية : انا مكنتش في البيت اصلا كنت مع ابني 
ادهم : انا شوفتك لما رجعتي ودخلتي البيت من باب ورا قبل موته بنص ساعة 
منال بلعت ريقها بتوتر ..... كمل أدهم: كمان وانتي خارجه كنتي بتمسحي في ايديك بشكل هستيري و هدومك كان عليها دم بسيط  
منال عيطت وفهمت ان هي أتصورت ومفيش مفر  : غصب عني
ادهم : ايوه قولي بقي 
منال : محمد مكنش معاه فلوس ان مالك وانا نسافر وكان رافض.... وبعدين انا اتصرفت وجبت الفلوس 
ادهم : اتصرفتي ازاي يعني؟؟
منال : روحت لأمير وطلبت منه فلوس لان بنته هي السبب في الابني فيه 
ادهم بصلها بقرف: بنته؟! انتي مش مكسوفة ...وبعدين كملي
منال : هو وافق يديني الفلوس وانا روحت اعرف محمد ان احنا هنسافر 
ادهم: وبعدين 
Flash back 
منال دخلت البيت وكان محمد قاعد علي كرسي حاطط ايده علي دماغه
منال : قاعد كده ليه 
محمد بإستغراب: كنتي فين ؟؟ وايه الدخلك من الباب الورا؟
منال : كنت بتصرف في فلوس السفر ليا ولمالك 
محمد بزعيق: اتصرفتي ازاي بقي ؟؟
منال : من أمير جوز ليلي 
محمد : انتي شكلك اتجننتي وانا علي  جثتي اقبل بكده .... كمان البنتين كانو هنا النهارده وانا بدأت احس اني مقصر معاهم 
منال ضحكت بسخرية: بدأت ؟؟ وندمك علي بناتك ولا امك الرمينها في دار مسنين من ورا اختك لحد ما ماتت ولا ابوك المحضرتش دفنته ولا ولا ....
محمد اتخنق جدا من كلامها وضربها علي وشها بالقلم ..... انتي كنتي السبب في كل ده وانا لازم اصلح غلطي.... انتي طالق بالتلاته 
منال : انت بتطلقني عشان ليلي وبناتها( افتكرت منال ان البنتين كانوا هنا وقالت تدخلهم السجن ) 
لفت منال  علي اساس هتخرج ومحمد اداها ضهره وكان جنب الباب ترابيزه عليها طبق  فاكهه و سكينه... مسكت منال السكينة و بهدوء ندهت علي محمد
منال : محمد
لف محمد ليها : نع...... اااااه 
منال دبت السكينه في قلبه وخرجتها اكتر من مره بمنتهي الغل .... اديك مت وبناتك هيتعدموا و ليلي هتموت بحسرتها وانا هاخد ابني ونسافر 
طلعت منال قماشة من شنطتها و حاولت تمسح اي حاجه مسكتها ومحمد علي الارض بيطلع في الروح و خرجت بسرعه من ورا ونسيت ان هدومها عليها دم 
لحد ما وصلت المستشفي لابنها 
الممرضة بصت لهدومها: يا مدام انتي جاية مع حادثة ولا ايه ؟؟
منال فاقت وفهمت: ايوه يا بنتي ابني جوه 
مشيت منال بسرعه من قدامها ودخلت الحمام تنضف هدومها
مالك كان في اوضته مستني منال تيجي وباب اوضته خبط 
مالك : ادخلي يا ماما 
دخلت ريم وهي متوترة .... ممكن ادخل ؟
مالك مبصلهاش وسكت.... دخلت ريم قعدت قصاده علي السرير وعيطت ... انا اسفه يا مالك بجد انا اسفه و ندمانه جدا علي العملته انا كان في دماغي ده هيرجع حقي منه 
مالك بصلها وابتسم : مفيش مشكلة وبعدين انا فرحتي بيكي و بتالين كبيرة كنت اتمني اخت جالي اتنين 
ريم ضحكت : انا هقوم بقي عشان الحق اروح عايز حاجه ؟؟
مالك: تسلمي 
وريم خارجه من الأوضة منال كانت داخله وبصت لريم بشماته وريم مفهمتش و روحت بسرعه اول ما وصلت بعتت لأمير ان هي عملت القالها عليه 
Back 
ادهم قاعد مخضوض من جرأتها وكرهها 
ادهم : انتي مش المفروض تتعدمي.... ده انتي المفروض تتجلدي لحد ما تموتي 
خلص ادهم و يوسف الإجراءات كلها و كلهم كانو برأه طبعا ما عدا منال 
أمير اول ما عرف من العساكر المعاه جري علي القسم ياخد البنات 
تالين بتعب: ماما كويسة 
أمير: بخير يا حبيبتي يلا بس اركبوا ..... أمير ركب ريم وتالين ومرام العربية ولف يركب شاف مالك قاعد علي جنب وبيعيط بحرقه.... قرب أمير منه : مالك 
مالك رفع عينه بصله وسكت 
أمير: قوم معانا يلا 
مالك : _____
أمير: قوم يلا مع اخواتك متقعدش كده 
خدهم أمير كلهم البيت و بص لريم وهي فهمت قصده 
قربت ريم من مالك وهو واقف مكسوف جدا 
ريم : تعالي يلا نطلع اوريك اوضتك 
اطمن أمير عليهم كلهم و دخل لمرام اوضتها كانت نايمه جنب كريم 
أمير: كريم اخرج بره 
مرام بخوف مسكت في  كريم .... يخرج ليه ؟!
أمير بصوت عالي: كريم اخرج بره 
خاف كريم جدا من أمير وخرج و أمير قفل الأوضة بالمفتاح من جوه 
مرام بخوف : هو في ايه بقي
أمير: هتقوليلي دلوقتي كنتي بتروحي عند محمد ليه ولا لاء 
مرام :  كنت بروح عشان اعرف طريقك 
أمير: انا كده كده عارف انك كدابة 
خرج أمير وقفل عليها من بره وخد كريم وراحو المستشفي 
كريم : هو احنا هنا عشان طنط ليلي؟؟
امير: ايوه كمان انا وانت هنعمل تحليل بسيط كده 
دخل كريم مع أمير وعملوا تحليل DNA
وبعدين راح عند ليلي اوضتها وكانت شايلة ابنها  
أمير قعد جنبها باس راسها: انتي كويسة؟؟
ليلي ابتسمت : الحمد لله... البنات ف
قاطعها أمير: اهدي البنات في البيت وكلنا كويسين 
ليلي : ازاي ومحمد
اتنهد أمير: محمد القلته مراته 
ليلي اتصدمت وحطت ايديها علي بوقها 
أمير: كبري دماغك بقي وقومي بالسلامة كمان عايزين نسمي الواد 
ليلي : انت لسه مسمتهوش؟؟
أمير: لاء طبعا هسميه ازاي من غيرك 
ليلي : انت عايز تسميه ايه 
أمير: الأنتي تقوليه 
ليلي: عدي ايه رأيك ؟؟
أمير: حلو اوي ... اه انا خدت مالك البيت 
ليلي استغربت: ليه ؟؟
أمير: عشان مبقاش لي حد غير اخواته 
ليلي ابتسمت: ربنا يخليك لينا.... نبقي نشوف بقي البيوت والحاجات دي ونحطله نصيبه في مشروع يصرف منه 
أمير: انا ههتم بكل ده متشغليش بالك 
في بيت أمير تالين و ريم دخلو ل مالك اوضته كان قاعد باصص قدامه و ساكت 
قعدت تالين جنبه وحطت ايديها علي كتف مالك 
تالين : مالك احنا معاك واخواتك وكمان والله ماما طيبة اوي و هتحبها 
بص مالك ل تالين وعيط وهي حضنته وقعد البنتين معاه لحد ما نام 
وخرجوا ... ريم : صعبان عليا اوي 
تالين: معرفش ازاي طيب كده وهو تربية منال 
سمعوا البنتين صوت الباب تحت بيتقفل نزلوا جري وكانت ليلي و أمير وكريم .... جريوا البنتين علي امهم حضنوها وريم شالت عدي من أمير 
ريم : سمتوه ايه ؟؟
أمير: عدي 
تالين : الله حلو اوي 
ليلي: فين مالك؟؟
تالين: نايم في اوضته 
أمير مسك ايد ليلي: يلا اطلعي عشان ترتاحي 
دخلت ليلي اوضتها و أمير خد عدي وفضل طول الوقت شايله وباصص لي ومبسوط.... والاحساس ده وقتها قاله انه كريم مش ابنه 
(صباح يوم جديد ) 
ادهم في بيته خرج من اوضته شاف ياسمين قاعده علي الفطار هي و يوسف و ممته 
ادهم في نفسه : يختاااي علي الهم ده 
مديحة ام ادهم ندهت عليه... يلا يا حبيبي عشان تفطر واقف هناك ليه 
ضحك يوسف بخباثة عشان عارف ان ادهم مبيحبش ياسمين وهي بتحبه 
راح ادهم قعد و بإبتسامه صفرا: ازيك يا ياسمين 
ياسمين : وحشتني 
ادهم بصلها وسكت .... يوسف بضحك: ومفيش ازيك يا يوسف ولا بتسأل علي اليخصك بس 
ياسمين ابتسمت وبصت في الطبق ،،ادهم برأ ليوسف 
ادهم بقصد: انت عبيط يا ابني انت معايا علي طول لكن ياسمين اختي بشوفها كل فين وفين 
ياسمين : انا بنت عمك مش اختك 
ادهم : واحد يا ياسمين مفرقتش 
يوسف بص لمديحه: بس ايه بقي يا خالتي ابنك مسك القضية اول امبارح بليل خلصها امبارح بليل 
مديحه بفخر: انا ابني طول عمره شاطر 
ادهم : والله يا ماما ده حظ المجرمة هي الكانت هبلة اوي واعترفت في لحظة 
مديحه: اعترفت ب ايه ؟؟؟
ادهم وهو بياكل: ان هي قتلت جوزها 
مديحه شهقت بخضة: يالهوي جوزها وقتلته 
يوسف : ده بقي عادي يا خالتي دلوقتي 
ادهم: المهم يلا يا يوسف عندنا شغل 
يوسف: استني اكل 
ادهم قام وقف ...لاء يلا بقولك 
خرج يوسف مع ادهم .... انت ايه المضايقك كده 
ادهم ركب العربية وجنبه يوسف.... ادهم: جبتلي معلومات عن ريم ؟؟
يوسف : ايوه بس انت مردتش عليا 
ادهم : يوسف انا مبطقش اشوف وش ياسمين دي 
يوسف بزعل : دي والله طيبه 
ادهم بصله وابتسم و بعدين عدل وشه : انت مش هتديني المعلومات ولا لاء 
يوسف : طلع ورقة من جيبه اتفضل 
في بيت  أمير نزل الصبح وشايل عدي وبعده مرام نزلت ومعاها كريم 
مرام : هو فين الفطار مراتك محضرتش الفطار ليه ؟؟
كريم : ياماما طنط لسه والدة وتعبانه 
نزل ريم وتالين ومعاهم مالك نازل حزين 
مرام بصت لمالك بسخرية: ده مبقاش بيت بقي ملجأ 
ريم : ياريت تخليكي في نفسك 
مرام: ده بيت جوزي و...
قاطعهم رن الجرس راح أمير يفتح وكانت نتيجه التحاليل في ايديه فتحها ولف بص لمرام وهو مبتسم
أمير : مرامي 
مرام استغربت دلعه: نعم يا حبيبي 
أمير : انتي طالق بالتلاته..

رواية ظالم الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم أميمة خالد


قاطعهم رن الجرس راح أمير يفتح وكانت نتيجه التحاليل في ايديه فتحها ولف بص لمرام وهو مبتسم
أمير : مرامي 
مرام استغربت دلعه: نعم يا حبيبي 
أمير : انتي طالق بالتلاته 
مرام قامت وقفت : ايه البتقوله ده ليه كده؟؟
أمير قرب منها بعصبية و مسكها من شعرها جامد وهي صرخت ... ليلي خرجت من اوضتها علي الصوت 
أمير ... يعني الواد مش ابني و جاية ومش خايفة و خلتيني ارجعك عشانه مجاش في بالك اني هعمل تحاليل وهعرف انك كدابة 
مرام شدت نفسها منه : لاء مجاش لولا أن محمد مات مكنتش هتعرف حاجه 
أمير: طيب الحمد لله وصلنا بالسلامة لكنتي عند محمد بتعملي ايه 
مرام : روحت اتفق معاه ازاي اخرب  عيشتك معاها عشان هي سرقتك مني وخربت بيتي
أمير اتنهد بتعب: مرام هو سؤال واحد بس الولد ده (وشاور علي كريم) ابنك ولا بتستغليه؟؟؟
مرام وقفت جنب ابنها وحضنته : ابني طبعا 
أمير: مين ابوه 
مرام : انت مالك مين 
أمير: طيب خلال ساعتين ما شوفش وشك هنا 
طلع أمير اوضته و مكلمش حد وليلي دخلت وراه 
مرام بصت لابنها البيعيط وخدته وطلعت تحضر الشنط وفضل ريم وتالين و مالك واقفين تحت ... سمعوا صوت جاي من وراهم ناحية الباب 
ادهم : هو انتو في مشاكل علي طول كده ؟؟؟
كان واقف ادهم لابس بنطلون جينز اسود و قميص ابيض وجاكيت اسود ونضارة شمس 
كمل ادهم : انسه ريم ممكن خمس دقايق ؟؟
ريم خافت : ليه مش انتو عارفين القاتل خلاص 
ادهم بإستغراب: هو انا قولتلك هقبض عليكي ؟؟؟ عايزك في كلمتين بس خمس دقايق 
ريم هزت راسها وخرجت قعدت معاه بره في الجنينه 
ادهم فضل باصص ليها وساكت... ريم : هو في ايه حضرتك؟؟
ادهم فاق : عايز اعرف منك معلومات عن منال دي 
ريم ضحكت بسخرية : انت سامع سؤالك؟؟ 
ادهم بعصبية : في ايه ؟
ريم : يعني انا معرفش حاجه عن ابويا اصلا جاي تسألني عن مراته وبعدين من باب اولي تسأل ابنها 
ادهم : هو هنا ؟
ريم : ايوه هيكون فين ... وبعدين ما هو كان واقف جنبي جوه 
ادهم : معرفش يرد وقام بعصبية خد حاجته ومشي 
في بيت زين ...
قاعد زين جنب ممته وهي بتعيط علي اختها 
زين : مش عارف يا ماما اقولك ايه انتي حقك تزعلي عليها 
مامة زين : احنا كلنا كنا رافضين جوازها من محمد وقتها لان شخصيته وحشه 
زين : خلاص يا ماما هي غلطت وتستحق 
مامة زين: ابنها فين يا زين مالك فين وحالته ايه ؟؟
زين فكر مع نفسه وابتسم وقام وقف.... انا هروح اشوفه 
مامة زين : انت هتعرف مكانه منين يا ابني؟؟
زين: اصبري بس يا ماما انا هنزل واجيبه 
في بيت ليلي كانت قاعده جنب أمير وسانده راسها علي كتفه وهو حاطط ايديه علي وشه 
ليلي : انا اسفه 
أمير: علي ايه يا ليلي .... انا الاسف بجد دليلي لفت وشه ب ايديها: انا وبناتي سببنا ليك كل المشاكل دي 
أمير: مش يمكن لو انا طولت  بالي وخدتك انتي والبنات بره مكنش كل ده حصل
أمير باست كتفه: المهم انك معانا دلوقتي والحمد لله المشاكل بدأت تخلص 
أمير كشر بإستغراب وابتسم: ازاي بقي تخلص ؟؟
ليلي بهدوء:  يعني محمد مات ومنال هتتعدم و مرام هتمشي 
أمير ضحك : انتي طيبة اوي يا ليلي 
ليلي: ليه؟؟
امير: لسه فيه البنات حالتهم مستقرتش و مالك 
ليلي: وعدي!!!
أمير ضحك : شوفتي بقي 
ليلي: اي حد عنده عيال عنده المشاكل دي 
أمير:  عندك ربنا يخليكو ليا .... خرجت ليلي من الأوضة بالعافيه وشافت ريم وتالين ومالك قاعدين سوا 
ليلي بتعب: ريم 
ريم اتخضت: نعم يا ماما 
ليلي شاورتلها تطلع .... طلعت ريم ل ليلي ودخلوا أوضة ريم 
ليلي : اكيد انتي مقدرة الوضع وان اخوكي هيبقي معاكو 
ريم بتوتر: ايوه فين المشكلة 
ليلي مسكتها من دراعها: بت انتي هتستهبلي 
ريم : هعمل ايه يا ماما طيب 
ليلي : هتروحي اسبوع عند أميرة 
ريم : يعني اسيب بيتي لي وامشي
ليلي : ريم ده بقي بيت اخوكي
ريم : وانتي فاكرة هو هيتبسط لما يشوف حد مننا خرج ما هيحس انه تقيل 
ليلي اقتنعت بكلام ريم : طيب امشي بقي من قدامي ومتقعديش معاه كتير انتي فهمه 
ريم : حاضر يا ماما هفضل في اوضتي او ايه رأيك اروح الجامعة ؟!
ليلي : لاء يا ريم مفيش كلية عشان تتربى غلطك مش هيتنسي وسط الزحمه 
ريم : حاضر يا ماما 
خرجت ليلي من أوضة ريم ودخلت اوضتها كان أمير بيجهز عشان ينزل شغله وحكتله الحصل 
أمير ضحك وهي بتحكي .... ليلي : بتضحك علي ايه يا أمير؟؟
أمير: عليكي طبعا .... بجد ريم بنتك دي بتعرف تفكر كويس
ليلي: قصدك اني غبية ؟؟
أمير: لاء طبعا بس هي عندها حق ومن الأولي تتكلمي مع مالك
ليلي : انا خايفة اوي مش هعرف اتكلم معاه 
أمير: لاء طبعا هتعرفي انا هنزل الشغل دلوقتي وانتي ارتاحي تمام 
خرج أمير و هو نازل مرام وابنها كانوا نازلين ف أمير مد قدامهم وقعد مع تالين و مالك لحد ما مرام تمشي 
أمير: مالك انت طبعا ده بقي بيتك اي حاجه عايزة محتاجها كلم ليلي 
مالك بتعب: شكرا 
امير: يا حبيبي مفيش شكر بينا المهم هروح انا شغلي دلوقتي سلام 
تالين : انا هطلع انام بقي يا مالك شوية .... انت كمان ارتاح 
رن جرس الباب .... تالين: ده اكيد أمير نسي حاجه 
جريت تالين وفتحت كان زين 
تالين : زين!!!
مالك بس من وراه و شافه وجري عليه حضنه وعيط وتالين مش فهمه حاجه بس عرفت انهم يعرفوا بعض 
طلعت تالين وسابتهم سوا بس عين زين عليها وهي طالعه 
دخلت تالين اوضتها وفضلت رايحه جاية تفكر ايه علاقة زين بمالك 
تالين لنفسها: باينه يا بت اكيد كان عايز يوديكي في داهيه وتبع منال باينه 
زين مع مالك ... انا عمر ما في كلام هقولهولك هيهون عليك انا بس عايز اقولك ان بيت خالتك مفتوح ليك 
مالك : انا عايز اكمل مع اخواتي كفاية الروح
زين اتنهد: في اي وقت بيتي هو بيتك 
مالك : شكرا يا زين 
زين: هو ممكن تندهلي علي تالين؟؟!!!
مالك : ليه انت تعرفها منين؟
زين: هقولك بعدين بس هاتها بس 
مالك : حاضر 
طلع مالك اوضته وخبط قبلها علي باب تالين 
تالين : ايوه يا مالك 
مالك : انزلي لزين مستنيكي تحت ... عن اذنك 
نزلت تالين لزين وهي متوترة وزين طول باصص عليها بس مش بيتكلم لحد ما قعدت قدامه 
تالين : خير ؟؟
زين : كنت عايز اتكلم معاكي وافهمك 
تالين : انا فهمت خلاص 
زين: فهمتي ايه ؟!
تالين : انك كنت متفق مع منال عشان توقعني و تبهدلي
زين : ابهدلك!!!! انتي هبلة ولا شكلك كده ؟
تالين : هتبرر ب ايه 
زين خد نفس : تالين منال كانت خالتي ولما عرفت انك بنت جوزها بعدت عشان المشاكل 
تالين : خالتك ؟! ومعرفتنيش ليه
زين: مكنتش عايز اعمل مشاكل يا تالين 
تالين : والمفروض اعمل ايه دلوقتي ؟
زين: تديني فرصة ... كفاية بقي زعل ومشاكل 
تالين: ومش هتخبي عليا حاجه تاني؟؟
زين : لاء ولا اي حاجة خالص 
ابتسمت تالين لزين و هو فرح جدا ان هي وافقت تديه فرصة 
ادهم في مكتبه مع يوسف وسرحان تماما
يوسف : اكيد سرحان في ياسمين صح؟
ادهم بجدية : لاء طبعا... صحيح يا يوسف انا متأكد انك معجب ب ياسمين ومتكدبش عليا ؟؟
يوسف بحزن: انا بحبها فعلا 
ادهم : ولما انت بتحبها عايزني اتجوزها ليه ها ؟؟
يوسف : عشان هي بتحبك انت 
ادهم: و انا هيبقي وضعي ايه لو اتجوزتها وانت بتحبها ؟
يوسف : ياعم مش مهم بقي 
ادهم : يوسف انا مش بحب ياسمين واصلا انا معجب ببنت تانية وناوي اخطبها 
يوسف غمزله: هي مين بقي ؟؟!
ادهم ابتسم : بعدين هقولك 
في بيت أمير مالك كان قاعد في اوضته  و باب اوضته خبط 
مالك: ادخل 
دخلت ليلي و قعدت قصاد مالك علي السرير
ليلي : مالك خد وقتك في الزعل بعدين قوم كمل حياتك وسط اخواتك 
مالك : انا همشي مش صح ابدا اني اكون تقيل عليكو كده 
ليلي : ومين بس قال انك تقيل ... انت زي ريم وتالين وعدى كلكو اخوات وانا وأمير معاكو علي طول ان شاء الله اي حاجه تحتاجها ولو علي الفلوس فيه بيتكو و عمارة جدك سمير وحاجات في الورث هتصرف منها عشان متحسش ان فيه حد لي فضل عليك 
عدي شهر ومنال اتعدمت و أمير وليلي و البنات بيساعدو مالك انه يبقي كويس 
و في يوم 
ليلي واقفة في المطبخ بتعمل الاكل و البنات بيعملو الحلويات 
ريم : بقي في ام في الدنيا يبقي بنتها جاي ليها عريس وهي مبوذة كده 
ليلي : انتو عارفين اني رافضة زين بس طالما تالين عايزة هي حره وتستحمل نتيجه اختيارها 
افتكرت ليلي تحذير اختها ليها و مع ذلك صممت علي محمد اتخنقت ليلي لما افتكرت وطلعت لابنها عدى وسابت البنات  في المطبخ .... تالين بصت لامها وهي خارجه وزعلت
  ريم قربت من تالين وحضنتها: معلش ماما بس خايفة عليكي 
تالين : زين كويس يا ريم وبيحبني
ريم ابتسمت لاختها: اكيد احنا نتمني ده 
دخل عليهم المطبخ أمير .... بتقولو ايه بهمس كده 
ريم : ولا حاجه 
أمير بص ل تالين و شافها زعلانه : مالك يا تالين 
تالين : ماما مكشرة و مش فرحانه خالص و بعدين هي لو فضلت كده انا مش هنا في
أمير اتنهد: انا هطلع اتكلم معاها متقلقيش.... بص أمير لريم 
أمير: ريم عايزك تبقي قمرين النهارده 
ريم غمزتله وضحكت: اشمعناه ؟
أمير ضحك : اسمعي الكلام وانتي ساكتة
طلع أمير اوضته  و كانت ليلي قاعدة ماسكة ابنها ومكشرة 
أمير: هو انا هشوفك مبسوطة امتي ؟
ليلي ابتسمت: حد قالك اني زعلانه 
أمير : ايوه يا ليلي بناتك وكمان مزعلة تالين 
ليلي : انا مش مرتاحه لزين ده ابدا 
أمير: بس ده قرارها واختيارها هي حره!!
ليلي : ولما يكسر قلبها؟؟
أمير: ان شاء الله لاء وكمان احنا معاها مش هنسيبها ابدا 
ليلي : ماشي يا أمير 
أمير ابتسم: في مفاجأة تاني النهارده 
ليلي : ايه هي 
أمير: بليل هتعرفي بقي المهم قومي وافرحي مع بناتك وانا هنام شوية 
ليلي : حاضر لو عايز حاجه قولي 
جيه وقت بليل و تالين لبست فستان احمر بكم لحد بعد الركبة و جذمة مقفولة شيك سودا و ريم لبست بنطلون اسود واسع و جواه بلوزه نبيتي شيك 
أمير : ايه يا ريم ده مش تلبسي فستان 
ريم : الله !!! هلبس فستان ليه هو انا العروسة انا مالي 
أمير: خليكي بومة كده بومه 
وصل زين و ممته وليلي حاولت تكون لطيفة معاهم عشان خاطر بنتها و رن جرس الباب .... 
ريم : انا هفتح 
أمير قام وقف: لاء انا الهقوم اقعدي انتي 
ليلي : هو في ايه يا أمير 
قام أمير فتح الباب وكان ( ادهم وممته) .... اهلا يا ادهم اتفضل 
ريم خافت : ايه ده في ايه تاني 
أمير: اكيد مش جاي يقبض علينا بولدته!!!
ليلي : امال في ايه 
أمير مبتسم: هي دي المفاجأة سيادة المقدم جاي يخطب ريم ...

رواية ظالم الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم أميمة خالد

أمير مبتسم: هي دي المفاجأة سيادة المقدم جاي يخطب ريم ...
ريم قامت وقفت : نعم انتو عايزين تخلصوا مني ولا ايه ؟؟
ليلي : عيب كده يا ريم اتفضلو يا جماعه
قعد ادهم وممته وادهم كان محرج جدا من أسلوب ريم معاه 
جت الطباخه تبلغهم .... الاكل جهز قامو كلهم يتعشوا وأمير خد ريم علي جنب 
أمير: ريم انا كنت بحسبك هتفرحي 
ريم : انا اتفاجئت 
أمير: طيب معلش عدي اليوم ومتحرجيش الناس عشان خاطري 
ريم : حاضر والله مش هكسفهم 
رجعت ريم وهي مبتسمه 
ادهم قاطعهم: معلش يا جماعه انا اسف لو جيت فجأة 
ليلي: لاء طبعا حضرتك نورت 
ادهم: طيب عشان انا معنديش وقت معلش انا كنت جاي طالب ايد الانسة ريم
ريم بسرعه : وانا موافقة 
ليلي بصت ليها ب استغراب : متأكدة يا ريم ؟؟
ريم : ايوه طبعا موافقة
ادهم استغرب لانه توقع هترفض..... خلصوا العشا و قرأو فتحة زين و تالين .... وادهم و ريم 
زين قعد مع تالين بره في الجنينه 
زين مكشر: ______
تالين مبتسمه: مالك يا زين انت مش مبسوط؟؟
زين بنرفزه: ايه اليبسط يعني في القرف ده ؟!!!
تالين بإستغراب: قرف !!! يوم قراية فتحتنا قرف 
زين : اكيد مش ده قصدي 
تالين : امال ايه قصدك؟! 
زين : المفروض ده يوم مميز ليا اشوف انا ليه بقي ادهم ده واختك ويشاركني في اليوم بتاعي 
تالين بإستغراب : يوم بتاعك ايه ... وبعدين محدش كان يعرف اصلا وكلنا اتفاجئنا بيه .... وحتي لو نعرف يعني فيها ايه ؟؟
زين : بجد فيها ايه؟
تالين : ايوه فيها ايه 
زين بزهق : انا همشي ادخلي اندهي لماما 
تالين بدموع: هتمشي دلوقتي يا زين؟
زين بجمود: ايوه همشي 
ادهم كان قاعد مع ريم في البلكونه وساكت وهي ساكته 
ريم : هو انت ممكن تفهمني ايه البيحصل ؟
ادهم ببرود: مبيحصلش!
ريم : يعني ايه تيجي و تطلب ايدي ووووووو وانت متعرفيش
ادهم بثبات: لاء عارفك 
ريم : عارف ايه ؟؟
ادهم : عارف انك ريم محمد سمير الريس و ممتك ليلي صفوت الصباغ و تؤمك تالين و مالك وعدى اخواتك كلية هندسة و
ريم وقفته: ايه ايه مقصدش كده ما دي معلومات اي حد عارفها
ادهم: امال انتي عايزة ايه تاني 
ريم بعصبية : هو اي حد عارف اسمي و كليتي اتخطبله؟؟ انت بتهزر؟؟
ادهم بعصبية : انتي عايزة ايه دلوقتي ... ووافقتي ليه؟
ريم : وافقت عشان محرجكش قدام الناس وعشان ممتك 
ادهم قرب وشه منها شوية وابتسم : طيب ما تجربيني .....لو مرتحتيش خلاص  !!
ريم بصت لملامح وشه الجامدة و ابتسامته و ابتسمت علي خفيف .... ماشي هجرب 
ادهم ضحك جامد ..... ريم : بتضحك علي ايه ؟
ادهم: اصلك وافقتي لمجرد اني ابتسمتلك يعني كمان اسبوع  هتيجي تطلبي مني الجواز!!!
ريم اتحرجت: ايه قلة الذوق دي ... بص كفاية كده النهارده  
ادهم : و بعدين 
ريم : هنحاول من بكره جامد بقي 
ادهم : ماشي عايز رقمك و الاكونتات بتاعتك 
ريم : يعني هو انت متقدرش تجيبهم؟!
ادهم : المفروض اوصل لرقم خطيبتي و كده من تحرياتي كشرطة؟!!!
ريم : ماشي هديك الرقم وامري لله هات الفون بتاعك
ادهم بهزار: ايه ده هتبدأي تغيري بقي و تشوفي بكلم مين 
ريم بصتله ورفعت حاجبها: اغير ايه انا هسجلك الرقم 
ادهم بجدية  : طيب سجلي يلا عشان همشي 
ادهم خد ممته ومشي بعد زين علي طول و كان ليلي وأمير ومالك و تالين وريم مع بعض كلهم 
ليلي : انت ازاي يا أمير  متعرفيش ان في واحد هيجي يطلب ريم ؟
أمير: والله يا حبيبتي انا قولت تبقي مفاجأة حلوة 
ليلي بعياط: يعني ايه بناتي الاتنين يتخطبوا ويتجوزوا ويمشوا سوا 
ريم بصت لتالين وضحكو و أمير قعد جنب ليلي يحايلها 
ريم بصت لاخواتها... يلا نطلع احنا فوق وهما طالعين 
مالك : علي فكرة يا ريم انا هحول من الكلية 
ريم بإستغراب: ايه ده هتسيب هندسة؟؟
مالك ابتسم: ايوه هحول إدارة أعمال 
تالين : ليه كده يا مالك  ؟
مالك: هرتاح اكتر كده 
ريم : يا سلام يا اختي ما انتي كنتي هتحولي 
تالين بدلع: ده كان زمان دلوقتي هبقي خطيبة الدكتور زين 
ريم : يا تقل دمه 
مالك ضحك عليهم: خلاص كفاية خناق بقي يلا ننام 
ادهم دخل بيته هو ممته وقعد علي أقرب كرسي وابتسم 
مديحة قعدت قصاده : ربنا يسعدك يا ابني ... بس هو الناس مكنوش عارفين ان احنا هنروح ؟
ادهم ابتسم : تقريبا يا ماما أمير عملها مفاجأة
مديحه: هو جوز امهم وبيحبهم اوي كده 
ادهم : هو اكتر من ابوهم من زمان اوي وهو معاهم
مديحه: امال فين ابوهم؟؟
ادهم: مات 
مديحه : يا حبايبي دول بنتين زي القمر يا ادهم المهم انت تكون مبسوط و تعاملها كويس 
ادهم: اكيد يا ماما متقلقيش....وعن اذنك هطلع انام عشان عندي شغل 
في كافيه بره كانت ياسمين قاعدة بتعيط و يوسف معاها زعلان عليها وفرحان في نفس الوقت 
يوسف: يا ياسمين كفاية عياط بقي 
ياسمين : انت ازاي متعرفنيش ان هو بيحب وهيخطب 
يوسف: والله العظيم ما كنت اعرف واصلا البنت دي هو لسه عارفها صدفة 
ياسمين بتركيز: صدفة ازاي يعني ؟؟
يوسف : انا هحكيلك الحصل..... حكي يوسف لريم كل حاجه 
تالين قاعده في أوضة ريم وقاعدة مكشرة 
ريم : يا تالين سألتك الف مره مالك ؟!!!
تالين بزعل: اصل لو عرفتك هتسخنيني يا ريم 
ريم : لا اله الا الله قولي بس متخافيش
تالين حكيت لريم الحصل مع زين 
ريم بصتلها وسكتت 
تالين : مش هتتكلمي؟!
ريم : ردي مش هيعجبك يا تالين ف هسكت احسن
تالين : طيب انتي هتسيبي ادهم؟؟!
ريم ابتسمت: بصي هو شخصية حلوة وتقيل ومز اوي و مركز 
تالين : يعني ايه ؟!
ريم : يعني هجرب فترة خطوبة طلع كويس خلاص طلع فيه اي حاجة مش عجباني هسيبه طبعا 
تاني يوم الصبح 
صحيوا كلهم ونزلوا يفطروا سوا 
أمير: اخر كلام يا مالك هتحول؟
مالك : إن شاء الله اه 
أمير: طيب كويس حتي تتدرب عندي 
مالك فرح : بجد !!
أمير: ايوه طبعا تعالي أتدرب ولما تخلص تتعين 
رن فون ريم كان رقم مش متسجل ريم ردت بتلقائية 
ريم و في بوقها خيارة:الو مين 
ادهم: الناس بتبلع بعدين ترد محدش بيرد علي خطيبه كده 
ريم برئت لما سمعته و قفلت السكه بسرعه 
ليلي : في ايه يا ريم  ؟!
ريم بخضه: ده أدهم يا ماما 
ليلي: ايوه صح انا لسه عايزة اكلمك في الموضوع ده 
فون ريم رن تاني وكان ادهم  ....ريم ابتسمت وخدت الفون وجريت بره ترد 
تالين بصت ليها بغيره شوية وقالت لنفسها .... اكيد زين لسه مصحيش هرن انا عليه لما افطر
خرجت ريم الجنينه كلمت ادهم 
ادهم : انتي ازاي قفلتي في وشي كده ؟؟
ريم : معلش مكنتش اعرف ان انت ف اتخضيت
ادهم : طيب بقولك ايه ما تيجي اعزمك علي الغدا 
ريم بزعل: ماما مش هترضي
ادهم : انا هستأذنها.... المهم انتي موافقه؟! 
ريم : ايوه بس انت الهتقول لماما 
ادهم : تمام ابقي اجهزي بس وانا هقنعها 
طلعت تالين اوضتها ترن علي زين 
زين بزعل: لسه فاكرة تصالحيني دلوقتي؟؟
تالين : اصالحك!!! انت الزعلتني 
زين: تمام حصل خير عمتا .... هو انتي هتيجي الكلية؟
تالين : انت عايزني اجي ؟! 
زين : لاء انا كمان مش هروح حتي 
تالين : هتعمل ايه النهارده ؟
زين : هخرج مع اصحابي وكده 
تالين : طيب ما نخرج سوا 
زين: حبيبتي احنا كنا مع بعض امبارح يومين كده ونخرج 
تالين ابتسمت: ماشي 
زين: تالين 
تالين : نعم 
زين : بحبك 
تالين فرحت جدا : وانا كمان 
ادهم اتصل ب ليلي واقنعها ان ريم تخرج تتغدي معاه عشان يتعرفوا وليلي وافقت 
تالين وأختها كانوا قاعدين سوا و ليلي دخلت قعدت وسطهم 
ليلي : ريم قومي اجهزي عشان هتنزلي مع ادهم تتغدوا 
ريم بتمثيل: ايه ده بجد 
ليلي ضحكت: علي اساس انه مش معرفك 
قامت ريم تجهز و ليلي فرحت لفرحة بنتها 
بصت ليلي لتالين وشافتها سرحانه 
ليلي : مالك يا تالين؟
تالين ابتسمت: ولا حاجه بفكر في المذاكرة بس 
ليلي: خطيبك مكلمكيش 
تالين : لا والله كلمني حتي كان بيقولي نخرج بس انا قولتله بلاش عشان اعرف اذاكر وكده 
ليلي بقلق: طيب يا حبيبتي هسيبك تذاكري ولو في حاجه انا معاكي 
جهزت ريم ولبست بنطلون واسع و شيميز و نزلت جري تستني ادهم وخرجوا سوا 
ريم كانت قاعدة مكسوفة اوي وادهم عمال يبص عليها يوترها ويضحك 
ادهم : مكنتش اعرف انك خجولة كده
ريم : ليه مش بنت ؟!
ادهم : بس العجبني فيكي انك ناشفه او بتحاولي تبقي ناشفه قدام الناس 
ريم : هتأكلني فين بقي؟؟
ادهم: هناكل في المطعم ده ..... وشاور ليها علي مطعم شيك اوي 
عدي شهرين وادهم و ريم قربوا من بعض اوي وريم حبته جدا  وزين مع تالين الي حد ما كويس لكن رفض يعمل خطوبة ولبسوا دبل في هدوء ..... لكن ريم و ادهم عملوا خطوبة 
ادهم كان بيجهز ومعاه يوسف 
ادهم : تفتكر ياسمين ممكن تعمل حاجه تبوظ بيها الحفلة؟؟
يوسف : لاء معتقدش وبعدين ما هي بعدت عنك وسكتت اهي 
ادهم : انا نفسي اعرف انت فرحان ولا زعلان 
يوسف : فرحان ليك طبعا 
ادهم : انا شايف انك لازم تاخد خطوات عشان ياسمين 
يوسف ابتسم: ناوي بإذن الله بعد خطوبتك 
في أوضة ريم كانت بتجهز .... لبست فستان بينك هادي اوي منفوش من الوسط و جذمة بيضا 
ريم : تالين هو زين مش جاي ؟
تالين : جاي يا بنتي قرب يوصل 
ريم : طيب انا كده كده خلصت روحي اجهزي بقي 
تالين جريت علي اوضتها ولبست فستان اسود طويل وبكم و فيه لمعه بسيطة و جذمة حمرا و بصت لنفسها ب اعجاب اوي وكلمت زين 
تالين : ايه يا حبيبي انت فين ؟!
زين : انا تقريبا وصلت خلاص 
قفلت تالين مع زين ونزلت مع ريم و فضلوا كلهم سوا وادهم بيلبس ريم الدبل و تالين عينها بتدور علي زين مش موجود 
سابتهم تالين وخرجت تدور علي زين وفضلت كتير لحد ما لقيته ومن الصدمه حطت ايديها علي بوقها وعينها دمعت وفضلت ثابته مكانها......
جوه عند ريم و ادهم بدأو يرقصوا علي اغنيه سلو وكله واقف فرحان بيهم لحد ما وصلت ياسمين و مقدرتش تكتم زعلها وغيرتها اكتر من كده وراحت خبطت علي كتف ريم وهي بترقص مع ادهم
لسه ريم بتلف تشوف مين و ياسمين رفعت ايديها تضربها وكله وقف مستغرب....

رواية ظالم الحلقة العشرون 20 بقلم أميمة خالد

تالين شافت زين في عربيته ومعاه بنت ساندة علي كتفه وبيضحكو تالين حطت ايديها علي بوقها ودمعت لان هي اصلا كانت شاكة فيه و زين لمحها واقفه اتخض وخرج بسرعه من العربية
زين بتوتر: تالين متفهميش غلط دي
تالين سابته وجريت علي اوضتها من غير ما حد يشوفها وغيرت هدومها وقعدت تعيط!!!
في الحفلة تحت عند ريم ياسمين رفعت ايديها وكانت هتضربها من غلها و المعظم لاحظ .... بس يوسف بخفه مسك ايديها و باسها ونزل علي ركبته
يوسف بحب : ياسمين تقبلي تتجوزيني؟
كل الموجودين لفت نظرهم يوسف وسقفولو و ياسمين مصدقتش طبعا وفهمت انه بيعمل كده عشان ينقذ ادهم .... بصتله بقرف وشدت ايديها منه وخرجت بره و يوسف وقف بزعل وابتسم لادهم وهز راسه وخرج وراها
ريم بزعل: ايه الغبية دي بوظت الخطوبة
ادهم بصلها وسكت و بعدها كل الناس بدأت تمشي
أمير راح ل ليلي الواقفة علي جنب ماسكة الفون ومتوترة
أمير: ايه يا ليلي انتي هنا و الناس بتسأل عليكي
ليلي بخوف: تالين يا أمير مش موجودة مش شيفاها
أمير بإستغراب: ازاي يعني ؟ وفين زين هي مش قالت جاي
ليلي : دي المشكلة انت عارف انا عمري ما اطمنت لي ابدا
أمير اتنهد: استغفر الله العظيم طيب هطلع اشوفها في اوضتها
طلع أمير وجري وخبط علي الباب
تالين بعياط : نعم
فتح أمير الباب : الحمد لله انك هنا .... خليكي هنا بقي متتحركيش
نزل أمير جري وطمن ليلي عليها و الناس مشيت
وريم خرجت مع ادهم الجنينه
أمير بص ل ليلي : اكيد ريم هتنكد عليه دلوقتي
ليلي : ادهم ده زي الورد وبنتي مش هتعمر معاه و الفوق دي طالما قولت بتعيط يبقي زين عمل مصيبة هي مفيش في حياتها غيره اصلا
أمير بص ل ليلي وابتسم..... ليلي ضحكت وقالت بهدوء: بتضحك علي ايه
أمير: انتي طيبة اوي يا ليلي وانا بحبك اوي ربنا يخليكي ليا و للعيال ..... كمان مشاكل البنات دي طبيعيه جدا المهم نفضل جنبهم و ندعمهم
في الجنينه عند ريم و ادهم ....
ريم بعصبية : صاحبك بوظ يومنا
ادهم مش طايق نفسه لأنه عارف ان احراج صاحبه كان عشان ميحصلش مشاكل
ريم : انت ساكت ليه مش بكلمك؟
ادهم بعصبيه : المفروض اقف دلوقتي احايل في سيادتك وسايب اخويا في وضعه انت وهو اصلا حط نفسه في الموقف ده عشان خاطري وعشان انتي متزعليش
ريم : ليه احنا مالنا؟؟
ادهم : البنت دي اسمها ياسمين وجارتنا من زمان وبتحبني بذات ان هي كانت تقريبا عايشة معانا لان مامتها متوفيه وماما بتهتم بيها وانا بسبب شغلي وكليتي قبله معظم وقتي بره وهي مع ماما .... ويوسف بيحبها بجد وساكت بس عشان فرحة حضرتك متبوظش عمل كده
ريم بأسف : بجد انا اسفه بس انت المقولتليش
ادهم : ريم احنا كنا لسه بنتعرف مش معقول هتكلم في موضوع زي ده !!! كمان انا قولتلك ملهاش لزوم الخطوبة والحفلة
ريم : خلاص مش وقته روح انت اطمن علي يوسف !!
ادهم : حاضر
قام ادهم ركب عربيته وممته كانت مستنياه في العربية
مديحة : هو في ايه يا ابني؟
ادهم : بعدين هقولك بس دلوقتي هروحك و بعدين نتكلم
في بيت ريم دخلت كانت امها قاعدة مستنياها.... أمير: طيب انا هطلع انام بقي
ليلي : أمير ممكن تقول ل تالين تنزل
أمير: حاضر
ليلي : هو مالك فين ؟؟
أمير: بعته مشوار وجاي متقلقيش
شال أمير عدي من ايد ليلي وطلع فوق وقال لتالين تنزل ودخل اوضته وسابهم براحتهم
ليلي بصت لتالين : ايه الحصل خلاكي تطلعي كده وبتعيطي ليه
حطيت تالين ليهم الحصل .... ريم: خيانه لاء ده لازم تبعتيله دبلته وتلحقي نفسك
تالين: هو عشان انتي مخطوبة و مرتاحه عيزاني انا اسيبه
ليلي بزعيق لتالين : ايه الأنتي بتقوليه ده هي بتنصحك
تالين بغيظ: طبعا ما هي بتحب و بتخرج ومبسوطة ومحدش شايل الهم غيري
ليلي : طيب طالما هو مش بيخرجك ولا انتي مبسوطة ماسكة فيه لي؟؟
تالين قلعت دبلتها: خلاص يا ماما اتفضلي الدبلة اهي مش عيزاه
طلعت تالين اوضتها زعلانه بس ليلي كانت في قمة الفرحة
ريم : حرام عليكي يا ماما فرحانه فيها
ليلي: لاء طبعا بس ده الخير ليها يا ريم صدقيني
زين كان في بيتهم رايح جاي و متضايق ...
مامة زين: ما تقولي يا ابني في ايه ؟
زين : عملت غلطة كبيرة اوي في حق تالين يا ماما
مامة زين: ليه كده بس دي بت طيبه
زين : انا عارف ... ادعيلي بس اقدر لصالحها
مامة زين : انزلها دلوقتي روح اتكلم معاها
زين: خايف وهي متعصبه كده الموضوع يكبر
مامة زين : يا حبيبي الموضوع هيكبر لو سيبتها تضرب دماغها في الحيط وهي متضايقة
زين سمع كلام ممته ونزل اشتري ورد و راح علي بيت تالين وبعتلها ماسدچ " تالين انا واقف تحت انزلي "
قامت تالين تبص من الشباك شافته تحت فعلا ماسك ورد .... بعدت عن الشباك وفرحت اوي انه جالها ونزلت جري علي السلم وقبل ما تفتح افتكرت الهو عمله وابتسامتها راحت .... بس فتحت وخرجتله
زين ابتسم اول ما شافها.....
زين مد ايده بالورد : تالين انا اسف !! بس حقيقي دي بنت قاربتي اصلا واتفاجئت بيها هنا مش اكتر انا عمري ما هبص لواحدة غيرك
تالين ابتسمت بحب : بجد ؟
زين : اه والله بحبك .... وبعدين ازاي تنزلي بالبچامة كده
تالين اتكسفت: مكنتش مصدقة انك هنا دايما الحركات دي بتاعت ادهم خطيب ريم
زين بص في ايديها: فين دبلتك؟؟
تالين حطت ايديها علي مكان الدبلة .... ها اه فوق بقلعها قبل ما بنام
زين : طيب يا حبيبتي اطلعي وبكره الصبح هعدي عليكي نقعد شوية سوا وتكوني خلصتي مذاكرة
تالين: انا مش عايزة اذاكر خالص
زين : ليه كده
تالين : ريم مش هتمتحن السنه دي ولا مالك كمان
زين لسه هيتكلم بس قاطعه وصول مالك .... مالك : ازيك يا زين و ازي خالتي ...وانتي بتعملي ايه هنا دلوقتي؟!
زين : الحمد لله يا مالك وانا اصلا همشي خلاص..... ابقي خلينا نشوفك يا مالك،، بص زين لتالين ... تصبحي على خير
تالين ابتسمت : وانت من اهل الخير
طلعت تالين مع مالك و زين مشي ... مالك : هو كان عايز ايه دلوقتي ؟
تالين ابتسمت: كان بيصالحني عشان كنت زعلانه
مالك : مممم طيب روحي نامي بقي تصبحي علي خير
ادهم عند يوسف في شقته ..
ادهم : انت كنت نايم ولا ايه
يوسف : لاء طبعا منمتش اقعد
ادهم بزعل: انا اسف علي حصل النهارده بسببي
يوسف ابتسم: أولا مش بسببك ... ثانيا ده الجيه في بالي وقتها عشان الموضوع يتلم
ادهم بإستغراب: يعني انت مش عايز تتقدم ليها فعلا؟!
يوسف : لاء طبعا... انا اه اعجبت بيها عشان كنت باجي عندكو كتير وهي هناك بس مش لدرجة اخطبها وهي بتحبك اولا عمرها ما هتحبني و هيحصل مشاكل كتير اوي وانت عندي اهم منها مليون مره
ادهم ابتسم لصاحبه وحضنه.... يوسف بهزار : انا حاسس انك ناوي تبات عندي
ادهم : عندك اعتراض ولا ايه
يوسف : وانا اقدر برضو
صبح يوم جديد...
ادهم فتح عينه وكان الساعه 6 الصبح واول ما فتح عينه حلم ابتسم لما ريم جت علي باله ... خبط يوسف علي باب اوضته ودخل
يوسف: قوم يا ادهم عشان نلحق الاجتماع
ادهم : قايم يا يوسف اهو
قام ادهم ولبس وخرج كان يوسف لسه بيجهز وقف ادهم في البلكونه واتصل ب ريم
ريم بنوم: صباح الخير
ادهم : لسه نايمه ؟؟
ريم : الساعه ٦ ونص يا ادهم هصحي دلوقتي اعمل ايه
ادهم: هو مش انتي عندك امتحانات قريب ؟!
ريم: لاء ما انا مش همتحن السنه دي
ادهم : ليه ؟؟
قاطعهم يوسف لما قال : يلا يا ادهم اتأخرنا
ادهم : طيب علي الغدا هاجي واخدك سلام دلوقتي
كملت ريم نومها و ادهم نزل علي شغله
أمير صحي الصبح بدري من عياط عدي .... يوه انا هروح أوضة مالك لحد معاد الشغل
ليلي : بدل ما تاخده مني طول الليل منمتش!!!
أمير بعصبية : في ايه يا ليلي هشوف شغلي وعدي وكل حاجه امال انتي بتعملي ايه
خرج أمير من الأوضة ورزع الباب وراح عند مالك
ادهم خلص اجتماعه واتصل بمديحه ممته
مديحه بنوم: ايه يا حبيبي في حاجه؟
ادهم : لاء يا ماما .... بس عايز اطمن عليكي عشان سيبتك امبارح لوحدك
مديحه : لاء متقلقش ياسمين معايا اصلا وكانت مستنياك طول الليل
ادهم : اه الحمد لله اني كنت عند يوسف... المهم كملي انتي نوم يا حبيبتي سلام
دخل يوسف لادهم: ايه هنتغدي ايه النهارده؟
ادهم: لاء انا هعدي علي ريم النهارده
يوسف : ماشي يا عم من لقي احبابه
صحيوا كلهم متأخر علي معاد الغدا ماعدا ريم كانت نايمه
ليلي نزلت وكان أمير قاعد هو ومالك.... ليلي : مروحتش الشغل ليه ؟؟
أمير: ازاي بقي من عياط ابنك طول الليل مش هروح النهارده
دخلت ليلي المطبخ و كانت تالين واقفة بتحضر مع الطباخه
ليلي : فين اختك يا تالين؟
تالين : فوق نايمه .... بقولك يا ماما هي فين دبلتي؟
ليلي : معايا لسه هديها لأمير يبعتها
تالين بتوتر : لاء مش هرجعها هو صالحني
ليلي : مش فهمه !! صالحك ازاي وانتي شوفتيه مع واحده
تالين : انا كنت فهمه غلط وخلاص عايزة الدبلة
ليلي : ابقي اطلعي خديها من فوق يا حبيبتي يا محزناني علي عمري
طلعوا كلهم يتغدوا سوا وريم نايمه فوق وفونها مقفول كل ما ادهم يرن يلاقيه مغلق ... فأضطر يروح ليهم البيت وكانوا كلهم بياكلو
أمير قام وقف : أهلا يا ادهم تعالي كل حماتك بتحبك
ادهم ابتسم بشكر: انا اسف علي الازعاج بس كنت هاخد ريم علي الغدا بره وبرن عليها مش بترد
ليلي : ايوه هي فعلا نايمه.... اطلعي يا تالين صحيها
تالين بغيظ من دلع ادهم لاختها : مش قادرة والله اطلع خلي مالك يطلع
مالك : ماشي انا هطلع
ادهم كان متضايق جدا لأنه عارف كل حاجه وعارف الحصل بين ريم ومالك
نزلت ريم ورا مالك و هي نايمه علي نفسها خالص و لابسه هدوم نوم .... ادهم اول ما شافها وشه احمر من العصبية وبص في الأرض
ليلي بزعيق : ريم انتي اتهبلتي ولا نايمه ده لبس تنزلي بيه قدام خطيبك؟!!!
ريم فاقت وشهقت بخضه: انا اسفه هطلع اغير حالا .... وطلعت ريم جري غسلت وشها ولبست فستان بكم كچول ونزلت وهي خايفه من ادهم
قامت تالين دخلت المطبخ تتصل بزين ...
زين كان قاعد عند ( نسمه) صاحبته .... زين اتفاجئ ب تالين بترن
زين : يا نهار ابيض
نسمه: في ايه؟؟
زين : دي تالين
نسمه : ما ترد
زين: ازاي وانا هنا؟؟؟
نسمه: في أي يا زين احنا اصحاب عادي و ماما جوه في المطبخ معرفش انت مخبي عليها ليه صحوبيتنا ؟!!!!
رد زين بقلق علي تالين ...
تالين بعصبية : انت فين؟؟
زين : انا انا في البيت
تالين : ومجتش ليه ؟؟
زين : نسيت والله يا تالين اوعدك بكره هجيلك
تالين : نسيت !! ماشي سلام
قفلت تالين بعصبيه ومش شايفة قدامها من الغيظ.... مفيش غير ست ريم وقعت واقفه وآخر دلع وفرحة

نزلت ريم واستأذنت منهم تخرج و ادهم مشي قدامها وهي وراه وطول الطريق مش بيتكلم
ريم بخوف: انت ساكت ليه؟؟
ادهم : عشان انا لو اتكلمت هزعلك
ريم : انا والله مكنتش واخده بالي انك تحت .
ادهم فرمل فجأة بعصبيه و ريم شهقت ... وبكل صوته كمل
والله يعني مشكلتك اني واقف لكن تنزلي كده قدام مالك او هو اصلا يطلع يصحيكي كده ده عادي ؟!!! انتي هبلة
ريم : في ايه ده اخويا
ادهم بسخرية: اه صحيح اخوكي الكان جاي يخطبك
ريم غمضت عينها : لو سمحت الموضوع ده خلص من بدري اوي وملهوش لزوم
ادهم بزعيق : لاء لي لزوم عشان كل الحاجات دي حصلت في وقت صغير يعني هو ملحقش ينسي وهو داخل خارج عليكي و طول اليوم وبأي شكل
ريم : انا مسمحلكش
ادهم: والله بجد .... انتي مش هتمتحني السنه دي ليه يا ريم
ريم بخوف: عشان ماما معقباني علي العملته في مالك
ادهم : ومعني العقاب ده ان غلطتك كبيرة ومتغفرتش
ريم بصوت عالي: يا سلام طيب ما انت كمان في واحده معاكو في البيت و ليل ونهار والله أعلم بتعملوا ايه و بتحبك
ادهم ضربها بالقلم : انا مش هسمحلك تتكلمي عنها كده انتي متعرفيهاش ولا عني ولو بقي علي الأخلاق شوفي ايه الخلي ابوكي يسيبكو و يطفش مفيش اب بيعمل كده في عياله ده لو كنتو عياله !!!!
ريم اتصدمت من كلامه كسرها و وجعها و عدي كل الحدود
ريم فضلت بصاله وهو حس انه زودها...
ادهم : ريم ان.....
قاطعته ريم ان هي قلعت دبلتها و حطتها في ايده ونزلت. 

رواية ظالم الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم أميمة خالد


ريم اتصدمت من كلامه كسرها و وجعها و عدي كل الحدود
ريم فضلت بصاله وهو حس انه زودها...
ادهم : ريم ان.....
قاطعته ريم ان هي قلعت دبلتها و حطتها في ايده ونزلت ... جريت ريم وشافت تاكسي واقف ركبته ومشيت
وادهم مشي وراها بعربيته و ريم وصلت البيت بدري ودخلت بسرعه .... انا هطلع اوضتي ولو ادهم جيه هنا اطردوه انا مش عايزة اشوفه و طلعت جري علي اوضتها وقفلت بالمفتاح و حطت وشها في المخدة وفضلت تعيط
ادهم وصل عندهم البيت كان كلهم واقفين متضايقين
ادهم : فين ريم؟
أمير: هي تعبانه وطلعت ترتاح
ادهم : انا لازم اشوفها
أمير: احنا لسه منعرفش انت عملت فيها ايه.... لو سمحت احترم رغبتها لحد ما تهدي
ادهم بزعل : طيب ابقي طمني عليها ممكن
أمير : إن شاء الله
خرج ادهم وتالين مبتسمة بفرحة ان اختها بقيت زيها ...
ليلي بزعيق: تاااالين
تالين : ها نعم يا ماما
ليلي: يا بنتي سرحانة في ايه بقالي ساعه بقولك اطلعي شوفي اختك
أمير: بعد اذنك يا ليلي هطلع انا اشوفها
ليلي اتنهدت: اطلع يا أمير
طلع أمير وخبط علي الباب
ريم بعياط : مين ؟؟
أمير: انا أمير يا ريم
قامت ريم فتحت الباب واول ما أمير دخل حضنته وعيطت
أمير طبطب عليها : ايه يا ريم في ايه اول مره اشوفك كده ؟؟..... اهدي بس وانا هحللك الموضوع
قفل أمير الباب و قعد قصاد ريم..... وريم حكيتله كل الحصل
أمير ضم ايده وغمض عينه بغل..... رين اوعي تقولي الكلام ده لماما
ريم بتمسح دموعها: لاء طبعا عمري ما هضايقها كده
أمير: عمتا ايا كان عايزك تتماسكي وتجهزي السنه دي انتي واخواتك مدخلتوهاش مش هتضيعوا اكتر من كده
ريم : ربنا يخليك لينا
خرج أمير من عند ريم وهو مقرر مش هيرجع ريم لادهم تاني ابدا مهما حصل
دخل أمير اوضته وكانت ليلي قاعدة مستنياه وبصتله بصه هو مفهمهاش
أمير قرب قعد قصادها وابتسم: بتبصيلي كده ليه؟؟
ليلي: عشان عارفه ان هي قالتلك ايه الحصل وانت كمان اتضايقيت وطبعا مش هتقولي
أمير: نعتبره سر ريم و مقدرش اقوله
ليلي : انت طول عمرك سرها اصلا
أمير: وده يزعلك؟!
ليلي ابتسمت: بغير شوية .... أمير كنت عايزة اسألك علي حاجه مكنتش ناوية اتكلم فيها بس مش قادرة اكتم
أمير: وليه تكتمي اي حاجه عايزة تقوليها قوليها من غير تفكير
ليلي خدت نفس: مرام !!
أمير دور وشه : ايه الفكرك بيها بس ؟
ليلي بدموع: انا منستش انت اتجوزتها عليا وانا محبتش اتكلم عشان يعني مهما كان هي كانت مراتك الأول و انا وبناتي حمل عليك و
قاطعها أمير بحزم: اسكتي يا ليلي اسكتي .....و حمل ايه ده هتفضلي تعملي فرق لحد امتي مش كفاية ان تعليمهم و نص حياتكو انتي الصرفتي وتعبتي و لحد دلوقتي بتصرفي من العماره والمحل بتاعك مع ريهام .... ولا مفكراني مش عارف ... انا بس سايبك براحتك بس مش بعد كل ده تقولي حمل عليك!!!
ومن الطبيعي جدا تسألي علي مرام انا اصلا كنتي مستني سؤالك بس قولت معلش يمكن انشغلت في البنات و الولادة
ليلي عيطت: انا اسفة لو مقصرة معاك
أمير حضنها: يا حبيبتي مش مقصرة اصلا كفاية وجودك جنبي
ليلي : طيب رجعتها ليه؟؟
امير: هي دخلتلي من نفسية الولد و منطوي والانفصال وجابتلي واحده اخصائية نفسيه تقولي تأثير الانفصال علي الطفل وقالتلي هنتجوز علي الورق بس قدامه مش اكتر وانا كنت غبي ووافقت
ليلي : مفكرتش تعمله تحليل
أمير بزعل: هي يا ليلي جابتلي تحليل dna انه ابني و بعت ياسر يتأكد من المركز ده عشان عندي ضغط شغل وقالي انه مضمون
ليلي هزت راسها وابتسمت.... حصل خير
أمير: ليلي عايزين ناخد فسحة راحة لينا كلنا والبنات كمان اخص
ليلي : فين يعني ؟
أمير: نروح اي مكان فيه بحر
ليلي : ياريت خلينا نشوف البنات ونروح
عند ريم كان ادهم بيرن عليها وهي متردش لحد ما قفلت الفون .... ادهم اتعصب ورزع فونه في الأرض
خبط الباب علي ريم
ريم : ايوه
دخلت تالين وبصت لاختها بإستغراب وشها كله عياط ومنفخ ..... تالين قربت من ريم وحضنتها جامد
تالين : ايه الحصل عملك ايه لكل ده ؟؟؟
ريم : مفيش خناقة بس انا قررت مش هكمل معاه عشان عصبي
تالين : ما طبيعي ظابط شرطة هيبقي ايه غير عصبي
ريم وهي كاتمة العياط: خلاص بقي يا تالي راح لحاله
تالين: طيب اجيبلك تاكلي؟؟
ريم : لاء هنام شوية واقوم اكل
تالين : ماشي شوية وهاجي ابص عليكي
خرجت تالين من أوضة اختها وهي متضايقة و اتصلت بزين تتكلم معاه زي اي اتنين مخطوبين لكن زي كل مره مبيردش
تالين لنفسها: ماشي يا زين انا هوريك
ادهم راح شقته ولسه هيفتح الباب كانت ياسمين عندهم كالعادة ومبتسمه.... جيت بسرعه ليه كده
ادهم بزعيق: وانتي مالك وبعدين انا جيت خلاص شكرا اتفضلي علي شقتك
ياسمين : انت ازاي ت....
وقبل ما تكمل ادهم شدها من دراعها و خرجها بره الشقه وهي واقفة مصدومة.. ودخل شقته جاب مفاتيحها من جوه وحدفهم في وشها وقفل الباب ودخل
ياسمين لنفسها: معني كده انه متخانق مع الحيزبونة ريم ... احسن
صحيت مديحة من النوم علي صوت رزع الباب وقامت تبص شافت ادهم قاعد في اوضته علي السرير و حاطط ايده علي وشه .... دخلت مديحة عليه بهدوء
مديحه : مالك يا ادهم
ادهم بصلها وهو عينه فيها دموع .... مديحه حضنته: الله مالك يا حبيبي انا اول مره اشوفك كده
ادهم : غلطت يا ماما غلطة كبيرة في حق ريم وخسرتها
شهقت مديحه: اخص عليك يا ادهم ليه يا ابني كده انا مشوفتكش مبسوط غير و انت معاها
ادهم: ادعيلي يا ماما تسامحني
مديحه: ربنا يستر
خلص اليوم وادهم و ريم اتعس اتنين و تالين بتخطط هتعمل ايه عشان تكشف زين ومالك في اوضته مش عارف ينام لانه سمع ريم وهي بتتكلم مع أمير اعرف ان وجوده سبب في المشكلة ومشي علي اوضته يفكر هيعمل ايه قبل ما حد يشوفه
تاني يوم الصبح نزلو كلهم وقت الفطار ومالك قاعد سرحان و ريم وشها كله احمر و تعبان وليلي بصالها بزعل .. أمير نزل قعد
أمير: فين تالين ؟
ليلي : فوق بتلبس عشان هتروح مع زين الكلية
نزلت تالين : صباح الخير..... ريم تحبي ابقي اعدي عليكي بعد الضهر نخرج
ريم : ماشي لما تقربي قوليلي عشان أجهز
أمير: تالين زين هياخدك؟؟
تالين بتوتر: اكيد ايوه .... عن اذنكو
خرجت تالين بسرعه وركبت تاكسي راحت مكتب زين وفتحته فجأة شافته قاعد علي كرسي مكتبه و نسمه قاعدة قدامه علي المكتب بهدوم مفتوحه و بيضحكو
تالين فضلت واقفة وبصالهم لحد ما زين خد باله منها وقام وقف واتخض ونسمة فضلت قاعدة وبصت ل تالين وضحكت
نسمه : اكيد انتي تالين طالما زين خاف كده
تالين قربت منها: الله انتي عارفه بقي ان فيه تالين
نسمه بثقة : طبعا زيزو مبيخبيش عليا حاجه ابدا
تالين قربت منه : للدرجة دي انا هبلة واتضحك عليا كل ده كنت بتخوني
زين : لاء مش بخونك دي نسمه صاحبتي من زمان اوي ونعرف عن بعض كل حاجه
تالين بصريخ: ولما انتو مع بعض من زمان وتعرفوا عن بعض كل حاجه و واكلين شاربين مع بعض ده انت مبتردش عليا ومتعرفش حاجه عني اصلا !!!!! كنت خطبتها هي بقي ولا الحرام معاها احلي
نسمه ضربتها علي وشها بالقلم وكملت بأسلوب ردح: ايه يا بت هو سكتناله دخل بحماره.... انتي مفكرة هتغلطي فيا وهقف اتفرج عليكي .... هو قرفان منك مبيحبش يتكلم معاكي دايما انتي واهلك في مشاكل وقرف
تالين فضلت حاطة ايديها علي وشها مكان القلم و بصت لزين الواقف وساكت.... انت كمان بتقولها مشاكلنا بجد حسبي الله ونعم الوكيل فيك
خلعت تالين الدبلة ورمتها في وش زين وخرجت جري .... زين كان رايح وراها بس نسمه وقفته
نسمه : سيبها تغور في داهية بقي بنكدها وتقل دمها ده
زين: انا بحبها
نسمه عوجت بوقها: اسكت بس اسكت
نزلت تالين منهاره و هي بتعدي الشارع عملت حادثة زي ما حصل وهي صغيرة

في مكتب ادهم يوسف قاعد معاه
يوسف: اول مره اشوف شكلك كده بجد
ادهم : يوسف سيبني في حالي وامشي
خبط باب المكتب ودخل عليهم ظابط وبص ليوسف .... في بنت عملت حادثة في المستشفي و طالبين حضرتك دلوقتي
يوسف: مفيش اي بيانات عنها
الظابط: لاء كان في هدومها المحفظه فيها بطاقة .. اسمها تالين محمد سمير الريس
يوسف برء وبص لادهم .... ادهم قام وقف : قوم بسرعه يا يوسف
يوسف وادهم جريوا علي المستشفي و دخلو ليها
ادهم : دي اخت ريم فعلا يا يوسف
يوسف وهو باصص ليها : لاء يا جدع دي ريم نفسها
ادهم : انت اهبل يا ابني دي تالين
يوسف: انت هتستعماني بقولك ريم
ادهم بعصبية: بطل غباء بقي قولتلك مليون مره تؤم
يوسف: طيب هما لسه مبلغوش اهلها طبعا
ادهم : انا هروح ليهم ابلغهم خليك انت هنا
في بيت أمير خرج أمير لشغله و مالك كان قاعد في الجنينه لوحده بيفكر اتصلت بيه عمته هدي
مالك : ايوه يا عمتي عاملة ايه ؟؟
هدي : الحمد لله يا حبيبي انت ايه اخبارك،
مالك : عايزة امشي يا عمتي واروح شقة لوحدي
هدي : وليه ما قولتلك تعالي عندي .... وبعدين ليه مين زعلك؟؟
مالك : مش زعلان والله بالعكس خالص انا مرتاح هنا اكتر ما كنت مع بابا وماما
هدي : ما انا عارفه أمير وليلي مفيش احسن منهم
مالك اتنهد: خلاص ربنا يسهل ان شاء الله
قفل مالك مع هدي ولقي صوت جاي من وراه ... عايز تمشي ليه؟؟
قام مالك وشاف ريم ...
ريم : عايز تمشي ليه يا مالك حد زعلك ؟؟
مالك : لا والله خالص
ريم : امال في ايه
مالك : عشان بس معملش ليكي حساسية او مشاكل في البيت بسببي
ريم ابتسمت وقربت : انت اخونا و ضهرنا واكيد مش هينفع نبعد احنا التلاته مع بعض خالص
مالك ابتسم ليها : اكيد صح
قربت ريم من اخوها وحضنته جامد .... مالك : انا اسف علي البابا وماما عملوه
وريم حاضنه اخوها بعدو عن بعض لما سمعت صوت ادهم
ادهم بصوت قوي و عصبية مكتومه: ريم
ريم بعصبية :افندم في ايه ؟
ادهم : اختك تالين عملت حادثة وفي المستشفي دلوقتي
مالك : ايه ده ازاي ؟؟
ريم : مش وقته يا مالك ادخل قول لماما ويلا نروح بسرعه
ادهم : ريم انا ممكن اوصلكو
ريم من غير ما تبصله: شكرا يا سيادة المقدم احنا هنروح
ادهم قرب وبندم: ريم متعمليش كده
ريم مبصتلوش وراحت تطلع العربية عشان يروحوا و مالك خرج ومعاه ليلي مرعوبة علي بنتها وركبوا العربية ومشيوا
ادهم رجع مكتبه ويوسف هو التعامل معاهم ....
وصلوا الأوضة عند تالين البدأت تفوق وتعيط وكان يوسف واقف معاهم
ليلي : ايه الحصل يا تالين مش كنتي مع زين
تالين بعياط قالت قدامهم كلهم الحصل... ويوسف سمع واتكسف
يوسف : طيب عن اذنكو وان شاء الله تطمنوا عليها
خرج يوسف وخلص شغله هناك ومشي
وتالين خرجت معاهم علي البيت
رجع أمير بليل شاف ليلي قاعدة رابطة دماغها وماسكة عدي
أمير جري عليها : تالين بقيت كويسة؟؟
ليلي : اه كويسة فوق مع ريم
أمير بص ليها بإستغراب :قاعدة كده ليه يا ليلي؟؟
ليلي بتريقة: فرحانه يا حبيبي فرحانة بخيبة بناتي الاتنين اتخطبوا في يوم و فركشوا في نفس اليوم .... لاء دي عين وصابتهم
أمير كتم ضحكه: ليلي شكلك بقي زي الامهات الندابين
ليلي : اطلع شوف الاتنين قاعدين جنب بعض بيندبو
أمير ابتسم : معلش مش هيتعلموا دروس في الدنيا غير كده
يوسف عدي بليل علي ادهم وكان متعصب
يوسف: ايه يا ادهم هتفضل متعصب باقي عمرك ؟؟
ادهم : روحت النهارده لقيتها بكل بجاحة حاضنه مالك
يوسف ضحك .... ادهم : بتضحك علي ايه؟
يوسف: انت اهبل والله ده اخوها اخوهاااااااا ..... بس سيبك انت شوفت تالين حصلها ايه
حكي يوسف لادهم الحصل .... البنت دي طيبة وجميلة اوي
ادهم غمزله: مش مرتاحلك يلا
يوسف ضحك : اسكت اسكت انا هقوم امشي
ادهم : غريبة يا يوسف .... مسألتش عن ياسمين
يوسف : ياسمين .... ااااه واسأل ليه اصلا... سلام
مالك راح بليل لبيت خالته وزين مكنش هناك وقف مالك استناه بره واول ما شافه ضربه في وشه .... كمل بزعيق: انت ازاي تعمل كده في اختي يا حيوان
زين : اختك ... من امتي دول مرمين مش لاقين حد يلمهم من زمان
مالك بكل غله ضربه تاني ..... انا مش هسمحلك تتكلم عنهم كده تاني انت فاهم ولا لاء
مالك ساب زين و مشي عشان ميضربهوش اكتر من كده
روح يوسف البيت وفضل يفتكر في تالين و رقتها و وجعها وقام فتح الانستجرام ودور عليها وشاف صورها قد ايه جميلة ورقيقة وفضل مبتسم
واتصل يوسف بأدهم الكان نايم .....
ادهم بنوم: في ايه يا يوسف مالك؟؟
يوسف : قولي بسرعه انت فاضي بكره
ادهم : ليه ؟؟
يوسف ابتسم : هاخدك بكره ونروح نطلب تالين من اهلها .....

رواية ظالم الحلقة الثانية والعشرون 22 والأخيرة بقلم أميمة خالد


اتصل يوسف بأدهم الكان نايم ..... 
ادهم بنوم: في ايه يا يوسف مالك؟؟
يوسف : قولي بسرعه انت فاضي بكره 
ادهم : ليه ؟؟
يوسف ابتسم : هاخدك بكره ونروح نطلب تالين من اهلها ....
ادهم : انت فايق تهزر دلوقتي يعني؟!
يوسف: لاء خالص مش بهزر 
ادهم: و المفروض هي هتوافق ليه دي لسه مخرجتش من اول علاقة .....بالله عليك اقفل عندنا شغل بدري
قفل يوسف وهو محبط بس كان بيفكر يعمل ايه يقربه من تالين ... فتح الاكونت بتاعها وبص كتير في صورها وبذات مع زين.... صور كلها حب و هدوء محدش يتخيل ابدا الوصلوا لي
خلص اليوم وتاني يوم الصبح في بيت أمير كلهم قاعدين بيفطروا  نزلت تالين وريم سوا والاتنين مكشرين 
أمير: بقولكو ايه.... ايه رأيكو نروح كلنا نغير جو في أي مكان كده 
ريم : بجد !! فين؟
أمير: الانتو عيزينه 
ريم وتالين في نفس الوقت : شرم 
أمير ابتسم: تمام .... خلصوا الفطار واطلعوا أجهزو 
طلعت تالين تجهز وبعدين سمعت صوت رسايل كتير اوي .
تالين لنفسها : ده اكيد زين بعينه اكلمه ....هبص بس عايز ايه ومش هرد 
فتحت تالين الرسالة وكان " يوسف" 
تالين استغربت وردت عليه 
يوسف ( ازيك يا انسه تالين يارب تكوني بخير النهارده ؟!)
تالين( الحمد لله... في حاجة ولا ايه؟)
يوسف( ها ... اه بصراحة كنت عايزك تساعديني نصلح بين ريم وادهم )
تالين (انا والله ما اعرف ايه الحصل وريم مش بتحكي) 
يوسف (ما ادهم برضو مش بيقول حاجه بس انا شايفه متضايق ) 
تالين اتنهدت( بص لما نرجع اكيد هنشوف الموضوع ده )
يوسف( ترجعوا منين ؟!!)
تالين ( شرم .... بابا أمير هياخدنا نغير جو ) 
دخل ادهم علي يوسف فجأة وشافه بيكتب ومبتسم
ادهم : بتعمل ايه ؟؟
يوسف ارتبك و قفل الفون بسرعه : ايه يا عم خضتني مش تخبط؟!!!
ادهم بإستغراب وهو بيقعد.... من امتي بخبط ومن امتي انت بتبقي مبتسم كده ... ما تقولي في ايه ؟
يوسف : ياعم مفيش حاجه انت جاي ليه ؟
ادهم : عندنا مأمورية 
يوسف مبتسم: اكيد في شرم ؟؟
ادهم بإستغراب : ليه شرم ؟ لاء هي هنا في القاهرة 
يوسف ببرطمه لنفسه : المفروض تبقي في شرم بقي والصدف وكده 
ادهم : يوسف انت بتقول حاجه ؟؟
يوسف : بقولك حالا يا حبيبي وهكون جاهز 
خرج ادهم من عند يوسف ودماغه في ريم.... ادهم بمحاولة يائسة رن علي ريم 
ريم كانت بتحضر شنطتها و لقيت الفون بيرن وقررت ترد 
ادهم اول ما شافها ردت مكنش مصدق نفسه من الفرحه 
ادهم : ريم انا مش مصدق انك رديتي اكيد هتديني فرصة ؟!
ريم : ________
ادهم : انا عارف ان غلطي كبير اوي و اسف من كل قلبي والله مقصدش يمكن عشان اول مره تحب .... يمكن عشان شغلي معظمه كده انا اسف هعوضك ب اي حاجة بس اديني فرصة 
ريم : كمان اسبوع تيجي تاخد حاجتك 
وقفلت ريم الفون في وشه وهو مصدوم 
تالين وريم سمعوا صوت زعيق عالي تحت خرجوا الاتنين من الاوض يشوفوا في ايه كان زين جاي وشه مليان اثر ضرب و بيتخانق مع مالك وأمير بيحجز بينهم
زين بزعيق: انت هتعمل راجل عليا روح شوف امك القاتلة ابوك الأول 
مالك : متجيبش سيرتهم علي لسانك واطلع بره 
زين : بتطردني من بيتك وانا مش واخد بالي ده انت قاعد هنا شفقة 
أمير شاور لريم .... وخرجت فعلا ندهت الحرس خدوا زين وعملوله محضر عدم تعدي
و أمير وليلي خدوهم و سافروا .... وادهم و يوسف في العربية بعد ما خلصوا شغلهم 
ادهم بجدية: يوسف كان قصدك ايه بشرم؟؟
يوسف : اصل بصراحه ريم وتالين ومالك وكلهم هناك
ادهم: ريم ومالك!!!!
يوسف: انت اطرشت ولا ايه بقولك كلهم.... وبعدين ده اخوها افهم 
ادهم : ايه رأيك لو ناخد اجازة يومين لشرم 
يوسف لفله بفرحة: قول والله 
ادهم: والله .... بس انت مبسوط ليه كده؟؟
يوسف : حد يبقي رايح يغير جو وميتبسطش؟!!
ادهم : مممم..... امال انت عرفت منين أن هم مسافرين شرم ؟
يوسف ضحك : يا قرد عايز توقعني
ادهم : لاء مش بوقعك انا بسألك والا مفيش اجازة 
يوسف: عرفت من تالين يا اخويا .... ارتحت وهديت
ادهم ضحك : وانت كلمتها بصفتك ايه بقي؟؟
يوسف: بصفتي صاحبك واخوك وعايز أصلح بينك وبين ريم 
ادهم ابتسم بحزن: واخدني كوبري يعني 
يوسف بضحك : حاجه زي كده  .... بس يلا اطلب اجازة بسرعه بقي
زين دخل بيته وكانت مامته قاعدة مستنياه تشوف عمل ايه.... اول ما زين دخل ورمي نفسه علي أقرب كرسي جت قعدت قصاده  
مامة زين: عملت ايه جبت حقك؟؟؟ 
زين بتعب: لاء يا ماما معملتش حاجه 
مامة زين : لاء ما هو مبقاش تعبانه فيك ومطلعاك معيد قد الدنيا عشان تيجي حتة بت لا راحت ولا جت هي واخوها يعملوا فيك كده ..... الا لو انا بقي مش مخلفة راجل 
زين بعصبية : ايه يا ماما البتقوليه ده.... عيزاني اعمل ايه يعني ؟؟
مامة زين : تاخد حقك وتخليها لا تشفع ولا تنفع والا هتفضحك في الكلية 
زين : ازاي يعني اعمل ايه 
مامة زين : روحلها دلوقتي و كب علي وشها مياه نار خلينا نخلص من قرفها وخلي اخوها بتاعها يبقي ينفعها. 
زين بتوتر: ايوه يا ماما بس لو الموضوع ده اتعرف في الكلية انا ممكن اترفد 
مامة زين: و هيتعرف ازاي هي هتصورك.... وبعدين اصلا بعد ما وشها يتشوه هيجيلها وش تنزل كلية ولا غيره؟!!
زين : عندك حق صح كده .... انا هقوم احجز عشان اسافر ليهم بكره 
جهز زين لسفره وادهم و يوسف خدوا الاجازة .... عند أمير والبنات قضوا اول يوم حلو جدا وكله ضحك و خروج 
ليلي كانت بتبص لبناتها وهم مبسوطين و مسكت ايد أمير 
ليلي : ربنا يخليك لينا  
تاني يوم الصبح كان زين في الطريق لشرم وهو عارف الفندق البينزلو فيه قبل كده .... وكان ادهم و يوسف في الطريق برضو 
والعربيتين وقفوا في بنزينة.... يوسف خد باله من زين 
يوسف: ادهم .... مش النزل من العربية القدام ده زين ؟؟؟
ادهم بص كويس: اه هو.... ده ايه الجايبه هنا 
يوسف : مش عارف 
ادهم : يمكن جاي يصالحها مثلا 
يوسف بص لادهم وكشر وسكت بس جواه حاجه مخوفاه 
فضل يوسف متابع زين وماشي وراه وادهم سكت وسايبه براحته  لحد ما وصل زين الفندق الفيه تالين ووقف بعيد شوية شاف ريم وتالين واقفين بيتكلموا 
ريم : نسيتي حاجه ولا ايه؟؟
تالين: ايوه الفون بتاعي فوق في الأوضة 
في الوقت ده واحد جيه خبط في زين واعتذر منه و لما زين رجع يبص ملقاش حد 
زين: اكيد طلعت انا هطلع وراها 
وصل ادهم ويوسف و شافوا زين طالع بيتسحب 
زين : شوفت قولتلك مش مرتاحله 
ادهم بص حواليه : يوسف تالين واقفة اهي 
يوسف: امال هو طالع لمين ؟؟
ادهم برء لما فكر ان ريم هي الفوق..... 
ادهم: يوسف روح لتالين وانا هطلع فوق لريم بسرعه يلا
راح يوسف لتالين و سالها علي رقم اوضتهم و كان ادهم معاه علي الفون عرف منه الرقم وسبقهم 
ريم كانت مدية ضهرها للباب و زين دخل بهدوء وفي ايده ازازة مياه النار 
زين : تالين
ريم لسه بتلف لي وشها كان ادهم مسكه من دراعه حدف الازازة بعيد و كتم بؤه بالايد التانية 
ريم صوتت من الخضة و بعدت لورا و ادهم نزل ضرب في زين لحد ما يوسف بعده عنه .... تالين جريت علي ريم حضنتها 
آخر النهار وبعد الإجراءات أمير صمم ان ادهم و يوسف يتغدوا معاهم 
ريم طول الوقت بصة في الطبق و ادهم باصص ليها والباقي بياكل عادي 
أمير لاحظ توترهم..... أمير: بجد يا ادهم مش عارف اشكرك ازاي 
ادهم وهو لسه باصص لريم: ده واجبي معملتش حاجة
خلصوا الغدا و تالين كانت ماشية مع يوسف تالين: هو انتو ازاي عرفتو ب زين 
يوسف حكي ليها وهي دمعت.... يارتني سمعت كلام ماما 
يوسف : مكنتيش هتتعلمي غير بكده... والمهم تعرفي تختاري الهيحبك ويحافظ عليكي
تالين ضحكت: ده احنا هنبقي اصحاب بقي ؟
يوسف: يا نهار ابيض هو انا اطول 
تالين اديته الفون بتاعها يسجل الرقم  
ريم كانت متضايقة من وجود ادهم ومن البيحصل ف نزلت البيسين وادهم طبعا مراقبها من بعيد .... لحد ما شاف شاب نزل البيسين وبيحاول يهزر مع ريم وهي تجاوبت عشان تعند مع ادهم ... في لحظة من غير تفكير قلع قميصه ونزل البيسين ووقف قدامها 
ادهم : بتتكلمي معاه ليه ؟؟
ريم: وانت مالك 
ادهم : طيب بتضحكيله ليه .... لو نفسك جيباكي علي الضحك انا اولي منه 
ريم : ليه هو زعلني زيك 
ادهم : طيب هو حبك زيي 
ريم زقته ولفت عشان تطلع ... ادهم شدها : برضو مفيش أمل؟؟
ريم : كان  نفسي بس مينفعش 
طلعت ريم من البيسين ولفت نفسها بالبشكير وطلعت اوضتها وكانت فرحانه بحبه ليها بس زعلانه من العمله... لانه مش سهل 
تاني يوم الصبح يوسف كان نايم وادهم صحي وجهز 
ادهم: يوسف... يووووسف 
يوسف بنوم: في ايه يا عم في ايه ؟؟
ادهم : قوم عشان هنمشي يلا 
يوسف قام مخضوض: ايه احنا في اجازة ... هنرجع القاهرة ليه واحنا في اجازة ؟؟
ادهم : كده اصلا ريم مش مدياني وش 
يوسف: وانا مالي يا عم انا مالي .... وبعدين عايز ترجع تقعد في وش ياسمين 
ادهم : هو انا مقولتلكش
يوسف : لاء مقولتليش 
ادهم : انا سفرت ياسمين عند أهل مامتها في دبي 
بعد حوار طويل مشي ادهم و يوسف 
و أمير و ليلي والبنات رجعوا القاهرة .... والدراسة بدأت تاني وكلهم نزلوا الجامعة  .... ريم ركزت اوي  في الدراسة وكانت معظم الوقت هادية عكس طبيعتها وادهم بقي مركز اكتر في شغله و اترقي 
تالين رجعت الكلية وكانت خايفة جدا اول يوم لتلاقي زين بس اتفاجئت بيوسف معاها وان زين كمان اتفصل عن شغله 
تالين و يوسف كانوا اصحاب جدا ودايما بيتكلمو .... في اخر يوم من الأيام كانت تالين بتكلم يوسف تحكيله يومها.... يوسف قاطعها 
يوسف: تتجوزيني يا تالين 
تالين بصدمه:_____ 
يوسف: تااالين روحتي فين 
تالين بكسوف : معاك اهو 
يوسف ابتسم : طيب ردك ايه 
تالين : مش هتيجي يوم وتعايرني بحاجة 
يوسف بحب : عمري 
تالين : ولا هتقولي صاحبتي اغلي منك 
يوسف : معنديش غير ادهم اصلا 
تالين: طيب وياسمين الانت طلبت تتجوزها؟
يوسف اتنهد انا هقولك يا ستي .... حكي يوسف لتالين حكاية  ياسمين 
عدي اسبوع وكلهم كانو مستنين يوسف يجي يطلب تالين 
وادهم راح معاه وبعد قراية الفاتحة كلهم كانوا قاعدين 
ادهم بص لأمير : هو ممكن اتكلم مع حضرتك شوية 
أمير: اكيد 
قام أمير وخد ادهم بره في الجنينه وريم كانت نفسها تعرف اي البيقولوه بره 
ادهم : انا عارف ان ريم اكيد عرفتك الحصل بينا 
أمير: فعلا قالتلي
ادهم : انا ندمان وعايز ارجعلها 
أمير: وجاي ليا انا ... ده انت حتي غلطان في مراتي 
ادهم بأسف: انا ندمت ومكنش قصدي ... ممكن طبع شغلي مخليني كده 
أمير: وانت ناوي تغير شغلك ؟؟
ادهم : اكيد لاء ... بس هعدل من نفسي عشان خاطرها 
أمير: عمتا حاول واكيد هتنفعك المحاولات دي في مره 
عدت سنه و في الاجازة كان فرح تالين.... ريم كانت مع اختها في الأوضة بتجهزها 
وليلي واميرة وهدي كانوا سوا في القاعة بيستقبلوا الناس .... وادهم مع يوسف 
نزلت تالين في ايد مالك وكان وراهم ريم شيك وجميلة جدا  
وادهم بص ليها بإعجاب و بإبتسامه و ريم لأول مره تبستم لادهم 
و في وسط الفرح وكلهم مبسوطين النور قطع و ريم كانت في النص مفيش حاجه تشوف بيها و حاولت تتحرك و مكنش فيه اي صوت .... وفجأة حد مسك ايديها والنور اتفتح وشافت كوشة زياده محطوطة وادهم قاعد وجنبه مأذون و جنبهم فستان فرح في شماعه 
وتالين كانت ماسكة ايد اختها بفرحه.... ادهم قام قرب ووقف قدام ريم 
ادهم  : ممكن تتجوزيني؟؟
ريم ابتسمت وهزت راسها موافقه..... ادهم شالها ولف بيها و بعدها أميرة خالتها خدتها فوق تلبس الفستان و تجهز وبعد خمس دقايق نزلت في ايد مالك وادهم سلم علي مالك 
وفرحة الفرح بقيت الضعف ...... و آخر الفرح كلهم اتجمعوا وهدي وجوزها وولادها واميرة وياسر وولادهم و ريهام صاحبة ليلي و خدوا صورة سوا كلها فرحه ...
تمت..
نتمنى لكم قراءة ممتعة ..
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات